Αὔριο ξεκινάει ἡ περίοδος τῆς ἁγίας καὶ μεγάλης Τεσσαρακοστῆς. «Τὸ στάδιο τῶν ἀρετῶν ἠνέωκται, οἱ βουλόμενοι ἀθλῆσαι εἰσέλθετε», ψάλλει ἡ Ἐκκλησία μας, καλῶντας μας σὲ ἀγῶνα πνευματικό.
Ὁ ἀληθινὸς Χριστιανὸς πρέπει πάντοτε νὰ βρίσκεται σὲ
ἐγρήγορση πνευματική, ἰδιαίτερα, ὅμως, τὴν περίοδο τῆς
μεγάλης Τεσσαρακοστῆς. Αὐτὴ τὴν περίοδο λοιπὸν ὁ κάθε
Χριστιανὸς πρέπει νὰ προσέχει τὶς παγίδες καὶ τοὺς πειρασμοὺς
τοῦ διαβόλου. Στὸν ἀγῶνα αὐτὸ ὁ Χριστιανὸς ἐνισχύεται μὲ τὴν
πίστη, τὴν προσευχή, τὴν ἐλεημοσύνη καὶ τὴ νηστεία.
Ὁ Κύριος παρέχει τὴ χάρη τοῦ Παναγίου Πνεύματος καὶ
συγχωρεῖ τὶς ἁμαρτίες μας, μὲ τὴν προϋπόθεση, ὅμως, ὅτι καὶ
ἐμεῖς ἀγωνιζόμαστε νὰ τηρήσουμε τὸ θέλημά του. Ἡ οὐράνια
μακαριότητα δὲν κερδίζεται χωρὶς τὴ δική μας θέληση, χωρὶς
τὴν εἰλικρινῆ μας μετάνοια, χωρὶς τὸν πνευματικό μας ἀγῶνα
καὶ κυρίως χωρὶς ἡ καρδία μας νὰ ξεχειλίζει ἀπὸ ἀγάπη καὶ
συγχωρητικότητα γιὰ τοὺς συνανθρώπους μας. Εἰδικὰ τὸ θέμα τῆς
ἀγάπης, εἶναι πολὺ σημαντικὸ ἀφοῦ καθορίζει οὐσιαστικὰ
καὶ τὴν ἄφεση τῶν δικῶν μας ἁμαρτιῶν καὶ κατ᾽ ἐπέκταση
ἐπηρεάζει τὴν ἴδια τὴ σωτηρία μας.
Πιὸ συγκεκριμένα, ἡ χριστιανικὴ ἀγάπη, δηλαδὴ ἡ ἀγάπη
ποὺ ὅλοι μας, καθὸ βαπτισμένοι Χριστιανοί, πρέπει νὰ
ἐπιδεικνύουμε, δὲν πρέπει νὰ περιορίζεται στὴν
οἰκογένεια, τοὺς φίλους καὶ τοὺς γνωστούς, ἀλλὰ νὰ προσφέρεται
ἀδιάκριτα πρὸς ὅλους τοὺς ἀνθρώπους. Ἀκόμη καὶ αὐτοὺς ποὺ
ἐνδεχομένως μᾶς λύπησαν, μᾶς ἔβλαψαν, μᾶς ἀδίκησαν, μᾶς
ζήμιωσαν, μᾶς συκοφάντησαν. Αὐτὴ εἶναι ἡ ὁδὸς ποὺ ὁ Θεὸς
ἐπιθυμεῖ νὰ πορευτοῦμε, γι᾽ αὐτὸ καὶ λέει: «Ἐὰν γὰρ ἀφῆτε
τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, ἀφήσει καὶ ὑμῖν ὁ πατὴρ
ὑμῶν ὁ οὐράνιος˙ ἐὰν δὲ μὴ ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ
παραπτώματα αὐτῶν, οὐδὲ ὁ πατὴρ ὑμῶν ἀφήσει τὰ παραπτώματα
ὑμῶν».
Αὐτὴ εἶναι ἡ ὁδὸς τῆς συγχωρητικότητας. Ὁ Θεὸς τῆς
ἀγάπης, τοῦ ἐλέους, τῆς εὐσπλαχνίας καὶ τῆς εἰρήνης, συγχωρεῖ
καὶ ἐλεεῖ καὶ εὐσπλαχνίζεται, ἀνταποκρινόμενος στὴ δική
μας προθυμία νὰ συγχωρήσουμε τοὺς ἄλλους. Ἡ συγχώρηση τῶν
δικῶν μας σφαλμάτων ἀπὸ τὸν Θεὸ ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὸ ἐὰν ἐμεῖς
συγχωροῦμε τοὺς ἄλλους. Ὅσο παράδοξο καὶ νὰ ἀκούγεται γιὰ τὴ
σημερινὴ πραγματικότητα, ὅπου ὅλα κρίνονται μὲ βάση τὴν
ἐξουσία, τὴν ἐπιβολή, τὴν αὐτοπροβολή, τὴν ἐξουθένωση τοῦ
ἄλλου, ἐντούτοις εἶναι αὐτὸ ποὺ ὁ ἴδιος ὁ Θεὸς θέτει ὡς
προϋπόθεση σωτηρίας. Ὁ Χριστιανισμὸς βρίσκεται στὸν
ἀντίποδα τῆς κοσμικῆς ἀντίληψης τῶν πραγμάτων. Γιὰ τὸν κόσμο
ἰσχύει καὶ ἔχει ἀπεριόριστη ἀξία ἡ ὑπερηφάνεια, ὁ
ἐγωισμός, ἡ ἐκδίκηση. Ὁ Χριστιανισμός, ὅμως, ὡς ἡ ἐν Χριστῷ
ζωή, μιλᾶ, κηρύττει καὶ ζητᾶ τὴν ἐφαρμογὴ τῆς καταλλαγῆς καὶ
τῆς συγχωρητικότητας τῶν ἀνθρώπων.
Ὅλοι εἴμαστε ἔνοχοι ἔναντι κάποιων ἀνθρώπων. Ἀπὸ
ἀπροσεξία, ἀπὸ ἐπιπολαιότητα, ἀπὸ ἀμέλεια, ἴσως καὶ ἀπὸ
ἀδυναμία, σφάλλουμε σὲ κάτι. Ἄλλος λίγο ἄλλος πολύ. Ἐμεῖς
ἐπηρεάζουμε κάποιους καὶ κάποιοι ἄλλοι κάνουν λάθη εἰς βάρος
ἄλλων. Ἔτσι ὁ Θεὸς ἔρχεται καὶ φιλάνθρωπα κάνει μία
συμφωνία μαζί μας λέγοντάς μας, τρόπον τινά: «ἐγὼ θὰ σᾶς
συγχωρέσω, ἐφόσον καὶ ἐσεῖς συνδιαλλαγῆτε καὶ
συγχωρέσετε, ἐγὼ θὰ εἶμαι ἐλεήμων ἀπέναντί σας, ἐφόσον
εἶστε καὶ ἐσεῖς ἀπέναντι τῶν ἀδελφῶν σας, ἐγὼ θὰ ξεχάσω τὰ
σφάλματά σας, ἐφόσον ξεχάσετε καὶ ἐσεῖς αὐτὰ τοῦ πλησίον σας,
ἐγὼ δὲν θὰ λάβω ὑπόψη τὴν ἐκ μέρους σας παράβαση τοῦ νόμου
μου, φτάνει καὶ ἐσεῖς νὰ δείξετε ἀγάπη, ἐπιείκεια, συμπόνια
στὸν συνάνθρωπό σας, ἐγὼ θὰ σᾶς ἀναπαύσω, ἐφόσον καὶ ἐσεῖς δὲν
μισήσετε αὐτὸν ποὺ σᾶς φταίει».
Αὔριο ἄρχεται τὸ στάδιο τοῦ πνευματικοῦ ἀγώνα˙ ἂς μὴν
ὀλιγωρήσουμε. Ἂς ἀγωνιστοῦμε, ὡς στρατιῶτες Χριστοῦ, τὸν
ἀγῶνα τὸν καλό, ὥστε νά «καθαρθῶμεν τὰς αἰσθήσεις». Ἂς
ἐκζητήσουμε τὸ θεῖο ἔλεος μὲ τὴ νηστεία, τὴν ἐγκράτεια, τὴν
προσευχή, τὴν ταπείνωση. Ἂς προσφύγουμε σὲ εἰλικρινῆ
ἐξομολόγηση, ἂς ἐγκολπωθοῦμε τὴν ἐλεημοσύνη καὶ κυρίως
τὴν ἀδιάκριτη ἀγάπη πρὸς τὸν πλησίον καὶ τὴ
συγχωρητικότητα καὶ τὴν ἀνεκτικότητα γιὰ τὰ ἐνδεχόμενα
σφάλματά του πρὸς τὸ πρόσωπό μας.
Τοιουτοτρόπως, ἀφοῦ διατρέξουμε τὸ στάδιο τῶν ἀρετῶν, θὰ
καταντήσουμε ἐπάξια καὶ νικηφόρα εἰς τὴν τριήμερο
Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν.
Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Τριμυθούντος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά