Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Πέμπτη, Δεκεμβρίου 13, 2012

Οι δοκιμασίες των Μάγων


Μέσα στα πρόσωπα που πλαισιώνουν το εκπληκτικό γεγονός της ενανθρωπήσεως του δευτέρου Προσώπου της Αγίας Τριάδος, και τα οποία έρχονται νοερά εμπρός μας κάθε Χριστούγεννα, περιλαμβάνονται και οι Μάγοι.
Από τα δώρα που προσέφεραν στον Χριστό «χρυσόν καί λίβανον και σμύρναν»  (Ματθ. β΄ 11) συμπεραίνουμε ότι ήταν τρεις.
Τι ήταν οι Μάγοι; Δεν είχαν βέβαια καμιά σχέση με τους ανθρώπους εκείνους, που ενεργούν με την επενέργεια του Σατανά και είναι όργανα της λευκής ή της μαύρης μαγείας. Οι Μάγοι, για τους οποίους ακούμε στις ευαγγελικές περικοπές των Χριστουγέννων, ήσαν επιστήμονες της εποχής εκείνης, που μελετούσαν τις κινήσεις των άστρων.
Ζούσαν στην Ανατολή, στην Περσία,  Μεσοποταμία κλπ. Γνώριζαν τις αρχαίες παραδόσεις των λαών τους και περίμεναν και αυτοί, μέσα στη γενική προσδοκία των Εθνών, τον Λυτρωτή του κόσμου. Και με την εμφάνιση ενός εκτάκτου άστρου τους φανέρωσε ο Θεός τη γέννηση του Κοσμοπόθητου Λυτρωτού.
Ως προς τη φύση αυτού του άστρου υπάρχουν πολλές εκδοχές. Ο αείμνηστος καθηγητής Π. Ν. Τρεμπέλας σημειώνει στο Υπόμνημά του στο «Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον»  ότι «ο περί ου ο λόγος αστήρ ήν εν αρχή αληθινός αστήρ, ότε δηλαδή εφάνη άμα του Σωτήρος γεννηθέντος. Άμα δε εξελθόντες των Ιεροσολύμων είδον πάλιν τον αστέρα ον εωράκεισαν εν τη πατρίδι αυτών, αλλ’  ουχί πλέον τον αληθή εκείνον, αλλ’ υπερφυσικόν αυτού αντίτυπον».
Το ότι κινούταν το άστρο αυτό όταν κινούνταν και οι Μάγοι και σταματούσε όταν αναπαύονταν είναι δείγμα ότι δεν ήταν απλώς ένα φυσικό άστρο, αλλ’, όπως λέει ο ιερός Χρυσόστομος, «δύναμις αόρατος» και «λογικωτάτη»  (PG 57, 64).
Μόλις είδαν το άστρο στην Ανατολή οι Μάγοι, πήραν την απόφαση με την έμπνευση του Θεού, «του την ψυχήν αυτών κινήσαντος», σημειώνει πάλι ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, (PG 57, 67) και ξεκίνησαν για να προσκυνήσουν τον νεογέννητο βασιλιά. Δεν πήγαιναν να προσκυνήσουν κάποιον συνηθισμένο βασιλιά. Ποια ωφέλεια άλλωστε θα είχαν από κάποιον βασιλιά μιας τόσο μακρινής χώρας; Πήγαιναν να προσκυνήσουν τον βασιλιά των Ιουδαίων, που θα ήταν ο Λυτρωτής του κόσμου. Αυτό πίστευαν μέσα τους. Και γι’ αυτό ξεκίνησαν τη δύσκολη πορεία τους σε δύσβατους τόπους με ενδεχόμενες επιθέσεις ληστών. Η πορεία διήρκεσε περισσότερο από ένα χρόνο και έχαναν πολλές φορές το άστρο και δοκιμαζόταν η πίστη τους. Ήταν φυσικό να περνούν διάφοροι λογισμοί μέσα τους. Όμως ο Θεός, που τους παρακίνησε να ξεκινήσουν για να έλθουν και να προσκυνήσουν τον Λυτρωτή του κόσμου, διέλυε μέσα τους κάθε λογισμό απαισιοδοξίας.
Όταν έφθασαν στα Ιεροσόλυμα τους περίμενε μεγάλη δοκιμασία. Ψυχρότητα και αδιαφορία παντού. Κανείς δεν μιλούσε για τον νεογέννητο βασιλιά. Όμως αυτοί ήταν βέβαια ότι γεννήθηκε. Δεν σκέφθηκαν «κάναμε λάθος στους υπολογισμούς μας και άδικα κοπιάσαμε και ήλθαμε έως εδώ». Αυτοί ρωτούσαν να μάθουν το πού γεννήθηκε. Είχαν εσωτερική πληροφορία και βεβαιότητα ότι γεννήθηκε ο «ιδεώδης» βασιλεύς. Δεν αμφέβαλαν καθόλου. Το μόνο που ήθελαν να μάθουν ήταν ο τόπος της γεννήσεώς του.
Από τις πολλές ερωτήσεις τους έγινε γνωστή η άφιξή τους και στον Ηρώδη. Και όταν έμαθαν από τον πονηρό Ηρώδη ότι ο τόπος της γεννήσεως του βασιλέως, τον οποίον ζητούσαν, ήταν η Βηθλεέμ, πήραν αμέσως με χαρά το δρόμο για τη Βηθλεέμ. Και η χαρά τους πολλαπλασιάστηκε, διότι φάνηκε εμπρός τους, οδηγός τους, το άστρο που είδαν στην Ανατολή.
Εδώ φάνηκε καθαρά ο υπερφυσικός χαρακτήρας του άστρου αυτού, διότι κινούταν από τα Ιεροσόλυμα, που βρίσκονται στο βορρά, προς τη Βηθλεέμ, που βρίσκεται στο νότο, ενώ τα άστρα κινούνται από την ανατολή προς τη δύση. Επί πλέον το άστρο αυτό, όπως γράφει ο Ευαγγελιστής Ματθαίος, ήλθε και «έστη επάνω ου ήν το παιδίον» (Ματθ. β΄ 9). Χαμήλωσε από το ύψος του ουρανού και στάθηκε επάνω από το σπίτι όπου βρισκόταν το θείο Βρέφος. Έδειχνε στους Μάγους πού ακριβώς ήταν Αυτός για τον Οποίο είχαν κάνει την κοπιαστική πορεία τους.
Όταν όμως εισήλθαν στην οικία οι Μάγοι, νέα δοκιμασία πίστεως τους ανέμενε. Δεν αντίκρισαν τίποτε αρχοντικό και βασιλικό. Όλα ήταν φτωχικά. Και η Μητέρα του Βρέφους μια απλή Ιουδαία. Καμιά βασιλική συνοδεία. Ο ιερός Χρυσόστομος ρωτά με τον τρόπο του: «Τι το πείσαν αυτούς προσκυνήσαι; Ούτε γαρ η Παρθένος επίσημος ήν, ούτε η οικία περιφανής, ούτε άλλο τι των ορωμένων ικανόν εκπλήξαι… Τι ουν το πείσαν αυτούς;». Τι τους έπεισε ότι αυτό το φτωχό Βρέφος ήταν ο Κοσμοπόθητος Λυτρωτής; Τι τους εμπόδισε να σκεφθούν «μήπως κάναμε λάθος;» και τους βοήθησε να υπερβούν τους τυχόν λογισμούς της αμφιβολίας; Και απαντά ο ίδιος ιερός Πατήρ: «Ο τε αστήρ και η παρά του Θεού γενομένη τη διανοία αυτών έλλαμψις»  (PG 57, 83). Η κίνηση δηλαδή του θαυμαστού αυτού άστρου και η φώτιση του Θεού διέλυσαν μέσα τους και την παραμικρή αμφιβολία και τους γέμισαν με απόλυτη βεβαιότητα ότι το Βρέφος που έβλεπαν εμπρός τους ήταν «ο ήλιος της δικαιοσύνης», ο αναμενόμενος Βασιλιάς και Λυτρωτής του κόσμου. Και έπεσαν αμέσως ενώπιόν Του με ευλάβεια και Τον προσκύνησαν και Του πρόσφεραν τα δώρα τους.
Και έγιναν έτσι οι τρεις εκείνοι Μάγοι η αρχή όλων των πρώην ειδωλολατρών και των επιστημόνων κατόπιν που πίστευσαν και πιστεύουν και λατρεύουν τον Ιησού Χριστό, αλλά και όλων εκείνων οι οποίοι με τη Χάρη του Θεού υπερβαίνουν κάθε δοκιμασία της πίστεως και δίνουν την καρδιά τους σ’ Εκείνον.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...