πηγή
Στὴν παραβολὴ τοῦ πλουσίου καὶ τοῦ φτωχοῦ Λαζάρου, θίγεται ἕνα ἀπὸ τὰ μεγαλύτερα κοινωνικὰ προβλήματα ὅλων τῶν ἐποχῶν. Πρόβλημα ποὺ ἔχει δημιουργήσει κατὰ καιροὺς συγκρούσεις, ταραχές, ἀκόμα καὶ ἐπαναστάσεις. Ἡ προσπάθεια ἐπιλύσεώς του δημιούργησε οἰκονομικὲς θεωρίες καὶ ἰδεολογίες. Εἶναι τὸ πρόβλημα τῆς ἄνισης κατανομῆς τοῦ πλούτου καὶ ἡ συχνὴ ἀσπλαχνία τῶν πλουσίων ἀπέναντι στοὺς φτωχούς.
Ὁ πλοῦτος, σὲ ὑλικὰ κυρίως ἀγαθά, εἶναι ἕνα εἴδωλο, ἕνας ψεύτικος θεός, μὲ πολλοὺς προσκυνητές. Ὄχι μόνο πλουσίους, ἀλλὰ καὶ φτωχούς. Διότι, τὸ οὐσιαστικὸ πρόβλημα δὲν εἶναι ἡ κατοχὴ τοῦ πλούτου, ἀλλὰ ἡ σωστὴ ἢ λανθασμένη διαχείρισή του. Ἡ μετατροπή του ἀπὸ μέσο, σὲ σκοπὸ τῆς ζωῆς.
Ἡ λατρεία τοῦ πλούτου εἶναι ἡ βασικὴ αἰτία πολλῶν κοινωνικῶν ἀναστατώσεων καὶ ταραχῶν. Δὲν εἶναι ὑπερβολὴ νὰ ποῦμε, ὅτι σὲ μεγάλο ποσοστὸ ἡ κοινωνία κινεῖται ἀπὸ τὴν οἰκονομία. Ὁ Χριστὸς ὅμως σὰν γνήσιος ἀνατόμος τῆς ἀνθρώπινης ψυχῆς, θέτει τὸ θέμα σὲ ἄλλη βάση δίνοντάς του αἰώνιες διαστάσεις. Ἐκτὸς ἀπὸ τὸν πλοῦτο καὶ τὴν φτώχεια ὑπάρχει καὶ ἡ αἰώνια ζωή. Ἡ καλὴ ἢ ἡ κακὴ διαχείριση τοῦ πλούτου ἔχει σοβαρὲς συνέπειες στὴν μετὰ θάνατον κατάσταση τῆς ψυχῆς τοῦ ἀνθρώπου, στὴν αἰώνια ζωή. Ἐκεῖ τὰ πράγματα, ὅπως δείχνει ἡ παραβολή, ἀνατρέπονται. Ὁ αὐτάρκης σὲ ὑλικὰ ἀγαθὰ, ἀλλὰ ἄσπλαχνος πλούσιος, γίνεται πανενδεής. Ὁ φτωχὸς Λάζαρος, ζεῖ μακάριος στοὺς «κόλπους τοῦ Ἀβραάμ». Ἡ κατάληξη τῆς ἀσπλαχνίας τοῦ πλουσίου εἶναι ἡ ἀπεγνωσμένη κραυγή του «Πάτερ Ἀβραάμ, ἐλέησόν με, καὶ πέμψον Λάζαρον, ἵνα βάψῃ τὸ ἄκρον τοῦ δακτύλου αὐτοῦ ὕδατος, καὶ καταψύξῃ τὴν γλώσσαν μου». (Λουκ. ιστ΄ 24).
Ὁ «ὀδυνόμενος» μέσα στὶς «φλόγες τῆς κολάσεως», δὲν θὰ εἶναι μόνον ὁ πλούσιος. Θὰ εἶναι ὁ «ὀργισμένος» φτωχός, τὸ τέκνο τοῦ μίσους καὶ τῆς ὀργῆς. Αὐτὸς ποὺ μέσα στὴν φτώχεια του ἔχει ἀπολυτοποιήσει τὴν ἀξία τοῦ πλούτου καὶ ἐπιθυμεῖ τὴν ἀπόκτησή του μὲ κάθε μέσον. Αὐτὸς ποὺ αἰσθάνεται ὀργὴ, μίσος, φθόνο γιὰ τοὺς «ἔχοντες καὶ κατέχοντες».
2. Ἡ διαφορετικὴ ἐπίγεια κατάσταση τῶν δύο προσώπων τῆς παραβολῆς
Ὁ Κύριος μὲ τὴν παραβολὴ του αὐτὴ σκιαγραφεῖ ἐναργέστατα τὴν κατάσταση τῶν δύο προσώπων στὴν ἐπίγεια ζωή τους:
Ὁ πλούσιος, δὲν ἀναφέρεται οὔτε κατ᾿ ὄνομα ἀπὸ τὸν Κύριο, διότι θεωρεῖται ἀνάξιος νὰ μνημονευθεῖ, ἀνύπαρκτος γιὰ τὸ Θεό. Οἱ Ἰσραηλίτες ἔδιναν μεγάλη σημασία στὸ ὄνομα. Πίστευαν ὅτι τὸ ὄνομα ἔκρυβε δύναμη καὶ συμβόλιζε τὴν ὕπαρξη καὶ τὴν ὀντότητα τοῦ προσώπου. Ἑπομένως, ἄνθρωπος χωρὶς ὄνομα θεωρεῖτο πρακτικὰ ἀνύπαρκτος.
Ὁ πλούσιος τῆς παραβολῆς εἶχε ὅλα τὰ ἀγαθὰ ποὺ μπορεῖ νὰ ἐπιθυμήσει ἄνθρωπος. Ἔμενε σὲ πολυτελῆ κατοικία, ντυνόταν πολυτελῶς «ἐνεδιδύσκετο πορφύραν καί βύσσον», διασκέδαζε καὶ περνοῦσε καλὰ ἀπολαμβάνων τὰ πλούσια ἀγαθὰ του «εὐφραινόμενος καθ᾿ ἡμέραν λαμπρῶς». Μέσα στὴν αὐτάρκεια τῶν ὑλικῶν ἀγαθῶν καὶ παραδομένος στὶς καθημερινές του ἀπολαύσεις, δὲν εἶχε καιρὸ οὔτε μυαλὸ νὰ δεῖ καὶ νὰ βοηθήσει τὸν φτωχὸ Λάζαρο ποὺ «ἐβέβλητο ἡλκωμένος», κειτόταν γεμᾶτος πληγὲς στὰ σκαλοπάτια τοῦ σπιτιοῦ του. Ἀγνοοῦσε τελείως τὴν ὕπαρξή του.
Ὁ φτωχὸς ὀνόματι Λάζαρος, ποὺ σημαίνει «ὁ Θεὸς βοηθός μου», κειτόταν στὰ σκαλοπάτια τοῦ ἀνακτόρου τοῦ πλουσίου ἄρρωστος, γεμᾶτος πληγές, μόνος καὶ πεινασμένος. Προσπαθοῦσε νὰ χορτάσει ἀπὸ τὰ ψίχουλα ποὺ ἔπεφταν ἀπὸ τὸ τραπέζι τοῦ πλουσίου. Δὲν εἶχε καμμιὰ ἀνθρώπινη συμπαράσταση καὶ παρηγοριά. Μόνο τὰ σκυλιὰ τὸν συντρόφευαν καὶ τὸν καθάριζαν (ἔγλυφαν) τὶς πληγές. Ὅμως ὁ φτωχὸς Λάζαρος, ὑπέμεινε καρτερικὰ τὴν φτώχεια, τὴν μοναξιὰ καὶ τὴν ἀσθένειά του. Δὲν ἐγόγγυσε, δὲν ἐξέφρασε παράπονο, δὲν ὀργίστηκε κατὰ τοῦ πλουσίου. Αὐτὸ ἀκριβῶς τοῦ ἐπιβράβευσε ὁ Θεός.
3. Ὁ Θάνατος ἀμφοτέρων
Ὁ θάνατος εἶναι ἡ κοινὴ μοίρα ὅλων τῶν ἀνθρώπων. Ἔρχεται νὰ ἐξισώσει ὅλες τὶς διαφορές: κοινωνικῆς τάξης, οἰκονομικῆς κατάστασης, μορφωτικοῦ ἐπιπέδου, ἡλικίας καὶ φύλου. Ἔρχεται νὰ δώσει τέλος στὴν φτώχεια καὶ στὴ δυστυχία ἀφενός, ἀλλὰ καὶ στὴν χλιδὴ καὶ στὴν ἀσυδοσία ἀφετέρου.
Ὁ Χριστὸς δὲν λέει τίποτα γιὰ τὴν κηδεία τοῦ σώματος τοῦ Λαζάρου. Ἴσως ἔσκαψαν καὶ τὸν ἔχωσαν σὲ ἕνα λάκκο, γιὰ νὰ μὴν τὸν φᾶνε τὰ σκυλιά, ποὺ ἔγλυφαν τὶς πληγές του. Ὅμως γιὰ τὴν ψυχὴ του ὁ Κύριος λέει ὅτι: «ἀπηνέχθη ὑπὸ τῶν ἀγγέλων εἰς τοὺς κόλπους τοῦ Ἀβραὰμ», δηλαδὴ ὅτι μεταφέρθηκε ἡ ψυχή του ἀπὸ τοὺς ἀγγέλους στοὺς κόλπους (στὴν ἀγκαλιὰ) τοῦ Πατριάρχου Ἀβραὰμ.
Ἐν παρενθέσει θὰ μπορούσαμε νὰ ποῦμε ὅτι οἱ Ἰουδαῖοι μεταχειρίζονταν τρεῖς εἰκόνες γιὰ νὰ παραστήσουν τὴν μετὰ θάνατον εὐτυχῆ κατάσταση τῶν δικαίων:
α. Ὅτι μεταφέρονταν «εἰς τὸν Παράδεισο τῆς Ἐδὲμ».
β. Ὅτι βρίσκονταν κάτω ἀπὸ τὸ θρόνο τῆς Θείας δόξης.
γ. Ὅτι ἀναπαύονταν στοὺς κόλπους (στὴν ἀγκαλιὰ) τοῦ Ἀβραὰμ.
Ὁ κύριος χρησιμοποιεῖ τὴν Τρίτη εἰκόνα καὶ ὄχι τυχαῖα. Διότι, ὁ Ἀβραὰμ ἐθεωρεῖτο πρότυπο πιστοῦ καὶ εὐσεβοῦς ἀνθρώπου. Ἦταν κατεξοχήν φιλόξενος, γι᾿ αὐτὸ καὶ «ἔλαθε καὶ ἀγγέλους ξενίσαι», (Ἑβρ ιγ΄ 12), ὅπως λέγει ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἀλλὰ καὶ ἔχει μείνει παροιμιώδης ἡ «Ἀβραμιαία φιλοξενία» του. Ἐπιπλέον, ὁ Ἀβραὰμ ἦταν πλούσιος, ἀλλὰ πλούσιος τελείως ἀντίθετος μὲ τὸν πλούσιο τῆς σημερινῆς παραβολῆς. Ἦταν πλούσιος κατεξοχήν φιλόξενος, σπλαχνικός, ἐλεήμων καὶ φιλάνθρωπος.
Ἔτσι λοιπόν, ὁ φτωχός, ὁ ἄρρωστος, ὁ μοναχικὸς καὶ περιθωριακὸς, ἀλλὰ καὶ ὑπομονετικὸς Λάζαρος, μετὰ θάνατον παραλαμβάνεται ἀπὸ ἀγγέλους καὶ ὁδηγεῖται στὸν Παράδεισο, στὴν θαλπωρὴ τῆς ἀγκαλιᾶς τοῦ Ἀβραάμ.
Ἀντίθετα, γιὰ τὸν πλούσιο ὁ Κύριος λέει: «ἀπέθανε δὲ καὶ ὁ πλούσιος καὶ ἐτάφη». Ἴσως ἔτυχε μεγαλοπρεποῦς κηδείας, ἴσως ἀνήγειραν ὡραῖο μνημεῖο ἀπὸ μάρμαρο καὶ ἐχάραξαν σὲ αὐτὸ τὸ ὄνομά του. Ἡ ψυχή του δὲν παρελήφθη ὑπὸ ἀγγέλων, ἀλλὰ βρέθηκε στὸν Ἅδη «ὑπάρχων ἐν βασάνοις» καὶ βλέποντας ἀπὸ μακρυὰ τὸν Ἀβραὰμ καὶ τὸν Λάζαρο στὴν ἀγκαλιά του, ζητάει βοήθεια καὶ ἀναψυχὴ σὲ αὐτόν.
4. Ὁ διάλογος πλουσίου καὶ Ἀβραὰμ
«Καὶ αὐτὸς (ὁ πλούσιος), φωνήσας εἶπεν× πάτερ Ἀβραάμ, ἐλέησόν με…». Μὲ δυνατὴ φωνὴ ἀπηύθηνε θλιβερὴ παράκληση στὸν Ἀβραάμ, ἀπολώντας τον πατέρα. Ἡ προσφώνηση αὐτὴ δείχνει ὅτι, ἴσως ὁ πλούσιος ἦταν εὐσεβὴς καὶ τηροῦσε τὸ νόμο. Στὴν παραβολὴ δὲν κατηγορεῖται ὅτι γιὰ ἀσέβεια, ἀλλὰ γιὰ ἔλλειψη ἀγάπης. Μπῆκε στὸν τόπο τῆς βασάνου ὡς ἀνελεήμων καὶ φιλήδονος, ὄχι ὡς ἀσεβής.
«Ὀδύνωμαι ἐν τῇ φλογὶ ταύτη, ἐλέησόν με× πέμψον Λάζαρον, ἵνα βάψῃ τὸ ἄκρον τοῦ δακτύλου αὐτοῦ ὕδατος καὶ καταψύξῃ τὴν γλώσσαν μου». Ὁ πλούσιος βρισκόμενος στὸν Ἅδη, βασανίζεται οἰκτρὰ ἀπὸ τὶς φλόγες τῆς κολάσεως καὶ ζητάει ἀπεγνωσμένα μία μικρὴ ἀναψυχή.
Ὁ Ἀβραὰμ γεμᾶτος καλωσύνη καὶ γλυκύτητα τὸν ἀποκαλεῖ παιδί του: «τέκνον μνήσθητι ὅτι σὺ ἀπέλαβες τὰ ἀγαθά σου ἐν τῇ ζωῄ σου, ὁ δὲ Λάζαρος τὰ κακά. Νῦν δὲ ὧδε παρακαλεῖται, σὺ δὲ ὀδυνᾶσαι… Καὶ ἐπὶ πᾶσιν τούτοις μεταξὺ ἡμῶν καὶ ὑμῶν χάσμα μέγα ἐστήρικται…».
Ὁ Ἀβραὰμ ὑπενθυμίζει στὸν πλούσιο, τὸ πόσο διαφορετικὰ ἔζησαν στὴν ζωή τους καὶ ὅτι ἡ μὲν ἀγόγγυστη καὶ ἀναμάρτητη ζωὴ τοῦ Λάζαρου ἐπιβραβεύτηκε, ἡ δὲ ἀσπλαχνία καὶ φιληδονία τοῦ πλουσίου τιμωρήθηκε. Παρόλα αὐτά, μεταξὺ Παραδείσου καὶ Κολάσεως ὑπάρχει μεγάλο καὶ ἀγεφύρωτο χάσμα. Ἡ μεταβολὴ δὲ αὐτῆς τῆς καταστάσεως εἶναι μὴ ἀναστρέψιμη, διότι «ἐν τῷ Ἅδῃ οὐκ ἔστιν μετάνοια». Καὶ αὐτὸ, διότι στὴν ἄλλη ζωὴ ὁ ἄνθρωπος δὲν εἶναι ὁλόκληρος, δὲν ἔχει σῶμα καὶ ἑπομένως δὲν εἶναι δυνατὴ ἡ μετάνοια καὶ ἡ ἐπανόρθωση τῶν κακῶν ποὺ ἔκανε.
Στὴν συνέχεια, ὁ πλούσιος ἀπευθύνει δεύτερη παράκληση στὸν Ἀβραὰμ «ἐρωτῶ οὖν σέ…», σὲ παρακαλῶ πάτερ Ἀβραὰμ νὰ στείλεις τὸ Λάζαρο στὴ γῆ, διότι ἔχω πέντε ἀδελφούς, νὰ τοὺς ἐνημερώσει τί συμβαίνει ἐδῶ πάνω, γιὰ νὰ μὴν ἔχουν τὴν ἴδια τύχη μὲ ἐμένα. Στὴν συζήτηση αὐτή, δὲν φαίνεται ὁ πλούσιος νὰ ἔχει μετάνοια. Δὲν φαίνεται νὰ ἔχει καταλάβει σὲ τί ἔφταιξε καὶ βρίσκεται τώρα στὴν ζοφερὴ αὐτὴ κατάσταση στὸν Ἅδη. Καὶ ὅταν ἐνδιαφέρεται γιὰ τοὺς ἀδελφούς του, πάλι ἐγωϊστικὰ ζητάει νὰ σώσει μόνο τοὺς ἀδελφούς του.
Ὁ Ἀβραὰμ τοῦ ἀπαντᾶ ὅτι, δὲν χρειάζεται νὰ σταλεῖ ὁ Λάζαρος, διότι τὰ ἀδέλφια του ἔχουν τόν Μωϋσῆ καὶ τοὺς Προφῆτες καὶ ὀφείλουν νὰ ὑπακούσουν σὲ αὐτούς.
Ὁ πλούσιος ὅμως ἐπιμένει: «Οὐχί, πάτερ Ἀβραάμ, ἀλλ᾿ ἐὰν τὶς ἀπὸ νεκρῶν πορευθῆ πρὸς αὐτοὺς μετανοήσουσιν». Ὁ πλούσιος ἰσχυρίζεται ὅτι, ἐὰν συνέβαινε τὸ θαῦμα νὰ ἀναστηθεῖ κάποιος ἐκ τῶν νεκρῶν καὶ νὰ διδάξει τοὺς ἀνθρώπους, τότε αὐτὸν θὰ τὸν πιστεύσουν. Ὅμως, ἀπατήθηκε, διότι ὁ Χριστὸς ἀναστήθηκε ἀπὸ τοὺς νεκροὺς καὶ φανερώθηκε σὲ αὐτοὺς ποὺ ἦταν διατεθειμένοι νὰ τὸν πιστέψουν. Ὅσοι τὸν πίστεψαν τὸν ἀκολούθησαν καὶ ἔγιναν Χριστιανοί.
Ἡ τελικὴ ἀπάντηση τοῦ Ἀβραὰμ ἦταν: «Εἰ Μωϋσέως καὶ προφητῶν οὖν ἀκούουσιν, οὐδὲ ἐὰν τὶς ἐκ νεκρῶν ἀναστῆ πεισθήσονται». Αὐτὸ πράγματι συνέβη μὲ τοὺς σύγχρονους μὲ τὸ Χριστὸ Ἰσραηλίτες. Ὅσοι δὲν τὸν πίστεψαν ὅταν δίδασκε καὶ θαυματουργοῦσε, δὲν τὸν πίστευσαν καὶ ἀναστάντα. Ὁμοίως δὲν τὸν πίστεψαν ὅταν ἀνέστησε τὸν Λάζαρο. Ἀντὶ νὰ τοῦ εἶναι εὐγνώμονες θέλησαν νὰ σκοτώσουν καὶ τὸ Λάζαρο.
5. Συμπεράσματα καί διδάγματα
Ἡ παραβολὴ τοῦ «πλουσίου καὶ τοῦ Λαζάρου», καθὼς καὶ ἡ παραβολὴ «τῆς μέλλουσας κρίσεως», εἶναι οἱ δύο διδαχές, ποὺ ὁ Χριστὸς μᾶς περιγράφει ἀχνὰ κάποιες πραγματικότητες τῆς «ἄλλης ζωῆς». Ἀπὸ τὰ πολλὰ σημεῖα ποὺ μποροῦμε νὰ σχολιάσουμε σταχυολογοῦμε μερικά, γιὰ νὰ ἐξάγουμε κάποια ὠφέλιμα συμπεράσματα:
Πρῶτον, ἡ παραβολὴ μᾶς παρουσιάζει τὴν μεγάλη ἀλήθεια, ὅτι οἱ πλούσιοι δὲν πρέπει νὰ ὑψηλοφρονοῦν γιὰ τὸν πλοῦτο καὶ τὰ ὑλικὰ ἀγαθά τους, οὔτε νὰ στηρίζουν σὲ αὐτὰ ὅλες τους τὶς ἐλπίδες καὶ νὰ ξεχνοῦν τὸ Θεό. Διότι, ὁ πλοῦτος ἀφενὸς παρασύρει τὸν ἄνθρωπο σὲ καταχρήσεις καὶ ἁμαρτωλὲς διασκεδάσεις, τοῦ δίνει τὴν ψευδαίσθηση τῆς αὐτάρκειας, ἀφετέρου τὸν διευκολύνει νὰ ξεχνᾶ τὸ Θεὸ καὶ τοὺς συνανθρώπους του. Ἑπομένως, ὁ πλοῦτος εἶναι μεγάλος πνευματικὸς κίνδυνος, ἐὰν δὲν γίνεται καλὴ διαχείρισή του. Μπορεῖ νὰ ὁδηγήσει σὲ πνευματικὸ θάνατο, δηλαδὴ σὲ αἰώνιο χωρισμὸ ἀπὸ τὸ Θεό.
Δεύτερον, οἱ πτωχοὶ δὲν πρέπει νὰ παραπονοῦνται καὶ νὰ γογγύζουν κατὰ τοῦ Θεοῦ, οὔτε νὰ φθονοῦν καὶ νὰ μισοῦν τοὺς πλουσίους, οἱ ὁποῖοι συνήθως εἶναι ἄδικοι καὶ ἄσπλαχνοι. Ἂς ὑπομένουν ἀγόγγυστα καὶ μὲ ἀξιοπρέπεια τὶς δυσκολίες, τὶς θλίψεις καὶ τὴν ἀνέχειά τους, μὲ ἀπόλυτη πεποίθηση ὅτι ἡ ὑπομονή τους θὰ ἐπιβραβευτεῖ. Ἂς εἶναι βέβαιοι ὅτι οἱ δοκιμασίες τους σὲ αὐτὴν τὴ ζωὴ εἶναι παιδαγωγικὰ μέσα γιὰ τὴν κατὰ Θεὸ πρόοδό τους, καὶ εἰσιτήριο γιὰ τὴ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, ἂν δὲν ὑποκύψουν στὸν πειρασμὸ τοῦ φθόνου καὶ τοῦ μίσους τῶν πλουσίων. Ἡ ἀγόγγυστη ὑπομονὴ στὶς δοκιμασίες, δὲν σημαίνει ὅτι οἱ πτωχοὶ δὲν δικαιοῦνται νὰ θέλουν καὶ νὰ ἐπιδιώκουν νὰ βελτιώσουν τὴ θέση τους.
Τρίτον, ἡ παραβολὴ αὐτὴ δείχνει καθαρὰ ὅτι, ὁ σκοπὸς τῆς παρούσης ζωῆς εἶναι ἡ κατάκτηση τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ, ἡ συμμετοχὴ τῶν πιστῶν καὶ τῶν δικαίων στὴν αἰώνια δόξα καὶ μακαριότητα. Ἡ παραβολὴ ἐπιβεβαιώνει κατὰ τρόπο ἀδιαφιλονίκητο, ὅτι οἱ ψυχὲς ὑπάρχουν καὶ μετὰ θάνατον, αἰσθάνονται καὶ χαίρουν ἢ πάσχουν, ἀνάλογα μὲ τὸ πῶς ἔζησαν τὴν ἐπίγεια ζωή τους. Μία ἄλλη ἐπιβεβαίωση τοῦ γεγονότος ὅτι οἱ ψυχὲς ὑπάρχουν, ζοῦν καὶ ἔχουν πλήρη αὐτοσυνειδησία μετὰ θάνατον, εἶναι οἱ θαυματουργικὲς ἐπεμβάσεις τῶν Ἁγίων, στὴ ζωὴ τῶν πιστῶν, δηλαδὴ τὰ θαύματα ποὺ ἐπιτελοῦν οἱ Ἅγιοι ὑπὲρ τῶν πιστῶν. Ἔστω καὶ ἕνα μόνο θαῦμα ἑνὸς μόνο Ἁγίου ἢ τῆς Παναγίας νὰ εἶναι ἀληθινό, ἐπιβεβαιώνει τὴν ὕπαρξη τῶν ψυχῶν μετὰ θάνατον καὶ τὸ ἐνδιαφέρον τῶν Ἁγίων, ἢ ὅσων ἔχουν εὐαρεστήσει τὸ Θεό, ὑπὲρ τῶν ἀγωνιζόμενων πιστῶν.
Τέταρτον, ὅτι ὁ τρόπος μὲ τὸν ὁποῖον ζεῖ κάθε ἄνθρωπος σὲ αὐτὴ ἐδῶ τὴ ζωή, θὰ κρίνει ὁριστικὰ καὶ τὸ αἰώνιο μέλλον του. Ὅσοι ζοῦν μὲ ἀγάπη, μὲ δικαιοσύνη καὶ «καρποφοροῦν ἐν ὑπομονῇ», ἀλλὰ καὶ οἱ μετανοοῦντες ἁμαρτωλοὶ (ἐὰν ἡ μετάνοιά τους εἶναι εἰλικρινὴς), θὰ ἀπολαύσουν τὴν αἰώνια μακαριότητα κοντὰ στὸ Θεό. Ἀντιθέτως, ὅσοι ἀντιτάχθηκαν στὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ, ἔζησαν ἐνσυνείδητα μέσα στὴν ἁμαρτία καὶ στὴν ἀδικία, δὲν ἔδωσαν ἀγάπη σὲ κανένα συνάνθρωπό τους καὶ ἔφυγαν ἀμετανόητοι, δὲν μποροῦν νὰ ἐλπίζουν στὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ. Γι᾿ αὐτοὺς ἡ παρουσία τοῦ Θεοῦ θὰ εἶναι ἔλεγχος καὶ κρίση. Μετὰ τὸ θάνατό τους, δὲν θὰ ὑπάρξει μεταβολὴ τῆς καταστάσεως.
Ὁ Παράδεισος καὶ ἡ Κόλαση, φαίνεται καθαρὰ στὴν παραβολή, ὅτι εἶναι ὑπαρκτὲς ψυχικὲς καταστάσεις. Ἐπίσης, ὅτι ὁ Ἀβραὰμ (ποὺ λειτουργεῖ στὴν παραβολὴ ὡς προσωποποίηση τοῦ Θεοῦ), ἀρνεῖται ἔστω καὶ μία σταγόνα ὕδατος, δηλαδὴ τὴν ἐλάχιστη ἀναψυχή, στὸν βασανιζόμενο πλούσιο. Αὐτὸ δὲν σημαίνει ὅτι ὁ Θεὸς δὲν ἀγαπᾶ τοὺς ἁμαρτωλοὺς καὶ δὲν θέλει τὴ σωτηρία τους. Ἀλλὰ οἱ ἴδιοι μὲ τὴ συμπεριφορά τους στὴν ἐπίγεια ζωή, ἀπέκλεισαν κάθε κοινωνία τους μὲ τὸ Θεό. Ἔτσι, ὁ Θεὸς δὲν μπορεῖ νὰ τοὺς σώσει μὲ τὸ ζόρι.
Τέλος, ἡ ἀλήθεια τοῦ Χριστοῦ, ποὺ διδάσκει ἡ Ἁγία Γραφὴ καὶ διασώζει ἡ Ἱερὰ Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας, εἶναι ἀσφαλὴς καὶ ἀλάνθαστη ὁδηγὸς γιὰ τὴ σωτηρία. Ἂς μὴν περιμένουμε ἄλλες ἀποκαλύψεις. Τὸ Ἅγιο Πνεῦμα μᾶς ἔχει δώσει ὅ,τι εἶναι ἀναγκαῖο γιὰ τὴ σωτηρία μας. Ἂς μὴν ζητᾶμε σὲ ἄλλες θολὲς πηγὲς ἀποκαλύψεις καὶ ἑρμηνεῖες ὕποπτες. Ἡ πλάνη ἐλοχεύει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά