Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Πέμπτη, Ιουνίου 02, 2011

Η επιστολή των 16 κυβερνητικών βουλευτών - Πολιτικό κίνημα ανατροπής

 

(Ανανέωση 15.01): Δεκαέξι, τελικά, βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος, έστειλαν την επιστολή-βόμβα στον πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου με την οποία τον προειδοποιούν ότι δεν θα δώσουν ψήφο εμπιστοσύνης στο Μεσοπρόθεσμο αν δεν τους το δικαιολογήσει επαρκώς. Πέντε από τους αρχικά συμφωνούντες με την επιστολή δεν υπέγραψαν, καθώς υπήρξαν τεράστιες πιέσεις να αποσύρουν την υπογραφή τους. Στην επιστολή τους που δημοσιεύει πιο κάτω το defencenet.gr, οι "16" ζητούν να συγκληθούν τα όργανα του κόμματος (ΚΟ, ΚΤΕ) για να συζητήσουν για το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, να μην έρθει ως ένα άρθρο και ότι «δεν μπορεί να κληθούμε πάλι με τη μορφή του κατεπείγοντος να ψηφίσουμε ένα νέο μνημόνιο, όταν το πρώτο έχει αποτύχει!».

Το πλήρες κείμενο της επιστολής έχει ως εξής:
«Στη σημερινή, χωρίς προηγούμενο κρίση, οι στιγμές είναι για όλους μας ιστορικές Αποτελεί εθνική ανάγκη να συγκροτηθεί άμεσα ενιαίο μέτωπο σοβαρότητας και ευθύνης.
Πριν από ένα χρόνο ξεκίνησε μια μεγάλη προσπάθεια με οδυνηρές θυσίες του ελληνικού λαού.
Κανείς δεν μπορεί να διανοηθεί ότι οι θυσίες αυτές δεν θα πιάσουν τόπο.
Βρισκόμαστε όμως σήμερα, ένα χρόνο μετά, σε ένα κρίσιμο μεταίχμιο και πάλι. Γιατί;
Δεν είναι απλά θέμα πολιτικής ευθύνης, είναι η λογική που επιβάλλει να υπάρξει απολογισμός.
- Είναι ζήτημα πατριωτισμού.
- Είναι ζήτημα Δημοκρατίας.
- Είναι ζήτημα ευθύνης και συνέπειας.

Είναι στοιχειώδης απόδειξη ότι σεβόμαστε την ψήφο των πολιτών.
Παράλληλα υπάρχει διάχυτη η ανησυχία πως η ψήφιση του Μεσοπρόθεσμού με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και μάλιστα ως άρθρο ένα (1).
Ανάλογες επιλογές φαίνεται να υιοθετούνται και στο ευαίσθητο ζήτημα του εθνικού μας πλούτου. (αποκρατικοποιήσεις – αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας).
Αποφάσεις που θα προσδιορίσουν το μέλλον του τόπου για πολλές δεκαετίες δεν μπορούν να ληφθούν παρά μόνο με πλήρη σεβασμό στις αρχές του Δημοκρατικού μας πολιτεύματος.
Αυτό επιβάλλει η τήρηση του Συντάγματος και η πολιτική μας τιμή.  
Για όλους τους παραπάνω λόγους θεωρούμε επιβεβλημένη την άμεση σύγκληση όλων των θεσμικών οργάνων της Βουλής, αλλά και του κόμματος, προκειμένου να υπάρξει ευρεία συζήτηση με θέματα:

1. Απολογισμός ενός χρόνου Μνημονίου
2. Μεσοπρόθεσμο -πρόσθετα μέτρα 2011- αποκρατικοποιήσεις
3. Διαδικασία εισαγωγής, συζήτησης και ψήφισης των μέτρων στη Βουλή

Αντωνίου Τόνια
Γερανίδης Βασίλειος
Γιαννακά Σοφία
Καϊλή Εύα
Καρτάλης Κωνσταντίνος
Κουκουλόπουλος Πάρις
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Κωνσταντινόπουλος Οδυσσέας
Λιντζέρης Δημήτρης
Μερεντίτη Αθανασία
Νασιώκας Έκτορας
Ρενταρή Όλγα
Ρομπόπουλος Θωμάς
Σαλαγιάννης Νικόλαος
Τζελέπης Μιχάλης
Τόγιας Βασίλης»


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------(Αρχικό κείμενο): Πολιτικό κίνημα από 21 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ με αντικείμενο την οικονομία και το Μεσοπρόθεσμο, απειλεί να ρίξει την κυβέρνηση. Με προειδοποιητική επιστολή που στέλνουν στον πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου ζητούν να πάρει πίσω το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, αν δεν ενημερωθούν με κάθε λεπτομέρεια για την σκοπιμότητα και τα προσδοκώμενα αποτελέσματα του, αλλά και γιατί δεν ευοδώθηκε το προηγούμενο.
Επίσης ζητούν να συγκληθούν τα όργανα του κόμματος (ΚΟ, ΚΤΕ), να να μην έρθει ως ένα άρθρο γιατί όπως λένε «δεν μπορεί η πώληση της ΔΕΗ και του ΟΤΕ να μπαίνει στο ίδιο καλάθι με τους ιππόδρομους». Και προειδοποιούν εμμέσως πλην σαφώς ότι δεν θα ψηφίσουν το Πρόγραμμα: "Δεν μπορεί να κληθούμε πάλι με τη μορφή του κατεπείγοντος να ψηφίσουμε ένα νέο μνημόνιο όταν το πρώτο έχει αποτύχει». Αυτό σημαίνει ότι ή κάνεις αυτά που ζητάμε ή σε ρίχνουμε!
Το πρωί της Πεμπτης ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Παναγιώτης Κουρουμπλής μιλώντας στον σταθμό Βήμα 99,5, είπε: «Ζητάμε να γίνει συζήτηση γιατί υπάρχουν προβληματισμοί σε διάφορα επίπεδα». Παράλληλα, δήλωσε ότι θα υπάρξουν προβλήματα εάν το Πρόγραμμα πάει στη Βουλή χωρίς να έχει προηγηθεί συζήτηση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μεταξύ των βουλευτών βρίσκονται εκτός του κ. Κουρουμπλή και οι κ.κ. Καϊλή, Γερανίδης και Γιαννακά. Επίσης ο Γιώργος Φλωρίδης, ο Οδυσσέας Κωσταντινόπουλος ο οποίος μάλιστα επανήλθε στο θέμα των «κηπουρών» ασκώντας δριμεία κριτική στο στενό πρωθυπουργικό περιβάλλον: «Πρίγκιπες που δεν μπορούσαν να φανταστούν ότι ο κόσμος μπορεί να λέει κάτι εναντίον τους και όταν τους έφτυναν, είτε νόμιζαν ότι βρέχει, είτε προσπαθούσαν να μεταθέσουν τις ευθύνες σε άλλους».
Ο Μίμης Ανδρουλάκης βομβάρδισε χθες στην Επιτροπή Προϋπολογισμού της Βουλής την κυβέρνηση καταγγέλοντας την κακή επιλογή συμβούλων. Αναρωτήθηκε: «Τι εμπειρογνώμονες είναι αυτοί; Αυτοί απέτυχαν να προβλέψουν όσα έγιναν εδώ και ένα χρόνο. Έχουμε τρελαθεί από τους ανθρώπους με επιστημονική επάρκεια που μας οδήγησαν στην καταστροφή».
Τέλος, ο Μιλτιάδης Παπαϊωάννου έσπευσε να προαναγγείλει ανασχηματισμό, παραδεχόμενος και αυτός με τη σειρά του πως κάποιες κρίσιμες κυβερνητικές προσπάθειες έχουν πέσει στον γκρεμό: «Υπάρχουν διάφοροι τομείς στην κυβέρνηση που δεν έχουν φέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα». Συμπλήρωσε τα λόγια του επισημαίνοντας πως «ο ανασχηματισμός είναι κομμάτι της πολιτικής ζωής και υπάρχουν αντικειμενικά στοιχεία για να τον ζητήσει κάποιος».
Είναι βέβαιο ότι οι 21 βουλευτές προτίθενται "να τραβήξουν το σχοινί" αν δεν ικανοποηθούν τα αιτήματά τους για ενημέρωση ακι τεκμηρίωση του Μεσοπρόθεσμου!

Επιτέλους! Ένας αγανακτισμένος μητροπολίτης!

 


Επιτέλους! Ένας μητροπολίτης, βγήκε από την Εκκλησία και βρέθηκε στο πλευρό των αγανακτισμένων πολιτών που κάθε μέρα, εδώ και δέκα μέρες, κατακλύζουν τις πλατείες. Ο αγωνιστής μητροπολίτης Καλαβρύτων κ.Αμβρόσιος, βρέθηκε την περασμένη Τετάρτη στην Πλατεία Φανερωμένης στο Αίγιο, στο πλευρό των αγανακτισμένων και προδομένων συμπολιτών του. Λίγο νωρίτερα είχε επισκεφθεί τους εργαζόμενους στην Ελληνική Βιομηχανία Όπλων. Στο προσωπικό του ιστολόγιο ο κ. Αμβρόσιος αναφέρει μεταξύ άλλων:
«Σήμερα το βράδυ είχα την ευκαιρία να ευρεθώ στο πλευρό των εργαζομένων στην Ελληνική Βιομηχανία Όπλων ( ΕΒΟ), οι οποίοι στην πλατεία της Αγ. Λαύρας του Αιγίου  προέβησαν σε ειρηνική διαμαρτυρία, ζητώντας να μη κλείσει το εργοστάσιο. Με παρεκάλεσαν να πώ δυό λόγια και τότε είπα μεταξύ άλλων και τα εξής:
"Είχα την χαρά να παρευρίσκωμαι, όταν υπογραφόταν η Ληξιαρχική Πράξη Γεννήσεως του Εργοστασίου, δηλ τότε που κατετίθετο ο θεμέλιος λίθος του κτιριακού  συγκροτήματος, αλλά και αργότερα στα επίσημα Εγκαίνια της ΕΒΟ! Με κανένα τρόπο λοιπόν δεν θα ήθελα να είμαι μάρτυς, εάν παρ ελπίδα ήθελε υπογραφή η Ληξιαρχική Πράξη Θανάτου του εργοστασίου τούτου. Γι αυτό λοιπόν είμαι εδώ. Για να συμπαρασταθώ στο δίκαιο αγώνα σας σε μια εποχή, που το πρόβλημα δεν είναι μόνο η περαιτέρω τύχη του εργοστασίου, αλλά και γενικώτερα η τύχη της Ελλάδος! Η τύχη της αγαπημένης μας Πατρίδος, η οποία μέ το 1ο Μνημόνιο ετέθη υπό ξενικήν κατοχήν και της οποίας το μέλλον προβλέπεται ακόμη πιό ζοφερό με το 2ο Μνημόνιο! Είμαι λοιπόν δίπλα σας, είμαι στο πλευρό σας! Μαζί θα αγωνισθούμε μέχρι την τελική νίκη!"
Στη συνέχεια όλοι οι παριστάμενοι μεταβήκαμε εν πομπή στην πλατεία Φανερωμένης, εκεί όπου σχεδόν κάθε βράδυ συγκεντρώνονται οι "Αγανακτισμένοι Πολίτες" για να δώσουμε και εκεί το στίγμα της παρουσίας μας και της ολόψυχης συμπαραστάσεώς μας. Απεκόμισα την εντύπωση, ότι οι παριστάμενοι με ανακούφιση εδέχθησαν την παρουσία του Ποιμενάρχου των

Κοζάνη - Γιατί απομάκρυνε ο Μητροπολίτης Παύλος τον π. Αυγουστίνο Μύρου;

 

Έντονη δυσαρέσκεια πιστών για την απομάκρυνση του πατέρα Αυγουστίνου από τον Άγιο Νικάνορα (Kοζάνης) - Τον απάλλαξε από τα καθήκοντά του ο Μητροπολίτης Παύλος
Σύμφωνα με πληροφορίες του kozan.gr, η απόφαση του Μητροπολίτη Σερβίων και Κοζάνης κ. Παύλου να «απαλλάξει» από τα καθήκοντά του - από τον ιερό ναό του Αγίου Νικάνορα στην Κοζάνη - τον ιεροκήρυκα πατέρα Αυγουστίνο, έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων στους πιστούς της ενορίας, που ζητούν την άμεση ανάκληση της συγκεκριμένης απόφασης.
Ο πατήρ Αυγουστίνος στα πλαίσια των καθηκόντων του ως ιεροκήρυκας, περιόδευε σε αρκετές ενορίες της Μητρόπολης, ανάμεσα σε αυτές και στον Άγιο Νικάνορα Κοζάνης, στον οποίο λειτουργούσε και κήρυττε 1-2 φορές το μήνα, ενώ παράλληλα κατείχε την ευθύνη για την κατήχηση των πιστών.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ο πατήρ Αυγουστίνος ο οποίος επί χρόνια τελούσε υπεύθυνος του γραφείο νεότητας της Μητρόπολης έχοντας μάλιστα πλούσια δράση, απέστειλε γραπτή διαμαρτυρία στον επίσκοπο όταν αντιλήφθηκε ότι διενεργούνταν δράσεις εκ μέρους του γραφείου στο οποίο ήταν επικεφαλής, χωρίς όμως εκείνος να λαμβάνει γνώση. Ο Μητροπολίτης Σερβίων και Κοζάνης απαντώντας γραπτώς στον πατέρα Αυγουστίνο, του ζήτησε να περιοριστεί στα καθήκοντα του στο προσωπικό του μοναστήρι στο Παλαιογράτσανο, απαλλάσσοντας τον από τις υπόλοιπες - μέχρι πρότινος - υποχρεώσεις του στον ιερό ναό του Αγίου Νικάνορα.
Τo συγκεκριμένο περιστατικό έχει λυπήσει ιδιαίτερα τους πιστούς της συγκεκριμένης ενορίας, οι οποίοι δηλώνουν στο kozan.gr ιδιαίτερα αγανακτισμένοι, αφού o εν λόγω ιερέας διακρίνονταν τόσο για την καλοσύνη του όσο και για το ιδιαίτερο χάρισμά του στο κήρυγμα.

Μαρία Μαντουβάλου, Η σχέσις της παιδαγωγίας των φιλολογικών μαθημάτων και του ορθόδοξου χριστιανικού μαθήματος (1ον)

 

Η ΣΧΕΣΙΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑΣ ΤΩΝ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Τῆς κ. Μαρίας Μαντουβάλου, Ἀν. Καθηγητρίας Φιλοσοφικῆς Σχολῆς Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
(1ον)
Τὸ θέμα, ποὺ θὰ προσπαθήσω νὰ ἀναπτύξω μοῦ δόθηκε ἀπὸ τὸ Δ.Σ τῆς Πανελλήνιας Ἕνωσης Θεολόγων καὶ τὸ ἀποδέχτηκα ἀμέσως, γιατί ἀποτελεῖ, νομίζω, ἡ ἔρευνά του καινοτομία, τόσο γιὰ τὴν ἐπιστήμη τῆς Θεολογίας, στὶς Θεολογικὲς Σχολὲς τῶν Πανεπιστημίων Ἀθηνῶν καὶ Θεσσαλονίκης ὅσο καὶ γιὰ τὸν ἄλλο φυσικὸ χῶρο αὐτοῦ τοῦ θέματος, ποὺ θὰ ἔπρεπε νὰ εἶναι οἱ Φιλοσοφικές, λεγόμενες καὶ ἀνθρωπιστικὲς κατ΄ εὐφημισμόν, Σχολὲς ὅλων ἀνεξαιρέτως τῶν Πανεπιστημίων τῆς χώρας.
Τὸ θέμα αὐτὸ ἀναφέρεται, στὴν ἐκπαίδευση καὶ συγκεκριμένα στὰ γνωστικὰ ἀντικείμενα τῶν φιλολογικῶν καὶ θεολογικῶν μαθημάτων καθὼς καὶ στὶς μεταξύ τους σχέσεις, ὥστε νὰ ἀποτελοῦν πιθανὴ συμβολὴ στὴν παιδαγωγία τῶν ἐκπαιδευομένων.
Ἂν συνδυασθεῖ μάλιστα αὐτὸ τὸ θέμα μὲ τὸ γενικότερο τῆς διημερίδας, ποὺ εἶναι «Ἡ Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας – Ἀπάντηση στὴ σύγχρονη ἀποστασία τοῦ ἀνθρώπου»,καταλαβαίνουμε ὅτι ἡ μελέτη καὶ ἔρευνα τῶν σχέσεων Φιλολογίας καὶ Θεολογίας δὲν θὰ περιοριστοῦν ἁπλὰ σὲ ἐπιστημονικὲς θεωρίες καὶ εἰκασίες, ἀλλὰ στὴν πιθανὴ δυνατότητα ἐφαρμογῆς στὴν ἐκπαιδευτικὴ πράξη αὐτῶν τῶν σχέσεων, προκειμένου νὰ ἐνισχυθεῖ ὁ σημερινὸς μαθητευόμενος νὰ περάσει κατὰ τὸ δυνατὸν ἀλώβητος τὴν σημερινὴ ἐποχὴ τῆς ἀποστασίας, τῆς ὑποκρισίας καὶ τῆς ὕπουλης ὑπονόμευσης ὅλων τῶν διαχρονικῶν, παραδοσιακῶν ἀξιῶν, μὲ πρωταγωνιστές, δυστυχῶς, αὐτῆς τῆς ἄνομης δραστηριότητας, μερικοὺς ἀπὸ τοὺς ἐκπροσώπους τῆς λεγόμενης πολιτικῆς, θρησκευτικῆς καὶ πνευματικῆς «ἡγεσίας».
Σ΄ αὐτὴ λοιπὸν τὴν τραγικὴ συγκυρία τῆς καταρράκωσης ὅλων τῶν θεσμῶν καὶ σὲ μεγάλο ποσοστὸ τῶν πανεπιστημιακῶν, ἐπιβάλλεται νὰ ἀναζητήσουμε τὰ στηρίγματα, ποὺ ἄλλωστε ποτὲ δὲν ἔλειψαν ἀπὸ τὸν ἀληθινὰ πνευματικὸ κόσμο τῆς Ἑλλάδας καὶ εἶναι στηρίγματα, ποὺ προέρχονται ἀπὸ τὸν χῶρο τῆς φιλολογίας καὶ ἔχουν σχέση μὲ τὴν Ἐπιστήμη τῆς Θεολογίας καὶ εἰδικότερα μὲ τὴν Ὀρθόδοξη Πίστη. Στο σημεῖο αὐτό, μπαίνοντας στὸ θέμα μου, θὰ προσδιορίσω χρονικά τά ὅρια αὐτῶν τῶν σχέσεων, Φιλολογικῶν καὶ Ὀρθόδοξων γνωστικῶν ἀντικειμένων καὶ μαθημάτων, λέγοντας ὅτι ἀνάγονται στὴν περίοδο τὴν ὀνομαζόμενη τῆς Μεσαιωνικῆς καὶ Νεοελληνικῆς Φιλολογίας, μὲ ἀρχὴ ἀπὸ τὸν 10ο αἰώνα καὶ διαχρονικὴ παρουσία μέχρι σήμερα.
Εἶναι γνωστὸ ὅτι Ὀρθοδοξία, στὸ Βυζάντιο, τὴ Νέα Ρώμη, μὲ τὰ Μοναστήρια καὶ τὰ «Ἐκκλησιαστικῶν παρεμβάσεων» Σχολεῖα, λέω ἐπίτηδες «Ἐκκλησιαστικῶν παρεμβάσεων», γιατί σημερινὴ Ὑπουργὸς Παιδείας ἀναφέρθηκε μὲ ἀποστροφὴ καὶ βδελυγμία σὲ τέτοιου εἴδους παρεμβάσεις, σὲ πρόσφατη ὁμιλία της στὸ ἐξωτερικό, σχετικὰ μὲ τὸ μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν, στὸ Βυζάντιο λοιπόν, λέω, διασώθηκε κλασικὴ καὶ Ἑλληνιστικὴ Γραμματεία καὶ σὲ ὅλη τὴν Τουρκοκρατία ἱερωμένοι δάσκαλοι διαπαιδαγωγοῦσαν τοὺς μαθητές τους καὶ μὲ τὰ κλασικὰ κείμενα, ἐκτὸς ἀπὸ τὶς Ἱερὲς Γραφές.
Ἀλλὰ καὶ στὸν Νεότερο Ἑλληνισμό, ἡ Φιλολογία, καὶ εἰδικότερα στὸν κλάδο τῆς Νεοελληνικῆς Λογοτεχνίας, ἔχει τὴν Βίβλο ὡς μόνιμη πηγὴ τροφοδότησής της καὶ τὸ Βυζάντιο ἀποτελεῖ γιὰ τὴν Νεοελληνικὴ Λογοτεχνία σημεῖο μόνιμης ἀναφορᾶς καὶ ἀναβάπτισης τῶν μεγαλύτερων ποιητῶν καὶ πεζογράφων ἀπὸ τὸν 10ο αἰώνα μέχρι σήμερα.
Θὰ φέρω ἐλάχιστα ἀπὸ τὰ ἄπειρα παραδείγματα, ποὺ ὑπάρχουν καὶ παράλληλα θὰ ἐπισημάνω τὴν ἀνάγκη νὰ δημιουργηθεῖ στὶς Θεολογικὲς Σχολὲς Ἀθήνας καὶ Θεσσαλονίκης, εἰδικὸς Τομέας, ποὺ νὰ ἀναφέρεται στὸ ἐπιστημονικὸ πεδίο ἔρευνας τῆς Νεοελληνικῆς Λογοτεχνίας, ἀπὸ τὸν 10ο αἰ. μέχρι σήμερα. Ἐννοῶ: Τὸ γνωστικὸ ἀντικείμενο τῆς θρησκευτικῆς Λογοτεχνίας καὶ Γραμματείας νὰ ἐνταχθεῖ στὰ τμήματα τῶν Θεολογικῶν Σχολῶν, ὥστε νὰ ἐμπλουτίσει τὴ διδασκαλία τῶν Θρησκευτικῶν στὴν ἐκπαίδευση.
Ἡ πρότασή μου δὲν ἀφορᾶ στὶς Φιλοσοφικὲς Σχολές, τῶν ὁποίων θὰ ἔπρεπε νὰ εἶναι ἀντικείμενο ἔρευνας καὶ διδασκαλίας, γιατί αὐτὲς οἱ Σχολὲς λοιδοροῦν καὶ ἐξοστρακίζουν, κυρίως τὰ τμήματα Ἱστορίας καὶ Νεοελληνικῆς Φιλολογίας, χωρὶς νὰ ἐξαιροῦνται ὅλα τά ὑπόλοιπα, κάθε τι ποὺ ἀναφέρεται σὲ Ὀρθοδοξία καὶ Ἑλληνισμό, μὲ ἐλάχιστες ἐξαιρέσεις διδασκόντων, ποὺ ἀνατρέπουν τὸν κανόνα. Σ΄ αὐτὲς τὶς Σχολὲς πρυτανεύει Γαλλικὴ λεγόμενη Ἐπανάσταση, Δυτικὸς Διαφωτισμός, Θεωρία τῆς Λογοτεχνίας καὶ συγκρητισμός, ὡς Συγκριτικὴ Φιλολογία, ἐνῶ ταυτόχρονα χλευάζεται «Ὀρθόδοξος Φωτισμός», μολονότι, ὅπως θὰ δοῦ με, πλῆθος Λογοτεχνῶν διαθέτουν αὐτὸν τὸν Ὀρθόδοξο Φωτισμὸ καὶ μὲ αὐτὸν σφραγίζουν τὰ ἔργα τους.
Αὐτοὶ ὅμως οἱ λογοτέχνες ἔχουν περιπέσει στὴν ἀφάνεια ἀπὸ τοὺς λαγνοσιωνιστὲς τῶν τομέων Νεοελληνικῆς Φιλολογίας σὲ ὅλες τὶς Φιλοσοφικὲς Σχολὲς τῆς χώρας. Ὡστόσο οἱ φοιτητὲς μόλις ἀκούσουν λογοτεχνικὸ ἔργο, ποὺ ἀναφέρεται σὲ ὀρθόδοξα σύμβολα καὶ ἔχουν θρησκευτικὸ περιεχόμενο, ἐνθουσιάζονται σὲ τέτοιο βαθμό, ὥστε στὸ τέλος νὰ ζητοῦν καὶ αὐτόγραφα ἀπὸ τὸν διδάσκοντα.
Αὐτὸ συνέβη σὲ μένα, ὅταν μετὰ ἀπὸ πρόσκληση τῆς καθηγήτριας τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν κ. Νόννας Παπαδημητρίου, δίδαξα στοὺς φοιτητὲς τῆς Θεολογικῆς Νεοέλληνες Λογοτέχνες μὲ ὀρθόδοξη θεματική. Ὁ ἐνθουσιασμὸς τῶν φοιτητῶν ἦταν ἀπίστευτος γιὰ μένα καὶ τότε σκέφθηκα ὅτι οἱ Θεολογικὲς Σχολές, ὅπως εἶπα, πρέπει νὰ δημιουργήσουν Τομέα σχετικοῦ γνωστικοῦ ἀντικειμένου, ἀπ΄ ὅπου εἶναι βέβαιο ὅτι θὰ προκύψουν πλῆθος διατριβῶν καὶ οἱ φοιτητὲς τῆς Θεολογίας καὶ μετέπειτα θεολόγοι ἐκπαιδευτικοὶ θὰ διανθίζουν τὸ ὀρθόδοξο χριστιανικὸ μάθημά τους καὶ μὲ κορυφαίους Ἕλληνες Λογοτέχνες ὀρθόδοξης συνείδησης καὶ ταυτότητας.
Ἔτσι, μὲ τὴν προσθήκη Λογοτεχνῶν στὰ θεολογικὰ μαθήματα,θὰ μπορεῖ νομίζω ὁ καθένας νὰ συ φωνήσει μὲ πρόσφατο δημοσίευμα τοῦ Καθηγητῆ τῆς Νομικῆς Σχολῆς τοῦ Δημοκριτείου Παν. Θράκης καὶ Ὁμότιμου Καθηγητῆ τοῦ Παν. τοῦ Στρασβούργου, κ. Νικήτα Ἀλιπράντη, δημοσιευμένο στὶς 25 Φεβρ. 2011 στὸν «Ὀρθόδοξο Τύπο», στὸ ὁποῖο ἀναφέρονται οἱ «Νομικὲς Προϋποθέσεις τῆς ὑποχρεωτικότητας τοῦ λεγομένου Μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν» καὶ προτείνεται ἡ ἀναμόρφωση τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν στὰ πλαίσια «μιᾶς μακραίωνης ἑνιαίας Ἑλληνικῆς ἰδιοπροσωπίας, τῆς ὁποίας οὐσιῶδες συστατικὸ εἶναι ἡ χριστιανικὴ ὀρθόδοξη κληρονομιά, ὡς ἀντικειμενικὸ δεδομένο, ποὺ ἔχει σφυρηλατηθεῖ ἐδῶ καὶ αἰῶνες». Καὶ συνεχίζει ὁ ἴδιος: «ἀνήκει στὴν παιδαγωγικὴ ἀποστολὴ τῆς Πολιτείας καὶ εἶναι ὑποχρέωσή της νὰ διδάσκονται τὰ παιδιὰ (ὅπως καὶ οἱ φοιτητὲς θὰ προσθέσω ἐγὼ) αὐ τὴ τὴν ἑλληνικὴ πνευματικὴ κληρονομιά, ὅπως διδάσκονται τὴν Ἑλληνικὴ μυθολογία καὶ ἱστορία». Καὶ τελειώνοντας τὸ ἄρθρο του γράφει: «Θὰ εἶναι μάθημα χριστιανικῆς ὀρθόδοξης κληρονομιᾶς μὲ περιεχόμενο διασκευασμένο ἀνάλογα».
Σ΄αὐτὸ λοιπὸν τὸ προτεινόμενο ἀπὸ τὸν κ. Ἀλιπράντη μάθημα Χριστιανικῆς Ὀρθόδοξης κληρονομιᾶς μὲ διασκευασμένο περιεχόμενο, θέλω καὶ ἐγὼ νὰ προσθέσω ἕνα μέρος τῆς ὕλης, ὅπως ἐνδεικτικὰ μόνο θα σᾶς παρουσιάσω στὴ συνέχεια, ἀφοῦ ὅμως προηγουμένως ἐνισχύσω τὴν πρότασή μου καὶ μὲ ἕνα ἄλλοσύγχρονο μὲ τὸ προηγούμενο, δημοσίευμα ἀπὸ τὴν ἴδια ἐφημερίδα, προερχόμενο ἀπὸ τὴν Κοσμητεία τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Παν. Θεσσαλονίκης καὶ ἀπευθυνόμενο στὴν Ὑπουργὸ Παιδείας, ὑπογραφόμενο ἀπὸ τοὺς καθηγητὲς Μιχαὴλ Τρίτο, Δημήτριο Καϊμάκη καὶ Χρῆστο Οἰκονόμου καὶ ὅπου, μεταξύ τῶν ἄλλων, γράφουν:
«Οἱ Θεολογικὲς Σχολὲς στὰ προγράμματα σπουδῶν τους περιλαμβάνουν καὶ κοινωνιολογικὰ φιλοσοφικὰ καὶ παιδαγωγικὰ μαθήματα καὶ ὅπως καὶ ὅλα τά ἄλλα μαθήματα ἀνθρωπιστικῆς κατεύθυνσης, προσφέρει τὸ μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν γνώσεις, πληροφόρηση στὸ πλαίσιο τῆς γενικότερης παιδείας καὶ ὑπογραμμίζουν τέλος ὅτι «Γιὰ τὴν περαιτέρω βελτίωση τοῦ μαθήματος, ἀσφαλῶς μποροῦν νὰ ἀναζητηθοῦν διάφοροι τρόποι».
Ἐπιτρέψτε μου, λοιπόν, νὰ προσθέσω καὶ ἐγὼ κάτι σ΄ αὐτὴ τὴν ἀναζήτηση τῶν διαφορετικῶν τρόπων βελτίωσης τῶν Θρησκευτικῶν, στὰ πλαίσια τῶν Προγραμμάτων Σπουδῶν τῶν Θεολογικῶν Σπουδῶν καὶ ξεκινῶ ἀπὸ ἕνα δικό μου δημοσίευμα, ποὺ ἀναφέρεται στὰ «Μαρτυρολόγια καὶ τὴ Νεοελληνικὴ Φιλολογία»1 καὶ ὅπου ἐπισημαίνεται ὅτι οἱ Βίοι Ἁγίων-Νεομαρτύρων, ὁ Συναξαρι στὴς συγκεκριμένα, ἔχουν ἀξιοποιηθεῖ μὲ σπουδαῖο τρόπο καὶ ἀκρίβεια ἀπὸ κορυφαίους Νεοέλληνες πεζογράφους καὶ ποιητές, ὅπως π.χ ὁ Φώτης Κόντογλου, ποὺ ἀφιερώνει σαράντα περίπου σελίδες στὸν Νεομάρτυρα Ἅγιο Γεώργιο τὸν Χιοπολίτη, καὶ παραθέτει καὶ τὰ Μεγαλυνάρια καὶ τὰ κοντάκια πρὸς τιμὴν τοῦ Ἁγίου. Ὁ ἴδιος πεζογράφος γράφει καὶ ἄρθρο μὲ τίτλο: «Οἱ Νεομάρτυρες, ἡ δόξα τῆς Ἐκκλησίας μας». Ὁ σπουδαῖος ποιητὴς καὶ πεζογράφος Ἀλέξανδρος Μωραϊτίδης 2 ἔγραψε πολλὰ Ὑμνογραφικὰ μεταξύ τῶν ὁποίων «Κανὼν παρακλητικὸς εἰς τὸν Ἅγιον Φανούριον τὸν Νεομάρτυρα» καὶ Ἀκολουθίες σὲ πολλοὺς ἄλλους Μάρτυρες καὶ Νεομάρτυρες.
Ὑποσημειώσεις:
1. Μαρία Μαντουβάλου «Ἑρμηνευτικὲς προσεγγίσεις τοῦ φαινομένου τῶν Νεομαρτύρων», Νεομάρτυρες Πελοποννήσου. Πρακτικὰ Ἱστορικοῦ Συμποσίου στὴ Μνήμη τοῦ Νεομάρτυρα Δημητρίου. Τρίπολη, 19-21 Σεπτεμβρίου 2003. Ὑπ.Ἐθνικῆς Παιδείας καὶ Θρησκευμάτων. ΓΑΚ-Ἀρχεῖα Νομοῦ Ἀρκαδίας. Τρίπολη 2008, σσ 37-88 καὶ σὲ ἀνάτυπο. Τὸ κεφάλαιο. Μαρτυρολόγια καὶ Νεοελληνικὴ Φιλολογία στὶς σσ 73-88.
2. Βλ. Μ. Μαντουβάλου, ὅ.π., καὶ Β. Σκουβαρᾶ, Τὸ Ὑμνογραφικὸ ἔργο τοῦ Ἀλέξανδρου Παπαδιαμάντη καὶ τοῦ Ἀλέξανδρου Μωραϊτίδη, μὲ ἀνέκδοτα φιλολογικὰ καὶ μουσικὰ κείμενα.
«Ορθόδοξος Τύπος»2/06/2011

Η Εκκλησία δεν με ξεχνά ποτέ...

  αρχιμ. Παύλος Παπαδόπουλος Με παρρησία (Ιερά Μητρόπολη Βεροίας)  -  εικ . Μέσα στην ησυχία του Αγίου Βήματος  αρχίζει το αόρατο μυστήριο· ...