Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Παρασκευή, Μαΐου 22, 2015

Περί εκλογής Αρχιερέων



arxieratiak
Παρουσίαση υπό αρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη Ph.D. 
ο είδαμε  Romfea.gr


Στην Εκκλησία «πρώτοι έρχονται οι Απόστολοι» (Α΄Κορ.12:28), δηλαδή οι Αρχιερείς· χωρίς αυτούς δεν μπορεί να υπάρξει Εκκλησία.
Πράγμα που σημαίνει πως όταν οι Αρχιερείς μας είναι καλοί, τότε και η Εκκλησία μας πάει καλά. Καί «καλύτερα να κρύψουμε το χρυσάφι, παρά την αλήθεια» (Πυθαγόρας)· παρά να «κρύψουμε» τη διδασκαλία του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, τη σχετική με τους Αρχιερείς και προπαντός αυτή που σχετίζεται με την εκλογή Αρχιερέων.
Από τους «περί Ιερωσύνης» λόγους του, επιλέξαμε μερικά «κομμάτια», και τα παρουσιάζουμε προς ωφέλεια πάντων ημών.
Όπως θα δούμε, ο Αγιος Ιωάννης έχοντας υπόψη του με τι κοσμικά κριτήρια γινόταν η εκλογή Αρχιερέων στην εποχή του, γινόταν έξω φρενών· έφθασε στο σημείο να ειπεί αυτό το φοβερό: «Οι άνθρωποι της Εκκλησίας καταστρέφουν την Εκκλησία, χειρότερα από ότι θα την κατέστρεφαν οι εχθροί της»(Λόγος Γ ).
Ας δούμε λοιπόν πιο αναλυτικά και μέσα από τα κείμενα του τη μεγάλη του οργή για το συγκεκριμένο θέμα. Έγραφε:
Οι Επίσκοποι, όταν έρθει η στιγμή να εκλέξουν ποιμένες, ενεργούν με τέτοιο τρόπο, λες και το ποίμνιο είναι κάτι το γήϊνο και το υλικό.
Ακούς να λένε: Ας κάνουμε το δείνα Επίσκοπο, γιατί κατάγεται από «μεγάλο τζάκι». Ας κάνουμε το δείνα, γιατί είναι πλούσιος, και δεν θα χρειάζεται τα έσοδα της Εκκλησίας για να συντηρηθεί.
Ας κάνουμε το δείνα που μόλις γύρισε από σχισματική Εκκλησία. Ο πρώτος προτιμά το φίλο του, ο δεύτερος το συγγενή του, ο τρίτος τον κόλακα. Κανείς δεν δίδει σημασία στον κατάλληλο! Κανείς δεν δίδει σημασία στα ψυχικά χαρίσματα του υποψηφίου. (Λόγος Γ).
Το κακό δεν είναι ότι απλά προωθούν τους αναξίους, αλλά ότι αποκλείουν τους αξίους, για να μην μπορεί το ποίμνιο να βρίσκει πουθενά παρηγοριά!
Πρόσεξε τι δικαιολογίες εφευρίσκουν προκειμένου να τους αποκλείσουν: Ο πρώτος δεν κάνει, γιατί δεν ξέρει να κολακεύει. Ο δεύτερος αποκλείεται, γιατί δεν είναι αρεστός στον δείνα.
Ο τρίτος αποκλείεται, γιατί αν τον «βγάλουμε», θα λυπήσουμε τον δείνα, που ενδιαφέρεται για κάποιο δικό του. Ο άλλος αποκλείεται, γιατί είναι αγαθός και επιεικής. Και ο άλλος, γιατί είναι αυστηρός στους αμετανοήτους.Πάντως, αν κάποιον δεν τον θέλουν, θα κάνουν τα αδύνατα δυνατά, να του «ανακαλύψουν» κάποια ανικανότητα! Και αν δεν βρουν, είναι ικανοί, να πουν πως τα πολλά προσόντα του, είναι κώλυμα!
Παλιά, όταν έβλεπα τους κοσμικούς άρχοντες να «μοιράζουν» την εξουσία σε άσχετους, τους κορόϊδευα! Όταν όμως είδα, πως το ίδιο χάλι γίνεται και στην Εκκλησία μας, μαζεύθηκα...!
Και λοιπόν; Η αθλία αυτή κατάσταση δεν είναι ικανή να προκαλέσει μυρίους κεραυνούς; Σαν τι άλλο πρέπει να κάνουμε για να ξεσπάσει πάνω μας η θ. οργή; Υπάρχει πιο χειρότερο από το να παραδίδουμε σ΄ ανθρώπους πονηρούς και αναξίους πράγματα τόσο φοβερά και φρικτά; (Λόγος Γ ).
Η τιμωρία μας θα είναι ίδια με την τιμωρία που θα υποστούν οι ανάξιοι ποιμένες, αν όχι και χειρότερη! Γιατί, για ο,τι κακό κάνουν στην Εκκλησία οι ανάξιοι ποιμένες, το «φορτωνόμαστε» εμείς που τους δώσαμε την εξουσία! (Λόγος Δ ). Οι άνθρωποι της Εκκλησίας καταστρέφουν την Εκκλησία, χειρότερα απ ὅτι θα την κατέστρεφαν οι εχθροί της!(Λόγος Γ ).

1. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος αφήνει ξεκάθαρα να εννοηθεί, ότι η εκλογή Αρχιερέων δεν γίνεται εξ Αγίου Πνεύματος. «Υπάρχει (λέει) πιο χειρότερο από το να παραδίδουμε σ ἀνθρώπους πονηρούς και αναξίους πράγματα τόσο φοβερά και φρικτά;». Θεωρείται αμαρτία κατά του Αγίου Πνεύματος (γιατί όχι και βλασφημία;!), όταν τις προσωπικές μας επιλογές, τις ανακατεμένες με προσωπικά συμφέροντα, τις προβάλλουμε στον κόσμο σαν εμπνεύσεις του Αγίου Πνεύματος.
2. Τότε, η εκλογή ή ένα σκάνδαλο ενός αναξίου Αρχιερέα δεν έκανε και τόσο μεγάλο κακό στην Εκκλησία, γιατί δεν υπήρχαν τα σύγχρονα Μ.Μ.Ε., ώστε να το διαδώσουν, με ότι αυτό θα συνεπαγόταν για το κύρος της Εκκλησίας και προπαντός για τη σωτηρία του λαού! Ενώ σήμερα ακόμα και το παραμικρό σκάνδαλο το μαθαίνει αυτοστιγμεί ολόκληρη η οικουμένη...! (Και ο αγαθός Κύριος είπε για τον αίτιο του σκανδάλου: «Τον συμφέρει να δέσουν στο λαιμό του μια μεγάλη μυλόπετρα (!) που την γυρίζει γαϊδαρος, και να καταπονισθεί (!) στο ανοιχτό πέλαγος της θάλασσας....!» (Μτ. 18:6)· ώστε να χαθεί κάθε ίχνος παρουσίας του· ούτε το πτώμα δεν πρέπει να βγει στην επιφάνεια...!). Σκεφθείτε λοιπόν τι θα έλεγε σήμερα ο Άγιος Ιωάννης για την εκλογή αναξίων αρχιερέων!
3. Βλέποντας (ο Άγιος Ιωάννης) με τι άνεση οι συλλείτουργοί του δέχονταν τα εκκλησιαστικά αξιώματα, τους πέρασε και αυτούς «γενεές δεκατέσσερες»! Ἐγραφε:
Αν πεις σε κάποιον που δεν είναι κτίστης, να σου κτίσει σπίτι, θα σου ειπεί, χωρίς να ντραπεί, πως δεν μπορεί. Όσο και να τον πιέσεις, δεν θα υποχωρήσει! Κανείς, λοιπόν, δεν φτιάχνει σπίτι, αν δεν ξέρει την τέχνη. Και ο γεωργός δεν θα αποφάσιζε ποτέ να γίνει καπετάνιος, ούτε ο καπετάνιος στρατηγός, έστω και αν τους απειλούσαν με μυρίους θανάτους! Λόγω ακριβώς το ότι στερούνται εμπειρίας, φοβούνται να αναλάβουν τέτοιες ευθύνες.
Τι λες; Όταν θελήσεις να γίνεις ποιμένας ψυχών, δεν θα πρέπει πρώτα να εξετάσεις τον εαυτό σου, να δεις αν κάνεις; Θα δεχθείς το αξίωμα, και ας μην έχεις ιδέα από επιμέλεια ψυχών; Επειδή και μόνο σε διατάζει ή σε εκβιάζει ο δείνα, για να μην 'ρθεις τάχα σε σύγκρουση μαζί του; Ώστε, λοιπόν, εδώ που η ζημιά είναι πνευματική, υποχωρείς! Επειδή τάχα σε πιέζουν! (Λόγος Δ ).
Ο Κύριος, εν ημέρα Κρίσεως δεν θα λάβει υπόψη Του, ούτε το ότι σε πίεσαν να αναλάβεις το αξίωμα, ούτε την απειρία σου! Ας υποθέσουμε πως παρακαλείς κάποιον, να σου φτιάξει σπίτι. Μαζεύει, λοιπόν, ξύλα και πέτρες και σου φτιάχνει ένα ετοιμόρροπο σπίτι. Τι λες; Απαλάσσεται των ευθυνών του, επειδή το σπίτι δεν το έφτιαξε από μόνος του, αλλά κατόπιν παρακλήσεώς σου; Και βέβαια όχι! Και πολύ ευλόγως! Γιατί έπρεπε πάση θυσία να μην αναλάβει ένα τέτοιο έργο, έστω και αν τον χιλιοπαρακαλούσες!
Αν, λοιπόν, γι' αυτόν, που χάλασε ξύλα και πέτρες, δεν υπάρχει δικαιολογία, θα δικαιολογηθείς εσύ που καταστρέφεις ψυχές, και «χτίζεις» όπως-όπως στην Εκκλησία, επειδή και μόνο δέχθηκες παρά τη θέλησή του το αξίωμα; Θα τιμωρηθείς! Και ποιός θα σε υποστηρίξει τότε; Μήπως θα σε υποστηρίξουν αυτοί που σε έσπρωξαν στο αξίωμα; Αλλά και αυτούς εν ημέρα Κρίσεως ποιός θα τους γλυτώσει;
Έστω! Έστω ότι δεν φρόντισες από μόνος σου να γίνεις ποιμένας ψυχών, λόγω συναισθήσεως της αναξιότητός σου. Πολύ καλά! Όμως με το ίδιο σκεπτικό, θα έπρεπε να το αποφύγεις, όταν σου το πρόσφεραν!Η μήπως, όσο δεν σε καλούσαν στο αξίωμα ένιωθες ανάξιος, και μόλις βρέθηκαν μερικοί για να σου το προσφέρουν, έγινες αμέσως άξιος;!
Τέτοιες παιδαριώδεις σκέψεις προκαλούν το γέλωτα! Αφήνω, άμα δεν θέλεις, κανείς δεν μπορεί να σε αναγκάσει (Λόγος Δ ).
Εμείς το μόνο που μπορούμε, αλλά και υποχρεούμαστε να κάνουμε, είναι να ευχόμαστε εκ βαθέων της καρδίας μας, ώστε να εκλέγονται πάντα οι πιο άξιοι Αρχιερείς, προς χαρά του Εσταυρωμένου Ιησού και σωτηρία του ποιμνίου Του. ΑΜΗΝ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...