Ποιμαντικά λάθη εἰς τήν ἀντιμετώπισιν τῶν αἱρέσεωn - Ἡ περίπτωσις τοῦ κηρύγματος
Τοῦ πρωτ. π. Βασιλείου Ἀ. Γεωργοπούλου,
Ἐπικ. Καθ. Θεολογικῆς Σχολῆς Α.Π.Θ
Βασικός παράγοντας στήν ποιμαντική πράξη γιά τή σωστή καί ὑπεύθυνη ἀντιμετώπιση τῶν διαφόρων αἱρέσεων δέν εἶναι μόνο ἡ καλή γνώση τῶν δοξασιῶν καί τῶν πρακτικῶν τῆς κάθε αἱρετικῆς κίνησης, ἀλλά καί ἡ ἀποφυγή διαφόρων ποιμαντικῶν λαθῶν.
Ἡ ἀποφυγή αὐτῶν τῶν λαθῶν εἶναι καίριας σημασίας ἀναγκαιότητα γιατί, μεταξύ τῶν ἄλλων, σχετίζεται μέ τήν ὀρθή στρατηγική τοῦ ποιμένα ἤ καί τοῦ χριστιανοῦ γιά νά βοηθηθεῖ ὁ πλανεμένος συνάνθρωπός μας. Ἕνα τέτοιο ποιμαντικό λάθος εἶναι ὁρισμένες φορές καί ἡ ποιότητα καί τό περιεχόμενο τοῦ ἀντιαιρετικοῦ κηρύγματος.
Εἶναι αὐτονόητο ὅτι τό ὀρθόδοξο ἐκκλησιαστικό κήρυγμα δέν μπορεῖ νά εἶναι οὔτε προτεσταντικοῦ τύπου εὐσεβιστική ἠθικολογία οὔτε ρωμαιοκαθολικοῦ τύπου σχολαστική καθηκοντολογία. Εἶναι ὅμως, ἐπίσης, ἀδιανόητο τό ἀντιαιρετικό κήρυγμα νά περιλαμβάνει τήν καλλιέργεια φανατισμοῦ καί σκληρότητας πρός τόν ἄνθρωπο πού ἔχει ἐμπλακεῖ στήν πλάνη.
Ἐκφράσεις ἀκραῖες, ἀνάρμοστες, βλαπτικές, ἰσχυρισμοί ἀναληθεῖς, φημολογίες ἀνεύθυνες ἤ ἀνεξέλεγκτες εἶναι ὄχι μόνο ἀσυμβίβαστες μέ τό ὀρθόδοξο ἦθος ἀλλά δέν μποροῦν νά ἀποτελοῦν ἐπιλέον περιεχόμενο τοῦ κηρύγματος. Εἶναι ἐπιλήψιμες καί βλαπτικές γιά τήν ἀντιμετώπιση τῆς ποικιλόμορφης πλάνης.
Εἶναι σοβαρότατο σφάλμα ἡ διαβολοποίηση ἤ ἡ ἀπαξίωση τῶν συν ανθρώπων μας, στά πλαίσια τοῦ κήρυγματος, πού εἶναι θύματα τῆς πλάνης. Τέτοιος λόγος δέν εἶναι λόγος « ἅλατι ἠρτυμένος» (Κολ.4, 6) . Δέν ἐκφράζει τήν ἀγάπη καί τό ἄδολο ἐνδιαφέρον τοῦ ποιμένα ἤ τοῦ χριστιανοῦ πρός τά πνευματικά θύματα τοῦ ὄφεως. Δέν συμβάλλει στήν κατά Χριστόν οἰκοδομή τοῦ πληρώματος, οὔτε ἀποτελεῖ ὑπεύθυνη ἐνημέρωση.
Ὅτι εἶναι σφάλμα ἡ διαβολοποίηση ἤ ἡ ἀπαξίωση τῶν πλανεμένων συνανθρώπων μας, μᾶς τό ὑπενθυμίζουν δύο Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας. Διαχρονικά ἐπίκαιρος παραμένει, καί στό θέμα αὐτό, ὁ λόγος τοῦ Ἱ. Χρυσοστόμου: «τῷ λόγῳ διώκω οὐ τόν αἱρετικόν ἀλλά τήν αἵρεσιν, οὐ τόν ἄνθρωπον ἀποστρέφομαι ἀλλά τήν πλάνην μισῶ, καί ἐπισπάσασθαι βούλομαι»(PG 50, 701).
Tό δεύτερο παράδειγμα εἶναι εὐρύτερα γνωστό. Προέρχεται ἀπό τό Γεροντικό καί ἀπό τή ζωή τοῦ ἁγίου Μακαρίου τοῦ Αἰγυπτίου. Σέ ἀντίθεση μέ τήν ἀναποτελεσματική σκληρότητα τοῦ ὑποτακτικοῦ του ἀπέναντι στόν ἱερέα τῶν εἰδώλων καί τά τραγικά ἀποτελέσματά της ,ἡ ἀγαπητική καί διακριτική στάση τοῦ ἁγίου Μακαρίου ἔκανε τόν εἰδωλολάτρη ὄχι μόνο χριστιανό , ἀλλά καί μοναχό.
Προσοχή λοιπόν στά κενά καί στά σφάλματα.
Κάθε λόγος ἀνακριβής ἤ ἐπιθετικός ἤ φανατικός πού βλέπει τόν πλανεμένο συνάνθρωπο ὡς ἐχθρό καί ὄχι ὡς ἀδελφό πού χρήζει βοήθειας κάνει μεγαλύτερη ζημιά καί δέν ὠφελεῖ. Καί κάτι ἀκόμη. Ὅσοι ἐπιλέγουν τέτοιες ἀδιέξοδες πρακτικές , ἄθελά τους ἐνισχύουν τήν αἱρετική προπαγάνδα πού συνηθίζει νά ταυτίζει τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία καί πίστη μέ ἐσφαλμένες συμπεριφορές τῶν μελῶν της.
Ορθόδοξος Τύπος, α.φ. 2029, 4 Ιουλίου 2014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά