«ΕΝΑΣ ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΝΑ ΜΑΣ ΘΥΜΙΣΕΙ ΤΟ “ΑΛΛΟ” ΜΝΗΜΟΝΙΟ»
ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΑΞΙΑΣ
Τοῦ περιοδ. «Η ΔΡΑΣΗ ΜΑΣ»,
ἀρ. τ. 499, Μάϊος 2012
Στοιχειοθεσία «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ»
. Ἕνας προφήτης χρειάζεται σήµερα, ὄχι γιὰ νὰ µᾶς πεῖ ἂν ἔχουν δίκαιο οἱ 199 πολιτικοί µας ποὺ ψήφισαν ἢ οἱ 101 ποὺ δὲν ψήφισαν τὸ Μνηµόνιο, οὔτε γιὰ νὰ µᾶς προφητεύσει πότε θὰ ἐπαναληφθεῖ ἐπίσηµα τὸ «δυστυχῶς ἐπτωχεύσαµεν». Ἕνας προφήτης χρειάζεται σήµερα νὰ θυµίσει σὲ ὅλους τὸ ἄλλο Μνηµόνιο ποὺ χρόνια τώρα ξεχάσαµε. Ἕνας προφήτης χρειάζεται, ἕνας ἀπεσταλµένος τοῦ Θεοῦ, µιὰ φωνὴ στὴν ἔρηµο, µιὰ κραυγή, ἕνας θρῆνος, µιὰ ἐπιστολή, ἕνα κάλεσµα ἐπιστροφῆς τοῦ ἀνθρώπου στὸ Μνηµόνιο τῆς προσωπικῆς ἀξίας του. Στὸ Μνηµόνιο τοῦ προορισµοῦ του, ποὺ συνῆψε ὁ Τριαδικὸς Θεὸς ὁ φιλάνθρωπος µὲ τὸ πλάσµα Του.
. Τὴν 1η Μαΐου ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τιµᾶ τὴν µνήµη τοῦ µεγάλου προφήτη Ἱερεµία. Ἐκτὸς τοῦ βιβλίου του καὶ τῶν Θρήνων σώζεται καὶ ἡ Ἐπιστολὴ τοῦ Προφήτη. Τὴν Ἐπιστολὴ γράφει ὁ Προφήτης κατ᾽ ἐντολὴν τοῦ Θεοῦ πρὸς τοὺς συµπατριῶτες του, ποὺ σύρονται αἰχµάλωτοι στὴν Βαβυλώνα. Ἔκφραση τῆς ἀγωνίας του νὰ µὴν ξεχάσουν τὸν ἀληθινὸ Θεό, νὰ µὴν ἐξαπατηθοῦν στὴν Βαβυλώνα ἀπὸ τὰ ἔργα τῶν ἀνθρώπων, τὰ ἄψυχα εἴδωλα.
. Ὁ προφήτης Ἱερεµίας γεννήθηκε περὶ τὸ 650 πΧ., στὴν µικρὴ πόλη Ἀναθώθ, βορειοανατολικὰ τῆς Ἱερουσαλήµ. Ἀνατράφηκε σὲ ἱερατικὴ οἰκογένεια µὲ αὐστηρότητα. Μελετοῦσε τοὺς πρὸ αὐτοῦ Προφῆτες Ἠσαΐα καὶ Ὠσηέ. Νεώτατος, περίπου 25 ἐτῶν, καλεῖται ἀπὸ τὸν Θεὸ στὸ προφητικὸ ἀξίωµα. Κατάπληκτος ἀπὸ τὴν τιµὴ ὁ Ἱερεµίας ἀρνεῖται προβάλλοντας τὶς ἀσθενεῖς νεανικές του δυνάµεις. Ὁ Θεὸς ὅµως τὸν ἐνισχύει ὑποσχόµενος τὴν βοήθειά Του. Ὁ Ἱερεµίας ὑπακούει καὶ ἀνταποκρίνεται στὸ θέληµα τοῦ Κυρίου. Ἔτσι τὸ ὄνοµά του Ἱερεµίας, ποὺ σηµαίνει «ὁ Θεὸς ἀνυψώνει ἢ καθιστᾶ», ἐκφράζει καὶ τὴν ἀποστολή του.
. Τὸ βιβλίο τοῦ προφήτη Ἱερεµία δὲν παρουσιάζει µόνο ὑψηλὲς θρησκευτικὲς ἰδέες, ἀλλὰ κυρίως µιὰ ζωντανὴ θρησκευτικὴ προσωπικότητα, ἐπειδὴ ὁ Ἱερεµίας δὲν κήρυττε µόνο ἀλλὰ ζοῦσε τὴν διδασκαλία του, ὥστε ὄχι µόνο ὁ θάνατός του ὑπῆρξε µαρτυρικός, ἀλλὰ καὶ ὁλόκληρη ἡ ζωή του ἦταν ἕνα διαρκὲς µαρτύριο καὶ µαζὶ ἡ µαρτυρία τῆς δυνατότητας στενῆς σχέσης τοῦ ἀνθρώπου µὲ τὸν Κύριο καὶ Θεό του.
. Ἀντιγράφουµε µικρὸ ἀπόσπασµα ἀπὸ τὴν Ἐπιστολή του γιὰ ν ἀναγνωρίσουµε, ἔστω καὶ τώρα, τὴν δική µας αἰχµαλωσία, τὴν ἐξαπάτησή µας ἀπὸ τὰ σύγχρονα εἴδωλα, ποὺ βοµβαρδίζουν τὶς αἰσθήσεις µας. Ὕστερα ζητοῦµε οἱ δικές του πρεσβεῖες ν᾽ἀναδείξουν στὴν Ἐκκλησία καὶ σήµερα µαρτυρικὲς προσωπικότητες, Ὅπως ἐκεῖνος ὁ Προφήτης. Νὰ ξαναβάλουν τὸ ὄνοµα τοῦ Κυρίου νὰ δροσίζει τὰ χείλη µας, νὰ ρίξουν στὴν καταπληγωµένη καρδιά µας τὸ βάλσαµο τῆς ἐµπιστοσύνης στὴν στοργὴ καὶ τὴν βοήθεια τοῦ Παναγίου Θεοῦ µας.
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ ΙΕΡΕΜΙΟΥ
Διὰ τὰς ἁμαρτίας, ἃς ἡμαρτήκατε ἐναντίον τοῦ Θεοῦ, ἀχθήσεσθε εἰς Βαβυλῶνα αἰχμάλωτοι ὑπὸ Ναβουχοδονόσορ βασιλέως τῶν Βαβυλωνίων …πάντα τὰ γενόμενα ἐν αὐτοῖς ἐστι ψευδῆ· πῶς οὖν νομιστέον ἢ κλητέον ὡς θεοὺς αὐτοὺς ὑπάρχειν; ὑπὸ τεκτόνων καὶ χρυσοχόων κατεσκευασμένα εἰσίν· οὐδὲν ἄλλο μὴ γένωνται ἢ ὃ βούλονται οἱ τεχνῖται αὐτὰ γενέσθαι.…ὅταν γὰρ ἐπέλθῃ ἐπ᾽ αὐτὰ πόλεμος καὶ κακά, βουλεύονται πρὸς ἑαυτοὺς οἱ ἱερεῖς ποῦ συναποκρυβῶσι μετ᾽ αὐτῶν. πῶς οὖν οὐκ ἔστιν αἰσθέσθαι ὅτι οὐκ εἰσὶ θεοί, οἳ οὔτε σῴζουσιν ἑαυτοὺς ἐκ πολέμου οὔτε ἐκ κακῶν;… ἥλιος μὲν γὰρ καὶ σελήνη καὶ ἄστρα ὄντα λαμπρὰ καὶ ἀποστελλόμενα ἐπὶ χρείας εὐήκοά εἰσιν·… καὶ νεφέλαις ὅταν ἐπιταγῇ ὑπὸ τοῦ Θεοῦ ἐπιπορεύεσθαι ἐφ᾽ ὅλην τὴν οἰκουμένην, συντελοῦσι τὸ ταχθέν· … ταῦτα δὲ οὔτε ταῖς ἰδέαις οὔτε ταῖς δυνάμεσιν αὐτῶν ἀφωμοιωμένα ἐστίν. ὅθεν οὔτε νομιστέον οὔτε κλητέον ὑπάρχειν αὐτοὺς θεούς, οὐ δυνατῶν ὄντων αὐτῶν οὔτε κρίσιν κρῖναι οὔτε εὖ ποιῆσαι ἀνθρώποις. γνόντες οὖν ὅτι οὐκ εἰσὶ θεοί, μὴ φοβηθῆτε αὐτούς· …κρεῖσσον οὖν ἄνθρωπος δίκαιος οὐκ ἔχων εἴδωλα, ἔσται γὰρ μακρὰν ἀπὸ ὀνειδισμοῦ.
. Στὴν φετινὴ µνήµη τοῦ µεγάλου προφήτη, ἴσως πιὸ πολύ, οἱ λόγοι, οἱ θρῆνοι του καὶ ἡ µαρτυρικὴ ζωή του µποροῦν νὰ ἐνηµερώσουν τὴν ψυχή µας γιὰ τὰ «εἴδωλα» που προσκυνήσαµε. Ὕστερα ἴσως µπορέσουµε νὰ διαβάσουµε καὶ νὰ καταλάβουµε τὸ ἄλλο Μνηµόνιο, τὸ Μνηµόνιο τῆς προσωπικῆς µας ἀξίας καὶ τιµῆς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά