Σάββατο, Ιουνίου 25, 2011

Σκανδαλισμὸς


Κάποιος δελφς ρώτησε τν ββ ωάννη:
-ν κάνω μία δουλει μ τρόπο πο θεωρ σωστό, κα κάποιος, χωρς ν χει δίκιο, μο λέει ν τν κάνω λλις, πρέπει ν το δώσω ξηγήσεις, ν σωπάσω, ποφεύγοντας τσι τν κενοδοξία;
-ν δν εναι παραίτητες ο ξηγήσεις, σώπασε, ποκρίθηκε γέροντας. ν μως πόθεση σκανδαλίζει τν δελφό σου, πολέμησε τν κενοδοξία, (ξήγησέ του πς χει τ πράγμα) κα νάπαυσε τν.
-ν κάνω κάτι θικ διάφορο, ρώτησε δελφός, πο δν περιέχει δηλαδ στοιχεο μαρτίας, κα ξέρω πς, ν μ δε νας δελφός, θ σκανδαλιστε ναντίον μου, γι’ ατ τ κρύβω π κενοδοξία – πειδ ντρέπομαι ν μ δε- φείλω ραγε ν μν τ κρύψω γι ν μ νικηθ π τν κενοδοξία, ν τ κρύψω γι ν μν προκαλέσω τ σκάνδαλο; ν πάλι δν ξέρω μ βεβαιότητα τι δελφς σκανδαλίζεται λλ’ πλς τ ποθέτω, τί ν κάνω;...


-ν καρδιά σου, πάντησε γέροντας, σ πληροφορε τι σκανδαλίζεται δελφός σου, σκέπασε τ πράγμα κα μν τν βάλεις σ λογισμούς. ν πάλι δν εσαι βέβαιος γι’ ατό, λλ μόνο τ ποθέτεις, μ νοιάζεσαι.
-ν π σ κάποιον ναν πειραχτικ λόγο κα δν τν καταλάβει, τί εναι καλύτερα, ν το ζητήσω συγγνώμη, ν σωπάσω κα ν μν το δημιουργήσω λογισμούς;
-ν δελφς δν καταλάβει τι τν πείραξες, σώπα κα μν το προξενήσεις ταραχή. Φρόντισε μως ν μετανοήσεις νώπιόν του Θεο γι’ ατό.
-Πές μου, πάτερ, ρώτησε πάλι δελφός, τί λογς εναι λευθερία στν καθημεριν ζω κα πς πρέπει ν τ χρησιμοποιομε;
-λευθερία εναι λήθεια πο λέγεται φανερά. ν λ.χ. χει κανες νάγκη π τροφ νδυμα ποιοδήποτε λλο πράγμα, φείλει ν τ λέει καθαρ σ’ κενον πο μπορε ν το δώσει. Γιατί δν πρέπει ν κάνουμε χρήση ατς τς λευθερίας μ τν κάθε νθρωπο, λλ μόνο μ πρόσωπα πο εναι καν ν τ δεχθον χωρς ν σκανδαλιστον.
ποιος χει διάκριση, οκοδομεται κα χαίρεται μ’ ατ τν λευθερία, ν ποιος δν χει, σκανδαλίζεται. Κα πρέπει ατς πο τ χρησιμοποιε, ν μν τ κάνει μπαθώς, γι τν κανοποίηση δηλαδ το πάθους πο τν νοχλε, λλ γι τ θεραπεία τς νάγκης. ν λοιπν οτε πρόσωπο σκανδαλίζεται οτε πάθος ποβόσκει, τότε μπορε ν γίνει χρήση τς λευθερίας.
ν μως κάποιος σκανδαλίζεται π τ χρήση τς λευθερίας μας, πρέπει ν σκομε οκονομία κα ν μν τ χρησιμοποιομε πρόσεκτα. ρχεσαι, γι παράδειγμα, π κοπιαστικ ργασία πεινασμένος, κα θέλεις ν φς νωρίτερα π τν καθορισμένη ρα. νας λλος μως σ κούει ν τ λς σ βλέπει ν τ κάνεις, κα σκανδαλίζεται. ζητς κάποιο πράγμα, κα δν οκοδομεται δελφς πο σ κούει. Σ τέτοιες περιπτώσεις θ πρέπει ν πευθυνθες διαιτέρως γι τ πράγμα πο ζητς σ’ κενον πο εναι σ θέση ν σο τ δώσει, στε ν φυλαχθε τσι βλαβς λογισμς το δελφο. Καθς λοιπν επαμε, εναι καλ λευθερία, ταν μως χρησιμοποιεται μ φόβο Θεο.
Ατ τν λευθερία τν καταστρέφεις μ τν ξς τρόπο: ν χρειάζεσαι να πράγμα κα δν πευθυνθες σ’ κενον πο μπορε ν σο τ δώσει, περιμένοντας ν τ κάνει μόνος του. Κα συμβαίνει ν μ γνωρίζει τί χρειάζεσαι, ν γνωρίζει λλ ν τ ξεχάσει, κα ν’ διαφορε σκόπιμα, γι ν δοκιμάσει ν χεις πομονή. Τότε σ ρχίζεις ν βαρυγκωμς ναντίον του, ν σκανδαλίζεσαι κα ν’ μαρτάνεις. ν μως κάνεις χρήση τς λευθερίας σου κα το ζητήσεις ξεκάθαρα ,τι θέλεις, τίποτε π’ ατ δ γίνεται. Προετοιμάσου πάντως ψυχικά, στε, ν μετ τν ατησή σου δν πάρεις ατ πο ζητς, ν μ λυπηθες σκανδαλιστες γογγύσεις. πεναντίας, ν πες μ τ λογισμό σου: « Θες πέτρεψε ν μ μο τ δώσει, πειδ δν μπορε δν εμαι ξιος δ μ συμφέρει». Κα πρόσεχε μν τυχόν, πηρεασμένος π τν προηγούμενη ποτυχία, σταματήσεις τν καλ χρήση τς λευθερίας σου πέναντι στν δελφ κενο, κα δν το ξαναζητήσεις τίποτε. ντίθετα, ταν χρειαστες τιδήποτε, ξαναζήτησέ του, παραμένοντας μως πάντοτε, πως επα, τάραχος σ περίπτωση ποτυχίας.
μοια, ν κανες σ ρωτήσει π μόνος του γι πράγμα πο χρειάζεσαι, πς το τν λήθεια. Κα ν ξαφνιαστες κα πες «δν τ χρειάζομαι», μν ντραπες ν πανέλθεις στ θέμα κα ν το πες: «συγχώρεσε μέ, λλά μου ξέφυγε κα σο επα κατ λάθος τι δν τ χρειάζομαι. Στν πραγματικότητα χω νάγκη ν τ πάρω».
Τότε δελφς ρώτησε:
-Κα ταν δν χω σωτερικ πληροφορία, λλ μφιβάλλω γι τ ν σκανδαλίζεται χι κάποιο πρόσωπο μ μία τέτοια λευθερία, τί ν κάνω;
Μπορες ν τν δοκιμάσεις, ποκρίθηκε γέροντας, ν σκανδαλίζεται χι. ν λ.χ. χρειάζεσαι φαγητό, μν το πες «δσε μου ν φάω», λλ πές του: «Εμαι πεινασμένος γι’ ατν δ τν ατία». ταν θ σ’ κούσει κενος, θ κδηλωθε μ κάποιον τρόπο, κι τσι θ ντιληφθες τ διάθεσή του, κατ πόσο σκανδαλίζεται χι.
Βίβλος Βαρσανουφίου κα ωάννου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά