Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Κυριακή, Σεπτεμβρίου 16, 2012

«ΔΡΑΞΑΣΘΕ ΠΑΙΔΕΙΑΣ...»Τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ





Μέ χαρά καί συγκίνηση βρεθήκαμε καί πάλι ἐφέτος στά Σχολεῖα μέ τήν ἀπαρχή τῆς νέαςσχολικῆς χρονιᾶς. Γέμισαν τά προαύλια μέ ἁγνές παιδικές φωνές, πού δίνουν αἰσιοδοξία καίἐλπίδα, καθώς ζοῦμε σέ μιά δύσκολη ἐποχή καί πονεμένη κοινωνία.
Οἱ Γονεῖς κοντά στά παιδιά τους, ἔβλεπαν τά βλαστάρια τους γεμᾶτα ζωή, νά μετέχουν στήντελετή τοῦ Ἁγιασμοῦ καί στήν συνέχεια νά δίνουν στό χῶρο νόημα, νά ὀμορφαίνουν τά πάνταμέ τήν ὡραία καί ἁγνή παρουσία τους.
Ἡ παρουσία τῶν Δασκάλων, ἐπίσηςἐξόχως συγκινητική. Ἄνθρωποι πού ἀγωνίζονται κάθεἡμέρα κάνοντας κατάθεση ψυχῆς, προκειμένου νά καλλιεργήσουν τά παιδιά, παρέχοντας ὄχιμόνο κοσμική γνώση καί σοφία, ἀλλά καί τήν δυνατότητα νά γίνουν ἐλεύθερεςπροσωπικότητες, ἄνθρωποι καταξιωμένοι.
Ὁ ἀγώνας αὐτός εἶναι ὄντως δύσκολος καί ἀπαιτεῖ ὑπομονή, δύναμη ψυχῆςἀγάπη, ταπείνωση.
Ὅμωςὅλους μας αὐτές τίς ἡμέρεςἀλλά καί πάντοτε, μᾶς συνέχουν σκέψεις δυνατές, οἱὁποῖες ἔχουν σχέση μέ τά θέματα τῆς παιδείας. Μέ τίς δυσκολίες, ἀλλά καί τό εἶδος τῆς παιδείας πού παρέχεται στά παιδιά μας.
Ἡ παιδεία εἶναι ἡ διαδικασία ἀνάπτυξης τῆς προσωπικότητος τοῦ ἀνθρώπου, μέσα ἀπό τόπνεῦμα τῆς ἐλευθερίαςτῆς ἀγάπης καί τῆς ταπείνωσης, ὥστε νά διασωθῇ τό «κατ’ εἰκόνα» καίνά ἐπιτευχθῆ τό «καθ’ ὁμοίωσιν Θεοῦ». Δέν εἶναι μόνο ἡ παροχή γνώσεων, ἀλλά ἡ καλλιέργειασύνολης τῆς προσωπικότητος τοῦ ἀνθρώπουΔέν μιλᾶμε γιά μιά ἀνθρώπινη παιδεία, ἡ ὁποία ἔχει ὡς κέντρο της τήν ψυχρή λογική, ἀλλά γιά μιά θεανθρώπινη παιδεία, ὅπως τήν ἀποκαλοῦνοἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας. Γι’ αὐτό καί εἶναι αὐστηρός ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ«Δράξασθε παιδείας,μήποτε ὀργισθῇ Κύριος».
 Δυστυχῶς τά τελευταῖα χρόνια ἡ παιδεία στήν Πατρίδα μας, ἀντιμετωπίζει πλεῖσταπροβλήματα καί τό ἐκπαιδευτικό μας σύστημα πάσχει.
Αὐτό ὀφείλεται κυρίως στό ὅτι θελήσαμε νά προσφέρωμε μιά παιδεία στεῖραἄγονηἄσχετημέ τήν ὅλη δομή τῆς κοινωνίας μας, ἀλλά καί μέ τήν ψυχοσύνθεση τοῦ Ἕλληνα. Θελήσαμε νάφτιάξωμε τεχνοκράτες καί βασιστήκαμε στήν ψυχρή λογική, καταργώντας τήν ἐσωτερικήεὐαισθησία καί τό συναίσθημα, πού ὀμορφαίνουν καί γλυκαίνουν τήν ζωή.
Καταστρέψαμε τήν γλῶσσα μας, ἡ ὁποία διεκρίνεται γιά τήν μοναδικότητα, τήν ποιότητά της, τήν ἀκρίβεια ἐκφράσεως τῶν νοημάτων καί ἐννοιῶν καί τήν πνευματικότητά της.
Πειραματιστήκαμε καί πειραματιζόμεθα συνεχῶς ἐναλάσσοντας τά παιδαγωγικά συστήματακαί τίς διδακτικές μεθόδους, σάν τά πουκάμισα, ἀνάλογα μέ τήν ἰδεολογία τῶν ἑκάστοτεΚυβερνώντων. Δέν διδαχτήκαμε ποτέ ἀπό τήν σταθερότητα πορείας, πάνω στά θέματα παιδείας, ἡ ὁποία ἐφαρμόζεται στίς εὐρωπαϊκές καί ἄλλες χῶρες.
Ἀποσυνδέσαμε τήν παιδεία ἀπό ὅ,τι ἔχει σχέση μέ τήν ἰδιοπροσωπία μας, τήν ἰδιαίτερηψυχολογία μας, τήν πνευματική μας ταυτότητα, τήν ἱστορία καί τήν πορεία τοῦ Ἔθνους μας,τήν παράδοσή μας καί τήν θρησκεία μας. Σέ κανένα κράτος δέν παρατηρεῖται αὐτή ἡ σπουδή, ἡ ξενομανία, ἡ προχειρότηςὡς πρός τόν χειρισμό τέτοιων θεμάτων. Οἱ πολιτισμένοι λαοίκαυχῶνται γιά τήν πνευματική τους κληρονομιά καί τήν χρησιμοποιοῦν ὡς βάση γιά νάπροχωρήσουν, ἀξιοποιώντας συγχρόνως καί ὅλα τά θετικά στοιχεῖατά ὁποῖα προκύπτουν ἀπότήν συναναστροφή μέ ἄλλους λαούς καί πολιτισμούς καί ἐφαρμόζοντας παράλληλα σύγχρονα παιδαγωγικά συστήματα.
Ἐμεῖς γκρεμίσαμε αὐτό τό πνευματικό βάθρο, τό ὁποῖο ἦταν ἡ βάση, ἡ δύναμή μας καί ἡἀσπίδα μας, προκειμένου νά προχωρήσωμε ἀξιοποιώντας καινούργιες γνώσεις καί νέα «ἐργαλεῖα», ὅπως ἀρέσκονται νά λένε, οἱ ἐνασχολούμενοι μέ τό ζήτημα.
Λάβαμε ὑπ’ ὄψη μας, τί ἐνοχλεῖ τούς ἄλλουςὅσους δέν μᾶς ἀγαπᾶνε καί ἔχουν λόγους νάἐπιμένουν στό γκρέμισμα τῆς δικῆς μας πνευματικῆς πολιτιστικῆς κληρονομιᾶς καί φανήκαμε περισσότερο «εὐγενεῖς» καί «ὑπάκουοι» σέ ξένα «συμφέροντα καί ὑποδείξεις». Αὐτή ἡ «εὐαισθησία» μας, μᾶς ὁδήγησε νά ἀφαιρέσωμε ἀπό τόν τίτλο τοῦ ἁρμοδίου Ὑπουργείου τόν ὅρο«Ἐθνικῆς Παιδείας», γιατί ἡ παρεχομένη «γνώση» εἶναι... «ὑπερεθνική»! Αὐτό τό σκεπτικό εἶχεὡς συνέπεια τήν διαστρέβλωση καί παραχάραξη τῆς ἱστορίας μας, μέ ἀποτέλεσμα νά ἀμβλυνθῇτά μέγιστα τό ἐθνικό συναίσθημα τῶν νεοελλήνων. Ὅσο γιά τό μάθημα τῶν θρησκευτικῶν στάΣχολεῖατά πράγματα εἶναι τοῖς πᾶσι γνωστά καί βοοῦν ἀπό μόνα τους. Κατασυκοφαντήθηκε, «κατακρεουργήθηκε», πολεμήθηκε καί ἐπιδιώκεται κατά καιρούς ὁ ἐξοβολισμός του, ἀφοῦ ἔτσιἐπιτάσσει ἡ νέα ἐποχή καί ἡ νέα τάξη πραγμάτων. Φτάσαμε στό σημεῖονά θεωροῦμε ἐντροπήμας, τήν ὁρολογία ὅτι ἕνας εἶναι ὁ ἀληθινός Θεός καί διά τῆς Ἐκκλησίας ἐπιτυγχάνεταιἐν τῇἐλευθερίᾳ τοῦ προσώπου, ὁ τελικός σκοπός τοῦ ἀνθρώπου πού εἶναι, ἡ ὑπέρβαση τῆςφθαρτότητος καί θνητότητος καί ἡ κοινωνία του μέ τόν Θεό. Πρέπει «ὁπωσδήποτε» νά ἐπιβληθῇτό συγκριτιστικό πνεῦμα διδασκαλίας, ὥστε μέσα ἀπό τήν πνευματική ἰσοπέδωσηνά ἐπέλθῃσύγχυση φρενῶν στά παιδιά, τά ὁποῖα πλέον θά βαδίζουν χωρίς πνευματικά ἐρείσματα καίἐσωτερικούς πνευματικούς στόχους.
Ἐνθυμοῦμαιὅτι κάποια φορά μοῦ εἶπε ὁ Μακαριστός Ἀρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, σέ μιάσυζήτηση πάνω σ’ αὐτά τά θέματα, στήν Ἀρχιγραμματεία τῆς Ἱερᾶς Συνόδου. «Πάτερ μου, ἄνσυνεχίσουν ἔτσι τά πράγματα καί δέν ἀντισταθοῦμε σ’ αὐτόν τόν κατήφορο, θά δυσκολευώμαστεσέ λίγα χρόνια νά βρίσκωμε ἀκόμα καί Γραμματεῖς τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, ἀνθρώπους νά ξέρουν γράμματα καί νά μποροῦν νά ἀνταποκριθοῦν στίς ἀπαιτήσεις τῆς Ὑπηρεσίαςὄχι γιατί θά φταῖνετά παιδιά, ἀλλά τό σύστημα, τό ὁποῖο δέν παρέχει πλέον τίς ἀπαιτούμενες γνώσεις στούςμαθητές». Πόσο δίκηο εἶχε ὁ Ἀοίδιμος!  Τά ἀποτελέσματα εἶναι ἤδη ὁρατά στήν Πατρίδα μας. Ὁ καθηγητής κ. Μπαμπινιώτης ἔχει μιλήσει γιά λεξιπενία κ.λ.π.
Ὅσοι εἴχαμε τήν εὐλογία ἀπό τόν Θεό νά μαθητεύσωμε στά Σχολεῖα σέ καιρούς πού μάθαιναν τά παιδιά «γράμματα», θλιβόμεθα γιά τήν κατάσταση στήν ὁποία ἔχει περιέλθει ἡ παιδεία στήν χώρα μας. Ἀκόμα περισσότερο πονᾶμεὅσοι εἴχαμε τήν ἀγαθή τύχη, νά διδάξωμεστά Σχολεῖα σέ ἐποχές πού εἴχαμε τήν δυνατότητα, ἀλλά καί τό ἐκπαιδευτικό σύστημα μᾶςβοηθοῦσενά ἐργασθοῦμε σωστά καί συστηματικά στόν χῶρο τῆς Ἐκπαίδευσης.  
Ὅλα αὐτά τά γνωρίζομε ὅλοιεἶναι κοινές διαπιστώσεις. Ὅμως δέν ἔχει θέση στήν καρδιά μας ἡ ἀπαισιοδοξίαΕἴμεθα βέβαιοι, ὅτι ὅλη αὐτή «ἡ ἁμαρτωλή δράση» εἰς βάρος τῆς παιδείαςτῆς Πατρίδος μας, ὅλη αὐτή ἡ διάλυση στό χῶρο τῆς Ἐκπαιδεύσηςθά φέρῃ τήν ἀντίδραση καίτό ὕδωρ τοῦ ποταμοῦ θά βρῇ τήν κοίτη καί τόν τόν ροῦν του.
Βεβαίως δέν ἀγνοοῦμεὅτι «γιά νά γυρίσῃ ὁ ἥλιος θέλει δουλειά πολλή». Ὅμως ἔχομε τήνβεβαιότητα καί τήν πίστη ὅτι:
α) Ὁ Θεός δέν θά ἐγκαταλείψῃ τόν τόπο μας, τήν  Πατρίδα μας, παρά τά ὅποια ἁμαρτήματακαί ἀτοπήματά μας. Μέσα ἀπό τό παιδαγωγικό του σχέδιο, θά μᾶς ἐλεήσῃὥστε νά ἐξέλθωμε εἰςἀναψυχήν.
β) Τό σκαρί τοῦ Ἕλληναἔχει μιά ἰδιαιτερότητα καί μεγάλη ἀντοχήὙπάρχουν τάπνευματικά ἀποθέματατά ὁποῖα βοηθοῦνὥστε νά ξεπεραστοῦν οἱ ὁποιεσδήποτε δυσκολίες καίκρίσεις. Οἱ Η/Υ δέν ἀναγνωρίζουν ὅ,τιδήποτε εἶναι ἀσύμβατο μέ τά δεδομένα τους. Ὁ ψυχικός κόσμος τοῦ Ἕλληνα εἶναι ἕνας παράξενος ὑπολογιστής, ὁ ὁποῖος ὁ,τιδήποτε δέν εἶναιπνευματικά συμβατό μέ τό δικό του πνευματικό DNΑ, δέν τό ἀναγνωρίζει καί τό ἀποβάλλειὡςἐπικίνδυνο γιά τήν ὑπόστασή του.  Θά ἔλθῃ, λοιπόν, ἡ στιγμή πού αὐτό τό ἰδιότυπο καί μέἀκρίβεια κατασκευασμένο, πνευματικό λογισμικό, θά ἀποβάλῃ ὅποιο ξένο σῶμα ἔχειπαρεισφρήσει καί τοῦ δημιουργεῖ πρόβλημα στήν λειτουργία του.
γ) Εὐελπιστοῦμεὅτι ἀπό τήν τωρινή ἡγεσία τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτωνκ.λ.π., θά καταβληθῇ κάθε δυνατή προσπάθεια, προκειμένου τό ὅλο σύστημα νά ἐξυγιανθῇ καίνά λυτρωθῇὥστε νά ἀνατείλουν καλύτερες ἡμέρεςΤό πιστεύομε αὐτό, γιατί ἡ συσσωρευμένη πικρή ἐμπειρία τοῦ παρελθόντος, παρέχει ἰσχυρά ἐχέγγυα γιά τήν διόρθωση τῶν ἡμαρτημένων.
δ) Προσβλέπομε μέ χρηστές ἐλπίδες στούς καλούς, συνετούς, συνεπεῖς καί εὐσυνειδήτουςἘκπαιδευτικούςὅλων τῶν βαθμίδων. Ὁ Δάσκαλος κάνει κατάθεση ψυχῆςἜχει τόση δύναμη,ὥστε μπορεῖ ποτάμια μεγάλα νά ἀναστρέψῃἀφοῦ ὁ λόγος του ἔχει μεγάλη ἀπήχηση στήν ψυχήτῶν παιδιῶνὙπολογίζωμεἐπαναλαμβάνωστούς εὐσυνειδήτους Ἐκπαιδευτικούςοἱ ὁποῖοιἔχουν βαθειά συναίσθηση τῆς ἀποστολῆς καί τοῦ λειτουργήματός τους, ἀλλά καί τῆςἰδιοπροσωπίας τοῦ τόπου μας καί τοῦ Λαοῦ μας. Γνωρίζομε ὅτι ὑπάρχουνὅπως σέ ὅλα τάλειτουργήματα καί οἱ ἐπιλήσμονες τοῦ χρέους των. Αὐτούς τούς παραδίδομε στήν κρίση τοῦΘεοῦτοῦ Λαοῦ καί τῆς ἀδεκάστου ἱστορίας.
ε) Στούς Γονεῖς τῶν παιδιῶνοἱ ὁποῖοι ἐπιθυμοῦν τήν σύνολη καλλιέργεια τῶν παιδιῶντους καί τήν καταξίωσή τους ὡς ἐλευθέρων καί ὑπευθύνων προσωπικοτήτων. Στέλνουν τάπαιδιά τους στό Σχολεῖογιά νά ἀποκτήσουν μόρφωση καί παιδεία ἐσωτερικήἀνθρωποκεντρικήκαί Ἑλληνική, βασισμένη στά ζώπυρα τῆς Πίστεως μας καί τοῦ Γένους μας. Δέν θέλουν νάχάσουν τά παιδιά τους ἀνάμεσα σέ θεωρίες, οἱ ὁποῖες κατασκευάζουν ψυχρές ὑπάρξεις, χωρίς συναισθήματα καί πνευματικές προοπτικές. Ἡ ἀνοχή σέ μιά τέτοια κατάσταση, μόνο πνευματικά ναυάγια ἐπέφερε καί ἡ ἐμμονή σ’ αὐτή πνευματικά ἐρείπια θά δημιουργήσῃ.
στ) Στά ἴδια τά παιδιά. Ἀπό αὐτά θά προέλθῃ ἡ ἀληθινή, ἡ οὐσιαστική ἐπανάσταση,ἐναντίον κάθε προσπαθείας, ἡ ὁποία ἐπιβουλεύεται τόν πνευματικό μας πλοῦτο καί τήνπνευματική μας ὑπόστασηΜπορεῖ πρός καιρόν νά τούς γκρέμισαν τά ὄνειρα καί νά τούς προσέφεραν τίς εὔκολες λύσεις καί τόν εὔκολο τρόπο ζωῆςτήν «εὔκολη» μάθηση καί τήν ξένημέ τίς πνευματικές μας ρίζες παιδεία, ἀλλά ἡ καρδιά τῶν παιδιῶν μας πού ἔχει τήν δική της λογική, θά ἀναγνωρίσῃὅτι ὁ «εὔκολος» δρόμος καί οἱ «φτηνές» λύσεις δέν τούς ταιριάζουν, γιατί δέν ἐμπνέουν γιά οὐσιαστικούς ἀγῶνες καί γιά τόν ἡρωϊσμό καί τήν καταξίωση, πούἐπιζητεῖ ἡ νεανική ψυχή.
Ἐμεῖς ὡς Ἐκκλησίαἀγωνιζόμεθα καί θά ἀγωνιστοῦμεὥστε νά βοηθήσωμε γιά τήν εὐόδωσηκάθε καλῆς προσπαθείας, ἡ ὁποία καταβάλλεται στόν τόσο εὐαίσθητο χῶρο τῆς παιδείας, εἴτεἀπό πλευρᾶς Πολιτείας, εἴτε ἀπό πλευρᾶς τῶν καλῶν μας Ἐκπαιδευτικῶντῶν Γονέων καί τῶνΜαθητῶν καί θά συντελέσωμε, «ὅση δύναμις ἡμῖν», πρός τοῦτο.
Τοῦτο τό πράττομε κατά χρέος ἱερό καί καθῆκον ἅγιο ἔναντι Θεοῦ καί ἀνθρώπωνἜναντιτοῦ παρελθόντος, τοῦ παρόντος καί τοῦ μέλλοντος τῆς Πατρίδος μας, ἔχοντες ὑπ’ ὄψη μας τόνλόγο τοῦ Κυρίου, ὁ ὁποῖος ἀκούεται τομώτεροςὑπέρ πᾶσαν μάχαιραν«Δράξασθε παιδείας,μήποτε ὀργισθῇ Κύριος...».
Καλή δύναμη, ὑγεία καί εὐλογία παρά Θεοῦ στούς Ἐκπαιδευτικούς καί τούς Μαθητάς ὅλωντῶν βαθμίδων γιά τήν νέα σχολική χρονιά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...