Σάββατο, Σεπτεμβρίου 01, 2012

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΙΓ΄ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΑΤΘΑΙΟΥ - π. Νικόλαος Φαναριώτης






                                                                                   ΜΑΤΘ. ΚΑ. 33-42  2-9-12

                                                            Και εξέδετο αυτόν γεωργοίς και απεδήμησεν.


 Μην ξεχνάμε ότι η κάθε παραβολή  είναι η γλώσσα με την οποία ο Θεός μιλάει σε μας τα παιδιά του και έχει την αξίωση να τον ακούσουμε προς το συμφέρον μας.  Ο Θεός Πατήρ εδώ εμφανίζεται  σαν οικοδεσπότης που έστησε ένα μεγάλο υποστατικό πλήρως εξοπλισμένο: δηλαδή φύτεψε ένα αμπέλι του έβαλε ολόγυρα ένα ισχυρό φράχτη, έσκαψε μέσα σ΄ αυτό σ΄ ένα βράχο ένα πατητήρι και οικοδόμησε έναν πύργο για το προσωπικό, και τον μίσθωσε σε γεωργούς ,και απεδήμησε.
 
Καθώς, και ο οικοδεσπότης και ο αμπελών και ο φραγμός και τα άλλα έχουν μεταφορικήν σημασία, ούτω και το απεδήμησεν είναι μεταφορικόν σημαίνει την σιωπή του Θεού μέσα στην Δημιουργία.

Πολλοί απορούν για την σιωπή αυτή του Θεού Ο Θεός σιωπά με κίνδυνο να νομίσουν ότι δεν υπάρχει. Ο Θεός υπάρχει αλλά  μακροθυμεί. Η Σιωπή του Θεού οφείλεται στην μακροθυμία Του και στην αγάπη Του :  (( Ακουσωμεν τι κράζει ο Παντοκράτωρ Ουαί οι εκζητουντες θεασασθαι την φοβεραν ημεραν Κυριου αυτή γαρ εστί σκότος πυρί γάρ δοκιμάσει τα σύμπαντα)). Από την εξόδιον ακολουθίαν.                       

Χάρις στη σιωπή αυτή του Θεού, παρ΄ όλα τα αποτρόπαια που  διαδραματίζονται στην οικουμένη, υπάρχει ακόμα το ανθρώπινο  γένος , και δεν έχει αποστειρωθεί ο πλανήτης.
 
Ο δυνατός άνθρωπος είναι ο άνθρωπος της σιωπής.  Άνθρωποι που λένε πολλά, συνεχώς αδειάζουν πνευματικά . Μοιάζουν με την μπαταρία του αυτοκινήτου. όταν πετάει σπίθες, κάνει θόρυβο, βραχυκυκλώνει, η γυρίζει τη μίζα, χάνει δύναμη. Όταν αντιθέτως φορτίζεται είναι σιωπηλή.

Το ίδιο και ο άνθρωπος που σιωπά, διαρκώς φορτίζει τις πνευματικές του μπαταρίες, αφήνοντας τους άλλους να μιλούν. Η τάσις προς ανακοίνωση δείχνει την ύπαρξη  ισχυρής δυνάμεως γνωρίζοντας αυτό ο  άνθρωπος της σιωπής, σπάνια μιλάει και ότι πει έχει αξία.

   Πού πηγαίνουν οι άνθρωποι για να πάρουν ευλογία και να  ξαναβρούν την ανθρωπιά τους;
Στους τόπους που δεν ευδοκιμεί η πολυλογία, αλλά ανθεί το λουλούδι της Σιωπής στα ησυχαστήρια, στα μοναστήρια, τα προσκυνήματα… δηλαδή στους τόπους της σιωπής . 

Πώς ο Χριστός χαρακτήρισε τους φωτοδότες ;


Όχι σαν ανθρώπους των λόγων, αλλά των έργων :

«ούτω λαμψάτω το φως υμών έμπροσθεν των ανθρώπων,  όπως ίδωσιν υμών ΤΑ ΚΑΛΑ ΕΡΓΑ,και δοξάσωσι τον πατέρα υμών τον εν τοις  ουρανοίς»  ΜΤΘ.Ε.16

Ο ίδιος ο Χριστός έκαμε τον Πιλάτο να τον ευλαβηθεί  δια της σιωπής.  (Σιωπή Ιησού ενέτρεψε Πιλάτον). Ιω. Κλιμ. Λογ Ε16 περί πολυλογίας και σιωπής).

Η σιωπή δεν είναι αμηχανία αντιθέτως, όσο πιο λίγα έχει να πει κανείς, τόσο πιο πολύ πολυλογάει. Σιωπή είναι η σωστή απάντηση πολλές φορές .
Εκείνο το παιδικό (η σιωπή μου προς απάντησή σου) έχει πολύ βάθος.
Η σιωπή είναι ο λόγος που χρειάζεται, χρησιμοποιούμενος όπως πρέπει.    TURNBULL σελ.23
Αυτό το τελευταίο, είναι αφιερωμένο εξαιρετικά ,στους γονείς .

Σαν έφθασε στην σκήτη ο πατριάρχης Αλεξάνδρειας Θεόφιλος, βγήκαν οι Πατέρες να τον υποδεχθούν και ο καθένας βρήκε κάποιο καλό λόγο να του πει. Μόνο ο αββάς Παμβώ στεκόταν παράμερα αμίλητος.
Δεν θα πεις κι΄ εσύ τίποτε στον Πατριάρχη για να τον ωφελήσεις, τον ρώτησαν οι γέροντες . Αν δεν ωφεληθεί από την σιωπή μου, Αδελφοί ,ούτε ο λόγος μου πρόκειται να τον ωφελήσει, αποκρίθηκε ο Παμβώ.  ΓΕΡ.ΧΑΜΠΑΚΗ σ224.

Πολλά θα μπορούσα να πω για την Σιωπή . Δεν θέλω όμως να πέσω στην παγίδα :  

                                 Δια πολυλογίας διδάσκειν περί σιωπής ,  είναι σχήμα οξύμωρον.

                                                                           ΓΙ ΑΥΤΟ ΣΙΩΠΩ ΕΔΩ.

                                                                                     Ευχαριστώ


                             π. Νικόλαος   Φαναριώτης  -  Ιερός  Ναός  Οσίου  Λουκά  Πατρών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά