Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Σάββατο, Σεπτεμβρίου 24, 2011

ΚΥΡΙΑΚΗ Α ΛΟΥΚΑ-Για Σένα Κύριε!


Κοινός, πανάρχαιος, αιώνιος, παγκόσμιος ό νόμος της αγάπης.. Έμφυτος από το χέρι του Θεού στην καρδιά του κάθε ανθρώ­που, όπως διεκήρυξε καί ό ξακουστός ποιητής της αρχαιότητας Σοφοκλής με το στόμα της περίφημης ηρωίδας του Αντιγόνης: «ούτοι συνέχθειν, αλλά συμφιλεϊν έφυν» (για ν' αγαπώ γεννήθηκα καί όχι να μισώ).
Καί ή αγάπη δεν εκφράζεται μόνο με αισθήματα καί λόγια, αλλά κυρίως με έργα, με υπακοή, με αυτοθυσία. Ό πατέρας, για παράδειγμα, πού αγαπά την οικογένεια του ή ό αδελφός τ' αδέλφια, πόσο κοπιάζουν, σε τί προσωπι­κές θυσίες δεν υποβάλλονται για να 'χει ή αγάπη τους «έργον τέλειον» (Ίακ. 1,4) καί αποτελεσματικό.
Όμως υπάρχει καί μία άλλη αγάπη με την ανάλογη υπακοή καί αυτοθυ­σία, ασύγκριτη καί μοναδική. Ή θερμότητα καί ό δυναμισμός της δεν περι­γράφονται. Γι' αύτη τη θεσπέσια αγάπη καί υπακοή μας έκαμε έμμεσα λόγο το Ευαγγέλιο της σημερινής Κυριακής.


Πέτρος, ή πέτρα της πίστεως
Στή γραφική καί ευλογημένη λίμνη της Γεννησαρέτ μας μεταφέρει νοερά το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα. Εκεί παρακολουθούμε το κήρυγμα του Κυρίου προς τα πλήθη των διψασμένων ακροατών του, πού συγκεντρώθηκαν στίς δροσερές όχθες της λίμνης. Το βήμα του θείου ομιλητού ήταν αρκετά πρωτότυπο. Ηταν το πλοίο του μέλλοντος κορυφαίου μαθητού του Πέτρου. Από έκεϊ, το διάβροχο καί λικνιστό βήμα, τους έθρεψε με μάννα ζωής καί γλύκανε την καρδιά τους (Ψαλμ. 80,17),
Κατόπιν, μετά το κήρυγμα στους πολλούς, ασχολήθηκε ό Κύριος με τους λίγους, άλλ' εκλεκτούς, πού επρόκειτο να γίνουν οι άμεσοι συνεργάτες του καί συνεχιστές του άπολυτρωτικοϋ του έργου επάνω.στη γη. Κυρίως στρέφε­ται στον Πέτρο, τον ιδιοκτήτη του πλοίου πού τον φιλοξένησε εκείνη την ήμερα. Έπρεπε να τον πληρώσει ό θείος Διδάσκαλος, πού μετέβαλε προς χάριν του το πλοίο του σε θαλάσσιο δροσερό βήμα. Έτσι παρατηρεί άρχαίος της Εκκλησίας ερμηνευτής, «ουκ άμισθον άφίησι τον του πλοίου δεσπότην» (Θεοφύλακτος).
Καί ή αμοιβή είναι ανάλογη του θείου ενοικιαστή του πλοίου. Σέ μία στιγμή, μετά το τέλος του κηρύγματος, προέτρεψε ό Ιησούς Χριστός τον Πέτρο να ρίξει τα δίχτυα στη λίμνη για ψάρεμα. Ό Πέτρος με σεβασμό του αναφέρει τον ολονύκτιο κόπο, πού κατέβαλαν, χωρίς αποτέλεσμα. Καί προσ­θέτει τον αξιοπρόσεκτο εκείνο λόγο του: «επί δε τω ρήματί σου χαλάσω το δίκτυον!». Δηλαδή, ακολουθώντας την αλιευτική μου πείρα δεν θα ξανάριχνα τα δίχτυα, επειδή όμως το είπες εσύ, θα τα ρίξω!
Έτσι απάντησε ό Πέτρος, ό φιλόπονος ψαράς, κουρασμένος, ταλαιπω­ρημένος από την ολονύκτια άκαρπη εργασία στη λίμνη· «επί δε τω ρήματί Σου», για Σένα Κύριε! Τί δυνατή, πρώιμη πίστη στη θεότητα του Ιησού δεν κρύβουν τα θαυμάσια αυτά λόγια! 'Αλλά καί τί θερμή αγάπη στο πρόσωπο του Θεανθρώπου! Από την εποχή του Προδρόμου, πού τον είδε, ή καρδιά του γέμισε από πρωτόγνωρα αισθήματα συμπάθειας καί αγάπης για τον «Ήγαπημένο», τον πιο «Αγαπητό» (Ήσ. 5,1) πάνω στη δύστηνη γη.
Καί σε λίγο ό Πέτρος γεύθηκε τους καρπούς της συγκινητικής πίστεως καί αγάπης στον Κύριο. Τα δίχτυα του κάτω από τη σκιά του ουράνιου Επι­σκέπτη τον γέμισαν ψάρια καί μαζί την καρδιά του θάμβος, δέος, συγκίνηση. Καί αργότερα, όταν για την αγάπη του Λυτρωτού του θ' αφήσει καί πλοία καί δίχτυα καί οικογένεια, ή ζωή του ταπεινού ψαρά της Τιβεριάδος θα γεμίσει από άπειρες ευλογίες Θεού, από θεία δόξα καί τιμή.
Ή υπέρβαση της λογικής
Το πρώτο, λοιπόν, πολύτιμο δίδαγμα, πού μας έδωσε ό απ. Πέτρος στην αρχή ακόμη του έργου του για το θέμα της πίστεως, είναι το παραμέρισμα της λογικής. Ή εγκατάλειψη της ανθρώπινης εμπειρίας μπροστά στη θεία πανσοφία καί δύναμη. Ή βαθειά συναίσθηση της ανθρώπινης αδυναμίας.
Προσκολλημένοι με εγωπάθεια στο άρμα της λογικής αδύνατο ν' ανυψω­θούμε στους καθαρούς ορίζοντες της πίστεως. «Όποιος θαρρεί με το μυαλό του, παρατηρούσε ό άγ. Συμεών ό νέος Θεολόγος, με τη μαθηματική επιστή­μη, πώς θα μπορέσει να σκύψει καί να δεϊ τα μυστήρια, δεν θα τ' αξιωθεί ποτές. "Ωσπου να θελήσει πρώτα να ταπεινωθεί καί να γίνει μωρός, αφού βγάλει οπό πάνω του, μαζί με την περηφάνεια καί τη γνώση πού έχει».
Καί ή πίστη με κύριο συστατικό την υπέρβαση της ανθρώπινης λογικής και εμπειρίας δεν είναι απαραίτητη μόνο για την ολόψυχη αποδοχή των δο­γμάτων του Ευαγγελίου, της Αγίας Τριάδος, της πέραν του τάφου ζωής κ.λπ. Με αυτή την έννοια είναι απαραίτητη στην αντιμετώπιση προβλημάτων της ζωής μας, όπου δεν επαρκούν οι μικρές μας δυνάμεις. Καί δεν εννοώ μόνο δύσκολες καταστάσεις, όταν επιτρέψει ή θεία Πανσοφία για παράδει­γμα να γυμνασθεί ή ψυχή μας στο στάδιο της αρρώστιας.
Ή πίστη στο Θεό, ως απόλυτη εμπιστοσύνη στην αγάπη καί σοφία του Θεού, χρειάζεται πολύ περισσότερο στίς αρρώστιες της ψυχής, όταν ή αν­θρώπινη γνώση καί εμπειρία αποκλείσει τη θεραπεία. Με τη δύναμη αυτής της πίστεως, για παράδειγμα, ή πονεμένη μάνα θα περιμένει την επιστροφή του παραστρατημένου παιδιού της. Με τη βοήθεια αυτής καί μόνο της πί­στεως ό χριστιανός νέος θα απελευθερωθεί από την αιχμαλωσία των παθών του.
Με την αγάπη του Χριστού
Άλλ' όπως φαίνεται,στη σημερινή ευαγγελική περι­κοπή μας, ή αυθόρμητη καί πεντακάθαρη πίστη του Πέτρου στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού δεν ήταν εγκεφαλικό προϊόν. Δεν προήλθε από μελέτες καί θρησκευτικούς στοχασμούς. Δεν αποκλείεται από τότε πού γνώρισε τον Κύριο μέχρι σήμερα, από την εποχή του Προδρόμου μέχρι την οριστική κλή­ση του, πολλές φορές να επεξεργάστηκε με το νου του ό ταπεινός ψαράς ό,τι είδε καί ό,τι άκουσε γύρω από τον Ιησού. Πάντως το αποτέλεσμα ήταν ότι ή πίστη στον Κύριο δονούσε την ύπαρξη του.
Έτσι πρέπει να συμβαίνει καί με τον καθένα μας. Πίστη εγκεφαλική, πού έχουν όλα τα λογικά όντα (Ίακ. 2,19), είναι ξηρή καί άγονη. Θα πρέπει να φυτευθεϊ στην καρδιά, να ποτισθεί με δάκρυα μετανοίας καί προσευχή για να γίνει θερμή αγάπη καί έργα αυτοθυσίας καί αυταπάρνησης.
Τέτοια πίστη συνδεδεμένη άρρηκτα με την αγάπη του Χριστού διαμορ­φώνει ευαγγελικά τη ζωή του χριστιανού, τον καθιστά ικανό να υπερνικά καί τη λογική καί τίς αδυναμίες του, ν' αγωνίζεται ακατάπαυστα, καί σαν τον Πέτρο, υποτάσσοντας το θέλημα του, εγκάρδια να λέγει στο Σωτήρα καί Θεό του: Για σένα Κύριε ύπέμεινα την αδικία, την περιφρόνηση, τόσες θλίψεις... «Δια τους λόγους των χειλέων σου εγώ έφύλαξα οδούς σκληρός» (Ψαλμ. 16,4). Αμήν.
Άρχιμ. Χ. Π. Α.-
πηγή ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΗΣ

Kυριακη Α΄ Λουκά - Η Εὐχαριστιακή Σύναξη στην αρχαία Εκκλησία και σήμερα


undefined
Ἡ Εὐχαριστιακή Σύναξη στήν ἀρχαία Ἐκκλησία καί σήμερα.
Σ' ἕνα ἀπολογητικό κείμενο τοῦ ἁγίου Ἰουστίνου, φιλοσόφου καί μάρτυρος περιγράφεται ὁ τρόπος τελέσεως τῆς Θείας Εὐχαριστίας κατά τήν «ἡλίου ἡμέραν», δηλαδή τήν Κυριακή. Κάνει ἐντύπωση τό πόσο ὅμοια ἦταν ἡ Λειτουργία στούς εἴκοσι αἰῶνες τῆς ζωῆς τῆς Ἐκκλησίας : Παρ' ὅτι δέν εἶχε καθιερωθεῖ τό σημερινό Τυπικό καί ἴσως οἱ ὕμνοι καί τά λόγια τῶν Εὐχῶν ἦσαν διαφορετικά, ὅμως ἡ σειρά τελέσεως τῆς Θ. Εὐχαριστίας, τό νόημά της καί ἡ συλλογική μετοχή σ' αὐτήν ἀποτελοῦσαν τόν πυρῆνα τῆς Ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς, ὅπως καί σήμερα.
Ἡ ἐντολή τοῦ Κυρίου στόν Μυστικό Δεῖπνο γιά τέλεση τῆς ἀναιμάκτου θυσίας πρός «ἀνάμνησίν Του», διατρέχει ἱστορικά τόν πυρῆνα τῆς Θείας Λατρείας. Καί ἀποτελεῖ τό νόημα τῆς ζωῆς μας, τήν προοπτική τῆς σωτηρίας μας ἀπό τήν σκιά τοῦ θανάτου.
Ἡ Θεία Λειτουργία, πάντοτε ἀναστάσιμη (γι' αὐτό καί δέν τελεῖται τίς πένθιμες ἡμέρες τῆς Μ.Σαρακοστῆς) περιβάλλεται καί ἀπό ἄλλες λατρευτικές ἀκολουθίες. Σπουδαιότερες εἶναι ὁ Ἑσπερινός καί ὁ Ὄρθρος.
Οἱ ἀκολουθίες αὐτές, παρ' ὅτι ἀνεξάρτητες ἀπό τήν Θ. Εὐχαριστία, προετοιμάζουν τούς χριστιανούς γιά τό μέγα Μυστήριο τῆς Κυριακῆς (καί τῶν ἄλλων ἑορτῶν). Εἶναι γεμάτες ἀπό θαυμάσιους ὕμνους, αἰτήσεις καί εὐχές, ἀναφερόμενες στό γεγονός τῆς Ἀναστάσεως, στήν Θεοτόκο, στούς ἑορταζόμενους Ἁγίους καί στό εἰδικότερο περιεχόμενο κάθε ἑορτῆς.
Ἐπίσης, τόσο στόν Ἑσπερινό, ὅσο καί στόν Ὄρθρο περιλαμβάνονται αἰτήματα πρός τόν Δωρεοδότην Θεόν γιά τήν πνευματική μας πρόοδο, ἀλλά καί γιά τίς δυσκολίες τῆς καθημερινότητας, πού συχνά φέρνουν σέ μεγάλες θλίψεις τούς πιστούς.
Ἡ μεγαλύτερη πάντως σημασία τοῦ Ἑσπερινοῦ καί τοῦ Ὄρθρου εἶναι ἡ προετοιμασία γιά τήν Θεία Εὐχαριστία. Στό Μυστήριο αὐτό κάθε Χριστιανός πηγαίνει ὄχι ἀπό ὑποχρέωση, ὄχι ἀπό καθῆκον, ὄχι ἀπό συνήθεια, ἀλλά ἀπό δικαίωμα! Πηγαίνει γιά νά ἀναπνεύσει τό πνευματικό ὀξυγόνο τῆς Χάριτος, νά συγγευθεῖ τά πνευματικά Δῶρα τοῦ Ἄρτου καί τοῦ Ποτηρίου, μαζί μέ τούς ἀδελφούς του.
Καί μιά τέτοια προοπτική ἔχει αὐτονόητη προϋπόθεση τήν πνευματική ἑτοιμασία. Πού, ἐκτός, ἀπό τήν προσήλωση τῆς καρδιᾶς καί τοῦ νοῦ στό μεγάλο Εὐχαριστιακό Δεῖπνο, περιλαμβάνει τήν ταπείνωση, τήν μετάνοια καί τήν ἀγάπη. Ὅταν γιά ἕνα κοινωνικό εὐχάριστο γεγονός, περιποιούμαστε τήν ἐξωτερική μας ἐμφάνιση, φορώντας «τά καλά μας» ροῦχα, πόσο μᾶλλον γιά τήν Ἑορτή τῶν ἑορτῶν, γιά τό Πάσχα τῆς κάθε Κυριακῆς, δέν θἄπρεπε νά φροντίζουμε!...
Ἄς ἔχουμε, λοιπόν, τήν ἔγνοια μας κάθε Σάββατο γιά τήν Λειτουργία τῆς Κυριακῆς. Κι ἄς ἀποτινάξουμε κάθε νύστα : σωματική καί πνευματική. Γιά τήν ἡμέρα τοῦ Κυρίου, τήν Κυριακή μας.  

Κυριακή Α’ Λουκά – Η θαυμαστή αλιεία

Ευαγγέλιο Κυριακής: Λουκ. ε’ 1-11 1 Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἑστὼς ὁ Ἰησοῦς παρὰ τὴν λίμνην Γεννησαρέτ, 2 καὶ εἶδε δύο πλοῖα ἑστῶτα παρὰ τὴν λίμνην· οἱ δὲ ἁλιεῖς ἀποβάντες ἀπ᾿ αὐτῶν ἀπέπλυναν τὰ δίκτυα. 3 ἐμβὰς δὲ εἰς ἓν τῶν πλοίων, ὃ ἦν τοῦ Σίμωνος, ἠρώτησεν αὐτὸν ἀπὸ τῆς γῆς ἐπαναγαγεῖν ὀλίγον· καὶ καθίσας ἐδίδασκεν ἐκ τοῦ πλοίου τοὺς ὄχλους. 4 ὡς δὲ ἐπαύσατο λαλῶν, εἶπε πρὸς τὸν Σίμωνα· ἐπανάγαγε εἰς τὸ βάθος καὶ χαλάσατε τὰ δίκτυα ὑμῶν εἰς ἄγραν. 5 καὶ ἀποκριθεὶς ὁ Σίμων εἶπεν αὐτῷ· ἐπιστάτα, δι᾿ ὅλης τῆς νυκτὸς κοπιάσαντες οὐδὲν ἐλάβομεν· ἐπὶ δὲ τῷ ρήματί σου χαλάσω τὸ δίκτυον. 6 καὶ τοῦτο ποιήσαντες συνέκλεισαν πλῆθος ἰχθύων πολύ· διερρήγνυτο δὲ τὸ δίκτυον αὐτῶν. 7 καὶ κατένευσαν τοῖς μετόχοις τοῖς ἐν τῷ ἑτέρῳ πλοίῳ τοῦ ἐλθόντας συλλαβέσθαι αὐτοῖς· καὶ ἦλθον καὶ ἔπλησαν ἀμφότερα τὰ πλοῖα, ὥστε βυθίζεσθαι αὐτά. 8 ἰδὼν δὲ Σίμων Πέτρος προσέπεσε τοῖς γόνασιν Ἰησοῦ λέγων· ἔξελθε ἀπ᾿ ἐμοῦ, ὅτι ἀνὴρ ἁμαρτωλός εἰμι, Κύριε· 9 θάμβος γὰρ περιέσχεν αὐτὸν καὶ πάντας τοὺς σὺν αὐτῷ ἐπὶ τῇ ἄγρᾳ τῶν ἰχθύων ᾗ συνέλαβον, 10 ὁμοίως δὲ καὶ Ἰάκωβον καὶ Ἰωάννην, υἱοὺς Ζεβεδαίου, οἳ ἦσαν κοινωνοὶ τῷ Σίμωνι. καὶ εἶπε πρὸς τὸν Σίμωνα ὁ Ἰησοῦς· μὴ φοβοῦ· ἀπὸ τοῦ νῦν ἀνθρώπους ἔσῃ ζωγρῶν. 11 καὶ καταγαγόντες τὰ πλοῖα ἐπὶ τὴν γῆν ἀφέντες ἅπαντα ἠκολούθησαν αὐτῷ. Η θαυμαστή αλιεία Ο σκοπός του θαύματος Ο Κύριος περιδιαβαίνει την ακρογιαλιά της Γαλιλαίας και τα πλήθη τρέχουν με πόθο κοντά του. Και καθώς βλέπει δυο μικρά πλοία αραγμένα στη λίμνη, μπαίνει σ’ ένα από αυτά· είναι το πλοίο του Σίμωνα. Και τον παρακαλεί να το σύρει λίγο πιο μέσα στη λίμνη για να διδάξει τα πλήθη μέσα από το πλοίο αυτό. Όταν τελείωσε τη διδασκαλία του ο Κύριος, λέει στον Σίμωνα: Φέρε πάλι το πλοίο στα βαθιά νερά της λίμνης και ρίξτε τα δίχτυα σας. Ο Σίμων όμως με έκπληξη του αποκρίνεται: Διδάσκαλε, όλη τη νύχτα κοπιάσαμε ρίχνοντας τα δίχτυα και δεν πιάσαμε τίποτε. Αφού όμως το λες εσύ, θα ρίξω το δίχτυ. Και το θαύμα που ακολούθησε ήταν εντυπωσιακό. Το δίχτυ τους γέμισε τόσο πολλά ψάρια, ώστε άρχισε να σχίζεται. Οι ψαράδες τότε φώναξαν αμέσως τους συνεταίρους τους που ήταν στο άλλο πλοίο, να βοηθήσουν να σύρουν το δίχτυ επάνω. Αλλά τα ψάρια ήταν τόσο πολλά, ώστε τα δυο πλοία κινδύνευαν να βυθισθούν. Τι νόημα όμως είχε αυτό το τόσο εντυπωσιακό θαύμα; Και γιατί ο Κύριος πριν το επιτελέσει ζήτησε από τους ψαράδες να ρίξουν τα δίχτυα τους και μάλιστα σε ακατάλληλη ώρα; Διότι ο Κύριος μέσα από το θαύμα αυτό ήθελε να διδάξει πολύ μεγάλες αλήθειες στους ψαράδες της Γαλιλαίας, τους οποίους σε λίγο θα καλούσε να γίνουν αλιείς ανθρώπων και να σαγηνεύουν στα πνευματικά τους δίχτυα όλη την οικουμένη. Αυτό το θαύμα ήταν τύπος της πνευματικής αλιείας τους. Και έπρεπε να χαραχθεί βαθιά στην ψυχή τους. Έπρεπε να το θυμούνται πολύ καλά οι Απόστολοι του Κυρίου όταν αργότερα στο τιτάνιο έργο τους θα συναντούσαν δυσκολίες και απογοητεύσεις. Να θυμούνται και να συναισθάνονται ότι στην πνευματική τους διακονία χωρίς τον Κύριο δεν θα μπορούσαν τίποτε να επιτύχουν, ενώ με τη δική του δύναμη θα μπορούσαν να κάνουν τα πάντα. Άδεια τα δίχτυα χωρίς την ευλογία του. Γεμάτα όταν τα ευλογούσε ο Χριστός. Έπρεπε ακόμη να καταλάβουν οι μαθητές μέσα από το θαύμα αυτό ότι για να έχουν καρποφορία στο έργο τους θα έπρεπε να έχουν τυφλή υπακοή στα προστάγματα του Κυρίου. Ακόμη και σ’ αυτά που δεν κατανοούσε η περιορισμένη τους λογική. Και να μην υπολογίζουν κόπο και θυσίες. Αυτοί να δίνουν το χρόνο τους, τον κόπο τους και τη ζωή τους στην υπηρεσία του Κυρίου, για να τα μεταχειρισθεί όπως Αυτός ήθελε· έχοντας τη βεβαιότητα ότι ο Κύριος θα επιβραβεύει τη θυσία τους, την πρόθυμη υπακοή τους, την αδιάσειστη πίστη τους στη δύναμή του. Συναίσθηση αμαρτωλότητος Όταν είδε ο Πέτρος το πρωτοφανές αυτό και ανέλπιστο πλήθος των ψαριών, έπεσε στα γόνατα του Χριστού και είπε: Βγες από το πλοίο μου και φύγε από μένα, Κύριε, διότι είμαι άνθρωπος αμαρτωλός και δεν είμαι άξιος να Σ’ έχω στο πλοίο μου. Ο Κύριος όμως τον καθησύχασε και του είπε: Μη φοβάσαι. Από τώρα θα σαγηνεύεις ανθρώπους, τους οποίους με το κήρυγμά σου θα οδηγείς στη σωτηρία. Κατόπιν αφού όλοι μαζί οι ψαράδες επανέφεραν τα πλοία στη στεριά, άφησαν τα πάντα και Τον ακολούθησαν. Η στάση όμως του αποστόλου Πέτρου μας δημιουργεί κάποιον προβληματισμό. Γιατί αντί να πανηγυρίσει για το μεγαλειώδες θαύμα, παρακάλεσε τον Κύριο να φύγει από το πλοίο του; Αυτός που από τα παιδικά του χρόνια περίμενε τον Μεσσία, τώρα Του ζητά να φύγει από τη ζωή του; Ασφαλώς το αίτημα του Πέτρου δεν εκφράζει μια διάθεση αρνήσεως και αποδιώξεως του Χριστού. Αντίθετα. Ο άδολος αυτός ψαράς της Γαλιλαίας ένιωσε την ώρα εκείνη ένα φοβερό συγκλονισμό στην ψυχή του. Κατάλαβε μέσα στην ευλογία του θαύματος ότι δεν έχει μπροστά του έναν απλό άνθρωπο, αλλά ένα μοναδικό διδάσκαλο που έχει θεία δύναμη. Και αισθανόμενος το μεγαλείο του δεν αντέχει να ατενίσει το θεϊκό του πρόσωπο, αλλά πέφτει συντετριμμένος και Τον προσκυνά. Διότι αισθάνεται τον εαυτό του ανάξιο της παρουσίας του. Αισθάνεται του Χριστού την αγιότητα και τη δική του μικρότητα και αμαρτωλότητα. Αυτό ακριβώς συμβαίνει σε κάθε πνευματικό άνθρωπο κάθε φορά που αισθάνεται ιδιαιτέρως έκδηλη την ευλογία του Θεού στη ζωή του. Είναι ένα βίωμα που το νιώθουμε οι πιστοί καθώς βρισκόμαστε σε μία ιερή ώρα της λατρείας ή σε στιγμές που αισθανόμαστε τον Θεό ολοζώντανο στη ζωή μας, και αφυπνίζεται η συναίσθηση της αμαρτωλότητός μας. Μας συνέχει τότε ο φόβος του Θεού. Τρέμουμε, φοβόμαστε την παρουσία του Θεού, αλλά ταυτόχρονα και την ποθούμε και τη λαχταρούμε. Πώς να πλησιάσουμε τον πάναγνο Κύριο οι ρυπαροί και ανάξιοι; Αισθανόμαστε πόσο αμαρτωλοί είμαστε και ότι δεν αξίζουμε των ευλογιών του Κυρίου. Αυτό όμως που δεν καταλαβαίνουμε ίσως είναι ότι όσο περισσότερο αναγνωρίζουμε την αμαρτωλότητά μας, τόσο περισσότερο ελκύουμε το έλεος και την αγάπη του Κυρίου. Γι’ αυτό ας στεκόμαστε με δέος και φόβο ενώπιόν του και ας Τον παρακαλούμε ταπεινά και ολοκάρδια να μη φύγει ποτέ από κοντά μας λόγω της μεγάλης αμαρτωλότητός μας, αλλά να μένει πάντοτε στη ζωή μας και να την γεμίζει με τις ευλογίες του. Ο Σωτήρ, 1985

ΚΥΡΙΑΚΗ Α΄ΛΟΥΚΑ Του Πρωτ. Γεωργίου Σούλου


ΚΥΡΙΑΚΗ Α΄ ΛΟΥΚΑ
ΛΟΥΚΑ Κεφ. Ε. 1 – 11
Του  Πρωτ. Γεωργίου Σούλου
Μή φοβού, απο του νύν ανθρώπους έση ζωγρών. Και καταγαγόντες τα πλοία επι την γήν, αφέντες άπαντα, ηκολούθησαν Αυτώ.
Ο ευαγγελιστής Λουκάς στην Ευαγγελική περικοπή λέγει ότι, επειδή ο όχλος συνωστιζόταν γύρω από τον Χριστό, για να ακούσει το κήρυγμά Του και ο Χριστός δεν είχε που να σταθεί, βλέποντας να είναι στη λίμνη της Γεννησαρέτ τα δύο πλοία, των υιών του Ιωνά και του Ζεβεδαίου, τα οποία οι κάτοχοί τους  ξέπλεκαν τα δίχτυα, μετά από άκαρπο ολονύχτιο ψάρεμα, ζήτησε από τον Σίμωνα, να απομακρύνει λίγο από την ακτή το πλοιάριό του, ώστε να το  χρησιμοποιήσει σαν πλωτό βήμα και να μιλήσει από αυτό στα πλήθη. Όταν τελείωσε το λόγο, ζήτησε από τον Πέτρο να ρίξει τα δίχτυα ξανά για ψάρεμα. Ο Πέτρος, κουρασμένος, καθώς ήταν, από το ολονύχτιο και άκαρπο ψάρεμά τους, είπε στον Ιησού: «Επιστάτα, δι’ όλης της νυκτός κοπιάσαντες ουδέν ελάβομεν επί δέ τω ρήματί Σου χαλάσω το δίκτυον»  και ξανάρχισε μαζί με τον αδελφό του να ψαρεύει. Το αποτέλεσμα ήταν να πιάσουν τόσα πολλά ψάρια που να σχίζεται το δίχτυ και «κατένευσαν τοις μετόχοις τοις εν τω ετέρω πλοίω, του ελθόντας συλλαβέσθαι αυτοίς». Όταν ήλθε και το πλοιάριο αυτών τότε γέμισαν από ψάρια και τα δύο πλοία σε τέτοιο βαθμό, που άρχισαν να βυθίζονται από το βάρος. Τότε ο Πέτρος, έκπληκτος έπεσε στα γόνατα και παρακάλεσε τον Κύριο να εξέλθει από το πλοίο, λέγοντας««Βγες από το καΐκι μου, Κύριε, γιατί είμαι άνθρωπος αμαρτωλός». Αυτά τα είπε γιατί είχε κυριευτεί από δέος, αυτός και όλοι όσοι ήταν μαζί του, για τα πολλά ψάρια που είχαν πιάσει. Το ίδιο συνέβη και με τα παιδιά του Ζεβεδαίου, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη, που ήταν συνεργάτες του Σίμωνα». Εκείνος όμως του απάντησε «μη φοβάσαι· από δω και πέρα θα είσαι αλιεύς ανθρώπων». Και αφού πήγαν τα πλοία στη στεριά, τα εγκατέλειψαν μαζί με τα ψάρια και ακολούθησαν οριστικά πλέον τον Χριστό.
Σύμφωνα με Σωτηριολογικό σχέδιο της Θείας Οικονομίας, για τη σωτηρία του ανθρώπου και του κόσμου γενικότερα, ο Ενανθρωπίσας Κύριος, επιλέγει τους ανθρώπους, οι οποίοι με τη θέλησή τους, αποδέχονται να τον ακολουθήσουν, προκειμένου να μαθητεύσουν και να διδαχθούν από Εκείνον, αλλά και να ιδούν τη ζωή Του, τα θαύματά Του, καθώς επίσης, να ιδούν  άμεσα το μέγα μυστήριο της Θεότητάς Του, ώστε προετοιμασμένοι κατάλληλα, να δεχθούν το φωτισμό του Αγίου Πνεύματος, κατά την Πεντηκοστή, γιατί αυτοί θα συνέχιζαν το έργο της σωτηρίας, αυτοί θα ήταν οι πνευματικοί φάροι και καθοδηγητές των ανθρώπων, εφαρμόζοντας την εντολή του Διδασκάλου Ιησού «…μαθητεύσατε πάντα τα έθνη».
Ο Χριστός, λοιπόν, για την συνέχιση του σκοπού της σωτηρίας του πεπτωκότος ανθρώπου, άφησε τους μαθητές και αποστόλους, ως διαδόχους Του, ενώ αυτοί οργανώνοντας τη δράση τους, ώρισαν επισκόπους και πρεσβυτέρους, για να οδηγήσουν τον άνθρωπο στη σωτηρία του, προφυλάσσοντας τον καθένα από δυνάμεις αλλότριες και διεφθαρμένες, όπως ακριβώς έκανε ο Ίδιος ο Χριστός, ο οποίος για να διαφυλάξει και να σώσει την ανθρώπινη ύπαρξη, έφτασε μέχρι τον θάνατο, τον οποίο και καταπάτησε, αφού όντως ανέστη εκ των νεκρών, «θανάτω θάνατον πατήσας».
Επομένως, συνεχίζεται και σήμερα η κλήση από τον Χριστό, προς τον καθένα που ελεύθερα επιλέγει, να ηγηθεί του πληρώματος της Εκκλησίας Του. Άρα το «μη φοβού» προς τον Πέτρο ισχύει και για τον κάθε πνευματικό ηγούμενο και κατ’ επέκταση τον κάθε  ηγέτη ενός λαού, που χρειάζεται φροντίδα και προστασία από τις αλλότριες πνευματικές ή κοσμικές δυνάμεις.
Πράγματι στο ιστορικό γίγνεσθαι του κόσμου, υπήρξαν φωτισμένοι άνθρωποι, που, τουλάχιστον, προσπάθησαν να ηγηθούν επαρκώς και επωφελώς, υπέρ του λαού τους, είτε στον πνευματικό τομέα, είτε στον εθνικό ή κοσμικό.  Ανάμεσά τους καταγράφονται μάρτυρες και ήρωες. 
Τον τελευταίο όμως καιρό, εξαιτίας της άμβλυνσης αισθημάτων και συναισθημάτων, αρχών και αξιών, ισοπεδώθηκαν και ευτελίσθηκαν τα ιδανικά και οι αξίες, με αποτέλεσμα να εκλείπουν οι μάρτυρες και οι ήρωες και αντ’ αυτών να προκύπτουν ηγέτες ριψάσπιδες, που οδηγούν και καθοδηγούν τους λαούς των στον όλεθρο και στην καταστροφή.  Μας το αποδεικνύει εμφανέστατα η τρέχουσα παγκόσμια κρίση, όχι μόνο στον οικονομικό τομέα, αλλά στον κοινωνικό και πνευματικό.  Διότι από κανέναν δεν ξεπηδά ένας φωτισμένος, ικανός και άξιος ηγέτης, για να σηκώσει τον «σταυρό του μαρτυρίου», υπέρ του λαού του. 
Το φαινόμενο αυτό, δυστυχώς, είναι έντονο και στο τόπο μας, στην Ορθόδοξη Ελλάδα των μαρτύρων και των ηρώων, αφού τα τελευταία χρόνια του σύγχρονου βίου μας όλο και αυξάνεται, με μερικές, βεβαίως, εξαιρέσεις, οι οποίες δεν μπόρεσαν να διαμορφώσουν ή να αλλάξουν τον ρουν και το αποτέλεσμα είναι παγκοίνως γνωστό και αντιληπτό.
Συνεπώς, η έλλειψη της ηγετικής φυσιογνωμίας,  που να διαθέτει τα χαρακτηριστικά του ηγέτη, μας οδήγησε στη σημερινή δύσκολη πολυεπίπεδη και πολυεδρική κατάσταση.    Χρειάζονται, λοιπόν, ηγέτες, αλλά ηγέτες δεν υπάρχουν. Έχουμε βέβαια τη λεγόμενη επίσημη εκκλησία με κάποιους Επισκόπους, αλλά και αυτοί αντιμετωπίζουν το πρόβλημα θεωρητικά ή λεκτικά μόνο, είτε από τον άμβωνα, είτε από τα παράθυρα των τηλεοράσεων. Δυστυχώς, ούτε και αυτοί, με τους τόσο φλογερούς λόγους τους, πλησιάζουν το λαό, εκεί που εκδηλώνει τις διαμαρτυρίες του.  Ουδείς τολμά να επαναλάβει την πρωτοβουλία της ηγεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, στο ξεχασμένο θέμα των ταυτοτήτων.  Αντ’ αυτής βασιλεύει «άκρα του τάφου σιωπή», φοβούμενοι για τις κρίσεις των επιτήδειων, ότι δήθεν πολιτικολογούν. Και εύλογα τίθενται τα ερωτήματα:
  1. Πολιτικολογεί όποιος αναφέρεται στον εργαζόμενο που απολύθηκε από τη εργασία του και υποφέρει αυτός και η οικογένειά του;
  2. Πολιτικολογεί όποιος επισημαίνει την αγωνία των νέων ανθρώπων, που δεν βρίσκουν εργασία;
  3. Πολιτικολογεί αυτός, που δεν αντιπαρέρχεται τα κλειστά καταστήματα;
  4. Πολιτικολογεί όποιος αναφέρεται στα ιερά και τα όσια του Ελληνισμού και στις αλησμόνητες πατρίδες, τη Μακεδονία, τη Θράκη, την Κύπρο, για την αποδόμηση της θρησκευτικής και ιστορικής μνήμης;
  5. Πολιτικολογεί εκείνος που βλέπει να πληθαίνουν οι ουρές στα συσσίτια ή που οι οικογένειες δυστυχούν;
Διαλάθει της προσοχής των σημερινών ηγετών, ότι ιστορικά οι περισσότεροι που αναδείχθηκαν ηγέτες εορτάζονται από την Εκκλησία, ως Άγιοι, Μάρτυρες και Ομολογητές.
Ποια, άραγε, είναι τα χαρακτηριστικά τέτοιων φυσιογνωμιών; Οι ηγέτες αυτοί πρέπει να έχουν αγάπη και πνεύμα θυσίας για τον λαό, εντιμότητα και ειλικρίνεια και οπωσδήποτε να είναι χαρισματικοί. Η λέξη «χάρισμα» είναι όρος αφ’ ενός πνευματικός και αφ’ ετέρου τεχνικός και εμπεριέχει όλες τις ικανότητες ενός ανθρώπου να ηγηθεί. Γιατί, μπορεί να είναι κανείς άριστος στον τομέα του ή στην εξειδίκευσή του και να γνωρίζει το αντικείμενο των σπουδών του εξαιρετικά  και καλύτερα από πολλούς άλλους, μπορεί να είναι αφοσιωμένος στην επιστήμη του, υπάρχει, όμως, κάτι ακόμη πέραν όλων αυτών των προσόντων. Πρέπει να διαθέτει και κάποια άλλα απαραίτητα χαρακτηριστικά, τα οποία μετατρέπουν αυτό που είναι σε χάρισμα, σε χάρισμα πειθούς και σε χάρισμα ηγετικής προσωπικότητας.
Αυτό, δηλαδή, που χρειαζόμαστε επιτακτικά σήμερα, από έναν, χαρισματικό άνθρωπο, που θα θέλει να γίνει ηγέτης, είναι κατ' αρχάς, να διαθέτει, όχι απλά το χάρισμα του λόγου, αλλά του ρητορικού λόγου. Να μπορεί να απευθυνθεί στο λαό και να τον συγκινήσει, να τον συνεπάρει. Με λόγο ορθά διαρθρωμένο, με λόγο γνώσεως και πειθούς. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος έλαβε τον επιθετικό προσδιορισμό «χρυσόστομος», διότι ήταν καταπληκτικός σε αυτό το χάρισμα του λόγου. Οι άνθρωποι έμεναν κάθε φορά που τον άκουγαν κατάπληκτοι και προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να συγκρατήσουν ό,τι άκουγαν. Ήταν, όντως εντυπωσιακός και εκπληκτικός, γι’ αυτό και καθιερώθηκε στο λαό και σε μας, μέχρι σήμερα.  Ενώ, ένας άλλος ρήτορας, ύστερα από λίγα χρόνια, πάλι στην Κωνσταντινούπολη, ο Νεστόριος, απέτυχε, παρά το γεγονός ότι ήταν καλός ομιλητής και ρήτορας. Δεν κατόρθωσε να κερδίσει τον κόσμο, διότι του έλειπαν τα χαρίσματα της ορθής πίστεως και διδασκαλίας.
Ο ηγέτης, εκτός από τη ρητορική δεινότητα, πρέπει να μπορεί να πείθει το ακροατήριο του, ότι ο λόγος του είναι σε απόλυτη αρμονία με την ορθότητα και με τα έργα του. Επειδή κάθε θέμα, ακόμη και το πιο μεταφυσικό, το πιο θεολογικό, εύκολα μπορεί να αναχθεί σε θέμα κοινωνικής αισθητικής, κοινωνικού στόχου, κοινωνικού οράματος, πρέπει ο ακροατής να μπορεί μέσα από τις θέσεις και τις απόψεις, που θα διακηρύξει ο ηγέτης, να εντοπίσει την αρμονική ταύτιση των λεγομένων με τα έργα. Εάν δηλαδή όσα ακούγονται για ηθικές αξίες μετουσιώνονται σε βιωμένη πραγματικότητα στο πρόσωπο του ηγέτη, τότε οι άνθρωποι μπορούν να ελπίσουν και να πιστεύσουν, ότι ο κόσμος μπορεί να γίνει καλύτερος, μπορούν να τον πιστέψουν και να τον αποδεχτούν. Τη συνέπεια τη δείχνει και τη δίνει ο ίδιος ο ηγέτης στην πράξη, με πρότυπο εφαρμογής το έργο του μέσα από τη ζωή του, μέσα από τη συμπεριφορά του και τις ενέργειές του.
Γενικά, όταν λέμε για κάποιον, ότι είναι χαρισματικός, συνήθως δεν εννοούμε απλά ότι έχει πολλά ταλέντα, αλλά κυρίως, ότι έχει τον τρόπο να προσελκύει. Όταν μάλιστα αναφερόμαστε σε δημόσια πρόσωπα, μπορεί τα επιμέρους ταλέντα να μην έχουν καμία απολύτως σημασία ή ακόμα και να είναι ανύπαρκτα.
Στις μέρες μας, η λέξη «χαρισματικός» έχει χάσει την αρχική της σημασία. Σε μια εποχή, όπως η σημερινή, ψάχνει κανείς απεγνωσμένα, να βρει και να αναδείξει «ιδιαίτερους» και «ξεχωριστούς» ανθρώπους. Αντίθετα, με μεγάλη ευκολία βρίσκει μετριότητες. Οι χαρισματικοί άνθρωποι είναι άνθρωποι που, αναμφισβήτητα, αν μη τι άλλο, έχουν μια ιδιαίτερη επίδοση στην επικοινωνία. Kάτι που, βέβαια, έχει την αξία του.
H Κοινωνική Ψυχολογία έχει ασχοληθεί τα τελευταία χρόνια με το φαινόμενο «χαρισματικός». Βέβαια, δεν είναι καθόλου εύκολο να μετρηθεί το «χάρισμα». Παρόλο που διαισθητικά η επιστήμη γνωρίζει τι είναι, δυσκολεύεται να το ορίσει και μάλιστα επιστημονικά.  Yπάρχει η άποψη, ότι το «χάρισμα» είναι μία ιδιότητα, που εξαρτάται από τις περιστάσεις. Aυτό πάντως στο οποίο οι περισσότεροι ειδικοί συμφωνούν είναι, ότι μία από τις σημαντικότερες ιδιότητες των ανθρώπων, που θεωρούνται χαρισματικοί, είναι η συναισθηματική εκφραστικότητα.
Ο Χριστός καλώντας τους μαθητές να τον ακολουθήσουν τους είπε: «από του νυν ανθρώπους έση ζωγρών». 
Όντως αλιείς ανθρώπων και στη σηµερινή εποχή έχουµε, πολλούς, όχι όμως με το νόημα και το σκοπό που κάλεσε ο Χριστός τους Μαθητές και Αποστόλους. Αρκεί κανείς να παρατηρήσει τα κοινωνικά συστήµατα, τα επαγγελµατικά σωµατεία, τις πολιτικές οργανώσεις τις παραεκκλησιαστικές οργανώσεις, τις προσωποπαγείς κινήσεις και πολλά παρόµοια και θα διαπιστώσει, να γίνεται µια συστηµατική προσπάθεια «αλιεύσεως» ανθρώπων, ως οπαδών. Όλοι αυτοί οι «αρχηγοί» των κινηµάτων και των οργανώσεων, δεν έχουν σκοπό να ωφελήσουν τους ακολουθούντες, αλλά για να επωφεληθούν απʹ αυτούς. Τους εκµεταλλεύονται κοινωνικά, οικονοµικά, ηθικά και τους χρησιμοποιούν, για να αναρριχηθούν στα διάφορα αξιώµατα και θέσεις, που επιδιώκουν. Μερικές φορές τους καταντούν άβουλα όντα, ανθρώπινα νούµερα, χωρίς θέληση και προσωπικότητα.
Δε συµβαίνει όµως το ίδιο µε το Χριστό.  Ό Χριστός πρώτος θυσιάστηκε, για τη σωτηρία µας και ζητά από εµάς να κάνουµε αγώνα, για τον εαυτό µας, δηλαδή, να απαλλαγούµε από τα πάθη µας και τις ατέλειές µας κι όχι να διαδίδουµε το όνοµά Του ιδιοτελώς. Στην Εκκλησία υπάρχουν πιστοί κι όχι οπαδοί. Πιστοί χριστιανοί να γίνουµε, µέλη τίµια της Εκκλησίας µας, αγωνιζόµενοι τον καλό αγώνα, µε πνευματικότητα για τη σωτηρία µας και δοξάζοντας το όνοµα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, τον οποίο να παρακαλούμε, να φωτίζει τους πνευματικούς μας ηγέτες και τους άρχοντες του τόπου μας, ώστε να τους χαρίζει «βαθείαν και αναφαίρετον ειρήνην, ίνα εν τη γαλήνη αυτών ήρεμον και ησύχιον βίον διάγωμεν».

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...