Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Σάββατο, Μαΐου 05, 2012

Ιστορικό Ι.Ν. Αγίας Ειρήνης Ριγανοκάμπου Πατρών



 Στὴν πόλη τῶν Πατρῶν, καὶ συγκεκριμένα στὴν περιοχὴ Ριγανόκαμπος ὑπῆρχε ἀπὸ τὸν 10ο αἰώνα τρίκλιτη ξυλόστεγος Βασιλικὴ ἀφιερωμένη στὴν Μεγαλομάρτυρα τοῦ Χριστοῦ Εἰρήνη μὲ τρίκογχο ἱερὸ Βῆμα, Διακονικὸ καὶ Νάρθηκα, ποὺ διατηρήθηκε σὲ λειτουργικὴ χρήση μέχρι τὸν 17ο αἰώνα. Αὐτὸς ὁ Ναὸς ἦλθε καὶ πάλι στὴν ἐπιφάνεια τὸ Δεκέμβριο τοῦ 1984 μετὰ ἀπὸ ἀνασκαφὴ σὲ οἰκόπεδο τῆς περιοχῆς τοῦ Ριγανοκάμπου προκειμένου νὰ πέσουν τὰ θεμέλια ἰδιόκτητης κατοικίας. Τὴν ἀνασκαφὴ πραγματοποίησε γιὰ λογαριασμὸ τῆς 6ης ἐφορίας Βυζαντινῶν Ἀρχαιοτήτων ποὺ ἑδρεύει στὴν Πάτρα ἡ ἔγκριτος Ἀρχαιολόγος κ. Ἀφέντρα Μουτζάλη ἡ ὁποία καὶ δημοσίευσε τὰ πορίσματά της γιὰ τὰ πιὸ πάνω εὑρήματα σὲ ἐπιστημονικὰ περιοδικά.
Ὁ Ἱερὸς αὐτὸς Ναὸς ἦταν σταυροπηγιακός, δηλαδὴ ἀνῆκε στὴν πνευματικὴ δικαιοδοσία τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας τῆς Κωνσταντινουπόλεως, καὶ κατεῖχε ὡς πολυτιμότατο θησαυρὸ τὴν Τίμια Κάρα τῆς Ἁγίας Μεγαλομάρτυρος Εἰρήνης. Ἁγίας μὲ θαυμαστὸ βίο καὶ μεγάλη ἱεραποστολικὴ δράση, ποὺ ἔζησε τὸν 4ο αἰώνα καὶ μαρτύρησε στὴ Μαγεδὼ τῆς Περσίας.
Αὐτὴ ἡ Ἁγία Κάρα, ὅπως ἀναφέρεται σὲ ἱστορικὰ στοιχεῖα τῆς ἐποχῆς ἐκείνης ἀποτελοῦσε μέρος τοῦ πολύτιμου «Θησαυροῦ τῶν Πατρῶν» καὶ φυλασσόταν σὲ αὐτὴ τὴν «ἐπιφανὴ Πόλιν» μέχρι τὴν περίοδο ποὺ οἱ Φράγκοι ἅλωσαν τὸ Βυζάντιο καὶ ἀργότερα τὴν Πόλη τῶν Πατρῶν.
Ἔτσι στὴν περίοδο τῆς Φραγκοκρατίας (1204-1430), πολλοὶ θησαυροὶ ἀνεκτιμήτου ὑλικῆς ἢ πνευματικῆς ἀξίας, φυγαδεύτηκαν στὴν Δύση γιὰ νὰ παραμένουν μέχρι σήμερα ἀναμένοντας τὴν ἐπιστροφή τους, μετὰ ἀπὸ μακροχρόνιες καὶ ἐπίπονες πολλὲς φορὲς προσπάθειες, στὰ οἰκεῖα -ἀλλὰ καὶ μὴ- μέρη ἀπ᾿ ὅπου φυγαδεύθηκαν ἀντικανονικῶς.
Ἀπ᾿ αὐτὴ λοιπὸν τὴν κατακτητικὴ λαίλαπα τῶν Φράγκων δὲν γλίτωσε καὶ τὸ Λείψανο τῆς Ἁγίας Εἰρήνης. Ὁ τότε Λατίνος Ἀρχιεπίσκοπος τῶν Πατρῶν Ἀντέλμος, ποὺ δικτατορικὰ ἐπεβλήθη ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία τῆς Ῥώμης, ἀφοῦ προηγουμένως ἐξεδίωξαν τὸν κανονικὸ Ὀρθόδοξο Μητροπολίτη τῆς Πάτρας, ἔστειλε ὡς «δῶρο» στὴν Μονὴ Hautecombe τῆς Σαβοΐας, πέραν τῶν ἄλλων «λαφύρων» καὶ τὴν Κάρα τῆς Ἁγίας Μάρτυρος Εἰρήνης. Τὸ «δωρητήριο» δὲ ἔγγραφο, μὲ ἡμερομηνία 5 Μαρτίου 1231, σώζεται μέχρι σήμερα καὶ ἀποτελεῖ ἀδιάψευστο τεκμήριο γιὰ τὴν ἀφαίρεση τοῦ Λειψάνου ἀπὸ τὸν φερώνυμο τῆς Ἁγίας Ναό.
Ὅλα αὐτὰ ἀνασύρθηκαν ἀπὸ τὸ «ἐρμάριο» τοῦ παρελθόντος ἀπὸ τὴν στιγμὴ ποὺ ἦρθε στὴν ἐπιφάνεια ἡ ὕπαρξη τοῦ ἱστορικοῦ αὐτοῦ Ναοῦ τῆς Ἁγίας μας κι ἀπετέλεσαν τὴν ἀφορμὴ γιὰ νὰ συνδεθεῖ ἡ περιοχὴ τοῦ Ριγανοκάμπου καὶ πάλι μὲ τὸ ὄνομα τῆς Ἁγίας. Σὲ πρώτη φάση στὶς ἄμεσες ἐπιδιώξεις τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου Πατρῶν κυροῦ Νικοδήμου Βαλληνδρᾶ καὶ τοῦ πιστοῦ Λαοῦ ἦταν νὰ ἐγερθεῖ νέος Ναὸς πρὸς τιμὴν τῆς Μεγαλομάρτυρος Εἰρήνης πολὺ κοντὰ στὸ μέρος ποὺ βρέθηκε ἡ τρίκλιτη Βασιλικὴ τοῦ 10ου αἰώνα, ἀφοῦ ἡ Βασιλικὴ αὐτὴ μετὰ τὴν ἀρχαιολογικὴ μελέτη δὲν ἀξιοποιήθηκε.
Ὁ νέος Ναὸς θεμελιώθηκε στὶς 5 Μαΐου τοῦ 1994, ἡμέρα τῆς μνήμης τῆς Ἁγίας μας, παρουσία τῶν πολιτικῶν, δημοτικῶν καὶ στρατιωτικῶν Ἀρχῶν τῆς πόλεως τῶν Πατρῶν, ἀλλὰ καὶ πλήθους πιστῶν. Ἐπίσημα γίνεται κανονικὴ ἐνορία τὸν Αὔγουστο τοῦ 1999, σύμφωνα μὲ τὸ φύλλο τῆς Κυβερνήσεως, καὶ γιὰ πρώτη φορὰ λειτουργεῖ ὡς ἐνορία στὶς 3 Ὀκτωβρίου 1999. Τὰ ἐγκαίνια τῆς Ἁγίας Τραπέζης τοῦ Ναοῦ πραγματοποιοῦνται δύο χρόνια ἀργότερα στὶς 30 Σεπτεμβρίου 2001 ὑπὸ τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου Πατρῶν Νικοδήμου. Σὲ δεύτερη φάση θεωρήθηκε ἀναγκαῖο νὰ γίνουν προσπάθειες μὲ τὴν συνεργασία τοῦ Μητροπολίτου Νικοδήμου καὶ τοῦ τότε Δημάρχου Πατρέων κ. Εὐάγγελου Φλωράτου νὰ ἐπανέλθει ἡ κάρα τῆς Ἁγίας στὸν Ναό, ὥστε ἡ Πόλη τῶν Πατρέων νὰ ἐπανακτήσει τοὺς ἰδιαίτερους δεσμοὺς ποὺ εἶχε ἀπὸ παλιὰ μὲ τὴν Ἁγία Εἰρήνη.
Μπροστὰ λοιπὸν σ᾿ αὐτὴ τὴν νέα προοπτικὴ ὁ Μητροπολίτης καὶ Δήμαρχος μέσῳ τῆς πρεσβείας τοῦ Βατικανοῦ, ποὺ ἑδρεύει στὸ Παλαιὸ Ψυχικὸ στὴν Ἀθήνα, ἦλθαν σὲ ἐπαφὴ μὲ τὴν Ἐκκλησία τοῦ Βατικανοῦ. Οἱ προσπάθειες αὐτὲς ξεκίνησαν τὸ 2001, καὶ μετὰ ἀπὸ ἕνα χρόνο καὶ συγκεκριμένα τὸν Μάιο τοῦ 2002 εἶχαν σὰν ἀποτέλεσμα νὰ ὑπάρξει ἐπίσημη συνάντηση στὴν Πρεσβεία τοῦ Βατικανοῦ μὲ τὸν Πρέσβη τοῦ Βατικανοῦ Ἀρχιεπίσκοπο Σίνας Paul Tavet στὴν ὁποία συμμετεῖχαν ὁ ἐκπρόσωπος τοῦ Μητροπολίτου, ὁ Δήμαρχος καὶ ὁ Ἐφημέριος του Ἱεροῦ Ναοῦ.
Σ᾿ αὐτὴ τὴν συνάντηση καὶ μετὰ ἀπὸ ἑκατέρωθεν ἐπεξηγήσεις ὁ Πρέσβης τοῦ Βατικανοῦ ἐξέφρασε τὴν θετικὴ ἄποψη τοῦ τότε Πάπα Ῥώμης Ἰωάννου Παύλου Β´ νὰ προχωρήσουν πλέov ἐπίσημα οἱ μέχρι ἑνὸς βαθμοῦ ἀνεπίσημες, ἀπὸ πλευρᾶς ἀλληλογραφίας, συνεννοήσεις, οὕτως ὥστε μετὰ τὴν ὁμόφωνη συγκατάθεση τοῦ Ἀρχιεπισκόπου τοῦ Chambery Laurent Ulrich. στὴν πνευματικὴ δικαιοδοσία τοῦ ὁποίου ὑπάγεται ἡ Μονὴ Hautecombe, τοῦ Ἡγουμένου τῆς Μονῆς Hautecombe Olivier Turbat ἀλλὰ καὶ τοῦ Γενικοῦ ἡγουμένου τοῦ Τάγματος Laurent fabre, στὸ ὁποῖο Μοναχικὸ Τάγμα ἀνήκουν οἱ πατέρες τῆς Μονῆς, νὰ δοθεῖ ἡ ἔγκριση γιὰ νὰ ἐπιστραφεῖ ἡ Κάρα τῆς Ἁγίας Εἰρήνης στὴν Πόλη τῶν Πατρῶν καὶ μάλιστα στὸν Ναὸ τῆς Ἁγίας Εἰρήνης.
Ἀφοῦ τελικὰ ἡ ἔγκριση ἐδόθη, ἡ ἐπίσημη ἀλληλογραφία ὁλοκληρώθηκε καὶ ῥυθμίστηκαν τὰ διαδικαστικὰ τῆς ἐπιστροφῆς τοῦ Ἱεροῦ Λειψάνου, ὁρίστηκε δὲ ὡς ἡμέρα τῆς ἐπιστροφῆς τῆς Τιμίας Κάρας τῆς Ἁγίας Εἰρήνης ἡ 5η Ὀκτωβρίου ἔτους 2002.
Μπροστὰ λοιπὸν σ᾿ αὐτὸ τὸ μεγάλης σημασίας καὶ σπουδαιότητας γεγονὸς γιὰ τὴν Ἐκκλησία καὶ τὴν Πόλη τῶν Πατρὼν καὶ ὄχι μόνον, ἔγινε ἐπίσημη συνάντηση ἐκπροσώπων τῶν Ἐκκλησιαστικῶν, Δημοτικῶν, Στρατιωτικῶν καὶ Ἀστυνομικῶν Ἀρχῶν, ὅπου καὶ συστήθηκαν οἱ λεπτομέρειες τῆς ὑποδοχῆς τῆς Τιμίας Κάρας.
Ἀναμφίβολα, ἕνα τέτοιο γεγονὸς ποὺ σχετίζεται μὲ τὴν ἐπαναφορὰ τοῦ Ἱεροῦ Λειψάνου στὴν πόλη καὶ στὴν Ἐκκλησία τῆς Πάτρας μετὰ ἀπὸ 771 χρόνια, συγκίνησε καὶ χαροποίησε σύσσωμη τὴν Πατραϊκὴ κοινωνία ἡ ὁποία μὲ κατάνυξη καὶ μὲ τὸv πρέποντα σεβασμὸ καρτεροῦσε τὴν εὐλογημένη ἡμέρα τοῦ Σαββάτου τῆς 5ης Ὀκτωβρίου 2002 γιὰ νὰ ὑποδεχθεῖ τὴν Κάρα τῆς Ἁγίας Εἰρήνης ἡ ὁποία καὶ παρέμενε στὸν τόπο ποὺ ἀνῆκε, μιᾶς καὶ ἔφυγε σὲ πολὺ δύσκολες γιὰ τὸν Ἑλληνισμὸ ἱστορικὲς στιγμές.
Μία τέτοια ὑποδοχή, ποὺ ὄφειλε ὁ Πατραϊκὸς Λαὸς νὰ πραγματοποιήσει, δὲν μποροῦσε νὰ εἶναι ἄλλη ἀπὸ τὴν ὑποδοχὴ ποὺ γίνεται καὶ τὴν τιμὴ ποὺ ἀπονέμεται σὲ ἀρχηγοὺς κρατῶν.
Πράγματι τὸ ἀπόγευμα τῆς 5ης Ὀκτωβρίου 2002. μὲ τίς καμπάνες κατὰ μῆκος τῆς διαδρομῆς νὰ ἠχοῦν, τὸ Ἱερὸ Λείψανο διασχίζει τὴν πόλη τῶν Πατρών, συνοδευόμενο ἀπὸ ὁμάδα περιπολικῶν καὶ πομπὴ αὐτοκινήτων. Πραγματοποιεῖται ἐπίσημη ὑποδοχὴ στὴν περιοχὴ «Σύνορα» τῆς Ἄνω Πόλεως μὲ ἐπίσημη δοξολογία, ἀλλὰ καὶ προσφωνήσεις ἀπὸ τὸν Μητροπολίτη, τὸν Δήμαρχο καὶ τὸν Καθολικὸ ἐπίσκοπο τοῦ Chambery ὁ ὁποῖος ἦταν ὁ ἐπικεφαλῆς πενταμελοῦς συνοδευτικῆς ἐπιτροπῆς τῶν Λατίνων.
Ἡ τελευταία πράξη τῆς ὑποδοχῆς πραγματοποιεῖται στὴν περιοχὴ τοῦ Ῥιγανοκάμπου ὅπου καὶ λιτανεύεται τὸ Ἱερὸ Λείψανο κατὰ μῆκος τῶν ὁρίων τῆς ἐνορίας καὶ παραδίδεται πλέον μόνιμα ἀπὸ τὰ χέρια τῶν Λατίνων στὰ χέρια τοῦ ἐφημερίου του Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίας Εἰρήνης Αρχιμανδρίτου π. Εἰρηναίου Σωτηροπούλου. Ἱερὸ ρίγος, ἀσυγκράτητη συγκίνηση καὶ ἐνθουσιασμὸς διακατέχει τὶς ψυχὲς ὅλων τῶν κατοίκων, καὶ ὄχι μόνο. Τόσο ὅλοι οἱ ἐπίσημοι ἐκπρόσωποι τῶν ἀρχῶν, τὸ πλῆθος τοῦ ἱερατείου, οἱ χιλιάδες τῶν παρευρισκομένων πιοτῶν, ὅσο καὶ τὰ στρατιωτικὰ ἀγήματα καὶ τὰ σχολεῖα τὰ ὁποῖα πλαισίωσαν τὴν λιτάνευση, σιγοέψαλαν τὸ ἀπολυτίκιο τῆς Ἁγίας ἐνδόξου Μεγαλομάρτυρος Εἰρήνης. Γιὰ τὶς ἑπόμενες σαράντα ἡμέρες καθημερινὲς θεῖες λειτουργίες ἀλλὰ καὶ παρακλήσεις θὰ ὁδηγήσουν χιλιάδες πιστῶν στὸ κατώφλι τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ καὶ ἐνώπιόν του Ἁγίου Λειψάνου γιὰ νὰ προσευχηθοῦν.
Ἤδη αὐτὸς ὁ μικρὸς Ναὸς σὲ μία προαστιακὴ ἐνορία ἔχει γίνει γνωστὸς γιὰ τὴν μεγάλη εὐλογία τὴν ὁποία φέρει κι ἡ ὁποία ἀποτελεῖ τὴν τόνωση καὶ τὴν παρηγοριὰ γιὰ τὴν συνέχιση τῶν ἔργων του, μὲ πρῶτο τὴν ὁλοκλήρωση τῆς ἁγιογραφήσεις του.
Τὸν Ἀπρίλιο τοῦ 2004 τὸ Ἱερὸ Λείψανο ταξίδεψε στὴν μαρτυρικὴ Μεγαλόνησο τὴν Κύπρο καὶ ἐτέθη σὲ δεκαήμερο προσκύνημα στὸ Ναὸ Ἁγίας Εἰρήνης Περβολιῶν Λάρνακας. Ἐκεῖ ἡ συγκυρία τῆς παρουσίας τῆς Τιμίας Κάρας μὲ τὴν διεξαγωγὴ τοῦ τόσο σημαντικοῦ δημοψηφίσματος γιὰ τοὺς ἀδελφοὺς Κυπρίους γιὰ τὸ σχέδιο Ἀνᾶν, τόνωσε καὶ ἀνακούφισε τὴν ἀγωνία τοῦ πιστοῦ λαοῦ. Ταυτόχρονα δημιουργήθηκε ἕνας ἄῤῥηκτος πνευματικὸς σύνδεσμος μὲ τὸν ἐκεῖ ἐφημέριο καὶ τοὺς κατοίκους τῆς ἐκεῖ περιοχῆς, μερικοὶ ἀπὸ τοὺς ὁποίους ἔχουν φροντίσει νὰ ἐπισκεφτοῦν τὴν πόλη μας καὶ τὸν Ναὸ τοῦ Ῥιγανοκάμπου.
Ἡ Ἀποστολικὴ πόλη τῶν Πατρῶν μετὰ τὴν ἐπιστροφὴ τῆς Τιμίας Κάρας τοῦ πολιούχου τῆς Ἁγίου Ἀνδρέου καὶ τοῦ Σταυροῦ τοῦ μαρτυρίου τοῦ πρωτοκλήτου τῶν Ἀποστόλων σεμνύνεται πλέον ἀπὸ τὸ 2002 καὶ μὲ τὴν Τιμία Κάρα τῆς Ἁγίας ἐνδόξου Μεγαλομάρτυρος Εἰρήνης. Οἱ κάτοικοι τῆς συνοικίας τοῦ Ῥιγανοκάμπου εἶδαν τὸ ὄνειρο τόσων ἐτῶν νὰ γίνεται πραγματικότητα μετὰ ἀπὸ μία μεγάλη καὶ ἱστορικὴ προσπάθεια. Καὶ ὅλοι μαζὶ εὔχονται διὰ πρεσβειῶν τῆς Ἁγίας, τὴν ὁποία καθημερινὰ ἐπικαλοῦνται, νὰ ἐπικρατήσει σὲ ὅλο τὸν κόσμο ἡ Θεία Εἰρήνη ἡ τόσο ἀναγκαία στὴν σύγχρονή μας ζωή.

Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς


Ξίφει θανοῦσα καὶ βιώσασα ξένως,
Εἰρηνικῶς τέθνηκας αὖθις, Εἰρήνη.
Εἰρήνη τμηθεῖσα ἀνέγρετο καὶ θάνε πέμπτῃ.
Βιογραφία
Η Αγία Μεγαλομάρτυς Ειρήνη άθλησε κατά τον 4ο αιώνα μ.Χ. Ήταν θυγατέρα του Λικινίου, που ήταν βασιλιάς κάποιου μικρού βασιλείου, και της Λικινίας. Καταγόταν από την πόλη Μαγεδών και αρχικά ονομαζόταν Πηνελόπη. Όταν η Αγία έγινε έξι ετών, ο πατέρας της Λικίνιος την έκλεισε σε ένα πύργο και ανέθεσε την διαπαιδαγώγησή της σε κάποιον γέροντα, ονόματι Απελλιανό, ο οποίος και έγραψε τα υπομνήματα του μαρτυρίου αυτής.

Μια νύχτα η Ειρήνη είδε το εξής όραμα: μπήκε στον πύργο ένα περιστέρι κρατώντας με το ράμφος του κλαδί ελιάς, το οποίο και άφησε επάνω στο τραπέζι. Επίσης, μπήκε και ένας αετός μεταφέροντας στεφάνι από άνθη, το οποίο τοποθέτησε και αυτός επάνω στο τραπέζι. Έπειτα μπήκε από άλλο παράθυρο ένας κόρακας, ο οποίος έβαλε επάνω στο τραπέζι ένα φίδι. Το πρωί που ξύπνησε απορούσε και σκεπτόταν τι άραγε να σημαίνουν αυτά που είδε. Τα διηγήθηκε λοιπόν στον γέροντα Απελλιανό και εκείνος τα ερμήνευσε ως προάγγελμα των στεφάνων της δόξας και του μαρτυρικού τέλους αυτής μετά τη βάπτισή της.

Στο Χριστιανισμό ελκύσθηκε από κάποια κρυπτοχριστιανή νέα, η οποία, λόγω της τιμιότητας και των αρετών της, έχαιρε μεγάλης εκτιμήσεως από τους γονείς της Πηνελόπης και είχε τοποθετηθεί από αυτούς ως θεραπαίνιδα της θυγατέρας τους. Ένας ιερεύς, ονόματι Τιμόθεος, βάπτισε κρυφά τη νεαρή ηγεμονίδα και τη μετονόμασε Ειρήνη.

Το γεγονός δεν άργησε να πληροφορηθεί ο πατέρας της Λικίνιος, όταν μάλιστα η Αγία Ειρήνη συνέτριψε τα είδωλα της πατρικής της οικίας ομολογώντας με αυτό τον τρόπο την πίστη της στον Χριστό. Για τον λόγο αυτό διέταξε να τη δέσουν στα πόδια ενός άγριου αλόγου, να τη σκοτώσει με κλοτσιές. Αλλά από θαύμα το άλογο στράφηκε εναντίον του και σκότωσε αυτόν. Τότε επικράτησε μεγάλη σύγχυση μεταξύ των εκεί παρεβρισκομένων ανθρώπων. Αλλά η Ειρήνη τους καθησύχασε με τα λόγια του Χριστού: «Παντα δυνατα τω πιστευοντι» (Μαρκ. θ΄ 23). Δηλαδή όλα είναι δυνατά σ’ εκείνον που πιστεύει. Και πράγματι, με θαυμαστή πίστη προσευχήθηκε και ο πατέρας της σηκώθηκε ζωντανός. Τότε, οικογενειακώς όλοι βαπτίστηκαν χριστιανοί. Στη συνέχεια έπαθε πολλά από τους Πέρσες και τους βασιλείς αυτών Σεδεκία και Σαπώριο Α'.

Έπειτα η Αγία Ειρήνη πήγε στην Καλλίπολη του Ελλησπόντου, όπου βασίλευε ο Νουμεριανός. Εκεί παρουσιάσθηκε σε αυτόν και ομολόγησε με παρρησία την πίστη της στον Χριστό. Οι ειδωλολάτρες την έκλεισαν διαδοχικά σε τρία πυρακτωμένα χάλκινα βόδια. Το τρίτο όμως βόδι, τη στιγμή που βρισκόταν εντός του η Μεγαλομάρτυς, όλως παραδόξως κινήθηκε, ενώ ήταν άψυχο ανθρώπινο κατασκεύασμα. Στη συνέχεια αυτό σχίσθηκε και βγήκε από μέσα του η Αγία εντελώς αβλαβής από την κόλαση της πυράς. Το γεγονός αυτό είχε ως αποτέλεσμα να προσέλθουν στην πίστη του Χριστού χιλιάδες ψυχές. Στην πόλη Μεσημβρία της Θράκης η Αγία Ειρήνη θανατώθηκε, αλλά με τη δύναμη του Θεού αναστήθηκε και είλκυσε στην πίστη το διοικητή και ολόκληρο το λαό. Τέλος, η Αγία κατέφυγε μαζί με το δάσκαλό της Απελλιανό στην Έφεσο της Μικράς Ασίας, όπου διέμεινε επιτελώντας πολλά θαύματα και τιμώμενη ως αληθινή ισαπόστολος. Εκεί ανέπτυξε μεγάλη δράση μέχρι την ημέρα της κοιμήσεως αυτής, το 315 μ.Χ.

Στο Συναξάρι της αναφέρεται ότι στην Έφεσο η Αγία βρήκε μία λάρνακα, στην οποία δεν είχε ως τότε ενταφιασθεί κανένας, μπήκε μέσα σε αυτήν και κοιμήθηκε με ειρήνη. Πριν δε από την κοίμησή της η Αγία Ειρήνη είχε δώσει εντολή να μην μετακινήσει κανένας την ταφόπετρα, με την οποία θα σκέπαζε τη λάρνακα ο δάσκαλός της Απελλιανός, προτού περάσουν τέσσερις ημέρες. Μετά όμως από δύο ημέρες επισκέφθηκαν τον τάφο ο Απελλιανός και οι άλλοι, οι οποίοι είδαν ότι η ταφόπετρα ήταν σηκωμένη και η λάρνακα κενή.

Κατά τα δυτικά Μαρτυρολόγια η Αγία Ειρήνη μαρτύρησε στη Θεσσαλονίκη, αφού ρίχθηκε στην πυρά ενώ κατά το Μηνολόγιον του αυτοκράτορα Βασιλείου Β', η Αγία Ειρήνη τελειώθηκε μαρτυρικά δι' αποκεφαλισμού.

Ἀπολυτίκιον
Ἦχος δ'. Ταχὺ προκατάλαβε.
Ἁγνείας λαμπρότησι, κρίνον ὡς εὔοσμον, ἐξήνθησας ἔνδοξε Εἰρήνη μάρτυς Χριστοῦ, στολαῖς μαρτυρίου σου, κάλλεσιν ὡραΐσθης, ἐπιγνώσεως Θείας, πλάνης δυσωδεστάτης ἀπελαύνουσα βλάβην· διό σου τὴν πανεύφημον μνήμην γεραίρομεν.

Ἕτερον Ἀπολυτίκιον
Ἦχος α'. Τοῦ λίθου σφραγισθέντος.
Ὁ Χριστὸς ἡ εἰρήνη σὲ Εἰρήνην ἐκάλεσε· σὺ γὰρ τὴν εἰρήνην βραβεύεις τοῖς τελοῦσι τὴν μνήμην σου, καὶ ὕμνοις καὶ ᾠδαῖς πνευματικαῖς, προστρέχουσι τῷ θείῳ σου ναῷ, καὶ πρεσβεύεις ὑπὲρ πάντων, τῇ τρισηλίῳ παρισταμένη Θεότητι. Ἅπαντες οὖν χαρμονικῶς, τὴν μνήμην αὐτῆς τελέσωμεν, τὸν ἀντιδοξάσαντα αὐτήν, Χριστόν μεγαλύνοντες. 

Ἕτερον Ἀπολυτίκιον  (Κατέβασμα)
Ἦχος δ’. Ταχὺ προκατάλαβε.
Εἰρήνης τὸν ἄρχοντα, ἰχνηλατοῦσα σεμνή, εἰρήνης ἐπώνυμος, δι' ἐπιπνοίας Θεοῦ, ἐδείχθης πανεύφημε, σὺ γὰρ τοῦ πολέμου, τᾶς ἐνέδρας φυγοῦσα, ἤθλησας ὑπὲρ φύσιν, ὡς παρθένος φρονίμη, διὸ Μεγαλομάρτυς Εἰρήνη, εἰρήνην ἠμὶν αἴτησαι.

Κοντάκιον
Ἦχος γ’. Ἡ Παρθένος σήμερον.
Παρθενίας κάλλεσι, πεποικιλμένη παρθένε, τῇ ἀθλήσει γέγονας, ὡραιοτάτη Εἰρήνη· αἵμασι, τοῖς ἐκχυθεῖσί σου φοινιχθεῖσα, πλάνην τε, καταβαλοῦσα τῆς ἀθεΐας· διὰ τοῦτο καὶ ἐδέξω, βραβεῖα νίκης χειρὶ τοῦ Κτίστου σου.

Ἕτερον Κοντάκιον
Ἦχος δ’. Ὁ ὑψωθεῖς.
Τὴν καλλιπάρθενον ὑμνήσωμεν πάντες, νύμφην Χριστοῦ, ἐκ τῶν νεκρῶν ἀναστάσαν, ἧν ὁ Θεός ἐδόξασε σημείοις φρικτοῖς, Εἴλκυσε γὰρ πλῆθος ἄπειρον, ἀσεβῶν ἐν τῇ πίστει, καὶ θεόθεν ἔλαβε, τὴν Χριστώνυμον κλήσιν, ὁ τοῦ Θεοῦ γὰρ Ἄγγελος ἐλθών, ἐκ Πηνελόπης Εἰρήνην ἐκάλεσε.

Κάθισμα
Ἦχος α'. Τὸν τάφον σου Σωτὴρ.
Τῷ κάλλει σου Χριστέ, ἡ παρθένος τρωθεῖσα, παρέδραμε σπουδῇ, τὰ ὁρώμενα πάντα, καὶ πᾶσαν τὴν τοῦ σώματος, εὐμορφίαν ἐκδέδωκε, ταῖς κολάσεσι, καὶ ταῖς πικραῖς τιμωρίαις, ἀφανίζεσθαι· ἣν εἰς ὡραίους νυμφῶνας, εἰσήγαγες Δέσποτα. 

Ἕτερον Κάθισμα
Ἦχος δ'. Κατεπλάγη Ἰωσήφ.
Κατεπλάγησαν ἁγνή, μάρτυς Εἰρήνη οἱ χοροί, τῶν ἀγγέλων καὶ βροτῶν, φύσις ἐξέστη ἐπὶ σοί, πῶς τὸν ἀρχέκακον δράκοντα κατεπάτησας, ὡραίοις σου ποσὶ καὶ κατηδάφισας, καὶ πλήθη ἀσεβῶν ἐχειραγώγησας, καὶ διαδήματι κάλλους παρὰ Χριστοῦ τοῦ Νυμφίου σου ἐστέφθης· διὸ αἰτοῦμεν, μὴ ἐπιλάθου καὶ ἡμῶν τῶν τιμώντων σοι.

Ἕτερον Κάθισμα
Ἦχος α'. Τοῦ λίθου σφραγισθέντος.
Καλλιμάρτυς Εἰρήνη, καὶ Χριστοῦ Νύμφη ἄφθορε, σὺ αὐτῷ παρεστῶσα ὡς ὡραία καὶ πάγκαλος, ὡς λίθους φαιδροὺς καὶ διαυγεῖς, τὰ στίγματα φέρουσα σαρκός, καὶ αἱμάτων τὴν πορφύραν, ὑπέρ ἡμῶν ἀπαύστως πρέσβευε. Δόξα τῷ δεδωκότι σοι ἰσχύν, δόξα τῷ σὲ στεφανώσαντι, δόξα τῷ σὲ ἀναδείξαντι λαμπρῶς, Παρθένων ὄντως καλλονὴν καὶ Μαρτύρων καύχημα.

Ἕτερον Κάθισμα
Ἦχος Πλ. δ'. Τὴν σοφίαν καὶ λόγον.
Τὴν οὐράνιον νύμφην τοῦ ποιητοῦ, καὶ ἀκήρατον κόρην τοῦ λυτρωτοῦ, Εἰρήνην τιμήσωμεν, τὴν ἀμνάδα τὴν πάντιμον, τὴν καὶ μετὰ πότμον ἐν νεφέλαις ἀρθεῖσαν, Μαγεδὼν ἐκ πόλεως, καὶ εἰς Ἔφεσον φθάσασαν, ἔνθα τοῖς σημείοις καὶ τοῖς τέρασι πάντας ἐνθέως ἐξέπληξας, καὶ τὴν πίστιν ἐκήρυξας, ἀθληφόρε ἀήττητε· πρέσβευε Χριστῷ τῷ Θεῷ, τῶν πταισμάτων ἀφεσιν δωρήσασθαι, τοῖς ἑορτάζουσι πόθῳ, τὴν ἁγίαν μνήμην σου.

Ὁ Οἶκος
Τοῦ νυμφίου Χριστοῦ ἔρωτι, Παναοίδιμε, ἀπὸ βρέφους σεμνὴ πυρποληθεῖσα ἔδραμες, δορκὰς ὡς διψῶσα πηγαῖς ἀειρύτοις, καὶ τῇ ἀθλήσει σαυτὴν συντηρήσασα, ἐν τῷ ἀφθάρτῳ, ὄντως τοῦ Κτίστου σου θαλάμῳ ἔνδοξε, ὡς νύμφη εὐκλεής, ἐστολισμένη, πεποικιλμένη, εἰσῆλθες ὡς ἐκλεκτή, στεφανηφόρος ὁραθεῖσα, ἐξ ἀφθάρτου νυμφίου δεξαμένη, ὡς χρυσίον, βραβεῖον νίκης τῆς σῆς ἀθλήσεως. 

Μεγαλυνάριον
Τῇ εἰρηνωνύμῳ κλήσει σεμνή, κατακολουθοῦσα, εὐηγγέλισαι μυστικῶς, ἄθλοις σου θαυμάτων, ψυχαῖς πολεμουμέναις, σωτήριον εἰρήνην, Εἰρήνη ἔνδοξε. 



Οπτικοακουστικό Υλικό
media
Ακούστε το απολυτίκιο!
media
Ακούστε το απολυτίκιο!




Διάφορα Αρχεία
Ακολουθία Αγίας Ειρήνης (Συμπληρωματική)Παράκληση στην Αγία Ειρήνη (1η)Παράκληση στην Αγία Ειρήνη (2η)Ακολουθία Αγίας Ειρήνης της μεγαλομάρτυρος




Αγιογραφίες / Φωτογραφίες
Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς
Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς

Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς
Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς

Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς - Λυδία Γουριώτη© (http://lydiagourioti-iconography.blogspot.com)
Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς - Λυδία Γουριώτη© (http://lydiagourioti-iconography.blogspot.com)

Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς
Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς

Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς
Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς

Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς
Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς

Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς - Ρωσική κεντημένη εικόνα, 1598 - 1604 μ.Χ.
Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς - Ρωσική κεντημένη εικόνα, 1598 - 1604 μ.Χ.

Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς
Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς

Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς
Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς

Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς
Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς

Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς
Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς

Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς
Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς

Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς
Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς

Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς
Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς

Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς
Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς

Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς - Αγγελική Τσέλιου© (diaxeirosaggelikistseliou. blogspot.com)
Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς - Αγγελική Τσέλιου© (diaxeirosaggelikistseliou. blogspot.com)

Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς - Καζακίδου Μαρία© (byzantineartkazakidou. blogspot.com)
Αγία Ειρήνη η Μεγαλομάρτυς - Καζακίδου Μαρία© (byzantineartkazakidou. blogspot.com)

Η τίμια κάρα της Αγίας Ειρήνης της Μεγαλομάρτυρος
Η τίμια κάρα της Αγίας Ειρήνης της Μεγαλομάρτυρος

Ιερός Ναός Αγίας Ειρήνης Ριγανόκαμπου
Ιερός Ναός Αγίας Ειρήνης Ριγανόκαμπου


Όσιος Μιχαίας

Βιογραφία
Ο Όσιος Μιχαίας του Ραντονέζ ήταν ένας από τους πρώτους υποτακτικούς του Αγίου Σεργίου του Ραντονέζ και έζησε μαζί του στο ίδιο κελλί. Κάτω από την καθοδήγησή του έφθασε σε μεγάλο βαθμό πνευματικής τελειώσεως. Για την πραότητα της ψυχής του και την αγωνιστικότητα της καρδιάς του, εμφανίσθηκε και σε αυτόν η Υπεραγία Θεοτόκος. Μια φορά, όταν ο Άγιος Σέργιος είχε ολοκληρώσει τον πρωινό κανόνα της προσευχής, κάθισε κάτω για λίγο, προκειμένου να ξεκουραστεί, αλλά ξαφνικά είπε στον υποτακτικό του: «Να είσαι έτοιμος, παιδί μου, θα έχουμε μια θαυμάσια επίσκεψη».

Μόλις που είχε ψιθυρίσει αυτές τις λέξεις και μια φωνή ακούσθηκε: «Η Πάναγνος πλησιάζει». Ξαφνικά εκεί έλαμψε ένα φως εντονότερο από τον ήλιο. Ο Όσιος Μιχαίας έπεσε στο έδαφος από φόβο και στάθηκε εκεί σαν να ήταν νεκρός. Όταν ο Άγιος Σέργιος σήκωσε επάνω τον υποτακτικό του, τον ρώτησε: «Πες μου, πάτερ, ποιος είναι ο λόγος γι' αυτό το θαυμάσιο όραμα;». Εκείνος δεν μπορούσε να αρθρώσει λέξη από το φόβο του. Και ο Άγιος Σέργιος του εξήγησε σχετικά με την εμφάνιση της Υπεραγίας Θεοτόκου και την προστασία της.

Ο Όσιος Μιχαίας κοιμήθηκε με ειρήνη το 1385 μ.Χ. Τα ιερά λείψανά του φυλάσσονται σε μία κρύπτη στη Λαύρα της Αγίας Τριάδος του Αγίου Σεργίου. Στις 10 Δεκεμβρίου του 1734 μ.Χ. επάνω από τον τάφο του Οσίου Μιχαίου εγκαινιάσθηκε ναός αφιερωμένος στο γεγονός της εμφανίσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου και στη μνήμη των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Ιωάννου του Θεολόγου.

Άγιος Πλάτων ο Ιερομάρτυρας Επίσκοπος Αχρίδος


Βιογραφία
Ο Άγιος Ιερομάρτυς Πλάτων (Γιοβάνοβιτς) γεννήθηκε στο Βελιγράδι το 1874 μ.Χ. Μετά το πέρας των εγκυκλίων μαθημάτων του συνέχισε τις σπουδές του στη Μόσχα και το 1901 μ.Χ. επέστρεψε στη Σερβία, όπου έγινε ηγούμενος της μονής Ρακόβιτσα κοντά στο Βελιγράδι. Παράλληλα δίδασκε στο εκκλησιαστικό σεμινάριο του Βελιγραδίου.

Κατά την διάρκεια του Α' Παγκοσμίου πολέμου έμεινε στη Σερβία και ανέλαβε τη διακονία των ορφανών και των πληγέντων. Το 1938 μ.Χ. εξελέγη Επίσκοπος Αχρίδος και το 1939 μ.Χ. μετατέθηκε στην Επισκοπή της Μπάνια Λούκα στο βόρειο μέρος της Βοσνίας.

Όταν ο Χίτλερ, κατά την διάρκεια του Β' Παγκοσμίου πολέμου, κατέλαβε το βασίλειο της Γιουγκοσλαβίας, διόρισε φιλοναζιστική κυβέρνηση στην Κροατία. Η νέα κυβέρνηση απαίτησε όλοι οι Ορθόδοξοι Σέρβιοι (περίπου 3.000.000 πιστοί) να ασπασθούν το Ρωμαιοκαθολικισμό, για να θεωρούνται Κροάτες, ή να εγκαταλείψουν τον τόπο τους, για να μην δολοφονηθούν. Οι αρχές ζήτησαν από τον Επίσκοπο Πλάτωνα, επειδή καταγόταν από το Βελιγράδι, να εγκαταλείψει την περιοχή και να φύγει μαζί με το ποίμνιό του στη Σερβία, αλλά εκείνος αρνήθηκε σθεναρά να εγκαταλείψει το ποίμνιό του και την Επισκοπή του. Έτσι, στις 4 Μαΐου 1941 μ.Χ., τον συνέλαβαν, τον βασάνισαν και τον σκότωσαν. Το τίμιο λείψανό του το έριξαν στον ποταμό, όπου βρέθηκε μετά τρεις εβδομάδες. Κατά την διάρκεια του πολέμου η φιλοναζιστική εξουσία οδήγησε στο Γιασένοβακ, το μεγαλύτερο στρατόπεδο συγκέντρωσης στο χώρο των Βαλκανίων, τους Χριστιανούς, τους Εβραίους και τους Τσιγγάνους. Εκεί βασανίσθηκαν και δολοφονήθηκαν περί τους 700.000 άνθρωποι.

Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Σερβίας, με απόφασή της, ανεκήρυξε τον Επίσκοπο Πλάτωνα Άγιο και τον ενέταξε στο αγιολόγιό της.

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...