Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Σάββατο, Αυγούστου 10, 2013

Ὁ Ἰησοῦς θεραπεύει (Ματθ. 9,27—34) Ἀρχιμανδρίτης Ἰωήλ Γιαννακόπουλος



Ὁ Ἰησοῦς θεραπεύει δύο τυφλοὺς καὶ ἕνα κωφὸν δαιμονιζόμενον. (Ματθ. 9,27—34)
Ὁ Κύριος μετὰ τὴν ἀνάστασιν τῆς κόρης τοῦ Ἰαείρου ἀνεχώρησεν ἐκ τῆς οἰκίας τοῦ Ἰαείρου, ἵνα μεταβῇ εἰς ἄλλην οἰκίαν. «Παράγοντι τῷ Ἰησοῦ ἐκεῖθεν» ἐνῷ ὁ Κύριος ἐπροχώρει ἐκ τῆς οἰκίας τοῦ Ἀρχισυναγώγου, ὡς ἦτο ἑπόμενον, ἠκολούθησεν Αὐτὸν ὄχλος πολύς. Μετὰ τοῦ ὄχλου «ἠκολούθησαν δύο τυφλοὶ» πληροφορηθέντες, ὅτι διέρχεται ὁ Ἰησοῦς. Οἱ τυφλοὶ οὗτοι ὁδηγούμενοι ὑπὸ τοῦ θορύβου τοῦ πλήθους ἠκολούθουν τὸν Ἰησοῦν «κράζοντες καὶ λέγοντες ἐλέησον ἡμᾶς υἱὲ Δαυΐδ». Ὁ κοινὸς πόνος ἥνωσε τὰς καρδίας τῶν τυφλῶν καὶ προσευχόμενοι δὲν λέγουσιν ἐλέησόν με ἀλλὰ «ἐλέησον ἡμᾶς». Τὴν κοινὴν προσευχὴν δὲν παραβλέπει ὁ Κύριος. Οἱ τυφλοὶ οὗτοι ὀνομάζοντες τὸν Χριστὸν υἱὸν Δαυΐδ ἀναγνωρίζουσιν Αὐτὸν ὡς Μεσσίαν, διότι θὰ εἶχον ἀκούσει περὶ τῶν θαυμάτων αὐτοῦ. Ὁ Χριστὸς δοκιμάζων τὴν πίστιν των ἀφῆκεν αὐτοὺς νὰ φωνάζουσιν ἄνευ ἀπαντήσεως ἐκ μέρους Του, μέχρις ὅτου ἦλθεν καὶ εἰσῆλθεν εἰς οἶκόν τινα πιθανόν τοῦ Ματθαίου.

«Ἐλθόντι δὲ εἰς τὴν οἰκίαν προσῆλθον αὐτῷ οἱ τυφλοὶ» προφανῶς, ἵνα ζητήσωσιν θεραπείαν. Ὁ Κύριος λέγει πρὸς αὐτοὺς «πιστεύετε, ὅτι δύναμαι τοῦτο ποιῆσαι;» Ἡ ἐρώτησις αὕτη τοῦ Κυρίου ἦτο νέα δοκιμασία τῆς πίστεως τῶν τυφλῶν. Οἱ τυφλοὶ ἀπαντοῦν. «Ναί, Κύριε» πιστεύομεν. Ἡ ἀμοιβὴ τῆς πίστεως των ἦτο ἄμεσος. Ὁ Κύριος, «ἥψατο τῶν ὀφθαλμῶν αὐτῶν λέγων: κατὰ τὴν πίστιν ἡμῶν γενηθήτω ὑμῖν. Καὶ ἀνεῴχθησαν αὐτῶν οἱ ὀφθαλμοί». Ὁ Κύριος ἵνα διδάξῃ ἀποφυγὴν ἐπιδείξεως καὶ ἀποφύγῃ τὴν ἐκ τοῦ θαύματος τούτου ζηλοτυπίαν τῶν Ἰουδαϊκῶν ἀρχόντων, ἥτις ζηλοτυπία θὰ ἠμπόδιζε τὸ ἔργον τῆς σωτηρίας, «ἐνεβριμήσατο αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς» αὐστηρῶς δηλαδὴ ἐτόνισεν εἰς τοὺς θεραπευθέντας τυφλοὺς λέγων «ὁρᾶτε μηδεὶς γινωσκέτω», προσέξατε δηλαδή, ἵνα μὴ μάθῃ τὶς τι. Οἱ τυφλοὶ ὅμως ἀγνοοῦντες τὸν λόγον τῆς ἀπαγορεύσεως ταύτης τοῦ Κυρίου καὶ ἀσυγκράτητοι εἰς τὴν εὐγνωμοσύνην πρὸς Αὐτὸν «ἐξελθόντες διεφήμισαν Αὐτὸν ἐν ὅλῃ τῇ γῇ ἐκείνῃ».

«Αὐτῶν δὲ ἐξερχoμένων» ἐκ τῆς οἰκίας «προσήνεγκαν αὐτῷ κωφὸν δαιμονιζόμενον» φέρουσι δηλαδὴ εἰς τὸν Ἰησοῦν κωφάλαλον οὐχὶ ἐκ φυσιολογικῆς παθήσεως, ἀλλ’ ἐκ δαιμονικῆς ἐνεργείας. Τὸ δαιμόνιον τοῦτο ἐπιτιμηθὲν ὑπὸ τοῦ Κυρίου ἀναχωρεῖ. «Ἐκβληθέντος τοῦ δαιμονίου ἐλάλησεν ὁ κωφὸς» ὁ κωφάλαλος ὁμιλεῖ καὶ ἀκούει.

«Οἱ ὄχλοι» oἱ ἀκολουθοῦντες τὸν Ἰησοῦν βλέποντες τὰ θαύματα ταῦτα ἐθαύμασαν λέγοντες˙ οὐδέποτε ἐφάνη οὕτως ἐν τῷ Ἰσραήλ˙». Οἱ Φαρισαῖοι ὅμως φθονοῦντες καὶ μὴ δυνάμενοι νὰ ἀρνηθῶσι τὸ θαῦμα ἀποδίδουσι τοῦτο εἰς δαιμονικὴν ἐνέργειαν καὶ ἔλεγον «ἐν τῷ ἄρχοντι τῶν δαιμονίων ἐκβάλλει τὰ δαιμόνια». Ὁ Κύριος δὲν φαίνεται ἐδῶ νὰ ἀπήντησεν εἰς τοὺς Φαρισαίους, εἰς ἄλλας ὅμως ὁμοίας πρὸς αὐτὴν περιστάσεις καὶ θεραπείας, ὅπου κατηγόρησαν Αὐτόν, ὅτι ἐν τῷ ἄρχοντι τῶν δαιμονίων ἐκβάλλει τὰ δαιμόνια, ἀπήντα διὰ λογικῶν ἐπιχειρημάτων.


Θέμα: Συκοφαντία.

Τὸν Κύριον ὀνομάζουν ἀρχιδιάβολον οἱ Φαρισαῖοι. Ἡ πρᾶξις αὕτη λέγεται συκοφαντία. Οἱ Φαρισαῖοι λοιπὸν συκοφαντοῦν. Ὁ Κύριος συκοφαντεῖται! Θέμα περὶ συκοφαντίας. Οἱ Φαρισαῖοι, οἱ ὁποῖοι συκοφαντοῦν, μᾶς δίδουν τὴν μίαν ὄψιν καὶ ὁ συκοφαντούμενος Κύριος τὴν ἑτέραν. Ἴδωμεν.

1) Συκοφαντεῖς: Οἱ Φαρισαῖοι συκοφαντοῦν, διότι τὸν Θεὸν λέγουν ἀρχιδιάβολον. Ἑπομένως συκοφαντία εἶναι, ὅταν τὸ καλὸν ὀνομάσῃς κακὸν ἤτοι τὴν εὐσέβειαν ὑποκρισίαν, τὴν ἀρετὴν ἀδυναμίαν, τὴν εὐσυνειδησίαν βλακείαν, τὴν ἐπιτυχίαν ἁπλὴν σύμπτωσιν, τὴν προσπάθειαν ἐγωϊσμὸν κ.λ.π. Καὶ συγκεκριμένως. Βλέπεις μίαν κυρίαν, ἡ ὁποία ἀφῆκε τὸν δρόμον τῆς κακίας καὶ ἐπῆρε τὸν δρόμον τῆς ἀρετῆς συσχηματίσασα ἀναλόγως τὴν κόμμωσίν της καὶ τὸ φόρεμα. Ὑποκρισία φωνάζεις! Ἡ Α΄ δεσποινὶς βλέπει τὴν Β΄, ἡ ὁποία παρ’ ὅλην της τὴν πτωχείαν προτιμᾷ νὰ μὴ ἔχῃ τὸν φίλον της ἀγωνιζομένη, καὶ ὀνομάζει ταύτην περιφρονητικῶς ἀνίκανον! Ἡ μεγάλη ἀρετὴ λέγεται ἀνικανότης, ἀδυναμία. Βλέπει ὁ Α΄ τὸν Β ΄ ὑπάλληλον, ὁ ὁποῖος δὲν θέλει νὰ δωροδοκηθῇ καὶ νὰ πατήσῃ τὴν συνείδησίν του. Αὐτὸ εἶναι βλακεία, φωνάζει! Βλέπομεν τὴν ἁγιωτέραν προσπάθειαν καὶ τὴν θεωροῦμεν σατανικώτερον ἐγωϊσμόν, διότι δὲν παίρνει τὴν ἰδικήν μας εὐλογίαν! Βλέπομεν τὴν λαμπροτέραν ἐπιτυχίαν καὶ εἰρωνικῶς λέγομεν «ἔτυχε καὶ ἐπέτυχε». Ὁ ἄκρος ἀριστερὸς ὀνομάζει τὸν πατριώτην προδότην, ὁ ἄκρος δεξιὸς τὸν μὴ θέλοντα ἐκδίκησιν, ἀριστερόν, ἐγκληματίαν.

Τὸ μυστικόν τῆς συκοφαντίας εἶναι βαθὺ καὶ μυστικόν. Ἐλέγχει, διότι ἐλέγχεται. Μάλιστα! Ἐλέγχει συκοφαντοῦσα ἡ νεαρὰ χήρα τὴν εὐσεβῆ νεαρὰν χήραν, διότι ἐλέγχεται ἡ κόμμωσις, τὸ ντύσιμό της ποὺ εἶναι ἄσεμνα ἀπὸ τὰ σεμνὰ ἐνδύματα τῆς εὐσεβοῦς χήρας. Ἐλέγχει ὁ Α΄ ὑπάλληλος τὸν Β΄ τὸν εὐσεβῆ εὐσυνείδητον ὡς βλάκα, διότι ἐλέγχεται ὑπὸ τῆς εὐσυνειδησίας του. Συκοφαντεῖ ἡ Α΄ τὴν Β΄ ὡς ὀπισθοδρομικήν, διότι δὲν ἔχει φίλον. Αὐτὸ γίνεται, διότι ἡ ἐλέγχουσα ἔχει τὸν ἰδικὸν της φίλον καὶ ἐλεγχομένη ὑπὸ τῆς ἄλλης σιωπηρῶς, συκοφαντεῖ, ἐλέγχει ταύτην ἐκφώνως. Συκοφαντεῖ ἄλλος ἄλλον ὡς ἐγωϊστὴν καὶ τὸ ἔργον του ὡς ἁπλῆν σύμπτωσιν, διότι ὄχι μόνον ἐλέγχεται ἀλλὰ καίεται ὑπὸ τῆς ζηλοτυπίας.

Εἴδομεν τὸ βάθος τῆς κακίας τῆς συκοφαντίας! Ἂς ἴδωμεν καὶ τὴν καμουφλαρισμένην ἐπιφάνειαν. Οἱ συκοφαντοῦντες λέγουν˙ Ὁ Θεὸς νὰ μὲ συγχωρήσῃ. Δὲν τὸ λέγω ἐγὼ αὐτό, ὁ κόσμος τὸ λέγει. Καὶ ὁ Χρυσόστομος ἀπαντᾷ, «τί οὖν λέγεις, εἰ οὐ πιστεύεις ; Τί πιστὸν αὐτὸ ἐργάζῃ τῇ πολλῇ φήμη; Τί διαπορθμεύεις; Ἤκουσας λόγον; Ἐναποθανέτω σοι. Θάρσει! Οὐ μὴ σὲ ῥήξῃ! Πόσα κακὰ ἐντεῦθεν ἐργάζει; Παροργίζεις τὸν Θεόν, λυπεῖς τὸν πλησίον, ὑπεύθυνον σαυτὸν τῇ κολάσει ποιεῖς». Ὄχι μόνον τὸ βάθος, ὄχι μόνον ἡ ἐπιφάνεια τῆς συκοφαντίας δεικνύουν τὴν κακίαν ταύτην ἀλλὰ καὶ ἡ λέξις. Ὁ Σατανᾶς λέγεται διάβολος, διότι διαβάλλει, συκοφαντεῖ. Ἑπομένως καὶ σύ, ποὺ συκοφαντεῖς, εἶσαι καὶ λέγεσαι διάβολος. Δὲν συκοφαντῶ ἀλλὰ συκοφαντοῦμαι, θὰ εἴπῃς. Ἂς ἴδωμεν.

2) Συκοφαντοῦμαι. Ταράσσομαι! Ταράσσομαι δέ, διότι μοῦ ἐσυκοφάντησε τὸ πολυτιμότερον, τὴν ἠθικήν μου καὶ ἔγινε καὶ πιστευτός. Ἄκουσον! Δὲν εἶναι καιρὸς διὰ ταραχήν, ἀλλὰ διὰ σκέψιν, διὰ φιλοσοφίαν. Πράγματι! Καὶ ἰδοὺ ἡ πρώτη σκέψις ποὺ βγαίνει ἀπὸ τὴν στενοχώρια. Στενοχωροῦμαι! Ἔτσι καὶ ὁ ἄλλος στενοχωρεῖται, ὅταν καὶ σὺ καμμιὰ φορά τὸν συκοφαντήσῃς. Ἡ στενοχώρια σου αὐτὴ εἶναι ὁ καλύτερος ἱεροκήρυξ, ὁ συγκινητικώτερος διὰ τὴν ἀποφυγὴν τῆς συκοφαντίας.

Πλὴν αὐτοῦ ποσάκις ἡ συκοφαντία τοῦ ἄλλου πρὸς ἡμᾶς εἶναι ἀντίλαλος τῆς ἰδικῆς μας φωνῆς τῆς συκοφαντίας, ἡ ὁποία ἠχηθεῖσα καὶ ἀντηχηθεῖσα ἀνὰ τὰ ὄρη καὶ τὰς χαράδρας ἐπιστρέφει ἀγνώριστος εἰς τὰ αὐτιά μας ; Μὴ μοῦ λέγεις ὅτι σὺ δὲν ἐσυκοφάντησες, διότι ἐκεῖνος ποὺ ἔχει τὴν χάριν τοῦ Θεοὺ—καὶ πρέπει νὰ ἔχῃ μεγάλην χάριν—να μὴ συκοφαντῇ, θὰ ἔχῃ τὴν χάριν καὶ δύναμιν ὄχι νὰ μὴ συκοφαντῆται, ἀλλὰ νὰ ἠρεμῇ καὶ νὰ φιλοσοφῇ, ὅταν συκοφαντῆται. Ἰδοὺ ἡ πρώτη σκέψις, τὸ πρῶτο μυστικὸ ποὺ πρέπει νὰ τὸ ἔχῃς γιὰ φυλαχτό.

Ἀλλὰ ἂς ὑποθέσωμεν, ὅτι εἶσαι ἐν τάξει. Δὲν συκοφαντεῖς, ἀλλὰ σὲ συκοφαντοῦν. Ὁ Χρυσόστομος λέγει. «Καὶ τί τοῦτο; τοῦ Θεοῦ ὄντος τοῦ μέλλοντος ἀπαιτεῖν εὐθύνας καὶ οὐκ ἐκείνων τῶν ἀκουσάντων ; Καὶ σὲ μὲν πρὸς ἀνθρώπους διέβαλε, αὐτὸς δὲ πρὸς Θεὸν διεβλήθη. Καὶ ὁ Δεσπότης σου διεβλήθη καὶ ὑπὸ Σατανᾶ καὶ ὑπὸ ἀνθρώπων. Καὶ οὐ διεβλήθη μόνον ἀλλὰ καὶ ἐπιστεύθη. Διέβαλε οὐ τὰ τυχόντα ἀλλὰ τὰ μέγιστα ὀνείδη. Καὶ γὰρ δαιμονιῶντα Αὐτὸν ἐκάλεσαν καὶ πλάνον καὶ ἀντίθεον. Εὐεργετήσας ἔπαθες κακῶς; Δία τοῦτο χαῖρε ὅτι τῷ Θεῷ γέγονας ὅμοιος τῷ ἀνατέλλοντι ἐπὶ πονηροὺς καὶ ἀγαθούς». Ἰδοὺ τὸ δεύτερον φυλαχτὸ σοὺ˙ Ὁ Κύριός σου διεβλήθη, ἐσυκοφαντήθη. Σὺ τί εἶσαι;

Ἀλλά μοῦ εἶπες, ὅτι σοῦ ἔκαμε μεγάλα κακά. «Ὅσα γὰρ ἂν εἴπῃς τοσούτῳ μᾶλλον δεικνύεις αὐτὸν εὐεργέτην. Ὅρα ὅσα κερδαίνεις πρᾴως τῶν ἐχθρῶν φέρων τὰς ἐπηρείας. Πρῶτον ἁμαρτημάτων ἀπαλλαγήν, δεύτερον καρτερίαν καὶ ὑπομονήν, τρίτον ἡμερότητα καὶ φιλανθρωπίαν. Ὁ γὰρ τοῖς λυποῦσι μὴ ὀργιζόμενος πολλῷ μᾶλλον τοῖς φίλοις ἐπιτήδειος ἔσται. Πρὸς τούτοις αἰδέσιμος ἔσῃ καὶ τοῖς ἐχθροῖς, κἄν δαίμονες ὦσι. Μᾶλλον δὲ οὐδὲ ἐχθρὸν ἕξεις διακείμενος οὕτως. Τὸ δὲ πάντων μεῖζον τὴν τοῦ Θεοῦ κερδανεῖς φιλανθρωπίαν, κἄν ἠμαρτηκώς ᾖ τεύξῃ συγγνώμης, κἄν κατωρθωκώς πλείονα παρρησίαν λήψῃ» δηλαδὴ : ὅσα τυχὸν εἴπῃς, ὅτι σὲ ἐσυκοφάντησε, τόσον περισσότερον ἀναδεικνύεις αὐτὸν εὐεργέτην. Πρόσεξε πόσα κερδίζεις μὲ τὴν πρᾳότητα καὶ μὲ τὸ νὰ ὑπομένῃς τὰς συκοφαντίας τῶν ἐχθρῶν. Πρῶτον κερδίζεις τὴν ἀπαλλαγὴν ἀπὸ τὰ ἁμαρτήματα σου, δεύτερον τὴν καρτερίαν καὶ τὴν ὑπομονήν, τρίτον τὴν ἡμερότητα καὶ τὴν φιλανθρωπίαν. Διότι ἐκεῖνος, ὁ ὁποῖος δὲν ὀργίζεται μὲ ἐκείνους, ποὺ τὸν συκοφαντοῦν καὶ στενοχωροῦν, πολὺ περισσότερον φίλος θὰ εἶναι εἰς τοὺς φίλους. Ἐκτὸς ἀπὸ αὐτὰ θὰ εἶσαι σεβαστὸς καὶ εἰς τοὺς ἐχθρούς, ἔστω κι’ ἂν εἶναι δαίμονες. Ἤ διὰ νὰ εἴπω καλύτερον οὕτω φερόμενος, δὲν θὰ ἔχῃς ἐχθρόν. Τὸ μεγαλύτερον ὅμως ἀπὸ ὅλα αὐτὰ εἶναι ὅτι ὑπομένων τὰς συκοφαντίας θὰ κερδίσῃς τὴν φιλανθρωπίαν τοῦ Θεοῦ, ὥστε ἂν ἔχῃς ἁμαρτήσῃ, θὰ τύχῃς συγχωρήσεως, ἂν εἶσαι ἐνάρετος, θὰ λάβῃς περισσοτέραν παρρησίαν.

Τρομερὸν παράδειγμα τιμωρίας συκοφαντῶν εἶναι τὸ ἀκόλουθον. Ὁ Ἐπίσκοπος Ἱεροσολύμων ὁ Ἅγ. Νάρκισσος εἶχεν ἐξεγείρει καθ’ ἑαυτοῦ τὸ μῖσος τῶν κακῶν ἀνθρώπων, τοὺς ὁποίους ἤλεγχε πρὸς μετάνοιαν. Τρεῖς ἐξ αὐτῶν τὸν ἐσυκοφάντησαν δι’ ἔγκλημα φοβερὸν καὶ μεθ’ ὅρκου ἐβεβαίωνον τοῦτο. Ὁ μὲν πρῶτος ἔλεγεν˙ «νὰ καῶ, ἂν δὲν εἶναι ἀληθῆ αὐτὰ ποὺ λέγω». Ὁ δεύτερος προσθέτει˙ «Νὰ ἀποθάνω μὲ σκληράν ἀσθένειαν, ἂν ψεύδωμαι» καὶ ὁ τρίτος ἔλεγε «νὰ χάσω τὴν ζωήν μου». Ὅ,τι εἶπαν ἔγινε. Πυρκαγιὰ ἐξερράγη εἰς τὸν οἶκον τοῦ πρώτου καὶ ἐκάη οἰκογενειακῶς, ὁ δεύτερος προσεβλήθη ὑπὸ νόσου καὶ ἀπέθανε καὶ ὁ τρίτος συγκινηθείς ἐκ τῶν δυστυχημάτων τούτων ἔχυσε τόσα δάκρυα, ὥστε ἔχασε τὴν ζωήν του.

Ὥστε δὲν πρέπει νὰ ταράσσεσαι, ὅταν συκοφαντῆσαι, διότι οὔτε μόνος σου εἶσαι, ἔχεις σύντροφον τὸν Θεόν, οὔτε καὶ κακὸν δύναται τις νὰ σοῦ κάμῃ.

Ἰδοὺ πόσον κακόν, εἶναι ὅταν συκοφαντῇς, πόση ἡ ὠφέλεια, ὅταν συκοφαντῆσαι. Προσοχή, λοιπὸν καὶ ὑπομονή!

Κήρυγμα Ζ’ Κυριακής Ματθαίου (Ματθ. θ 27-35) «Ελέησον ημάς, Υιέ Δαβίδ» Aρχιμανδρίτης Σπυρίδων Πετεινάτος

Μέσα στους δύσκολους αυτούς καιρούς που ζούμε οι κραυγές οι ικετήριες 
των δύο τυφλών προς τον Ιησούν, έρχονται να μας συγκλονίσουν 
και να μας τονώσουν …
Δύσκολες οι ημέρες που πέρναγαν οι δύο τυφλοί.
 Πόνος πολύς, θλίψις βαρειά, κανείς δεν μπορούσε να τους βοηθήση.
 Απελπισμένοι από κάθε άλλον, ακολουθούν τον Κύριο, κραυγάζοντας :
 « Ελέησον ημάς, Υιέ Δαβίδ ».
Μήπως, συχνά, και οι δικές μας ημέρες δεν είναι δύσκολες;
 Μήπως σαν άτομα, σαν οικογένεια, σαν σύνολο δεν περνάμε θλίψεις και
 στενοχώριες; 
Αρρώστιες και οικονομικές δυσκολίες και θάνατοι ταράζουν το είναι μας.
 Ο καθένας μας καλείται να σηκώση ένα ελαφρότερο η βαρύτερο σταυρό,
 μεγαλύτερο ή μικρότερο διάστημα της ζωής του.
Εμπρός σε μικρότερα ή μεγαλύτερα προβλήματα, πολλοί ζητούν μόνοι 
να βρούν κάποια λύσι.
 Και αγνοούν τον Κύριο του ουρανού και της γης.
 Επαναπαύονται στις δικές τους δυνάμεις, στη σύγχρονη επιστήμη, 
στο άφθονο χρήμα που διαθέτουν και παραμερίζουν τον Ουράνιο Πατέρα.
Γι΄ αυτούς τους ανθρώπους είναι σα να μην γεννήθηκε ποτέ ο Χριστός.
 Σα να μην δίδαξε, σα να μην σταυρώθηκε, σα να μην αναστήθηκε ποτέ.
Και οι άνθρωποι αυτοί είναι πολλοί μέσα στην κοινωνία μας.
 Ίσως αρκετοί από εμάς ανήκουμε σ΄ αυτούς.
 Το βάρος το ρίχνουμε στις προσπάθειές μας και παραμερίζουμε την
 επίκλησι της θείας βοηθείας. Έτσθ, συχνά, η ψυχή μας ταράζεται. 
Αγωνία και ανησυχία μας κυριεύει. Λείπει η πίστις στο Θεό. 
Λείπει η εμπιστοσύνη στην πρόνοιά του.
Για να υπερνικήσουμε μια τέτοια κατάστασι, θα πρέπη, πρώτα να ριζώση
 μέσα μας η πεποίθησις ότι « τα πάντα και εν πάσι Χριστός ».
 Αυτό σημαίνει να πλησιάσουμε τον Κύριο, να γνωρίσουμε τον Κύριο,
 να συνδεθούμε με τον Κύριό μας, μάλιστα στην περίοδο των θλίψεων. 
Να πιστεύσουμε, ότι όλα θέματά μας διά του Ιησού θα λυθούν :
Τα ατομικά, τα οικογενειακά, τα επαγγελματικά, τα γενικώτερα.
Βέβαια η πίστις αυτή δεν θα μας δημιουργήση μια παθητική και
 μοιρολατρική στάσι. Θα μας δίδη την δύναμι και όλα τα ανθρώπινα 
στοιχεία να χρησιμοποιούμε, αλλά και στον Θεό να εμπιστευώμεθα.
Και συγχρόνως, δεύτερο, να μιμούμεθα τους δυο τυφλούς στην κραυγή,
 οι οποίοι έκραζον και παρεκάλουν τον Κύριον λέγοντες
 « Ελέησον ημάς, Υιέ Δαβίδ ».
 Με δυνατή φωνή να επικαλούμεθα την χάριν του Ουρανού. 
Όχι στον τόνο της φωνής δυνατή, αλλά στην πίστι φλογερή!
 Η κραυγή μας να είναι κραυγή της καρδιάς. 
Η δέησίς μας πύρινη, κάθε φορά που θα ζητούμε τη λύσι για θέματα που μας
 απασχολούν.
 Αυτή την θερμή Πίστι των δύο τυφλών εβράβευσε ο Κύριος,
 όταν « ήψατο των οφθαλμών αυτών λέγων : 
Κατά την πίστιν υμών γενηθήτω υμίν. Και ανεώχθησαν αυτών οι οφθαλμοί ».
 Και την δική μας πίστι βραβεύει, όταν την βρή θερμή, δυνατή.
 Τη βραυεύει όχι μόνο με τα εξωτερικά και υλικά δώρα της αγάπης του.
 Βραβείο είναι και η ειρήνη και η γαλήνη, που μας χαρίζει ο Ουρανός.
 Και ίσως, συχνά, το δεύτερο είναι πολύ πιο πολύτιμο από το πρώτο.
Κύριε, αρκετά συλλογισθήκαμε και προσπαθήσαμε να λύσουμε
 τα θέματά μας μόνοι μας. Αρκετά εμπιστευθήκαμε στις ανθρώπινες
 δυνάμεις μας, στα επιτεύγματά μας, στην επιστήμη μας.
 Ώρα, Πανάγαθε Κύριε, να παραμερίσωμε κάθε ενδοιασμό και
 ολιγοπιστία και ν΄ αναθέσουμε τα πάντα σε Σένα. 
Ναι, τα πάντα σε Σένα. 
Και να τα αναφέρουμε με θερμή καρδιά σε θερμή προσευχή!
*Αρχιμ. Σπυρίδων Πετεινάτος
Ιεροκήρυξ Ιεράς Μητροπόλεως Κεφαλληνίας  

ΚΥΡΙΑΚΗ 11 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ. ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΜΑΡΤΥΡΟΣ ΕΥΠΛΟΥ. ΗΧΟΣ ΠΛ.Β΄ – ΕΩΘΙΝΟΝ Ζ΄

Κυριακὴ 11 Αὐγούστου. Μνήμη τοῦ ἁγίου Μάρτυρος Εὔπλου.
Ἦχος πλ.β΄. Ἑωθινὸν ζ΄.

Τυπικαὶ διατάξεις τῶν Ἱερῶν Ἀκολουθιῶν
                      
Ἐν τῷ μικρῷ ἐσπερινῷ

Μετὰ τὸν προοιμιακόν, εἰς τὸ Κύριε ἐκέκραξα…ἰστῶμεν στίχους δ΄ καὶ ψάλλομεν τὰ γ΄ ἀναστάσιμα στιχηρὰ Νίκην ἔχων Χριστέ…Σήμερον ὁ Χριστός…Σὲ Κύριε τὸν ὄντα…δευτεροῦντες τὸ α΄. Δόξα…τὸ ἰδιόμελον τῆς ἑορτῆς, ὅπερ εἴπομεν ἐν τῷ μικρῷ ἐσπερινῷ ἐν τῇ α΄ ἡμέρᾳ Τὸν γνόφον τὸν νομικὸν…Καὶ νῦν…τὸ δογματικὸν θεοτοκίον Ἄξιόν ἐστιν ὡς ἀληθῶς…Τὸ Φῶς ἱλαρόν…τὸ Προκείμενον τῆς ἡμέρας μετὰ τῶν στίχων αὐτοῦ. Εἰς τὸν στίχον ψάλλομεν τὸ ἀναστάσιμον στιχηρὸν Τὴν Ἀνάστασίν σου Χριστὲ Σωτὴρ…εἴτα τὰ γ΄ προσόμοια τῆς Θεοτόκου Ὅρκῳ ὡς ὑπέσχετο…Νοὸς καθαρότητι…Θανάτου κατάλυσις…Δόξα…Καὶ νῦν…τὸ ἰδιόμελον τῆς ἑορτῆς, ὅπερ εἴπομεν ἐν τῷ μεγάλῳ ἐσπερινῷ ἐν τῇ α΄ ἡμέρᾳ Πέτρῳ καὶ Ἰωάννῃ καὶ Ἰακώβῳ...Τὸ Νῦν Ἀπολύεις…Τὸ τρι-σάγιον καὶ τὸ ἀναστάσιμον Ἀπολυτίκιον Ἀγγελικαὶ δυνάμεις…Δόξα… Καὶ νῦν…τῆς ἑορτῆς Μετεμορφώθης ἐν τῷ ὅρει…Ἀπόλυσις.

Ἐν τῷ ἀποδείπνῳ

Ἐν τῷ μικρῷ ἀποδείπνῳ, κανόνα καὶ οἴκους τῆς Θεοτόκου οὐ λέ-γομεν. Εἰς δὲ τὸ τρισάγιον, τὸ κοντάκιον τῆς ἑορτῆς Ἐπὶ τοῦ ὅρους μετεμορφώθης…

Ἐν τῷ μεγάλῳ ἐσπερινῷ

Μετὰ τὸν προοιμιακόν, στιχολογοῦμεν τὸ α΄ κάθισμα τοῦ Ψαλτη-ρίου, ἤτοι τὸ Μακάριος ἀνήρ…ὅλον. Εἰς δὲ τὸ Κύριε ἐκέκραξα…ἱσ-τῶμεν στίχους ι΄ καὶ ψάλλομεν στιχηρὰ ἀναστάσιμα γ΄ Νίκην ἔχων Χριστέ…Σήμερον ὁ Χριστός…Σὲ Κύριε τὸν ὄντα…ἀνατολικὸν ἕν Ἐν τῷ Σταυρῷ σου Χριστὲ καυχώμεθα…τῆς ἑορτῆς προσόμοια γ΄, ἅπερ εἴ-πομεν εἰς τὸ Κύριε ἐκέκραξα ἐν τῇ α΄ ἡμέρᾳ τῆς ἑορτῆς Πρὸ τοῦ Σταυροῦ σου Κύριε, ὅρος οὐρανὸν ἐμιμεῖτο…Πρὸ τοῦ Σταυροῦ σου Κύριε, παρα-λαβὼν τοὺς Μαθητάς…Εἳς ὅρος ὑψηλὸν…τοῦ μάρτυρος  προσόμοια γ΄Εὖπλε παναοίδιμε ἐχθροῦ…Εὖπλε παναοίδιμε Σταυρῷ…Εὖπλε παναοίδιμε Χριστόν…Δόξα…τὸ ἰδιόμελον ἑορτῆς, ὅπερ ἐδοξάσαμεν ἐν τῇ α΄ ἡμέρᾳ Προτύπων τὴν Ἀνάστασιν τὴν σὴν…Καὶ νῦν…τὸ α΄ θεοτοκίον τοῦ ἤχου Τὶς μὴ μακαρίσει σὲ…Εἴσοδος. Τὸ Φῶς ἱλαρόν…τὸ προκείμενον τῆς ἡ-μέρας Ὁ Κύριος ἐβασίλευσεν…μετὰ τῶν στίχων αὐτοῦ. Εἰς τὴν λιτήν, τὸ στιχηρὸν τοῦ ἁγίου τοῦ ναοῦ ἢ τοῦ ἁγίου τῆς μονῆς. Δόξα…Καὶ νῦν…τὸ ἰδιόμελον τῆς ἑορτῆς Ὁ ἐν τῷ ὅρει τῷ Θαβὼρ… Εἰς τὸν στίχον, τὸ ἀναστάσιμον στιχηρὸν Τὴν Ἀνάστασίν σου Χριστὲ Σωτὴρεἶτα τὰ γ΄ στιχηρὰ, τὰ κατ’ ἀλφάβητον Πύλας συντρίψας χαλκᾶς…Ῥεύσεως ἡμᾶς τῆς πάλαι…Σταυρωθεὶς ὡς ἡβουλήθης Χριστὲ…Δόξα…Καὶ νῦν…,τὸ ἰδιόμελον τῆς ἑορτῆς, ὅπερ ἐδοξάσαμεν ἐν τῇ α΄ ἡμέρᾳ Πέτρῳ καὶ Ἰωάννῃ καὶ Ἰακώβῳ…Τό Νῦν ἀπολύεις…καὶ τὸ τρισάγιον. Ἀπολυτίκιον, τὸ ἀναστάσιμον Ἀγγελικαὶ δυνάμεις…τῆς ἑορτῆς Μετεμορφώθης ἐν τῷ ὅρει…εὐθὺς τὸ Θεοτόκε Παρθένε…Ἡ εὐλόγησις τῶν ἄρτων καὶ ἡ ἀνάγνωσις εἰς τὰς ἐπιστολὰς.    

\Μὴ τελουμένης ἀγρυπνίας, ἀπολυτίκια εἰς τὸν ἐσπερινὸν λέγομεν (καταλιμπανομένου τοῦ μικροῦ), ὡς ἐσημειώθησαν ἐν τῷ μικρῷ. Τῇ δὲ Κυριακῇ πρωῒ, ἐν τῷ μεσονυκτικῷ, ὁ τριαδικὸς κανὼν τοῦ ἤχου Τρεῖς ὑποστάσεις ὑμνοῦμεν θεαρχικὰς…Τὰ Ἄξιόν ἐστιν…μετὰ τὸ τρισάγιον, ἀπολυτίκιον τῆς ἑορτῆς, μόνον Μετεμορφώθης ἐν τῷ ὅρει…καὶ τὰ λοιπὰ τοῦ μεσονυκτικοῦ.

Ἐν τῷ ὄρθρῳ   

Εἰς τὸ· Θεὸς Κύριος…τὸ ἀναστάσιμον ἀπολυτίκιον· Ἀγγελικαὶ δυ-νάμεις…Δόξατὸ αὐτὸ…Καὶ νῦν…τῆς ἑορτῆς Μετεμορφώθης ἐν τῷ ὅρει Εὐθὺς ἡ στιχολογία τοῦ Ψαλτηρίου ὡς ἐξῇς: ὁ ἀναγνώστης· Κύριε, ἐλέησον γ΄, Δόξα, καὶ νῦν…Καὶ ἀναγινώσκει τὸ Β΄ κάθισμα τοῦ Ψαλ-τηρίου. Εἰς τὸ τέλος αὐτοῦ λέγει· Δόξα, καὶ νῦν. Ἀλληλούϊα, ἀλληλούϊα, ἀλληλούϊα δόξα σοι, ὁ Θεός. Ἐκ γ΄. Ἡ ἐλπὶς ἡμῶν Κύριε δόξα σοι. Ὁ ἱερεύς· μικρὰ συναπτὴ καί· Ὅτι σὸν τὸ κράτος…Ὁ χορός· Ἀμήν, καὶ ψάλλονται τὰ ἀναστάσιμα καθίσματα· Τοῦ τάφου ἀνεωγμένου…Δόξα· Κύριε, παρίστατο τῷ τάφῳ σου…Καὶ νῦν, τῆς ἑορτῆς, ἅπερ εἴπομεν καὶ ἐν τῇ α΄ ἡμέρᾳ· Τὴν τῶν βροτῶν ἐναλλαγὴν…Εἶτα ὁ ἀναγνώστης· Κύριε, ἐλέησον γ΄, Δόξα, καὶ νῦν. Καὶ ἀναγινώσκει τὸ Γ΄ κάθισμα τοῦ Ψαλ-τηρίου. Εἰς τὸ τέλος αὐτοῦ λέγει· Δόξα, καὶ νῦν. Ἀλληλούϊα, ἀλληλούϊα, ἀλληλούϊα δόξα σοι, ὁ Θεός. Ἐκ γ΄. Ἡ ἐλπὶς ἡμῶν Κύριε δόξα σοι. Ὁ ἱερεύς· μικρὰ συναπτὴ καί· Ὅτι ἀγαθὸς καὶ φιλάνθρωπος…Ὁ χορός· Ἀμήν, καὶ ψάλλονται τὰ ἀναστάσιμα καθίσματα· Ἡ Ζωὴ ἐν τῷ τάφῳ ἀ-νέκειτο…Δόξα· Προϊστορεῖ ὁ Ἴωνας τὸν τάφον σου…Καὶ νῦν, τῆς ἑορτῆς, ἅπερ εἴπομεν καὶ ἐν τῇ α΄ ἡμέρᾳ· Ἐπὶ τὸ ὅρος τὸ Θαβὼρ…Εἶτα ὁ ἀναγ-νώστης· Κύριε, ἐλέησον γ΄, Δόξα, καὶ νῦν. Καὶ ἀναγινώσκει τὸ ΙΖ΄ κά-θισμα τοῦ Ψαλτηρίου. Εἰς τὸ τέλος αὐτοῦ ψάλλονται τὰ Εὐλογητάρια. Αἴτησις καὶ ἡ Ὑπακοὴ τοῦ ἤχου· Τῷ ἑκουσίῳ καὶ ζωοποιῷ σου θανάτῳ Χριστὲ…Εὐθὺς οἱ ἀναβαθμοὶ τοῦ ἤχου, τὸ προκείμενον αὐτοῦ καὶ ἅπασα ἡ τάξις τοῦ ἑωθινοῦ ζ΄ Εὐαγγελίου. Εἶτα τὸ· Ἀνάστασιν Χριστοῦ Ὁ ν΄ ψαλμός. Δόξα· Ταῖς τῶν Ἀποστόλων…Καὶ νῦν· Ταῖς τῆς Θεοτόκου Εἰς τὸν στίχον τὸ· Ἀναστὰς ὁ  Ἰησοῦς…    

Εἶτα οἱ κανόνες ὁ ἀναστάσιμος, μετὰ τῶν εἱρμῶν, εἰς δ΄ τροπάρια, ὁ τῆς Θεοτόκου, ἄνευ εἱρμῶν, εἰς β΄ τροπάρια, τῆς ἑορτῆς, ἄνευ εἱρμῶν, εἰς δ΄ τροπάρια καὶ τοῦ μάρτυρος, ἄνευ εἱρμῶν, εἰς δ΄ τροπάρια. Λέ-γομεν δὲ καὶ τοὺς ιβ΄ στίχους τῆς στιχολογίας ἐν ἑκάστῃ ᾠδῇ, εἰς δὲ τὰ δύο τελευταῖα τὸ· Δόξα…καὶ τὸ· Καὶ νῦν…Καταβασίαι· Σταυρὸν χαράξας Ἀπὸ γ΄ ᾠδῆς, τὸ κοντάκιον τῆς ἑορτῆς· Ἐπὶ τοῦ ὅρους μετεμορφώθης… Εἶτα κάθισμα τοῦ μάρτυρος Τοὺς νόμους τοῦ Χριστοῦ…Δόξατὸ αὐτὸ… Καὶ νῦν…τῆς ἑορτῆς, ἅπερ εἴπομεν ἐν τῇ α΄ ἡμέρᾳ Ἐπὶ τὸ ὅρος τὸ Θαβὼρ…Ἀφ’ ἕκτης τὸ ἀναστάσιμον κοντάκιον Τῇ ζωαρχικῇ παλάμῃ τοὺς τεθνεῶτας…καὶ ὁ οἶκος Τὸν Σταυρὸν καὶ τὴν ταφήν σου Ζωοδότα… Συ-ναξάριον. Ἡ τιμιωτέρα στιχολογείται.  

Τὸ· Ἅγιος Κύριος ὁ Θεὸς ἡμῶν…ἐκ γ΄ καὶ τὸ· Ὑψοῦτε Κύριον τὸν Θεὸν ἡμῶν…εἶτα τὸ ἑξαποστειλάριον, τὸ ζ΄ ἀναστάσιμον· Ὅτι ᾖραν τὸν Κύριον…καὶ τῆς ἑορτῆςΦῶς ἀναλλοίωτον λόγε…Εἰς τοῦ αἴνους, ἱσ-τῶμεν στίχους η΄ καὶ ψάλλομεν ἀναστάσιμα στιχηρὰ δ΄ Ὁ Σταυρός σου Κύριε…Ἡ ταφή σου Δεσπότα…Σὺν Πατρὶ καὶ Πνεύματι…Τριήμερος ἀνέστης Χριστὲ…καὶ τῆς ἑορτῆς προσόμοια γ΄· Πρὸ τοῦ τιμίου Σταυροῦ σου καὶ τοῦ πάθους…Ὁ πρὸ αἰώνων ὑπάρχων Θεὸς λόγος…Παρθενικῆς ἐκ νεφέλης σὲ τεχθέντα…δευτεροῦντες τὸ α΄. Δόξα, τὸ Ζ΄ Ἑωθινὸν ἰδιόμελον Ἰδοὺ σκοτία καὶ πρωΐ…Καὶ νῦνὙπερευλογημένη… Δοξολογία μεγάλη…καὶ τὸ ἀναστάσιμον τροπάριον μόνον Ἀναστὰς ἐκ τοῦ μνή-ματος…Ἐκτενής, ἀπόλυσις. Ἡ α΄ ὥρα ἐν τῷ νάρθηκι.

Ἐν ταῖς ὥραις

Λέγομεν δὲ ἐν ταῖς ὥραις τὸ ἀναστάσιμον ἀπολυτίκιον Ἀγγελικαὶ δυνάμεις…Δόξα…τῆς ἑορτῆς Μετεμορφώθης ἐν τῷ ὅρει...Καὶ νῦν τὸ θεοτοκίον τῶν ὡρῶν. Εἰς τὸ τρισάγιον, τὸ κοντάκιον τῆς ἑορτῆς Ἐπὶ τοῦ ὅρους μετεμορφώθης…

Εἰς τὴν Λειτουργίαν          

Τὰ τυπικά. Οἱ μακαρισμοὶ τοῦ ἤχου εἰς δ΄ τροπάρια καὶ ἡ Ϟ΄ ᾠδὴ τοῦ α΄ κανόνος τῆς ἑορτῆς εἰς δ΄ τροπάρια, ἄνευ εἱρμῶν. Εἰσοδικὸν τὸ Δεῦτε προσκυνήσωμεν…ὁ ἀναστὰς ἐκ νεκρών…Ἀπολυτίκια μετὰ τὴν Εἴσοδον, τὸ ἀναστάσιμον Ἀγγελικαὶ δυνάμεις…τῆς ἑορτῆς Μετεμορφώθης ἐν τῷ ὅρει…τοῦ ἁγίου τοῦ ναοῦ ἢ τοῦ ἁγίου τῆς μονῆς…Δόξα…ἡ ὑπακοὴ τοῦ ἤχου Τῷ ἑκουσίῳ καὶ ζωοποιῷ σου θανάτῳ Χριστὲ…Καὶ νῦν…τὸ κοντάκιον τῆς ἑορτῆς Ἐπὶ τοῦ ὅρους μετεμορφώθης…Τρισάγιον. Προ-κείμενον καὶ ἀλληλουϊάριον τοῦ ἤχου. Ἀπόστολος καὶ Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς, ἤτοι: ἈπόστολοςὈφείλομεν ἡμεῖς οἱ δυνατοὶ τὰ ἀσθενήματα τῶν ἀδυνάτων βαστάζειν…(Ρωμ. ιε΄ 1-7), ὁ ζήτει τῇ ζ΄ Κυριακῇ τῶν Ἐπιστολῶν τοῦ Ἀποστόλου Παύλου. ΕὐαγγέλιονΠαράγοντι τῷ Ἰησοῦ… (Ματθ. θ΄ 27-35, θ΄ 1), ὁ ζήτει τῇ ζ΄ Κυριακῇ τῶν κατὰ Ματθαίου Εὐαγ-γελίων. Εἰς τὸ Ἑξαιρέτως…τὸ Ἄξιόν ἐστιν…Κοινωνικὸν Αἰνεῖτε τὸν Κύριον…Εἴδομεν τὸ φῶςΠληρωθήτω… Εἴη τὸ ὄνομα Κυρίου…ἐκ γ΄, Δόξα…Kαὶ νῦν…οἱ δύο ψαλμοὶ· Εὐλογήσω τὸν Κύριον…Ὑψώσω σὲ ὁ Θεός μου…καὶ ἡ ἀπόλυσις.


Σημείωσις: Ἰστέον ὅτι ἀπὸ τῆς ε΄ μέχρι τῆς κγ΄ τοῦ αὐτοῦ μηνὸς παύουσιν ὅτε ἐν τῷ ἀποδείπνῳ κανῶν τῆς Θετόκου καὶ οἱ οἶκοι αὐτῆς. Κοντάκιον δὲ ἐν τῷ ἀποδείπνῳ καὶ ταῖς ὥραις ὡς καὶ ἐπισφραγιστικὸν ἐν τῇ λειτουργίᾳ λέγεται τὸ τῆς ἑορτῆς, ἢ τὸ προεόρτιον (ἐν τοῖς προ-εορτίοις) ἐν δὲ τῷ μεσονυκτικῷ, εἰς μὲν τὸ β΄ τρισάγιον, τὸ ἀπο-λυτίκιον, καὶ εἰς τὸ γ΄ τὸ κοντάκιον τῆς ἑορτῆς (ἢ τὸ προεόρτιον ἐν τοῖς προεορτίοις). Καὶ ἐν τῷ μεσονυκτικῷ τῆς Κυριακῆς, μετὰ τὸ τρισάγιον, τὸ ἀπολυτίκιον τῆς ἑορτῆς (ἢ τὸ προεόρτιον) ψάλλομεν, ἀντὶ τῆς ὑπακοῆς.  

Γιατί οι πολιτικοί που δεν είναι Εβραίοι πρέπει να φοράνε κιπά;






ΚΟ: Βλέποντας την παραπάνω χαριτωμένη φωτογραφία του υπουργού προ-πο, έκανα κάποιες σκέψεις. Έχω παρατηρήσει ότι ΟΛΟΙ οι μη Εβραίοι «επίσημοι» (πρόεδροι, πρωθυπουργοί, υπουργοί, πολιτικοί, ηθοποιοί, τραγουδιστές και λοιποί ‘celebrities’), που επισκέπτονται μια Συναγωγή, φοράνε το γνωστό χαρακτηριστικό μικρό εβραϊκό σκουφάκι, την «κιπά». Επίσης, την φοράνε όταν πηγαίνουν στο Τείχος των Δακρύων ή στο «Μνημείο του Ολοκαυτώματος» στην Ιερουσαλήμ, γνωστό ως «Yad Vashem», σε (μη θρησκευτικές) εκδηλώσεις που απλώς διοργανώνουν ή παρευρίσκονται Εβραίοι, ενώ κάποιοι σε εντελώς «άσχετα» μέρη. Μου δημιουργήθηκε η εξής απορία: πως είναι δυνατόν κάποιος που δεν πρεσβεύει την ιουδαϊκή θρησκεία, να αναγκάζεται να φοράει αυτό που φοράει ο πιστός Ιουδαίος; Που είναι η ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης; Εάν είναι από απλή «ένδειξη σεβασμού», τότε θα έπρεπε, για λόφους «ισότητας» να γίνεται το αντίστοιχο σε έναν χριστιανικό ναό. Π.χ. εάν ένας Εβραίος «επίσημος» επισκεφτεί ένα ναό (τώρα που το σκέφτομαι, δεν έχω δει πολλούς Εβραίους «επίσημους» να επισκέπτονται ναούς και εκκλησίες, τουλάχιστον με την συχνότητα που «εθνικοί»/μη Εβραίοι «επίσημοι» επισκέπτονται συναγωγές. Γιατί άραγε;;) – θα πρέπει λοιπόν για «λόγους σεβασμού» (ο Εβραίος) να κάνει τον σταυρό του, να ανάψει κανένα κερί και τα λοιπά. Όλα αυτά βέβαια είναι λατρευτικές πράξεις, λατρευτικά σύμβολα. Η κιπά δεν είναι ένα απλό «σκουφάκι», κάποιο ενδυματολογικό αξεσουάρ, είναι σύμβολο μιας θρησκείας. Κάτι ανάλογο με την ισλαμική μαντίλα που φοράνε οι μουσουλμάνες. Ή τα τουρμπάνια που φοράνε οι Σιχ. Ως «σεβασμός», νομίζω, νοείται να εισέλθεις και να εξέλθεις με ησυχία από έναν θρησκευτικό λατρευτικό χώρο (στον οποίον δεν ανήκεις) και γενικά να είσαι κόσμιος και ενδεδυμένος «σεμνά». Τα υπόλοιπα αφορούν τους θρησκευόμενους της συγκεκριμένης θρησκείας. Εφόσον δεν ανήκεις σε αυτήν την θρησκεία, δεν είσαι υποχρεωμένος να ακολουθήσεις το τυπικό της. Το να απαιτείς από έναν μη Εβραίο να συμπεριφέρεται στη Συναγωγή (που δεν ανήκει, ούτε πιστεύει) σαν Εβραίος, είναι κάτι παραπάνω από απαίτηση για «σεβασμό». Έχει έναν συμβολισμό. Φαίνεται σαν έμμεση (αναγκαστική) υποταγή σε μια συγκεκριμένη θρησκεία και σε ό,τι αυτή εκφράζει. Και στην συγκεκριμένη περίπτωση εκφράζει το Ισραήλ. [Σύμφωνα με τον Richard Rabkin «Το να φοράει κάποιος το κιπά σημαίνει ότι διακηρύττει "Είμαι περήφανος που είμαι Εβραίος"»]. Καμία άλλη θρησκεία δεν είναι τόσο συνδεδεμένη με έναν λαό, όσο ο Ιουδαϊσμός. Όλοι δε οι «επίσημοι» δεν διανοούνται να αρνηθούν να φορέσουν την κιπά για λόγους συνείδησης ή θρησκείας, (αλλιώς κινδυνεύουν να κατηγορηθούν για «αντισημιτισμό», κατηγορία ολέθρια για έναν σύγχρονο πολιτικό), αλλά απεναντίας, το φοράνε με μεγάλη άνεση και είτε χασκογελάνε με έκφραση γεμάτη ικανοποίηση (όπως ο προαναφερόμενος), είτε στέκονται «ευλαβικά», με έκφραση γεμάτη «σεβασμό».
 
Είπα να το ψάξω λίγο. Να σας πως τι βρήκα: Βρήκα ότι τέτοια ξεκάθαρη εντολή ΔΕΝ υπάρχει στα ιουδαϊκά κείμενα! Μάλιστα, οι διάφοροι ραβίνοι δεν έχουν μια σύμφωνη γνώμη για το αν πρέπει τελικά, οι μη Εβραίοι να φοράνε την κιπά. Η κυριότερη ένσταση είναι ότι έτσι (εάν την φοράνε) δεν θα διαφέρουν από τους Εβραίους! (Αυτό τώρα μου ακούγεται ολίγον «ρατσιστικό», αλλά θα φταίνε τα αυτιά μου). Επίσης, στη σύντομη έρευνα δεν είδα πουθενάμουσουλμάνους «επίσημους» να φοράνε την κιπά. Δείτε πάνω π.χ. στην φωτογραφία τονΝταβούτογλου στη Συναγωγή στη Σμύρνη άνευ κιπά! Μπα; Πάλι δύο μέτρα και δύο σταθμά; Μετάδιάβασα ότι οι άθεοι Εβραίοι επίσης δεν φοράνε κιπά! Ακόμα και ο Μπεν Γκουριόν η κορυφαία μορφή του σύγχρονου Ισραήλ (ο κύριος ιδρυτής και ο πρώτος πρωθυπουργός του κράτους Ισραήλ) ΔΕΝ φορούσε κιπά γιατί ήταν άθεος... Μάλιστα, αρνιόταν να φορέσει κιπά ακόμη και σε κηδείες.
Συμπέρασμα: Ο Μπεν Γκουριόν δεν χρειάζεται να φοράει κιπά, ο άθεος Εβραίος δεν χρειάζεται να φοράει κιπά, ο μουσουλμάνος «επίσημος» δεν χρειάζεται να φοράει κιπά, καμία γραπτή θρησκευτική εντολή δεν υπάρχει που να λέει ότι ο μη Εβραίος πρέπει να φοράει κιπά, οι ραβίνοι διαφωνούν μεταξύ τους για το αν πρέπει οι μη Εβραίοι να φορούν κιπά, αλλά ο Δένδιας (και ο κάθε Δένδιας), αλλοίμονό του αν δεν φορέσει τη κιππά του και δεν αποθανατιστεί η σκηνή.
Ίσως εάν έψαχνα περισσότερο να έβρισκα και τίποτα άλλο, αλλά από ότι κατάλαβα η κιπά είναι μία ωραία ευκαιρία οι διάφοροι Δένδιες και γενικότερα οι κρατούντες οφίτσια στη ‘δύση’ να δείχνουν (σε όλο τον κόσμο) τον «σεβασμό» τους (ή την υποταγή τους) στο Ισραήλ.
Παρακάτω κάποιες εξηγήσεις περί κιπά από εβραϊκές ιστοσελίδες για λίγο παραπάνω γνώση. Και εάν θέλει, ας μας διαφωτίσει περί του θέματος κάποιος ραβίνος. Από αυτούς που επισκέπτονται τον ΚΟ.    
 
Μια kippah, επίσης γνωστή ως yarmulke, που στα αραμαϊκά σημαίνει "ο φόβος του Βασιλιά", είναι το ημισφαιρικό εκείνο καπελάκι σε σχήμα πιατέλας, συνήθως από ύφασμα, που φορούν οι Εβραίοι (μόνο άνδρες) ως τήρηση μιας (μη- βιβλικής) εντολής από κάποιες ορθόδοξες ιουδαϊκές ‘halachic’ αρχές, σύμφωνα με την οποία το κεφάλι τους πρέπει να καλύπτεται ανά πάσα στιγμή.
 
Δεδομένου ότι η συναγωγή θεωρείται ότι είναι ένας «οίκος του Θεού», είναι συνήθως σκόπιμο οι πιστοί να φορούν ωραία ρούχα. Συνήθως οι γυναίκες φορούν φορέματα και οι άνδρες κοστούμια.
 
Εκτός από τις συναγωγές των Μεταρρυθμισμένων Ιουδαίων, όλοι οι άνδρες και τα αγόρια πρέπει να καλύπτουν το κεφάλι τους. Αυτό είναι συχνά προαιρετικό σε συναγωγές των Μεταρρυθμισμένων. Από σεβασμό ακόμη και οι μη-Εβραίοι επισκέπτες θα πρέπει να ακολουθήσουν το έθιμο της συναγωγής και φορέσουν ένα kippah.
 
Λέει στο ‘Divrei HaRav’ (του ραβίνου Hershel Schachter), ότι όταν ρώτησαν τον ραβίνο Aharon Kotler αν πρέπει ένας μη-Εβραίος (ή μη Ιουδαίος) κοσμικός καθηγητής σε σχολείο yeshiva να κληθεί να φορέσει ένα yarmulke, εκείνος είπε ότι θα πρέπει να του πουν να μην φορέσει yarmulke, γιατί αυτό είναι μια περίπτωση והבדלתם (διάκρισης) σύμφωνα με την οποία οι Εβραίοι θα πρέπει να φορούν yarmulkes ώστε να διακρίνονται από τους μη Εβραίους.
 
"Μη Εβραίοι και Kippah στη Συναγωγή" – του ραβίνου Jay M. Stein
 
Η ερώτηση που τίθεται πολύ συχνά είναι η εξής: «Σε περίπτωση που ένας μη-Εβραίος παρακολουθεί τη συναγωγή ως προσκεκλημένος ή επισκέπτης, πρέπει να φορά κάλυμμα στο κεφάλι, όπως ένα Kippah;" Ή, "Πρέπει ένας μη-Εβραίος που κάνει δουλειές ως εργάτης σε μια συναγωγή να έχει καλυμμένο το κεφάλι του, ενώ εργάζεται στο κτίριο; "Λόγω της σχετικά στενής σχέση μας με τον μη εβραϊκό κόσμο, έχουμε συχνά μη Εβραίους να έρχονται σε διάφορες θρησκευτικές τελετές που πραγματοποιούνται στις συναγωγές, όπως είναι, οι γάμοι, οι τελετές Bar/bat Mitzvah (ενηλικίωσης 13 χρονών για τα αγόρια και 12 για τα κορίτσια) και κηδείες, καθώς και διάφορα προγράμματα που προσφέρονται στις συναγωγές, όπως «διαθρησκευτικές λειτουργίες» ή και μη-θρησκευτικές εκδηλώσεις.
 
Το Ταλμούδ έχει μια συνοπτική δήλωση σχετικά με τον στόχο του να καλύπτει κάποιος το κεφάλι του. Ο Joshua b. Levi είπε: «Κανείς δεν μπορεί να περπατήσει τέσσερις πήχεις με υπεροπτικό ύφος, γιατί ολόκληρη η γη είναι γεμάτη από την δόξα Του». Ο R. Huna, γιος του R. Joshua, δεν μπορούσε να περπατήσει τέσσερις πήχεις ξεσκούφωτος, και έλεγε : «Η Shehinah (θεία παρουσία)είναι πάνω από το κεφάλι μου». Στους ταλμουδικούς καιρούς δεν ήταν μια ευρέως διαδεδομένη πρακτική να καλύπτει κάποιος το κεφάλι του. Το να καλύπτει το κεφάλι του ήταν μια πράξη ακραίας ευσέβεια, δεν ήταν κανόνας για όλους.
Η δυσκολία που παρουσιάζεται, κατά τον ραβίνο Klein, είναι ότι, κατά τη διάρκεια της λατρείας, μπορεί να μην είμαστε σε θέση να διακρίνουμε μεταξύ των Εβραίων και των μη-Εβραίων. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στο να ζητάμε από έναν μη-Εβραίο να λάβει μέρος στην λειτουργία. Δεν υπάρχει εύκολη λύση για το πρόβλημα αυτό, εκτός από απλά να ρωτήσουμε τη θρησκεία ενός ατόμου. Συνηθίζεται, ως εκ τούτου, σε πολλές συναγωγές να ζητάνε από μη Εβραίους να βάλουν μια kippah αλλά όχι το Tallit, και επομένως να διακρίνουμε εύκολα τους Εβραίους άνδρες από τους μη Εβραίους.
 
Δεν υπάρχει καμία αναφορά στους επτά Noachide νόμους (του Νώε – αναφέρονται στο Ταλμούδ) η οποία, σύμφωνα με τους Ραβίνους, να επιβάλει σε όλους τους απογόνους του Νώε, να καλύπτουν την κεφαλή τους. Αυτό κάνει και πάλι σαφές ότι δεν υπάρχει καμία νομική υποχρέωση στο εβραϊκό νόμο για έναν μη-Εβραίο να φορέσει κάλυμμα στο κεφάλι και ως εκ τούτου καμία νομική δικαιολογία δεν υπάρχει για να εξαναγκασθεί ένας μη-Εβραίος να φορέσει ένα κάλυμμα στο κεφάλι σε μια συναγωγή. Αυτό, όμως, δεν εμποδίζει την ενημέρωση των μη Εβραίων περί του εθίμου της συγκεκριμένης τελετής.
 
Δεν υπάρχει καμία αναφορά στη ‘halakhic’ βιβλιογραφία (βιβλικοί, ταλμουδικοί, ραβινικοί νόμοι) που να απαιτεί οι ‘εθνικοί’ να φορούν καλύμματα κεφαλής, και ως εκ τούτου δεν υπάρχει κανένας halakhic λόγος να εξαναγκάζεται ένας μη-Εβραίος να φορέσει ένα κάλυμμα του κεφαλιού σε μια συναγωγή.
Εάν φορέσει όμως (ο μη-Εβραίος), εκφράζει  με αυτό το σεβασμό, για το έθιμο μας.  Παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει νομική υποχρέωση για έναν μη-Εβραίο να φορέσει kippah, συνιστούμε από σεβασμό για το εκκλησίασμα να φορούν κάλυμμα οι μη-Εβραίοι άνδρες όταν παρευρίσκονται σε λατρεία ή τελετουργία.
Παπούλιας
Σαμαράς
ΓΑΠ
Αβραμόπουλος
Μπερλουσκόνι
Πούτιν
Ομπάμα
Μπους (ο νεότερος)
Junichiro Koizumi (πρώην πρωθυπουργός Ιαπωνίας)

Gianfranco Fini (πρώην «ακροδεξιός»)
Σόιμπλε
Μπλαίρ
Δαλάι Λάμα
Γιος της Μαντόνα
Μάικλ Τζάκσον
Tobey Maguire (“Spiderman”)
Ντέβιντ Μπέκαμ
Η γκά γκά
ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ / Πηγές: εδώεδώεδώεδώ

«Αγάπη που ‘γινες δίκοπο μαχαίρι»...

  Γράφει η Σοφία Τσέκου Τι γίνεται επιτέλους στη Μητρόπολη Πατρών; Παρακολουθώ με ενδιαφέρον τα όσα κατά καιρούς βλέπουν το φως της δημοσιότ...