Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τετάρτη, Μαρτίου 27, 2013

Ομιλία στη Β΄Στάση των Χαιρετισμών της Θεοτόκου «Χαίρε της Τριάδος τους μύστας φωτίζουσα»του αρχιμ. Κοσμά Λαμπρινού


                                                                 



«Χαίρε της Τριάδος τους μύστας φωτίζουσα»
Όπως γνωρίζουμε, αδελφοί μου, η Κυριακή που μας πέρασε ήταν Κυριακή της Ορθοδοξίας. Κατ’ αυτήν εορτάσαμε τη νίκη της Ορθοδοξίας και την επαναφορά των ιερών Εικόνων στους ιερούς Ναούς μας. Γιατί, όπως πάλι γνωρ ίζουμε, οι Εικόνες είχαν βγει από τους Ναούς από ασεβείς αυτοκράτορες, όπως ήταν ο Λέων ΣΤ΄ο Ίσαυρος. Αλλά και από ευσεβείς αυτοκράτορες πάλι, τον Μιχαήλ και τη Θεοδώρα, επανήλθαν στην Εκκλησία κατά την Ζ΄Οικουμ. Σύνοδο. Εξ αφορμής όμως της επαναφοράς των ιερών Εικόνων εορτάσαμε και τη νίκη της Ορθοδοξίας γενικά.
Μέσα στην αγία μας Εκκλησία το δόγμα της Αγίας Τριάδος αποτελεί το θεμέλιο της πίστεώς μας. Γι’ αυτό, εξ αφορμής του Χαιρετισμού προς την Θεοτόκο «χαίρε της Τριάδος τους μύστας φωτίζουσα», άς δούμε αδελφοί μου τι γράφει κατ’ αρχάς η Παλαιά Διαθήκη σχετικά με την Αγία Τριάδα και τι η Καινή. Και προ Χριστού, ο Θεός φανέρωσε την Τριαδικότητά Του. Όταν βλέπουμε στις σελίδες του βιβλίου της Γενέσεως, του πρώτου βιβλίου της Αγίας Γραφής, το Θεό να συνδιασκέπτεται-τρόπον τινα- και να λέει «ποιήσωμεν άνθρωπον κατ’ εικόνα ημετέραν και καθ’ ομοίωσιν», (Γεν. 1,26) δείχνει στον άνθρωπο ότι ο Θεός έχει τρία Πρόσωπα. Όταν πάλι στη Βαβέλ λέει «συγχέωμεν αυτών εκεί την γλώσσαν» (Γεν. 11,7) και ομιλεί στο πληθυντικό το κάνει για να δείξει ότι ο Θεός έχει Τρία Πρόσωπα. Εξάλλου, επίσης στο βιβλίο των Παροιμιών του Σολομώντος, ονομάζει ο Θεός Πατήρ τον Υιό Του Σοφία του Θεού και το Πνεύμα Του Άγιο Πνεύμα.
Όλα αυτά όμως δεν είναι παρά σκιά της οριστικής αποκαλύψεως της Αγίας Τριάδος που έγινε στην εποχή της Καινής Διαθήκης. Γιατί όταν ο Χριστός βαπτιζόταν στον Ιορδάνη ποταμό ο Θεός Πατήρ «εκ των ουρανών» ομιλεί και υποδεικνύει τον Υιό Του που εβαπτίζετο λέγοντας να ακούμε σ’ Αυτόν (τον Χριστό) και το Άγιο Πνεύμα «εν είδει περιστεράς» κατεβαίνει στην κεφαλή του Χριστού αποκαλύπτει σε μας την Αγία Τριάδα.
Η αγία μας Εκκλησία διδάσκει τούτο. Πόσοι όμως δέχονται αυτή την πίστη; Γιατί, δυστυχώς, υπάρχουν και άνθρωποι που δεν δέχονται αυτή τη πίστη. Αυτοί είναι οι αιρετικοί όλων των αιώνων. Στην εποχή μας η μεγαλύτερη εκ των αιρέσεων είναι ο Χιλιασμός. Οι χιλιαστές ή «μάρτυρες του Ιεχωβά», μας λένε να μελετούμε την Αγία Γραφή. Αυτοί όμως διαστρεβλώνουν πλήρως το νόημα της Αγίας Γραφής. Ο Χριστός όμως αναθεματίζει όποιον αλλάζει έστω και ι (ιώτα) από το Νόμο Του. Τι να πούμε τότε εμείς γι’ αυτούς που ζητούν από μας να εγκαταλείψουμε τη σωτηρία που μας δίδει ο Χριστός και να ακολουθήσουμε την αίρεση-θρησκεία των χιλιαστών; Θα ήταν τρέλα κάτι τέτοιο.
Ακόμα θα ήταν τρέλα να προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε με τη λογική μας την Αγία Τριάδα. Η Αγία Τριάς είναι μυστήριο. Γι’ αυτό μόνο «μύσται» της Αγίας Τριάδος υπάρχουν. Δεν προσεγγίζουμε το Θεό με την επιστήμη και τη τεχνολογία αλλά με τη πίστη μας. Άλλωστε ο μικρός μας νους δεν μπορεί να χωρέσει το μεγαλείο της Θεότητος.
Το Ευαγγέλιο δεν είναι ρηχή διδασκαλία αλλά ζώσα Αποκάλυψη του Θεού. Το ότι ο Θεός είναι «Ένα Ανώτερο Όν» αποτελεί πίστη και του Εβραίου, και του Μουσουλμάνου, και του Βουδιστή. Ο Ορθόδοξος χριστιανός, όμως, δέχεται ανεπιφύλακτα όλα όσα διδάσκει το Ευαγγέλιο του Χριστού. Γιατί, όπως μας λέει και ο χαιρετισμός που προτάξαμε ο ιερός Υμνογράφος λέει προς την Παναγία «της Τριάδος τους μύστας φωτίζουσα». Πράγματι το Ευαγγέλιο του Χριστού φωτίζει «πάν άνθρωπον ερχόμενον εις τον κόσμον». Και όπως λέει ο αδελφόθεος Ιάκωβος μας φωτίζει οδηγώντας μας στην αγάπη, την αγνότητα και γενικά προς την αρετή. (Ιακ. 3,17) Μας φωτίζει όμως και με τη ζωή των αγίων Πατέρων. Όταν για παράδειγμα ο άγιος Μάρκος επίσκοπος Εφέσου ο Ευγενικός, πήγε στην Φερράρα-Φλωρεντία και κήρυξε την Ορθοδοξία χωρίς να υποταχθεί στον Πάπα διδάσκει ότι η πίστη του Ορθοδόξου είναι σταθερή και δεν διασαλεύεται από κανένα διωγμό. Αλλά και όταν ο άλλος μεγάλος Πατήρ της Εκκλησίας, ο άγιος Γρηγόριος Παλαμάς, παρακαλούσε το Θεό να τον φωτίσει λέγοντας «φώτισόν μου το σκότος» μας δείχνει ότι ο Χριστός είναι η Αλήθεια και η Ζωή. Είναι ο Άρχων της Ειρήνης και όσοι δημιουργούν πολέμους στη γη μας αποδεικνύουν ότι δεν πιστεύουν στο Χριστό.
Αδελφοί μου! Η Υπεραγία Θεοτόκος που αποτελεί το στήριγμα και τη παρηγορία της ζωής μας εύχομαι να πρεσβεύει στον Υιό της και Θεό της να φωτίζει όλους εμάς ούτως ώστε να μένουμε εδραιωμένοι στην Ορθόδοξη πίστη. Να φωτίζει εμάς τους Κληρικούς (επισκόπους και ιερείς) να διδάσκουμε την αλήθεια του Ευαγγελίου. Να φωτίζει όμως και τον πιστό λαό να μην ξεγελιέται από τις σειρήνες του κόσμου και τα δελεάσματα των αιρετικών. Κι όλα αυτά για να μην χάσουμε το μισθό των πιστών που είναι μια θέση στη βασιλεία των ουρανών. Αμήν!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

Μνήμη των αναιρεθέντων υπό του Ηρώδου αγίων νηπίων: Ο Ιερός Χρυσόστομος για την σφαγή των νηπίων

    Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΦΑΓΗ ΤΩΝ ΝΗΠΙΩΝ  [:Ματθ.2,13-23]     « Τότε Ἡρῴδης ἰδὼν ὅτι ἐνεπαίχθη ὑπὸ τῶν μάγων, ἐθυμώθη λίαν, καὶ ἀποσ...