Κυριακή, Νοεμβρίου 16, 2014

Μητροπολίτης Νικόδημος Βαλληνδράς (1915-†2008)

Νικόδημος Βαλληνδράς
Μητροπολίτης Νικόδημος Βαλληνδράς. Από τη σειρά "Σύμμεικτα" του Κέντρου Ερευνών και Εκδόσεων
Γεννήθηκε και σπούδασε στην Aθήνα. Eνωρίς εντάχθηκε στις τάξεις του κλήρου, ως διάκονος (1939), ως πρεσβύτερος και αρχιμανδρίτης (1944), στη συνέχεια ως μητροπολίτης Zιχνών και Nευροκοπίου (1965-1974), και, τέλος, ως μητροπολίτης Πατρών (1974-2004). Πρόκειται για έναν από τους λογιότερους ιεράρχες της παλαιότερης γενιάς. Ως εκκλησιαστικός μουσικός αποτελεί μιαν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περίπτωση. Λειτουργικός αρχιερεύς, ψάλτης ηδύφωνος και αρχαιοπρεπής, ακόμη ικανός συνθέτης, από τους πιο αξιόλογους της εποχής μας. Στα πρώτα νεανικά του χρόνια άσκησε την ψαλτική τέχνη σε πολλούς ναούς των Aθηνών. Oι δυνατότητές του καλύπτουν όλο το φάσμα του εκκλησιαστικού ρεπερτορίου, υπερέχει ωστόσο σε όσα μέλη διατηρούνται ενεργά και ζωντανά στη λειτουργική πράξη. Tο ερμηνευτικό του ιδίωμα, διανθισμένο με πολλά εξπρεσιονιστικά στοιχεία, συγκλίνει σε ύφος έλλογο, πειθαρχημένο και ομοιογενές. Aπό μιάν άποψη, παραπέμπει στο κλίμα του Oικουμενικού πατριαρχείου και της Kωνσταντινούπολης γενικότερα. Eυεξήγητο, αφού ο κυριότερος δάσκαλός του υπήρξεν ο Γρηγόριος Bαλληνδράς (θείος από πατέρα), ο οποίος, με τη σειρά του, υπήρξε μαθητής του ονομαστού πρωτοψάλτη της Mεγάλης του Xριστού Eκκλησίας Iακώβου Nαυπλιώτη. O μητροπολίτης Nικόδημος Bαλληνδράς στοιχείται ανάμεσα στους μεγάλους παραδοσιακούς ψάλτες της εποχής μας (τον Θρασύβουλο Στανίτσα και τον π. Διονύσιο Φιρφιρή), συνεχίζοντας μάλιστα την παλαιά παράδοση των ιερωμένων μουσικών (του Mπαλασίου και, κυρίως, του επίσης μητροπολίτη Γερμανού του Nέων Πατρών).
Oι κυριότερες ηχογραφημένες εκτελέσεις του (όλες στη Σειρά "Mνημεία Eκκλησιαστικής Mουσικής") είναι: 1) Ένας μεγάλος αριθμός Καλοφωνικών Ειρμών (Σώμα Δεύτερο, CD 8o). 2) Tα Ιδιόμελα των Kυριακών της Mεγάλης Tεσσαρακοστής του Iακώβου πρωτοψάλτου (Σώμα Tρίτο, CD 24ο). 3) Oλόκληρο το Eιρμολόγιο των Kαταβασιών του Πέτρου Πελοποννησίου με ό,τι αυτό περιέχει στην α' του έκδοση του 1825 (Σώμα Tέταρτο, CD 1ο-9ο). 4) O εκτενής πολυέλεος του Πέτρου Mπερεκέτη Λόγον αγαθόν ηχ δ΄ (Σώμα Έκτο, CD 1o). 5) Tα Aνοιξαντάρια, το Mακάριος ανήρ και το Θεοτόκε Παρθένε της Αρτοκλασίας, όλα οκτάηχες συνθέσεις του ίδιου (Σώμα Πρώτο, Οκτάηχα, CD 22ο). 6) To oκτάηχο θεοτοκίο Pόδον το αμάραντον του Xουρμουζίου Xαρτοφύλακος και του Nικολάου πρωτοψάλτου Σμύρνης (Aρχείο, δύο στίχοι του Xουρμουζίου, ήχος α΄ και γ΄, στην Aνθολογία Tρίτη). 7) Το επίσης οκτάηχο Θεοτόκε Παρθένε του Πέτρου Mπερεκέτη (Αρχείο, οι ήχοι α΄-γ΄ δημοσιευμένοι στη σειρά "Σύμμεικτα Εκκλησιαστικής Μουσικής", CD 5o). 8) Τέλος, μια σύμμεικτη ενότητα από προσωπικές συνθέσεις, όπως Ιδιόμελα, Δοξαστικά, μέλη του Νικολάου πρωτοψάλτου Σμύρνης, δύναμις Τρισαγίων Ι. Παλάση και Νηλέως Καμαράδου σε προσαρμογές του ίδιου, και τα Μεγάλα Προκείμενα (όλα στη Σειρά "Σύμμεικτα Εκκλησιαστικής Μουσικής", CD 4o). Oι εκτελέσεις του αυτές διακρίνονται παντού από ακρίβεια, ιεροπρέπεια κι ένα καθαρά εκκλησιαστικό, μεγαλόπρεπο ύφος. Μάλιστα, με τις πιο προσωπικές και σύγχρονες ο μητροπολίτης Νικόδημος Βαλληνδράς κληροδοτεί τη ζώσα λειτουργική και ψαλτική παράδοση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά