Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Πέμπτη, Φεβρουαρίου 07, 2013

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΣΤ ΜΑΤΘΑΙΟΥ «Τά τάλαντα…» Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου


Πρόσεξε δέ τι παντο δέν παιτε μέσως ατά πού νεπιστεύθηΔιότι ες τήν παραβολήν το μπελνος (Ματθ. 21, 33), φοτόν παρέδωκεν ες τούς γεωργούς, πεδήμησε. Καί δ νεπιστεύθη τά τάλαντα καί πεδήμησε. Διά νά μάθς μ ατό τήν μακροθυμίαν Του. γώ δέ νομίζω τι λέγοντας ατά παινίσσεται καί τήν νάστασιν. Μόνον πού δ δέν ναφέρονται πλέον γεωργοί καί μπελών,λλά λοι εναι ργάται. Διότι δέν ναφέρεται μόνον στούς ρχοντας, οτε στούς ουδαίους, λλά σέ λους. Καί κενοι μέν πούπροσφέρουν μολογον μέ εγνωμοσύνη καί τά δικά τους, λλά καί σα τούς δωκεν  δεσπότης. τσι  μέν νας λέγει: «Κύριε, πέντε τάλαντα μο δωσες»,  δέ λλος λέγει «δύο», δεικνύοντες τι πό κενον λαβαν τό κεφάλαιον τς ργασίας των, καί Τοναγνωρίζουν μεγάλην χάριν, καί ποδίδουν τό πν ες Ατόν.
Τί λέγει λοιπόν  δεσπότης; «Εγε, δολε καλέ» (διότι ατό εναι διον το γαθο, τό νά βλέπ ες τόν πλησίον) «καί πιστέ• εςλίγα φάνηκες πιστός, ες πολλά θά σέ γκαταστήσω. Εσελθε ες τήν χαράν το Κυρίου σου», δηλώνων μέ τήν πάντησιν ατήν λην τήν μακαριότητα. Δέν μιλάει μως καί  λλος τσι, λλά πς; «γνώριζα τι εσαι σκληρός νθρωπος καί τι θερίζεις κε που δένσπειρες καί μαζεύεις κε που δέν σκόρπισες. Καί πειδή φοβήθηκα, κρυψα τό τάλάντόν σου. ρίστε, πάρε πίσω ατό πού εναιδικόν σου». Τί το παντ λοιπόν  Δεσπότης; «πρεπε νά βάλς τά χρήματά σου στούς τραπεζίτας», δηλαδήπρεπε νά μιλήσ, νάπαραινέσ, νά συμβουλεύσλλά δέν πείθονται; Ατό δέν φορ σένα. Τί θά μποροσε νά γίν περισσότερο λογικό πό ατό;
Ο νθρωποι μως δέν κάνουν τσι, λλά καθιστον πεύθυνον το παιτουμένου εσοδήματος τόν διον τόν δανειστήν των. Ατός μως δέν νεργε τσι, λλά λέγει τι σύ πρεπε νά πληρώσς καί νά μο πιστρέψς τό παιτούμενον κέρδος. «Καί γώ θά τάπαιρνα πίσω μέ τόκον»• τόκον ννοώντας τήν πίδειξιν τν ργων. Σύ πρεπε νά κάμς τό εκολώτερον καί νά φήσς τόδυσκολώτερον ες μέπειδή λοιπόν δέν καμεν ατό, λέγει: «Πάρετε τό τάλαντον πό ατόν καί δστέ το ες κενον πού χει τά δέκα τάλαντα, διότι ες κενον πού χει θά δοθον καί λλα καί θά περισσεύσουν. μως πό κενον  ποος δέν χει, θά το φαιρεθ καίατό πού χει».
Τί σημαίνει λοιπόν ατόκενος πού χει τό χάρισμα το λόγου καί τς διδασκαλίας διά νά φελ καί δέν χρησιμοποιε τόχάρισμά του, θά χάσ καί τό χάρισμα. ν κενος πού καταβάλλει προσπάθειαν, θά δεχθ περισσοτέραν δωρεάν, πως κενος χάνει καί ατό πού εχε λάβει. Δέν περιορίζεται μως μόνο μέχρις δ  ζημιά γιά ποιον δέν ργάζεται, λλά τόν ναμένει καί βαριά τιμωρία καί μαζί μέ τήν τιμωρία καί  πόφασις  ποία εναι γεμάτη μέ βαριά κατηγορία. Διότι λέγει: «Τόν χρηστον δολον ρίξτε τον ξω στόσκοτάδι, που θά πάρχ τό κλάμα καί τό τρίξιμο τν δόντων».
Εδες τι χι μόνο κενος πού ρπάζει καί εναι πλεονέκτης, οτε κενος πού κάμνει κακάλλά τιμωρεται μέ τήν σχάτη τιμωρίαν καί κενος πού δέν κάμνει γαθές πράξεις. ς κούσωμεν λοιπόν τά λόγια ατάσο εναι καιρός ς φροντίσουμε γιά τήσωτηρία μας. ς πάρουμε λάδι στίς λαμπάδες.
ς καλλιεργήσουμε τό τάλαντο. Διότι ἐάν μελήσουμε καί ἐάν διερχώμεθα τό χρόνο μας δ χωρίς νά ργαζώμεθα, δέν θά μςλεήσ κανείς κεστω καί ν χύσουμε μύρια δάκρυα. κατηγόρησε τόν αυτόν του καί κενος πού εχε βρωμερά νδύματα, λλά δένφέλησε τίποτε. πέστρεψε καί ,τι το νεπιστεύθη καί κενος πού εχε λάβει τό να τάλαντο, καί μως καταδικάστηκε. Παρεκάλεσαν καί ο παρθένοι καί ρθαν καί χτύπησαν τήν πόρτα, λλά μάταια. Γνωρίζοντας λοιπόν ατάς καταθέσουμε καί χρήματα καίπροθυμία καί προστασία καί λα διά τήν φέλειαν το πλησίον. Διότι τάλαντα δ εναι  δυνατότητα πού διαθέτει καθένας, ετε γιάνά προστατεύσει, ετε σέ χρήματα, ετε δυνατότητα διδασκαλίας, ετε ες ποιοδήποτε παρόμοιο πργμα.
ς μή προφασίζεται κανείς τι να μόνο τάλαντο χω καί δέν μπορ νά κάμω τίποτε. Διότι μπορες καί μέ να νά προκόψς. Δέν εσαι πτωχότερος πό κείνη τήν χήρα (Μάρκ. 12, 42). Δέν εσαι περισσότερον καλλιέργητος πό τόν Πέτρον καί τόν ωάννην (Πράξ. 3, 6), ο ποοι καί πειροι σαν καί γράμματοι, λλ μως πειδή δειξαν προθυμία καί καναν τά πάντα διά τό κοινόν συμφέρον, κέρδησαν τούς ορανούς. Διότι τίποτε δέν γαπ  Θεός τόσο, σο τό νά ζομε καί νά κάνουμε τι καλό μπορομε γιά τούς λλους.
Γι ατό μς δωσε  Θεός τή δυνατότητα το λόγου, καί τά χέρια καί τά πόδια καί τή σωματική δύναμι καί τόν νον καί τήν φρόνησιν, διά νά τά χρησιμοποιήσουμε λα ατά καί διά τήν δικήν μας σωτηρίαν, λλά καί γιά τήν φέλεια το πλησίον. Διότι  λόγος δέν εναι χρήσιμος μόνον διά νά μνομε καί εχαριστομε, λλ εναι χρήσιμος καί γιά νά διδάσκουμε καί νά συμβουλεύουμε.
Καί ἐάν μέν τόν χρησιμοποιήσουμε γιά ατό τό σκοπό, μιμούμεθα τόν Δεσπότη. Ἐάν μως χι, τότε μιμούμεθα τόν διάβολον. Διότι καί  Πέτρος, ταν μέν μολόγησε τόν Χριστόμακαρίσθη πειδή μολόγησε τά λόγια το Πατρός (Ματθ. 16, 16-18), ν ταν παρεκάλεσε τόν Κύριον νά ποφύγ τήν σταύρωσιν, πετιμήθη πολύ, διότι φρόνει κενα πού ρέσουν στό διάβολο (Ματθ. 16, 22-23). Καί ν γι ατό πού επε τότε πό γνοια  Πέτρος τόση ταν  κατηγορία, ποία συγγνώμη θά χουμε μες, ταν μαρτάνωμε πολύ καίκούσια;
ς μιλήσουμε λοιπόν τσι, στε πό τήν μιλία μας νά γίνωνται φανερά τά λόγια το Χριστο. Διότι δέν λέγω τά λόγια τοΧριστοἐάν π μόνο «σήκω καί περπάτησε» (Πράξ. 3, 6), οτε ν επω «Ταβιθά σήκω» (Πράξ. 9, 40). λλά πολύ περισσότερο, ταν νμέ βρίζουν ελογν μέ πειλον προσεύχομαι πέρ κείνου πού μέ πειλε (Ματθ. 5, 44).
λλοτε μέν λοιπόν λεγα τι  γλσσα μας εναι χέρι τό ποο ψαύει τά πόδια το Θεο. Τώρα μως μέ πολλήν πίτασιν λέγω, τι γλσσα μας εναι γλσσα, πού μιμεται τήν γλσσα το Χριστοταν βέβαια πιδεικνύῃ τήν πρέπουσα προσοχήταν λέμε σακενος θέλει. Ποία δέ εναι ατά πού κενος θέλει νά λέμε; Εναι τά γεμτα πιείκεια καί πραότητα λόγια. πως λοιπόν μιλοσε καίκενος, λέγοντας σ ατούς πού Τόν βριζαν: «γώ δέν χω δαιμόνιον» (Ματθ. 11, 18), καί λλο: «Ἐάν μίλησα κακς μολόγησε τόκακό πού επα» (ω. 18, 23). Ἐάν τσι μιλς καί σύν μιλς ποβλέποντας στήν διόρθωσι το πλησίον, χεις γλσσα πού μοιάζει μέ τήγλσσα το Χριστο. Καί ατά τά λέγει  διος  Θεός, μέ τό νά λέει: «ατός πού βγάζει ντιμο πό νάξιο, εναι σάν στόμα μου» (ερ. 15, 19).
ταν λοιπόν  γλσσα σου εναι πως  γλσσα το Χριστο, καί τό στόμα σου γίν στόμα το Πατρός, καί εσαι ναός το γίου Πνεύματος, τότε μέ ποιά τιμή θά μποροσε νά συγκριθ ατή; Διότι οτε ἐάν τό στόμα σου ταν φτιαγμένο πό χρυσάφι, οτε ν τανπό πολυτίμους λίθους, θά λαμπε τόσο, πως λάμπει τώρα, πού φωτίζεται πό τόν κόσμο τς πιεικείας. Διότι τί εναι πιό ποθητό πόνα στόμα πού δέν ξέρει νά βρίζει, λλά χει μάθει νά ελογ καί νά καλομιλάει; Ἐάν δέ δέν νέχεσαι νά ελογς κενον πού σέκαταρται, τότε σιώπα, καί ατό κάμε το στήν ρχή.
πειτα βαδίζοντας στήν δό καί προσέχοντας, θά φτάσς καί σ κενο καί θά ποκτήσς στόμα τέτοιο σάν ατό πού ναφέραμε προηγουμένως. Καί μή νομίσς πώς εναι τολμηρό ατό πού επα. Διότι  Δεσπότης εναι φιλάνθρωπος καί ατό θά σο δοθ σάν δρο τς γαθότητάς Του. Τολμηρό εναι νά χ στόμα πού νά μοιάζει στό διάβολο, νά χ γλσσα μοια μέ το πονηρο δαίμονα, διαίτερα μάλιστα κενος  ποος συμμετέχει σέ τόσο μεγάλα μυστήρια καί κοινωνε τήν δια τήν Σάρκα το Δεσπότου.
χοντας λοιπόν στό νο σου ατά, γίνε πως ταιριάζει σέ κενον σο μπορες. ταν λοιπόν γίνς μοιος μέ Ατόν, δέν θάμπορέσ  διάβολος πλέον νά σέ δ κατά πρόσωπον. Διότι διακρίνει στή μορφή σου τόν χαρακτήρα τόν βασιλικόν. Γνωρίζει τά πλα τοΧριστο, μέ τά ποα ττήθηκε. Καί ποία εναι ατά πιείκεια καί  πραότης. Διότι, ταν κατά τούς πειρασμούς τόν ξέσχισεν στό ρος καί τόν ξέπληξε (Ματθ. 4, 1-11), δέν ταν γνωστότι ταν  Χριστός, λλά τόν διωξε μέ τά λόγια μόνον. Τόν νίκησε μέ τήν πιείκεια, τόν κατετρόπωσε μέ τήν πραότητα. Ατό κάνε καί σύταν δς νθρωπο  ποος γινε διάβολος καί σέ πλησιάζει, τσι νίκησέ τον καίσύ. Σο δωσε  Χριστός τήν δύναμη νά Το μοιάσς σο ξαρτται πό σένα. Μή φοβηθς κούοντας τοτο. Φόβος εναι νά μή γίνςπως κενος.
Μίλησε λοιπόν πως κενος καί Το μοιασες σ ατό, στά νθρώπινα βέβαια μέτρα. Γι ατό εναι νώτερος κενος πού μιλάειτσι, παρά κενος πού προφητεύει. Διότι  μέν προφητεία λόκληρος εναι χάρισμα. ν δ, τό νά μιλς δηλαδή πως  Χριστός, χρειάζεται καί κόπος δικός σου καί δρώτας. Δίδαξε τήν ψυχήν σου νά σο διαπλάσσ τό στόμα τσι, πού νά μοιάζ μέ τό στόμα τοΧριστο. Γιατί μπορε ἐάν θέλη καί ατό νά κατορθώσ. Γνωρίζει τόν τρόπο, ν δέν εναι ράθυμη. Καί πς διαπλάσσεται τέτοιο στόμα; Μέ ποιά χρώματα; Μέ ποιό λικό; Μέ κανένα λικό βέβαια καί χρμα, παρά μόνο μέ ρετή καί πιείκεια καί ταπεινοφροσύνη.
ς δομε πς διαπλάσσεται καί τό στόμα το διαβόλου, γιά νά μή φτιάξουμε ποτέ κάτι τέτοιο. Πς πλάσσεται λοιπόν; Μέκατάρες, μέ βρεις, μέ βασκανίες, μέ πιορκίες. Διότι ταν κάποιος χρησιμοποι τά λόγια το διαβόλου παίρνει καί τήν γλσσαν του. Ποίαν λοιπόν συγχώρηση θά χουμε,  μλλον ποία τιμωρία δέν θά ποστομε, ταν πιτρέπουμε στή γλσσα, μέ τήν ποία ξιωθήκαμε νά γευθομε τς Σαρκός το Δεσπότου Χριστο, νά χρησιμοποι λόγια το διαβόλου;
ς μή τς πιτρέψουμε λοιπόν, λλά ς καταβάλουμε κάθε προσπάθεια νά τήν κπαιδεύσουμε νά μιμται τόν Δεσπότην της. Διότιν τήν διδάξωμε ατό, μέ πολλή παρρησία θά μς τοποθετήσ στό Βμα το ΧριστοἘάν κανείς δέν γνωρίζ νά μιλάῃ τσι, οτε Κριτής θά τόν κούσ. Γιατί πως, ταν συμβ νά εναι Ρωμαος  δικαστής, δέν θά καταλάβ τί λέει κενος πού πολογεται καί δέν γνωρίζει νά μιλάει Ρωμαϊκάτσι καί  Χριστός. ν δέν μιλς μέ τό δικό Του τρόπο, δέν θά σέ κούσ, οτε θά σέ προσέξς μάθουμε λοιπόν νά μιλμε τσι, πως συνήθισε νά κούῃ  Βασιλιάς  δικός μας. ς προσπαθήσουμε νά μιμούμεθα τήν γλσσαν κείνη.
Καί ν βρεθς σέ πένθος, πρόσεχε νά μή σο διαστρεβλώσ τό στόμα  μεγάλη λύπη, λλά νά μιλήσς πως  Χριστός. Διότιπένθησε καί Ατός τόν Λάζαρον (ω. 11, 33-35) καί τόν ούδα. ν βρεθς σέ φόβο, φρόντισε πάλιν νά μιλήσς πως κενος. Διότι βρέθηκε καί Ατός σέ φόβο γιά σένα «κατ οκονομίαν». Επέ καί σύ: «ς μή γίν μως τό θέλημά μου λλά τό δικό σου» (Λουκ 22, 42). Καί ταν κλας, δάκρυσε ρεμα πως κενος. Καί ταν βρεθς σέ σκευωρίες καί λύπη, καί ατά ντιμετώπισέ τα πως  Χριστός. Διότι καί μηχανορραφίες ντιμετώπισε καί λυπήθηκε, λλά επε: « ψυχή μου εναι λυπημένη μέχρι θανάτου» (Ματθ. 26, 38). Καί σο χάρισελα τά ποδείγματα, διά νά τηρς ατά «ς μέτρον» καί νά μή καταστρατηγς τούς κανόνες, πού σο χουν δοθ.
τσι θά μπορέσς νά χς στόμα, μοιο μέ τό στόμα κείνου. τσι, ν θά βαδίζς πάνω στή γ, θά πιδεικνύῃς σέ μς γλσσαμοια μέ τήν γλσσαν κείνου πού βρίσκεται στόν ορανό, διατηρώντας τό μέτρο στή λύπη , στήν ργή, στό πένθος, στήν γωνία. Πόσοιπό σς εναι κενοι πού πιθυμον νά δον τήν μορφήν Του;  Νά λοιπόν, τι εναι δυνατόν χι μόνον νά Τόν δομε, λλά καί νάγίνουμε μοιοι μέ Ατόν, ν προσπαθήσουμε.
ς μήν ναβάλλουμε λοιπόν. Διότι δέν γαπ τόσον τό στόμα τν προφητν, σον κενο τν πιεικν καί πράων νθρώπων. «Πολλοί», λέγει, «θά μο πον: Δέν προφητεύσαμε στό νομά Σου; Καί γώ θά τούς επ: Δέν σς γνωρίζω» (Ματθ. 7, 22). Τό δέ στόμα το Μωυσέως, πειδή ταν πολύ πιεικής καί προς (διότι « Μωυσς», λέγει, «ταν νθρωπος προς περισσότερο πό λους τούςνθρώπους τς γς» ριθμ. 12, 3), τόσο πολύ τό γαποσε, στε νά πε: «μιλοσε πό πολύ κοντά, στόμα μέ στόμα, πως μιλάει νας φίλος μέ τόν φίλο του» (ξ. 33, 11 καί ριθμ. 12, 8). Δέν θά δίνεις ντολές στούς δαίμονες τώρα, λλά θά διατάσσς τότε κε τό πρ τς γεέννης, ἐάν βέβαια χς τό στόμα σου μοιο μέ τό στόμα το Χριστο.
Θά διατάσσς τήν βυσσο το πυρός καί θά λέγς: «Σιώπα φιμώσου» (Μάρκ. 4, 39), καί μέ πολλήν παρρησία θά νέβς στούς ορανούς καί θά πολαύσς τή βασιλεία, τήν ποία εθε νά πιτύχουμε λοι μες, μέ τήν Χάρη καί φιλανθρωπία το Κυρίου μας ησοΧριστο, στόν ποον νήκει, μαζί μέ τόν Πατέρα καί τό γιον Πνεμα,  δόξα,  δύναμη,  τιμή, τώρα καί πάντοτε καί στούς αἰῶνας τν αἰώνων. μήν.
(πόσπασμα πό τήν μιλία ΟΗ’)

Του αγίου Χαραλάμπους (10 Φεβρουαρίου)


"Κακοπάθησον ουν ως καλός στρατιώτης Ιησού Χριστού". Αυτά τα λόγια παραγγέλει ο απόστολος Παύλος στην ποιμαντική επιστολή του προς τον πρεσβύτερο της Εφέσου και απόστολο Τιμόθεο. "Να κακοπαθήσει ως καλός στρατιώτης του Ιησού Χριστού". Η κακοπάθεια, βέβαια, και ο βίος των διωγμών και των θλίψεων, η επιλογή της θυσίας, η ίδια η έννοια του στρατιώτη, είναι για μας τους λογικούς ανθρώπους, ταυτόσημη μιας νεαρής ηλικίας, όπου ο άνθρωπος βρίσκεται στην ακμή της δύναμης του και στην ισχύ του ζήλου του, για ιεραποστολή και αυτοθυσία. Και όμως, η πραγματικότητα των συναξαρίων μας διαψεύδει. Είναι και τα γερατειά μάρτυρες ομολογίας στα πρόσωπα πολλών αγίων και μάλιστα του γηραιού ιερομάρτυρα Χαραλάμπους , πόυ μαρτύρησε για τον Χριστό σε ηλικία 113 ετών!
Στον συναξαριστή της Εκκλησίας , διαβάζουμε: " Ο άγιος Χαράλαμπος ήταν ιερέας στη Μαγνησία και έζησε επί αυτοκρατορίας του Σεπτιμίιου Σεβήρου. Όταν το 198 ο Σεβήρος εξαπέλυσε απηνή διωγμό κατά των Χριστιανών, ο έπαρχος Λουκιανός συνέλαβε τον άγιο και του ζήτησε να αρνηθεί την πίστη του. O άγιος όχι μόνο δεν αρνήθηκε την πίστη του, αλλά αντίθετα ειρωνευόταν τον έπαρχο λέγοντάς του ότι σε οποιοδήποτε βασανιστήριο και να υποβληθεί δεν πρόκειται ν` αρνηθεί τον αρχηγό της πίστης του. O Λουκιανός εξοργίστηκε και παίρνοντας ο ίδιος σιδερένια νύχια, προσπάθησε να πληγώσει το σώμα του αγίου και ως εκ θαύματος, τα χέρια του κόπηκαν και έμειναν κρεμασμένα πάνω στο σώμα του αγίου, ο οποίος ωστόσο παρακάλεσε το Θεό να αποκαταστήσει την αρτιμέλεια του έπαρχου. Τότε αρκετοί δήμιοι βλέποντας το θαύμα πίστεψαν στον αληθινό Θεό. Φοβισμένος τότε ο έπαρχος του χάρισε την ελευθερία. Όμως αργότερα ο ίδιος ο Σεβήρος, μη δυνάμενος να αντεπεξέλθει στο θάρρος και την παρρησία του αγίου, διέταξε να τον αποκεφαλίσουν σε ηλικία 113 ετών".
Λοιπόν , μας φαίνεται ίσως παράδοξο και θαυμαστό ένας γηραιός ιερέας, λίγο πριν την δύση της ζωής του, όχι μόνο να μην εκλιπαρεί για την ησυχία του, όχι μόνο να μην θέτει ως πρόφαση τα γεράματα του και την επιθυμία για "ασκητική απομόνωση και τέλη ειρηνικά", να παρουσιάζεται με θάρρος μπροστά στους ισχυρούς του κόσμου, να ομολογεί τον Χριστό σαν δεκαοχτάχρονο παλληκαράκι και να υποβάλλεται στα πιο φρικτά μαρτύρια. Όμως η αγιότητα και η αγάπη για τον Χριστό , πού βρίσκεται σε ψυχές εκλεκτές και εξασκημένες της νήψεως και της θεϊκής αγάπης είναι σαν το παλιό κρασί, όσο ωριμάζουν τόσο πιο πολύτιμες και μεστές γίνονται.
Χωρίς να έχω την διάθεση να ηθικολογήσω άγονα, αλλά και με συστολή ώς νέος στην ηλικία ενώπιον γερόντων, σας καλώ αγαπητοί αδελφοί , να δούμε καθαρά δύο αντικειμενικές αλήθειες:
- Αυτός ο κόσμος της ανηθικότητας και της εκμετάλλευσης του ανθρώπου, του στείρου συντηρητισμού και της εξουθένωσης του ανθρώπου, του ψευδωνύμου προοδευτισμού και των πολλών και τραυματικών αδιεξόδων, είναι ένας κόσμος που δημιούργησαν οι τέως νέοι και πού τον συντηρούν οι νυν γέροντες. Παραδίδουμε και συντηρούμε έναν άσπλαχνο κόσμο για τις νεότερες γενιές, γεμάτο απελπισία και ζοφώδεις προοπτικές , μόνο και μόνο για να ικανοποιήσουμε συμφέροντα υλικά και πνεύμα αυταρχικότητας. Όμως η ευθύνη των γηραιοτέρων και δη των κρατούντων γηραιοτέρων είναι μεγάλη. Αληθινά, σκεφτόμαστε να παραδώσουμε έναν διεστραμμένο και σάπιο κόσμο στα παιδιά μας, τα οποία "φιλοδοξούμε" να τα κάνουμε "κατ'εικόνα και καθ'ομοίωσιν μας" δούλους στην ανομία και την απελπισία;
-Όπως η αγιότητα μεστώνει και αυξάνεται στις εκλεκτές ψυχές με την πάροδο του χρόνου, έτσι και η λαγνεία και η απληστία της αμαρτίας. Άλλοι άνθρωποι ωριμάζοντας εν τω γήρατι γίνονται σοφότεροι και τιμιώτεροι ως χρυσίον, ενώ οι περισσότεροι καταντούν πιο αχόρταγοι και περισσότερο λάγνοι, σε όλες τις μορφές και τα είδη της λαγνείας και της απληστίας. Το μεγάλο στοίχημα είναι να μείνει κάποιος εν τη καρδία, αεί και πάντα νέος. Αγνός,αγωνιστικός να παλευεί ως εσχάτων με τους δαίμονες της ψυχής του και τους πειρασμούς της ζωής του. Ας σκεφτούμε πόσο σεβαστοί και αγαπητοί μας είναι οι σοφοί και κόσμιοι και νουνεχείς γέροντες και πόσο θλιβεροί και γελοίοι γίνονται εκείνοι που παλιμπαιδίζουν ή τρέφουν μίση και πάθη και μάλιστα τα εκφράζουν δημόσια με αστοχίες και παραλυσίες και ασωτείες.
Ο άγιος Χαραλάμπης, ο γέρων τη ηλικία και σοφός τη πίστει, αλλά αεί νέος και θάλλων τη καρδία, ας γίνει πρότυπο λαμπρό όχι μόνο για τους γέροντες αλλά για όλους μας. Το έχουμε ανάγκη. ΑΜΗΝ

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΣΤ ΜΑΤΘΑΙΟΥ Η σωστή αξιοποίησις τών πρός ημάς χαρισμάτων τού Θεού π.Στέφανος Αναγνωστόπουλος


Η σημερινή παραβολή των ταλάντων, χριστιανοί μου, που ακούσαμε στο Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Θείας Λειτουργίας, μας ομιλεί για τα χαρίσματα που διανέμει ο Θεός στον άνθρωπο χωριστά. Εμείς συνήθως λέμε ότι δεν έχουμε κανένα χάρισμα, δεν το βλέπουμε και δεν το διακρίνουμε. 
Να σας πω ένα χάρισμα. 
Το ότι γεννηθήκαμε από Ορθοδόξους γονείς και βαπτιστήκαμε εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος είναι μέγα χάρισμα. 
Το ότι μας κοινώνησαν, οι περισσότεροι εξ αυτών, έστω και μια φορά ή δύο, όταν ήμασταν μωρά είναι και αυτό μία Θεία Δωρεά. 
Το ότι έχουμε μάτια και βλέπουμε, αυτιά και ακούμε, γλώσσα και ομιλούμε, χέρια που κινούμε, πόδια που περπατάμε, όλα αυτά δεν είναι μήπως δώρα του Θεού; Για σκεφτείτε αν ήμασταν, κουφοί, τυφλοί, βουβοί ή παράλυτοι; Προχτές που κατέβηκα στον Πειραιά συνάντησα μία κυρία να ζητά την βοήθεια των περαστικών επειδή δεν είχε πόδια. Και δόξασα τον Θεόν που σ’ αυτήν την ηλικία μπορούσα, είχα πόδια, και έχω πόδια και μπορούσα και περπατούσα. 
Η υγεία του σώματος, η αντοχή στους κόπους, η υπομονή στις αρρώστιες, στους πόνους και στα βάσανα της ζωής, μήπως αυτά δεν είναι τάλαντα και χαρίσματα του Αγίου Θεού; 
Το μυαλό, ο νους, η κρίσις, η μνήμη, μήπως δεν είναι από τις πλέον υψηλές δωρεές του Θεού; 
Είναι! Για σκεφτείτε αυτόν που διασαλεύεται το μυαλό του και κλείνεται στο ψυχιατρείο; Για σκεφτείτε και όλους εκείνους που ταράζεται και χάνεται το μνημονικό τους, και αρχίζει η γεροντική άνοια και το αλσχάιμερ! Το πόσο ταλαιπωρούνται αυτοί που τους υπηρετούν, αυτοί και μόνον το γνωρίζουν! Γι’ αυτό και το μυαλό μας, όταν αξιώνεται από τον Θεόν να έχει γερή μνήμη, με την κατά Χριστόν επιμέλεια αυξάνονται οι διανοητικές ικανότητες, και αποκτά ευστροφία το μυαλό μας πνευματική. 
Να λοιπόν πως αξιοποιείται σωστά και ξεχωριστά, αυτό το τάλαντο που λέγεται μνημονικό. Το μυαλό είναι όργανο του νου. Ο νους πάλι είναι το πνευματικό μέρος του όλου ανθρώπου. Άρα πνοή ζωής και φωτισμόν, δίδει ο Θεός στο νου, και ο νους το μεταφέρει στο μυαλό και αυτό με τη σειρά του το τακτοποιεί, το διανέμει, σε όλη την οργανική ζωή του ανθρώπου. 
Μέγα λοιπόν χάρισμα το μυαλό μας, και πιστεύω πως απ’ αυτό έχουμε όλοι μας, Δόξα σοι ο Θεός. Γι’ αυτό κρίνω και βγάζω συμπεράσματα, όπως και σεις. Κρίνω και αποφασίζω. Κρίνω και τα θέτω αυτά που αποφάσισα σε εφαρμογή. Προβληματίζομαι σε διάφορες υποθέσεις, και κάνω τις επιλογές μου. Και όλα αυτά με τη δύναμη του μυαλού, της λογικής και της κριτικής ικανότητος. Λίγα είναι αυτά τα χαρίσματα; 
Μας πλάθει ο Θεός κατ’ εικόνα αυτού και καθ’ ομοίωσιν. Ιδού η μεγίστη δωρεά! Το μέγιστον ευεργέτημα! Είμεθα εικόνες του Θεού, παιδιά του Θεού, θεοί κατά χάριν, με μυαλό! Με σκέψη. Με κρίση. Με θέληση. Με αισθήσεις και προαίρεση. Ιδού το μεγαλείον του Θεού. 
Ιδού τα χαρίσματά του στον άνθρωπον. Το εφευρετικό μυαλό που προάγει τις επιστήμες για το καλό της ανθρωπότητος. Η καλλιτεχνική ευαισθησία, τα ηγετικά προσόντα. Η αξιοποίησις της εξουσίας για το καλό της κοινωνίας, και της πατρίδος μας. Και ο πλούτος με τα πολλά αγαθά για κείνους που τα κατέχουν, είναι όλα αυτά πολύτιμα τάλαντα όπως και κείνα που αναφέραμε, αν μ’ αυτά ευεργετήσουμε ή ευεργετήσουν τους φτωχούς, τους ανέργους, τους αστέγους, και γενικά ολόκληρο το έθνος κτίζοντας νοσοκομεία και ευαγή ιδρύματα. 
Ιδού πληθώρα χαρισμάτων. Αλλά και συ που έγινες μητέρα, εσύ που έγινες πατέρας και παππούς όπως και ’γω, και όσοι γίναμε γονείς και σύζυγοι, είμεθα η μεγάλη δωρεά του Θεού, που απαιτεί αξιώσεις προσφοράς και θυσίας. Όπως η έγγαμη ζωή είναι μεγίστη δωρεά προς τον Θεόν, και από τον Θεόν προς εμάς, έτσι και η αγαμία είναι και αυτή χάρισμα. Το λέει ο Απόστολος Παύλος στην προς Κορινθίους Επιστολή του. «Έκαστος έχει ίδιον χάρισμα, ό μεν ούτος, ό δε ούτος». 

Χριστιανοί μου, άνδρες και γυναίκες, άγαμοι και έγγαμοι, νέοι, γέροι και παιδιά, όλοι μας ως Ορθόδοξοι χριστιανοί, έχομε ένα ιδιαίτερο, ιδιαίτερο χάρισμα. Τη φωνή της συνειδήσεως. Και μόνον αυτή φτάνει, αν την εκμεταλλευτούμε σωστά να μας βάλλει στην Βασιλείαν του Θεού. 
Επίσης έχουμε τη σωστική χάρη της Θείας Κοινωνίας, που απολαύσαμε προ ολίγου, και της Ιεράς Εξομολογήσεως, που είναι θείες δωρεές και τάλαντα που σώζουν. 
Όταν προσεύχεσαι συ και συ κάθε βράδυ, όταν προσεύχεσαι με την ευχούλα "Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με", όταν εκκλησιάζεσαι κάθε Κυριακή, όταν μελετάς κάθε μέρα το ιερόν Ευαγγέλιον, να λοιπόν πως αυξάνεις μέσα στην ψυχή σου τα πνευματικά χαρίσματα του Αγίου Θεού. Όταν πολεμάς τα πάθη σου, όταν καλλιεργείς τις Ευαγγελικές εντολές, όταν μάχεσαι εναντίον της κακίας του διαβόλου, όταν αντιστέκεσαι στις προσβολές και αυτού και της κακίας του κόσμου, ιδού πώς πολλαπλασιάζεις τις δωρεές και τα τάλαντα του Αγίου Θεού. 
Όταν κάνουμε πολλή υπομονή, ευδόκιμη υπομονή, και προπαντός όταν συγχωρούμε με όλη μας την καρδιά χωρίς κακίες και κρατούμενα, τότε ανοίγουν οι ουρανοί και ακούμε τη φωνή του Θεού Πατρός να μας βεβαιώνει. «Ευ δούλε αγαθέ, επί ολίγα ης πιστός, επί πολλών σε καταστήσω, είσελθε εις την χαράν του Κυρίου σου». 
Άρα είναι ανεκτίμητα τα χαρίσματα του Θεού, και τα υλικά, και τα διανοητικά, το μυαλό, η λογική, η μνήμη και λοιπά, και τα πνευματικά. 
Στα ιδιαίτερα χαρίσματα ανήκουν επίσης η ρητορική ικανότητα, η χρυσή μελωδία στη φωνή, το συγγραφικό και ποιητικό ταλέντο, η μελοποίησις κειμένων, η εκμετάλευσις των ήχων, η αγιογραφία και άλλα πολλά. Τα πάντα, και αυτή η ζωή μας, τα εμπλουτίζει η Θεία Χάρις η οποία σε κάθε βήμα, αυτού του βίου μας, μας φωτίζει, μας καθοδηγεί, μας συμπαρίσταται, μας δυναμώνει και μας εμψυχώνει για να πράττουμε το καλό και το αγαθό και να αποφεύγουμε το κακό, το πονηρό, το αισχρό, το βλάσφημο.
Οι δύο διαχειριστές αυτής της παραβολής αυτό έκαναν. Παρέλαβαν τα τάλαντα, δηλαδή τα υλικά, τα διανοητικά και τα πνευματικά προσόντα, και αγαθά από τον Θεόν και τα πολλαπλασίασαν. Διότι αυτή ήταν η υποχρέωσή τους. 
Τίποτα δεν ήταν δικό τους. Τίποτα δεν είχαν από τον εαυτόν τους. Όλα τα είχαν πάρει από τον Κύριο και Θεόν τους, με την εντολή να τα εργαστούν για να αποδώσουν καρπούς. Στην πρόθυμη εκτέλεση των καθηκόντων τους, στην προσπάθειά τους, και στην καλή τους προαίρεση, ήρχετο πάντοτε όπως και έρχεται η Θεία Χάρις, που τους δυνάμωνε τότε, καθοδηγούσε και φώτιζε. 
Και πάλι δωρεές και πάλι χαρίσματα για την προθυμία και την εργατικότητά τους. Άρα όλα τα αγαθά και τα καλά είναι του Θεού και όλες οι κακίες και οι αμαρτίες είναι δικές μας, γι’ αυτό και ο τρίτος διαχειριστής τιμωρήθηκε. Δεν επεξεργάστηκε το αγαθόν, το τάλαντον που του προσφέρθηκε. Μικρό το ποσόν που δόθηκε θα πείτε. Ναι αλλά μικρότερος και ο κόπος όμως που έπρεπε να καταβάλλει για να το αξιοποιήσει. Εκείνος όχι μόνον δεν το αξιοποίησε αλλά και το αχρήστεψε θάπτοντάς το μέσα στη γη. Άρα ένοχος μπροστά στο Θεό, δεν είναι μόνον εκείνος που σπαταλά τις δωρεές του Θεού στην αμαρτία, αλλά και κείνος που τις αχρηστεύει με την αδιαφορία και την τεμπελιά του. 
Αναφέραμε πλήθος αγαθών και χαρισμάτων που έχουμε απ’ αυτά. Μ’ αυτά πρέπει να δοξολογούμε και ευχαριστούμε το Θεό. Με αυτά πρέπει να εξυπηρετούμε τον πλησίον μας μέχρι αυτοθυσίας, μάλιστα. - Που θα το κάνουμε δηλαδή; 
Και με τα ίδια αυτά αγαθά πρέπει να αγωνιζόμεθα για τη σωτηρία της ψυχής μας. Έτσι αξιοποιούνται τα τάλαντα και τα χαρίσματα του Θεού. Διαφορετικά, είτε με την αδιαφορία μας για το καλό και την αρετή, είτε με τις πράξεις της αμαρτίας σκορπίζουμε και δεν συνάγουμε καρπούς και οφέλη για την ψυχή μας. 

Χριστιανοί μου και τέκνα εν Κυρίω, θα κλείσουμε με ένα τροπάριο που ψάλλεται το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης στα απόστιχα. Είναι λίγο γρήγορο το τροπάριο, αλλά ακούστε όμως σειρά σειρά, με την σχετική του ανάλυση. 
«Δεύτε πιστοί επεργασώμεθα προθύμως τω Δεσπότη». Ελάτε, μας λέει, πιστοί, ας καλλιεργήσουμε από αγάπη προς τον Δεσπότη Χριστό, τα χαρίσματα που λάβαμε από κείνον. 
«Νέμει γαρ τοις δούλοις τον πλούτον». Διότι αυτός μοιράζει τον πλούτον των χαρισμάτων του. 
«Και αναλόγως έκαστος πολυπλασιάσωμεν το της Χάριτος τάλαντον». Και ο καθένας, και όλοι μαζί, ανάλογα με αυτά που πήραμε ας προσπαθήσουμε να πολλαπλασιάσουμε τα δώρα που μας χάρισε ο Θεός και είπαμε πόσα είναι. 
«Ο μεν σοφίαν κομιείτο δι έργων αγαθών». Αυτός που έλαβε σοφίαν, ας την μεταδώσει με πράξεις αγαθές. 
«Ο δε λειτουργίαν λαμπρότητος επιτελείσθω». Και κάποιος άλλος ας προσφέρει λαμπρές υπηρεσίες προς ωφέλεια της κοινωνίας. 
«Κοινωνείτο δε του λόγου πιστός τω αμυήτω». Και ο δυνατός στην πίστη ας την μεταδίδει με λόγια θεϊκά, και παρηγοριάς σε κείνον που βρίσκεται στην άγνοια.
«Και σκορπιζέτω τον πλούτον πένησι ο άλλος». Και ο άλλος ας σκορπίζει τα πλούτη του στους φτωχούς. 
«Ούτω γαρ το δάνειον πολυπλασσιάσωμεν, και ως οικονόμοι πιστοί της Χάριτος, Δεσποτικής Χαράς αξιωθώμεν». Κατ’ αυτόν τον τρόπον, ο, τι χάρισμα λάβαμε σαν δάνειον από τον Θεόν, ας το αυξήσουμε για να αξιωθούμε επειδή φανήκαμε άξιοι διαχειρισταί των θείων χαρισμάτων, επειδή ακριβώς φανήκαμε άξιοι, να απολαύσουμε την ουράνια χαρά που δωρίζει ο κυρίαρχος Θεός. Και κλείνει το τροπάριο με τις λέξεις:
«Αυτής ημάς καταξίωσον Χριστέ ο Θεός ως φιλάνθρωπος».
Παρακαλώ ακούστε το τώρα το τροπάριον. 

Δεῦτε πιστοί, ἐπεργασώμεθα προθύμως τῷ Δεσπότῃ· νέμει γὰρ τοῖς δούλοις τὸν πλοῦτον, καὶ ἀναλόγως ἕκαστος, πολυπλασιάσωμεν, τὸ τῆς χάριτος τάλαντον. Ὁ μέν σοφίαν κομιείτω, δι' ἔργων ἀγαθῶν. Ὁ δὲ λειτουργίαν λαμπρότητος ἐπιτελείσθω, κοινωνείτω δὲ τοῦ λόγου, πιστος τῷ ἀμυήτῳ, καὶ σκορπιζέτω τὸν πλοῦτον, πένησιν ἄλλος· οὕτω γὰρ τὸ δάνειον πολυπλασιάσομεν, καὶ ὡς οἰκονόμοι πιστοὶ τῆς χάριτος, δεσποτικῆς χαρᾶς ἀξιωθῶμεν, αὐτῆς ἡμᾶς καταξίωσον, Χριστε ὁ Θεός, ὡς φιλάνθρωπος.

Είθε με τη Χάρη του Αγίου Θεού, να αξιοποιήσομε όλοι μας, 
τα λίγα ή τα πολλά χαρίσματα που μας έδωσε ο Πανάγιος Θεός,
Αμήν.

Αγίου Χαραλάμπους (10 Φεβρουαρίου) Η θαυματουργική πίστις του +Σεβασμιωτάτου πρώην Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου



από το βιβλίο του «Μυρίπνοα άνθη»
Σ'  αυτό το  κήρυγμα,  αγαπητοί,  θα  μιλήσουμε  για κάποιο     μεγάλο    μάρτυρα της πίστεως  μας, πού  φέρνει στη μνήμη μας τα αγιασμένα -μέρη της Μικράς Ασίας,   έχει οπού  επί αιώνες μέχρι το 1922 υπήρχε  ένας ολόκληρος χριστιανικός κόσμος.
Μικρά Ασία,  αλησμόνητη χώρα!  Όπου κι  αν σκάψη κανείς, θα βρη κόκκαλα ηρώων, λείψανα αγίων, σταυρούς και εικονίσματα και ερείπια από εκκλησιές και μοναστήρια. Όλα τώρα έχουν χαθή και όσοι κατάγονται από τα μέρη αυτά κι ήρθαν στην Ελλάδα, με συγκίνησι θυμούνται τις χαμένες πατρίδες, πού γέννησαν τόσους ήρωες και μάρτυρες όσους καμμιά άλλη χριστιανική χώρα. Ένας από τους μάρτυρες αυτούς είναι κι ο άγιος Χαράλαμπος, που τον γιορτάζουμε στις 10 Φεβρουαρίου. Γι΄ αυτόν θα μιλήσουμε, γιατί ο βίος του δείχνει, πόσο μεγάλη είναι η δύναμις της πίστεως που διδάσκει το Ευαγγέλιο.
*   *   *
Ο  άγιος  Χαράλαμπος  έζησε  τον 2ο   μΧ    αιώνα. Γεννήθηκε σε μια πόλι της Μικοάς Ασίας, την  Μαγνησία, που δεν απέχει πολύ απ' την πολύκλαυστη Σμύρνη. Οι χριστιανοί της πόλεως εκτίμησαν τον άγιο Χαράλαμπο για τον αγνό του χαρακτήρα και τη μεγάλη του πίστι και τον εξέλεξαν ιερέα. Ο κόσμος σήμερα ακούει τη λέξι «ιερεύς» και δεν δίνει καμμιά σημασία. «Παπάς», σου λέει ο άλλος. Και τα παιδιά ακούγοντας τους μεγάλους να μιλούν περιφρονητικά για τους ιερείς δεν θέλουν να γίνουν ιερείς όταν μεγαλώσουν, και ο ιερεύς υστέρα από μερικά χρόνια θα είναι κάτι σπάνιο. Γι΄ αύτη την περιφρόνησι προς την ιερωσύνη φταίνε βέβαια και μερικοί ανάξιοι ιερείς, πού δεν τιμούν την ιερή τους αποστολή. Άλλ' ο άγιος Χαράλαμπος δεν ήταν ένας από τους συνηθισμένους παπάδες, ήταν ιερεύς πού είχε συναίσθησι της αποστολής του. Λειτουργούσε και έκλαιγε από συγκίνησι. Κήρυττε το λόγο του Θεού και έκανε τις πιο ψυχρές καρδιές να συγκινούνται και ν' αγαπούν το Χριστό. Αγαπούσε τους φτωχούς και τους αρρώστους και επισκεπτόταν τα σπίτια των χριστιανών και συμβούλευε όλους, μικρούς και μεγάλους, να μένουν πιστοί στο Χριστό.
Τον ιερέα Χαράλαμπο τον αγαπούσαν και τον εκτιμούσαν όλοι. Ήταν με τα λόγια του και με τη ζωή του ένα δυνατό φως, πού φώτιζε όχι μονάχα τους χριστιανούς της πόλεως της Μαγνησίας, αλλά η λάμψις του έφθανε ακόμα μακρύτερα. Άλλα το φως αυτό δεν ήταν ευχάριστο στους ανθρώπους πού ζούσαν μέσ' στην αισχρή ειδωλολατρία. Και οι ειδωλολάτρες δεν ήταν λίγοι, ήταν πολλοί τότε, κι είχαν μαζί τους και το κράτος.
Την εποχή εκείνη αυτοκράτορας έγινε ένας, πού μισούσε τους χριστιανούς και αποφάσισε να τους καταδίωξη με όλη τη δύναμι πού είχε. Ωνομαζόταν Σεπτίμιος Σεβήρος. Αντιπρόσωπος του αυτοκράτορα στα μέρη της Μικράς Ασίας, σαν να πούμε νομάρχης, ήταν ένας πού λεγόταν Λουκιανός. Ήταν  κι' αυτός άγριος διώκτης   των  χριστιανών,   όπως   και  ο   αυτοκράτορας. Αυτός έδωσε  διαταγή  να συλλάβουν τον άγιο  και να τον φέρουν μπροστά του. Ο άγιος Χαράλαμπος ήταν πια πολύ γέρος. Ήταν 113 χρονών. Κι όμως, παρά τα βαθειά γεράματα, δεν έπαυε να λειτουργή και να εξυπηρετή     το λαό. Δεν ίσχυε,   βλέπετε,  στην  Εκκλησία τότε ο σημερινός νόμος του  κράτους, πού  υποχρεώνει τον παπά να φεύγη από την υπηρεσία του στα 75 χρόνια.  Αυτό δεν είναι  σύμφωνο με τους  ιερούς  Κανόνας. Ο  ιερεύς, εφ' όσον αισθάνεται     τον εαυτό του  καλά, πρέπει να μένη στη θέσι του  και  στα βαθειά γεράματα του. Ένας γέρος παπάς με άσπρα μαλλιά είναι στην ενορία του πολύ σεβαστός  και τα λόγια του ακούγονται με μεγάλη προσοχή, σαν μια φωνή πού προέρχεται από την αιωνιότητα.
Γέρος 113 χρονών ήταν ο άγιος Χαράλαμπος, αλλά μέσα στο γεροντικό αυτό κορμί υπήρχε μια καρδιά πού δεν γερνούσε από το χρόνο, μια καρδιά που ήταν πάντα νέα. Έτσι είναι αυτός πού πιστεύει, στο Χριστό, και όταν ακόμη γεράση, δεν χάνει τον ενθουσιασμό του' είναι πάντα νέος.
Ο τύραννος Λουκιανός νόμιζε πώς ένα γέρο άνθρωπο ήταν εύκολο να τον κάμη να λυγίση, ν' αρνηθή το Χριστό και να προσκύνηση τα είδωλα. Οι γέροι αγαπούν πολύ τη ζωή και τρέμουν το θάνατο και κάνουν τα πάντα για να προσθέσουν στη ζωή τους μερικές μέρες. Μα ο άγιος Χαράλαμπος δεν φοβόταν το θάνατο. Ήταν στην πίστι βράχος. Τίποτα δεν μπορούσε να τον κλονίση. Τα λόγια, που του έλεγε ο τύραννος για ν' αρνηθή το Χριστό, έκαναν τον άγιο Χαράλαμπο πιο αποφασιστικό και θαρραλέο. Η ανησυχία μέσα του μεγάλωνε. Απαντούσε με παρρησία. Εγώ, έλεγε στον τύραννο, τόσα χρόνια υπηρετώ το Χριστό και δεν τον αρνήθηκα ποτέ, και τώρα στα γεράματα μου, πού από ώρα σε ώρα περιμένω το θάνατο, να τον αρνηθώ ; Ποτέ! Ο θάνατος θα με φέρη κοντά στο Χριστό.
Ο τύραννος εξωργίστηκε απ' την ηρωική αντίστασι του αγίου και διέταξε φοβερό μαρτύριο' διέταξε να γδάρουν τον άγιο Χαράλαμπο ζωντανό. Ανατριχιάζει κανείς ακούγοντας ένα τέτοιο μαρτύριο. Αλλ' ο άγιος δεν τρόμαζε. Η καρδιά του ήταν δοσμένη στο Χριστό και ο Χριστός του έδωσε δύναμι να νικήση τον πειρασμό αυτό και να θριάμβευση. Μόλις οι στρατιώτες άρχισαν το φοβερό μαρτύριο, ο άγιος με τη θερμή του προσευχή έκαμε θαύμα και τα χέρια των στρατιωτών σταμάτησαν, και ο τύραννος φοβήθηκε, και ο άγιος απ' το μαρτύριο αυτό βγήκε πιο λαμπρός και με μεγαλύτερη δύναμι κήρυττε το Χριστό. Η φήμη του ξάπλωσε παντού. Ω τί μπορεί να κάμη ένας άγιος ιερεύς, σαν τον άγιο Χαράλαμπο!
Η φήμη του αγίου έφθασε μέχρι τα ανάκτορα, και όταν ο αυτοκράτορας περιώδευε την Ανατολή και πήγε στην Αντιόχεια, διέταξε να φέρουν μπροστά του τον άγιο. Για δεύτερη φορά ο άγιος Χαράλαμπος ανακρίνεται' ανακρίνεται απ' τον ίδιο τον αυτοκράτορα. Αλλά και για δεύτερη φορά ομολογεί την πίστι του. Ο αυτοκράτορας αγρίεψε και διέταξε να τον βασανίσουν και τέλος να τον αποκεφαλίσουν. Ο άγιος έδειξε τόση καρτερία στο μαρτύριο του, ώστε τρεις στρατιώτες απ' τους δήμιους του, άπιστοι μέχρι την ώρα εκείνη, αρνήθηκαν να εκτελέσουν τη διαταγή του βασιλιά και φώναξαν: Είμαστε κι' εμείς χριστιανοί. Άλλα και αύτη η κόρη του, Γαλήνη, βλέποντας τα θαύματα του αγίου πίστεψε στο Χριστό. Και άλλοι ακόμα, ειδωλολάτρες, άνδρες και γυναίκες, μαζί με την κόρη του βασιλιά ομολόγησαν την πίστι τους και μαρτύρησαν μαζί με τον άγιο.
Αγαπητοί μου! Όσοι διαβάζουν τους βίους των αγίων και βλέπουν τι μαρτύρια υπέφεραν για το Χριστό, απορούνε που εύρισκαν τη δύναμι αύτη. Άλλα στην απορία αύτη άπαντα το Ευαγγέλιο. Μας διηγείται ότι μια κόρη, πού ήταν δαιμονισμένη και καμμιά δύναμις δεν μπορούσε να την θεραπεύση, ξαφνικά έγινε καλά. Πώς; Η μάνα της παρακάλεσε το Χριστό να κάμη καλά την κόρη της, τον παρακάλεσε με πίστι μεγάλη, και ο Χριστός άκουσε την παράκλησι της μάνας και μια δύναμις αόρατη, η δύναμις του Χριστού, έδιωξε απ' την ψυχή της κόρης όλα τα δαιμόνια. Αυτή η πίστις στο Χριστό είναι εκείνη που έδωσε δύναμι στον άγιο Χαράλαμπο να διώχνη δαιμόνια, να γιατρεύη άρρωστους, να κάνη θαύματα και, το πιο σπουδαίο, να υποφέρη όλα τα φοβερά μαρτύρια και μέχρι την τελευταία του αναπνοή να ομολογή την πίστι του. Αυτή η πίστις μέχρι σήμερα δίνει δύναμι σ' όσους πιστεύουν να νικούν τους πειρασμούς, τους διωγμούς και τα μαρτύρια και με παρρησία παντού να ομολογούν την Ορθοδοξία. Στον καθένα απ' αυτούς, παλαιούς και νέους μάρτυρες, ταιριάζει ο λόγος που είπε ο Χριστός στη γυναίκα: «Ω γύναι, μεγάλη σου η πίστις! γενηθήτω σοι ως θέλεις» (Ματθ. 15, 2θ). Ω μάρτυρες, μεγάλη η πίστις σας! Σας παρακαλούμε δεηθήτε στον Κύριο για να δώση και σ' εμάς την πίστι τη δική σας.

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...