Παρασκευή, Αυγούστου 02, 2013

Η ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΟΙΚΟΔΟΜΕΙΤΑΙ ΥΠΟ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΚΑΙ ΟΧΙ ΥΠΟ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ

Σημαντική ἀπόφασις ὑπό τοῦ Δικαστηρίου Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων τοῦ Στρασβούργου

Τό Δικαστήριον ὅμως περιεφρόνησε τόν Ἱερόν Κλῆρον, ἐνῶ συνεφώνησε δυστυχῶς μέ τήν γνώμην ὅτι τά κοσμικά δικαστήρια εἶναι εἰς θέσιν νά ἐκδικάσουν διαφοράς τοῦ ἱ. Κλήρου ἐπί θεμάτων κανονικῆς τάξεως τῆς Ἐκκλησίας.

Ὑπό τοῦ Δικαστηρίου Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων ἐξεδόθη μία ἀπόφασις, συμφώνως πρός τήν ὁποίαν ἀπαγορεύεται εἰς τήν Πολιτείαν νά παρεμβαίνη εἰς τήν ὀργάνωσιν τῶν ἐσωτερικῶν δομῶν τῆς Ἐκκλησίας, ἀναγνωρίζουσα ταυτοχρόνως ὅτι ἡ ἐσωτερική ζωή τῆς Ἐκκλησίας καθορίζεται ὑπό τῶν Ἱερῶν Κανόνων αὐτῆς. Ἡ ἀπόφασις, συμφώνως πρός τόν διαδικτυακόν ἱστότοπον «mospat.ru», ὑπό ἡμερομηνίαν 17ην Ἰουλίου, καθορίζει τά ἑξῆς: «Ἀπόφαση ἐξέδωσε στὶς 9 Ἰουλίου 2013 τὸ Τμῆμα Εὐρείας Σύνθεσης τοῦ Δικαστηρίου Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων Στρασβούργου γιὰ τὴν ὑπόθεση τοῦ “Συνδικάτου Καλὸς Ποιμὴν” κατὰ τῆς Ρουμανίας ( Sindicatul Pastorul cel bun, Νο 2330 /09 ).
Ἡ ἀνώτατη δικαστικὴ ἀρχὴ τοῦ ΕΔΑΔ ἀκύρωσε τὴν ἀπόφαση τοῦ τρίτου τμήματος τοῦ Δικαστηρίου τῆς 31ης Ἰανουαρίου 2012 καὶ προάσπισε τὴν ἀρχὴ τῆς αὐτονομίας τῶν θρησκευτικῶν σωματείων ἀπὸ τὸ κράτος (Εὐρωπαϊκὴ Σύμβαση γιὰ τὴν προάσπιση τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου ἄρθ. 9).
Ἡ νέα ἀπόφαση ἀναγνωρίζει τὸ δικαίωμα τῆς Πολιτείας νὰ ἀρνεῖται τὴν νομικὴ καταχώρηση σὲ ἀντικανονικὲς δομὲς ἐντός τῆς κανονικῆς Ἐκκλησίας. Δι ̓ αὐτοῦ ἐπιβεβαιώθηκε τὸ δικαίωμα τῆς Ρουμανικῆς Ἐκκλησίας, ὅπως οἰκοδομεῖ τὴν ἐσωτερική της ζωὴ σύμφωνα μὲ τοὺς ἱεροὺς κανόνες, χωρὶς νὰ δέχεται τὶς παρεμβάσεις τῶν κρατικῶν ἀρχῶν ὑπὲρ τῶν ἀντικανονικῶν ὁμάδων.
Ἡ προηγούμενη ἀπόφαση τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Δικαστηρίου Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων ἐπὶ τῆς ὑποθέσεως τοῦ “Συνδικάτου Καλὸς Ποιμὴν” κατὰ τῆς Ρουμανίας ἐλήφθη στὶς 31 Ἰανουαρίου 2012. Τότε ἡ διεθνὴς δικαστικὴ ἀρχὴ ἀποφάνθηκε ὅτι ἡ ἄρνηση τῶν ρουμανικῶν ἀρχῶν νὰ καταχωρήσουν τὸ συνδικαλιστικὸ ὀργανισμὸ τῶν κληρικῶν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Ρουμανίας, ὁ ὁποῖος συνεκροτήθη σὲ παραβίαση τῶν ἱερῶν κανόνων, ἀντιβαίνει στὴν ἐλευθερία τοῦ συνέρχεσθαι καὶ συνεταιρίζεσθαι, ἡ ὁποία ἐξασφαλίζεται ἀπὸ τὸ ἄρθρο 11 τῆς Εὐρωπαϊκῆς Σύμβαση Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων. Ἐπιπλέον τὸ Δικαστήριο ἐπιδίκασε χρηματικὴ ἀποζημίωση τῆς τάξεως 10 χιλ. εὐρὼ στὸ “Συνδικάτο κληρικῶν” ἀπὸ τὶς ρουμανικὲς ἀρχές. Στὸ τέλος Ἀπριλίου 2012 ἡ Ρουμανία κατέθεσε ἔφεση κατὰ τῆς ἀποφάσεως αὐτῆς στὸ Τμῆμα Εὐρείας Σύνθεσης τοῦ Δικαστηρίου Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων. Τὸ Γραφεῖο τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Ρωσίας παρὰ τῷ Συμβουλίῳ τῆς Εὐρώπης παρακολουθοῦσε τὴν ἐξέταση τῆς ὑποθέσεως αὐτῆς ἀπὸ τὸ Δικαστήριο. Σὲ συνεργασία μὲ τὸ Ἰνστιτοῦτο κρατικῶν ὁμολογιακῶν σχέσεων καὶ δικαίου (Μόσχα) κατάρτισε μία νομικὴ ἔκθεση, ὅπου ἀναλύεται ἡ ἀπόφαση τοῦ ΕΔΑΔ τῆς 31ης Ἰα νουαρίου 2012.
Ἀργότερα τὸ Γραφεῖο τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας στὸ Στρασβοῦργο παρέστη ὡς τρίτο μέρος κατὰ τὴν ἐκδίκαση τῆς ὑποθέσεως ἀπὸ τὸ Τμῆμα Εὐρείας Σύνθεσης τοῦ ΕΔΑΔ. Δι ̓ αὐτοῦ ἡ Ρωσικὴ Ἐκκλησία συνέβαλε νομικὰ στηρίζοντας τὴν ἀδελφὴ Ἐκκλησία τῆς Ρουμανίας καὶ τὴ Ρουμανία, τασσόμενη ὑπὲρ τῆς κανονικῆς Ἐκκλησίας ἱκανῆς ἐλεύθερα νὰ προσδιορίσει τὴν ἐσωτερική της τάξη. 

Τὰ βασικὰ τεκμήρια τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας ἀναφέρονται στὴν δικαστικὴ ἀπόφαση τοῦ Τμήματος Εὐρείας Σύνθεσης τῆς 9ης Ἰουλίου στὴν Ἑνότητα “Τρίτα μέρη”. Οἱ δικαστὲς τοῦ Στρασβούργου πρόσεχαν δύο τεκμήρια τῆς Ρωσικῆς Ἐκκλησίας: “Τὸ Πατριαρχεῖο Μόσχας ἐπιμένει στὸν ἰδιαίτερο χαρακτήρα σχέσεων ἐντὸς Ἱεραρχίας, ἡ ὁποία ὑφίσταται στοὺς θρησκευτικοὺς ὀργανισμοὺς καὶ τὸν ὑψηλὸ βαθμὸ ἀφοσιώσεως, τὸν ὁποῖο προβλέπουν αὐτὲς οἱ σχέσεις. Ἡ Πολιτεία θὰ ἐγγυᾶται στοὺς θρησκευτικοὺς ὀργανισμοὺς ἐξαιτίας τοῦ αὐτονόμου αὐτῶν, τὴν ἀποκλειστικὴ ἁρμοδιότητα στὴν λήψη ἀποφάσεων περὶ ὀργανώσεως τῶν δομῶν των καὶ τῶν ἐσωτερικῶν κανονισμῶν λειτουργίας αὐτῶν”. Ἐπιπλέον ἡ ἀπόφαση τοῦ ΕΔΑΔ ἔλαβε ὑπόψη τὴν κάτωθι παρατήρηση τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας: “Τὸ θεμελιῶδες στοιχεῖο τοῦ ἔργου τῶν ἱερέων εἶναι ἡ ἄσκηση τοῦ θρησκευτικοῦ λειτουργήματος, καὶ αὐτὸ τὸ λειτούργημα εἶναι ἀδύνατο νὰ περιορισθεῖ τεχνητῶς καὶ ἀφηρημένα στὶς ἐργασιακὲς σχέσεις, τὶς ὁποῖες διέπουν οἱ κοσμικοὶ κανόνες. Σύμφωνα μὲ τὸ Πατριαρχεῖο Μόσχας εἶναι ἀδύνατη ἐκ πρακτικῆς ἀπόψεως ἡ διευρυμένη ἐφαρμογὴ τῆς κοσμικῆς νομοθεσίας καὶ ἀπὸ τοὺς θρησκευτικοὺς ὀργανισμοὺς καὶ μία τέτοια ἐφαρμογὴ θὰ ὁδηγήσει αὐτοὺς τοὺς ὀργανισμούς, συμπεριλαμβανομένης καὶ τῆς Ρωσικῆς Ἐκκλησίας, σὲ ἀνεπίλυτα προβλήματα”.
Ἐπίσης ἐν προκειμένῳ τὴ Ρουμανία στήριξαν ἡ Ἑλλάδα, ἡ Μολδαβία, ἡ Πολωνία καὶ ἡ Γεωργία. Ὡστόσο τὸ ΕΔΑΔ ἔλαβε τὴν ὡς ἄνω ἀπόφαση μὲ ὁρισμένες ἐπιφυλάξεις, οἱ ὁποῖες ἀντιβαίνουν στὴν κατανόηση τοῦ αὐτονόμου τῶν θρησκευτικῶν σωματείων, διατυπωθεῖσα στὶς παλαιότερες ἀποφάσεις τοῦ Δικαστηρίου. Τὸ Δικαστήριο ἐπίσης περιφρόνησε ἐντελῶς τὰ στοιχεῖα, σύμφωνα μὲ τὰ ὁποῖα κατὰ τὴν ἔνταξη στὸν ἱερὸ κλῆρο ὁ ἱερέας ὁρκίζεται νὰ διατηρεῖ πιστότητα στὶς ἐκκλησιαστικὲς ἀρχὲς καὶ τὴν κανονικὴ τάξη τῆς Ἐκκλησίας. Ἀκόμα τὸ Δικαστήριο συμφώνησε δυστυχῶς μὲ τὴ γνώμη ὅτι τὰ κοσμικὰ δικαστήρια εἶναι σὲ θέση νὰ ἐκδικάζουν διαφορὲς ἐντός τοῦ ἱεροῦ κλήρου ἐπὶ τῶν θεμάτων τῆς κανονικῆς τάξεως.

 Ἡ ἀπόφαση τῆς 9ης Ἰουλίου τοῦ Τμήματος Εὐρείας Σύνθεσης τοῦ Δικαστηρίου Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων ἀποτελεῖ συμβιβαστικὴ λύση, ἡ ὁποία ἀποτυπώνει τὶς διαφορετικὲς προσεγγίσεις ἐντός τοῦ σώματος τῶν δικαστῶν ἐπὶ τῶν θεμάτων συνεργασίας τῆς Κοινωνίας καὶ τῶν Θρησκευτικῶν Σωματείων.
Στὶς 4 Ἀπριλίου 2008 ὁμάδα τῶν 35 Ὀρθοδόξων κληρικῶν καὶ λαϊκῶν ὑπαλλήλων τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ὀλτενάϊς τῆς νοτιοδυτικῆς Ρουμανίας προσπάθησε νὰ δημιουργήσει Συνδικάτο “Καλὸς Ποιμὴν” χωρὶς νὰ ἐξασφαλίσουν τὴν εὐλογία καὶ τὴν ἄδεια τοῦ οἰκείου ποιμενάρχου. Τὸ σχέδιο τοῦ κανονισμοῦ λειτουργίας τοῦ συνδικάτου προέβλεπε τὴν “ἐκπροσώπηση καὶ τὴν προάσπιση τῶν ἐπαγγελματικῶν, τῶν οἰκονομικῶν καὶ τῶν πολιτιστικῶν δικαιωμάτων καὶ συμφερόντων τῶν κληρικῶν καὶ λαϊκῶν μελῶν τοῦ συνδικάτου στὶς σχέσεις τους μὲ τὴν Ἱεραρχία καὶ τὸ Ὑπουργεῖο Πολιτισμοῦ καὶ Θρησκειῶν τῆς Ρουμανίας”». 
Ορθόδοξος Τύπος, Αριθμός Φύλλου 1986, 2 Αυγούστου 2013

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά