Σάββατο, Μαρτίου 30, 2013

Κυριακὴ Β΄ Νηστειῶν: Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμας π. Στυλιανός Μακρής



 δεύτερη Κυριακ τν Νηστειν εναιφιερωμένη στν γίγαντα τς ρθοδόξου πίστεως, στν γιο Γρηγόριο Παλαμ,ρχιεπίσκοπο Θεσσαλονίκης, πονεδείχθη στέρας λαμπερς τς προσευχς κα μύστης τς θεώσεως, θεολόγος μέγας, φάμιλλος τν τρινεραρχν,  ποος μ τος γνες του πρ τς ληθείας, διεφύλαξε τ ρθόδοξο πλήρωμα π τος λατινόφρονες κα τοςθικολόγους αρετικος φιλοσόφους τοδεκάτου τετάρτου αἰῶνος.
πειδ σως  γιος εναι γνωστος σπολλούς, θ ναφέρουμε σύντομα κάποια στοιχεα πτ βίο κα τ θεολογία του.
 γιος Γρηγόριος Παλαμς γεννήθηκε στν Κωνσταντινούπολη πεσεβεστάτους κα γίους γονες. πρξε τ πρτο π τ ξι παιδι τς οκογενείας, τς ποίας τν γιότητα προσφάτως νεγνώρισε τ Οκουμενικό μας Πατριαρχεο. λαβε σπουδαα μόρφωση, σ σημεο στε ο ατοκράτορες πιθυμοσαν ν τν προωθήσουν σνώτατα πολιτικ ξιώματα. μως κενος πιθυμοσε τ μοναχικ ζωή, ποία εναι  νώτερη φιλοσοφικ δός, πο δηγε στν ληθιν γνώση, τγνώση το Θεοσκήτευσε στν περιοχ τς Θράκης, στ γιον ρος, λλκα στ Βέροια γι μία πενταετία μαζ μ τς δύο δελφς κα τος δύο δελφούς του. Μετ π πολλος γνες σ συνόδους, ταλαιπωρίες, δικες φυλακίσεις,κλέχθηκε ρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης.
κατομμύρια σελίδες κι ν γραφτον γι τν γιο, θ εναι πράγματι λίγες, γιν ποδώσουν τ μέγεθος τς γιότητός του κα τ μεγαλεο τς θεολογίας του.ντούτοις θ περιοριστομε ν ναφέρουμε πιγραμματικ τν πεμπτουσία πσα βίωσε κα γραψε.
 θεολογία το γίου συνίσταται στ δυνατότητα το νθρώπου ν μετάσχστ θεωτικ νέργεια το Θεο. Σκοπς το νθρώπου δν εναι ν γίν καλςνθρωπος  ν πλησιάσ τν Θε μ τν μόρφωση κα τν φιλοσοφία, λλ μτν οκείωση τς θείας χάριτος, τν ποία νορ ς φς κτιστο, θεϊκό, χιλικό, πως τ φς το λίου, φο πρωτίστως καθαρθ π τ ψυχικ καπνευματικ πάθη δι τς προσευχς, τς γκρατείας κα γενικς δι τςσκήσεως. Τ κτιστο φς εναι τ φς τς Μεταμορφώσεως κα ναστάσεως το Χριστο, γι’ ατ κα μέσα σ τοτο τ φς  νθρωπος μεταμορφώνεται καγίνεται να μ τν ναστάντα Χριστό. Γίνεται κατ χάριν θεός κα λάμπει στπνευματικ στερέωμα.
       Σίγουρη, ν κα χι μοναδική, μέθοδος γι ν δ  νθρωπος τ κτιστο φς το Θεο εναι  δι τς συχίας συνεχς προσευχ κα πίκληση τονόματος το Χριστο, τ «Κύριε ησο Χριστέ, λέησόν με, τν μαρτωλόν», σσυνδυασμ μ τ συμμετοχ στ μυστήρια τς κκλησίας, ργο πο δν περιορίζεται στος σκητς κα μοναχούς, λλ μπορε ν πεκτείνεται στν καθημεριν ζω τν λαϊκν ν πσα στιγμή.
Μ τ θεολογία το γίου Γρηγορίου Παλαμ, καθς κα το ποστηρικτο, βιογράφου κα μνογράφου του, το γίου Φιλοθέου Κοκκίνου, Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, λύνεται κα  μεγάλη λατινικ πλάνη το φιλιόκβε. Τγιο Πνεμα κπορεύεται π τν Πατέρα, λλ ατ πο πέμπεται κα π τν Υό, πως φυσικ κα π τ γιο Πνεμα, εναι  κτιστη τριαδικ νέργεια, ποία, πειδ νίοτε καλεται κα «Πνεμα», χει γίνει ντικείμενο παρανόησηςπ τος θεολόγους τς αρετικς παπικς κκλησίας. Ο γιοί μας ξεκαθάρισαν τ ατονόητο, λλ τόσο δυσνόητο π τος πλανεμένους λατίνους κα λατινόφρονες τς ποχς τους, τι δηλαδ  Χριστός, ταν λέγ«λάβετε Πνεμα γιο», δν μεταδίδ οτε τν οσία, οτε τν πόσταση τογίου Πνεύματος, διότι χι μόνον  κτιστη οσία το Θεο εναι κοινώνητηπ τ κτιστ ντα, λλ κα ο ποστάσεις κόμη κα μέσα στν τριαδικκοινωνία.  κτιστς νθρωπος μπορε ν γίν κοινωνς μονάχα τς θείαςνέργειας, τς θείας χάριτος, πο δημιουργε, ζωοποιε, λογοποιε, μεταμορφώνει κα θεώνει τ κτιστ λογικ ντα.
 μνήμη το γίου Γρηγορίου κανονικ τελεται στς 14 Νοεμβρίου. κκλησία μας μως μ τν σημεριν μέρα πιθυμε ν μς πενθυμίσ τοςγνες το μεγάλου γίου γι τν διαφύλαξη τς ρθοπραξίας μέσα π μία πορεία πο ξεκιν π τν κάθαρση τν παθν μας, διέρχεται μέσα π τν φωτισμ κα στοχεύει στν θέωση, τν μοίωσή μας μ τν ησο Χριστό, τν σαρκωθέντα Θεό.
ς πικαλούμαστε τν θαυματουργ ατ γιο τς οκουμενικς κα τοπικς μας κκλησίας, ζητντας ν πρεσβεύ στν Κύριο γι τν κάθαρση, τν φωτισμ κα τν σωτηρία μας.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά