Δευτέρα, Μαρτίου 05, 2012

Γιατί νηστεύουμε; ΤΟΥ ΝΙΚ. ΒΟΪΝΕΣΚΟΥ



«Φιλώ την νηστείαν ότι μήτηρ σωφροσύνης εστιν», λέει ο ιερός Χρυσόστομος. Δυστυχώς όμως στην υλιστική εποχή μας, όπου το σύνθημα των επικουρείων «φάγωμεν, πίωμεν αύριο γαρ αποθνήσκωμεν», έχει γίνει σκοπός της ζωής πολλών ανθρώπων, η νηστεία περιφρονείται και εμπαίζεται. Ποιος όμως δεν γνωρίζει τις οδυνηρές συνέπειες της περιφρονήσεως της νηστείας;
Αλλά ρωτούν μερικοί, γιατί νηστεύουμε; Οι κυριώτεροι λόγοι είναι οι εξής:
1)      Η νηστεία είναι εντολή του Θεού. Είναι μάλιστα μία εκ των τριών πρώτων εντολών που έδωσε ο Θεός στους Πρωτοπλάστους (Γεν. β 15-16).
Αργότερα, ο Θεός έδωσε στο νομοθέτη του Ισραήλ εντολή, ο λαός του να νηστεύει και να εγκρατεύεται.
Ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός άφησε υπόδειγμα νηστείας τον ίδιο τον εαυτό Του, νηστεύσας αυστηρά σαράντα ημέρες. Όπως γνωρίζουμε από τας αποστολικάς διαταγάς, ο Κύριός μας έδωσε εντολή στους μαθητές του να νηστεύουν την Τετάρτη και την Παρασκευή, καθώς επίσης και την Μεγάλη Τεσσαρακοστή.
Τέλος, οι Άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας μας φωτιζόμενοι από το Άγιο Πνεύμα όρισαν άλλες νηστείες σκοπεύοντας στην πνευματική ανύψωση του ανθρώπου.
2)      Η νηστεία είναι όπλο κατά των δαιμόνων και κατά των παθών. Ο Κύριός μας είπε: «Τούτο το γένος ουκ εκπορεύεται ει μη εν προσευχή και νηστεία»(Ματθ. 17,21). Οι Άγιοι εθεράπευαν δαιμονισμένους με θερμή προσευχή και αυστηρή νηστεία.
Ο Μέγας Βασίλειος λέει: «Εμείς οι χριστιανοί δεν είμαστε σωματοκτόνοι αλλά παθοκτόνοι». Δηλαδή, σκοπός της νηστείας δεν είναι να σκοτώσουμε το σώμα μας, όπως κάνουν οι δυστυχείς Ινδουιστές μοναχοί και οι γιόγκι, αλλά τα πάθη μας.  Ως εκ τούτου οι άρρωστοι, που νηστεύουν παρά την αντίθετη συμβουλή του πνευματικού τους κάνουν μεγάλη αμαρτία. Ο γέρων Μάξιμος ο Ιβηρίτης είπε: «Όπως τα πετεινά του ουρανού με τις δύο πτέρυγες πετούν, έτσι και εμείς με τις πτέρυγες της προσευχής και της νηστείας, μπορούμε να πετούμε στα ύψη του ουρανού».
3)      Για να τιμήσουμε κάποια ημέρα, π.χ. την Τετάρτη νηστεύουμε, γιατί προδόθηκε ο Χριστός μας και την Παρασκευή, γιατί σταυρώθηκε ή για να προετοιμαστούμε να ζήσουμε όσο το δυνατόν πνευματικώτερα και αγιώτερα μια μεγάλη εορτή, π.χ. το Πάσχα, τα Χριστούγεννα, την Κοίμηση της Θεοτόκου και τη μνήμη των Αγίων Αποστόλων.
4)      Για να κάνουμε ελεημοσύνη. Η νηστεία από τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη με την ελεημοσύνη. Οι χριστιανοί εφαρμόζοντας το «νηστεύσωμεν, ίνα ελεήσωμεν», τα χρήματα που θα έδιναν για αρτήσιμα φαγητά, τα έδιναν ελεημοσύνη στους φτωχούς.
5)      Για να κόβουμε το ίδιον θέλημα και να κάνουμε υπακοή στο θέλημα του Θεού και της Αγίας Του Εκκλησίας.
Θα κλείσουμε αυτές τις φτωχές γραμμές με δυο σοφές και σωτήριες προτροπές του Μεγάλου Βασιλείου: «Ας ντραπούμε την αρχαιότητα της νηστείας, διότι έχει την ίδια ηλικία με τον άνθρωπο. Επειδή δεν νηστεύσαμε, εξεπέσαμε του παραδείσου, ας νηστεύσωμε, λοιπόν, για να επανέλθωμεν προς αυτόν»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά