Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Σάββατο, Οκτωβρίου 15, 2011

Η σπορά του λόγου του Θεού και πνευματική καρποφορία της -π.Στέφανος Αναγνωστόπουλος




Κυρ. Δ' Λουκά
«Ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω».
Σήμερα χριστιανοί μου, η παραβολή του σπορέως. Και οι τρείς Ευαγγελισταί και ο Ματθαίος και ο Μάρκος και ο Λουκάς αναφέρουν αυτήν την παραβολή. Και όπως ακούσαμε σήμερα ο Ευαγγελιστής Λουκάς τελειώνει το Ευαγγελικό του Ανάγνωσμα με τις φράσεις «ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω».
Πολλές διδασκαλίες του Κυρίου τελειώνουν με τις σαφείς αυτές προειδοποιητικές λέξεις. Όταν ο Κύριος ομιλούσε στα πλήθη για το μεγαλείον και την αποστολή Ιωάννου του Προδρόμου, και την μαρτυρία την οποίαν έδωσε για τον Μεσσία, τελειώνοντας αυτούς τους λόγους, τους τελείωσε με το «ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω».
Αλλά και στην καταπληκτική Του διδασκαλία για την φοβερά Του Κρίση και για την δικαία τιμωρία των αμετανοήτων αμαρτωλών, αλλά και για την άφταστη δόξα που θα απολαύσουν όσοι μετανοήσουν, τηρήσουν τον λόγον του Θεού και καλλιεργήσουν τις εντολές, για όλους δηλαδή τους σεσωσμένους και δικαίους χριστιανούς, πάλιν επανέλαβε και τελείωσε με την σπουδαιοτάτη αυτή προτροπή και φράση. «Ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω».
Και όταν όμως ομιλεί για το ποιό είναι αυτό που χαρακτηρίζει τον άνθρωπον, εσωτερικά, τον καθαρόν ή τον ακάθαρτον, και πάλι καταλήγει ο Κύριος στη διδασκαλία Του μέσα στην Καινή Διαθήκη με τις φράσεις «ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω».
Την ίδια αυτή την προτροπή την βλέπομε και σε άλλα μέρη της Αγίας Γραφής.
Ποιο είναι το νόημα το καταλαβαίνετε. Όποιος έχει αυτιά για να ακούει, ας ακούσει.
Ο Κύριος ομιλούσε στους συγχρόνους Του Ιουδαίους με ένα πλούσιο περιεχόμενο από διδαχές οι οποίες οι πιο πολλές από αυτές ήσαν με την μορφήν των παραβολών. Τα πλήθη όχι μόνον άκουγαν τον λόγον του Θεού, αλλά ξεσηκώνονταν, ενθουσιάζονταν, και εβεβαίωναν και εμαρτυρούσαν ότι «ουδέποτε ελάλησεν άνθρωπος ως ούτος ο άνθρωπος». Και άλλοτε «εξεπλήσσοντο επι τη διδαχή Αυτού».

Ποιο είναι όμως, έχει κάτι το πιο βαθύ νόημα αυτή η σύστασις; Ποιο είναι αυτό το νόημα;
Οι Πατέρες μας λένε ότι βρίσκεται στο ότι οι ακροαταί του θείου λόγου δεν πρέπει να μένουν μόνον στις εξωτερικές εντυπώσεις που δημιουργεί το κήρυγμα ενός θείου λόγου, αλλά να αναπτύσσουν όταν ακούσουν αυτόν τον λόγον και φύγουν από την Εκκλησία και μείνουν μόνοι τους ή με τους ανθρώπους του σπιτιού των, τους οικείους των, να αναπτύξουν πνευματικά ενδιαφέροντα, να προσπαθήσουν να ερευνήσουν τι άκουσαν, και τι θέλει να πει μ’ αυτά που είπε ο θείος λόγος, τι ζητά από μας. Να μην είμαστε οι απρόσωπες και ανεύθυνες μάζες, αλλά είμεθα οι ολοκληρωμένες πνευματικές προσωπικότητες που μπορούμε αν θέλουμε να κατανοήσουμε και πιο βαθιά τον λόγον του Θεού, απ’ αυτόν που ακούγεται και φαίνεται. Να πιάσουμε το εσωτερικό νόημα και όχι μόνον να το πιστέψουμε, αλλά και να τον θέσομε σε εφαρμογή στη ζωή μας.
Και δυστυχώς σε εκείνο το οποίο χωλαίνουμε είναι ότι δεν έχουμε στη ζωή πράξη. Δεν έχουμε έργα. Νομίζομε ότι έχουμε αλλά δεν έχουμε. Αν είχαμε έργα, αν δηλαδή εφαρμόζαμε τα λόγια του Θεού, ο κόσμος μας θα ήταν καλύτερος, αλλά δεν είναι, και όχι μόνον είναι χειρότερος αλλά και απ’ το χειρότερο πάει ακόμα πιο χειρότερα.
Ο Θεός δεν θέλει να παραμένομε σε μία προσωρινή ικανοποίηση των λόγων Του, και προπαντός σε έναν ενθουσιασμό, αλλά να κρατάμε βαθιά μέσα στην καρδιά μας τους λόγους του Θεού, σαν τον πολυτιμότερο θησαυρό του κόσμου. Όσο βαθύτερα μπαίνει στη γη ο σπόρος του σιταριού, τόσο και ασφαλέστερα. Θα πιάσει ρίζα, θα φυτρώσει, θα μεγαλώσει, θα βλαστήσει, θα καρποφορήσει. Το ίδιο συμβαίνει και με τον λόγον του Θεού, είτε τον ακούμε στο κήρυγμα, είτε τον διαβάζουμε στην Αγία Γραφή, είτε τον διαβάζουμε στους λόγους των Πατέρων, είτε στους βίους των Αγίων. Πρέπει να μπει βαθιά μέσα στην καρδιά μας. Να προκαλέσει το ενδιαφέρον μας, να μας δημιουργήσει πνευματικές ανησυχίες, να μας δημιουργήσει προβληματισμούς, προβληματισμούς για τη σωτηρία της ψυχής μας, και δεν ανησυχούμε καθόλου για τη σωτηρία μας, καθόλου.
Να μη μένουμε λοιπόν στις πρώτες εντυπώσεις, και στους ενθουσιασμούς, και να λέμε «μπράβο, τι ωραία τα είπε σήμερα ο παπάς, άστα, μας σκλάβωσε κυριολεκτικώς. Γειά στο στόμα του, γειά στην μάνα που τον γέννησε, και τόσα άλλα που λέμε». Αμ δεν φτάνουν αυτά! Σημασία έχει αυτό που πήρες και αυτό που ενθουσιάστηκες, και απ’ αυτό που ενθουσιάστηκες, να το βάλεις μέσα σου και να το κάνεις αύριο έργο. Γιατί στον πρώτο μεγάλο πειρασμό που έρχεται, ή τα χάνουμε ή γογγύζουμε. Σήμερα λέμε «μπράβο στον παπά», και αύριο σκανδαλιζόμαστε απ’ αυτόν. Σήμερα τον βραβεύουμε και αύριο τον καταδικάζουμε, τον κατακρίνομε, τον κρεμάμε κυριολεκτικώς. Σήμερα είμεθα μαθηταί του, ακροαταί του λόγου του, και αύριο γινόμεθα προδότες. Σήμερα φωνάζουμε «Ωσαννά, ωσαννά», μπράβο, μπράβο δηλαδή, και αύριο «άρον, άρον, σταύρωσον αυτόν».
Σε τέτοιου είδους ψυχικές παλινδρομικές καταστάσεις, εύκολα ξεπέφτουμε. Γιατί; Διότι δεν έχουμε μέσα μας ρίζες πίστεως. Δεν έχουμε μέσα μας αγάπη, αγάπη αληθινή, αγάπη θεϊκή. Τίποτα δεν έχουμε. Και όμως είναι σαφής η αγιογραφική προειδοποίησις δια μέσου της Αποκαλύψεως που μας λέγει «ήτις έχει ους», όποιος έχει αυτί, «ακουσάτω ότι το Πνεύμα του Θεού λέγει», τι μας παραγγέλει δηλαδή το Άγιον Πνεύμα.
Νάχουμε ανοικτά τα αυτιά της ψυχής μας, για να μπορούμε να ακούμε. Πότε μας ομιλεί το Άγιον Πνεύμα;
Μας ομιλεί μέσα από το Άγιον Ευαγγέλιον.
Μέσα από ολόκληρη την Αγία Γραφή.
Μας ομιλεί μέσα από τους λόγους των Πατέρων της Εκκλησίας μας.
Μας ομιλεί μέσα από τους βίους των Αγίων.
Μέσα από τα μαρτυρολόγια, τα γεροντικά και τους Συναξαριστάς και την πολλαπλή ποικιλία των σημερινών πνευματικών βιβλίων που κυκλοφορούν, Δόξα Σοι ο Θεός.
Μας ομιλεί και μας διδάσκει το Άγιον Πνεύμα μέσα από την Υμνολογία των Εσπερινών και των Όρθρων των μεγάλων εορτών.
Αλλά και απ’ την υμνολογία της Θείας ιδιαιτέρως Λατρείας και των άλλων μυστηρίων.
Μας ομιλεί, μας διδάσκει και μας καθοδηγεί το Άγιον Πνεύμα, ιδιαιτέρως και σωτηριωδώς μέσα στο μυστήριο της Ιεράς Εξομολογήσεως. Δεν ακούμε τι μας λέγει ο ιερεύς. Εκείνο που μας ενδιαφέρει είναι να δικαιωθούμε. Ακόμα και η νεκρώσιμη ακολουθία μας διδάσκει, αλλά φροντίζουμε στα μνημόσυνα και στις νεκρώσιμες ακολουθίες να είμαστε απ’ έξω απ’ τους ναούς.

Άραγε εμείς οι σημερινοί Νεοέλληνες Ορθόδοξοι Χριστιανοί, έχουμε αυτιά για να ακούμε και για να καταλαβαίνουμε την υψηλή και σωτήρια διδασκαλία του Κυρίου μας; Και πόσοι στον αριθμό την ακούμε; Πέντε τα εκατό; Δέκα τα εκατό; Πολύ λέει, μεγάλος ο είναι ο αριθμός, άλλοι λένε πολύ πιο κάτω απ’ τα πέντε τοις εκατό είναι. Και από αυτούς πόσοι την εφαρμόζουμε; Πόσοι την κάνουμε οδηγό στη ζωή μας; Πόσοι;
Τα φαινόμενα είναι λυπηρά και τα αποτελέσματα της συμπεριφοράς μας, της δήθεν χριστιανικής συμπεριφοράς μας είναι αξιοθρήνητα. Κλείσαμε τα αυτιά μας στο λόγο του Θεού και γυρίσαμε την πλάτη μας στο θεϊκό λυτρωτικό κάλεσμά Του.
Φταίμε και μείς οι ποιμένες, φταίμε και μείς. Φταίμε βεβαίως εμείς οι ιερείς, και πρώτος εγώ κι αλίμονό μου, το λέγω, δεν κάνω ταπεινολογία τώρα, αύριο πεθαίνω, και θα σταθώ μπροστά στο φοβερό κρίμα του Θεού, και τι θα του πω του Θεού; Ότι σας έλεγα ωραία λόγια; Και θα μου πει «πού ήταν η εφαρμογή τους;» Διότι διδάσκομε πρώτα με τη ζωή μας, και ύστερα με τα λόγια.
Φταίει όμως και η γη των καρδιών των χριστιανών. Και των δικών σας καρδιών, σύμφωνα με την σημερινή παραβολή. Διότι η γη που μας ανέφερε η παραβολή, είναι η ψυχή μας, είναι η καρδιά μας, που είναι σκληρή σαν πέτρα. Γι αυτό λέει δεν φυτρώνει τίποτα. Γι αυτό τον λόγον του Θεού τον παίρνει αμέσως ο διάβολος. Και αν κάποτε φυτρώσει κάτι, το πνίγουν αμέσως τα φοβερά αγκάθια των παθών. Και το πνίξιμο από τις μέριμνες και τις αγωνίες που έχουμε, για τα αγαθά της γης και τον πλούτο. Αλλά, και από την ολιγοπιστία που διαθέτουμε. Διότι είμαστε και ολιγόπιστοι.

Είθε να συνέλθουμε όλοι μας, και πρώτος εγώ, πριν να είναι αργά.
Και μπορούμε να συνέλθουμε δια της μετανοίας. Η αγκαλιά του Θεού είναι ανοικτή και μας περιμένει. Είθε να μας αξιώσει το Άγιον Πνεύμα, να μας φωτίσει, να μας δυναμώσει, να μας δώσει το απαιτούμενο κουράγιο, να ανοίξει τα μάτια της ψυχής μας και τα αυτιά της ψυχής μας, και έτσι φωτισμένοι και γεμάτοι από μετάνοια και πίστη, να πέσουμε στην ανοικτή αγκαλιά του Θεού Πατέρα, να του φωνάξουμε δυνατά, να του ομολογήσουμε με μετάνοια, «ο Θεός μου ιλάσθητί μοι τω αμαρτωλώ». «Ήμαρτον εις τον ουρανόν και ενώπιόν σου, ποίησόν με ως ένα των μισθίων Σου, Πάτερ… ».
Ναι γι αυτό ακριβώς και γι αυτούς όλους τους λόγους, θα πρέπει μέρα νύχτα να επαναλαμβάνουμε τη φωνή του ληστού πάνω στο Σταυρό, - που αν αυτόν σαν ληστή και φονιά και κακούργο τον έσωσε, και τον έβαλε πρώτο στον Παράδεισο, ο ληστής και φονιάς άνοιξε την πόρτα πρώτος του Παραδείσου. Αυτός την άνοιξε. Διά της μετανοίας βέβαια, και της ομολογίας εν συνεχεία της θεότητος του Ιησού Χριστού και του μαρτυρίου που υπέστη για τρείς ώρες, και προπαντός και φρικτώς όταν του έσπασαν τα κόκαλα για να στραγγίξει όλο το αίμα και έτσι να πεθάνει, διότι μαρτύρησε ο ληστής πάνω στο Σταυρό. Η μετάνοια λοιπόν τον έσωσε, η δυνατή εκείνη κραυγή, την οποίαν συχνά επαναλαμβάνομε και μείς, στη Θεία Λειτουργία με τους μακαρισμούς,
«Μνήσθητί μου Κύριε όταν έρθεις εν τη Βασιλεία Σου».

Ιερά Μητρόπολις Παροναξίας -Κυριακή Δ Λουκά

Κυριακή 16 Οκτωβρίου 2011
(Λουκ. η` 5-15)
Στην παραβολή του σπορέως που ακούσαμε στη σημερινή ευαγγελική περικοπή ο κύριος μας μιλά για το γεωργό εκείνο που έσπερνε σπόρους στο χωράφι του. Κάποιοι σπόροι έπεσαν στο δρόμο και καταπατήθηκαν από τους περαστικούς και έγιναν τροφή για πουλιά. Άλλοι έπεσαν σε πέτρες και μόλις φύτρωσαν ξεράθηκαν επειδή δεν υπήρχε ούτε χώμα ούτε υγρασία. Άλλοι πάλι έπεσαν μέσα σε αγκάθια και όταν βλάστησαν πνίγηκαν μέσα σε αυτά. Άλλοι έπεσαν στην εύφορη γη , βλάστησαν και απέδωσαν καρπό εκατονταπλάσιο.
Την ερμηνεία αυτής της παραβολής τη δίνει ο ίδιος ο Χριστός : ο σπόρος είναι ο Λόγος του Θεού , ο γεωργός είναι ο ίδιος και τα διάφορα μέρη της γης που έπεσε ο σπόρος είναι οι διαφορετικοί τύποι ανθρώπων. Ο δρόμος συμβολίζει τους ανθρώπους που ακούν το Λόγο αλλά έπειτα έρχεται ο διάβολος και τον αφαιρεί από τις καρδιές τους. Το πετρώδες έδαφος συμβολίζει εκείνους που δέχονται με χαρά και ενθουσιασμό το Λόγο αλλά δεν έχουν βαθιές ρίζες και έτσι όταν έρθει καιρός πειρασμού απομακρύνονται από την πίστη τους . Η γη με τα αγκάθια δηλώνει εκείνους που άκουσαν το Λόγο και αρχίζουν με προθυμία να βαδίζουν στο δρόμο της Πίστεως αλλά πνίγονται από τις φροντίδες για να αποκτήσουν υλικά αγαθά και από τις απολαύσεις της ζωής., με αποτέλεσμα να μη δίνουν καρπό. Η αγαθή και εύφορη γη είναι εκείνοι οι άνθρωποι που με καλοπροαίρετη καρδιά άκουσαν το Λόγο , τον έκαναν τρόπο ζωής , τον κρατούν μέσα τους και τον καρποφορούν με υπομονή.
Γι’ αυτό , με αφορμή την παραβολή του σπορέως καλούμαστε να εξετάσουμε και να δούμε αν η καρδιά μας δέχεται να ακούσει το Λόγο του Θεού και στη συνέχεια αν έχουμε τη διάθεση να κάνουμε την καρδιά μας γη αγαθή και να τον κάνουμε πράξη στη ζωή μας. Για να πραγματοποιηθεί αυτό δηλαδή , να κάνουμε την καρδιά μας γη αγαθή και να αποδώσει ΄΄καρπόν εκατονταπλασίονα ‘’ απαιτείται υπομονή ,αγώνας και Πίστη .  π.Θ.Κ

κήρυγμα επί του Ευαγγελίου, Κυριακή Δ' Λουκά (Του σπορέως) Λουκ. η', 5-15

Η σημερινή Κυριακή ονομάζεται του σπορέως, γιατί το ευαγγελικό ανάγνωσμα αναφέρεται σε μία από τις ωραιότερες παραβολές τις οποίες δίδαξε ο Κύριος, δηλαδή στην παραβολή του σπορέως. Η παραβολή είναι παρμένη από τη γεωργική ζωή και μάλιστα από τη σπορά των αγρών. Όπως τόνισε ο Χριστός υπάρχει και η πνευματική σπορά την οποία ο Ίδιος εγκαινίασε. Ο Χριστός ως Θεάνθρωπος κάλεσε κάθε ψυχή ανθρώπου να φέρει καρπό. Σπόρος είναι τα λόγια Του, αγρός η καρδιά του ανθρώπου, και ευτυχισμένοι θα είναι όσοι δεχτούν το λόγο Του και φέρουν καρπό ο καθένας ανάλογα με τη δεκτική του ικανότητα. Με το λόγο του Θεού ως σπόρο εξήλθαν και οι μαθητές στον κόσμο όλο για να ημερέψουν τους ανθρώπους και να τους κάνουν ανθρώπους του Θεού. Σάλπισαν στα πέρατα της γης και αυτό το σάλπισμα ηχεί σε κάθε εποχή μέχρι και σήμερα ώστε να γίνεται η ζωηφόρος και σωτήριος σπορά. Ο Κύριος είπε στους Αποστόλους να μαθητεύσουν όλα τα έθνη και όχι μόνο να τους βαπτίζουν, αλλά να τους διδάσκουν για να τηρούν όλα όσα τους είχε δώσει εντολή. Όπως είναι γνωστό οι Απόστολοι πραγματοποίησαν κατά τον καλλίτερο τρόπο την αποστολή τους αυτή και οι ίδιοι έφεραν πολύ καρπό. Και δεν είναι μόνο οι Απόστολοι, αλλά και οι συνεργάτες τους και όλοι οι μετέπειτα εργάτες του Ευαγγελίου, και όχι μόνο. Δεν είναι όμως της στιγμής αυτής να αναφερθούμε στο έργο του κάθε Αποστόλου. Εδώ ας μείνουμε στη σημερινή ευαγγελική περικοπή του σπορέως. Παρ' όλη τη φιλότιμη προσπάθεια λοιπόν του σπορέως ποικίλη είναι η αντίδραση των ανθρώπων, γιατί διαθέτουν προσωπική ελευθερία. Και επειδή ο άνθρωπος είναι ασυνεπής και άστατος, μεγάλο μέρος της σποράς αχρηστεύεται, όπως στη σπορά του χωραφιού μεγάλο ποσοστό του σπόρου καταστρέφεται.

Προσέρχονται πολλοί και ακούν το λόγο και συμφωνούν πως είναι πράγματι σωστός, όμως αναβάλλουν τη συμμόρφωση τους με τη δικαιολογία ότι έχουν καιρό γι' αυτά τα πράγματα. Αυτοί μοιάζουν με τους ναυαγούς, οι οποίοι αντί να αρπάξουν το σωσίβιο, το παρατούν γι' αργότερα αδιαφορώντας για τις συνέπειες. Άλλη μερίδα ακούει το λόγο, τον δέχεται αλλά, όταν φθάσει η στιγμή των έργων μουδιάζει, κάνει πίσω και τελικά λιποτακτεί. Υπάρχουν και οι οπαδοί των εύκολων λύσεων. Αυτοί ακούν το λόγο και συμφωνούν μαζί του, αλλά δεν εννοούν να αγωνισθούν και δε θέλουν να μοχθήσουν, γι' αυτό απορρίπτουν το λόγο. Αυτοί είναι οι οπαδοί των απολαύσεων και του πλούτου. Αυτοί ακούν το λόγο και τον ποθούν, ξεχνούν όμως ότι δεν μπορεί κανείς να δουλέψει σε δύο αφεντικά. Πλήθος από κακές επιθυμίες σκεπάζουν το λόγο με αποτέλεσμα να μη μπορεί να καρποφορήσει. Μοιάζουν με γεωργούς που βάζουν μεν το χέρι στο αλέτρι, όμως βλέπουν προς τα πίσω. Τέλος υπάρχουν και οι ταπεινοί με άδολη καρδιά. Αυτοί ακούν το λόγο και τον αφήνουν να ριζώσει στο νου και στην καρδιά τους. Δεν μένουν μόνο στα λόγια και σε προσωρινούς ενθουσιασμούς, αλλά αγωνίζονται με υπομονή εναντίον του κακού και της αμαρτίας. Αυτοί καθαρίζουν την ψυχή τους από τα πάθη και με τις αγαθοεργίες τους αποκτούν θησαυρούς στον ουρανό, όπου δεν υπάρχουν κλέφτες να κλέβουν. Αυτοί απορρίπτουν τα πάντα προκειμένου να αποκτήσουν το θησαυρό τους. Ζουν με έμπρακτη πίστη και αγάπη και καρποφορούν καρπούς εκατονταπλάσιους από το σπόρο. Αυτούς ας μιμηθούμε. Αμήν.

Ιωάννη Δήμου Θεολόγου – Φιλολόγου http://www.sostikalogia.com/

Τι είναι οι Αιρετικοί -Επίσκοπος Αυγουστίνος Καντιώτης

undefined

undefined

πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Παπαθεοδώρου Κυριακη Δ΄Λουκά

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΒΕΡΟΙΑΣ ΝΑΟΥΣΗΣ & ΚΑΜΠΑΝΙΑΣ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΚΟΠΑΝΟΥ ΑΝΘΕΜΙΩΝ
Την παραβολή του σπορέα Θα ακούσουμε την Κυριακή αγαπητοί μου αδελφοί, από Το Ευαγγέλιο του Λουκά Βγήκε ένας σπορέας, για να σπείρει στο χωράφι του, και καθώς έσπερνε, άλλοι σπόροι έπεσαν στο δρόμο, άλλοι στις πέτρες, άλλοι ανάμεσα στα αγκάθια κι άλλοι σε γόνιμο έδαφος. Από την απλόχερη σποριά, μόνον οι σπόροι πού έπεσαν στο γόνιμο έδαφος φύτρωσαν και καρποφόρησαν.
Αγαπητοί μου, αυτή είναι ή παραβολή του σπορέως. Αλλά στις παραβολές , ό Κύριος άλλα λέει και άλλα εννοεί. .Ερωτούμε; Ποιος είναι ό γεωργός; Ποιος είναι ό σπόρος; Ποια είναι τά διάφορα εδάφη πού έπεσε ό σπόρος; Με συντομία Θα απαντήσουμε. ‘Ο γεωργός είναι ό ίδιος ο Χριστός, πού έσπειρε και εξακολουθεί να σπέρνη τον πολύτιμο σπόρο του. ‘Ο σπόρος του είναι ο λόγος του Θεού, ή διδασκαλία, το κήρυγμα Τα δε διάφορα μέρη όπου έπεσε ο σπόρος, είναι οι καρδιές των ανθρώπων,πού δεν είναι όμοιες μεταξύ τους.. Άλλες καρδιές είναι σκληρές σαν το δρόμο, πού όσο σπόρο και αν ρήξης, δεν πιάνει. Άλλες καρδιές είναι σαν Τα πετρώδη εδάφη.Οί άνθρωποι αυτοί έχουν καλή διάθεση, ακούνε με ευχαριστήσει το λόγο του Θεού αλλ’όταν παρουσιασθούν εμπόδια και πειρασμοί απ’ το διάβολο και Τα οργανά του,τότε όλος ο ενθουσιασμός των ανθρώπων αυτών μαραίνεται και σβήνει κί ο λόγος του Θεού κανένα αγαθό αποτέλεσμα δεν φέρνει στίς ψυχές αυτές. οι δε άλλοι είναι σαν τη γή πού αίνε γεμάτη αγκάθια. οι άνθρωποι αυτοί ακούνε με χαρά τόλόγοτού Θεού, προσπαθούν να το εφαρμόσουν, αλλά έχουν μπλεχτεί με κοσμικές φροντίδες και μέριμνες , πού μέρα και νύχτα σαν αγκάθια μυτερά τους κεντούνε και δεν τους μένει καιρός για την καλλιέργεια της ψυχής τους. Διασκεδάσεις, αισχροί έρωτες, δίψα,λύσσα για να μαζέψουν λεφτά και να γίνουν πλούσιοι, έχουν μεταβάλει την καρδιά τους σε χέρσο χωράφι, πού έχει γεμίσει αγκάθια. ‘Ο λόγος του Θεού στις καρδιές αυτές δεν καρποφορεί.
‘Αλλά δόξα το Θεώ… ‘Υπάρχει κα’μια μερίδα ακροατών, πού οι καρδιές τους είναι σαν τη καλή γή. Ακούνε με χαρά το λόγο του Θεού . Τον παίρνουν και τον φυτεύουν βαθιά μέσα στην καρδιά τους. οι ψυχές αυτές ευωδιάζουν, γεμίζουν από καρπούς, από αρετές και καλά έργα, οι ψυχές αυτές είναι το ευλογημένο χωράφι του Θεού, πού το βλέπει κανείς και το χαίρεται.
Και γεννιέται το ερώτημα; Εμείς, όσοι πάμε στην εκκλησία και ακούμε το λόγο τι Θεού, εμείς τη είμαστε; Είμαστε δρόμος σκληρός και πατημένος; Είμαστε χωράφι γεμάτο πέτρες, γεμάτο κακίες και ελαττώματα; Είμαστε χωράφι γεμάτο αγκάθια, γεμάτο φροντίδες και μέριμνες και αμαρτωλές επιθυμίες; ‘Η είμαστε καλή γη, χωράφι καλλιεργημένο, έτυμο να δεχτή το σπόρο και να καρποφορήσει; ‘Ο καθένας μας άς απαντήση…
Χωράφι, αγαπητοί μου, είναι ή καρδιά μας.Και αν ακόμη είναι γεμάτο πέτρες, και αγκάθια, κακίες και ελατώματα καί παθη καί κακές επιθυμίες, άς μην απελπιστούμε. Ας παρακαλέσουμε το Θεό και άς εργαστούμε.Το πιο χέρσο χωράφι, αν καλλιεργηθεί, μπορεί να γυνή θαυμάσιο περιβόλι. Κάί ή πιο’‘αγρια ψυχή , ή ψυχή ενός ληστού, αν πέραση από πάνω της το αλέτρι του πόνου, αν ποτιστή με Τα δάκρυα της μετανοίας, αν πέση ή φωτιά του Αγίου Πνευματος, τότε ή άγρια ψυχή ημερεύει και γίνεται αγία και καρποφορεί εκατονταπλάσια. Ληστές και πόρνες, άγρια χωράφια ‚χωράφια ‚ του διαβόλου μετανοούν και γίνονται χωράφια του Θεού .. ·‘ολοι, λοιπόν στην εντατική καλλιέργεια του ανεκτιμήτου αυτού αγρού, πού λέγεται ανθρώπινη ψυχη Αμήν
Γραφει: ο πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Παπαθεοδώρου

Η στάση μας έναντι των αιρετικών-ΚΥΡΙΑΚΗ Δ΄ ΛΟΥΚΑ Αγίων Πατέρων Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου-Ιερά Μητρόπολις Δημητριάδος και Αλμυρού

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΣ

ΚΥΡΙΑΚΗ Δ΄ ΛΟΥΚΑ (16/10/2011)

Αγίων Πατέρων Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου


Την Σύναξη των Αγίων Πατέρων που συγκρότησαν την 7
η

Οικουμενική Σύνοδο, στην Νίκαια της Βιθυνίας το 787 μ.Χ. τιμά

σήμερα η Εκκλησία μας, αδελφοί μου. Σύμφωνα με τον ιερό

Συναξαριστή, οι Θεοφόροι εκείνοι Εκκλ/κοί άνδρες θεολόγησαν και

δογμάτισαν
«κατά των Εικονομάχων και ανεθεμάτισαν εγγράφως πάσαν

αίρεσιν και τους των αιρέσεων εξάρχους, είτα και τους Εικονομάχους

άπαντας…»
1
Η εορταστική αναφορά στα πρόσωπά τους και στους

αγώνες τους κατά των καταστροφικών αιρέσεων της εποχής εκείνης

δίδει την αφορμή να αναφερθούμε στο σκηνικό των αιρέσεων και

παραθρησκευτικών κινημάτων, όπως εμφανίζεται στην εποχή μας και

στη στάση που οφείλουμε να κρατούμε, ως μέλη της Εκκλησίας,

απέναντί τους.

«Στην καθιερωμένη σήμερα θεολογική εμπειρία και γλώσσα, η

αίρεση ορίζεται ως πεπλανημένη διδασκαλία, που παρεκκλίνει από την

γνήσια πίστη, ταυτόχρονα δε και κάθε ιδιαίτερη χριστιανική κοινότητα,

η οποία διαφωνεί με την δογματική διδασκαλία της αληθινής

Εκκλησίας και αποκόπτεται από την κοινωνία και ενότητα μαζί Της»
2.

Η διακοπή της κοινωνίας οδηγεί στον αποκλεισμό από την δυνατότητα

της σωτηρίας, καθώς αυτή επιτυγχάνεται μόνο μέσα στην Εκκλησία,

όπου διαφυλάσσεται γνήσια και αυθεντική η σωτήρια διδασκαλία του

Ιησού Χριστού.

Οι αιρέσεις δεν είναι καινούργια υπόθεση στη ζωή της

Εκκλησίας. Έκαναν την εμφάνισή τους ήδη κατά τους

μεταποστολικούς χρόνους και προκάλεσαν πλείστα όσα προβλήματα

στην ελεύθερη, μετά τους διωγμούς, Εκκλησία, η οποία κλήθηκε να

αντιμετωπίσει αιρεσιάρχες, προερχόμενους από τα σπλάχνα Της, με

ιδιαίτερη επιρροή στο ποίμνιο. Έγιναν, όμως και αφορμή για την

σχηματοποίηση και οριοθέτηση της δογματικής διδασκαλίας της

Εκκλησίας και την ανάδειξη των μεγάλων Αγίων Πατέρων και

Θεολόγων της πίστεώς μας, οι οποίοι έδρασαν και μεγαλούργησαν

θεολογικά στη διάρκεια των Αγίων Επτά Οικουμενικών Συνόδων.

Πέρα, όμως, από την θρησκευτική τους εκδοχή, οι αρέσεις και οι

παράλληλες με αυτές παραθρησκευτικές κινήσεις, έχοντας σαφή

οικονομικό, αλλά και εγκληματικό υπόβαθρο, λαμβάνουν, κυρίως

στην εποχή μας, επικίνδυνες και για την κοινωνία μας διαστάσεις. Ο

1
Συναξάρι Κυριακής Αγίων Πατέρων, Μηναίον Οκτωβρίου, Εκδόσεις «Φως», Αθήνα 1987, σελ. 119

2
Δανιήλ, Μητροπολίτης Καισαριανής, Βύρωνος & Υμηττού, «Κάνιστρον εισηγήσεων», σελ. 158

Μακαριστός Ποιμενάρχης μας, Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος έλεγε

σχετικά πως
«είναι γνωστόν ότι τα προβλήματα τα προερχόμενα εκ της

δράσεως των νεοφανών αιρέσεων και των παραθρησκευτικών ομάδων

δεν απασχολούν, πλέον, μόνον τας κατά τόπους Εκκλησίας, αλλά και τα

κοινοβούλια των Ευρωπαϊκών χωρών και αυτό τούτο το Ευρωπαϊκόν

Κοινοβούλιον, τα οποία αντιμετωπίζουν την τοιαύτην δραστηριότητα και

τας συνεπείας αυτής ως σοβαρότατον κοινωνικόν πρόβλημα…»
3

Η αντιμετώπιση των αιρέσεων και των ηγετών τους είναι

αυστηρότατη από την Εκκλησία, γιατί η δράση τους είναι διασπαστική

και καταστροφική για την ζωή της Ιδίας, της οικογένειας και της

κοινωνίας. Οι αιρεσιάρχες θεωρούνται και είναι όργανα του διαβόλου,

δαιμονοκίνητοι νόες, οι οποίοι, με απόλυτη επίγνωση, διαβρώνουν

συνειδήσεις, απομυζούν τεράστια προσωπικά οικονομικά οφέλη,

οδηγούν ανθρώπους σε πνευματικό και βιολογικό αφανισμό, γίνονται

αφορμή οικογενειακών δραμάτων και καταστροφών, χρηματοδοτούν

εγκληματικές, για την κοινωνική και παγκόσμια ειρήνη, οργανώσεις,

φορούν το θρησκευτικό προσωπείο για να παραπλανήσουν τους

χαλαρούς στην πίστη. Απέναντί τους η Εκκλησία στέκεται με λόγο

καταγγελτικό και απόλυτο, έχουσα επίγνωση της ποιμαντικής

ευθύνης Της έναντι του ποιμνίου Της.

Τα θύματα, όμως, των αιρέσεων, που συχνά γίνονται οι

άνθρωποι της διπλανής πόρτας, θεωρούνται και είναι πλανεμένοι

αδελφοί, έχοντες ανάγκη βοηθείας και πνευματικής αλληλεγγύης.

Ακόμα κι αν δε συμμορφώνονται προς την Ορθόδοξη πίστη, παρά τις

επανειλημμένες προσπάθειές μας, δεν πρέπει να βγαίνουν από την

προσευχή μας, η οποία οφείλει να είναι θερμή και διαρκής γι’ αυτούς.

Ακόμα κι αν στέκονται με ειρωνικό και υπεροπτικό τρόπο απέναντί

μας, υπερασπιζόμενοι την πλάνη τους, οφείλουμε να τους

αντιμετωπίζουμε με προσήνεια και αγάπη, αρνούμενοι να

υποκύψουμε στον πειρασμό της εκδικητικότητας, του μίσους και του

θρησκευτικού φανατισμού, ευχόμενοι ο Θεός της αληθείας να τους

ελεήσει, φωτίσει και οδηγήσει και πάλι στην ασφαλή μάνδρα της

Αγίας Του Εκκλησίας. ΑΜΗΝ!

Αρχιμ. Ε.Ο.

3 (+) Χριστόδουλος, Αρχιεπίσκοπος Αθηνών & Πάσης Ελλάδος. Μηνύματα πίστεως, σελ. 256

Κυριακή Δ΄Λουκά. «Υμίν δέδοται γνώναι τα μυστήρια της βασιλείας του Θεού, τοις δε λοιποίς εν παραβολαίς» (Λουκ. η΄ 10)-Ιερά Μητρόπολις Πάφου


«Υμίν δέδοται γνώναι τα μυστήρια της βασιλείας του Θεού,τοις δε λοιποίς εν παραβολαίς» (Λουκ. η΄ 10)

Ο λόγος του Θεού, αιώνιος και αξιόπιστος, προσφέρεται διαχρονικά σε όλους τους ανθρώπους, με στόχο να καταστήσουν τον άνθρωπο γνώστη και κοινωνό των μυστηρίων της βασιλείας του Θεού. Έτσι, ανάλογα με τις δυνατότητες του ανθρώπου, ο Θεός αποκαλύπτει είτε άμεσα τα μυστήρια της βασιλείας του, είτε έμμεσα με τη μορφή των παραβολών. Ο άνθρωπος στη συνέχεια έχει τη δυνατότητα είτε να αποδεχθεί το λόγο του Θεού είτε και να τον απορρίψει.

Όμως, πέρα από την αποδοχή του λόγου του Θεού, ο άνθρωπος έχει καθήκον να γνωρίσει το αληθινό πνεύμα, αλλά και το βάθος του Θείου Λόγου, τόσο αυτού που ακούει, όσο και αυτού που διαβάζει. Με τον τρόπο αυτό η γνώση του θα είναι ολοκληρωμένη, αλλά και θα προφυλαχθεί από τον κίνδυνο της παρανόησης της αλήθειας. Άρα θα προφυλαχθεί και από τον κίνδυνο να υποπέσει στην αίρεση.

Για να μπορέσει ο άνθρωπος να επιτύχει τα πιο πάνω θα πρέπει να είναι δεκτικός στο άκουσμα του λόγου του Θεού. Σαν άλλος Ιερεμίας, μέσω της προσευχής, να παρακαλεί τον Θεό λέγοντας: «Λάλει ότι ακούει ο δούλος σου». Παράλληλα, και πάλι μέσω της προσευχής να επαναλαμβάνει τους λόγους του ψαλμωδού «γνώρισόν μοι, Κύριε, οδόν εν η πορεύσομαι». Αυτός ο τρόπος σκέψης και δράσης θα οδηγήσει τον άνθρωπο στην αληθινή γνώση του θελήματος του Θεού και άρα στη σωτηρία.

Ο λόγος του Θεού προσφέρεται σε όλους και μάλιστα με τη μορφή που ο καθένας θα μπορεί να τον κατανοήσει. Όμως ο άνθρωπος αποδέχεται το λόγο του Θεού; Και το σημαντικότερο, τον κατανοεί, πολύ δε περισσότερο τον εφαρμόζει; Απάντηση στα πιο πάνω ερωτήματα μας δίνει το σημερινό Ευαγγέλιο. Με τον τρόπο αυτό μας βοηθά, έστω και παραβολικά, να δώσουμε τις σωστές απαντήσεις, μέσα από τις οποίες θα διαφανεί κατά πόσο είμαστε γνώστες, πολύ δε περισσότερο εφαρμοστές του λόγου του Θεού.

Ο Θεός παρομοιάζεται σήμερα με το σποριά, ο δε λόγος του με το σπόρο. Ακούσαμε σήμερα «εξήλθεν ο σπείρων του σπείραι τον σπόρον αυτού», καθώς και τη διευκρίνηση ότι «ο σπόρος εστιν ο λόγος του Θεού». Αυτός ο λόγος του Θεού προσφέρεται –σκορπίζεται αφειδώλευτα παντού και μάλιστα χωρίς διακρίσεις, με την προσδοκία, από τη μια της αποδοχής και από την άλλη της καλύτερης δυνατής απόδοσης. Παρά το ότι η φύση δεν είναι λογική, αλλά άλογη, εντούτοις αυτή ανταποκρίνεται κλιμακωτά στην προσφορά του σποριά από θετικά έως αρνητικά. Κι εκεί ακόμα που η ανταπόκριση είναι θετική διαφέρει και πάλι το αποτέλεσμα. Αποδίδει – καρποφορεί αλλού τριάντα, αλλού εξήντα και αλλού εκατό τοις εκατό.

Αν η άλογη φύση ανταποκρίνεται μ’ αυτό τον ανόμοιο τρόπο, πόσο μάλλον θα υπάρχει διαφορά στην περίπτωση του λογικού μεν ανθρώπου, αλλά που είναι πρόσθετα προικισμένος με την ελεύθερη θέληση. Αυτή την ποικιλότητα στον τρόπο αντίδρασης του ανθρώπου απέναντι στο λόγο του Θεού, εκφράζει ο ίδιος ο Ιησούς στην εξήγηση της παραβολής. Τον ακούσαμε να μας λέει:

«Η παραβολή αυτή σημαίνει το εξής: Ο σπόρος είναι ο λόγος του Θεού. Οι σπόροι που έπεσαν στο δρόμο είναι εκείνοι που άκουσαν το λόγο του Θεού, έρχεται όμως ύστερα ο διάβολος και τον παίρνει απ’ τις καρδιές τους, για να μην πιστέψουν και να σωθούν. Οι σπόροι που έπεσαν στο πετρώδες έδαφος είναι εκείνοι που, όταν ακούσουν το λόγο, τον δέχονται με χαρά, δεν έχουν όμως ρίζα. Γι’ αυτό πιστεύουν για λίγο διάστημα και, όταν έρθει ο καιρός της δοκιμασίας, απομακρύνονται. Αυτοί που έπεσαν στ’ αγκάθια είναι εκείνοι που άκουσαν το λόγο, συμπορεύονται όμως με τις φροντίδες, με τον πλούτο και τις απολαύσεις της ζωής, πνίγονται απ’ αυτά και δεν καρποφορούν. Με το σπόρο που έπεσε σε γόνιμο έδαφος εννοούνται όσοι άκουσαν το λόγο με καλή και αγαθή καρδιά, τον φυλάνε μέσα τους και καρποφορούν με υπομονή».

Δεν αρκεί να ακούει κάποιος το λόγο του Θεού. Χρειάζεται να τον ακούει με ειλικρίνεια, να τον ακούει με αγαθή διάθεση. Χρειάζεται ακόμα να τον αφομοιώνει και με υπομονή να τον εφαρμόζει, ξεπερνώντας τα διάφορα εμπόδια.

Από τις τέσσερις κατηγορίες που περιγράφει ο Ιησούς, οι τρεις υπήρξαν άγονες και άρα άκαρπες. Γόνιμη και καρποφόρα υπήρξε μόνο μία. Και αυτή η μία κατηγορία χρειάστηκε και χρειάζεται τρεις προϋποθέσεις. Πρώτον, καλή και αγαθή καρδιά που να είναι δεκτική στο λόγο του Θεού. Δεύτερον, να ακούει και να αφομοιώνει το λόγο του Θεού και τρίτον, να καρποφορεί με υπομονή. Αν ο λόγος του Θεού γίνεται μεν αποδεκτός αλλά δεν ωριμάζει μέσα από την καρποφορία των έργων, τότε δε διαφέρει σχεδόν καθόλου από τον καρπό που δε βλάστησε. Η μη ωριμότητα ισοδυναμεί με ακαρπία.

Χρειάζεται, λοιπόν, σημαντική προσπάθεια από μέρους του ανθρώπου, να ακούει, να αφομοιώνει και τέλος να εφαρμόζει στην καθημερινή ζωή του, με έργα και με λόγια, το αληθινό περιεχόμενο των λόγων του Θεού. Έτσι κι εμείς δεν πρέπει να αρκούμαστε στην καλή μας διάθεση, ούτε να επαναπαυόμαστε στην προθυμία μας ν’ ακούμε και να μελετούμε το λόγο του Θεού. Δεν είναι ακόμα αρκετό να συνειδητοποιούμε ότι κατανοήσαμε το λόγο του Θεού. Χρειάζεται καρποφορία με επιμονή και υπομονή που θα εκδηλώνεται μέσα από την πίστη και τις πράξεις μας και που θα αποτελούν τον ασφαλή οδοδείκτη στην πορεία μας προς την τελειότητα και τη βασιλεία του Θεού.

Αδελφοί μου, όπως ακούσαμε σήμερα, ο λόγος του Θεού είναι και δεδομένος και αξιόπιστος. Από μας εξαρτάται αν θα τον δεχθούμε, ιδιαίτερα όμως αν αυτό το λόγο του Θεού θα τον αφήσουμε να καρποφορήσει. Ο Ιησούς, ο Κύριός μας, μας εξήγησε τόσο τους λόγους της επιτυχίας, όσο και τους λόγους της αποτυχίας. Το ότι καρποφόρησε μόνο μια από τις τέσσερις κατηγορίες, αυτό φανερώνει και τη μεγάλη δυσκολία. Άραγε εμείς σε ποια κατηγορία ανήκουμε; Θεωρητικά μπορεί να ανήκουμε σε οποιαδήποτε κατηγορία. Άρα και στην τέταρτη κατηγορία της «καλής και αγαθής» γης. Αυτό εξαρτάται από μας. Μπορούμε να το επιτύχουμε αυτό με τη βοήθεια του Θεού. Η χαρά της επιτυχίας θα είναι πραγματικά μεγάλη. Λοιπόν, ας προσπαθήσουμε για να γευθούμε κι εμείς τη χαρά της επιτυχίας. Αμήν.

Μητρόπολη Πάφου – Θεόδωρος Αντωνιάδης

Η παραβολή του σπορέως (Κυριακή Δ΄Λουκά)

spor.png

Πλήθος αναρίθμητο είχε συναχθεί να δει και ν’ ακούσει τον Κύριο.

Μερικοί είχαν ενδιαφέρον μεγάλο. Παρακολουθούσαν τη διδασκαλία Του με προσοχή. Παντού, όπου μάθαιναν ότι δίδασκε, πήγαιναν. Υπήρχαν όμως και πολλοί άλλοι που πήγαιναν από περιέργεια. Αφού πήγαιναν τόσοι άλλοι, πήγαιναν κι αυτοί. Και άλλοι έμειναν τελείως αδιάφοροι.

Ο Κύριος άρχισε να τους ζωγραφίζει με απαράμιλλη απλότητα και χάρη μια συνηθισμένη γι’ αυτούς αγροτική σκηνή:

Βγήκε ένας γεωργός με το δισάκι του στον ώμο να σπείρει στο χωράφι του το σπόρο του. Πεπειραμένος γεωργός όπως ήταν, σκόρπισε με χάρη άφθονο το σπόρο στο οργωμένο χωράφι.

Όμως να, καθώς έσπερνε, ένα μέρος από το σπόρο έπεσε κατά το δρόμο και έπειτα από λίγο πατήθηκε και τον έφαγαν τα πτηνά.

Μερικοί σπόροι έπεσαν σε γη που είχε πάνω-πάνω λίγο χώμα, αλλ’ από κάτω ήταν όλο πέτρα. Και αυτοί όταν φύτρωσαν, έπειτα από λίγο ξεράθηκαν διότι δεν είχε εκεί υγρασία. Έπεσαν ακόμη και σπόροι σε έδαφος που είχε και σπόρους από αγκάθια και βλάστησαν. Όμως συγχρόνως βλάστησαν και τα αγκάθια και τους έπνιξαν. Έτσι, πήγαν κι αυτοί χαμένοι!…

Μόνο το μέρος του σπόρου που έπεσε στο καλά οργωμένο έδαφος – «εὶς τήν γῆν τήν ὰγαθήν» – βλάστησε, αναπτύχθηκε και έκανε καρπό εκατό φορές περισσότερο από το σπόρο.

Το πολύ το πλήθος άκουσε την ωραία αυτή παραβολή, την τόσο παραστατική, χωρίς να ενδιαφερθεί να ρωτήσει το θείο Διδάσκαλο ποιο είναι το βαθύτερο νόημά της. Μόνο οι μαθητές Του Τον πλησίασαν ιδιαιτέρως και Τον ρώτησαν: «Τίς εἴη ἡ παραβολή αὕτη;»

- Ποιο το βαθύτερο νόημα της παραβολής αυτής;

Ο Κύριος ευχαριστήθηκε πολύ από το ενδιαφέρον των μαθητών και τους απάντησε:

- Σε σας που έχετε ενδιαφέρον και καλή διάθεση δόθηκε από τον Θεό η χάρη να γνωρίσετε τις ουράνιες αλήθειες – «τα μυστήρια τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ». Στους άλλους όμως διδάσκω με παραβολές, διότι ούτε ο νους τους ούτε η καρδιά τους έχει ενδιαφέρον και πόθο να μάθει τα βαθύτερα νοήματα, τα πνευματικά, ούτε φροντίζει να τα συγκρατήσει, για να τα εφαρμόσει και να τα κάνει ζωή του.

Στη συνέχεια τους εξήγησε το νόημα της παραβολής:

Ο σπόρος είναι ο λόγος του Θεού. Η διδασκαλία Του.

Είναι οι άνθρωποι που ακούνε το λόγο του Θεού χωρίς κανένα βαθύτερο ενδιαφέρον. Η καρδιά τους μένει ασυγκίνητη. Ό,τι ακούνε σταματά ως τ’ αυτιά τους. Ύστερα Τον ξεχνούν. Γι’ αυτό μοιάζουν με τη σκληρή γη την πατημένη.

Υπάρχουν και άλλοι που, ενώ ενθουσιάζονται στην αρχή από την ωραιότητα του θείου λόγου, έπειτα δεν φροντίζουν να ριζώσει μέσα τους με πίστη. Μόλις παρουσιασθεί καμιά δυσκολία, αμέσως τα ξεχνούν όλα. Νομίζεις ότι δεν άκουσαν ποτέ λόγο Θεού. Μοιάζουν αυτοί με το πετρώδες έδαφος, το άγονο.

Υπάρχουν όμως και πολλοί άλλοι που ακούνε το λόγο του Θεού με ευχαρίστηση. Τον δέχονται μέσα στην ψυχή τους και θέλουν να ωφεληθούν από αυτόν και να τον χρησιμοποιήσουν. Όμως κάνουν ένα μεγάλο σφάλμα. Αφήνουν τ’ αυτιά τους ελεύθερα να δεχούν και άλλους σπόρους. Τους σπόρους του κακού. Αφήνουν και τα ελαττώματά τους ανεμπόδιστα να θεριεύουν. Έτσι τον καλό σπόρο τον πνίγουν τ’ αγκάθια και τριβόλια.

Αποκαρδιωτικά, θλιβερά ήταν όσα ο Κύριος είπε και για τις τρεις αυτές κατηγορίες του εδάφους…

Δόξα τω Θεώ όμως, υπάρχει και η γη η αγαθή, που κάνει «καρπόν ὲκατονταπλασίονα».

Ποιοι μοιάζουν με αυτή;

Το πρόσθεσε και αυτό ο Κύριος:

Όσοι προσεκτικά ακούνε ή διαβάζουν το λόγο του Θεού μ’ ενδιαφέρον να καταλάβουν το πνευματικό βάθος του. Όσοι τον πιστεύουν μέσα τους ως ουράνιο λόγο. Τον ξαναφέρνουν στη μνήμη τους και αγωνίζονται με πίστη στη θεϊκή δύναμή του να τον εφαρμόσουν. Να τον κάνουν πράξη στη ζωή τους. Έτσι, πολλαπλασιάζεται σε εκατό ο σπόρος του λόγου του Θεού. Και καρποφορεί μέσα τους πλούσια κάθε αρετή.

Ο Κύριος, όταν τελείωσε την παραβολή, θέλησε να ξυπνήσει περισσότερο το ενδιαφέρον του πλήθους. Φώναξε λοιπόν με φωνή υψωμένη, δυνατή: «Ὁ ἔχων ῶτα ἀκούειν ἀκουέτω!»

- Όποιος έχει πνευματικό ενδιαφέρον και θέλει να μαθαίνει το θέλημα του Θεού, ας ακούει προσεκτικά τη διδασκαλία μου.

———————–

Εμείς άραγε πώς ακούμε τα λόγια του Θεού;

Κάθε Κυριακή ακούμε στην εκκλησία τον Απόστολο, το ιερό Ευαγγέλιο, το κήρυγμα… Όλα όσα ακούμε εκεί, τα λόγια του Θεού μας διδάσκουν. Έρχεται έπειτα και η ώρα του Κατηχητικού, που προσφέρει το λόγο του Θεού με τρόπο περισσότερο προσαρμοσμένο προς την ηλικία και τις σχολικές γνώσεις του καθενός…

Τ’ ακούμε όλα αυτά προσεκτικά; Έχουμε την καρδιά μας ανοικτή πρόθυμα να τα δεχθεί και να τα φυλάξει;

Αλλά και για την κάθε μέρα υπάρχει άφθονος ο γραπτός θείος λόγος: το Ευαγγέλιο με την ερμηνεία του. Χριστιανικά βιβλία και περιοδικά κατάλληλα για τον καθένα και την καθεμιά…

Τα διαβάζουμε με επιμέλεια και προσοχή;

Ή αρχίζουμε και τα αφήνουμε μισοτελειωμένα;

Το λόγο του Θεού μας προσφέρουν ακόμη και οι άνθρωποι του Θεού, που ενδιαφέρονται για την πρόοδό μας: οι γονείς μας, οι καθηγητές και δάσκαλοί μας… Οι κατηχητές και οι πνευματικοί πατέρες μας…

Τους ακούμε προσεκτικά, όταν μας συμβουλεύουν ποιο είναι το θέλημα του Θεού;

Μήπως συμβαίνει και σε μας αυτό που λέει ο λαός μας: «από το ένα αυτί μπαίνουν και από το άλλο βγαίνουν»;

«Ὁ ἔχων ῶτα ἀκούειν ἀκουέτω», φωνάζει και σε μας ο Κύριος.

Ολάνοιχτα λοιπόν τα αυτιά μας τα σωματικά.

Ολάνοιχτα και τα πνευματικά αυτιά. Με την καρδιά έτοιμη να ρουφήξει το λόγο του Θεού. Να τον κλείσει μέσα της θησαυρό ανεκτίμητο, ασύγκριτο…

Άγρυπνος ο νους να αντιλαμβάνεται σωστά τις ουράνιες αλήθειες που χαρίζουν απόλυτη την ικανοποίηση στην ψυχή και της προετοιμάζουν ανέκφραστη την ευτυχία…

Δυνατή και ακατάβλητη η θέληση να συγκρατεί παντοτινά με πίστη σταθερή το λόγο του Θεού και να τον κάνει πράξη στη ζωή, όσα εμπόδια και αν ορθώνονται μπροστά.

Ο Θεός θα ευλογεί τότε.

Και οι καρποί θα είναι αμέτρητοι…

Και εδώ στη γη. Και στον Ουρανό.

ΚΥΡΙΑΚΗ Δ’ ΛΟΥΚΑ-“Εξήλθεν ο σπείρων του σπείραι τον σπόρον αυτού...” (Λουκ. η’ 5-15)

“Εξήλθεν ο σπείρων του σπείραι τον σπόρον αυτού...” (Λουκ. η’ 5-15)

Θαυμάσια είναι η παραβολή αυτή, η οποία ανάγλυφα παρουσιάζει τέσσερις κατηγορίες ανθρώπων, ο δε λόγος του Θεού υπονοεί τον σπόρο, που πέφτει διά του θείου κηρύγματος στις καθαρές φυχές τους. Όσες ψυχές είναι καθαρές δια της μυστηριακής ζωής της Εκκλησίας, ο σπόρος (= ο λόγος) ο προφορικός και γραπτός, καρποφορεί μέσα στις ψυχές αυτές.

Αλήθεια. Οι ψυχές ορισμένων ανθρώπων, όπως μας λέει η διήγηση του σημερινού Ιερού Ευαγγελίου, μοιάζουν με δρόμο που οι περαστικοί τον ποδοπατούν και τα πετεινά του ουρανού τον αφανίζουν. Άλλες πάλι ψυχές μοιάζουν με πέτρα που επειδή δεν υπάρχει άφθονο χώμα, πολύ γρήγορα ξηραίνεται. Άλλες πάλι μοιάζουν με χωράφι που είναι γεμάτο ακάνθια και καθώς βλαστάνει, τα ακάνθια τον καταπνίγουν. Τέλος, ένα μέρος από αυτόν έπεσε σε ψυχές αγαθές που μοιάζουν με χωράφι καλό, χωρίς πέτρες και ζιζάνια και αυτό έδωσε καρπό πολύ.

Ο λόγος του Θεού όπως βλέπουμε είναι ανεκτίμητος θησαυρός για τον άνθρωπο. Και εάν ένας επίγειος θησαυρός δεν φρουρείται σωστά υπάρχει το ενδεχόμενο να κλαπεί. Πόσο μάλλον υπάρχει κίνδυνος να κλαπεί αυτός ο ουράνιος θησαυρός από τον διάβολο. Γι’ αυτό χρειάζεται μεγάλη προσοχή, γιατί όπως λέει ο Χριστός στο σημερινό Ευαγγέλιο, ο σατανάς έρχεται “ως κλέπτης εν νυκτί και αίρει τον λόγον του Θεού”. Δεν θα πρέπει λοιπόν να αδιαφορούμε αλλά σαν κόρη οφθαλμού να ασφαλίζουμε τον λόγο του Θεού στις αποθήκες της καρδιάς μας. Πριν όμως γίνει η περισυλλογή του σπόρου αυτού του Ευαγγελίου, δηλαδή του θείου λόγου, θα πρέπει για να αυξηθεί, σύμφωνα με την υπόδειξη του Ιερού Χρυσοστόμου να κάνουμε και κάτι άλλο. Να τον ποτίσουμε με την θεϊκή βροχή. Δηλαδή την μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας. Διότι “όπως δεν είναι δυνατόν χώμα, που δεν βρέχεται να βγάλει στάχυα και αν μυρίους σπόρους ρίξει κανείς, έτσι και η ψυχή που δεν ποτίσθηκε από τις Γραφές πρώτα, δεν είναι δυνατόν να φέρει κανένα καρπόν κι αν μυρίους λόγους ρίχνει κανείς μέσα σ’ αυτήν”.

Όσοι, αδελφοί μου, δεν έχουμε Ιερό Ευαγγέλιο, βίους Αγίων και τα συγγράμματα των Πατέρων, να τα πάρουμε και να τα μελετάμε. Σήμερα όμως οι περισσότεροι άνθρωποι ακούνε τον λόγο του σατανά και λιγότερο τον λόγο του Θεού. Τί να πει κανείς. Σήμερα ο λόγος που δηλητηριάζει τις ψυχές έχει πολλά μέσα, να ακούγεται και να διαβάζεται. Ενώ ο λόγος του Θεού αντιμετωπίζει πολλές δυσκολίες. Μακάριοι και τρισευτυχισμένοι θα είναι όσοι σήμερα βοηθούν την Εκκλησία και τους εργάτες της, να μεταδίδουν τον θείο λόγο. Πάντως οι δυσκολίες είναι πολλές για την σπορά του θείου λόγου. Γι’ αυτό οι πιστοί ας είναι πάντα έτοιμοι να δεχθούν τον λόγο του Θεού μόνο από την Εκκλησία. Και τούτο διότι πολλοί πλάνοι γύρω μας προσπαθούν να μας παραπλανήσουν (Β’ επιστ. Ιωάν. 7). Ας έχουμε λοιπόν σκάψει και καθαρίσει με την εξομολόγηση την ψυχή μας και ας την έχουμε ποτίσει με τα δάκρυα της μετανοίας και τότε η καρποφορία θα είναι πλούσια, γιατί το καθαρό χωράφι της ψυχής μας θα δώσει “καρπόν εκατονταπλασίονα”.

Ο σπορέας και η σπορά -Π.Γερασιμάγγελου Στανίτσα

Ο σπορέας και η σπορά

Μια εικόνα του χθες δύσκολα μπορεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον του σήμερα .
Το νέο έχει την τάση να επισκιάζει το παλαιό, να ξεπερνά και να καταργεί π.χ. ο μηχανοκίνητος συνδικαλιστής αγρότης δεν θυμίζει πουθενά τον ταπεινό ζευγολάτη του παρελθόντος. Ο σημερινός μεταβιομηχανικός άνθρωπος αδυνατεί ακόμα περισσότερο, να εκτιμήσει τον παραβολικό λόγο του Χριστού παρά την απλότητά του.
Πολλές φορές αποστρέφει την ακοή του από την αλήθεια για να μη δεχθεί ο λυτρωτικό μήνυμα. Το κενό που προκαλεί η απουσία της στη ζωή του , προσπαθεί να το καλύψει με υποκατάστατα ή προσχωρώντας σε αιρέσεις και παραθρησκίες που υπόσχονται «σωτηρία» αλλά απεργάζονται τον θάνατο . Για όλους αυτούς η ρήση της παραβολής «ἵνα βλέποντες μη βλέπουσι καί ἀκούοντες μή συνιώσιν» είναι καθοριστική .
Ποία είναι όμως η αλήθεια που σπέρνει στην καρδιά μας ο Χριστός για να βρούμε το νόημα ης ζωής ;
Ήδη το ρήμα «ἐξῆλθε» σηματοδοτεί το περιεχόμενό της , που υποστασιάζεται στην θεανθρώπινη μορφή Του. Και ο λόγος αυτής της εξόδου ήταν και είναι να βρεθεί δίπλα στον άνθρωπο για να τον αναστήσει από την πτώση και τον θάνατο που προκάλεσε στον εαυτό του, « ἦλθε γάρ ὁ Υἱός τοῦ ἀνθρώπου ζητῆσαι καί σῶσαι τό ἀπολωλός» ( Λουκ.19,10) και αυτό το έξειξε όταν «ἐκένωσεν ἑαυτόν μορφή δούλου λαβών, ἐν ὁμοιώματι ἀνθρώπων γενόμενος ….ὑπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δε σταύροῦ»( Φιλιπ.2,7).Θα μπορούσε άραγε η αγάπη προς τον άνθρωπο να εκφραστεί γνησιότερα ;
Η μέθοδος που ακολούθησε και ακολουθεί είναι εκείνη του γεωργού. Όπως με την καλλιέργεια και τη σπορά του αγρού παράγεται ο άρτος για τη συντήρηση του σώματος, έτσι και ο λόγος του Θεού σπείρεται στην καρδιά μας.
Πρόκειται για τη νέα δυνατότητα αναμόρφωσης του παλιού ανθρώπου , στον «ἀνακαινούμενον εἰς ἐπίγνωσιν κατ΄ εἰκόνα τοῦ κτίσαντος»(κολ.3,10)
Αυτή όμως η μοναδική «κατά χάρην» δυνατότητα παραμένει ανεκμετάλλευτη όσο ο άνθρωπος συνειδητοποιεί ότι η εικόνα του Θεού, έστω και με στίγματα πταισμάτων, έχει λάβει « τόν ἀρραβώνα τοῦ πνεύματος» ( Β Κορ, 1,22 και 5,5 ) για να ζήσει την νέα « ἐν Χριστῷ Ζωή»
Το επιχείρημα ότι η « σπορά» του λόγου , με τον τρόπο που γίνεται σήμερα από ην εκκλησία προδιαθέτει τον άνθρωπο αρνητικά, είναι απλώς μια δικαιολογία .
Υπάρχει βέβαια η αμφισβήτηση και η δίωξή του αλλά και η αλήθεια ότι « ο λόγος του Θεού ου δέδεταιο».
Ο αγώνας λοιπόν για να φτάσει ο λόγος στην καρδιά και να τη γονιμοποιήσει είναι δεδομένος και πρέπει να συνεχίζεται από όλους. Οι ποιμένες οφείλουν να βιώνουν και να κατανοούν ορθοδόξως πρώτα οι ίδιοι, τον «λόγο» και μόνο τότε να τον μεταδίδουν στους άλλους «φωτισθῆναι δε πρῶτον καί μετά φωτίσατε ( Γρηγ. Θεολόγος)».
Να εξατομικεύεται το μήνυμα, ώστε να γίνεται αποδεκτό, να ριζώνει και να σαρκώνεται στην καρδιά. Η σάρκωση αυτή μπορεί να συντελεσθεί, όταν η καρδιά μας καλλιεργείται και καθαρίζεται από τα ζιζάνια της αδιαφορίας.
Όταν από άγονη και ξηρά μεταβάλλεται εις «γῆν ἀγαθήν»που είναι ο επιδιωκόμενος στόχος της παραβολής.
Το ζητούμενο είναι η βούληση και η εμμονή στην κατάκτηση αυτού του στόχου και εδώ ακριβώς υπάρχει η δική μας ευθύνη .
Οι πατέρες επισημαίνουν την εσωτερικότητα και το αθόρυβο που πρέπει να χαρακτηρίζει το μόχθο και την καλλιέργεια της καρδιάς και συνιστούν την «καρδιακή προσευχή».
Η άσκηση της προσευχής στη σύναξη και τη Θ.Λειτουργία είναι ο αποτελεσματικός τρόπος φωτισμού και της καρδιάς και της διάνοιας , σε συνδυασμό με τη συμμετοχή μας στη Θ. ευχαριστία.
Ενδεικτική είναι και η ευχή που διαβάζει ο ιερέας πριν από την ανάγνωση του ευαγγελίου «ἔλλαμψον ἐν ταῖς καρδίας ἡμῶν φιλάνθρωπε Δέσποτα τό τῆς Σῆς θεογνωσίας ἀκήρατο φῶς καί τούς τῆς διανοίας ἡμῶν ὀφθαλμούς διάνοιξον είς τῶν ευαγγελικῶν Σου κηρυγμάτων κατανόησιν»
Με αυτούς τους όρους ο «σπόρος» όχι μόνο βλαστάνει στην καρδιά , αλλά και καρποφορεί καρπούς αθανασίας .

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...