Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Σάββατο, Μαΐου 28, 2011

ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΝ ΟΙ "ΔΙΚΕΣ" ΑΠΟ ΤΑ ΤΗΛΕΠΑΡΑΘΥΡΑ, ΤΙΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ


ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΝ ΟΙ “ΔΙΚΕΣ” ΑΠΟ ΤΑ ΤΗΛΕΠΑΡΑΘΥΡΑ, ΤΙΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====================

Εχει πάψει από καιρό η δικαιοσύνη να λειτουργεί στην πατρίδα μας, επειδή την ανέλαβαν τα διάφορα τηλεπαπαράθυρα, εφημερίδες και ιστολόγια που δικάζουν, καταδικάζουν, σπιλώνουν και διασύρουν - χωρίς συνέπειες - την υπόληψη των πάντων συνηθέστατα υπό την ανέντιμη σκέπη της ανωνυμίας.

Ορθά επομένως χαρακτηρίστηκαν ως “κουκουλοφόροι των ιστολογίων” όσοι δεν έχουν το θάρρος της γνώμης τους και θέλουν - χωρίς συναίσθηση ευθύνης - να σπιλώνουν την υπόληψη των συνανθρώπων τους.

Ο Καθηγούμενος του Βατοπαιδίου όμως διασύρθηκε τις πλείστες φορές επώνυμα κυρίως από τα τηλεπαράθυρα από δημοσιογράφους που τον αποκαλούσαν κλέφτη και Θεομπαίκτη λες και το λειτούργημα της απονομής της δικαιοσύνης ασκείται από τους δημοσιογράφους και όχι τους λειτουργούς της Θέμιδος.

Αυτή τη φορά άρχισαν την σπορά ειδήσεων ότι ο Πανοσιολογιότατος μίλησε εναντίον του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου. Ο ίδιος όμως το διαψεύδει και το εντάσσει μέσα στο γενικό κλίμα που καλλιεργούν οι γνωστοί κύκλοι για να διασύρουν το μοναστήρι και κατ’ επέκταση τον μοναχισμό και την Εκκλησία.

Το πιο ευχάριστο είναι ότι η ανακοίνωση της Μονής αναφέρει ότι “η Μονή θα χρησιμοποιήσει κάθε νόμιμο μέσο για να αποκαταστήσει την αλήθεια”.

Ας είναι βέβαιοι οι Αγιορείτες πατέρες ότι μόνον με ένδικα μέσα θα αναγκάσουν ορισμένους να σιωπήσουν. Γι’ αυτό ας μην ορρωδήσουν να καταφύγουν σ’ αυτά.

Καλή είναι η αντεπίθεση, που παρατηρώ τον τελευταίο καιρό, με την αποκατάσταση και τυπικά του ηγουμένου στη διαχείριση της Μονής, καλή είναι η παρουσία του σε συνέδρια και οι προσκλήσεις σε αρχιερείς και άλλους παράγοντες να επισκεφθούν τη Μονή, καλή είναι η έκδοση βιβλίων και η δημιουργία ιστοσελίδων και οργανώσεων “Φίλων του Βατοπαιδίου”, αλλά ας μην έχουν καμιά αμφιβολία ότι η πιο ουσιαστική μάχη θα δοθεί στα δικαστήρια. Οπως όλες άλλωστε οι υποθέσεις ποινικού δικαίου.

Κάποιοι συκοφάντησαν τη Μονή. Αφού είναι επώνυμοι ας τους γίνει μήνυση χωρίς χρονοτριβή. Οι συκοφάντες τους δεν χαμπαρίζουν από τίποτα άλλο. Ούτε ο Παρθενώνας δεν πρόκειται να γλυτώσει από το ξεπούλημα που ετοιμάζουν. Πολλώ μάλλον το μοναστήρι.

Παραθέτουμε στη συνέχεια την είδηση που μας έδωσε την αφορμή για τη σύνταξη του πάνω σχολίου.
*****
ΗΓΟΥΜΕΝΟΣ ΕΦΡΑΙΜ: “ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΘΗΚΕ ΠΟΤΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ”
Του κ. Αιμίλιου Πολυγένη
===============
Τις τελευταίες ημέρες παρακολουθήσαμε στον ημερήσιο Τύπο, κάτι παράδοξο το οποίο προκάλεσε το ενδιαφέρον πολλών αναγνωστών μας, οι οποίοι με email τους ζητούσαν να μάθουν αν ισχύει κάτι τέτοιο.
Η Romfea.gr επικοινώνησε με την Ιερά Μονή Βατοπαιδίου, και προσωπικά με τον Ηγούμενο της Μονής Αρχιμανδρίτη Εφραίμ.
Να αναφερθεί, ότι στα δημοσιεύματα παρουσιάζονταν ο Ηγούμενος της Μονής Εφραίμ, να επιτίθεται γενικότερα σε διαφόρους θεσμούς και ειδικότερα κατά της Εκκλησίας με δηλώσεις του από το Μετόχι στο Πόρτο Λάγος.
Για δυόμισι χρόνια περίπου από όταν ξεκίνησε ο περίεργος αυτός θόρυβος σχετικά με την υπόθεση Βατοπαιδίου που θα δικαιολογούσε οποιονδήποτε άλλον μη Αγιορείτη να παρουσιάζεται τακτικά στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και να δίνει μάχες υπερασπιστικές της τιμής του, η αγιορείτικη συμπεριφορά που επέδειξε η εν λόγω Μονή μάς έπεισε ότι τέτοιου είδους συμπεριφορές δεν ταιριάζουν στο χαρακτήρα της σαν αγιορείτικης Μονής.
Για τον λόγο αυτό ζητήσαμε από τους εκπροσώπους της Μονής να μιλήσει ο Ηγούμενος προσωπικά στη Romfea.gr.
Πράγματι ο Ηγούμενος γέροντας Εφραίμ, μιλώντας στη Romfea.gr, ανέφερε ότι επρόκειτο για μία προσωπική συζήτηση με πνευματικά του παιδιά και δεν υπήρχαν στη συζήτηση αυτή «πυρά» και επιθετικότητα εκ μέρους του προς κανέναν θεσμό.
Επίσης μας ενημέρωσε, ότι ούτε καν αναφέρθηκε στο σεπτό πρόσωπο του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου και της Εκκλησίας το οποίο σέβεται και εκτιμά βαθύτατα, επίσης στη συζήτηση αυτή δεν έκανε καμία δήλωση εναντίον κανενός.
Να σημειωθεί, ότι ο Ηγούμενος πρόσθεσε: "Η Μονή θα προβεί σε αποκατάσταση της αλήθειας με κάθε νόμιμο μέσο".
Για ακόμη μια φόρα κάποιοι προσπαθούν να δημιουργήσουν εντυπώσεις....
ΠΗΓΗ:
Εκκλησιαστικό Πρακτορείο Ειδήσεων “Ρομφαία

Δεν είναι το φορτίο που σε συνθλίβει. Είναι ο τρόπος που το κουβαλάς

Κάντε κλικ για να δείτε την εικόνα σε πλήρες μέγεθος

Η σημερινή συνάντηση των πολιτικών αρχηγών δεν ήταν ασφαλώς μια πρωτοβουλία του Προέδρου της Δημοκρατίας, ούτε είχε τον χαρακτήρα μιας "εθνικής πρόσκλησης" υπό το πρίσμα κάποιου ακραίου για την χώρα κινδύνου
Επρόκειτο για μια καλοστημένη από την "κομαντατούρα" θεατρική παράσταση η οποία είχε ως σκοπό να ολοκληρώσει με "θεσμικό" τρόπο την ψυχολογική προετοιμασία του ελληνικού λαού, ώστε μεθαύριο να δεχτεί μια κυβέρνηση "εθνικής συνείδησης" η οποία θα προκύψει είτε μέσω μιας ευλογημένης από τον πρόεδρο "συνταγματικής εκτροπής ", είτε μέσω ενός πονηρού "ανασχηματισμού" που θα ενορχηστρώσει ο σημερινός κατοχικός πρωθυπουργός.


Η "Κλασσικοπερίπτωση" και το "Ρεσάλτο", εδώ και μήνες μιλούσαν για αυτά τα σχέδια και προειδοποιούσαν τους αναγνώστες, ότι αργά ή γρήγορα οι προκατασκευασμένοι και αμερικανοκινούμενοι "επαναστάτες του βελούδου", θα είναι η "κουβέρτα" με την οποία θα σκεπάσουν την αφόρητη πλέον μπόχα που βγαίνει από τα σπλάχνα του πολιτικού συστήματος το οποίο δήθεν καταγγέλλουν.
Σε λίγες ώρες ή το πολύ ημέρες, οι σπίθες, οι οργισμένοι ακαδημαϊκοί και κάμποσοι άλλοι όψιμοι "συνοδοιπόροι" της λαϊκής αγανάκτησης θα μετονομαστούν σε "προσωπικότητες" και θα σχηματίσουν την "αριστίνδην" οικουμενική κυβέρνηση "εθνικής συνείδησης" η οποία θα αναλάβει και την εκτέλεση του τελικού σχεδίου κατάληψης της πατρίδας μας από τις δυνάμεις της Νέας Τάξης Πραγμάτων.
Σήμερα, ΟΛΑ τα κόμματα της αντιπολίτευσης έχασαν άπαξ και δια παντός το άλλοθι πως δήθεν αγωνίζονται και παλεύουν, το καθένα από το δικό του ιδεολογικό "μετερίζι", για το καλό της πατρίδας και του Ελληνικού λαού.

Το έχασαν και το άλλοθι και το πρόσχημα, όχι γιατί συμφώνησαν με τις γνωστές αμερικανοευρωπαϊκής κατασκευής βόμβες κρότου - λάμψης του ΓΑΠ, αλλά διότι δέχτηκαν να παίξουν σε αυτήν την καλοστημένη και επικίνδυνη για τον λαό και την Δημοκρατία θεατρική παράσταση.

Αν είχαν έστω και κατ΄ελάχιστο αίσθηση της ευθύνης, θα έλεγαν ένα ηχηρό ΟΧΙ σε αυτήν την κατ΄ευφημισμόν πρωτοβουλία του Προέδρου της Δημοκρατίας και θα καλούσαν τον Ελληνικό λαό να προστατεύσει το δημοκρατικό πολίτευμα όπως ορίζει το ακροτελεύτιο άρθρο του Συντάγματος.

Όχι με κατσαρόλες, μπύρες, σουβλάκια και μεταλλαγμένες ψευτοαριστερές συζητήσεις που απλώς εκτονώνουν, αλλά με αγωνιστικό - πατριωτικό φρόνημα αντάξιο του Μακρυγιάννη και εκείνων των Ελλήνων που ξεσηκώθηκαν και τότε εναντίον των ίδιων εχθρών.

Αύριο ποιός από όλους αυτούς θα μπορέσει να μιλήσει στο αγανακτισμένο πλήθος;

Ποιος θα τους πει πως ο εχθρός, μας έχει περικυκλώσει και με σατανικό τρόπο προσπαθεί να διαχειριστεί την οργή και την αγανάκτησή μας;

Ποιός από δαύτους θα μας πει ότι μέσα και έξω από την βουλή οι πράκτορες της Νέας Τάξης Πραγμάτων κάνουν ότι περνά από το χέρι τους προκειμένου οι σπίθες να μην γίνουν φλόγες;

Όχι να μην φύγουμε από το Σύνταγμα και από τις άλλες πλατείες.
Οι χιλιάδες να γίνουν εκατομμύρια όχι απλώς αγανακτισμένων, αλλά αποφασισμένων πολιτών, που θα ξεσηκωθούν σαν Έλληνες και όχι σαν παίκτες κάποιου reality show.
Αυτό το λαϊκό κύμα να μην τους αφήσουμε να το μετατρέψουν σε χαλαρωτικό υδρομασάζ του "αντιεξουσιαστή" Παπανδρέου και των συνοδοιπόρων του στη Βουλή , στον ΣΕΒ και αλλού.

Οι φωνές διαμαρτυρίας να γίνουν βροντερά πολιτικά αιτήματα με συγκεκριμένη πατριωτική στόχευση και όχι φωνές απελπισίας που εκλιπαρούν για 4μηνη , 6μηνη ή 12 μηνη παράταση της μιζέριας τους.

Τότε και μόνο τότε το λαϊκό κύμα που ήδη σχηματίζεται στις πλατείες, θα γίνει το τσουνάμι που θα καθαρίσει επιτέλους αυτόν τον τόπο που κάποιοι μετέτρεψαν σε σταύλο και τον γέμισαν με την κοπριά τους.
Το "ΟΧΙ" θα το πούμε καθαρό μόνο όταν φτύσουμε από το στόμα μας τα βότσαλα και τις "καραμέλες" που μας μοίρασαν οι εντός και εκτός της βουλής γυρολόγοι και πραματευτάδες της δημοκρατίαςπηγή

Π. Χαράλαμπος Βασιλόπουλος - Γιὰ τὴν κατάργηση τοῦ Ράσου

 Ο Π. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ  ΓΙΑ ΤΟ ΡΑΣΟ ΤΩΝ ΙΕΡΩΜΕΝΩΝ

Ο ΝΕΑΡΟΣ ΙΕΡΕΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΡΑΣΟ
νας νεαρς ερωμένος πισκέφθηκε μία μέρα τν π. Χαράλαμπο στ Μοναστήρι κα το νοιξε συζήτηση γι τν μφίεση τν κληρικν, γι τ ράσο:
— Πάτερ Χαράλαμπε, γνώμη μου εναι τι τ ράσο εναι πρόβλημα. Δηλαδ μποδίζει πολλος νέους ν μπον στν ερωσύνη...
—    Ν τ συζητήσουμε τ θέμα, επε μέσως π. Χαράλαμπος. Κα ρωτάω - συνέχισε - τί κακ βρίσκεις στ ράσο; Μήπως τ τι τ φόρεσαν τόσοι κα τόσοι μάρτυρες το Χριστο κα το Γένους μς ερωμένοι; Εναι κακ πο συνδέθηκε μ τ Λευτερι τς Πατρίδας; κτς κι ν πάρχουν λλοι λόγοι, ν κάποιοι θέλουν στολ μοντέρνα, κομψ θέλουν παντελόνια γι ν μπορον ν κινονται λεύθερα «ν κάνουν τ ζωή τους». Μ τότε ατο δν εναι παπάδες. Τέτοιους ερες δ χρειάζεται κκλησία το Χριστο...
—    Ν βρεθε τρόπος, πάτερ, ν προσελκύσει κκλησία νέους στν ερωσύνη, επε νεαρς ερέας.
—Ναι, συμφων, λλ τ πρόβλημα δν εναι τ τιμημένο ράσο. Πνευματικ προσέγγιση χρειάζονται ο νέοι. Θ μποροσε ποτ κανες ν διανοηθε ν καταργήσει τς...

 στρατιωτικς στολς γι ξιωματικος κα πλίτες πειδή, ς ποθέσουμε, ατς δν προσελκύουν; πειτα δ βλέπετε μ πόση περηφάνεια φορον τς κελεμπίες τος σημαίνονται πρόσωπα, ξιωματοχοι ραβες, πο μολονότι ζησαν κα σπούδασαν στν Ερώπη δν ποχωρίζονται τν παραδοσιακ φορεσιά;
νεαρς ερέας επε τι τ θέμα ατ κουσε ν τ συζητον ριμα παιδι μ θρησκευτικ παιδεία, γι’ ατ ποφάσισε ν τ φέρει πρς συζήτηση.
— Πολ καλ κανες, το επε π. Χαράλαμπος, λλ ν σκέφτεσαι πάντα κι π πο ξεκιννε τέτοιες συζητήσεις. Κάποιοι δθεν προοδευτικο πο βλέπουν τ πράγματα μ τ γυαλι το τερόδοξου πνεύματος προσπαθον ν μς λλάξουν. Ξέρεις τί λέει νας μύθος το Ασώπου; Κάποτε πιάσανε μία λεπο κα τς κόψανε τν ορ κα τν φήσανε κολοβή. κείνη πειτα πειδ νίωθε σχημα κάλεσε λες τς λλες κα μίλησε γι τ πόσο ραία ασθάνεται πο εναι χωρς ορ κα τς συμβούλεψε ν τς κόψουν κι κενες. Τότε μία π’ ατές, πονηρότερη, πάντησε:
ν πράγματι εν’ ραία χωρς ορ κι ατ τ προνόμιο τ χεις σ σφαλς δ θάθελες ν τ μοιραστες μ’ λες τς λλες λεποδες. Τ κακ λοιπν μς φέρνεις. Θέλεις ν γίνουμε μοιές σου!...
Ατό, πάτερ μου, μς λένε κα μς κάποιοι μοντέρνοι κα φιλοπαπικοί. Πρέπει μως ν σο π τι ατ ντάσσεται στ γενικ σχέδιο λλοτρίωσης τν παραδόσεών μας. Μς θέλουν μοιούς τους…  νθρωποι κυρίως ξένοι πρς τ πνεμα τς ρθοδοξίας πολεμοσαν, πουλα, πάντα τν κκλησία. Μίλαγαν γι’ νάγκη προσαρμογς της! λλοι τ βαζαν μ τ ράσα, λλοι μ τ γενειάδα κι λλοι μ τ μαλλι τν κληρικν. ριχναν τ σπόρο τς μφιβολίας, τς μφισβήτησης σύμφωνα μ τ σχέδια το πολέμου τος κατ τς ρθοδοξίας.
μες, συνέχισε π. Χαράλαμπος, θέλουμε ερωμένους πο ποδέχονται τος αωνόβιους θεσμος τς κκλησίας. σοι καταλαβαίνουν τι τ ράσο εναι βαρ γι’ ατος δν μπορον ν ζητον τν κατάργησή του. Μπορον μως ν μν τ φορέσουν. Κα θ σο π πάνω σ’ ατ να σοφ λόγο πο επε κάποτε είμνηστος Φ. Κόντογλου:
«ποιος δν γαπ τ ράσο, δν γαπ ατ πο σκεπάζει τ ράσο, δηλαδ τν ρθοδοξία. Τ λλα εναι λόγια κούφια».
Ι.Μ.Παντοκράτορος

Ἡ ἀγάπη - ἑνότητα μεταξύ τῶν συζύγων καί πῶς καλλιεργεῖται (κατά τόν Γέροντα Παΐσιο)


Ἡ ἀγάπη μεταξύ τῶν συζύγων ἀναπτύσσεται μέ τήν εὐγνωμοσύνη.
Λέει ὁ Γέροντας Παΐσιος:
–Ἔγραψες γερόντισσα εὐχές στόν Δημήτρη πού παντρεύεται;
–Ἔγραψα Γέροντα.
– Φέρε τήν κάρτα νά συμπληρώσω καί ἐγώ. Ὁ Χριστός καί ἡ Παναγία μαζί σας. Σοῦ δίνω εὐλογία, Δημήτρη, νά μαλώνεις μ’ ὅλο τόν κόσμο ἐκτός ἀπ’ τήν Μαρία. Τό ἴδιο καί στήν Μαρία. (Αὐτά τά ἔγραψε ὁ Γέροντας στήν κάρτα.) Γιά νά δῶ, θά καταλάβουν τί ἐννοῶ;...
Μέ ρώτησε κάποιος: “Γέροντα, τί ἑνώνει περισσότερο τόν ἄνδρα μέ τήν γυναίκα;” Ἡ εὐγνωμοσύνη, τοῦ λέω»[28].
Προσέξτε πόσο σοφός εἶναι ὁ Γέροντας. Ἐκεῖνο, λέγει, πού ἑνώνει τόν ἄνδρα μέ τήν γυναίκα περισσότερο εἶναι ἡ εὐγνωμοσύνη: Τό νά θυ­μᾶ­ται δηλαδή μέ εὐχαρίστηση ὁ ἕνας τά καλά πού ἔχει πάρει ἀπ’ τόν ἄλλον· τό νά εὐγνωμονεῖ γιά τίς εὐεργεσίες πού τοῦ ’χει κάνει ὁ ἄλλος.
Ὅπως καί μέ τόν Θεό συμβαίνει τό ἴδιο! Ὅταν θυμόμαστε τίς εὐεργεσίες τοῦ Θεοῦ, Τόν ἀγαπᾶμε. Δέν Τόν ξεχνᾶμε (ἐνθυμούμενοι αὐτά πού ἔχει κάνει γιά ἐμᾶς). Ὅταν Τόν ἐνθυμούμαστε συνεχῶς, τότε ἀνάβει ἡ ἀγάπη μας γι’ Αὐτόν ἀκόμη περισσότερο.
Ἔλεγε πάλι ὁ πατήρ Παΐσιος ὅτι ἡ μεγαλύτερη ἁμα­ρτία πρός τόν Θεό εἶναι ἡ ἀχαριστία. Τό νά μήν θυμᾶσαι δηλαδή καί νά μήν εὐχαριστεῖς τόν Θεό γιά τά καλά πού λαμβάνεις ἀπ’ Αὐτόν. Αὐτή ἡ ἀχαριστία θά σέ κάνει κατόπιν αὐθάδη, θά σέ κάνει καί...βλάσφημο ἀκόμα... Τέλος, θά σέ κάνει ἀρνητή καί ἄθεο!
Στήν οἰκογένεια, ἐάν δέν θυμᾶ­ται ὁ κάθε σύζυγος τά καλά πού δέχθηκε ἀπό τόν ἄλλον, στό τέλος κινδυνεύει νά τόν ἀρνηθεῖ καί νά φτάσει μέχρι καί τό διαζύγιο.
– Γιατί νομίζετε ὅτι διαλύονται οἱ οἰκογένειες;
– Διότι ὁ καθένας λέει: «Κοίταξε, τόσα τοῦ ἔκανα τοῦ ἄλλου (στό ἕτερον ἥμισυ) καί τί μοῦ ἀνταπέδωσε;» Θυμᾶται ὅλα τά κακά· δέν θυμᾶται τίποτε καλό. Θυμᾶται τά καλά πού ἔκανε αὐτός στόν ἄλλον καί τά κακά πού ἔπαθε ἀπό τόν ἄλλον- ἄν πράγματι ἔπαθε- διότι στήν πραγματικότητα μπορεῖ καί νά μήν ἔπαθε τίποτε κακό. Σέ πολλές περιπτώσεις, ἁπλῶς καί μόνον φαντάζεται ὅτι ὁ ἄλλος τόν ἐχθρεύεται κ.λπ.
Νά πῶς διαλύονται οἱ οἰκογένειες: Ἀπό τήν μιά μεριά ὑπάρχει μνησικακία (θυμόμαστε μόνο τά κακά, πού πάθαμε ἀπό τούς ἄλλους) καί ἀπ’ τήν ἄλλη θυμόμαστε τά ὑποτιθέμενα καλά, πού ἐμεῖς κάναμε στόν ἄλλον, καί ποτέ τίς ταλαιπωρίες πού τοῦ προξενήσαμε.
29. Ὁ ἕνας ἀγαπάει τόν ἄλλον γι’ αὐτό πού τοῦ χαρίζει. Ἡ άνάγκη τοῦ ἄνδρα γιά ἀποδοχή καί ἐπιβεβαίωση ἀπό τήν σύζυγό του.
«Ὁ ἕνας ἀγαπάει τόν ἄλλον γιά αὐτό πού τοῦ χα­ρί­ζει. Ἡ γυναίκα δίνει στόν ἄνδρα τήν ἐμπιστοσύνη, τήν ἀφοσίωση, τήν ὑπακοή»[29]. Αὐτό , δηλαδή τήν ἐμπιστοσύνη, τήν ἀφοσίωση, τήν ἀποδοχή πρέπει νά ξέρετε ὅτι ὄντως τό χρειάζεται ὁ ἄνδρας. Μπορεῖ μέν νά ἔχει αὐτό πού λέμε «τσαγανό»-ἀνδρισμό, ἀλλά ἀναπαύεται, ἐνισχύεται, βοηθεῖται, ὅταν καί ἡ σύζυγός του τόν ἀποδέχεται καί τόν ἐκτιμᾶ-στηρίζει.
Γι’ αὐτό καί ὁ Θεός εἶπε: «Ποιήσωμεν αὐτῷ βοηθόν κατ’ αὐτόν»[30], δηλαδή «ἄς φτιάξουμε (σέ πληθυντικό ἀριθμό, διότι εἶναι τά Τρία Πρόσωπα τῆς Ἁγίας Τριάδος πού συσκέπτονται) βοηθό στόν Ἀδάμ, πού νά τοῦ μοιάζει». Βοηθός του πλάστηκε ἀπό τόν Θεό ἡ σύζυ­γος του, ἡ Εὔα.
Χρειάζεται λοιπόν ὁ ἄνδρας μιά ἐπιβεβαίωση. Θέλει νά νιώθει ὅτι προχωράει σωστά καί ὅτι ἔχει δίπλα του ὡς συμπαραστάτη, πού τόν «παραδέχεται», τήν γυναίκα του. Γι’ αὐτό καί τήν ἀγαπάει πολύ, ὅταν ἀπό μέρους της ὑπάρχει αὐτή ἡ ἀφοσίωση, αὐτή ἡ ἐμπιστοσύνη καί ἡ ὑπακοή.
«Ὁ ἄνδρας δίνει στήν γυναίκα τήν σιγουριά ὅτι μπορεῖ νά τήν προστατέψει»[31]. Εἶναι γι’ αὐτήν μιά ὀμπρέλα, μία προστασία. Ἡ γυναίκα πάλι ἀναπάυεται ἀνθρωπίνως ὅταν ἔχει δίπλα της τό σύζυγό της. Πόσο ὡραῖα ἔχει τάκτοποιήσει τά πράγματα ὁ Θεός. Ἄν λειτουργεῖ ἔτσι τό ἀνδρόγυνο: ὁ ἄνδρας μέ τήν «καλή κουβέντα, τόν καλό λόγο» πρός τή σύζυγο καί ἡ γυναίκα μέ τήν ἀποδοχή καί τήν ἀφοσίωση πρός τό σύζυγο τότε ὑπάρχει μία ἁρμονία, μία εἰρήνη καί μία βαθειά ἀλληλοεκτίμηση-ἀγάπη πού προάγει πνευματικά καί τούς δύο.
Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης
http://Hristospanagia3.blogspot.com
Ἀπόσπασμα ἀπομαγνητοφωνημένης καί ἐπεξεργασμένης ὁμιλίας .

«Γιατί τελούμε τα μνημόσυνα; Τί προσφέρουν στις ψυχές των νεκρών;»

 

 
Τα ερωτήματα αυτά απασχολούν πολλούς Χριστιανούς. Και είναι απολύτως δικαιολογημένα. Γιατί κάθε ορθόδοξος, τελώντας το μνημόσυνο κάποιου προσφιλούς του, επιθυμεί να βεβαιωθεί, αν αυτό που κάνει έχει αντίκρυσμα και αν μπορεί να προκαλέσει ευεργετικά αποτελέσματα στους κεκοιμημένους.
Από την αρχή πρέπει να τονισθεί ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν θεωρεί, τις επιμνημόσυνες δεήσεις, ως απλές αναμνηστικές τελετές, ή απλές κοινωνικές υποχρεώσεις των επιζώντων. Η Εκκλησία του Χριστού είναι χώρος κοινωνίας και ζωής και επομένως τα μνημόσυνα είναι πραγματική και ουσιαστική επικοινωνία εν Χριστώ ζώντων και κεκοιμημένων, μέσω της προσευχής και μάλιστα της θείας λειτουργίας.
Η Εκκλησία μας πιστεύει ότι ο θάνατος δεν αφανίζει την προσωπική ύπαρξη του ανθρώπου και επομένως και τους φυσικούς ή πνευματικούς δεσμούς της αγάπης με τους ζώντες. Η αγάπη των μελών της Εκκλησίας ως «σύνδεσμος τελειότητας» συνεχίζεται και πέραν του τάφου και μάλιστα θερμότερη και καθαρότερη, ως απαλλαγμένη των ανθρώπινων μάταιων συμφερόντων. Οι ζώντες στη γη και οι απελθόντες, διά της πίστεως και του θείου βαπτίσματος, αποτελούμε την μία επί γης στρατευόμενη και εν ουρανοίς θριαμβεύουσα Εκκλησία. «Εάν τε ζώμεν, εάν τε αποθνήσκωμεν, του Κυρίου εσμέν» τονίζει κατηγορηματικά ο Απ. Παύλος, φανερώνοντας τις επίγειες και ουράνιες διαστάσεις της Εκκλησίας.
Στην αγαπητική αυτή εν Χριστώ σχέση ζώντων και τεθνεώτων κορυφαία θέση παίρνει η προσευχή υπέρ αλλήλων. Εμείς προσευχόμαστε  γι’ αυτούς και εκείνοι για μας. Η προσευχή δε αυτή έχει και την έννοια της αλληλοσυγχωρήσεως. (π. Στανιλοάε). Προσευχόμαστε ως άτομα και ως Εκκλησία για τους νεκρούς μας και τους συγχωρούμε για ό,τι τυχόν μας έχουν κάνει και με αυτό τον τρόπο τους ζητούμε να μας συγχωρήσουν και αυτοί. Στο χώρο της Εκκλησίας προσευχόμαστε όλοι για όλους…
Για το λόγο αυτό, η Αγία μας Εκκλησία ευθύς εξ αρχής καθιέρωσε ειδικές προσευχές για τους κεκοιμημένους και όρισε σε τακτές ήμερες να τελούνται μνημόσυνα. Η πράξη της αυτή στηρίζεται τόσο σε μαρτυρίες της Αγ. Γραφής, όσο και σε σαφή διδασκαλία των θεόπνευστων Πατέρων.
Από την Π. Διαθήκη πληροφορούμαστε ότι οι Ισραηλίτες παρεκάλεσαν το Θεό να συγχωρήσει τις ανομίες των προγόνων τους. Όταν δε στους χιτώνες νεκρών Ισραηλιτών στρατιωτών, βρέθηκαν ειδωλολατρικά φυλακτά, πράγμα που εθεωρείτο αμαρτία για έναν Ισραηλίτη, ο λαός προσευχήθηκε στο Θεό, για τις ψυχές των νεκρών αυτών, όπως συγχωρηθεί το αμάρτημά τους. Στην Κ. Διαθήκη ο Απ. Παύλος εύχεται όπως ο Κύριος δώσει στον πιστό Ονησιφόρο -πού ήταν πλέον νεκρός- να βρει έλεος «παρά Κυρίου εν εκείνη τη ημέρα» (Β’. Τιμ. 1).
Αποστολική διδασκαλία θεωρούν και οι Αγ. Πατέρες τα μνημόσυνα. Κατά τον Ι. Χρυσόστομο οι προσευχές υπέρ των κεκοιμημένων είναι καθορισμένες από το Άγιο Πνεύμα διά των Αγ. Αποστόλων. Ο Αγ. Γρηγόριος Νύσσης γράφει: «τίποτε δεν έχει παραδοθεί χωρίς λόγο και χωρίς κέρδος από τους κήρυκες και μαθητές  του Χριστού και έχει διατηρηθεί στη Εκκλησία του Θεού, αλλά πάντως είναι επωφελές και θεάρεστο, το να  μνημονεύονται, κατά την διάρκεια της θείας λειτουργίας, τα ονόματα όσων κοιμήθηκαν  με ορθή  πίστη». Ο Αγ. Δαμασκηνός θεωρεί τα μνημόσυνα ως «επωφελή και θεάρεστα και πολύ ωφέλιμα  και προξενούν μεγάλη σωτηρία», οι δε Αποστολικές Διαταγές συνιστούν να επιτελούμε μνημόσυνα «εν ψαλμοίς και αναγνώσει και προσευχαίς» την τρίτη, την ενάτη και την τεσσαρακοστή ημέρα, καθώς και ετήσια.
Αλλά το ερώτημα είναι: ωφελούνται οι νεκροί από τις προσευχές μας; Και τί είδους ωφέλεια τους προσγίνεται;
Ο Άγ. Κύριλλος Ιεροσολύμων διακηρύσσει: «Πιστεύουμε ότι γίνεται μεγάλη ωφέλεια στις ψυχές για τις οποίες γίνεται η δέηση» και μάλιστα καθ’ ον χρόνο είναι εκτεθειμένη  στην Αγ. Τράπεζα «η φρικωδέστατη θυσία». Την αυτή θέση λαμβάνουν ομόφωνα και όλοι οι άλλοι Πατέρες.
Είναι φανερό ότι οι επιμνημόσυνες ή νεκρώσιμες προσευχές της Εκκλησίας (τρισάγια, μνημόσυνα, κηδείες κ.λπ.) γίνονται υπέρ εκείνων, που έφυγαν από τη ζωή αυτή, σε κοινωνία με την Ορθόδοξη  Εκκλησία, αν και αμαρτωλοί «ως σάρκα φορούντες και τον κόσμον οικούντες». Οι δεδηλωμένοι άθεοι ή οι αιρετικοί και όσοι εκούσια και συνειδητά αποκόπτονται από το Άγιο Σώμα της Ζωοποιού Μητέρας Εκκλησίας, παραμένοντες μέχρι θανάτου αμετανόητοι, γνωρίζουμε ότι δεν μπορούν να ωφεληθούν από τις προσευχές αυτές.
Η Εκκλησία μας, βασιζόμενη στην άπειρη ευσπλαχνία και φιλανθρωπία του Πανάγαθου Θεού, τον ικετεύει να παραβλέψει και συγχωρήσει όλα εκείνα τα ανθρώπινα ολισθήματα και παραπτώματα τα οποία κάποιος «εν λόγω ή έργω ή διάνοια», «εξ υφαρπαγής ή εξ αμελείας, φθόνω και συνεργεία του Διαβόλου» διέπραξε και για τα οποία, από αμέλεια και ραθυμία δεν φρόντισε ή δεν πρόλαβε να μετανοήσει πράττοντας «άξια της μετανοίας έργα».
Και πιστεύει για τις περιπτώσεις αυτές βασίμως -χωρίς βέβαια να προεξοφλεί και τη βούληση του καρδιογνώστη και δίκαιου Θεού, συγχωροχάρτια η Ορθοδοξία δεν έδωσε ποτέ – ότι οι ψυχές αισθάνονται το έλεος του Θεού και «αναπαύονται». Όταν μάλιστα η προσφορά της αναίμακτης θυσίας, συνοδεύεται και από ελεημοσύνες και αγαθοεργίες για τους κεκοιμημένους, τότε, σύμφωνα πάντα με τη διδασκαλία των Θεοφόρων Πατέρων μας, η ωφέλεια είναι μεγαλύτερη.
Παρά ταύτα η Εκκλησία μας δεν παύει να τονίζει την αναγκαιότητα της μετανοίας από την παρούσα ζωή. «Μετανοείτε» «έως το σήμερον καλείται». Γιατί «έρχεται νυξ, ότε ουδείς δύναται» να μετανοήσει. Η μετάνοια για τη ζωή αυτή είναι ασφαλώς ακατανίκητη δύναμη, ικανή να μεταβάλει σε αγίους και τους αγρίους. Εκεί επάνω όμως φαίνεται ότι παύουν οι δυνατότητες της. Έτσι, στην άλλη ζωή, δεν μπορεί ο καθένας να βοηθήσει τον εαυτό του. Η δυνατότητα  υπάρχει στην προσευχή της Εκκλησίας και στο Αίμα του Κυρίου που χύθηκε για τη ζωή και  σωτηρία του κόσμου. Γι’ αυτό και η Εκκλησία δεν θα παύσει να δέεται και να τελεί τα μνημόσυνα. Τον τελικό όμως λόγο τον αναθέτει στο Θεό.

(Αρχιμ. Αθηναγόρου Καραμαντζάνη, «Οι Πατέρες και τα προβλήματα της ζωής μας», τ. Α΄)

Τί έκανα; Τίποτα. (συνάντηση με τον π. Κλεόπα)



 
Τετάρτη, 26 Αυγούστου 1992
Φτάνουμε στη Συχαστρία το μεσημέρι, έπειτα από ένα μεγάλο και κοπιαστικό ταξίδι, προερχόμενοι από την Τσεχοσλοβακία. Στο μοναστήρι μας υποδέχεται ο γνωστός στην Ελλάδα π. Ιωαννίκιος Μπάλαν και μας οδηγεί σε μια καταπράσινη πλαγιά. Ο π. Κλεόπας μένει σ’ ένα κελλί μέσα στο δάσος και ορισμένες ώρες κατεβαίνει για να επικοινωνήσει με τους πιστούς. Κάτω από ένα μεγάλο δέντρο, περιμένουν πάνω από 100 Ρουμάνοι. Οι περισσότεροι έχουν έλθει από πολύ μακριά, με τον ιερέα τους.
Σε λίγο ο π. Κλεόπας προβάλει μέσα από το δάσος και κατεβαίνει σιγά-σιγά με το μπαστουνάκι του. Έρχεται κοντά μας και μας δίνει την προσφιλή και πρωτότυπη ευχή του: -Νά σας φάει ό Παράδεισος!
Παρά την ηλικία τον (ήδη διανύει το 80ό έτος) έχει μνήμη καταπληκτική. θυμόταν με λεπτομέρειες πολλά μέρη και ονόματα από τήν επίσκεψή του στην Ελλάδα πριν από 15 χρόνια, όπως θυμήθηκε και την προηγούμενη επίσκεψή μας. Άρχισε να μας μιλάει με απλότητα, χωρίς τυπικότητες, μ’ ένα λεπτό χιούμορ.
-Είσαστε από την Θήβα; Σας θυμάμαι. Έχετε ξανάρθει! Εδώ έρχονται από παντού. Από την Αμερική, Γαλλία, Ουγγαρία, Ρωσία… Εδώ είναι σταθμός τραίνων!
-Γιατί έρχονται, γέροντα;
-Ξέρω κι εγώ τί ψάχνουν σ’ έναν άνθρωπο τόσο αμαρτωλό; Εγώ όσο μπορώ φεύγω απ’ αυτούς, αλλά αυτοί με βρίσκουν,
Το βλέμμα του βυθίστηκε λες στο παρελθόν· θυμήθηκε και πάλι τις περιπέτειες του.
-Κάποτε με είχαν συλλάβει οι κομμουνιστές, τρεις φορές κιόλας και την τέταρτη φορά το έσκασα, έγινα αέρας, έφυγα για τα Καρπάθια κι έζησα 10 χρόνια με τους λύκους, τις αρκούδες, τα φίδια…
-Δεν τα φοβόσαστε;
Αναστέναξε, κούνησε το κεφάλι και είπε: Ο άγιος των δασών ξέρει…
-Και πώς ζούσατε μόνος σας τόσα χρόνια; ρώτησε αυθόρμητα ο πιό μικρός της παρέας. Χαμογέλασε:
-Να σε φάει ό Παράδεισος, πιτσιρίκο! Θέλεις να ξέρεις τα πάντα; Αν θα σου έλεγα, πραγματικά θα έκανες το σταυρό σου. Όμως η Αγία Γραφή και οι Άγιοι Πατέρες, μας απαγορεύουν να μιλάμε για τον εαυτό μας. Ας μιλήσουμε για κάτι άλλο. Όταν πήγα στην Αθήνα, στην Ιερά Σύνοδο με ρώτησαν πόσων ειδών κοινωνίες έχουμε. Και τους απάντησα πως με 5 τρόπους μπορεί να κοινωνήσει ο χριστιανός.
Ο πρώτος τρόπος είναι με την συμμετοχή μας στο μυστήριο της Θ. Ευχαριστίας, όταν ο ιερέας μας κοινωνεί με την λαβίδα.
Ο δεύτερος τρόπος, με την ευχή του Ιησού. Όταν λες την ευχή «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με», είτε με το νου, είτε με την καρδιά, μπορείς καθημερινά να κοινωνείς άπειρες φορές τον Χριστό.
Ο τρίτος τρόπος είναι με την τήρηση των εντολών του Χριστού. Όποιος τηρεί τις εντολές του Χριστού, ενώνεται με τον Χριστό, ενώνεται με την Αγία Τριάδα. Αυτή την κοινωνία μας φανέρωσε ο ίδιος ο Χριστός. « Εάν τις αγαπά με, τον λόγον μου τηρήσει, και ο πατήρ μου αγαπήσει αυτόν και προς αυτόν ελευσόμεθα και μονήν παρ’ αυτώ ποιήσωμεν» ( Ιωάν. ΙΔ, 23). Και «εάν τας εντολάς μου τηρήσητε μενείτε εν τη αγάπη μου» (Ιωάν. ΙΕ, 10). Επίσης ο Αγ. Διονύσιος Αρεοπαγίτης λέγει ότι: «Η ομοιότητά μας και η ε­νότητά μας με τον Θεό πραγματοποιείται μόνον με την εφαρμογή των θείων εντολών».
Ο τέταρτος τρόπος κοινωνίας, γίνεται με την ακρόαση του λόγου του Θεού, διότι ο λόγος του Θεού έρχεται με την ακοή και διοχετεύεται στην καρδιά. Την ίδια κοινωνία που δέχεσαι από τον ιερέα με τη λαβίδα, την ίδια δέχεσαι από τα αυτιά, όταν ακούς με ευλάβεια το λόγο του Θεού. Εάν λοιπόν κάθεσαι στην εκκλησία ήσυχα, όπως κάθεστε εδώ, κι έχεις φόβο Θεού, τότε λοιπόν κάθε φορά κοινωνείς το Χριστό από τα αυτιά.
Ο πέμπτος τρόπος κοινωνίας γίνεται με την προσκομιδή, όπου ο ιερέας μνημονεύει τα ονόματα και βγάζει μερίδες πάνω στον άγιο δίσκο. Τη στιγμή της συστολής που ο ιερέας ρίχνει τις μερίδες στο άγιο ποτήριο και ενώνονται με το αίμα του Χριστού, οι πιστοί που μνημονεύθηκαν κοινωνούν τον Χριστό και καθαρίζονται από τις αμαρτίες.
-Πέστε μας κάτι για την μετάνοια και την εξομολόγηση.
-Κατ’ αρχήν αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε είναι ότι όλοι μας είμαστε αμαρτωλοί, άλλοι περισσότερο και άλλοι λιγότερο. Ο ευαγγελιστής Ιωάννης λέει: « Εάν είπωμεν ότι αμαρτίαν ουκ έχομεν, εαυτούς πλανώμεν και η αλήθεια ουκ εστίν εν ημίν». Και συνεχίζει: «Εάν ομολογώμεν τας αμαρτίας ημών, πιστός εστί και δίκαιος, ίνα άψη ημίν τας αμαρτίας και καθαρίση ημάς από πάσης αδικίας» ( Ιωάν. Α’, 8-9).
Οι προϋποθέσεις για μια σωστή εξομολόγηση είναι οι εξής:
α) Να γίνεται ενώπιον του πνευματικού.
β) Να είναι πλήρης.
γ) Να γίνεται με τη θέλησή μας.
δ) Να γίνεται με ταπείνωση και συντριβή.
ε) Να μην ενοχοποιούμε άλλους ανθρώπους, ούτε κάποιο από τα κτίσματα του Θεού, ούτε ακόμη και το διάβολο. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέει: «Αν θέλεις να κατηγορήσεις κάποιον, μόνον τον εαυτό σου να κατηγορήσεις».
στ) Να γίνεται με ειλικρίνεια.
ζ) Η εξομολόγηση μας να είναι αποφασιστική. Δηλαδή να πάρουμε τη μεγάλη απόφαση ενώπιον του πνευματικού ότι δεν θα αμαρτήσουμε πλέον με τη βοήθεια του Θεού. Και μάλιστα καλύτερα χιλιάδες φορές να πεθάνουμε, παρά να αμαρτήσουμε. Όποιος δεν πάρει τέτοια απόφαση, είναι με το ένα πόδι στον πνευματικό και με το άλλο στην αμαρτία.
Όλοι έχουμε ανάγκη εξομολογήσεως. Εγώ εξομολογώ κάπου 100 μοναχούς, αρκετούς ιερείς, 7 επισκόπους και 2 μητροπολίτες.
Η συζήτηση συνεχίστηκε. Οι ερωτήσεις έπεφταν βροχή. Και ο π. Κλεόπας απαντούσε με ζωντάνια αλλά και χιούμορ. Κάποιος Ρουμάνος επέμενε να μιλήσει για τις προσωπικές πνευματικές του εμπειρίες. Προσπάθησε να αλλάξει συζήτηση, αλλά στο τέλος υποχώρησε κι αποκάλυψε αξιοθαύμαστα γεγονότα.
-Ακουστέ, είπε γελώντας, τον Θεό δεν τον έχω δει, αλλά τον διάβολο τον έχω δει σίγουρα… Όταν βρισκόμουν διωγμένος στα Καρπάθια, στις 8 Σεπτεμβρίου 1948, λειτούργησα με κάποιον άλλο ιερομόναχο κάτω από ένα δέντρο. Ήμουν χαρούμενος που κοινώνησα και γύριζα στη σπηλιά μου, που βρισκόταν 4  μέτρα κάτω από τη γη. Είχα μέσα ένα καντηλάκι, που έκαιγε συνέχεια. Από πάνω το καταφύγιο μου ήταν σκεπασμένο με χώμα και κλαδιά και δεν φαινόταν με τίποτα. Κανείς δεν μπορούσε να με ανακαλύψει κάτω από τη γη. Αναστέναξε βαθιά. Το βλέμμα του κοίταξε μακριά. Ω, ω, ω, νομίζετε ότι έμενα σε σπίτι, σε βίλες… Ε! Ε! Ε! Είχα λοιπόν μια πορτούλα μισό μέτρο κι έμπαινα με τα γόνατα μέσα. Όταν λοιπόν μπήκα στη σπηλιά, έκανα την προσευχή μου με πολλή δυσκολία, γιατί μετά από περπάτημα πολλών χιλιομέτρων ήμουν πολύ κουρασμένος κι έπεσα να κοιμηθώ. Δεν πρόλαβα να κλείσω τα μάτια μου κι άρχισε ένας φοβερός σεισμός κι ένας πολύ δυνατός θόρυβος. Δεν ήξερα τί συμβαίνει και βλέπω στην πόρτα μου μια τεράστια ρόδα, πού έμοιαζε με νερόμυλο. Κοίταξα καλύτερα και είδα καμιά εικοσαριά όντα, άσχημα, φοβερά, φρικιαστικά. Ένας απ’ αυτούς φώναξε: «Αυτός είναι ο ηγούμενος της Συχάστρια. Να τον βάλουμε πάνω στη ρόδα!» Πριν καλά-καλά συνέλθω με είχαν βάλει ψηλά στη ρόδα, που γύριζε σιγά-σιγά. Κάτω όλοι αυτοί περίμεναν με αναμμένες δάδες για να με κάψουν. Εγώ κρατούσα στο χέρι μου ένα βιβλίο με προσευχές της Παναγίας. Στη δύσκολη αυτή στιγμή φώναξα δυνατά: «Απομακρυνθείτε από κοντά μου, γιατί κρατάω το βιβλίο της Παναγίας. Και- τότε εξαφανίστηκαν όλοι και όλα. Ο θόρυβος όμως της ρόδας έμεινε στα αυτιά μου για δύο ολόκληρους μήνες… Ε! αυτές είναι δουλειές του διαβόλου. Έχω δει ακόμη χειρότερα, αλλά δεν λέγονται. Και αυτό που είπα δεν έπρεπε. Τέλος πάντων…
-Πώς ζούσατε και τί κάνατε σ’ αυτή τη σπηλιά;
-Άλλαζα συνεχώς σπηλιές. Τί έκανα; Τίποτα. Έτρωγα και κοιμόμουνα.
-Και πώς ζεσταινόσαστε τον χειμώνα με το φοβερό κρύο;
-Ε! Άμα είσαι 4  μέτρα κάτω από τη γη δεν κρυώνεις… Να σας φάει ο Παράδεισος! (χαμογέλασε και πάλι). Όλα θέλετε να τα μάθετε, αλλά δεν γίνεται.
Στη συνέχεια η συζήτηση στράφηκε στην προσευχή. Κι εδώ μίλησε από προσωπική του εμπειρία και απάντησε έμμεσα στην απορία μας.
-Η προσευχή έχει σκαλοπάτια. Το πρώτο σκαλοπάτι είναι η προσευχή των χειλέων, του στόματος. Αν μείνουμε σ’ αυτή τήν προσευχή είναι σα να μένουμε στην πρώτη τάξη όλη μας τη ζωή.
Το δεύτερο σκαλοπάτι είναι η προσευχή του νου. Αλλά και αυτή είναι μισή, σα νάχεις ένα πόδι κι ένα φτερό. Όμως δεν μπορείς να περπατήσεις με ένα πόδι, ούτε να πετάξεις με ένα φτερά. Από αυτό το σκαλοπάτι πρέπει να ανέβουμε στο επόμενο.
Στο τρίτο σκαλοπάτι ο νους ανεβαίνει στην καρδιά. Εδώ ο διάβολος θα σε πολεμήσει πάρα πολύ με τη σκέψη και τη φαντασία. Σου φέρνει πολλές σκέψεις, πολλές ιδέες, πολλές «θεολογίες», πολλές απαντήσεις στα ερωτήματά σου. Δεν πρέπει να του δώσεις σημασία και να σταματήσεις. Άφησε την προσευχή σου απλή και ελεύθερη να κατέβει στην καρδιά σου.
Ποιό είναι το σημάδι ότι η προσευχή σου κατέβηκε από το νου στην καρδιά; Τότε γεννιέται μια φλόγα, μια φωτιά στην καρδιά σου και σε καίει σαν καρφί φλογερό. Αυτή η θερμότητα ζεσταίνει την καρδιά σου, ζεσταίνει το στήθος σου, ύστερα ζεσταίνει τη σπονδυλική σου στήλη, κι έπειτα τα χέρια, τα πόδια, όλο σου το σώμα και γίνεσαι «όλος ως πυρ». Και τότε ενώνεται ο Χριστός με την καρδιά σου όπως στην βάπτιση. Γίνεσαι ένα με τον Χριστό. Εκείνη τη στιγμή τα μάτια πλημμυρίζουν δάκρυα… Μου έλεγε κάποιος μοναχός, ότι καθώς προσευχόταν και βρισκόταν σ’ αυτή την κατάσταση, μέσα σε 2 ώρες είχε μουσκέψει 4 μαντήλια. Τόσα δάκρυα είχε! Και όταν έζησε αυτή την κατάσταση, για δύο μήνες στην κορυφή της καρδιάς του δεν υπήρχε ίχνος κακίας. Μόνον ο Θεός υπήρχε. Και όταν έφυγε αύτη η χάρη και η άρρητη γλυκύτητα, τόσο πόνο ένοιωσε, που παρακαλούσε με δάκρυα το Θεό να νοιώσει πάλι αυτή τη χαρά… Σ’ αυτή την κατάσταση της προσευχής φτάνουν ελάχιστοι. Υπάρχουν και πιό ψηλά σκαλοπάτια στην προσευχή, αλλά για να σας μιλήσω γι’ αυτά έχετε ακόμη πολύ καιρό. Είσαστε ακόμη νήπια και δεν θα καταλάβετε.
Κάποιος επέμενε να συνεχίσει.
-Άκουσε να δεις. Εδώ έχουμε ανθρώπους οι οποίοι είναι απλοί, κι έχουν το μυαλό ενός μωρού. Σ’ ένα μωρό αν του δώσεις να φάει την τροφή του ενήλικου το σκοτώνεις. Δεν μπορείς στους ανθρώπους αυτούς να τους δώσεις τροφή πέρα από τις δυνατότητες τους. Ο Απ. Παύλος λέει «εγώ γάλα υμάς επότισα», γιατί δεν μπορείτε να φάτε την τροφή του ενήλικου. Όταν κάνεις μια συζήτηση, θα δεις και τί είδους ακροατήριο έχεις γύρω σου. Δεν μπορείς να δίνεις κρέας σε μωρά.
-Γέροντα, ποιός ήταν ο μοναχός που μας είπατε πως έφτασε σε τέτοια ύψη; Έσκυψε το κεφάλι.
-Ε! αυτό… δεν λέγεται.
Τον ακούγαμε με έκπληξη και θαυμασμό. Δεν είχαμε την παραμικρή αμφιβολία πως ό,τι έλεγε ήταν προσωπικά του βιώματα. Μας το επιβεβαίωσαν και οι Ρουμάνοι πατέρες που ήταν μαζί μας.
Είχαν κιόλας περάσει 2 ώρες. Ο π. Κλεόπας, παρά την ηλικία του, «παρέτεινε τον λόγον». Τα όσα μας είπε δεν μπορούν να μεταφερθούν εδώ. Μεταφέρουμε μόνον τα τελευταία του λόγια.
-Η ζωή μας είναι σκιά και όνειρο. Οι μέρες μας φεύγουν σαν τον καπνό. Ο έξυπνος άνθρωπος, ο άνθρωπος του Θεού δεν δένεται με τίποτα σ’ αυτή τη γη, γιατί βλέπει μπροστά του τον θάνατο και ξέρει πως με ό,τι και να δεθεί, αύριο θα φύγει και θα τα χάσει όλα. Ό,τι φαίνεται είναι σκιά και όνειρο. Όπως πολύ ωραία το λέει ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός. (Τη στιγμή αυτή ύψωσε τη φωνή του και άρχισε να ψέλνει δυνατά). «Ποία του βίου τρυφή διαμένη λύπης αμέτοχος. Ποία δόξα έστηκεν επί γης αμετάθετος. Πάντα σκιάς α­σθενέστερα, πάντα ονείρου απατηλότερα…» Καλή αντάμωση στον Παράδεισο. Ο Θεός μαζί σας.
Μας ευλόγησε, μας ασπάστηκε όλους και μας κατευόδωσε με την όμορφη ευχή του, που καθώς κατηφορίζαμε τον ακούγαμε να την επαναλαμβάνει συνεχώς.
-Να σας φάει ο Παράδεισος!

(Αρχιμ. Νεκταρίου Καθηγουμένου Ι. Μ. Σαγματά)

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...