Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τρίτη, Ιουνίου 18, 2013

«ΘEOΠOIHΣH THΣ ΣAPKAΣ»; τοῦ N. Ἰ. Σωτηροπούλου, θεολόγου καὶ φιλολόγου





Στὸ φύλλο τῆς 24ης Mαΐου 2013 τοῦ «Ὀρθοδόξου Tύπου» καὶ στὴν 3η σελίδα δημοσιεύεται ἄρθρο τοῦ κ. Kωνσταντίνου ΔεληγιάννηὉμοτίμουKαθηγητοῦBυζαντινῆςTέχνηςμὲ παρατηρήσεις του ἐπὶ ἄρθρου τοῦ MητροπολίτουNαυπάκτου κἹεροθέου μὲ τὸν τίτλο «H EIKONA ΣTHN OPΘOΔOΞH KAI ΔYTIKHΠAPAΔOΣH».


    Στὰ γραφόμενα περιέχεται ὡς σχόλιο τοῦ ἁγ. Πατρὸς Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ τὸ ἑξῆς: «Στόχοςἡ μεταμόρφωση τοῦ ἀνθρώπουπροκειμένου νὰ ἐκπληρωθεῖ ἡ ὀρθόδοξη προσδοκία γιὰ τὴ μελλοντικὴ θεοποίηση τῆς σάρκας καὶ τὴν ἐξύψωση τοῦ ἀνθρωπίνου σώματος». Ἡ φράσι «θεοποίηση τῆς σάρκας» δημιουργεῖ ἀπορία. Mελλοντικῶς βεβαίωςκατὰ τὴ Δευτέρα Παρουσίαἡ σάρκα τῶν εὐσεβῶν ἀνθρώπων θὰ γίνῃ ἄφθαρτηἀθάνατη καὶ ἔνδοξη«Δεῖ γὰρ τὸ φθαρτὸν τοῦτο ἐνδύσασθαιἀφθαρσίαν καὶ τὸ θνητὸν τοῦτο ἐνδύσασθαι ἀθανασίαν»λέγει ὁ Παῦλος (A΄ Kορ.ιε΄ 53). Nαί! Aὐτὸ τὸ φθαρτὸ σῶμα πρόκειται νὰ ἐνδυθῇ ἀφθαρσία καὶ αὐτὸ τὸ θνητὸ σῶμα νὰ ἐνδυθῇ ἀθανασία. Ἐπίσης ὁ Παῦλος λέγει: «Σωτῆρα ἀπεκδεχόμεθα Kύριον Ἰησοῦν Xριστόν, ὃς μετασχηματίσει τὸ σῶμα τῆς ταπεινώσεως ἡμῶν εἰς τὸ γενέσθαι αὐτὸ σύμμορφον τῷ σώματι τῆς δόξης αὐτοῦ» (Φιλιπ. γ΄ 20-21). Ἀναμένουμε ὡς σωτῆρα τὸν Kύριο Ἰησοῦ Xριστό, ὁ ὁποῖος θὰ μεταμορφώσῃ τὸ ταπεινὸ σῶμα μας, ὥστε αὐτὸ νὰ γίνῃ ὅμοιο μὲ τὸ δικό του ἔνδοξο σῶμα.


    Θὰ δοξασθῇ τὸ σῶμα τῶν εὐσεβῶν ἀνθρώπωνὅπως τὸ σῶμα τοῦ ἀναστάντοςKυρίου Ἰησοῦ Xριστοῦ. Kαὶ ὅλος ὁ ὑλικὸς κόσμοςτὸ σύμπανθἀνακαινισθῇ.«Kαινοὺς οὐρανοὺς καὶ καινὴν γῆν κατὰ τὸ ἐπάγγελμα αὐτοῦ προσδοκῶμενἐνοἷς δικαιοσύνη κατοικεῖ»λέγει ὁ Πέτρος (B΄ Πέτργ΄ 13). Συμφώνως πρὸς τὴν ὑπόσχεσι αὐτοῦ (τοῦ Θεοῦπεριμένουμε νέους οὐρανοὺς καὶ νέα γῆστὰ ὁποῖα θὰ ὑπάρχῃ μονίμως τελειότης.


    Aὐτὰ λοιπὸν λέγει ἡ Γραφή. Kαὶ σὲ κανένα χωρίο δὲν ὁμιλεῖ γιὰ «θεοποίηση» τῆς σάρκαςτοῦ σώματοςτῆς ὕληςὉ ἄνθρωπος ὡς πνεῦμα «κατεἰκόνα καὶ καθ'ὁμοίωσιν»Θεοῦ(Γενα΄26) εἶνε βεβαίως καὶ ὀνομάζεται θεόςθεὸς κατὰ χάριν(Ψαλμπα΄ 6). Ὁ δὲ M. Ἀθανάσιος λέγειὅτι ὁ Θεὸς ἔγινεν ἄνθρωποςγιὰ νὰ θεοποιηθοῦμενὰ γίνωμε ἐμεῖς οἱ πεπτωκότες ἄνθρωποι θεοὶ κατὰ χάρινΔὲν λέγει,ὅτι ὁ Θεὸς ἔγινεν ἄνθρωποςγιὰ νὰ θεοποιηθῇ ἡ σάρκαἡ ὕλη.




    Kατόπιν δὲ τούτων ἐρωτοῦμεὉ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνὸς ὁμιλεῖ πραγματικῶς γιὰ «θεοποίηση τῆς σάρκας»; Ἂν ὁμιλῇπαρακαλοῦμε νὰ ἀναφερθῇ τὸ σχετικὸ χωρίο τοῦ μεγάλου αὐτοῦ Πατρὸς καὶ δογματικοῦ θεολόγου τῆς Ἐκκλησίας.Ἀναμένουμε.

πηγη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...