Ο π. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΣ
ΚΑΙ ΤΟ ΔΡΑΜΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΣΕΡΒΙΑΣ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
==================
Οι δηλώσεις του π. Γεώργιου Μεταλληνού αναφορικά με το δράμα της Σερβικής Εκκλησίας είναι μεν πολύ γενναίες αλλά φοβούμαι ότι δημιουργούν περισσότερα ερωτήματα από τις απαντήσεις που δίνουν.
ΕΞΑΙΡΕΤΟΣ ΚΛΗΡΙΚΟΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ
___________
Ο π. Γεώργιος Μεταλληνός είναι σεβαστός και λίαν μοι - όπως και σε όλους τους συμφοιτητές μου - διδάσκαλος.
Τον θαύμαζα πάντοτε - όχι μόνον επειδή ήταν ένας κολοσσός θεολογικών γνώσεων - αλλά προπαντός επειδή είναι ένας αληθινός και γνήσιος άνθρωπος που αγαπά άδολα τον Χριστό και την Εκκλησία.
Οταν σπούδαζε στη Γερμανία ο π. Γεώργιος δεν εντρυφούσε μόνον στα σπουδαστήρια των Ακαδημαικών Ιδρυμάτων. Αφιέρωνε ώρες - πολλές ώρες - στην εξομολόγηση για να στηρίξει τους μετανάστες και να τους οδηγήσει στο Χριστό και στην Εκκλησία.
Ηταν πάντοτε ένας λαμπρός ακαδημαικός (ο π. Γεώργιος και ο Αγιος Αλβανίας είναι οι πιο εξαίρετοι φοιτητές στα χρονικά της Θεολογικής Σχολής Αθηνών), αλλά είναι προπαντός ιερέας του Θεού του Υψίστου, άνθρωπος αγωνιστής και έντιμος και ακάματος στη διεκδίκηση των δικαίων της Εκκλησίας.
Εξ ιδιοσυγκρασίας μετριοπαθής και διαλλακτικός πείθει ακόμη και όταν υποστηρίζει θέσεις οι οποίες σε πολλούς φαίνονται ακραίες.
ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΔΡΑΜΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΣΕΡΒΙΑΣ
____________
Στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν μάσησε καθόλου τα λόγια του. Υιοθέτησε 100% τις θέσεις του π. Θεόδωρου Ζήση ότι ο Σεβασμιότατος κ. Αρτέμιος εκθρονίσθηκε και καθαιρέθηκε επειδή είναι πολέμιος του Οικουμενισμού και επειδή είναι ο μόνος Σέρβος επίσκοπος που υπέγραψε την Ομολογία πίστεως για τον Οικουμενισμό.
Δεν ξέρω πώς κατέληξε σε αυτό το συμπέρασμα ο σεβαστός Γέροντας, όπως και ο π. Θεόδωρος Ζήσης.
Η δική μου πάντως απορία είναι η εξής. Τι λόγο είχαν οι Σέρβοι Αρχιερείς να καθαιρέσουν ένα επίσκοπο επειδή υπέγραψε την Ομολογία ή επειδή είναι εναντίον της πρόσκλησης προς τον Πάπα για να επισκεφθεί τη Σερβία ή επειδή είναι εναντίον του Οικουμενισμού;
Γιατί θα έπρεπε να χάσουν τον ύπνο τους γι’ αυτό; Από ότι διαβάσαμε υπάρχουν πολλοί Σέρβοι επίσκοποι που αντιτίθενται στην πρόσκληση προς τον Πάπα να επισκεφθεί τη Σερβία. Γιατί δεν τους καθαιρούν αυτούς;
ΓΙΑ ΤΟ ΚΟΣΣΟΒΟ ΕΓΙΝΕ Ο ΣΑΜΑΤΑΣ
___________
Η δική μου αντίληψη είναι ότι ο Σεβασμιότατος κ. Αρτέμιος ουδέποτε θα εκθρονιζόταν και ουδέποτε θα τον καθαιρούσαν αν δεν ήταν επίσκοπος Κοσσόβου έστω και αν όντως ενέχεται σε οικονομικές ατασθαλίες. Θα τις κατάπιναν, όπως συνέβηκε και με άλλες περιπτώσεις.
Η στάση του Σεβ. κ. Αρτέμιου για το Κόσσοβο θεωρήθηκε από τους επικυρίαρχους του Κοσσόβου άκαμπτη και ακραία και καθόλου υποβοηθητική για τη λύση που επιδιώκουν και γι’ αυτό η Σερβική Ιεραρχία εξαιτίας κάποιων οικονομικών ατασθαλιών - ή έστω υποτιθέμενων οικονομικών ατασθαλιών- εκθρόνισαν και στη συνέχεια καθαίρεσαν τον Σεβασμιότατο κ. Αρτέμιο για να μπορέσουν να διαχειριστούν την τύχη του Κοσσόβου με πιο διαλλακτικό τρόπο.
ΟΙ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΕΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ (ΓΙΕΦΤΙΤΣ) ΚΑΙ ΑΜΦΙΛΟΧΙΟΣ (ΡΑΝΤΟΒΙΤΣ) ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΕΣ
______________
Πρέπει να μας προβληματίσει πολύ σοβαρά η άποψη ότι οι Σεβασμιότατοι Μαυροβουνίου Αμφιλόχιος και Μητροπολίτης πρώην Ερζεγοβίνης Αθανάσιος είναι Οικουμενιστές.
Δυσκολεύομαι να αντιληφθώ πώς ένας επίσκοπος που έστειλε τη γνωστή επιστολή στον π. Γεώργιο Τσέτση για το “πρωτείο”, όπως έκανε ο κ. Αθανάσιος Γιέφτιτς, είναι Οικουμενιστής. Δεν ξέρω αν υπάρχει άλλος επίσκοπος στην ανά την Οικουμένη Ορθοδοξία που μίλησε τόσο αυστηρά για το θέμα.
Ας μην ξεχνάμε ότι ετοιμάζεται έκδοση στα Ελληνικά βιβλίου του Σεβασμιότατου κ. Αθανάσιου με το οποίο ελέγχει τον Οικουμενισμό της Κωνσταντινουπόλεως και του Σαμπεζύ. Οσο και αν στο βιβλίο αυτό θα βρει αφορμή να μας παραλάβει κανονικά και να μας πει ότι παρανοήσαμε τον Αγιο Ιουστίνο και ότι τον κατεβάσαμε κοντόφθαλμα στα μέτρα μας, θέλει δεν θέλει, του αρέσει δεν του αρέσει, είναι υποχρεωμένος να καταδικάσει για μια ακόμη φορά, απερίφραστα τον Οικουμενισμό.
Παράλληλα πρέπει να θυμόμαστε ότι ο Σεβασμιότατος Μαυροβουνίου είναι ένας από τους ελάχιστους επισκόπους της ανά την Οικουμένη Ορθοδοξίας που καταδίκασε τη “βαπτισματική θεολογία”.
Επομένως πώς είναι Οικουμενιστές;
Η ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΜΠΑΤΣΚΑΣ
_________
Είναι αλήθεια ότι η συμπεριφορά του Αγίου Μπάτσκας μας προβληματίζει όλους σοβαρά, όχι μόνον επειδή συμμετείχε στο τελετουργικό άλλης θρησκείας, αλλά προπαντός επειδή ανήκει στη γνωστή ολιγάριθμη ομάδα του Αγίου Περγάμου που προώθησαν το κακόδοξο εκκλησιολογικό κείμενο της Ραβέννας.
Επομένως, δυστυχώς, είναι Οικουμενιστής.
Είναι επίσης αλήθεια ότι τόσον ο Αγιος Μαυροβουνίου όσον - και σε μικρότερη κλίμακα ο Αγιος πρώην Ερζεγοβίνης - συμμετείχαν σε κάποιες συμπροσευχές.
Αλλά να χαρακτηρίσουμε τους Ράντοβιτς και Γιέφτιτς ως συνειδητούς Οικουμενιστές; Δεν πάει πολύ; Δεν αδικεί την αλήθεια;
Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΠΡΩΗΝ ΕΡΖΕΓΟΒΙΝΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
_____________
Ο Αγιος πρώην Ερζεγοβίνης έχει ένα πολύ απότομο χαρακτήρα. Ο τρόπος που μιλά και η όλη παρουσία του μυρίζουν μπαρούτι. Και αυτό ξέρετε δεν είναι κάτι πρόσφατο. Τον θυμάμαι ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1970 να μπαίνει σέ όλους χωρίς κανένα δισταγμό. Στον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής Δημήτριο λ.χ. στο Β΄ Συνέδριο των Θεολογικών Σχολών στην Πεντέλη. Είναι προπαντός ο μόνος άνθρωπος που γνώρισα στη ζωή μου που “ψάρωσε” κυριολεκτικά τον π. Παίσιο. Θα αναφερθώ ίσως σε αυτό το περιστατικό κάποια άλλη φορά.
Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι ο τρόπος που γράφει για τον Σεβ. κ. Αρτέμιο προκαλεί. Θυμώνει τον αναγνώστη αντί να τον πείθει. Ισως δεν πρέπει να τον παρεξηγούμε. Είναι ο χαρακτήρας του έτσι. Δεν ξέρω αν μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα για να αλλάξουμε τον Σεβασμιότατο γι’ αυτό νομίζω ότι είναι καλύτερα να καθορίσουμε τη στάση μας άσχετα από τον τρόπο που συμπεριφέρεται ο Αγιος πρώην Ερζεγοβίνης.
ΣΥΝΗΘΙΖΕΙ ΝΑ ΠΡΟΚΑΛΕΙ
_________
Ας μην πάρουμε προσωπικά τις εκδηλώσεις θυμού και τους υποτιμητικούς χαρακτηρισμούς που εξαπολύει. Μου κάνει εντύπωση λ.χ. ότι δύο φορές ανέφερε ότι “εμείς στη Σερβία δεν ασχολούμαστε με τον Οικουμενισμό. Εχουμε σοβαρά πράγματα να ασχοληθούμε”.!!! Με άλλα λόγια δεν ενδιάφερεται να μας πείσει εμάς που φωνάζουμε εναντίον του Οικουμενισμού. Είναι πολύ πιο σημαντικό για τον ίδιο να μας προσβάλει και να μας πει ότι ασχολούμαστε με κάτι που δεν είναι καν σοβαρό!!! Ασχέτως του ότι και ο ίδιος ακόμη γράφει βιβλία για τον Οικουμενισμό!!!
Είναι επίσης χαρακτηριστική η απάντηση, που έδωσε στον Σεβασμιότατο κ. Αρτέμιο, όταν τον άκουσε να επικαλείται το βίο του Αγίου Χρυσοστόμου για να στηρίξει τη δική του θέση. Αντί, ως κορυφαίος πατρολόγος που είναι και μάλιστα με ειδίκευση στον Ιερό Χρυσόστομο, να εξηγήσει γιατί οι ισχυρισμοί του Σεβ. κ. Αρτέμιου είναι έωλοι, χωρίς κανένα δισταγμό, προτίμησε να τον προσβάλει και να τον εξουθενώσει δημόσια. “Πολύ ταπεινό εκ μέρους του να συγκρίνει τον εαυτό του με τον Ιερό Χρυσόστομο” παρατήρησε δηκτικά.
ΑΣ ΜΗ ΣΤΑΘΟΥΜΕ ΣΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΟΤΑΤΟΥ ΠΡΩΗΝ ΕΡΖΕΓΟΒΙΝΗΣ
_______________
Γι’ αυτό ταπεινά εισηγούμαι και στον π. Γεώργιο και στον π. Θεόδωρο Ζήση να μη σταθούν σε όσα προσβλητικά και δηκτικά είπε και έγραψε κατά καιρούς για τον π. Θεόδωρο Ζήση και για την Ομολογία πίστεως για τον Οικουμενισμό αλλά να παραθεωρήσουμε τη συμπεριφορά του ως συστατικό της ιδιοσυγκρασίας του.
ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ ΣΧΙΣΜΑ
_________
Το συμφέρον της Εκκλησίας επιβάλλει την ενότητα της Σερβικής Εκκλησίας. Από τη δημιουργία σχίσματος ουδέν καλόν θα παραχθεί. Ηδη οι Οικουμενιστές πανηγυρίζουν. Θεωρούν ότι απεδείχθη το σχισματικό φρόνημα όσων αγωνίζονται εναντίον του Οικουμενισμού επειδή άρχισαν αποτειχίσεις και σχίσματα.
Αλλά δεν θα σταθώ τόσο πολύ στο τι λέγουν οι Οικουμενιστές επειδή αυτοί, είτε τους δώσεις την αφορμή, είτε δεν τους την δώσεις, τα δικά τους θα λένε.
Ανησυχώ πάρα πολύ για τη λεγόμενη “Εκκλησία των Κατακομβών” της Σερβίας, για τις αποτειχίσεις που άρχισαν και στην Ελλάδα και για τις αποτειχίσεις που απειλούν άλλοι ότι θα κάνουν. Ακόμη και ότι ο π. Ευθύμιος Τρικαμηνάς θα αρχίσει να λειτουργεί σύντομα - παρά την καθαίρεσή του - δημοσιεύθηκε η πληροφορία. Και το χειρότερο φαίνεται ότι ορισμένοι έχουν κατά το νου τη δημιουργία πανορθοδόξου σχίσματος βάσει της αρχής “ο κοινωνών ακοινωνήτω”.
Φυσικά δεν είναι δυνατόν να είναι κανείς σίγουρος για τη φερεγγυότητα των πληροφοριών που διέρρευσαν για τις αποτειχίσεις και το σχίσμα και τον π. Ευθύμιο Τρικαμηνά. Δεν είναι καταρχήν φερέγγυες αφού δημοσιεύονται σε ιστολόγια που ελέγχει ο Αρχιμανδρίτης Μελέτιος Βαδραχάνης. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι είναι κατ’ ανάγκην αφερέγγυες, επειδή ορισμένες δηλώσεις του Σεβ. κ. Αρτέμιου είναι καθ’ εαυτές πολύ ανησυχητικές.
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΛΗΦΘΕΙ ΤΟ ΚΑΚΟ
__________
Σεβαστέ μου π. Γεώργιε. Δεν πρέπει να προλάβουμε το κακό; Τι θα γίνει αν τελικά δημιουργηθεί σχίσμα το οποίο μάλιστα θα προσλάβει πανορθόδοξες διαστάσεις; Ηδη η πρόσκληση προς τους αποτειχισθέντες να προσχωρήσουν προς τους σχισματικούς Παλαιοημερολογίτες είναι καθημερινό φαινόμενο. Ποιος μπορεί να εγγυηθεί την πορεία του σχίσματος;
Μήπως όλος αυτός ο σαματάς γίνεται για το Κόσσοβο παρά για τον Οικουμενισμό; Και ποια θα είναι η ευθύνη μας έναντι του Αγίου Θεού αν επιτρέψουμε στον εαυτό μας να υποστηρίξει άμεσα ή έμμεσα τη δημιουργία σχίσματος; Είναι επιτρεπτόν εξαιτίας της δικαιολογημένης πικρίας που αισθανόμαστε για την απότομη συμπεριφορά και τους προσβλητικούς χαρακτηρισμούς του Αγίου πρώην Ερζεγοβίνης να συντελέσουμε στη δημιουργία σχίσματος;
Ανέφερα στην αρχή του σχολίου ότι οι δηλώσεις του π. Γεώργιου Μεταλληνού δημιουργούν περισσότερες ερωτήσεις από αυτές που απαντούν επειδή, αν η διάγνωση του π. Γεώργιου Μεταλληνού όπως και του π. Θεόδωρου Ζήση, ότι ο Σεβασμιότατος κ. Αρτέμιος καθαιρέθηκε επειδή είναι εναντίον του Οικουμενισμού είναι ορθή, δημιουργεί πελώριες υποχρεώσεις εκ μέρους όσων υιοθετούν αυτή την ερμηνεία.
Δεν διαπίστωσα όμως ούτε τον π. Γεώργιο ούτε τον π. Θεόδωρο Ζήση να κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση.
Αλλά είναι ανάγκη να συνεχίσω.
Παραθέτουμε στη συνέχεια το απομαγνητοφωνημένο κείμενο δηλώσεων του π. Γεώργιου Μεταλληνού που μας έδωσε την αφορμή για το πιο πάνω σχόλιο.
*****
ΕΓΚΛΗΜΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΟΡΘΔΟΞΙΑΣ ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΑΡΤΕΜΙΟΥ
Του π. Γεώργιου Μεταλληνού
=============
Εχω μελετήσει και έχω διαπιστώσει ότι πρόκειται περί εγκλήματος ενός ορθοδόξου πατρός που αποδεικνύει ότι ο π. Αρτέμιος Ραντοσλάγιεβιτς είναι πραγματικά Πατερικός και επειδή είναι Πατερικός και στηρίζει την Ορθόδοξη Πίστι και Παράδοσι γι’ αυτό το λόγο και πολεμείται.
Ο Οικουμενισμός είναι από πίσω.
Και όταν ο όσιος πατήρ Ιουστίνος Πόποβιτς εδιώκετο και ήταν έγκλειστος στη Μονή Τσέλιε, κάποια πνευματικά του παιδιά - το λέγω με μεγάλη λύπη - φαίνεται ότι δεν ήσαν κοντά του.
Αλλά ήσαν κοντά σε άλλους παράγοντες, όπως αποδεικνύουν σήμερα οι παπικές συναναστροφές, οι τελετές, οι αρτοκλασίες και οι άλλες μυστηριοειδείς πράξεις, ευτυχώς δεν είναι μυστήρια ακόμη, αλλά πράξεις με παπικούς επισκόπους κλπ.
Δεν είναι πάθος και μίσος αυτό που λέμε, αλλά είναι αγάπη και πόνος για το έργο των Αγίων Πατέρων μας.
Αγαπάμε όλους. όπως αγαπάμε τους ασθενείς, αλλά όχι την αρρώστια.
Αντί, λοιπόν, να βοηθούμε και τους ανθρώπους αυτούς να βρούν το δρόμο της Αληθείας, που δεν είναι η Ορθοδοξία η δική μου, προς Θεού, εγώ είμαι ο χειρότερος πάντων και το πιστεύω δόξα τω Θεώ, αλλά είναι η Ορθοδοξία των Αγίων μας, της Θεοτόκου, του προστάτου μου από τα παιδικά μου χρόνια αγίου Σπυρίδωνος, του Αγίου Γερασίμου, αυτή είναι η Ορθοδοξία.
Αν δεν βρεθούν όλοι εκεί, ενότητα και ένωση, δεν μπορεί να υπάρξει.
Διώκεται πρώτιστα και για την Ορθοδοξία του ο π. Αρτέμιος και όλα τα άλλα γιά κατάχρηση είναι μωρίες και συκοφαντίες.
Δεν έγινε καλόγηρος ο π. Αρτέμιος για να φάει και να πιεί και να κλέψει.
Και από την άλλη πλευρά που πρέπει να το τονίσω διώκεται διότι είναι ο πρώτος και ο μόνος αυτή τη στιγμή Σέρβος επίσκοπος ο οποίος υπέγραψε την Ομολογία Πίστεως κατά του Οικουμενισμού.
Όπως εδώ ο Μητροπολίτης Πειραιώς, ο Μητροπολίτης Αιτωλοακαρνανίας, ο Μητροπολίτης Κυθηρων, κάποιος άλλος συνάδελφος που μετα ανήρεσε την υπογραφή του, ο Θεός να τον φωτίσει να επιστρέψει, και ξέρετε ξαπλώθηκε η Ομολογία Πίστεως στη Ρουμανία, με έχουν καλέσει και με καλούν πάλι τώρα για συνέδρια κλπ. κυρίως για ομιλίες μαζί με τον κ.Τσελεγγιδη, τον π. Θεόδωρο Ζήση, οπότε βλέπετε ότι “ο λόγος του Θεού ου δέδεται”.