Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Δευτέρα, Ιανουαρίου 16, 2012

Η ενόρμηση της ζωής και η ενόρμηση του θανάτου


Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου


          Όσοι έζησαν ευτυχισμένα παιδικά χρόνια, η ευτυχία τους μένει μέσα τους σαν μια δεξαμενή η οποία τροφοδοτεί με χαρά ολόκληρη τη ζωή τους. Όταν κάτι δεν πάει καλά στη ζωή τους επιστρέφουν νοερά στα παιδικά τους χρόνια και αντλούν απ  τη δεξαμενή των παιδικών τους χρόνων καινούρια χαρά.
        Σε όσους όμως τα παιδικά τους χρόνια σημαδεύτηκαν από τραυματικές εμπειρίες δεν έχουν μέσα τους καμιά δεξαμενή χαράς για να αντλούν τη χαρά όταν τους λείπει. Αυτοί παθαίνουν ακόμα μια ζημία που δύσκολα θεραπεύεται. Συνδέουν τη χαρά με τη λύπη. Επειδή μέσα στο λαβύρινθο των παιδικών τους χρόνων δεν ήταν σε θέση να κατανοήσουν πως ό,τι προηγείται δεν είναι σώνει και καλά η αιτία γι΄ αυτό που ακολουθεί. Δηλαδή, αν ήμουν κάποτε χαρούμενο παιδί και η χαρά μου διακόπηκε από κάποια δυστυχία, αυτό δεν σημαίνει ότι αιτία της δυστυχίας μου ήταν το ότι ήμουν πριν χαρούμενο παιδί.
        Η λύπη έρχεται όταν τελειώνει η χαρά. Αυτό δε σημαίνει ότι η χαρά είναι αιτία της λύπης. Κι όμως ακόμα και ώριμοι άνθρωποι έτσι νιώθουν. Όταν χαίρονται φοβούνται μήπως η χαρά τους γίνει η αιτία να λυπηθούν. Σε καλό να μας βγουν τα γέλια, εύχονται, φοβούμενοι μήπως τα γέλια τους βγουν ξινά.
        Το να θεωρούμε ό,τι προηγείται αιτία αυτού που έπεται δεν είναι σπάνιο φαινόμενο. Είναι αντιθέτως πολύ συνηθισμένο και προκαλεί πολλά δεινά στους ανθρώπους. Θα φέρουμε μερικά παραδείγματα.  Κάποιο παιδί έχασε την οικογένειά του στην οποία ζούσε ευτυχισμένα. Το παιδί αυτό πίστεψε ότι αιτία της δυστυχίας του ήταν η ευτυχία του. Όταν μεγάλωσε έκανε ό,τι περνούσε απ΄ το χέρι του να μην είναι ευτυχισμένο. Ιδίως ό,τι του θύμιζε οικογενειακή χαρά, το απόφευγε με κάθε τρόπο.
Στο διαμέρισμα όπου έμενε ως εργένης  τα πράγματα ήταν άνω-κάτω. Δεν ήθελε να νιώθει καμιά χαρά σ΄ αυτό. Τις σχέσεις του τις εμπόδιζε ή τις διέλυε και προτιμούσε να ζει μόνος του.
        Μιλώντας με ψυχολογικούς όρους θα λέγαμε ότι η ενόρμηση της ζωής που προηγείται προκαλεί την ενόρμηση του θανάτου που ακολουθεί. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...