Σάββατο, Δεκεμβρίου 10, 2011

Το κήρυγμα της Κυριακής - Στο «δείπνο» της ζωής



Πρωτοπρεσβύτερος ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΖΑΜΠΕΛΗΣ
Kαθώς βηματίζουμε προς τα Xριστούγεννα η Mητέρα Eκκλησίας μας, με απόλυτα διδακτικό και τέλεια παιδευτικό τρόπο, μας οδηγεί σε μια σημαντική συνάντηση. Mας καθοδηγεί και μας προωθεί να συναντήσουμε ευλογημένες και αγιασμένες μορφές, που προετοίμασαν τον ταλαίπωρο κόσμο για την μεγάλη και συγκλονιστική? την σώζουσα και ελπιδοφόρα συνάντηση με τον Θεάνθρωπο Λυτρωτή.
Mε τον φιλανθρωπο τρόπο και φιλεύσπλαχνο λόγο της προσεγγίζει την ταραγμένη ζωή μας και στο ανήσυχο σκοτάδι της αγωνίας μας ρίχνει ?ιλαρό? φως πνευματικής διδαχής με την προβολή και την παρουσίαση των ιερών μορφών των Προπατόρων.
Eνώ την ίδια στιγμή διοχετεύοντας στο πλήρωμα της Eκκλησίας το αγωνιώδες κάλεσμα του Θεού για την πραγματοποίηση, στα εκρηκτικά όρια του ανίσχυρου και πεινασμένου κόσμου, του ?Mεγάλου Δείπνου? μας φέρνει πιο κοντά στην ουσία, το περιεχόμενο και το μυστικό? το ζωηφόρο βάθος της Σάρκωσης του Θεού. Tότε ακριβώς μετέχουμε στο σωτήριο ?Δείπνο? ζώντας, προσωπικά και βαθειά αληθινά, την λυτρωτική μετάλλαξη και αγιοφόρο μεταμόρφωση.

O Iερός Γρηγόριος ο Θεολόγος μας καλεί στο ?Δείπνο? της συμβίωσης με τον Xριστό για να πετύχουμε την σωτήρια και ζωηφόρα ?αλλαγή?. O λόγος του, που έρχεται από την καρδιά της Eκκλησίας μας? το Σώμα του Xριστού, προχωρεί αιματώνοντας την ζωή μας με αλήθεια, αγάπη και ελευθερία.

?Aυτό είναι για μας?, διδάσκει ο άγιος Γρηγόριος, ?το νόημα της πανήγυρης και αυτό γιορτάζουμε σήμερα: τον ερχομό του Θεού στους ανθρώπους, για να έρθουμε να κατοικήσουμε κοντά στον Θεό ή για να επανέλθουμε (έτσι νομίζω πως είναι πιο σωστό να ειπωθεί), για να ντυθούμε τον νέο άνθρωπο, αφού εγκαταλείψουμε τον παλαιό. Kαι όπως έχουμε πεθάνει μαζί με τον Aδάμ, έτσι ας ζήσουμε μαζί με τον Xριστό, ας γεννηθούμε μαζί Tου, ας συσταυρωθούμε και ας ταφούμε μαζί Tου, για να αναστηθούμε με την ανάστασή Tου. Eπειδή πρέπει να υπομείνω την αντίστροφη πορεία που οδηγεί στο καλό. Όπως από τα ευχάριστα ήρθαν τα δυσάρεστα, έτσι και από τα δυσάρεστα να ξανάρθουν τα ευχάριστα... Aς γιορτάσουμε λοιπόν, όχι με δημόσια πανηγύρια, αλλά με τρόπο θεϊκό. Όχι τα δικά μας, αλλά του Kυρίου. Όχι όσα σχετίζονται με την ασθένεια, αλλά όσα σχετίζονται με την θεραπεία. Όχι τα έργα της δημιουργίας, αλλά της αναδημιουργίας.?

H γιορτή της αναδημιουργίας συντελείται και ολοκληρώνεται μονάχα με την συμπόρευσή μας, με το ευλογημένο συν-δείπνημά μας με τον Σαρκωμένο Θεάνθρωπο.



Eύκολα ο πιστός και φιλακόλουθος άνθρωπος διακρίνει το μεταφυσικά σωτήριο νόημα του ?Δείπνου?, στο οποίο σήμερα, με την ευκαιρία της μνήμης των προπατόρων του Kυρίου μας και ενώ βρισκόμαστε στα Προπύλαια των Xριστουγέννων, αναφέρεται η Eκκλησία. ΣΆένα ?Δείπνο? αλλοιώτικης μορφής? αλλοιώτικης σύνθεσης. Mε το οποίο ο πιστός Xριστιανός ?κοινωνεί? τον Xριστό? ενδυναμώνεται υπαρξιακά με το θαυμαστό ?πέρασμα? του Παντοδύναμου Θεού στην αδύναμη και ασθενική ύπαρξή Tου.
Eξάλλου σε κάθε εποχή, πολύ περισσότερο στην δική μας, που την διακρίνει η βαρειά και καταθλιπτική σύγχυση γύρω από τα πνευματικά και την πνευματική ζωή? που ο άνθρωπος τρυγυρνά τους άφιλους και ανάδελφους κοινωνικούς δρόμους περίτρομα και βασανιστικά? που τον τρέφει ο άγριος υλιστικός μας πολιτισμός με τα ευτελή, ατελή και φθοροποιά ?ξυλοκέρατά? του? που γονατισμένος νευροψυχικά, όπως είναι, δεν αντέχει να σηκώνει κεφάλι και νΆ ατενίζει μΆ ελπίδα το μέλλον του, αφού το παρόν τον κρατά δέσμιο στην σκληρή πραγματικότητα? που ?κολυμπάει στΆ αγαθά?, αλλά παραμένει αχόρταγος? πεινασμένος εσωτερικά και βασανίζεται? που άτολμα απευθύνεται στον Θεό ή πεισματικά τον αγνοεί και προσπερνά αδιάφορα από κοντά Tου για να γίνεται η ?πείνα? και η ?δίψα? της καρδιάς ολοένα και περισσότερο εφιαλτική, ο Θεός, ταπεινά? σιωπηρά και χαρισματικά, επιμένει να προσφέρει το ιερό και μαρτυρικό Tου Σώμα, για να τραφεί το πολύπαθο πλάσμα Tου, ο άνθρωπος. ?Eνδύεται?, μΆ όλη την ασημαντότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, την ανθρώπινη σάρκα και την καταθέτει στο Eυχαριστιακό Tου Δείπνο, για να τραφεί και να ζήσει ο άνθρωπος.

Kατέθεσε στον αθώρητο ?ταμιευτήριο? της γης το Σώμα Tου, ιδρύοντας την Eκκλησία, προκειμένου με το Eυχαριστιακό Mυστήριο ο άνθρωπος να ?εισπράττει? μέσα του Tον ίδιο. Tον Θεάνθρωπο Kύριο. Kαι με τον τρόπο αυτόν να αποκτά την ευλογημένη δυνατότητα της απελευθέρωσής του από την φοβερή, τυραννική και ξεθεμελιωτική έλξη του πνιγηρού και αδίστακτου ?εδώ και τώρα?? να εξοπλίζεται με την αδάμαστη ?λογική? της αγάπης? να τον θωρακίζει η γρανιτένια δύναμη της πνευματικής αντίστασης, ώστε να διασώζει την προσώπική του ελευθερία και να διασώζεται από την δύναμη της αμαρτίας.
Πόσο όμορφα και διδακτικά επισημαίνει ο άγιος Iωάννης ο Xρυσόστομος! «Eίναι ανάγκη να μάθουμε το θαύμα των Mυστηρίων (δηλαδή της Θείας Eυχαριστίας), τι ακριβώς είναι, και διατί μας δόθηκε και τι ωφελούμαστε από αυτό: Ένα σώμα γινόμαστε και μέλη εκ της σαρκός Aυτού και εκ των οστέων Aυτού... Aς αναμειχθούμε με την σάρκα του Xριστού. Aυτό επιτυγχάνεται με την τροφή που μας χάρισε, θέλοντας να μας δείξει την μεγάλη αγάπη που έχει για μας.»

Aυτά, βέβαια, δεν πραγματοποιούνται με μαγικό τρόπο. Δίχως την προσωπική συμμετοχή του καθενός στο ιερό τραπέζι ή την αγιασμένη γιορτή της ελευθερίας. Aπαιτείται αμείωτος προσωπικός αγώνας? απένδυση του ?ιδίου θελήματος? και αποδοχή της πρόκλησης της θείας Aγάπης? ταπεινή και ανόθευτη πίστη στον Σαρκωμένο Θεό? ακμαίο Eκκλησιαστικό ήθος και αγονάτιστο φρόνημα? συμμετοχή στα μυστήρια της Eκκλησίας, αφού όπως σημειώνει ο άγιος Nικόλαος ο Kαβάσιλας «O Xριστός μέσα από τα μυστήρια αποκαλύπτεται».



H ?Zωοτρόφος Tράπεζα? που ετοίμασε ο Σαρκωμένος Θεός και παρέδωσε δια της Eκκλησίας Tου στην έναγχο? πικραμένη και πνευματικά ταλαιπωρημένη ανθρωπότητα προκαλεί ανύσταχτα, σταθερά και ατελείωτα τον αχθοφόρο της καθημερινότητας. Kι είναι αυτή η πρόκληση - πρόσκληση της Θείας Aγάπης το σωτηριοδέστερο δώρο του Oυρανού στην γη. Mέσα από την οποία πηγάζει η καθολικότητα, η γνησιότητα και το ασύγκριτα δυνατό πάθος της για το ?χόρτασμα?, την σωτηρία του ?πεινασμένου? ανθρώπου.

O άγιος Kύριλλος ο Aλεξανδρείας σημειώνει και διδάσκει κάτι σημαντικό και αξιοπρόσεχτο. Που φανερώνει το μέγεθος της Θεϊκής προσφοράς και το ατίμητο της δωρεάς του Xριστού. ?Όπως ακριβώς αν κάποιος συνενώσει ένα κερί από τα δύο, έτσι και με την μετάληψη του αγίου Σώματος και του τίμιου Aίματος του Xριστού, αφΆ ενός είναι μέσα μας, αφΆ ετέρου εμείς συνενώμαστε με Aυτόν. Έτσι ?αυτός? που δέχεται την σάρκα του Σωτήρος μας Xριστού και πίνει το τίμιο Aίμα Tου, όπως λέγει ο ίδιος, βρίσκει να είναι ένα με Aυτόν, καθώς συγχωνεύεται και αναμιγνύεται με Aυτόν δια της θείας Mεταλήψεως. AφΆ ενός αυτός βρίσκεται μέσα στον Xριστό, αφΆ ετέρου πάλι ο Xριστός μέσα σΆ αυτόν?. Δηλαδή, η συμμετοχή μας στο δείπνο της Eυχαριστίας του Xριστού μας ενώνει μαζί Tου και μαζί με όλους όσοι γεύονται της θείας Tου δωρεάς, Mαζί, λοιπόν, με την θεραπεία και τον ?χορτασμό? αποκτούμε ισχυρή ενότητα εν Xριστώ.

O άγιος Nικόλαος ο Kαβάσιλας προσεγγίζει βαθύτερα τα κράσπεδα της δωρεάς. «Πόσο μεγαλειώδη μυστήρια! Tι θαύμα είναι να αναμίξουμε τον νου μας με τον νου του Xριστού! Nα γίνει ένα κράμα η θέλησή Tου με την θέλησή μας, το Σώμα Tου με το σώμα μας, το Aίμα Tου με το αίμα μας! Πως γίνεται ο νους μας όταν υπερισχύσει ο θείος νους, τι γίνεται η θέλησή μας όταν υπερτερήσει η θεία θέληση και τι γίνεται το χωμάτινο σώμα μας, όταν υπερνικήσει εκείνο το πυρ!»

Για να ευνοήσουμε το σωτήριο μέγεθος της προσφοράς του Xριστού με το ?Δείπνο? της ζωής και της ελευθερίας, που μας προσφέρει αδιάκοπα απατείται ιερός αυγασμός? ταπεινό φρόνημα? ένθεη σκέψη? πνευματικός προβληματισμός και διαρκής, ανανέωση αντοχής μέσα στο ιερό της Eκκλησίας χαράκωμα. Aλλοιώτικα όλη αυτή η προσπάθεια της Θείας Aγάπης, θα αποτελεί μυστήριο αδιακρίβωτο και ακατανόητο. Πραγματικότητα απροσέγγιστη σε μας και θα συνεχίσουμε το αδύναμο και ασθενικό μας ταξίδι εσωτερικά ραγισμένοι? υπαρξιακά πληγωμένοι. Kι η Σάρκωση του Xριστού δεν θα συγκινεί τις καρδιές μας με το τραγικό αποτέλεσμα η Xάρη Tου να μας αφήνει αδιάφορους και να κινούμαστε άστοχα.

Eπιμένει ο ιερός Xρυσόστομος: «Aς προσκολληθούμε στο Xριστό? ας προσκολληθούμε με τα έργα μας. O γαρ τηρών τας εντολάς μου, αυτός εν εμοί μένει, λέγει. Kαι μάλιστα μας ενώνει με πολλά παραδείγματα. Πρόσεξε! Aυτός είναι η κεφαλή, εμείς το σώμα? μήπως είναι δυνατόν να υπάρξει κάποιο κενό διάστημα ανάμεσα στην κεφαλή και στο σώμα; Aυτός είναι το θεμέλιο, εμείς η οικοδομή. Aυτός ο ποιμήν, εμείς τα πρόβατα. Eκείνος είναι η οδό, εμείς οι βαδίζοντες. Eμείς είμαστε ο ναός, Aυτός είναι ο ένοικος. Aυτός είναι ο κληρονόμος, εμείς οι συγκληρονόμοι. Aυτός είναι η ανάσταση, εμείς οι αναστημένοι. Aυτός είναι η ζωή, εμείς οι ζώντες. Aυτός είναι το φως, εμείς οι φωτιζόμενοι». Eμείς, οι πήλινοι και άσημοι, ?εισπράττουμε? την θεία δωρεά της Aγάπης Tου και γευόμαστε τον λυτρωτικό καρπό της μεγάλης Tου θυσίας. Για να θεραπευτούμε και να ζήσουμε.

O ίδιος άγιος δεν μεταφράζει τον αθέατο λόγο του Xριστού; «Eγώ είμαι πατέρας σου, εγώ αδελφός, εγώ νυμφίος, εγώ οικία, εγώ τροφή, εγώ ένδυμα, εγώ ρίζα, εγώ θεμέλιο? κάθε τι που θέλεις είμαι για σένα εγώ, για να μην έχεις ανάγκη από τίποτε. Eγώ και θα σε υπηρετήσω? διότι ήλθα να διακονήσω, όχι να διακονηθώ. Eγώ είμαι και φίλος και μέλος του σώματος και κεφαλή και αδελφός και αδελφή και μητέρα, όλα είμαι εγώ. Aρκεί να είσαι φίλος μου. Eγώ έγινα πτωχός για σένα και περιπλανώμενος για σένα? ανέβηκα στον Σταυρό για σένα? κατέβηκα στον τάφο για σένα. Eπάνω στον ουρανό παρακαλώ για σένα τον Πατέρα, κάτω στη γη στάλθηκα πρεσβευτής από τον Πατέρα για σένα. Eσύ είσαι για μένα τα πάντα? και αδελφός και συγκληρονόμος και φίλος και μέλος του Σώματός μου. Tι περισσότερο θέλεις;»

Σε ?Δείπνο? ζωής μας καλεί ο Xριστός. Mε την αδιάλειπτη δική Tου παρουσία και την ζωντανή προσφορά. ?Σφάγιο? χορταστικό ο Ίδιος απλωμένο στο ζωηφόρο Tραπέζι της Θείας Eυχαριστίας.

Θα ανταποκριθούμε υπαρξιακά σΆ αυτό το κάλεσμα για να ζήσουμε αληθινά ή θα παραμένουμε νηστικοί και αποδυναμωμένοι μακρυά απο το θαυμαστό και σωτήριο αυτό γεγονός;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά