Σάββατο, Ιανουαρίου 25, 2014

Κυριακὴ ΙΕ΄ Λουκᾶ:Ἕνας μικρόσωμος γίγαντας.

Στ σημεριν εαγγελικ νάγνωσμα  εαγγελιστς Λουκς διασώζει τνπροσδόκητη κα συνήθιστη γι τ δεδομένα τν θικιστν συνάντηση τοΖακχαίου μ τν ησο Χριστό, ταν κενος εσλθε στν εριχ κα περνοσε μέσα π τν πόλη.

 ρχιτελώνης Ζακχαος ταν νας πλούσιος νθρωπος τς περιοχς. τανμαθε πς φτασε στν εριχ  ησος, προσπάθησε ν Τν δ π κοντά,μως, πειδ ταν μικρόσωμος κα τ πλθος πο περικύκλωσε τν Διδάσκαλο στεκόταν μπόδιο σ να τέτοιο νδεχόμενο, νέβηκε σ μία συκομουριά, π’που θ μποροσε ν Τν δ χαρά του ταν περίγραπτη, καθς  διος καθημεριν γινόταν ντικείμενο παξίωσης τν συμπολιτν του. Προφανς δν φανταζόταν τι νας νθρωπος το Θεο θ καταδεχόταν ν συνομιλήσ μκάποιον πο συναυλιζόταν καθημεριν μ πόρνες κα νθρώπους τοποκόσμου, μ κάποιον πο ταν  πι μισητς π τος μισητος νθρώπους τς πόλεως. πομυζοσαν ο τελνες τν περιουσία το λαο, καθς τ ψος τς φορολογίας δν ταν καθορισμένο κα γι’ ατ ναγκάζονταν ν πιβάλουν δυσβάσταχτους φόρους, γι ν βγάλουν τ ξοδα το διορισμο τους κα τςπαιτήσεις τς κεντρικς ξουσίας. Κα  Ζακχαος ταν  ρχηγς ατς τς...συμμορίας τν τελωνν. πάρχει μία ντίστροφη προοπτικ στνρμηνεία τς νέργειάς του ν νεβ στ συκομουριά. Βεβαίως κα δν πεδίωκε ν κρυφτθελε ν δ τν Χριστό, λλ σο πιό ψηλ νέβαινε στ δέντρο, τόσο φαινόταν κα  διος καλύτερα. Τί σημαίνει ατό; σο περισσότερο θεο φς εσέρχεται στν καρδιά μας, τόσο ναργέστερα ποκαλύπτεται  σωτερική της ταξία. σως ν παρεκίνησε τν Ζακχαο ν νεβαίν ψηλότερα στ δέντρο μι σωτερικ παρόρμηση, ποκινούμενη π τν μετανοοντα ν ατνθρωπο, χι τόσο πρς θέαν το τελείου Χριστοσο πρς θέασιν π’ Ατο τς δικς του σωτερικς τελείας. Συνήθως ο πονηρο νθρωποι ποφεύγουν τς συναντήσεις μ νθρώπους τς θικς τάξεως, γιατ λέγχεται κάπως συνείδησή τους γι τς παρανομίες τους.  Ζακχαος μως θέλει ν δ τν Χριστό, γιατ μλλον νδόμυχα πιζητ ν γίν  διος ρατός. Κα ατ τνέβασμα στ συκομωρέα τυπολογε τν νοδο τς καρδίας του π τ γήϊνα πρς τ πουράνια, πο εναι μωρία γι τν παρόντα κόσμο.
Στν εαγγελικ περικοπ τς καρπης συκς,  Κύριος πιτιμ τ δέντρο γιτν καρπία του. Σήμερα μως τ δέντρο, στ ποο νεβαίνει  Ζακχαος, χει πρτο κα ραο καρπ τν διο. Κα φυσικ να τέτοιο ραο καρπ δρέπει Κύριος, κατεβάζοντάς τον κα ζητντας του ν Τν φιλοξενήσ στ σπίτι του. Ζακχαος κατανοε πς δν τν γκατέλειψε  Θεός. πόσχεται ν κάν κάτι πο μς σήμερα μς δυσκολεύει, γιατ μς στοιχίζει, καθς μς ποβάλλει στνλεγχο τν δικιν μας· πόσχεται ν μοιράσ τ μισή του περιουσία στος πτωχος κα ν πιστρέψ στ τετραπλάσιο σα πρε μ πάτη. Δηλαδ τί κάνει δ  Ζακχαος; πόσχεται ν «ίξ κάτω τ μοτρα του», πως λέμε στν καθομιλουμένη, ποκαλύπτοντας τ μεγάλο μυστικό, τι κατ τν σκηση τςργασίας του συκοφάντησε κα δίκησε κόσμο. Ποιός τ κάνει ατό; Ποιός πηγαίνει μ χαρ ν π: «ξέρεις, δελφέ, σ κλεψα· ξέρεις, δελφέ, σσυκοφάντησα στς ρχς κα γινα ατία ν σο βάλουν πρόστιμο, γι νεσπράξ στ συνέχεια π ατς τ ναλογον χρηματικ ντίτιμο τν καλν μου πηρεσιν»;  Ζακχαος δν ρκεται σ μία συγγνώμη, δν ρκεται στνπόσχεση τι φεξς δν θ ξαναδικήσ· προχωρ μακρύτερα κα πόσχεται νποδώσ χι πλς τ σα, οτε πλς τ διπλάσια, λλ τ διπλάσια τν διπλασίων. Τετραπλς κατοχυρώνει τν μετάνοιά του.
ταν, λέγει  εαγγελιστής, μικρς τ λικί, δηλαδ μικρς στ σμα. Κιμως νεδείχθη γίγαντας μετανοίας, ατς πο ταν βυθισμένος στς πιόπαίσιες πράξεις.  Χριστς επε: «Δν χουν νάγκη γιατρο ο γιες, λλ οσθενες. Διότι δν ρθα ν καλέσ σ μετάνοια δικαίους, λλ μαρτωλούς».
Τ παράδειγμά του μπορε ν βρ μιμητς στν ποχή μας, που δυστυχς συνάνθρωποί μας βρίσκουν κατάλληλους τρόπους, γι ν ξεφύγουν π τς τύψεις τς συνειδήσεως, γινόμενοι ο διοι τιμωρο τν πράξεών τους, μντέχοντας τν κοινωνικ κατακραυγ γι τς δικες πράξεις τους. κκλησία διακηρύττει πς  μετάνοια,  μπρακτη μετάνοια, ποκαθιστ τς σχέσεις μας μ τν Θε κα τος συνανθρώπους μας, μς παναφέρει στν παράδεισο κα μς προετοιμάζει γι τν πουράνια Βασιλεία. Γι τν κκλησία κανένας μετανοημένος δν καταδικάζεται, σο κι ν μάρτησε.
δελφοί μου,  Χριστς ρθε, γι ν ναζητήσ κα ν σώσ τς πλανεμένες ψυχές μας. κούγοντας σήμερα γι τν θαυμαστ μεταστροφ στ ζω νς μεγάλου μαρτωλος πάρουμε τ θάῤῥος ν νεβομε κι μες στ δική μας συκομουριά, π’ που θ κούσουμε τ γλυκύτατο παράγγελμα το Κυρίου: «σπεύδας, κατάβηθι· σήμερον ν τ οκ σου δε Με μεναι».

π. Στυλιανός Μακρής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά