Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Σάββατο, Μαρτίου 15, 2014

Κυριακὴ Β’ Νηστειῶν: Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, ο υπερασπιστής της θεώσεως.π.Στυλιανός Μακρής

 δεύτερη Κυριακ τν Νηστειν εναι φιερωμένη στος γνες τομεγάλου θεολόγου κα γίου πατρς Γρηγορίου Παλαμ ποος διετέλεσερχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης κα εναι γιος τς τοπικς μας κκλησίας, καθς σκήτευσε γι πέντε χρόνια στ Σκήτη Τιμίου Προδρόμου Βεροίας, που κα ξιώθηκε ν ποκτήσ τν μπειρία τς θέας το κτίστου φωτός.

 κκλησία μας τν τιμ ς θεόπτη, ς μέγα ερ πατέρα, κυρίως μως ςπερασπιστ κα φωστρα τς ρθοδοξίας. Συνδύασε μ τν καλύτερο τρόπο τρχιερατικ ξίωμα, τ μοναχικ σχμα, τ σκητικ δεδες, τν θεογνωσία, τν θεωρία κα τν πράξη, κα μετέδωσε στ κκλησιαστικ πλήρωμα τν ζσαμπειρία το ζντος Θεο, προφυλάσσοντας τν ρθόδοξη πίστη πδιαστρεβλώσεις στ πίπεδα τς μπειρικς ζως κα τς θεολογίας. Παρέδωσε τν πρακτικ κα τ ποτελέσματα τν ρθόδοξης εχς, πως τ παρέλαβε, τεκμηριώνοντάς τα θεολογικ μέσα π τ συγγράμματα τν γίων πατέρων, μέσα π τν ναλλοίωτη ρθόδοξη παράδοση,  ποία κα διατηρεται τέτοια μέχρι σήμερα.
Κύριο μέλημα το γίου Γρηγορίου ταν ν περασπιστ τν μπειρικδυνατότητα τς γνώσεως το Θεο κα τς θεώσεως το νθρώπου. Ο αρετικοτς ποχς του, βυζαντινο λατινόφρονες κα παπικοί, πενδύοντας στφιλοσοφία κα τν πιστημονικ γνώση, δίδασκαν πς  μπειρία το Θεοφορ στν καταξίωση το νοός.  γιος Γρηγόριος, συνεχιστς τν γιων πατέρων, πέῤῥιπτε τν κοσμικ σοφία ς τν ποκλειστικ δ γι τν γνώση το Θεο. Μέσα π τν κάθαρση τς καρδις π τ πάθη, δι το νωθεν φωτισμο νθρωπος μπορε ν φθάσ κα μέχρι τν θέωση, τν θέα τοκτίστου φωτός, πο δν εναι κτίσμα, λλ  κτιστη νέργεια πο προέρχεταιπ τν κτιστη θεία οσία.  Θες εναι φς κα προσεγγίζεται ν φωτί, βιώνεται ς φς, κόμη κα π τος γραμμάτους, πλν μως καθαρος τκαρδί.
Δέχθηκε μεγάλο πόλεμο, λλ ξλθε νικητής. κόμη κα σήμερα ο αρετικοτς δύσης, θιαστες τς κοσμικς σοφίας, γευστοι τς θείας χάριτος, τν πολεμον κα τν χαρακτηρίζουν ς μεγάλο αρετικό.  διος δν κανε τίποτελλο, π σα καναν ο γιοι πατέρες στ δική τους ποχή· περασπίστηκε τν δυνατότητα τς γιότητας μέσα π τν ρθόδοξη μυστηριακ κα σκητικζωή. Τέλειος γνώστης τς θεολογίας κα τς φιλοσοφίας, γκατέλειψε τ πάντα, γι ν ντυθ τ μοναχικ άσο κα ν πολαύσ τς ρετς το συχασμο.
 κκλησία μας τν τιμ σήμερα, μία βδομάδα μετ τν Κυριακ τςρθοδοξίας, γιατ  γιος Γρηγόριος Παλαμς πρξε μαχητς τς ρθοδοξίας κα λαμπρς φωστήρας της.  νατη οκουμενικ σύνοδος το 1351, κατωχύρωσε τν περ κτίστων νεργειν θεολογία, τν ποία  γιος, στηριζόμενος στν μπειρία τς κκλησίας κα τ συγγράμματα τνρθοδόξων πατέρων, διετράνωσε μ τος γνες του. Βασικ  κκλησία θέλει ν μς πενθυμίσ πς  νηστεία κα  σκηση,  νοερ προσευχ κα συμμετοχ στ σωστικά της μυστήρια, καθιστον τν νθρωπο δεκτικ τςκτιστης θείας χάριτος, κοινων «θείας φύσεως», δηλαδ συμμέτοχο στνγιότητα το Θεο κατ τν προαίρεσή του κα πάντοτε μέσα στ ρια τς κτιστότητός του.  νθρωπος πο σκεται κατ τν ρθόδοξη παράδοση καμόνον μπορε ν δ τν Θεό, φτάνοντας στ νώτερο σημεο καταξίωσης τοπροσώπου του, στν τελειότητα, πρς τν ποίαν  διος  Χριστς μς κάλεσε.
ς χουμε τν εχ κα τν ελογία του, καθς πορευόμαστε πρς τν θέα τοναστάντος Κυρίου,  ποος ξλθε ν τάφου ς λιος τς δικαιοσύνης. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...