Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Σάββατο, Ιανουαρίου 25, 2014

Κυριακὴ ΙΕ΄ Λουκᾶ:Ἕνας μικρόσωμος γίγαντας.

Στ σημεριν εαγγελικ νάγνωσμα  εαγγελιστς Λουκς διασώζει τνπροσδόκητη κα συνήθιστη γι τ δεδομένα τν θικιστν συνάντηση τοΖακχαίου μ τν ησο Χριστό, ταν κενος εσλθε στν εριχ κα περνοσε μέσα π τν πόλη.

 ρχιτελώνης Ζακχαος ταν νας πλούσιος νθρωπος τς περιοχς. τανμαθε πς φτασε στν εριχ  ησος, προσπάθησε ν Τν δ π κοντά,μως, πειδ ταν μικρόσωμος κα τ πλθος πο περικύκλωσε τν Διδάσκαλο στεκόταν μπόδιο σ να τέτοιο νδεχόμενο, νέβηκε σ μία συκομουριά, π’που θ μποροσε ν Τν δ χαρά του ταν περίγραπτη, καθς  διος καθημεριν γινόταν ντικείμενο παξίωσης τν συμπολιτν του. Προφανς δν φανταζόταν τι νας νθρωπος το Θεο θ καταδεχόταν ν συνομιλήσ μκάποιον πο συναυλιζόταν καθημεριν μ πόρνες κα νθρώπους τοποκόσμου, μ κάποιον πο ταν  πι μισητς π τος μισητος νθρώπους τς πόλεως. πομυζοσαν ο τελνες τν περιουσία το λαο, καθς τ ψος τς φορολογίας δν ταν καθορισμένο κα γι’ ατ ναγκάζονταν ν πιβάλουν δυσβάσταχτους φόρους, γι ν βγάλουν τ ξοδα το διορισμο τους κα τςπαιτήσεις τς κεντρικς ξουσίας. Κα  Ζακχαος ταν  ρχηγς ατς τς...συμμορίας τν τελωνν. πάρχει μία ντίστροφη προοπτικ στνρμηνεία τς νέργειάς του ν νεβ στ συκομουριά. Βεβαίως κα δν πεδίωκε ν κρυφτθελε ν δ τν Χριστό, λλ σο πιό ψηλ νέβαινε στ δέντρο, τόσο φαινόταν κα  διος καλύτερα. Τί σημαίνει ατό; σο περισσότερο θεο φς εσέρχεται στν καρδιά μας, τόσο ναργέστερα ποκαλύπτεται  σωτερική της ταξία. σως ν παρεκίνησε τν Ζακχαο ν νεβαίν ψηλότερα στ δέντρο μι σωτερικ παρόρμηση, ποκινούμενη π τν μετανοοντα ν ατνθρωπο, χι τόσο πρς θέαν το τελείου Χριστοσο πρς θέασιν π’ Ατο τς δικς του σωτερικς τελείας. Συνήθως ο πονηρο νθρωποι ποφεύγουν τς συναντήσεις μ νθρώπους τς θικς τάξεως, γιατ λέγχεται κάπως συνείδησή τους γι τς παρανομίες τους.  Ζακχαος μως θέλει ν δ τν Χριστό, γιατ μλλον νδόμυχα πιζητ ν γίν  διος ρατός. Κα ατ τνέβασμα στ συκομωρέα τυπολογε τν νοδο τς καρδίας του π τ γήϊνα πρς τ πουράνια, πο εναι μωρία γι τν παρόντα κόσμο.
Στν εαγγελικ περικοπ τς καρπης συκς,  Κύριος πιτιμ τ δέντρο γιτν καρπία του. Σήμερα μως τ δέντρο, στ ποο νεβαίνει  Ζακχαος, χει πρτο κα ραο καρπ τν διο. Κα φυσικ να τέτοιο ραο καρπ δρέπει Κύριος, κατεβάζοντάς τον κα ζητντας του ν Τν φιλοξενήσ στ σπίτι του. Ζακχαος κατανοε πς δν τν γκατέλειψε  Θεός. πόσχεται ν κάν κάτι πο μς σήμερα μς δυσκολεύει, γιατ μς στοιχίζει, καθς μς ποβάλλει στνλεγχο τν δικιν μας· πόσχεται ν μοιράσ τ μισή του περιουσία στος πτωχος κα ν πιστρέψ στ τετραπλάσιο σα πρε μ πάτη. Δηλαδ τί κάνει δ  Ζακχαος; πόσχεται ν «ίξ κάτω τ μοτρα του», πως λέμε στν καθομιλουμένη, ποκαλύπτοντας τ μεγάλο μυστικό, τι κατ τν σκηση τςργασίας του συκοφάντησε κα δίκησε κόσμο. Ποιός τ κάνει ατό; Ποιός πηγαίνει μ χαρ ν π: «ξέρεις, δελφέ, σ κλεψα· ξέρεις, δελφέ, σσυκοφάντησα στς ρχς κα γινα ατία ν σο βάλουν πρόστιμο, γι νεσπράξ στ συνέχεια π ατς τ ναλογον χρηματικ ντίτιμο τν καλν μου πηρεσιν»;  Ζακχαος δν ρκεται σ μία συγγνώμη, δν ρκεται στνπόσχεση τι φεξς δν θ ξαναδικήσ· προχωρ μακρύτερα κα πόσχεται νποδώσ χι πλς τ σα, οτε πλς τ διπλάσια, λλ τ διπλάσια τν διπλασίων. Τετραπλς κατοχυρώνει τν μετάνοιά του.
ταν, λέγει  εαγγελιστής, μικρς τ λικί, δηλαδ μικρς στ σμα. Κιμως νεδείχθη γίγαντας μετανοίας, ατς πο ταν βυθισμένος στς πιόπαίσιες πράξεις.  Χριστς επε: «Δν χουν νάγκη γιατρο ο γιες, λλ οσθενες. Διότι δν ρθα ν καλέσ σ μετάνοια δικαίους, λλ μαρτωλούς».
Τ παράδειγμά του μπορε ν βρ μιμητς στν ποχή μας, που δυστυχς συνάνθρωποί μας βρίσκουν κατάλληλους τρόπους, γι ν ξεφύγουν π τς τύψεις τς συνειδήσεως, γινόμενοι ο διοι τιμωρο τν πράξεών τους, μντέχοντας τν κοινωνικ κατακραυγ γι τς δικες πράξεις τους. κκλησία διακηρύττει πς  μετάνοια,  μπρακτη μετάνοια, ποκαθιστ τς σχέσεις μας μ τν Θε κα τος συνανθρώπους μας, μς παναφέρει στν παράδεισο κα μς προετοιμάζει γι τν πουράνια Βασιλεία. Γι τν κκλησία κανένας μετανοημένος δν καταδικάζεται, σο κι ν μάρτησε.
δελφοί μου,  Χριστς ρθε, γι ν ναζητήσ κα ν σώσ τς πλανεμένες ψυχές μας. κούγοντας σήμερα γι τν θαυμαστ μεταστροφ στ ζω νς μεγάλου μαρτωλος πάρουμε τ θάῤῥος ν νεβομε κι μες στ δική μας συκομουριά, π’ που θ κούσουμε τ γλυκύτατο παράγγελμα το Κυρίου: «σπεύδας, κατάβηθι· σήμερον ν τ οκ σου δε Με μεναι».

π. Στυλιανός Μακρής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...