Σάββατο, Ιουλίου 12, 2014

«ΤΑ ΕΣΧΑΤΑ» ΣΤΗΝ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΑΣ

ΑΠΟ ΤΑ πρωτοχριστιανικά χρόνια απασχολούσε έντονα τους πιστούς το θέμα των εσχάτων, της ελεύσεως του Αντιχρίστου  και του τέλους της ανθρώπινης ιστορίας, ως εισαγωγής  στην   ανατέλλουσα Βασιλεία Του Θεού.

Κάποιοι μονοπώλησαν σε αυτήν την σκέψη  αναμένοντας τα έσχατα και το τέλος του κόσμου ως μία λύτρωση στο δικό τους αδιέξοδο, δίνοντας μεγαλύτερη βαρύτητα στον Αντίχριστο παρά στον Χριστό, στο σκοτάδι παρά στο φώς.(βλ.Καβάφη «Περιμένοντας τους Βαρβάρους»)
Κάποιο άλλοι προσχώρησαν σε μία εγκόσμια και ενδοϊστορική εσχατολογία, νομίζοντας πως η Βασιλεία του Θεού είναι ένα επίγειο γεγονός που πρέπει με κάθε ισχύ και δύναμη να κατακτήσει αυτοκρατορικά την οικουμένη.(βλ. Παπική εκκλησία)
Όπως επίσης ορισμένοι άλλοι στρουθοκαμηλίζουν περί του θέματοςθέλοντας τους χριστιανούς απροβλημάτιστους σαν υπνωτισμένο κοπάδι, που να τρώει σανό και να αντιμετωπίζει παθητικά κάθε παγκόσμια εξέλιξη που εξανδραποδίζει το ανθρώπινο πρόσωπο και επιταχύνει την επικράτηση  του πονηρού στον κόσμο.
Εδώ όμως, πέρα από υποκειμενικές απόψεις και ιδέες, ας παραθέσουμε την θέση που έχουν πλέον «τα έσχατα» στην λειτουργική συνείδηση της Εκκλησίας μας, μέσα από το θεόπνευστο και υπό της Εκκλησίας μας εγκεκριμένο λειτουργικό γεγονός των ύμνων και ο καθένας ας κάνει τις διαπιστώσεις του :
(κατά περίεργο τρόπο η λέξη των εσχάτων κυριαρχεί στους νέους  μας Αγίους κάτι που δεν βλέπουμε να συνηθίζεται στην λειτουργική πρακτική των παλαιών χρόνων, όπως σε μεγάλους Αγίους  :του Αγίου Γεωργίου, του Αγίου Αθανασίου,της Αγ.Ευφημίας κ.α. έστω αν και τότε υπήρχε έντονο το εσχατολογικό πνεύμα.)


ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΠΕΝΤΑΠΟΛΕΩΣ(20Ος αιών)
Τς ρμου πολτης
Σηλυβρίας τον γόνον καὶ Αἰγίνης τὸν ἔφορον, τν σχτοις χρνοις φανντα, ἀρετῆς φίλον γνήσιον, Νεκτάριον τιμήσωμεν πιστοί, ὡς ἔνθεον θεράποντα Χριστοῦ· ἀναβλύζεις γὰρ ἰάσεις παντοδαπὰς, τοῖς εὐλαβῶς κραυγάζουσι· δόξα τῷ σὲ δοξάσαντι Χριστῷ, δόξα τῷ σὲ θαυμαστώσαντι, δόξα τῷ ἐνεργοῦντι διὰ σοῦ, πάσιν ἰάματα.

Μέγας ς ληθς, θεράπων το Κυρίου ν τος σχάτοις χρόνοις,Νεκτάριε δείχθης, κα τος Πιστος στήριξας
*

ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΤΟΥ ΠΛΑΝΑ (20ος αιών)
"Τον της εγκρατείας μύστην τρανόν. και της αγρυπνίας τον ωραίον μυσταγωγόντον εν εσχάτοις χρόνοις βιώσαντα αμέμπτως. Νικόλαον τον θείον ανευφημήσωμεν  ...
*

ΑΓΙΟΣ ΝΕΟΜΑΡΥΣ ΑΡΓΥΡΙΟΣ Ο ΕΠΑΝΟΜΙΤΗΣ(19Ος αιών)
 χος δ΄. πεφάνης σήμερον.

ς θλήσας γιε σχάτοις χρόνοις, τν Χριστν δόξασας, θανατωθεςπρ Ατο· δι πιστς σε γεραίρομεν, ς θλοφόρων ργύριε σύσκηνον.


ΑΓΙΟΥ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΝΙΚΗΤΑ ΤΟΥ ΝΙΣΥΡΙΟΥ(18ος αιών)
χος β΄. τε κ το ξύλου.
Ξίφει τν αχένα σου τμηθείςν σχάτοις χρόνοις Νικήτα, πρ τς δόξης Χριστο, τν τυράννων σχυνας, τν ματαιότητα, κα ξίωςπέλαβες, χειρ τ κτίστ, στέφανον τν φθαρτον, τς νίκης νδοξε.θεν παῤῥησίαν ς χων, πρέσβευε παύστως σωθναι, τς ψυχς τν πίστει εφημούντων σε.
*

ΟΣΙΟΥ ΑΡΣΕΝΙΟΥ ΤΟΥ ΚΑΠΠΑΔΟΚΟΥ (20ος αιών)
χος πλ. α’. Τν συνάναρχον Λόγον.

Τν σίων τν βίον κμιμησάμενος, ν σχάτοις τος χρόνοις, Πάτερρσένιε, πληρώθης δωρεν το θείου Πνεύματος, κα θαυμάτων γεγονός, θεοφόρε ατουργός, παρέχεις ν κάστω, τς κ Θεοχορηγίας, τας κεσίαις σου πρς Κύριον.
*
ΑΓΙΟΥ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΦΙΛΟΥΜΕΝΟΥ(20ος αιών)
Χριστοκτνων ο κγονοι πηνς σε πκτειναν ν σχτοις χρνοις,σεπτ Φιλομενε, παρ τ Φραρ τ γιον, παρ’ περ πντησε Σαμαρετιδι Χριστς,  θενθρωπος Κριος, ς παρλαβε, τν γαν ψυχν σου ες σκηνσεις ορανου εφροσνης κα θεας μακαριτητος.
*

ΟΣΙΟΥ ΠΑΙΣΙΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ(20ος αιών) (Μητρ.Εδέσσης Ιωήλ)
χος δ΄. δωκας σημείωσιν.
σιε Πασιε, Φαράσων δένδρον πολύκαρπον, τν τοκέων σου καύχημα,θωνος τ κλέϊσμα, κα τς κκλησίας, στύλος γκρατείας, ν τοςσχάτοις τος καιρος, σημείοις ντως τος θαυμασίοις σου, φάνηςξιάγαστε, δι πιστν τ θροίσματα, κατ χρέος τν βίον σου, εφημομεν τος σμασιν.
*

Και ας κλείσουμε με τα θεϊκά λόγια του Χριστού μας:
«ποκριτα, τ μν πρσωπον το ορανο γινσκετε διακρνειν, τδ σημεα τν καιρν ο δνασθε γνναι; (Ματθ. ιστ΄-3)


ΕΝΑΣ ΑΠΛΟΣ ΛΕΫΙΤΗΣ
πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά