Σάββατο, Ιουνίου 08, 2013

Κυριακή του Τυφλού: «ἐν τῶ φωτί Σου ὀψόμεθα φῶς»π. Στυλιανός Μακρής










Ε
ναι παραδεκτ στν νθρώπινη μπειρία τι  ληθινότητα τν ντων τεκμηριώνεται δι τν ασθήσεων. Μπορομε ν πομε τι κάτι εναι πραγματικό, ν τ δομε  τ γγίξουμε. Ο ασθήσεις συχν μς πείθουν, πολλς φορς μς πλανον. λλοτε πάλι  δυναμία  χρηστία τν ασθήσεων δν σημαίνει κα νυπαρξία το ασθητο, γεγονς πο βλέπουμε νποδεικνύεται στν περίπτωση το σημερινο εαγγελικο ναγνώσματος. τυφλς προχωρ στν πρ ασθηση γνώση μις λήθειας πο δυνατοσαν νγνωρίσουν ο χοντες γιείς, ντούτοις πορωμένους πνευματικος φθαλμούς, τι νεργν τ θαυμαστ σημεα Ναζωραος Διδάσκαλος εναι κ Θεο Πατρός. 
        ραση εναι  πλέον πολύτιμη π τς πέντε ασθήσεις μας. Σ ατν στηρίζεται  κατανόηση κα γνωριμία μ τ περιβάλλον, λλ κα σύνολη νθρώπινη δραστηριότητα. Στν περίπτωση νς κ γενετς τυφλο  πουσία εκονικν μπειρικν παραστάσεων καθιστ τν νθρωπο δύναμο νντιληφθ στν πληρότητά του τ θαμα τς δημιουργίας, λλ χι δύναμο νκατανοήσ τ θαύματα το Δημιουργο, τν παρξή Του κα τς παρεμβάσειςκείνου στ δική του ζωή. Μπορε γι τ δεδομένα το κόσμου  τυφλς τοσημερινο εαγγελικο ναγνώσματος ν προκαλ τν συμπάθειά μας, μλλονμως κενος μπορε ν καυχται τι βλέπει διπλ κα σως καθαρότερα πκάθε να χριστιαν πο ντιλαμβάνεται τ ντα γύρω του μ φαρισαϊκ ματιά. Κα δν ννο δδελφοί μου, τν ποκρισία τν φαρισαίων, λλ τνπροθυμία ν ναγνωρίσουν, ν ναγνωρίσουμε, πίσω π τ θαμα, πίσω πτ σημεο, πως τ ποκαλομε στν κκλησιαστικ γλσσα, να ζωνταν Θεό, προνοητ κα υεργέτη, Σωτρα κα κριτήριο σωτηρίας.
        τυφλς βλέπει μ δυ ματιές, χι βεβαίως λλήθωρα, μ μ καταπληκτικξυδέρκεια κα γίνεται θεολόγος κα μολογητς ριστος το Χριστο, σντίθεση μ τος γονες του, πο προσποιονται γνοια π τν φόβο τοφορισμο κ τς συναγωγς. ταν  νθρωπος φωτιστ π τ φς τοΧριστο κα γνωρίσ τν λήθεια δύσκολα ρνεται ν τν μολογήσ, δύσκολα τν προδίδει.  τυφλς ξερε καλ τί σημαίνει ν εσαι τυφλός· κασως νιωθε καλύτερα τί σημαίνει ν φωτίζεσαι σωτερικά. Πιθανν  ραση νταν τ χρήσιμο ργαλεο γι ν οκοδομήσ τ πόλοιπο τς ζως του, νποκατασταθπως συνήθως λέμε, μως σίγουρα χρησιμότερη πρξε νόραση,  σωτερικς φωτισμός, πο λειτούργησε λυτρωτικ γι τν ψυχή του.
       Δυστυχς τν λήθεια τν πραγμάτων, τς ζως, το αυτο μας, δν τν συλλαμβάνουμε μ παρόμοια πνευματικ ασθητήρια. στιάζουμε στ ντα,γνωώντας Ατν πο τ φέρνει στ εναι. Κατανοομε τν λήθεια ς αταπόδεικτη δι τν ρατν κα φήνουμε στ λήθη ς ναπόδεικτη τν ατία τους.  λήθεια ς λέξη εναι σύνθετη, λλ ς γεγονς μία κα πλή. Τπρτον, προέρχεται π τν λέξη λήθη κ το ρχαίου ήματος λανθάνω, δηλαδ κρύβομαι, κα π τ στερητικ λφα.  λέξη λήθεια σημαίνει τνπουσία τν πόκρυψης, ρα λήθεια εναι  ποκάλυψη, τ φανέρωμα, γι’ ατ κα ληθιν στ πλαίσια το κόσμου τν ασθήσεων εναι ,τι δν μένει κρυφό, ,τι ποκαλύπτεται κα φανερώνεται σ ατές.
       ν  Θες τν χριστιανν εναι ληθινός, εναι γιατ ποκαλύπτεται ς σαρκωμένη λήθεια· μως  γνωριμία μ Ατν δν ξαντλεται στ ρια τν σαρκικν ασθήσεων, λλ στν πρ πσαν ασθησιν ασθηση. Γι ν δομε τν μεγάλη λήθεια, τν σαρκωμένη κα σωστική, χρειάζεται φς σώτερον,παιτεται φωτισμς ν Πνεύματι, γι’ ατ λλωστε ψάλλουμε στ δοξολογία «ν τ φωτί Σου ψόμεθα φς». Μ τ φς Χριστο βλέπουμε φς κα δίχως ατμένουμε στ σώτερον σκότος, ς λλοι φαρισαοι. κενοι βλεπαν τ θαύματα,ς χοντες σαφς τν σωματικ ραση, λλ δν βλεπαν μέσα κα πίσω πτ θαύματα, γιατ  καρδιά τους συσκοτίσθηκε π τν γωϊσμ κα τ μίσος κατ τς σαρκωμένης λήθειας.
        κκλησία χρησιμοποιε μία πολ ραία φράση, γι ν πευθύν στννθρωπο τν πρόσκληση τς γνωριμίας μ τ φς τ ληθινό, τν σαρκωμένηλήθεια: «ρχου κα δε», δηλαδ «λα ν θεραπευθς π τν σωτερική σου τύφλωση κα ν διαπιστώσς δίοις πνευματικος μμασιν πόσο πραγματικεναι ατ πο εδαν κα πίστευσαν μυριάδες κα σοι λλοι μ δόντες καπιστεύσαντες». Ζητομε ποδείξεις γι τν σαρκωμένη λήθεια; Ζητομε νδομε, γι ν πιστεύσουμε; δο  εκαιρία.  Χριστς δν κρύβεται! Φανερώνεται σ σους πιθυμον ν Τν δον, ρκε μως ν χουν πέσ π τμάτια τς ψυχς τους τ λέπια τς πορώσεως. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά