Νομίζω ότι θεοποιεί κατά κάποιο τρόπο, όσους άκούν, καί κατανοούν το λόγο με τη διδασκαλία του μακαρισμού, πού ωςσυνέχεια έχουμε μπροστά μας. Γιατί λέγει: «Μακάριοι είναι όσοι έλεούν, γιατί αυτοί θα ελεηθούν». Γνωρίζω ότι σε πολλά σημεία της αγίας Γραφής οί άγιοι προσφωνούν το Θεό με το Ονομα του ελεήμονος. "Ετσι ονομάζει το Θεό ό Δαβίδ στους ψαλμούς κι ό Ίωνάς στην προφητεία του κι ό μεγάλος Μωυσης σε πολλά σημεία της νομοθεσίας του.Αν, λοιπόν, ταιριάζει στο Θεό ή προσωνυμία του ελεήμονος, τί άλλο από θεό σε προσκαλεί ό λόγος να γίνεις καί να πάρεις σχεδόν σαν μορφή το γνώρισμα του Θεοϋ; Γιατί αν ό Θεός αποκαλείται ελεήμων από την αγία Γραφή καί το αληθινά μακάριο είναι ή θεότητα, γίνεται φανερό το νόημα από τη συνέχεια.Αν γίνει δηλ. ελεήμων ακόμη κι ένας άνθρωπος, γίνεται άξιος της θείας μακαριότητας, άφού κατάκτησε αυτό το γνώρισμα, με το όποιο προσδιορίζεται ό Θεός. «Ό Κύριος είναι ελεήμων καί δίκαιος καί ό Θεός μας έλεεί» (Ψαλ. 114, 5). Πώς είναι δυνατό, λοιπόν, ό άνθρωπος να μην ονομασθεί, καί να μη γίνει μακάριος, όπως ονομάζεται ό Θεός, δια των έργων; 'Αλλά κι ό θείος Απόστολος μας συμβουλεύει με τα δικά του λόγια να ζηλεύουμε τα μεγαλύτερα χαρίσματα (Α' Κορ. 12, 31).
"Ελεος: «εκούσιος λύπη επί άλλοτρίοις κακοίς»
Τί είναι, λοιπόν, το έλεος καί γύρω από τί εκδηλώνεται; Καίπώς γίνεται μακάριος, όποιος παίρνει πίσω αυτό πού δίνει; Γιατί λέγει; «Μακάριοι οί ελεήμονες, γιατί αυτοί θα ελεηθούν». Ή προφανής Εννοια του ρητοϋ προσκαλεί τον άνθρωπο προς τη φιλαλληλία καί τη συμπάθεια, επειδή υπάρχει κι ή ανισότητα κι οί ανωμαλίες στίς συνθήκες της ζωής, άφού δε ζουν όλοι όμοια, ούτε ως προς το αξίωμα, οΰτε ως προς τη σωματική διάπλαση, ούτε ως προς τα άλλα περιουσιακά στοιχεία. Γιατί £χει χωριστεί ό ανθρώπινος βίος σε πολλά από τα αντίθετα.Όταν π.χ. διαχωρίζεται στην υποτέλεια καί στην κυριότητα, στον πλούτο καί στη φτώχεια, στην επισημότητα καί στην άσημότητα, στη σωματική καχεξία καί στην ευρωστία καί σ'όλα τα παρόμοια. Για να εξισωθεί, λοιπόν, αυτό πού πλεονεκτεί με κείνο που υστερεί, καί για να αναπληρωθεί αυτό πού λείπει από κείνο που περισσεύει, νομοθετεί για τους ανθρώπους το έλεος προς τους πτωχότερους. Γιατί διαφορετικά δεν είναι δυνατόν να τρέξεις, για ν' ανακουφίσεις τη δοκιμασία του άλλου, παρά μόνο αν μαλακώσει την καρδιά σου το έλεος για μια παρόμοια κίνηση. Το έλεος εννοείται από την αντίθεση προς τη σκληρότητα.Όπως ό σκληρός κι ό άγριος είναι απρόσιτος σ' όσους τον πλησιάζουν, £τσι ό συμπαθής κι ό ελεήμων ανακατεύεται κάπως με τη διάθεση προς τον ενδεή καί γίνεται για κείνον πού υποφέρει αυτό, πού αναζητεί ό άθυμος νους. Κι αν ήθελε κανείς να ερμηνεύσει τον όρο, θα έλεγε: Έλεος είναι θεληματική λύπη πού γεννιέται για τίς δοκιμασίες των άλλων.
Αγ.Γρηγορίου Νύσσης''Λόγοι εις τους μακαρισμούς''
Εισαγωγή-μετάφραση-σχόλια αρχιμ.Παγκρατίου Μπρούσαλη εκδ.Αποστολικής Διακονίας
ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΗΣ
ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά