Γεννήθηκε στο Αλήκο το 1891,όπου και τελείωσε το Σχολαρχείο του χωριού του.
Το 1913 κατετάγη εθελοντής στον Ελληνικό Στρατό, όπου υπηρέτησε
μέχρι το 1916. Το 1923 χειροτονήθηκε ιερέας από τον αείμνηστο
Μητροπολίτη Βασίλειο και απεστάλη στην ενορία του Αλήκου ως
εφημέριος όπου και υπηρέτησε μέχρι το 1944. Κατά τη διάρκεια
της εφημερίας του στο Αλήκο δίδασκε και ως ελληνοδιδάσκαλος
στο δημοτικό σχολείο. Τη χρονική περίοδο αυτή (1924 - 1944)
ανέπτυξε τεράστια εθνική και θρησκευτική δράση.
Αποτέλεσμα της οποίας ήταν η κατά επανειλημμένα χρονικά
διαστήματα εξορία του εκ μέρους των αλβανικών αρχών.
Συγκεκριμένα το 1931, όταν εκλήθη στους Αγίους Σαράντα να
τελέσει δοξολογία με την ευκαιρία της αλβανικής εθνικής εορτής
(28 Νοεμβρίου), αρνήθηκε να το πράξει και εξορίστηκε τότε επί 8
μήνες. Το 1935 όταν οι αλβανικές αρχές πίεζαν το ελληνικό στοιχείο
να δεχθεί όχι μόνο τη διδασκαλία στα αλβανικά, αλλά και την
τέλεση της θείας λειτουργίας στους ναούς σ' αυτή τη γλώσσα, ο
Αθανάσιος Λιάκος, από τη Μουζίνα, κατά τη λειτουργία στον ιερό
ναό της Αγίας Βαρβάρας της ενορίας του Αλήκου επιχείρησε να
ψάλει στα αλβανικά, δέχτηκε το θυμιατήριο του παπα-Ανδρέα στο
κεφάλι και τον έβγαλε με τις κλοτσιές από την εκκλησία.
Εξορίστηκε και τότε από τις αλβανικές αρχές, αλλά όταν εκλήθη
να απολογηθεί στο Μητροπολιτικό Συμβούλιο δικαιώθηκε
απολύτως από το Μητροπολίτη του. Μάλιστα όταν ο γραμματέας
παρουσίαζε τον παπα-Ανδρέα στον Δεσπότη είπε:
"Σεβασμιώτατε, ο παπα-Ανδρέας, συν τοις άλλοις κρατά και
πιστόλι επάνω του". Ο Δεσπότης απάντησε στο γραμματέα
του, ότι δεν είναι δυνατόν ο παπάς να οπλοφορεί και τότε
ο παπ-Ανδρέας λέει στο Δεσπότη
" Σεβασμιώτατε, δε σας λέει ψέματα ο γραμματέας σας"
και αμέσως ανοίγει το ράσο του και βγάζει από τη μέση ένα
νάγκαντ (είδος πιστολιού και εξήγησε τους λόγους οπλοφορίας ).
Ο Δεσπότης σηκώθηκε και τον φίλησε στο μέτωπο.
Και όχι μόνο δεν τον τιμώρησε , αλλά τον έκαμε σταυροφόρο
και οικονόμο. Οι Ελληνες τον απεκάλεσαν έκτοτε
"νέο Παπαφλέσσα".
Το 1941 μετά την οπισθοχώρηση των ελληνικών στρατευμάτων
από τη Βόρειο Ηπειρο λόγω της γερμανικής εισβολής στην Ελλάδα
από το βορρά (Μακεδονία - Θράκη), ομάδες οργανωμένες Αλβανών
ληστοσυμμοριτών σπεύσανε να κλέψουν, να λεηλατήσουν,
να κάψουν και να σκοτώσουν, όπως και κατά το παρελθόν είχαν
πράξει, τρομοκρατώντας το ελληνικό στοιχείο και δημιουργώντας
έτσι καθεστώς ανασφάλειας και τάση φυγής τους.
Οι απροστάτευτοι Βορειοηπειρώτες τρομοκρατημένοι και
ανυπεράσπιστοι άρχισαν να προετοιμάζονται για την
εγκατάλειψη του τόπου. Ο παπα-Ανδρέας, όμως,
αν και άρρωστος στο κρεβάτι με πυρετό, ξεσήκωσε και
συγκέντρωσε όλο το χωριό και όλοι νέοι και γέροι,
εκτός από τα γυναικόπαιδα κατέβηκαν στο σημείο Αλουπάνα
(στο τέλος του χωριού Τσαούσι), όπου και περίμεναν τους
εισβολείς Αλβανούς ληστοσυμμορίτες, υυπερασπιζόμενοι ως
νέοι Λεωνίδες τις πατροπαράδοτες ελληνικές Θερμοπύλες τους.
Επτά φορές προσπάθησαν οι Λιαμποαρβανίτες να σπάσουν την
καλά οργανωμένη αυτοάμυνα, που αγρυπνούσε μέρα και νύχτα,
αλλά και τις επτά αποκρούστηκαν, με αποτέλεσμα τελικά να τραπούν
σε φυγή έχοντας αρκετές απώλειες. Μάλιστα δύο απ' αυτούς
πιάστηκαν ζωντανοί και κρατήθηκαν ως αιχμάλωτοι για μερικές μέρες
και μετά αφέθηκαν ελεύθεροι. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει με τον
καλύτερο τρόπο την υπευθυνότητα, την παλικαριά που έφτανε ώς
και την αυταπάρνηση αλλά ταυτοχρόνως και την ορθόδοξη μεγαλοψυχία.
Η εθνική και θρησκευτική δράση του τον έθεσε στο στόχαστρο ακόμη και
των κομμουνιστών, οι οποίοι προσπάθησαν να τον εξοντώσουν.
Το 1944 προσπάθησαν να τον συλλάβουν αλλά κατάφερε να διαφύγει.
Οι κομμουνιστές τότε εισέβαλαν στο σπίτι του, τρομοκράτησαν την
οικογένειά του (η οποία στη συνέχεια εξορίστηκε από το κομμουνιστικό
καθεστώς), κάψανε το σπίτι και κατέσχεσαν την όποια περιουσία του.
Ο ίδιος αφού κατάφερε μαζί με φίλους να περάσει στη Νότια Ηπειρο
έλαβε μέρος στον Εθνικό Αγώνα και το 1944 - 1945 στις εθνικές ομάδες
του στρατηγού Ζέρβα.
Εκλεισε τα μάτια του τον Ιούλιο του 1966 στα Ιωάννινα, χωρίς να
δει ελεύθερη την πατρίδα του, για την οποία τόσο πολύ μόχθησε....
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά