Τρίτη, Απριλίου 05, 2011

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΟΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΜΟΡΦΟΥ κ. ΝΕΟΦΥΤΟΥ



ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΟΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΜΟΡΦΟΥ κ. ΝΕΟΦΥΤΟΥ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=============

Μου εστάλη - με ηλεκτρονικό μήνυμα - παλαιότερη συνέντευξη του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Μόρφου κ. Νεόφυτου στην εφημερίδα “Αλήθεια” με την παράκληση να την σχολιάσω.

Στη συνέντευξη αυτή ο Σεβασμιότατος Μόρφου λέγει πολλές αλήθειες και μάλιστα με τη γνωστή του ικανότητα να διαλέγεται με ανθρώπους που δεν ζουν συνειδητή χριστιανική ζωή.

Παράλληλα με πολλές ορθές επισημάνσεις - αναφορικά με την ανάγκη να διατηρήσουμε την Ελληνορθόδοξή μας ταυτότητα σε ένα μελλοντικό Κυπριακό κράτος - διατύπωσε ορισμένες θέσεις οι οποίες προκαλούν πολλά ερωτήματα και βαθύ προβληματισμό.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΑ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ
_____________
Τουρκοκύπριοι και Κοράνι
_____________
- «Μας λέτε ότι οι Τ/κ πρέπει να γίνουν ισλαμιστές;»
  • «Δεν ξέρω τι θα γίνουν… εξάλλου, υπάρχει και η βασιλική οδός. Πρέπει να μελετήσουν το Κοράνι. Δεν μπορούν να δηλώνουν Μουσουλμάνοι και να έχουν άγνοια του Κορανίου, διότι έρχεται η ώρα που εκδικούνται οι θρησκείες».
*****
ΜΑΘΗΜΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ή ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΑΣ;
______________
- «Γιατί μάθημα Θρησκευτικών και όχι Θρησκειολογίας στα σχολεία;»
  • «Ε, πιέστε να μπει. Εγώ είμαι εξ’ αυτών που λέω ‘‘ναι’’ στο μάθημα της Θρησκειολογίας. Εμένα δυνάμωσε η πίστη μου μελετώντας το Ισλάμ, τον Καθολικισμό, τον Ραββινισμό των Ιουδαίων, μελετώντας τον Βουδισμό της Άπω Ανατολής. Ή συγκρίνοντας την αρχαία ελληνική θρησκεία με τη χριστιανική, όπως εκφράζεται στην Ορθοδοξία. Αλλά καιρός παντί πράγματι. Δεν μπορεί να διδαχθεί ένα μικρό παιδάκι Θρησκειολογία. Η Θρησκειολογία χρειάζεται κριτική σκέψη. Άρα προηγουμένως το παιδί θα αποκτήσει την ταυτότητα που θέλει η οικογένειά του και όταν μεγαλώσει, θα πρέπει απαραίτητα να του δώσουμε και θρησκειολογικές γνώσεις. Οπωσδήποτε! Τι ωραία θα ήταν οι Ε/κ να ήξεραν και το Κοράνι. Τι λέει ο Μωάμεθ για τον Ιησού Χριστό, για την Παναγία. Πολύ σπουδαία πράγματα αυτά, αλλά δεν τα ξέρουν…»
ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
________

Καταρχήν αδυνατούμε να αντιληφθούμε γιατί ο Σεβασμιότατος χολοσκά επειδή οι Τουρκοκύπριοι δεν διαβάζουν το Κοράνι ενώ είναι μουσουλμάνοι.

Και τι θα πει η φράση έρχεται η ώρα που οι θρησκείες εκδικούνται; Εμάς δεν μας ενδιαφέρει η "εκδίκηση" των θρησκειών. Μας ενδιαφέρει ο ευαγγελισμός του κόσμου. Δεν μας ενδιαφέρει η ειρηνική συνύπαρξη των θρησκειών - από κοινωνικής σκοπιάς - αλλά η μεταστροφή των ανθρώπων στην Ορθόδοξη πίστη.

Ο Χριστός έστειλε τους μαθητές Του να γίνουν αλιείς ανθρώπων. Οχι φύλακες ενυδρείου.

Ο χριστιανισμός ασφαλώς δεν εγκρίνει τον βίαιο προσηλυτισμό, αλλά ο ευαγγελισμός του κόσμου είναι επιβεβλημένο μας καθήκον ως εντολή του Σωτήρα μας.

Αλλωστε γιατί συγχύζουμε το χριστιανισμό που είναι "εκ των άνω", εκ του Θεού Αποκάλυψη, με τα ανθρώπινα, "εκ των κάτω", ανθρώπινα κατασκευάσματα των άλλων θρησκειών;

Ας χολοσκούν οι ιμάμηδες γι’ αυτό. Εμάς δική μας δουλειά είναι να πούμε στους μουσουλμάνους αυτά που τους είπε ο Αγιος Δαμασκηνός και ο Αγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς.

Στο ωραίο βιβλιαράκι, που εξέδωσε η Ιερά Μονή Γρηγορίου "Ορθοδοξία και Ισλάμ", γίνεται ουσιαστική αναφορά για τον τρόπο διεξαγωγής διαλόγου με αλλόθρησκους και μάλιστα με μουσουλμάνους, σύμφωνα με τη διδασκαλία των Αγίων Πατέρων.


ΚΑΜΙΑ ΩΦΕΛΕΙΑ ΔΕΝ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΚΟΡΑΝΙΟΥ
___________

Το Κοράνι είναι ένα συνονθύλλευμα από πλάνες και αιρετικές δοξασίες.

Τι ωφέλεια μπορεί να προκύψει από τη μελέτη του; Εκτός και αν το μελετά κάποιος για να μπορεί να δώσει απολογία σε ένα μουσουλμάνο για το μέγεθος της πλάνης των δοξασιών του.

Είναι ανεπίτρεπτο πάντως να λέμε ότι οι μαθητές θα ωφεληθούν από αυτά που γράφει το Κοράνιον για το Χριστό και την Παναγία, επειδή - ως γνωστόν - οι θέσεις του Κορανίου για τον Κύριο και την Θεοτόκο είναι αποκύημα των αιρετικών δοξασιών με τις οποίες ήρθε σε επαφή ο Μωάμεθ.

Δεν συνειδητοποιούμε τους κινδύνους που ελλοχεύουν να καλλιεργηθεί ο συγκρητισμός με την εισαγωγή του θρησκειολογικού μαθήματος;

Πληροφορούμαι ότι σε κείμενο του σχολικού εγχειριδίου του μαθήματος των Ελληνικών υπάρχει αναφορά για τον Χριστιανισμό, τον Ινδουισμό και τον Ισλαμισμό που λέγει ότι δεν υπάρχει αληθινή και ψεύτικη θρησκεία.

Τι είδους βοήθεια θα αποκομίσει ένα παιδί από τη μελέτη των αιρετικών δοξασιών ενός αλλόθρησκου για τα πιο ιερά πρόσωπα της πίστης μας;

Τα παιδιά πρέπει να προστατευθούν. Η θρησκειολογία δεν θα τα ωφελήσει εκτός αν διδάσκεται - όπως τώρα σε ώριμη ηλικία στη Β΄ Λυκείου - υπό την καθοδήγηση ορθόδοξων θεολόγων.

Καμιά ωφέλεια δεν μπορεί να προκύψει από τη μελέτη του Κορανίου από ανώριμα παιδιά, όπως τονίζει άλλωστε ο Σεβασμιότατος.


ΜΗΠΩΣ Ο ΣΕΒΑΣΜΙΟΤΑΤΟΣ ΗΘΕΛΕ ΝΑ ΠΕΙ...;
_______________

Βάζω καλό λογισμό ότι ίσως ο Σεβασμιότατος ήθελε βασικά να πει: Είναι τόσο πλανεμένο αυτό το βιβλίο ώστε, αν το διαβάσουν οι Τουρκοκύπριοι, θα σιχαθούν τον Μωαμεθανισμό και θα αναζητήσουν την αλήθεια στο Ευαγγέλιο!

Αν αυτό το λογισμό είχε ο Σεβασμιότατος, όταν διατύπωνε αυτή την άποψη, καλόν θα ήταν να ήταν πιο προσεκτικός στη διατύπωση ώστε να μη δημιουργείται αχρείαστος σκανδαλισμός.

Οι χριστιανοί πάντως ουδεμία ωφέλεια αποκομίζουν από τις πλάνες του Κορανίου, όπως δεν αποκομίζουν από τις πλάνες του Κάρολου Ρώσσελ. Δεν θα τολμούσε φαντάζομαι κάποιος να μας πει ότι πρέπει οι μαθητές να διαβάζουν και το "Σκοπιά" και το "Ξύπνα" για να γνωρίσουν την πίστη των Ιεχωβιτών συμμαθητών τους!

Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΚΟΡΑΝΙΟΥ ΕΦΕΡΕ ΚΑΙ ΦΕΡΝΕΙ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΖΗΜΙΑ
_________________

Να συμπληρώσουμε επίσης ότι δεν είναι ορθό να είναι κανείς τόσον αισιόδοξος ότι η μελέτη του Κορανίου - και μάλιστα υπό την καθοδήγηση του ιμάμη - θα οδηγήσει κατ’ ανάγκην μια ψυχή στην αληθινή πίστη.

Ο πλανήτης είναι γεμάτος από μουσουλμανικα σχολεία, τα οποία δεν διδάσκουν τίποτε άλλο εκτός από το Κοράνι και τη σαρία, και έχει εκατοντάδες εκατομμύρια πιστούς που είναι έτοιμοι και τη ζωή τους ακόμη να δώσουν γι’ αυτή τη θρησκεία.

Ο ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
______________

Το δεύτερο σημείο που πρέπει να σχολιάσουμε αναφορικά με τη συνέντευξη του Σεβασμιότατου Μόρφου είναι η αναφορά του στον θρησκειολογικό χαρακτήρα του μαθήματος των θρησκευτικών.

Καταρχήν αυτά που λέγει είναι αντιφατικά. Από τη μια λέγει ότι υποστηρίζει το μάθημα των θρησκευτικών να γίνει θρησκειολογικό - επειδή ακόμη και από αυτό μπορεί να προκύψει ωφέλεια - και ακολούθως λέγει ότι τα παιδιά δεν έχουν την κριτική σκέψη να αξιολογήσουν συγκριτικά τις διάφορες θρησκείες.

Και πάλιν θα βάλω καλό λογισμό και θα πω ότι μάλλον ο Σεβασμιότατος ήθελε να πει ότι το μάθημα πρέπει να μείνει ορθόδοξο αν και ο Θεός πολλές φορές ανοίγει λεωφόρους σωτηρίας - ακόμη και από πηγές χωρίς καθαρό νερό - επειδή ο καλοπροαίρετος άνθρωπος βλέπει την ανεπάρκεια των διαφόρων θρησκειών και ιδεολογιών και τελικά στρέφεται προς την Εκκλησία.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗ ΣΚΑΝΔΑΛΙΖΟΥΜΕ
_____________

Καλόν πάντως είναι να προσέχουμε πώς ακριβώς διατυπώνουμε ορισμένες σκέψεις αφ’ ενός μεν για να μη δίνουμε έρεισμα σε ασεβείς να διαμφισβητούν την πίστη μας και αφ’ ετέρου να μη σκανδαλίζουμε ευλαβείς αλλά ίσως απλοικές ψυχές - όπως χωρίς άλλο είναι ο αποστολέας του ηλεκτρονικού μηνύματος - με το οποίο παρέλαβα τη συνέντευξη του Σεβασμιότατου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά