Κυριακή, Ιουνίου 28, 2015

Πρωτοπρ. Νικόλαος Μανώλης, Ευαγγέλιο της Κυριακής Δ΄ Ματθαίου (Γραπτό Κήρυγμα)


Πρωτοπρ. Νικόλαος Μανώλης,
εφημέριος του Ι.Ν. αγ. Σπυρίδωνος Τριανδρίας Θεσσαλονίκης
Για τον "Στύλο Ορθοδοξίας" (Μάιος 2015, αρ. φ. 167)
Κήρυγμα στο «Κύριε, ουκ ειμί ικανός ίνα μου υπό την στέγην εισέλθης· αλλά μόνον ειπέ λόγω, και ιαθήσεται ο παις μου[1]».
«Πρώτα να ζητήτε (για να λάβετε) τη βασιλεία και τη δόξα που δίνει ο Θεός, και όλα αυτά θα σας δοθούν επιπροσθέτως[2]».
Αποτελεί πραγματικό ύμνο προς τον Εκατόνταρχο του σημερινού ευαγγελίου, ο λόγος του ιερού Χρυσοστόμου[3]. Θαυμάζει την συμπεριφορά αυτού του αξιωματούχου όπως άλλωστε ο ίδιος ο Κύριος θαύμασε την πίστη του. Θα προσπαθήσουμε να εμβαθύνουμε στησυμπεριφορά του εκατόνταρχου ώστε και εμείς θαυμάζοντας τον, να λάβουμε παράδειγμα άξιο μιμήσεως.

Τι λέγει ο εκατόνταρχος; «Δεν είμαι άξιος να εισέλθεις εις την οικία μου». Ας το ακούσουμε όσοι πρόκειται να υποδεχθούμε τον Χριστό· διότι είναι δυνατόν να τον υποδεχθούμε και σήμερα! Ας γίνουμε ζηλωτές του και ας το δεχθούμε με την ίδια πίστη. Καθόσον όταν υποδέχεσαι πτωχό που πεινά και είναι γυμνός, είναι σαν να υποδέχεσαι Εκείνον. Ας θυμηθούμε τα λόγια ενός μεγάλου αγίου της εκκλησίας μας, του αγίου Συμεών του νέου θεολόγου που πάνω σε αυτό δίνει και μία άλλη διάσταση. Λέγει : «Αυτό το λόγο δεν τον είπε ο Κυριος μόνο για τούς φτωχούς… και για όσους στερούνται τα υλικά αγαθά, αλλά και για όλους τούς άλλους αδελφούς μας που χάνονται, όχι γιατί στερούνται το ψωμί και το νερό, αλλά από τη μεγάλη και βαριά πείνα που δημιουργεί η ανυπακοή και η περιφρόνηση των εντολών του Κυρίου[4].Διότι όσο είναι η ψυχή ανώτερη από το σώμα, τόσο είναι και η πνευματική τροφή ανώτερη από τη σωματική. Και νομίζω ότι γι’ αυτήν την τροφή λέει ο Κυριος «πείνασα και μου δώσατε να φάγω, δίψασα και μου δώσατε να πιώ νερό»[5] παρά για τη φθαρτη υλική τροφή»[6].
«Αλλ’ ειπέ μόνον ένα λόγο και θα θεραπευθεί ο δούλος μου». Τι απόλυτη εμπιστοσύνη στην θαυμαστή προσωπικότητα του Χριστού! Τι πίστη στην παντοδυναμία του! Τέτοια που και ο ίδιος ο Κύριος έκπληκτος εξύμνησε! Ας θαυμάσουμε λοιπόν όλοι μας την βαθιά ταπείνωση και πίστη του εκατόνταρχου και ας ακούσουμε τέλος πως περιγράφει και ένας άλλος άγιος την θαυμάσια συμπεριφορά του.
«Τί μεγάλη, τί υπέροχη πίστη στο Χριστό και τη δύ­ναμή Του! Μόνον ειπέ λόγω και η αρρώστια θα ξεπεραστεί, ο δούλος μου θα γίνει καλά. Ούτε ο απόστολος Πέτρος δεν μπορούσε, για μεγάλο χρονικό διάστημα, να φτάσει σε τόσο μεγάλη πίστη. Στην παρουσία του Χριστού ο εκατόνταρχος ένιωσε την παρουσία, το πυρ και το φως του ουρανού. Γιατί έπρεπε να μπει τόσο μεγάλη φωτιά στο σπίτι του, όταν και μια σπίθα θα ήταν αρκετή; Γιατί να βάλει ολόκληρο τον ήλιο στο σπίτι του, όταν αρκούσε και μια μόνο ακτίνα του; Αν ο εκατόνταρχος γνώριζε τις Γραφές, όπως εμείς σήμερα, ίσως να έλεγε στο Χριστό: «Εσύ, που μόνο με το λόγο Σου δημιούργησες τον κόσμο και τον άνθρωπο, μπορείς μ’ ένα Σου λόγο να θεραπεύσεις τον άρρωστο. Μία μόνο λέξη Σου είναι αρκετή, γιατί είναι πιο δυνατή από τη φωτιά, πιο λαμπερή από την ακτίνα του ήλιου. Μόνον ειπέ λόγω! Πόση ντροπή πρέπει να προξενήσει σε πολλούς από μας σήμερα η μεγάλη αυτή πίστη, σε μας που γνωρίζουμε τις Γραφές, αλλά η πίστη μας είναι εκατό φορές μικρότερη![7]»

[1] Ματθ. η’ 8
[2] Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ με μετάφραση στη δημοτική, Ν.Ι. Σωτηροπούλου, εκδ. Ο ΣΤΑΥΡΟΣ
[3] Αγ. Ιω. Χρυσοστόμου, ΕΠΕ 10, Υπόμνημα εις το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον, σελ. 170 κ.ε.
[4] πρβλ. Ἀμώς 8, 11
[5] Λουκ. 12, 23
[6] Αγίου Συμεών του νέου θεολόγου, Λόγος περί ελεημοσυνης
[7] Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς, Ομιλίες Δ’ – Κυριακοδρόμιο, Εκδ. Πέτρου Μπότση, 2012


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά