Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τρίτη, Αυγούστου 14, 2012

Tροπάριο της εορτής της Κοιμήσεως διδάσκει την “άσπιλον σύλληψιν”;



13ΑΥΓ
πρωτοπρεσβ.Θεοδώρου Ζήση.
Κάθισμα. Ηχος γ´. Την ωραιότητα
Εν τη Γεννήσει σου σύλληψις άσπορος· εν τη Κοιμήσει σου νέκρωσις άφθορος· θαύμα εν θαύματι διπλούν συνέδραμε Θεοτόκε. Πως γαρ η απείρανδρος βρεφοτρόφος αγνεύουσα; Πως δε η μητρόθεος νεκροφόρος μυρίζουσα; Διο συν τω Αγγέλω βοώμεν σοι· Χαίρε η Κεχαριτωμένη.
Το πρόβλημα δημιουργεί η αρχική φράση “Εν τη Γεννήσει σου” και ιδιαίτερα η γενική “σου”, η οποία όμως, όπως διδασκόμασταν από το Συντακτικό, δεν είναι υποκειμενική αλλά αντικειμενική· δεν πρέπει δηλαδή να ερμηνευθεί “όταν γεννήθηκες”, αλλά “όταν γέννησες”. Εννοείται, δηλαδή, εδώ “Εν τη Γεννήσει του Υιού σου”· όταν γέννησες τον Υιόν σου, τον Χριστό, και όχι “όταν γεννήθηκες εσύ” από τον Ιωακείμ και την Αννα. ῾Η αναμφίβολη αυτή ερμηνεία ενισχύεται από την ακολουθούσα προσδιοριστική φράση “σύλληψις άσπορος”, η οποία παραπέμπει σαφώς στην γέννηση όχι της Θεοτόκου από τους Ιωακείμ και Αννα, όπου υπήρχε σπορά, αλλά στην Γέννηση του Χριστού από την Θεοτόκο, η οποία ήταν άνευ σποράς, “άσπορος”, εκ Πνεύματος ῾Αγίου. Ουδείς μέχρι τώρα, ούτε οι παπικοί, ετόλμησε να ισχυρισθεί ότι η Γέννηση της Παναγίας από τους γονείς της ήταν άσπορος. Επομένως το “Εν τη Γεννήσει σου σύλληψις άσπορος” ερμηνεύεται: “Κατά την Γέννηση του Υιού σου η σύλληψη ήταν άσπορος” και όχι “Κατά την ιδική σου γέννηση η σύλληψη ήταν άσπορος”.
Το απολυτίκιο της εορτής των ῾Αγίων Προπατόρων, κατά την δεύτερη προ των Χριστουγέννων Κυριακή, λέγει σαφώς ότι η Παναγία εγεννήθη “εκ σπέρματος” των γονέων της, ενώ η ίδια εγέννησε τον Χριστόν ασπόρως. “Καυχώνται εν δόξη οι Αγιοι ότι εκ σπέρματος αυτών υπάρχει καρπός ευκλεής η ασπόρως τεκούσα σε”. Στο γνωστό επίσης δοξαστικό Θεοτοκίο του εσπερινού του α´ ήχου λέγεται ότι η Θεοτόκος εσπάρη από ανθρώπους: “Την παγκόσμιον δόξαν την εξ ανθρώπων σπαρείσαν και τον Δεσπότην τεκούσαν”. Και η συνέχεια του καθίσματος της Κοιμήσεως αναφέρεται στην Γέννηση του Χριστού και όχι της Θεοτόκου. Αφού κάνει λόγο για το διπλό θαύμα της ασπόρου συλλήψεως και της αφθάρτου νεκρώσεως επεξηγεί με το “γαρ”: “Πως γαρ η απείρανδρος βρεφοτρόφος αγνεύουσα;”. Δηλαδή· “Πως είναι δυνατόν, εσύ που δεν γνώρισες άνδρα (απείρανδρος) και είσαι αγνή, να τρέφεις με το γάλα σου ένα βρέφος;”.
Δεν υπάρχει επομένως καμμία αμφιβολία ότι το εν λόγω κάθισμα δεν έχει καμμία σχέση με το δόγμα της “ασπίλου συλλήψεως” των Παπικών. Αναφέρεται στην μόνη άσπιλη και άσπορη σύλληψη του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, τον οποίο εγέννησεν η Θεοτόκος υπερφυώς εκ Πνεύματος ῾Αγίου, εγκαινιάζοντας έτσι και την πνευματική γέννηση όλων των πιστών εκ Πνεύματος Αγίου μέσα στην κολυμβήθρα του Αγίου Βαπτίσματος.
ΠΗΓΗ.ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΘΕΟΔΡΟΜΙΑ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...