Κυριακή, Ιουνίου 16, 2013

ZOYME ΣTΙΣ EΣXATΕΣ ΗΜΕΡΕΣ; Αρχιμανδρίτης Γερβάσιος Ραπτόπουλος






 «Τοῦτο δέ γίνωσκε, ὦ Τιμόθεε, ὅτι ἐν ἐσχάταις ἡμέ-ραις ἐνστήσονται καιροί χαλεποί.
 Ἔσονται γάρ οἱ ἄνθρωποι ... τετυφωμένοι ...» (Β´ Τιμ. 3, 4).


Εναι παράδοξες μέρες ο σχατες μέ-ρες πού θά προηγηθον πό τή Δευτέρα παρουσία το Χριστο στόν κόσμο. Τότε, ταν «καί πάλιν ρχόμενον μετά δόξης κρίναι ζντας καί νεκρούς». Ο νθρωποι θά εναι τότε γνώριστοι. Δέν θά εναι τσι, πως τούς πλασε Θεός. Δέν θά εναι ταπεινοί, πλοί, σεμνοί. Δέν θά εναι μιά πνευματική μορφιά πάνω στή γ, που Θεός λα τά πλασε «καλά λίαν». Θά ποτελέσουν μιά νομοιότητα μέσα στήν μοιότητα καί ρμονία «πάντων τν ραίων τς γς».
Κι ατό τό δείχνει μέ κδηλώσεις, ο ποες εναι παράδεκτες γιά να λογικό πλάσμα, πως εναι νθρωπος. Μιά δέ π’ ατές τίς κδηλώσεις εναι καί τ-φος. λλά τί σημαίνει τφος; Σημαίνει παρση. λαζονεία. Κομπορρημοσύνη. τφος εναι, πως παρατηρε ρμηνευ-τής Θεοδώρητος, γκος ρρωστης ψυχς. Εναι νοσηρή διανοητική κατάσταση. Πρό-κειται γιά περηφάνεια στόν σχατο βαθ-μό. περβολική λαζονεία πέρα πό κάθε μέτρο. Γι’ ατό καί τυμολογική ρμη-νεία εναι τι τφος σημαίνει ζόφος. Σκό-τος. Κι δ λαζονεία σκοτίζει τό μυαλό το τετυφωμένου νθρώπου καί λέγει λό-για πού προκαλον τό γέλιο. ν κφρα-στομε λαϊκότερα, τφος εναι έρας, φούσκα. να μπαλόνι πού κάποια στιγμή σκάει καί πέφτει.



τσι λοιπόν καί λέξη «τετυφωμέ-νος», πού ναφέρει π. Παλος στόν προκείμενο στίχο, χει μεση σχέση μέ τόν τφο. Εναι μετοχή το ρήματος τυφόο-μαι-ομαι καί σημαίνει πέφτω σέ παρά-νοια. Σέ παραφροσύνη. Σέ παραλογισμό. Μιά κατάσταση πό τήν ποία πουσιάζει λογική. «τετυφωμένος» νθρωπος εναι λίγο-πολύ ρρωστος πνευματικά.
τσι «τετυφωμένος» εναι:

* νθρωπος πού λογίζεται καί διαλέ-γεται μέ βάση τήν προσωπική του ποψη σέ λα τά θέματα. γκυκλοπαίδεια, π’ που ντλε τίς γνώσεις, εναι διος αυτός του. Εναι μέ λλα λόγια πηγή κά-θε γνώσεως. Ατό σφαλς εναι παραλο-γισμός. , ατός εναι «τετυφωμένος». Καί τόν κάνει παράλογο λαζονεία πό τήν ποία διακατέχεται. Μιά λαζονεία, ποία τόν δηγε σέ κραο σημεο περηφάνειας. Στό κρον ωτον το παραλογισμο.


«τετυφωμένος» νθρωπος προσπα-θε μέ «νύχια καί δόντια» νά πιβάλλει τή γνώμη του. Τήν ποψή του. Καί μέ παί-τηση νά πικρατήσει δική του, προσω-πική του γνώμη, φο εναι πεπεισμένος τι ατή καί μόνο εναι ληθινή ποψη. Κι ν δέν τό πετύχει ατό, τό γεγονός καί μόνο τι γίνεται θόρυβος γύρω πό τό νομά του, τι κούγεται καί γίνεται λόγος γύρω πό τό πρόσωπό του, ατό τόν κανοποιε. Ατός εναι «τετυφωμένος». ρρωστος διανοητικά καί πνευματικά!

* νθρωπος πού χει τή βεβαιότητα τι δέν πάρχει τίποτε πού νά μή τό γνωρί-ζει. Εναι τό ντίθετο μέ κενο πού πίστευε καί διακήρυττε σοφός λων τν αώνων, θηναος Σωκράτης. σοι τολμοσαν διάκριτα νά τόν παινον γιά τήν γνω-σμένη σοφία του, κενος χοντας βιώσει τό ταπεινό φρόνημα σέ λες του τίς διαστάσεις λεγε πάντα τό: «ν οδα, τι οδέν οδα». να γνωρίζω. Κι ατό τό να εναι τι δέν γνωρίζω τίποτε. Καί ταν λήθεια ατό. Μπροστά σέ λο τό σύμπαν, σέ λο τόν ζωι-κό κόσμο, τόν φυτικό, τόν στρικό, τό θα-λάσσιο κόσμο καί τόσα λλα, ναί, μπροστά στό σύμπαν σέ λες του τίς διαστάσεις, συ-γκριτικά δέν γνώριζε τίποτε. Κι ατό τό λάχιστο τσι τό ποκαλοσε. Τίποτε. «Οδέν οδα». Τίποτε δέν γνωρίζω. Καί λεγε καί τό λλο φιλόσοφος λληνας Σωκράτης: «Γηράσκω εί διδασκόμενος». Πάντα διδάσκομαι. Πάντα μαθαίνω, σο περνον τά χρόνια καί πλησιάζω λο καί πιό πολύ πρός τά γηρατιά.
σοφέ Σωκράτη, λα νά πες δυό λόγια σέ λους τούς «τετυφωμένους» τς πατρί-δος μας, μήπως καί συνετισθον. Μήπως καί λογικευθον. Γιά νά ποφεύγονται λέθρια λάθη, διαίτερα πό σους κατέ-χουν θέσεις μεγάλες ς πολιτικοί, κυβερ-νητικοί, καδημαϊκοί Διδάσκαλοι, Παιδα-γωγοί τς νεολαίας μας. κόμη, γιατί χι, καί ς κληρικοί λων τν βαθμίδων.

* «τετυφωμένος» εναι λαζόνας. Εναι μιά σέληνη νύχτα. Νύχτα καί πάλι νύχτα στό μυαλό του καί στή ζωή του λη. Καπνός πού γιά λίγο ντυπωσιάζει μέ τό σχμα του στήν τμόσφαιρα κι στερα γρή-γορα, πολύ γρήγορα, σβήνει, χάνεται. Σάν φούσκα εναι λαζόνας. Σάν μπαλόνι, τό


ποο λο καί προκαλε τήν προσοχή τν νθρώπων, λλά πρίν προλάβουν νά δον καί νά θαυμάσουν τό θέαμα, ξαφνικά σκάει τό μπαλόνι καί χάνεται πό τά μάτια μας, τήν προσοχή μας καί τό θαυμασμό μας. Μέ λλα λόγια, νά τί εναι «τετυφωμένος». Εναι να ψέμα. Εναι πάτη. Τίποτε περισ-σότερο. Καί μόνο κακό κάνουν ο λαζόνες ατοί νθρωποι. Καί λλοίμονο ν κατέ-χουν μεγάλες θέσεις στήν κοινωνία. Τότε ζημιά πού προκαλον, τό κακό πού κάνουν, εναι μεγάλο. Καί χει κοινωνικές, θνικές καί κκλησιαστικές διαστάσεις.

* Ο «τετυφωμένοι» χουν καί τοτο τό γνώρισμα. Δέν κον κανενός τή γνώμη. Δέν δέχονται καμιά συμβουλή. Κι ατό συμ-βαίνει γιατί ατοί τά ξέρουν λα. Εναι, πως τό λέμε λαϊκά, «ξερόλες» «ξυπνά-κηδες». Μέ τό φρόνημα ατό ο «τετυφω-μένοι» ποκόπτονται πό τήν κοινωνία. Καί προκαλον ναπόφευκτα τήν ποδοκι-μασία καί τήν ποστροφή κι ατν κόμη τν φίλων καί συνεργατν τους. λλωστε εναι γνωστό τι τόν λαζόνα νθρωπο κα-νείς δέν τόν συμπαθε. Κι μως δυό νθρω-ποι σκέπτοναι καλύτερα πό τόν να. Καί τρες πίσης σκέπτοναι καλύτερα πό τούς δύο. λλά ατό εναι γνώρισμα τν τα-πεινν νθρώπων.

*  Καί να παράδειγμα. Στήν παραβολή το φρονα πλουσίου το Εαγγελίου βλέ-πουμε ναν κλασικό «τετυφωμένο» νθρωπο. Εναι νώνυμος πλούσιος, τόν ποο Χριστός στήν παραβολή χαρακτηρί-ζει φρονα. μυαλο. νόητο. Προσέξτε πς φέρεται. Προβληματισμένος πο θά συνάξει τά πλούσια γεννήματα, πού πέδω-σαν τά χωράφια του, μονολογε καί λέει: «Τί ποιήσω;». Τί νά κάνω; Μόνος του ντι-μετωπίζει τό πρόβλημα. Δέν συμβουλεύε-ται κανένα συνάνθρωπο, φίλο συγγενή του. Δέν θέλει νά συμβουλευθε. Καί βρί-σκοντας τή λύση μόνος λέγει στόν αυτό 
του: «Ψυχή, χεις πολλά γαθά κείμενα ες τη πολλά· ναπαύου, φάγε, πίε, εφραί-νου» (Λουκ. 12, 16-21). Μόνος του ρίζει τά χρόνια τς ζως του. Καί ατά θά εναι πολλά! Λάθος του ατό. Γιατί τήν δια νύ-χτα ο δαίμονες πραν τήν ψυχή του, γιά νά τή μεταφέρουν κε πού το ταίριαζε.

Ποιό τό τέλος τν «τετυφωμένων»;

Τό επε Κύριος μέ τήν παραβολή πού ναφέραμε: πως σ’ ατήν δ τή ζωή, τήν πίγεια ζωή, ζον μακριά πό τό Θεό, τό διο θά συμβε καί στήν οράνια. Καί κε θά ζον μακριά πό τό Θεό, φο ζωή δέν διακόπτεται μέ τό θάνατο το σώ-ματος, λλά ς ψυχή θάνατη ξακολου-θε νά ζε αώνια. Κι ατό εναι τό πικρό «κέρδος» τους. Μιά ζωή φρίκης. νυπόφο-ρη. κε πού ζον ο δαίμονες. Γι’ ατό καί τίς ψυχές τν «τετυφωμένων» δέν τίς παίρνουν ο γγελοι, λλά ο δαίμονες, τό θέλημα τν ποίων καναν στήν πίγεια ζωή τους. Ο γγελοι παίρνουν τίς ψυχές μόνο τν ταπεινν νθρώπων. Τν νθρώπων πού βίωσαν σέ λη τους τή ζωή καί σέ λο του τό μεγαλεο τό ταπεινό φρό-νημα. λλωστε παράδεισος εναι πολι-τεία μόνο τν ταπεινν ψυχν.
δελφοί,

Μέσα σέ μιά κοινωνία «τετυφωμένων» νθρώπων, πού ποτελε κι ατή γνώρι-σμα τν σχατων μερν πού δη βιώνου-με, μες ς ταυτισθομε μέ τή ζωή το η-σο, ποος χι μόνο κήρυξε τό μεγαλεο



τς ταπεινοφροσύνης, λλά καί τό βίωσε σέ λες του τίς διαστάσεις. Κρυστάλλινη μαρτυρία του: «Μάθετε π’ μο τι... τα-πεινός εμι τ καρδί» (Ματθ. 11, 29). ταπεινοφροσύνη νά εναι τό δικό μας γνώ-ρισμα. τσι, πως ταν γνώρισμα τς Πα-ναγίας μας, ποία μολόγησε καί επε: «Μεγαλύνει ψυχή μου τόν Κύριον... τι πέβλεψεν πί τήν ταπείνωσιν τς δούλης ατο» (Λουκ. 1, 48). τσι, πάλι, πως ταν γνώρισμα καί το π. Παύλου, ποος διακονοσε τό λόγο το Θεο σέ λο τόν κόσμο «μετά πάσης ταπεινοφροσύ-νης...» (Πράξ. 20, 19). Καί τσι πάλι, τό διο, πως ταν γνώρισμα λων τν ποστό-λων, τν Μαρτύρων καί τν γίων τς γίας καί ποστολικς μας κκλησίας.

Ναί, δελφοί. Τήν ταπεινοφροσύνη νά ντυθομε σάν λλο λευκό νδυμα. τσι πως μς συνιστ μεγάλος πόστολος το Χριστο: «νδύσασθε... ταπεινοφροσύ-νην...» (Κολασ. 3, 12). Καί τσι, πως τό διο μς συνιστ καί κορυφαος π. Πέτρος: «...πάντες λλήλοις ποτασσόμενοι τήν ταπεινοφροσύνην γκομβώσασθε» (Α΄ Πέ-τρ. 5, 5). ποτασσόμενοι μεταξύ σας νας στόν λλο φορέστε σάν νδυμα τήν ταπει-νοφροσύνη, κουμπωθετε την καί δέστε την καλά πάνω σας. Γιατί, πόστολε, νά τό κάνουμε ατό; Γιατί Θεός «περηφά-νοις ντιτάσσεται, ταπεινος δέ δίδωσι χά-ριν». Γιατί Θεός ντιστρατεύεται τούς περήφανους, ν στούς ταπεινούς δίνει
τή χάρη του.
ρχιμ. Γ. Ι. Ρ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά