Στο παραπάνω χωρίο παρακολουθούμε τον Κύριο Ιησού να απευθύνεται στον Σίμωνα (Πέτρο) αποκαλύπτοντάς του ότι ο Σατανάς ενδιαφέρθηκε να ασχοληθεί με τους Μαθητές κατά ιδιαίτερο τρόπο και, σύμφωνα με την φρασεολογία που χρησιμοποιεί ο Κύριος, να τους κοσκινίσει.
Με την πρώτη ματιά στο λόγο του Κυρίου διακρίνουμε μια εναλλαγή μεταξύ πληθυντικού και ενικού αριθμού. Πιο συγκεκριμένα, ενώ ο Χριστός αναφέρεται με πληθυντικό αριθμό σε όλους τους Μαθητές, (ΣΑΣ εζήτησε, να ΣΑΣ κοσκινίσει), όμως στη συνέχεια ο Κύριος απευθύνεται προσωπικά στον Πέτρο, χρησιμοποιώντας πλέον>
>, διά να μη εκλείψη η πίστις ΣΟΥ^ και ΣΥ, όταν επιστρέψΗΣ, στήριξΟΝ τους αδελφούς ΣΟΥ.
Γνωρίζουμε ότι ο Πέτρος ζήτησε να ξεχωρίσει από τους υπόλοιπους Μαθητές, υποσχόμενος: "Κύριε, έτοιμος είμαι μετά σου να υπάγω και εις φυλακήν και εις θάνατον". (εδ. 33) Αντίθετα ο Κύριος φανέρωσε στον Πέτρο προκαταβολικά πως, όχι μόνο τη ζωή του δεν επρόκειτο να δώσει για τον Δάσκαλό του, μα και θα Τον αρνιόταν τρεις αλλεπάλληλες φορές την ίδια εκείνη νύχτα.
Ύστερα από τέτοια φρικτή αποκάλυψη, θα περίμενε κανείς πως οι σχέσεις μεταξύ των δύο ανδρών θα ψύχραιναν. Από τη μία ο Μαθητής, που η αξιοπιστία και το βάσιμο των λόγων του αμφισβητείται. Οποία προσβολή!... Από την άλλη ο Δάσκαλος, που ήδη γνωρίζει ότι τα παχιά λόγια του Μαθητή δεν είναι παρά κούφιες υποσχέσεις που διόλου έδαφος δεν έχουν...
Αναρωτιέμαι τι θα συνέβαινε αν εμείς βρισκόμασταν σε παρόμοια περίσταση με κάποιον φίλο μας... Ποιος μπορεί να ξέρει; Μάλλον δε μπορούμε να ξέρουμε ούτε για τον ίδιο τον εαυτό μας.
Όμως γνωρίζουμε πώς αντέδρασε ο Κύριος Ιησούς.
Πρώτ' απ' όλα η προσοχή Του επικεντρώνεται στο συγκεκ>
έρον. Δεν επιδιώκει να αλλάξει την ροή των πραγμάτων -- ο Κύριος ποτέ δεν θέλει να παραβιάσει τον εαυτό μας. Επιδιώκει όμως το καλύτερο για εμάς.
Στην προκειμένη περίπτωση το ενδιαφέρον Του για τον Πέτρο εκδηλώνεται με προσωπική συμπαράσταση, με μεσιτική επέμβαση. Εσύ μπορεί να αποτύχεις να εκπληρώσεις τις υποσχέσεις σου, Πέτρο, όμως "εγώ εδεήθην περί σου [προκαταβολικά] διά να μη εκλείψη η πίστις σου.
Πολλές φορές, ύστερα από κάποια πνευματική μας αποτυχία, θα θέλαμε να μην είχαν εξελιχθεί τα πράγματα όπως δυστυχώς εξελίχθηκαν. Θα ευχόμασταν να επενέβαινε ο Κύριος και να απέτρεπε το κακό -- ίσως και αγανακτούμε κατά κάποιο τρόπο. Να μην μας επέτρεπε να πούμε ή να κάνουμε εκείνο που δεν έπρεπε. Να μας εμπόδιζε. Να έδειχνε τη δύναμή Του αλλάζοντας τις συνθήκες και τις περιστάσεις...
Όμως ο Κύριος δεν το κάνει. Όχι μόνο δεν μας εμποδίζει να κάνουμε το λάθος, αλλά και μας αφήνει στη συνέχεια, να υποφέρουμε από τους ελέγχους της συνείδησης.
Όσοι εργάζονται με ηλεκτρονικούς υπολογιστές, γνωρίζουν πως τα περισσότερα προγράμματα έχουν κάποιους μηχανισμούς ελέγχου και όταν κάνεις κάποια άστοχη ενέργεια σφυρίζει ένα "μπιπ" για να σε εμποδίσει.
Το ίδιο συμβαίνει και με τις σύγχρονες αυτόματες φωτογραφικές μηχανές, οι οποίες --όταν οι συνθήκες του φωτισμού δεν είναι καλές-- δεν σου επιτρέπουν να πατήσεις το κουμπί. Σε προστατεύουν από του να έχεις μια φωτογραφία καμένη ή υποφωτισμένη.
Όμως έτσι δε μπορούμε να μάθουμε σωστά. Ίσως καταφέρνουμε να κάνουμε τη δουλειά μας, τις περισσότερες φορές τουλάχιστον, όμως στο βάθος ΔΕ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ούτε πώς έγινε ούτε γιατί έγινε αυτό που έγινε...
Αλλά αυτή δεν είναι διαδικασία εκμάθησης.
Όμως δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα. Αυτό το καταλαβαίνουμε στη συνέχεια, από τρεις άλλες πράξεις του Κυρίου:
1. Γνωρίζει την επερχόμενη αποτυχία του Μαθητή αλλά δεν την προλέγει μόνο, μα τον βεβαιώνει πως έχει ήδη πάρει κάποια μέτρα. Μπορεί βέβαια να μην είναι εκείνα που ο Πέτρος θα επιθυμούσε, όμως είναι εκείνα που Ο ΚΥΡΙΟΣ ΔΙΑΛΕΞΕ!
"Εγώ εδεήθην περί σου διά να μη εκλείψη η πίστις σου"! Πόσο σπουδαίο αυτό το μήνυμα, αν μπορούσαμε να καταλάβουμε το νόημά του!..
(Α) Φανερώνει το προσωπικό Του ενδιαφέρον. --Εγώ δεήθηκα για σένα!
(Β) Φανερώνει την ιεράρχηση των αξιών. --Δεν είναι η παλικαριά μας, που έχει αξία, αλλά η πίστη. Σαν αποτέλεσμα, ο Κύριος αφήνει τον Μαθητή να δοκιμάσει και να διαπιστώσει μέχρι πού φτάνει η δύναμή του, ώστε στο μέλλον να ξέρει μέχρι πού μπορεί να προχωρεί χωρίς να διακινδυνεύει.
(Γ) Δεν απορρίπτει τον Μαθητή. --Παρόλη την αδυναμία και αποτυχία σου, εσύ τόσο μπόρεσες και δεν άντεξες να μην με αρνηθείς, όμως εγώ δεν σε απαρνούμαι!
--Εγώ σε αγαπώ, παρόλο που ξέρω ποιος αληθινά είσαι και μέχρι πού μπορεί να φτάσεις.
--Εγώ σε αγαπώ, και με την αγάπη μου μπορώ να βλέπω μακρύτερα, όχι εδώ κοντά στην αποτυχία σου, αλλά στη διακονία που θα ικανωθείς να μου προσφέρεις στο μέλλον, "όταν ποτέ επιστρέψης". Όχι πια με τις δικές σου τις δυνάμεις και πρωτοβουλίες, αλλά με τη δική μου τη χάρη και το Πνεύμα.
--Εγώ σε αγαπώ, και γι' αυτό σου εμπιστεύομαι τα παιδιά μου: όταν θα επιστρέψεις, "στήριξον τους αδελφούς σου".
2. Όλα έγιναν όπως προείδε και προείπε ο Κύριος. Ο Πέτρος απέτυχε να κρατήσει τους όρκους του. Αλλά ο Κύριος δεν ήταν απόμακρος. Παρόλο που γύρω του ένα μελίσσι κακοποιών ανθρώπων προσπαθούσαν να Τον κατηγορήσουν και να Τον οδηγήσουν σε άδικο θάνατο, Εκείνος μπορούσε να παρακολουθεί "μακρόθεν" τον Μαθητή που αγαπούσε.
Στο λάλημα του πετεινού ο Κύριος έστρεψε το βλέμμα στον Πέτρο. Δεν το έκανε για να ζητήσει βοήθεια. Δεν το έκανε για να του πει, Πέτρο, περιμένω να με υπερασπιστείς! Μα αντίθετα τον βλέπει για να του πει: --Πέτρο εδώ είμαι! Δεν σε ξέχασα και, το σπουδαιότερο, παρόλο που με αρνήθηκες, δεν έχασα την ελπίδα μου για σένα. Μη ξεχάσεις εκείνο που σου είπα: Όταν επιστρέψης, σου έχω έτοιμη δουλειά: ΣΤΗΡΙΞΕ ΤΟΥΣ ΑΔΕΛΦΟΥΣ ΣΟΥ.
Είναι αλήθεια πως ο Πέτρος "έκλαψε πικρά" (εδ. 62), όμως όχι αγιάτρευτα. Και η ομάδα των άλλων Μαθητών τον δέχτηκε ανάμεσά της (εξάλλου όλοι είχαν εγκαταλείψει τον Κύριο στις κρίσιμες ώρες) μα, το σπουδαιότερο, τον δέχτηκε ο Κύριος που μετά την ανάσταση, ειδικό μήνυμα έστειλε ξεχωριστά στον Πέτρο.
3. Την τρίτη πράξη της ευλογημένης φανέρωσης του προσωπικού ενδιαφέροντος του Κυρίου για τον Πέτρο, την παρακολουθούμε λίγες μέρες αργότερα, στην παραλία της θάλασσας της Γαλιλαίας, όταν με περισσή αγάπη ο δοξασμένος Ιησούς απευθύνεται στον Πέτρο και σε μια τριπλή διαδικασία αποκατάστασης του Μαθητή, τριπλά επαναλαμβάνει την επιθυμία Του: "Βόσκε τα αρνία μου. Ποίμαινε τα πρόβατά μου. Βόσκε τα πρόβατά μου".
Ο Κύριος δεν είχε ανάγκη από ανθρώπινη στήριξη -- παρόλο που θα ήθελε να μείνουν οι Μαθητές κοντά Του στην ώρα της αγωνίας στη Γεθσημανή. Εκείνος βάδισε στο προγραμμένο σχέδιο της θείας σοφίας. Αλλά οι αδελφοί ΕΧΟΥΝ ΑΝΑΓΚΗ ΑΠΟ ΣΤΗΡΙΞΗ. Αυτό λοιπόν πρέπει να το κάνεις εσύ Πέτρο. Να το κάνεις για τους αδελφούς σου, στο όνομα και για χάρη και για λογαριασμό του Κυρίου σου.
Εσείς θα εμπιστευόσασταν τα παιδιά σας σε κάποιον που δεν του έχετε εμπιστοσύνη; Όχι βέβαια. Το ίδιο και ο Θεός. Όμως ο Κύριος, Εκείνος που και νεκρούς ανασταίνει, μπορεί να εμπιστευτεί τον Πέτρο και του αναθέτει τη μέριμνα των αδελφών.
Έτσι, κάθε φορά που προσφέρεις υπηρεσία στους αδελφούς, να θυμάσαι εκείνο που είπε ο Χριστός: "Καθόσον εκάματε εις ένα τούτων των αδελφών μου των ελαχίστων ΕΙΣ ΕΜΕ ΕΚΑΜΕΤΕ". (Ματθ. 25/Κε/40)
Αν μόνο βλέπουμε στον εαυτό μας, τις δυνάμεις και τις ικανότητές μας, καλύτερα θα ήταν να εγκαταλείψουμε τα πάντα από την αρχή.
Αν όμως αποβλέπουμε "εις τον Ιησούν τον αρχηγόν και τελειωτήν της πίστεως", τότε ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΔΙΑ ΤΟΥ ΕΝΔΥΝΑΜΟΥΝΤΟΣ ΗΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ.
Έτσι έγινε με τον Πέτρο. Ο πριν την Σταύρωση και την Ανάσταση ΑΡΝΗΤΗΣ, έγινε ΑΦΟΒΟΣ ΚΗΡΥΚΑΣ μετά την Πεντηκοστή και την πλήρωση του Αγίου Πνεύματος! Το ίδιο μπορεί να γίνει και μ' εμάς!
Ο Κύριος γνωρίζει τη δύναμή μας. Ο Κύριος γνωρίζει και την αυριανή μας αποτυχία. Αλλά ο Κύριος δεν απογοητεύεται από εμάς. Η χάρη Του είναι γιατρευτική. Η δύναμή Του είναι ικανωτική. Η μακροθυμία Του είναι υπεραρκετή, ώστε να καλύψει όχι απλά με ανοχή αλλά με ολοκληρωτικό ενδιαφέρον τον καθένα μας. Ας έχει δόξα το όνομά Του!
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά