Σάββατο, Μαρτίου 16, 2013

Κυριακή Τυρινής: Νηστεία, η πρώτη θεόσδοτη εντολή. π.Στυλιανός Μακρής






















 Ἀπ αριο ξεκιν κα πάλι  νηστεία τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς,  ποία κα συνεχίζεται σ λη τ Μεγάληβδομάδα μέχρι τν θεία Λειτουργία τς ναστάσεως.
 νηστεία εναι  πρώτη θεόσδοτηντολή. Μ τν παραβίασή της στν Παράδεισο  νθρωπότητα πεσε σμεγάλα δεινά. Γι’ ατ κα  φαρμογή της συνευδοκε στν προσέλκυση τν θείων ελογιν.  νηστεία εναι στέρηση τς λης, ποχ π τνδον τς τροφς κα το κόσμου· εναινα παράθυρο στν ληθιν τρυφή, μία δίοδος κι να πέρασμα π τνκανοποίηση το σώματος στνκανοποίηση τς ψυχς· εναι να εδος προπόνησης τν θλητν τοπνεύματος, χωρς τν ποία  νίκη κατορθώνεται δυσκολότερα.  νηστεία προωθε τν αξηση τν πνευματικν χαρισμάτων μέσα π τ σταύρωμα τς κοιλίας. Εναι χρήσιμη, ταν γίνεται σωστά. Κα γίνεται σωστά, χι μόνον ταν τηρται στ κέραιο, λλ κυρίως ταν δν πολυτοποιεται, ταν δνπομονώνεται π τν συγχωρητικότητα. Ἐὰν κάποιος νηστεύ κα δν συγχωρ, καλύτερα ν φά κρέας, γι ν μν μπαίζ τουλάχιστον τν Θε κακοροϊδεύ τν αυτό του, νομίζοντας πς κάνει κάτι σπουδαο.

 νηστεία δν χει νόημα, ταν γίνεται πιδεικτικά, γιατ ποκρύπτειπερηφάνεια, ν σκοπός της εναι ν ταπεινώσ τν νθρωπο, ν τν φέρ στδιο πίπεδο μ τος φτωχος και πεινασμένους το κόσμου, ν τν κατεβάσπ τ ψη τς κοινωνικς επρεπείας στ χμα τς σκητικς ετελείας. Εναι μέτρο ρετν, γιατ δοκιμάζει τν ποιότητά τους.
 νηστεία εναι δελφ τς μετανοίας.  μετανοημένος γίνεται κανηστευτς παθν, χι μόνον τροφν. Γι’ ατ κα  περίοδος πο π αριο θδιανύσ  κκλησία μας εναι περίοδος νηστείας, μετανοίας κα πνευματικςγρήγορσης. Ἐὰν νηστεύσουμε χωρς ν μετανοήσουμε, θ εναι σν νπροσπαθομε ν φτάσουμε τ βάρκα τς ψυχς μας στ λιμάνι τςναστάσεως, κάνοντας κουπ π τ μία μόνον πλευρά, περιστρεφόμενοι γύρωπ τ διο σημεο.
 νηστεία ποκτ σχ μ τν προσευχή. «Τοτο τ γένος τν δαιμόνων οκκπορεύεται, ε μ ν προσευχ κα νηστεί» μας λέγει ο Κύριος.  πειρασμς δν φεύγει, ἐὰν δν συνδυαστον τ δύο ατ στοιχεα το πνευματικο μας γνος.
μως ς μν ξεχνομε τι κα ο δαίμονες «πέχουσι βρωμάτων», πειδ εναισώματοι.  ψευδς κα ποκριτικ νηστεία εναι μίμηση τν δαιμόνων.φείλουμε παράλληλα μ τ νηστεία τν τροφν ν νηστεύουμε π τςμαρτωλές μας συνήθειες, ν μένουμε κίνητοι στς παράνομες ρμες,συγκίνητοι π τν ματαιότητα τν δονν το κόσμου· φείλουμε ννηστεύουμε, γι ν δώσουμε χρο στ φιλανθρωπία. «Προκαθαρθμεν νυν μτος βρώμασι μόνον, λλ κα τας πράξεσιν», μς προτρέπει  ερς μνογράφος.
Εναι γεγονς πς  ρθόδοξη κκλησία χει σ περίοπτη θέση τ νηστεία, τν ποία κατήργησαν ο λοιπς αρετικς χριστιανικς κκλησίες.  ρθοδοξία εναι  πίστη τν νηστευτν. Ο λλόδοξοι χασαν τν λήθεια, τανσοπέδωσαν τ τυπικ κα χασαν τ νόημα τς νηστείας.
       σοι δν σκοπεύουν ν νηστεύσουν ατ τ διάστημα, πειδ νομίζουν πς δν θ τ καταφέρουν, ς κάνουν μία δοκιμ στν αυτό τους, ς τολμήσουν ν κάνουν κάτι πο μέχρι τώρα δν χουν συνηθίσει ν κάνουν. Δν εναι δύσκολη  νηστεία· δύσκολη εναι  συνειδητοποίηση τν μεγάλων μας δυνατοτήτων. Τ φέλη εναι πολλά, σωματικ κα πνευματικά.
ς θυμηθομε κάποια παραδείγματα π τν Παλαι κα Καιν Διαθήκη, κατότε θ καταλάβουμε τ φέλη τς νηστείας. Νήστευσε  Δανιλ κα βγκεβλαβς π τ λάκκο τν λεόντων. Νήστευσαν ο τρες παδες κα παρέμεινανλώβητοι π τν κάμινο τς φωτις· νήστευσαν ο Νινευΐτες κα μετέβαλαν τθεία ργ σ συγχώρηση, πως κα  Δαβδ γι τν φόνο το Ορία· νήστευσε σαράντα μέρες  προφήτης λίας κα ξιώθηκε ν θαυματουργήσωάννης  Βαπτιστς κα ξιώθηκε ν βαπτίσ τν Κύριο· νήστευσε κα  διος Κύριος κα νίκησε τν πειρασμό· νήστευσε  πόστολος Παλος, φοτυφλώθηκε στ Δαμασκό, κα το νοίχθηκαν τ μάτια. λλ κα ο γιοί μαςγιάστηκαν «νηστείγρυπνί, προσευχ».
Καλν γνα εχομαι, δελφοί μου, ν χουμε κα ν ξιωθομε νπροσκυνήσουμε κα τν γία νάσταση το Σωτρος μας.
π. Στυλιανός Μακρής
πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά