Πέμπτη, Απριλίου 26, 2012

Οι αιρέσεις είναι αρρώστια



Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου


        Οι αιρέσεις είναι αρρώστια. Αλλά πώς θα πειστεί ο άρρωστος να ζητήσει τη θεραπεία του, αν δεν έχει αίσθηση της αρρώστιας του; Γι΄ αυτό στην Ορθόδοξη Ασκητική και Ησυχαστική Παράδοση το πιο σημαντικό είναι να έχουμε επίγνωση ότι είμαστε άρρωστοι από τα πάθη και  χρειαζόμαστε θεραπεία.

      Στην Ορθόδοξη Παράδοση δεν ωραιοποιούμε την πραγματικότητα και δεν κλείνουμε τα μάτια μας μπροστά στο Τραγικό. Στην προσευχή μας δεν ζητάμε απ΄ το Θεό να αφαιρέσει  τα εμπόδια, αλλά να μας δίνει δύναμη να τα νικάμε.

     Το πρώτο στάδιο στην πορεία του πιστού προς την ένωση με το Θεό είναι η κάθαρση από τα πάθη. Το στάδιο αυτό αρχίζει με την αίσθηση της αρρώστιας και την επιθυμία της θεραπείας με τη δύναμη του Θεού και τη συνέργεια τη δική μας. Η Ορθοδοξία δεν είναι αρεστή σε πολλούς, επειδή απαιτεί άσκηση και ενεργητική συμμετοχή του πιστού.

    Οι αιρέσεις είναι ελκυστικές γιατί δεν απαιτούν  άσκηση και ενεργητική συμμετοχή. Οι αιρέσεις ζητούν από μας την παθητική αποδοχή μας. Να μην κυνηγάς, λένε, ούτε την ειρήνη. Να την αφήνεις να σε κυνηγάει εκείνη. Ο κόσμος τραβάει το δρόμο του και το χορτάρι φυτρώνει μοναχό του.

      Η αίρεση του γνωστικισμού π.χ. επιδιώκει την έκσταση, δηλαδή την μη αίσθηση των παθών, αντί της θεραπείας τους. Στην κατάσταση της έκστασης δεν έχεις το νου σου εκεί όπου βρίσκεσαι και σ΄ αυτό που κάνεις. Είναι αυτό που λέει ο λαός μας, φύγε κακό απ΄ τα μάτια μου. Αντί να αγωνιστεί κανείς να θεραπεύσει το κακό, δίνει στο κακό μια «καλύτερη» ερμηνεία. Στην αρχαία Αθήνα τιμωρούσαν με την ποινή του θανάτου , εκείνον που κόμιζε  στους Αθηναίους δυσάρεστη είδηση.  

      Από την αίρεση του γνωστικισμού υποφέρουν τα πολιτικά κόμματα κι οι πολιτικοί στην Ελλάδα. Το πρόβλημα της Ελλάδας δεν είναι οικονομικό, αλλά θρησκευτικό. Εμφανίζεται από τότε που οι αιρέσεις αλωνίζουν την Ελλάδα.

     Η αίρεση του γνωστικισμού στην πολιτική οικονομία ονομάζεται πραγματισμός. Απ΄  την  αρρώστια του πραγματισμού πάσχουν  πιο πολλοί οι αγγλοαμερικάνοι κι όσοι προσπαθούν να επιβάλουν το αγγλοαμερικανικό «πρότυπο» σε όλο τον κόσμο.

       Η Αγία Γραφή λέει  πρόσεχε να μη γεννηθεί μέσα στην καρδιά σου ρήμα αργόν δηλαδή μάταιη σκέψη. Η συγκέντρωση της προσοχής στην καρδιά μας λέγεται στην Ορθόδοξη Ασκητική και Ησυχαστική Παράδοση νήψη, ,απ΄ το ρήμα νήφω. (νηφάλιος, νηφαλιότητα, ησυχία).

       Ας μη νομίσει κανείς ότι η  συγκέντρωση της προσοχής στην καρδιά , η νήψη, είναι υποχρέωση των μοναχών και των ασκητών.  Οι νηπτικοί Πατέρες της Εκκλησίας  θεωρούν ότι είναι υποχρέωση  καθενός που θέλει να αποκτήσει και να διατηρήσει  την υγεία του.

       Πρέπει να πλησιάσουμε με περισσότερη επίγνωση στην Εκκλησία και να μην πηγαίνουμε μόνο από αγάπη και σεβασμό στην παράδοση. Όπως π.χ. πηγαίνουμε σε μια εθνική εορτή.

       Ο κόσμος θα ήταν διαφορετικός , αν οι μεγάλοι επιστήμονες της Δύσης γνώριζαν και μελετούσαν τους βίους και τα έργα των νηπτικών Πατέρων της Εκκλησίας.

        Είναι αληθινό θαύμα πως η ιατρική επιστήμη φθάνει  τώρα να ανακαλύψει τη θεραπεία την οποία εφάρμοζε η Ορθόδοξη Ασκητική και Ησυχαστική Παράδοση πριν χιλιάδες χρόνια και εξακολουθεί να την εφαρμόζει!

        Θα αναφέρουμε μόνον έναν από τους πιο μεγάλους σύγχρονους επιστήμονες, τον Καρλ Γιούγκ. Ο Κάρλ Γιούγκ με μία μόνο φράση συνοψίζει όλα τα συμπεράσματά του από την μελέτη και την πρακτική στον τομέα της αρρώστιας: Η αρρώστια, λέει, είναι η αδυναμία θρησκευτικής συνειδητοποίησης!


πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά