Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 12, 2012

Η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού π. Χρήστος Πιτυρίνης

Η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού
ypsosisΜε κατάνυξη και δέος η  Εκκλησία µας εορτάζει και πανηγυρίζει την παγκόσμιο ύψωση του Τιµίου και Ζωο­ποιού Σταυρού και καλεί τα πνευµατικά της παιδιά να προσέλθουν µε ευλάβεια να ασπασθούν το Τίµιο Ξύλο πάνω στο οποίο έχυσε το αίµα Του για τις αµαρτίες µας ο Θεάνθρωπος. Χαρά και φόβο αισθανόµαστε στην καρ­διά καθώς προσεγγίζουµε τον Τρισµακάριστο Σταυρό. Χαρά για τη σωτηρία πού έφερε στον κόσµο, φόβο για τις αμαρτίες πού ακόµα φωλιάζουν στο είναι µας.
'Αλή­θεια πως να πλησιάσει κανείς το Σταυρό τού Χριστού χωρίς δέος; Αυτόν πού οι άγγελοι ευλαβούνται εµείς οι άνθρωποι πώς να αγγίζουµε; 'Όμως µέ την πίστη, ότι ο Τίµιος Σταυρός είναι «Χριστιανῶν ἡἐλπίς» δειλά-δειλά πλησιάζουµε το Μυστήριό του καί µε γνήσια ευλάβεια γονατιστοί µπροστά του ψελίζουµε: «Σύ µου σκέπη κραταιά ὑπάρχεις ... ἀγίασόν µε τῇ δυνάµει σου». Η σηµερινή εορτή την οποία εορτάζουµε µε τόση λαµπρότητα είναι ανάµνηση ενός µεγάλου γεγονότος που έγινε το 326.
Στο Συναξαριστή της 'Εκκλησίας µας διαβάζουµε ότι όταν ο πρώτος χριστιανός βασιλεύς ο Μέγας Κωνσταντί­νος εξεστράτευσε κατά του Μαξεντίου, βρισκόµενος σε δύσκολη θέση και κινδυνεύοντας να νικηθεί από τα πο­λυάριθµα στρατεύµατα του εχθρού, εκεί στον Τίβερη πο­ταµό, µέρα µεσηµέρι, είδε στον ουρανό το σχηµα του Τι­µίου Σταυρού µε την επιγραφή στά Ρωµαϊκά «Ἐν τοῦτῳ νίκα». Θεωρώντας το σηµείο αυτό ευλογία του Θεού και προµήνυµα νίκης διέταξε τους στρατιώτες του να αναρ­τήσουν στα πολεµικά λάβαρα το σχχήµα του Σταυρού µε τις θεϊκές λέξεις.
Με τη δύναµη του Σταυρού νίκησε ο Κωνσταντίνος και σαν απόδειξη ευγνωµοσύνης στο Χρι­στό κήρυξε την ανεξιθρησκεία. Έτσι υψώθηκε ο Σταυ­ρός στους τρούλλους των Εκκλησιών. Ελεύθερα οι χρι­στιανοί λάτρευσαν τον Σσταυρωµένο και ο Σταυρός του Χριστού έγινε το σύµβολο της αυτοκρατορίας. Εµφορού­µενος από τον ζήλο να προσκυνήσει το ίδιο ξύλο επάνω στο οποίο σταυρώθηκε ο Χριστός, έστειλε τη Μητέρα του Αγία Ελένη στα Ιεροσόλυµα µε υπηρέτες και χρήµα­τα πολλά µε σκοπό να ανασύρει από τη γη το θαµµένο Τίµιο Σταυρό. Ύστερα από κοπιώδη έρευνα αξιώθηκε η Αγία Ελένη να βρει στο λόφο του Γολγοθά τρείς Σταυ­ρούς. Των δύο ληστών και του Χριστού.
Την απορία της ποιός άραγε ήταν ο Σταυρός του' Χριστού την έλυσε το θαύµα της αναστάσεως µιάς νεκρής γυναίκας στην οποία ακούµπησαν πρώτα τους δύο σταυρούς χωρίς να συµβεί τίποτα το θαυµατουργικό, και όταν ακούµπησαν τον τρίτο αµέσως η νεκρή αναστήθηκε. Τότε η Βασίλισσα κατάλαβε ότι ήταν ο Σταυρός του Χριστού και µαζί µε τη Σύγκλητο µε συγκίνηση τον προσκύνησε. Επειδή ζητούσε ο λαός να προσκυνήσει τον Τίµιο Σταυρό και δεν µπορούσε λόγο της κοσµοσυρροής παρακάλεσε την Αγία τουλάχι­στον να τον δει.
Τότε ο Πατριάρχης Ίεροσο­λύµων Μακάριος, ανέβηκε στον άµβωνα της Εκκλησίας και ύψωσε τον Τίµιο Σταυρό. Και κάτω ο λαός µε δακρυσµένα µάτια γονατιστός εψαλε το«Κύριε ελέησον». Από τότε επικρά­τησε η τιµία εορτή της Υψώσεως. Σήµερα που για τους πολλούς µοντέρνους ανθρώπους ο Σταυρός του Χριστου είναι «µωρία», σήµερα που οι λε­γόµενοι µάρτυρες του Ιεχωβά παρασύρουν ανύποπτους αδελφούς µας στην άρνηση του Σταυρού του Χριστού, σή­µερα που οι περισσότεροι από τους λεγοµένους ορθόδό­ξους χριστιανούς µόνο τυπικά και επιφανειακά προσκυ­νουν το Σταυρό του Χριστού, σήµερα που η τεχνολογική εξ­έλιξη έκανε τον άνθρωπο να παραθεωρήσει τη δύναµη του Σταυρου.
Σήµερα πού ο Σταυρός και ο Εσταυρωµέ­νος καθαιρέθηκαν από το εικονοστάσι της ψυχής µας, κα­λούµαστε όσοι ακόµα συγκινούµαστε από το πάθος του Χρι­στού, όσοι ακόµα πιστεύουµε στή δύναµη του Σταυρού του, να εµβαθύνουµε στο Μυστήριο και στη Θεολογία του, και να οδηγηθούµε από τον εξωτερικό ασπασµό στην εσωτερική ένωσή µας µε τον Εσταυρωµένο. Τότε µόνο η εορτή της υψώσεως θα υψώσει και τη δική µας ψυχή σε ουράνια βιώµατα. Είναι γεγονός ότι ο λαός µας ευλαβείται ιδιαίτερα τη σηµερινή εορτή. Τρέχει στις εκκλησίες να ακούσει τα ωραία τροπάρια, περιµένει µε υποµονή να πάρει από το χέρι του ιερέως τον βασιλικό, που ύστερα βάζει στο εικονο­στάσι για φυλακτό και µε κάθε τρόπο εκδηλώνει τα αισθή­µατα της ευσέβειάς του.
Πόσοι όµως από αυτούς τούς κα­λούς χριστιανούς προσπάθησαν νά εµβαθύνουν στό νόη­µα της εορτής; Πόσοι σκέφθηκαν ότι πίσω από το σύµβο­λο υπάρχει µιά ολόκληρη θεολογία; Αλήθεια πόσοι ξέρουν ότι Σταυρός σηµαίνει πάθος, πόνος, θλίψις, µαρτύριο; Είµαστε γεµάτοι από Σταυρούς. Στις εκκλησίες µας, στα σπίτια µας, στους δρόµους, στά λεωφορεία, παντού βλέπει κανείς να δεσπόζει ο Σταυρός. Στο στήθος µας, πάνω από το κρεβάτι µας, στις σηµαίες µας, στην κορυφή της ανεγειρόµενης οικοδοµής, στα θεµέλια κάθε κτίσµατος, στο αυτοκίνητό µας, στα στέφανα των νεονύµφων, στον τάφο των νεκρών, στα κατάρτια των πλοίων, παντού, σε κάθε έκφανση της ζωής δεσπόζει ο Τίµιος Σταυρός.
Και ενώ ζούµε ανάµεσα σε τόσους σταυρούς, δυστυχώς, εί­µαστε ξένοι προς το Σταυρό τού Χριστού. Αν δοκιµάσει κανείς να δώσει σε ένα όποιοδήποτε άνθρωπο των ανα­τολικών αθεϊστικών χωρών ένα µικρό σταυρουδάκι θα µείνει έκθαµβος από τη λαχτάρα µε την οποία θα ασπα­σθεί και θα αγκαλιάσει το Σταυρό τού Χριστού. Θα δει δάκρυα να κυλούν καί θεϊκή αλλοίωση να ζωγραφίζεται στο πρόσωπό του. Και τούτο γιατί µέ­σα στην πνευµατική στέρηση και στον πόνο ζεί τη θεο­λoγία του Σταυρού. Ο Σταυρός του Χριστού μας θυμίζει το θείο πάθος του. Εκεί έπαθε για τις αμαρτίες μας.
Εκεί δόθηκε η μάχη κατά της φθοράς. Από το Σταυρό του Χριστού βλάστησε ο καρπός της αθανασίας. Στο Σταυρό σχίσθηκε το χειρόγραφο των αμαρτιών μας. Ατενίζοντας το Σταυρό θυµόµαστε ότι ο Χριστός φό­ρεσε ακάνθινο στεφάνι για να µας καθαρίσει τους λογι­σµούς. Ραπίσθηκε για να µας διδάξει την υποµονή. Χλευάσθηκε για να µας διδάξει την αξία της πραότητος. Λογχεύθηκε την πλευρά, εµπτύσθηκε, προπηλακίσθηκε, ποτίσθηκε ξύδι και χολή, εγκαταλείφθηκε, έπαθε όσα κα­νείς από τους ανθρώπους για να σώσει τον κόσµο και τον καθένα µας από την τυραννία του διαβόλου και του θανάτου.
Έτσι ο Σταυρός του Χριστού γίνεται «Χριστια­νῶν ἡ ἐλπίς, πεπλανηµένων ὁδηγός, χειµαζοµένων λιµήν, ἐν πολέµοις νῖκος, οἰκουµένης ἀσφάλεια, νοσούντων ἰα­τρός, νεκρῶν ἡ ἀνάστασις». Ο Σταυρός µας θυµίζει τη λύτρωσή µας και τη σωτηρία µας. Για µας τους ορθοδόξους Έλληνες ο Σταυρός θυµίζει αγώνες εθνικούς κατά τους οποίους χωρίς τη δύναµή του ήταν αδύνατο να επιβιώσουµε. «Σταυρός πιστῶν τὸ στήριγµα» ψάλλουµε θριαµβευτικά. Ο Τίµιος Σταυρός ήταν και είναι το εθνικό µας σύµβολο ποε εμψύχωνε τους αγωνιστές µας. Τα βυζαντινά στρατεύµατα µέσα στα πεδία των µαχών έφεραν τα λάβαρα του Σταυρού µε τα όποια ενίσχυαν τους µαχητές.
Ό ιερός λόχος µε καύχηση διεκήρυττε «ἐν τούτῳ τῷ σηµείῳ νικῶµεν». Και ο θαλασσινός αγωνιστής Kανάρης ύψωσε στη φρεγάτα του τον Τίµιο Σταυρό µε τη φράση«Σταυροῦ τύπος ἐχθροῖς τρόµος». Aς µή µείνουµε αγαπητοί μου αδελφοί µόνο θεατές του µεγάλου τούτου ση­µερινού µυστηρίου. Καθώς ασπαζόµαστε «τό Ζωοποιόν ξύλον». Ας αφήσουµε τη σκέψη µας να αγκαλιάσει τον Εσταυρωμένο και να μας θυµίζει κάθε λεπτό τα περιστατι­κά του αχράντου πάθους του Ιησού Χριστού. Και ακόµα, όπου ατενίζουµε τον Τίµιο Σταυρό ας φέρουµε στη µνή­µη µας τα προστάγµατα και τις υποθήκες του Εσταυρω­µένου Χριστού. Τότε ο Σταυρός δεν θα είναι για µας ένα άψυχο ξύλο, αλλά θά γίνει «ζωή καί ανάστασις», δεν θα είναι ένα πολύτιµο κειµήλιο, αλλά θα αποβεί η µοναδική αξία από την οποία θα παίρνει νόηµα η ζωή µας. Αμήν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...