Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Κυριακή, Μαρτίου 11, 2012

Η κατάνυξη είναι πάθος ιερό·


    Η κατάνυξη είναι πάθος ιερό· υποφέρεις χωρίς να σφίγγεσαι.
 Εγώ όλα τα εξηγώ με την Αγία Γραφή: «Αλλ’ εις των στρατιωτών
 λόγχη αυτού την πλευράς ένυξε και ευθέως εξήλθεν αίμα και
 ύδωρ». Κέντησε με το βέλος , με τη λόγχη , κι έκανε πληγή.
 Αυτή τη ρίζα έχει η λέξη «κατάνυξη», από το ρήμα 
«νύττω, κατανύττω». Ακούστε με: «Κατανύττω» 
με μαχαίρι σημαίνει «πληγώνω πολλές φορές». Κι όταν 
πρόκειται για την ψυχή , το «κατανύττομαι» σημαίνει  ότι 
καταπληγώνομαι απ’ την αγάπη του Θεού. 
«Κατατιτρώσκω», τι πάει να πει; «Τέτρωμαι της σης αγάπης εγώ».
 «Ώρκισα υμάς, θυγατέρες Ιερουσαλήμ, εν ταις δυνάμεσι και εν
 ταις ισχύσεσι του αγρού. Εάν εύρητε τον αδελφιδόν μου, 
τι απαγγείλητε αυτώ;  Ότι τετρωμένη αγάπης εγώ ειμί». 
Δηλαδή λέει η νύμφη , που ψάχνει να εύρει 
τον Νυμφίο Χριστό: «Είμαι καταπληγωμένη απ’ την
 αγάπη μου γι’ Αυτόν. 
Πώς να Τον ξεχάσω; 
Πώς να ζήσω δίχως Αυτόν; 
Υποφέρω βαθιά , όταν Εκείνος είναι μακριά». 
Άρα κατάνυξη είναι ένας βαθύς πόνος. Πάθος ιερό. 

Γέροντας Πορφύριος Καυσοκαλυβίτης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...