Σάββατο, Φεβρουαρίου 11, 2012

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ «ΟΤΙ ΟΥΤΟΣ Ο ΥΙΟΣ ΜΟΥ ΝΕΚΡΟΣ ΗΝ ΚΑΙ ΑΝΕΖΗΣΕ ΚΑΙ ΑΠΟΛΩΛΟΣ ΗΝ ΚΑΙ ΕΥΡΕΘΗ» ΥΠΟ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΛΕΡΟΥ, ΚΑΛΥΜΝΟΥ ΚΑΙ ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑΣ κ.κ. ΠΑΙΣΙΟΥ


  
Αγαπητοί μου αδελφοί,
Ωραία και άκρως συγκινητική η σημερινή ευαγγελική περικοπή του Ασώτου υιού. Με την συγκινητική αυτή  παραβολή ο Μονογενής Υιός και Λόγος του Θεού έρχεται να μας διδάξει ότι τα πάθη φέρνουν τον άνθρωπο μακριά από την θερμουργό αγκαλιά του Θεού Πατέρα.
Ο Θεός Πατέρας έπλασε τον άνθρωπο κατ’ εικόνα αυτού και ομοίωση και τον έθεσε κυρίαρχο του Παραδείσου της τρυφής· δυστυχώς όμως ο άνθρωπος, «φθόνω διαβόλου απατηθείς της βρώσεως μετέσχε, των εντολών σου παραβάτης γεγονώς», βρέθηκε μακριά από την αγάπη και την Πατρική στοργή.
Αυτή η απομάκρυνση επέφερε τον σωματικό θάνατο, δηλαδή τον χωρισμό της ψυχής από το σώμα: «διό πάλιν εις γήν εξ ης ελήφθη, κατεδίκασας επιστρέφειν», αλλά και το κυριότερο και θλιβερότερο, τον πνευματικό θάνατο, πού είναι ο χωρισμός του ανθρώπου  από τον Θεό.
Αυτή την  επανένωση του ανθρώπου με τον Θεό  Πατέρα εκουσίως ανέλαβε να την ενεργήσει ο Μονογενής Υιός και Λόγος του Θεού, ο Οποίος έγινε άνθρωπος δια να ενώσει τον άνθρωπο με τον Θεό και να επαναφέρει τον άνθρωπο στην αρχαία μακαριότητα.
Χαρακτηριστική αλλά και επίκαιρος είναι η σημερινή παραβολή του ασώτου υιού. Ο άσωτος ζητώντας την ευτυχία του στις ηδονές και απολαύσεις αυτής της πρόσκαιρης και μάταιης ζωής εγκαταλείπει την πατρική εστία και  τις  πατρικές νουθεσίες, αξίες  και εντολές, και,  «απεδήμησεν εις χώραν μακράν».
Εκεί με το να ζεί άσωτη ζωή, συντρίβει τις πνευματικές και ηθικές δυνάμεις του με τα πάθη, και ενώ ζητούσε να βρεί την ευτυχία  μέσα στην άσωτη και όλως ξένη σε αυτόν κοινωνία, δυστυχώς περιέπεσε στην δυστυχία, την αθλιότητα, στην υλική και πνευματική πείνα και  φτώχεια. Να σε οποία αθλία κατάσταση περιήλθε ο ταλαίπωρος αυτός  νέος. Ενώ ήταν παιδί πλουσίου Πατέρα κατέληξε στο τέλος να γίνει χοιροβοσκός και τούτο ένεκα της αφροσύνης  του γιατί νόμισε ότι  είναι σε θέση  μόνος του να  ζήσει χωρίς  της   Πατρική επέμβαση.
Πολύ ορθά, λέγει ο  Προφητάναξ  Δαβίδ, «πάντες οι μακρύνοτες εαυτούς από σου, Κύριε, απολούνται, οι δε εκζητούντες σε ουκ ελαττωθήσονται παντός αγαθού». Η δυστυχία, η αθλιότητα, η υλική και πνευματική πείνα, όλα αυτά γενούν την αμαρτία, και τα «οψώνια της αμαρτίας θάνατος εστίν», θάνατος πνευματικός.
Τα πάθη είναι οι σφοδρές επιθυμίες και αμαρτωλές  πράξεις του ανθρώπου, οι οποίες κυριεύουν και αιχμαλωτίζουν όλες τις δυνάμεις της ψυχής, με αποτέλεσμα ο άνθρωπος να βρίσκεται εκτός εαυτού.Τα πάθη, τα οποία κυριαρχούν τον άνθρωπο, και μάλιστα  τον νέο άνθρωπο, είναι πολλά και ποικίλα· φοβερά και όλως καταστρεπτικά.
Ο εγωισμός, ο φθόνος, η κενοδοξία, η οργή, το μίσος, η φιλοχρηματία, ο αθέμιτος πλουτισμός· πάντα ταύτα φθείρουν τον άνθρωπο και τον καθιστούν δούλο και ηθικά νεκρό, ως τον άσωτο υιό. «Ο ποιών την αμαρτίαν», λέγει Κύριος, «δούλος εστί της αμαρτίας».
Ο δούλος των παθών είναι τυφλός, δεν βλέπει τον ίσιο δρόμο, ο οποίος αν και είναι επίπονος στην αρχή, οδηγεί όμως τελικά τον άνθρωπο στο φώς, την ζωή, την αλήθεια, που είναι ο Χριστός.
Τα πάθη της αμαρτίας είναι φοβεροί τύραννοι και όλως απαίσιοι, οι οποίοι υποδουλώνουν το σώμα και την ψυχή μας και μας καθιστούν χειρότερους από τα άλογα ζώα και μας οδηγούν στην αθλιότητα, στην καταστροφή, στον πνευματικό θάνατο.
Πολλοί, δυστυχώς και από εμάς τους χριστιανούς,  δεν κάνουμε καλή χρήση της ελευθερίας που μας δώρισε ο Πλάστης και Δημιουργός μας, αλλά επιζητούμε πολλάκις απελευθέρωση, από τους νόμους και τους κανόνας τους οποίους έθεσε ο θεάνθρωπος Ιησούς και δίδαξαν οι θεηγόροι  απόστολοι και οι θεοφόροι της Εκκλησίας μας Πατέρες, και ζούμε ζωή ακατάστατη, ζωή  αμαρτωλή.
Ο άσωτος υιός «νεκρός ην και  ενέζησε  και απολωλός ήν και  ευρέθη». Νεκρός  ήταν σωματικά και  ηθικά, και εις εαυτόν ελθών» με  ειλικρινή  μετάνοια ανασταίνεται πνευματικά και ενδύεται παρά του  αγαθού Θεού  Πατρός καθαρή  την πρώτη  στολή.Ο άσωτος υιός, αφού διέρρηξε τους πατρικούς χαλινούς, βρέθηκε μακριά της πατρικής εστίας και έζησε άσωτο ζωή· και αφού  πείνασε, δίψασε, τα πάντα έχασε, τότε  μέσα στην δυστυχία του σκέφτηκε ξανά  τον πατέρα του, ήλθε σε επίγνωση των πράξεών του,  τότε σκέφτηκε τον  Πατέρα του, μετανόησε για το τι έκαμε,  ξαναγύρισε στην πατρική  εστία, στην  πατρική  αγκαλιά την πατρική.
Αγαπητοί μου, νέοι  και νέες, προσέχετε  προς Θεού, μη παρασύρεστε από τις σειρήνες του κόσμου του αιώνος τούτου, μη παρασύρεστε από τα φαινομενικά θέλγητρα της παγκοσμιοποιη-μένης αυτής εποχής, των απατηλών εξελίξεων· και  ας παραμείνει η αγνή ψυχή σας καθαρή, μακριά από τά οψώνια της αμαρτίας.
Τα πράγματα δυστυχώς όμως μαρτυρούν την αλήθεια, πόσοι και πόσοι νέοι και νέες και σήμερα βρίσκονται στην  πρότερη οικτρά  κατάσταση  του ασώτου υιού, και περιφέρονται, τοις δε  κακείσε, μη γνωρίζοντες πολλάκις τι θέλουν, τι επιζητούν, κακουχούμενοι και υστερούμενοι, των  αγαθών της ευγενούς και ωραίας αυτής  ζωής.
Η θεϊκή και φιλόστοργος αγκαλιά του Θεού Πατέρα αναμένει όλους, τους  νέους και όλες  τις νέες, ως τον άσωτο υιό, να σας αγκαλιάσει, να σας ζεστάνει από το αΐδιο και ανέσπερο Θαβώρειο φως και να σας περιλούσει με το Πανάγιο Πνεύμα, «το εκ του Πατρός εκπορευόμενον και εν Υιώ αναπαύμενον».
Και τότε, όλοι με καθαρή  την καρδιά, από παντός μολυσμού σαρκός και πνεύματος, θα ακούσουμε, ως ο άσωτος υιός, παρά του Παντάνακτος Θεού την φωνή Του την λέγουσα: «ούτος ο υιός μου νεκρός ήν και ανέζησε, αμαρτωλός ήν και ευρέθη». ΑΜΗΝ. 
Ο Λ.Κ.Α.Π.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά