Σάββατο, Οκτωβρίου 12, 2013

Αλλοίωσε ο απ Παύλος την διδαχή του Χριστού; (Μέρος Ά)


«Σκεύος εκλογής του Σωτήρος γέγονας, κινδύνοις εν θαλάσση, κινδύνοις εν διωγμοίς, κηρύγματι εφώτισας τα έθνη, και Αθήναιοις έδειξας τον άγνωστον Θεόν, Παύλε Απόστολε, των εθνών διδάσκαλε, Κορίνθου πολιούχε, περίσωζε τους σε τιμώντας εκ πάσης περιστάσεως» (Απολυτίκιο Αποστόλου Παύλου). 

Θα εξετάσουμε με βάση τις πηγές, αν ο απ Παύλος αλλοίωσε την διδασκαλία του Ιησού Χριστού.Βέβαια, για όσους διαβάζουμε την Αγία Γραφή, είναι σχεδόν αυτονόητο ότι ο απ Παύλος όχι απλώς δεν αλλοίωσε τίποτα, όχι μόνο κήρυξε την αλήθεια του Χριστού, αλλά υπήρξε πράγματι το «στόμα του Χριστού», φέροντας στο φως της Αλήθειας αναρίθμητες ψυχές στην εποχή του, κακοπαθώντας υπέρ του ονόματος του Κυρίου. Το θέμα θα αναπτυχθεί σε δύο περιληπτικά άρθρα. Στο πρώτο, θα εξετάσουμε εσωτερικές μαρτυρίες από την ίδια την Καινή Διαθήκη, θα παραθέσουμε τι λένε ορισμένοι γνωστοί θεολόγοι για την διδασκαλία του αποστόλου Παύλου, και θα δούμε επίσης τι αναφέρουν οι άγιοι Πατέρες για την διδασκαλία του αποστόλου. Στο δεύτερο μέρος, θα αναιρέσουμε τους ισχυρισμούς αυτών των ανθρώπων, οι οποίοι προκειμένου να υποστηρίξουν τις πλανημένες αντιλήψεις τους και να συγχύσουν τους συνανθρώπους μας, διαστρεβλώνουν το νόημα των λόγων του αποστόλου, κάτι που συνέβαινε ήδη από τον πρώτο αποστολικό αιώνα (Ρωμαίους, 3:8).


Τι αναφέρεται στην Καινή Διαθήκη για την διδασκαλία του αποστόλου Παύλου;

Η ίδια η Καινή Διαθήκη είναι ικανή από μόνη της να διαψεύσει εκείνους που ισχυρίζονται ότι υπάρχει διαφορά ανάμεσα σε εκείνα που δίδαξε ο Χριστός και σε εκείνα που δίδαξε ο απόστολος του Χριστού. Ο απ. Παύλος (αναφέρεται ως «Σαύλος» πριν την μεταστροφή του), κλήθηκε από τον ίδιο τον Χριστό κατόπιν οράματος που είδε καθοδόν προς την Δαμασκό, όπου πήγαινε εκεί για να καταδιώξει τους Χριστιανούς. Ο Χριστός λοιπόν έδωσε μαρτυρία περί του Παύλου στον Ανανία ότι είναι σκεύος εκλογής Του«[…] σκεύος εκλογής μοι εστίν ούτος του βαστάσαι το όνομα μου ενώπιον εθνών […]» (Πράξεις, 9:15). Αλλά, και η Εκκλησία δια των στύλων της, τον επίσκοπο Ιεροσολύμων Ιάκωβο, τον απόστολο Πέτρο, και τον απόστολο Ιωάννη, έδωσε την συγκατάθεσή της αναφορικά με την γνησιότητα της διδασκαλία του«[…] και γνόντες την χάριν την δοθείσαν μοι Ιάκωβος και Κηφάς και Ιωάννης οι δοκούντες στύλοι είναι, δεξιάς έδωκαν εμοί και Βαρνάβα κοινωνίας […]» (Προς Γαλάτας, 2:9). Ο απ. Πέτρος, μας δίνει και αυτός την μαρτυρία του σχετικά με την διδασκαλία του αποστόλου Παύλου. «[…] και την του Κυρίου ημών μακροθυμίαν σωτηρίαν ηγείσθε καθώς και ο αγαπητός ημών αδελφός Παύλος κατά την δοθείσαν αυτώ σοφίαν έγραψεν υμίν ως και εν πάσαις ταίς επιστολαίς λαλών εν αυταίς περί τούτων εν αις εστίν δυσνόητα τινά α οι αμαθείς και αστήρικτοι στρεβλούσιν ως και τας λοιπάς γραφάς προς την ιδίαν αυτών απώλειαν» (Β Πέτρου, 3: 15-16). Ώστε ο απόστολος Πέτρος αναγνωρίζει σοφία στην διδασκαλία του αποστόλου Παύλου, η οποία σκιαγραφείται στις σωζόμενες επιστολές του. Μάλιστα αναφέρει, ότι ήδη από τότε κάποιοι διέστρεφαν κάποια δυσνόητα σημεία των επιστολών του προς την απώλειά τους. Έτσι και σήμερα. Κάποιοι, επειδή δεν κατανοούν όσα λέει ο απόστολος, αντί να ρωτήσουν την Εκκλησία, βγάζουν δικά τους αυθαίρετα συμπεράσματα, ισχυριζόμενοι δήθεν ότι ο απόστολος είπε άλλα από αυτά που δίδαξε ο Χριστός που τον εξέλεξε από την κοιλιά της μητέρας του! Μάλιστα, όταν οι απόστολοι και οι πρεσβύτεροι στα Ιεροσόλυμα συσκέφτηκαν στην Αποστολική Σύνοδο περί του σοβαρού θέματος που προέκυψε εξ αιτίας των Ιουδαιζόντων Χριστιανών, έλαβε μέρος και ο απόστολος Παύλος. Όταν του δόθηκε ο λόγος, όλοι σιώπησαν και άκουγαν πόσο θαυμαστά εργάστηκε ο Θεός δια του αποστόλου, εφόσον την διδασκαλία του την επισφράγιζε ο Κύριος «δια των επακολουθούντων σημείων» (Μάρκος, 16: 20). Καταγράφει ο ευαγγελιστής Λουκάς στο βιβλίο των Πράξεων των αγίων Αποστόλων, «[…] εσίγησεν δε παν το πλήθος και ήκουον Βαρνάβα και Παύλου εξηγουμένων όσα εποίησεν ο Θεός σημεία και τέρατα εν τοις έθνεσιν δι αυτών» (Πράξεις, 15:12).

Πολλά θα μπορούσαν ακόμα να παρατεθούν, αλλά αρκούμαστε σε αυτά. Εάν είχαν δίκιο οι συκοφάντες του αποστόλου Παύλου, άραγε όλοι οι παραπάνω δεν είχαν καταλάβει τίποτα, συμπεριλαμβανομένου και του ίδιου του Κυρίου; Αλλά όπως θα δούμε και παρακάτω, και οι μετέπειτα Πατέρες, εξαίρουν την διδασκαλία του αποστόλου.


 Γνωστοί σύγχρονοι θεολόγοι και Πατέρες για την διδασκαλία του αποστόλου Παύλου.

Αρχ. Βασίλειος Στεφανίδης: «Η εν τω εθνικώ κόσμω διάδοσις του Χριστιανισμού είναι έργον του Αποστόλου Παύλου». (Εκκλ. Ιστορία, σελ. 33)

«Δια του αποστόλου Παύλου ο χριστιανισμός διεδόθη εις τα σπουδαιότερα κέντρα του εθνικού κόσμου […]» (Εκκλ. Ιστορία, σελ. 36).

Πως είναι δυνατόν να γίνεται κάποιος μέσο διάδοσης του Χριστιανισμού, και παράλληλα να διαφωνεί (δήθεν) με την διδασκαλία του ιδρυτή του Χριστιανισμού, τον Ιησού Χριστό;

Π. Τρεμπέλας: «[…] όλαι αύται αι ιδιότητες και δυνάμεις συνέτρεξαν εις το να αναδείξωσι τον απόστολον των εθνών τον αρχιτέκτονα της οικουμενικής Εκκλησίας και της Χριστιανικής θεολογίας» (Υπόμνημα εις τας Επιστολάς, Ά τόμος, σελ. 21).

Βλάσιος Φειδάς: «Ο μαρτυρικός θάνατος του αποστόλου Παύλου υπήρξε η κορωνίδα και η επίστεψη των αγώνων του υπέρ του Ευαγγελίου του Χριστού, το οποίο με το κήρυγμα του αποστόλου των εθνών αντήχησε στα αξιολογότερα πολιτικά και πνευματικά κέντρα της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας» (Εκκλ. Ιστορία, Ά τόμος, σελ. 47).

π. Ιερόθεος Βλάχος: «[…] ο Παύλος είναι εκείνος που στηρίζει τις Εκκλησίες του Θεού […]» (Ορθόδοξη Ψυχοθεραπεία, σελ. 17).

Απειροελάχιστες οι παραπάνω μαρτυρίες σε σχέση με όσες υπάρχουν, μιας και ο απόστολος Παύλος έγραψε 14 από τα 27 βιβλία που αποτελούν την «Καινή Διαθήκη».


Οι άγιοι Πατέρες για την διδασκαλία του αποστόλου Παύλου.

Ενδεικτικά, αναφέρουμε,

Άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων:
 «…με την ευσεβή διδασκαλία, ο Παύλος ονομάζονταν πατέρας των Κορινθίων…» (7η Κατήχηση, Γ. Μαυρομάτης, Α’ Τόμος, σελ. 201).

«…θαύμασα πραγματικά την οικονομία του Αγίου Πνεύματος. Πως δηλαδή οικονόμησε και οι μεν άλλοι απόστολοι έγραψαν λίγες επιστολές, ο δε Παύλος, που ήταν προηγουμένως διώκτης, του δόθηκε το χάρισμα να γράψει δεκατέσσερις επιστολές» (10η Κατήχηση, Γ. Μαυρομάτης, Α’ Τόμος, σελ. 246).

Αν έρχονταν σε αντίθεση με την διδασκαλία του Χριστού, δεν θα ήταν ούτε «ευσεβής η διδασκαλία», ούτε «θα είχε χάρισμα να γράψει 14 επιστολές», δηλαδή το χάρισμα της διδασκαλίας.

Άγιος Πολύκαρπος Σμύρνης:
«Διότι ούτε εγώ, ούτε άλλος όμοιος με μένα μπορεί να συναγωνισθεί τη σοφία του μακαρίου και ένδοξου Παύλου, ο οποίος όταν ήρθε σε σας δίδαξε αυτοπροσώπως στους τότε ανθρώπους με ακρίβεια και βεβαιότητα τον λόγο της αλήθειας…»
(Προς Φιλιππησίους, III 2, Αποστολικοί Πατέρες Άπαντα τα έργα, 4ος τόμος, Π. Παπαευαγγέλου, σελ. 343).

Εδώ αναγνωρίζεται «σοφία» και «ακρίβεια στο λόγο της αληθείας», στην διδασκαλία του αποστόλου.

Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος:
Σε ένα σημείο του λόγου του ‘’Εις τα άγια Φώτα’’, αναφέρεται στον Νοβάτο και στην αίρεσή του που αμφισβητούσαν τον απ Παύλο:

«Αυτό όμως το ετόλμησεν ο Παύλος , του οποίου συ γίνεσαι διδάσκαλος, ωσάν να είχες αναβή μέχρι τον τέταρτον ουρανόν και εις άλλον παράδεισον, ωσάν να είχες ακούσει πιο απόρρητα πράγματα, και να είχες οδηγήσει εις το Ευαγγέλιον μεγαλύτερον αριθμόν ανθρώπων» (Έργα Αγίου Γρηγορίου, ΕΠΕ 5, σελ. 109).

Μήπως και οι συκοφάντες του θεωρούν τους εαυτούς τους «πνευματικότερους» του αποστόλου Παύλου και με «μεγαλύτερο έργο» από αυτόν; Ας το δείξουν λοιπόν!

Άγιος Ισίδωρος ο Πηλουσιώτης:

«Ο μέγας όμως απόστολος Παύλος, ο ερμηνευτής των ουράνιων αληθειών, διασαφηνίζει ανεπιφύλακτα την αλήθεια…» (Έργα Αγίου Ισιδώρου, ΕΠΕ 1, σελ. 33).


Πιστεύουμε ότι αυτά διαφωτίζουν αρκετά τα σχετικά με την διδασκαλία του αποστόλου και διδασκάλου των εθνών. Στο δεύτερο μέρος, του Θεού θέλοντος, θα προχωρήσουμε στην αναίρεση των «επιχειρημάτων» αυτών των ανθρώπων, και θα δείξουμε ότι ακριβώς το ίδιο συνέβαινε και στην εποχή του και ότι οι κατήγοροι είχαν (και έχουν) τάσεις προς τον Ιουδαϊσμό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά