Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Κυριακή, Νοεμβρίου 06, 2011

Ἡ ζωὴ μέσα ἀπὸ τὸν θάνατο (Λουκ. η΄41-56)

Νικάνωρ Καραγιάννης (Ἀρχιμανδρίτης)




«Μὴ κλαίετε· οὐκ ἀπέθανεν, ἀλλὰ καθεύδει». Ἡ φράση αὐτὴ τοῦ Χριστοῦ, ὅπως τότε ἔτσι καὶ σήμερα, προκαλεῖ τὴ λογική μας καὶ θὰ μᾶς προσκαλεῖ πάντοτε νὰ ἀφεθοῦμε μὲ ἐμπιστοσύνη καὶ νὰ παραδοθοῦμε μὲ ἐλπίδα στὴν πραγματικότητα τοῦ μυστηρίου καὶ τῆς ἀλήθειας τοῦ Θεοῦ. Θὰ μᾶς προσκαλεῖ, γιὰ νὰ δοῦμε μὲ τὴν πίστη τί κρύβεται στὸ σκοτεινὸ καθρέπτη τοῦ θανάτου. Εἶναι γεγονὸς ὅτι ἀπὸ τὴ στιγμὴ ποὺ θὰ γεννηθεῖ ἕνας ἄνθρωπος δὲν ὑπάρχει καμιὰ ἄλλη βεβαιότητα, παρὰ μόνο ὅτι κάποτε θὰ πεθάνει. Καὶ ὅμως, αὐτὴ ἡ βεβαιότητα παραμένει μιὰ ἄγνωστη ἐμπειρία. Κανεὶς δὲν ἔχει ἐμπειρία τοῦ θανάτου του. Κανεὶς δὲν «ἔζησε» τὸ βιολογικό του θάνατο, γιὰ νὰ μᾶς πεῖ τί σημαίνει αὐτό. Κανεὶς δὲν μᾶς εἶπε τί βιώνει, ὅταν εἶναι νεκρός. Βέβαια, ὁ Χριστὸς καὶ τὰ χαρισματικὰ μέλη τοῦ Σώματός Του, οἱ Ἅγιοί Του, φανέρωσαν τὴν ἀντίπερα ὄχθη τῆς ζωῆς, τὴν πραγματικὴ καὶ ἄφθαρτη ζωὴ τῆς αἰωνιότητας μετὰ τὸ θάνατο.

Αὐτὴ ἡ βεβαιότητα, λοιπόν, εἶναι πίστη καὶ ἀποκάλυψη, εἶναι μιὰ ἄλλη διάσταση ὕπαρξης καὶ ζωῆς, ἡ ὁποία, ὅμως, ἂς μὴν ξεχνᾶμε, ὑπερβαίνει πολὺ τὴ γήινη ἐμπειρία μας. Ἐδῶ ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ καὶ ἡ ἐμπειρία τῆς Ἐκκλησίας εἶναι τὰ μοναδικὰ σημεῖα στήριξης τῆς ὕπαρξής μας, ποὺ ἀποκαλύπτουν τὸ θαῦμα τῆς Ἀνάστασης καὶ ὑποδηλώνουν τὸ μυστήριο τῆς αἰωνιότητας. Χωρὶς αὐτά, καμία λογικὴ καὶ καμία ἐπιστήμη, καμία φιλοσοφία καὶ καμία γνώση, καμία δύναμη τοῦ ἑαυτοῦ μας καὶ τοῦ κόσμου τούτου δὲν μπορεῖ νὰ φωτίσει τὰ σκοτάδια καὶ νὰ διαλύσει τὰ ἀδιέξοδά μας. Μόνο ἡ ἀποκάλυψη τοῦ Θεοῦ ποὺ γίνεται πίστη τοῦ ἄνθρωπου εἶναι ἡ ἀπάντηση στὸ ὑπαρξιακό μας πρόβλημα. Αὐτὴ ἡ ἀλήθεια μᾶς λέει ὅτι ὁ θάνατος δὲν εἶναι πλέον τέρμα, ἀλλὰ ἔγινε ἐν Χριστῷ πέρασμα καὶ μετάβαση στὴν αἰωνιότητα. Μοιάζει νὰ εἶναι μιὰ ἄλλου εἴδους γέννηση στὴν ὄντως ζωή.

Ἡ ζωὴ ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὸ θάνατο

Ὁ θάνατος δὲν εἶναι κάτι ποὺ θὰ ἔλθει τὴν τελευταία μέρα τῆς ἐπίγειας ζωῆς μας, ἀλλὰ κάτι ποὺ ἀντιμετωπίζουμε καθημερινά. Ὁ τρόπος ποὺ ζοῦμε ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὸν τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο βλέπουμε τὸ θάνατο. Ἡ σχέση μας μὲ τὸ θάνατο διαδραματίζει καθοριστικὸ ρόλο στὸν τρόπο τῆς ζωῆς μας, σὲ αὐτὸ ποὺ ὀνομάζουμε κοσμοθεωρία, δηλαδὴ τὸν τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο ἀντιλαμβανόμαστε τὴ σχέση μας μὲ τὸν ἑαυτό μας καὶ τὸν Θεό, τὸν κόσμο καὶ τὴ ζωή. Ἂν ὁ ἄνθρωπος δεχθεῖ ὅτι ὁ θάνατος εἶναι διάλυση καὶ ἀποσύνθεση καὶ ἀφανισμός, τότε ὁδηγεῖται στὴν ἀπόγνωση καὶ τὸ κενό. Μέσα στὸν παραλογισμὸ ὅτι ζεῖ γιὰ νὰ πεθάνει, δὲν ἔχει ἄλλη ἐπιλογή, παρὰ τὸ «φάγωμεν, πίωμεν, αὔριον γὰρ ἀποθνήσκομεν». Ὁ ἄνθρωπος γίνεται ὑλιστής, ἰδιοτελὴς καὶ κυνικός, ὅπως ἐπιβεβαιώνει ἡ καθημερινή μας πείρα. Ἐδῶ ἡ πίστη εἶναι περιττὴ καὶ γραφική, ἐδῶ ἡ ἠθικὴ παραμερίζεται καὶ ἡ ἁμαρτία γελοιοποιεῖται. Ὁ χῶρος τοῦ πνεύματος μικραίνει ἐπικίνδυνα καὶ ἐξαφανίζεται. Τὸ σῶμα καὶ οἱ αἰσθήσεις, ἡ ὕλη καὶ οἱ ποικίλες ἀνάγκες της ἀπολυτοποιοῦνται. Τότε ὁ ἄνθρωπος πρέπει νὰ βιαστεῖ, γιὰ νὰ προλάβει νὰ χαρεῖ τὶς ἀπολαύσεις τῆς ζωῆς. Ἡ ἀγωνία τοῦ τέλους ποὺ ἔρχεται καὶ διαλύει τὰ πάντα σκιάζει τὴν ὕπαρξή του. Καὶ μετὰ τὸ θάνατο, δὲν ὑπάρχει τίποτα. Αὐτὴ εἶναι ρίζα τοῦ μηδενισμοῦ σὲ ὅλη τὴ γυμνότητά του. Ὅμως, εὐτυχῶς γιὰ ἐμᾶς τοὺς πιστούς, ἡ ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἡ ἐκμηδένιση τοῦ θανάτου καὶ ἡ πηγὴ τῆς ζωῆς πέρα ἀπὸ τὸν τάφο. Ὁ λόγος τοῦ Εὐαγγελίου μᾶς ὑποδεικνύει μιὰ ζωὴ μὲ νόημα καὶ πληρότητα, μᾶς ὑπόσχεται καὶ μᾶς ἐγγυᾶται τὸ «περισσόν τῆς ζωῆς», τὸ περίσσευμά της καὶ τὴ συνέχειά της στὴν αἰωνιότητα.

Ἀγαπητοὶ ἀδελφοί, ἡ παροῦσα ζωὴ δὲν εἶναι καταπίεση, γιὰ νὰ ὑποτιμήσουμε καὶ νὰ ἀρνηθοῦμε αὐτὸ τὸν κόσμο καὶ νὰ θελήσουμε ἕναν ἄλλον, ποὺ δὲν γνωρίσαμε. Δὲν εἶναι μιζέρια καὶ περιφρόνηση κάθε ὀμορφιᾶς καὶ χαρᾶς, ὅπως συχνὰ τὴν παραμορφώνουμε. Εἶναι ἀγώνας γιὰ ἀλήθεια, πίστη, ἀγάπη καὶ ἐλπίδα. Εἶναι σχέση καὶ κοινωνία μὲ τὸν θεὸ καὶ τὸν ἄνθρωπο. Μιὰ τέτοια ζωὴ ὑπερφαλαγγίζει τὸ φράγμα τοῦ θανάτου καί, τότε, ὄχι μόνο οἱ χαρὲς καὶ οἱ ὀμορφιὲς τῆς ζωῆς, ἀλλὰ ἀκόμη καὶ αὐτὲς οἱ λύπες καὶ τὰ δάκρυά της μεταμορφώνονται λυτρωτικά. Ὅσοι ἀπὸ ἐμᾶς ἔτσι βλέπουμε τὴ ζωὴ μποροῦμε ἐν Χριστῷ νὰ βιώσουμε τὸ θάνατο σὰν ὕπνο ποὺ θὰ μᾶς ξυπνήσει στὴν κοινὴ ἀνάσταση. Ἀμήν.

Το κενόδοξο ντύσιμο των ανθρώπων - Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς

Στην εποχή μας το κενόδοξο ντύσιμο των ανθρώπων είναι φαινόμενο με ιδιαίτερη έξαρση. Αυτός που δεν έχει κάτι άλλο για να καμαρώσει, καυχιέται για το ντύσιμό του. Όμως ο άνθρωπος που έχει κάτι πολυτιμότερο από τα ρούχα για να καμαρώσει, δεν γίνεται υπερήφανος. Όπως το χρυσάφι δεν βρίσκεται στην επιφάνεια της γης, έτσι και η πνευματική αξία ενός ανθρώπου δεν προβάλλεται εξωτερικά. Λέγεται πως, κάποτε, κάποιος διακεκριμένος φιλόσοφος είδε ένα νέο άνδρα που καυχιόταν για την αμφίεσή του. Τον πλησίασε λοιπόν ο φιλόσοφος και του ψιθύρισε στ’ αυτί: «Την ίδια προβιά φορούσε προηγουμένως ένα κριάρι• κι όμως κριάρι παρέμεινε!». Το να είσαι χριστιανός και να καυχιέσαι για τα ρούχα σου είναι πιο παράλογο και απ’ το να είσαι αυτοκράτορας και να υπερηφανεύεσαι για τη σκόνη κάτω απ’ τα πόδια σου. Τον άγιο Αρσένιο, όσον καιρό ήταν ενδεδυμένος χρυσοποίκιλτη φορεσιά στη βασιλική αυλή, ουδείς τον αποκαλούσε Μεγάλο! Επονομάστηκε Μέγας μόνον όταν με αυταπάρνηση παραδόθηκε απολύτως στο θέλημα του Θεού ντυμένος με κουρέλια.
Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς

Συναξαριστής 6 Νοεμβρίου 2011

Ὁ Ἅγιος Παῦλος ὁ Ὁμολογητὴς καὶ Ἱερομάρτυρας Ἀρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως

Γεννήθηκε στὴ Θεσσαλονίκη, στὶς ἀρχὲς τοῦ 4ου αἰῶνα μ.Χ.

Ἔγινε διάκονος στὴν Ἐκκλησία τῆς Κωνσταντινουπόλεως καὶ γραμματέας τοῦ Πατριάρχη Ἀλεξάνδρου. Ὅταν πέθανε ὁ Ἀλέξανδρος, Πατριάχης ἐξελέγη -τὸ 340- ὁ Παῦλος. Ἡ χειροτονία του ἔγινε ἐν ἀγνοίᾳ τοῦ ἀρειανόφιλου αὐτοκράτορα Κωνσταντίου, ποὺ ἔλειπε τότε στὴν Ἀντιόχεια.

Ὅταν ὁ Κωνστάντιος ἐπέστρεψε στὴν Πόλη, ἐξεδίωξε ἀπὸ τὸ θρόνο τὸν Παῦλο καὶ ἀντ᾿ αὐτοῦ τοποθέτησε τὸν ἀρειανιστὴ Εὐσέβειο Νικομήδειας. Τότε ὁ Παῦλος πῆγε στὴ Ῥώμη, ὅπου ἦταν ἐξόριστος ὁ Μέγας Ἀθανάσιος. Ἔπειτα, μὲ τὴν ἐπέμβαση τοῦ πάπα Ῥώμης Ἰουλίου, οἱ ἐξόριστοι ἀνέκτησαν τοὺς θρόνους τους. Ἀλλὰ καὶ πάλι, μὲ ἐνέργειες τῶν Ἀρειανῶν, ὁ Παῦλος ἐκδιώκεται ἀπὸ τὸ θρόνο. Κατόπιν καὶ πάλι, μὲ ἀπειλὲς τοῦ Κώνσταντα στὸν ἀδελφό του Κωνστάντιο, ὁ Παῦλος ἐπανέρχεται στὸ θρόνο του, καὶ γιὰ τρία χρόνια ἀδιάλειπτα ἐργάζεται γιὰ τὴν Ὀρθοδοξία.

Ὅμως, μετὰ τὸ θάνατο τοῦ Κώνσταντα, ὁ Κωνστάντιος ἐξόρισε καὶ πάλι τὸν Παῦλο στὴν Κουκουσὸ τῆς Ἀρμενίας, ὅπου μὲ πανουργία οἱ Ἀρειανοὶ τὸν ἔπνιξαν μὲ τὸ ἴδιο του τὸ ὠμοφόριο. Ἔτσι, ὁ μέγας αὐτὸς Ὁμολογητής, μέσα σὲ ταλαιπωρίες καὶ βάσανα, παρέδωσε τὴν ψυχή του στὸ Χριστό, χωρὶς νὰ καμφθεῖ.

Καὶ τήρησε ἀπόλυτα τὴν ἐντολὴ τῆς Ἁγίας Γραφῆς, ποὺ λέει, «κρατῶμεν τῆς ὁμολογίας», ἂς κρατᾶμε, δηλαδή, καλὰ τὴν ὁμολογία τῆς πίστης μας πρὸς τὸ Χριστό.

Ἀπολυτίκιον
Ἦχος γ’. Αὐτόμελον.
Θείας πίστεως ὁμολογία, ἄλλον Παῦλόν σε τῇ Ἐκκλησίᾳ, ζηλωτὴν ἐν ἱερεῦσιν ἀνέδειξε· συνεκβοᾷ σοι καὶ Ἄβελ πρὸς Κύριον, καὶ Ζαχαρίου τὸ αἷμα τὸ δίκαιον. Πάτερ Ὅσιε, Χριστὸν τὸν Θεὸν ἱκέτευε, δωρήσασθαι ἡμῖν τὸ μέγα ἔλεος.

Κοντάκιον
Ἦχος β’. Τὰ ἄνω ζητῶν.
Ἀστράψας ἐν γῇ, ὡς ἄστρον οὐρανόφωτον, τὴν καθολικήν, φωτίζεις Ἐκκλησίαν νῦν, ὑπὲρ ἧς καὶ ἤθλησας, τὴν ψυχήν σου Παῦλε προθέμενος, καὶ ὡς Ζαχαρίου καὶ Ἀβελ τρανῶς, βοᾷ σου τὸ αἷμα πρὸς Κύριον.

Ὁ Οἶκος
Ὁμολογίας στύλος ὑπάρχεις, καὶ ὁμώνυμος Παύλου τοῦ φωστῆρος τῆς γῆς, ὁμότροπός τε καὶ σύναθλος, τὰ στίγματα τοῦ Ἰησοῦ βαστάζων ἐν τῷ σώματι, Παῦλε ἰερομύστα· καὶ ἐν αὐτοὶς ἐντρυφῶν, καὶ καυχώμενος πάντοτε, ἐνώπιον βασιλέων κακοδόξων ὤφθης ἱστάμενος, καὶ μὴ πτοούμενος, μᾶλλον δὲ δυναμούμενος. Ὅθεν τρανώτερον βοᾷ σου τὸ αἷμα πρὸς Κύριον.

Κάθισμα
Ἦχος πλ. δ’. Τὴν Σοφίαν.
Ὡς τοῦ σκεύους ὑπάρχων τῆς ἐκλογῆς, καὶ ὁμώνυμος Πάτερ καὶ μιμητής, κινδύνους ὑπέμεινας, καὶ διωγμοὺς ὑπὲρ πίστεως, καὶ ὡς αὐτὸς τὴν Ῥώμην, κατέλαβες Ὅσιε, πανταχοῦ κηρύσσων, Τριάδος τὸ ὁμότιμον· ὅθεν καὶ τὸν δρόμον, ἐν Ἀρμενίᾳ τελέσας, ἀξίως ἀπείληφας, ἐκ Κυρίου τὸν στέφανον, καταισχύνας τὸν Ἄρειον· Πρέσβευε Χριστῷ τῷ Θεῷ, τῶν πταισμάτων ἄφεσιν δωρήσασθαι, τοῖς ἑορτάζουσι πόθῳ, τὴν ἁγίαν μνήμην σου.

Τῇ αὑτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τῆς μετὰ φιλανθρωπίας κατενεχθείσης κόνεως ἐπὶ Λέοντος τοῦ Μεγάλου

Λεπτομέρειες βλέπε στὸν «Μέγα Συναξαριστή» τοῦ Ματθαίου Λαγγῆ τόμος ΙΑ´, σελίδα 171, ἔκδοση 1993.

Ὁ Ὅσιος Λουκᾶς

Ξένος πρὸς τὶς μάταιες κλήσεις καὶ ἐπιθυμίες, καταγινόταν ἥσυχα μὲ τὴν ἐργασία του καὶ τὸν ὑπόλοιπο καιρὸ χρησιμοποιοῦσε γιὰ λογικὴ ἀνάπαυση, μελέτη καὶ ἀγάπη πρὸς τὸν πλησίον του.

Ὁ Ὅσιος Λουκᾶς ἦταν ἀπὸ τὸ Ταυρομένιο τῆς Σικελίας καὶ ἀπὸ μικρὸ παιδὶ διακρινόταν γιὰ τὴν ζωντανὴ εὐσέβειά του. Ἀπὸ τὸν ἱδρώτα του ἔδινε στοὺς φτωχοὺς καὶ πολλὲς φορὲς ἀγρύπνησε κοντὰ στὰ κρεβάτια δυστυχισμένων, ποὺ χωρὶς οἰκογένεια περνοῦσαν τὴν ἀσθένεια μέσα στὴ θλίψη καὶ τὴν μόνωση.

Οἱ γονεῖς του θέλησαν νὰ τὸν παντρέψουν, ἀλλ᾿ ὁ Λουκᾶς δὲν δέχτηκε. Δὲν περιφρονῶ, ἔλεγε τὸν γάμο, ἀφοῦ τόσο τὸν τίμησε ὁ Κύριός μας καὶ ἡ Ἐκκλησία. Ἀλλ᾿ εἶναι τάχα ἀνάγκη νὰ παντρευτοῦμε ὅλοι; Ὑπάρχουν τόσες διακονίες πρὸς τὸν πλησίον, ποὺ μπορεῖ νὰ ἐκτελεῖ ὁ ἄγαμος μὲ περισσότερη εὐκολία. Ἐπίσης εἶναι ὑποχρεωτικὸ νὰ ἀποκτήσει κανεὶς παιδιά; Καὶ μήπως τάχα δὲν εἶναι ἱερὸ καὶ ὡραῖο νὰ δώσει κανεὶς ψωμὶ καὶ νὰ φέρει κάποια ἀκτίνα παρηγοριᾶς στὶς καρδιὲς ἀπόρων ὀρφανῶν;

Ἀργότερα ὁ Λουκᾶς ἔγινε μοναχὸς καὶ ἀσκήτευε σὲ κάποια τοποθεσία τῆς Αἴτνας. Στὴ συνέχεια ταξίδεψε στὸ Βυζάντιο, ὅπου ὑπῆρχαν τόσοι θησαυροὶ τῆς Ἐκκλησίας. Τελικὰ τὸν τράβηξε ἡ Κόρινθος, ὅπου δίδασκε καὶ οἰκοδομοῦσε μὲ τὶς εὐσεβεῖς ὁμιλίες του καὶ τὶς πατρικὲς συμβουλές του. Ἐκεῖ ἐπίσης τὸν βρῆκε καὶ ὁ εἰρηνικὸς θάνατος τοῦ δικαίου.

Ὁ Ὅσιος Νίκανδρος

Μαρτύρησε, ἀφοῦ θανατώθηκε μὲ μαχαῖρι.

Ὁ Ὅσιος Παῦλος ὁ διὰ Χριστὸν σαλὸς (τρελός)

Δὲν γνωρίζουμε πὼς ἀπεβίωσε. Ξέρουμε μόνο ὅτι ἦταν ἀπὸ τὴν Κόρινθο καὶ ὅτι ἔγινε σημειοφόρος.

Ὁ Ὅσιος Ἀγάπιος ὁ πρεσβύτερος

Κατὰ κόσμον Ἀσημάκης Λεονάρδος, γνωστὸς ὡς Ἀγάπιος ὁ πρεσβύτερος. Διαπρεπὴς λόγιος καὶ ἐκκλησιαστικὸς συγγραφέας (Δημητσάνα, 1740-Ἄργος, 1812).

Ὁ νεαρὸς Ἀσημάκης ἔμαθε τὰ πρῶτα του γράμματα στὴν ἰδιαίτερη πατρίδα του - πιθανῶς στὴ σχολὴ Φιλοσόφου, ποὺ βρισκόταν κοντὰ στὴ Δημητσάνα - καὶ ἀργότερα στὴν Τρίπολη, ὅπου ἄκουσε τὰ μαθήματα τοῦ ἱεροδιδάσκαλου Παρθενίου.

Τὸ 1759, σὲ ἡλικία 19 ἐτῶν, ἀναχώρησε γιὰ τὴν Κωνσταντινούπολη μὲ ἀντικειμενικὸ σκοπὸ τοῦ ταξιδιοῦ του τὸ Ἅγιον Ὄρος, ὅπου δίδασκε τότε ὁ Εὐγένιος Βούλγαρης. Τελικὰ ὅμως κατέληξε στὴ Σμύρνη, ὅπου σπούδασε στὴν τότε Εὐαγγελικὴ Σχολὴ τῆς ἰωνικῆς μεγαλουπόλεως. Ἔκαρη μοναχὸς καὶ πῆρε τὸ ἱερατικὸ ὄνομα Ἀγάπιος.

Ἵδρυσε τὸ 1764 μαζὶ μὲ τὸν συμπατριώτη του λόγιο ἱερομόναχο Γεράσιμο Γοῦνα, τὴν σχολὴ τῆς Δημητσάνας, ποὺ κατὰ τὴν πρώτη περίοδο τῆς λειτούργησε ὡς τὸ 1770.

Τὸ ἔτος αὐτὸ ξέσπασαν στὴν Πελοπόννησο μεγάλοι διωγμοὶ καὶ ἄγρια τρομοκρατία ὡς ἀντίποινα γιὰ τὴν συμμετοχὴ τῶν ἑλληνικῶν πληθυσμῶν στὸ κίνημα τοῦ Ὀρλόφ. Στίφη Ἀλβανῶν διέτρεχαν τὸν Μοριά, λεηλατῶντας καὶ ἐρημώνοντας τὴν χώρα. Ἀνάμεσα στὶς πόλεις ποὺ καταστράφηκαν τότε ἦταν καὶ ἡ Δημητσάνα.

Ἡ σχολή της ἔκλεισε καὶ ὁ Ἀγάπιος κατέφυγε στὴ Ζάκυνθο, ἐνῷ ὁ Γεράσιμος στὴ Σμύρνη. Ἀπὸ τὴν Ζάκυνθο ὁ Ἀγάπιος πέρασε στὴν Πάργα, ὅπου καὶ δίδαξε.

Τὸ 1780, ὅταν στὴν Πελοπόννησο ἀποκαταστάθηκε σχετικὴ ἠρεμία, ἐπέστρεψε στὴ Δημητσάνα καὶ ἀνέλαβε πάλι τὰ διδακτικά του καθήκοντα στὴν ἀνασυσταθεῖσα σχολή της. Τὸν ἑπόμενο χρόνο τὸν κάλεσαν νὰ ἀναλάβει τὴν διεύθυνση τῆς Εὐαγγελικῆς Σχολῆς. Ἀλλὰ καὶ στὴν θέση αὐτὴ δὲν παρέμεινε γιὰ μεγάλο χρονικὸ διάστημα.

Μεταξὺ 1783-1786 ἐπισκέφθηκε τοὺς Ἁγίους τόπους καὶ ἀπὸ τότε πῆρε καὶ τὴν προσωνυμία Χατζη-Ἀγάπιος. Ἔκτοτε τὸ ἱεραποστολικὸ ἔργο ἔγινε ὁ κύριος σκοπὸς τῆς ζωῆς του.

Ἐπισκέφθηκε κατὰ καιροὺς τὴν Θεσσαλία, Μακεδονία, Θρᾴκη, τὸ Ἅγιον Ὄρος, τὴν Μ. Ἀσία, Παλαιστίνη, Ἀραβία, Αἴγυπτο, Ἤπειρο, Πελοπόννησο καὶ νησιά.

Τὸ 1812 ἐπέστρεψε στὴ σχολὴ τῆς γενέτειράς του, ἔπειτα ἀποσύρθηκε στὸ Ἄργος, ὅπου καὶ πέθανε.

Ὁ Ἅγιος Δημητριανός ἐπίσκοπος Κηθηρίας Κύπρου
undefined

Ἄγνωστος στοὺς Συναξαριστές, γνωστὸς ὅμως στὴν ἐκκλησία τῆς Κύπρου σὰν ἐπίσκοπος Κηθηρίας (ἢ Κυθραίων ἢ Χυτρῶν).

Ἔζησε στὰ χρόνια τοῦ βασιλιᾶ Θεοφίλου τοῦ εἰκονομάχου (829-843) καὶ γεννήθηκε στὸ χωριὸ Συκὰ τῆς Κυθρίας.

Ἔγινε μοναχὸς καὶ ἔπειτα πρεσβύτερος ἀπὸ τὸν ἐπίσκοπο Χυτρῶν Εὐστάθιο, ποὺ τὸν διαδέχτηκε στὸ θρόνο. Ὁ Δημητριανὸς συμμετεῖχε τῆς αἰχμαλωσίας τοῦ ποιμνίου του ἀπὸ τοὺς Αἰγυπτίους καὶ κατόπιν ἐπέστρεψε μ᾿ αὐτὸ στὴν Κύπρο, ὅπου ὁσιακὰ ἀφοῦ ἔζησε, πέθανε σὲ βαθιὰ γεράματα.

Οἱ Ὅσιοι Βαρλαάμ «ὁ ἐν Χουτινῇ» καὶ Λουκᾶς «ὁ ἐν Σπηλαίῳ» (Ρῶσοι)

Ὁ Ἅγιος Iltud (Οὐαλλός)

Λεπτομέρειες γιὰ τὴ ζωὴ αὐτοῦ τοῦ ἁγίου τῆς ὀρθοδοξίας, μπορεῖ νὰ βρεῖ ὁ ἀναγνώστης στὸ βιβλίο «Οἱ Ἅγιοι τῶν Βρεττανικῶν Νήσων», τοῦ Χριστόφορου Κων. Κομμοδάτου, ἐπισκόπου Τελμησσοῦ, Ἀθῆναι 1985.

Πες το μ' ένα σκίτσο γιατί χανόμαστε!

Η καρέκλα μουυυυυυ!!!


ισχύς τους η απάτη!...


undefined
Το καθεστώς της απάτης συνεχίζεται!…
Η πολιτική έπρεπε να είναι η τέχνη και η επιστήμη της αλήθειας και του δίκιου.
Και οι τωρινοί πολιτικάντηδες του χειρίστου είδους την κατάντησαν καθεστώς απάτης και ληστείας.Έτσι ώστε να εξυπηρετούνται οι σκοποί και τα συμφέροντα τα δικά τους και των πατρώνων τους τοκογλύφων.
Έβαλαν-προεκλογικά-οι απατεώνες, προκειμένου να εξαπατήσουν το λαό, το δίλημμα «σοσιαλισμός ή βαρβαρότητα». Και επέβαλαν σε βάρος του οι αδίστακτοι το δολοφονικό καθεστώς της χείριστης νομικής, αστυνομικής και οικονομικής βαρβαρότητας.
Και, όταν διαπίστωσαν ότι η βαρβαρότητά τους δεν μπορούσε να αναχαιτίσει τη δίκαιη οργή και την ιερή αγανάκτηση του λαού προσέφυγαν στην απάτη του δημοψηφίσματος. Προκειμένου να τον παγιδεύσουν και να τον αναγκάσουν να σκύψει και να γονατίσει μπροστά στην κατοχική τους ιταμότητα.
Για να υπαναχωρήσουν, στη συνέχεια, στην απάτη μιας μεταβατικής (συναινετικής, κλπ), τάχα, διακυβέρνησης, προκειμένου να κερδίσουν χρόνο και να συνεχίσουν το ληστρικό τους καθεστώς.
Διακυβέρνηση, που απέρριψαν ομοθυμαδόν όλα τα υπόλοιπα κόμματα. Ακόμη και εκείνα, που, σε τελική ανάλυση, συμπορεύονται με το τοκογλυφικό καθεστώς του μνημονίου και των δανειακών συμβάσεων. Επειδή, προφανώς, έμειναν κατάπληκτοι μπροστά το σήριαλ και το όργιο του χειμάρρου ακατάσχετης συρροής απατών.
Ιδιαίτερα μάλιστα, όταν όλα φωνάζουν ότι η μοναδική διέξοδος, στην προκειμένη περίπτωση, είναι οι εκλογές.
Διέξοδο, που οι αρχιτέκτονες του αδιεξόδου χαρακτηρίζουν καταστροφική. Προφανώς για τα συμφέροντα τα δικά τους και των τοκογλύφων…
Κι έτσι το γαϊτανάκι της νομικής οικονομικής και αστυνομικής βαρβαρότητας και απάτης συνεχίζεται και διαιωνίζεται.
Πάντοτε καταστροφικό για την Ελλάδα και εξολοθρευτικό για τους Έλληνες…
παπα-Ηλίας

ΜΗ ΣΤΕΝΑΧΩΡΙΕΣΤΕ!

ΜΗ ΣΤΕΝΑΧΩΡΙΕΣΤΕ! ΒΡΙΣΚΟΜΑΣΤΕ ΣΕ ΑΞΙΑ ΧΕΡΙΑ! ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ! ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ!




undefined
undefined

Η ΕΛΛΑΔΑ Η ΙΣΧΥΡΟΤΕΡΑ ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ "MONEY WEEK"





Ανατρεπτικό άρθρο αναφορικά με την κρίση χρέους της Ελλάδας έχει κάνει πάταγο στις Ηνωμένες Πολιτείες, υποστηρίζοντας πως η χώρα μας είναι αυτή τη στιγμή η ισχυρότερη χώρα του κόσμου...«Μήπως η Ελλάδα είναι η ισχυρότερη χώρα του κόσμου;» αναρωτιέται στο MoneyWeek η Μέριν Σόμερσετ Βεμπ δίνοντας μια διαφορετική οπτική από αυτή που είχαμε συνηθίσει. «Η Ελλάδα είναι πανίσχυρη. Όλος ο κόσμος υποθέτει ότι η Γερμανία έχει τη δύναμη και παρακολουθεί με ενδιαφέρον συνήθως τι είναι διατεθειμένη να δώσει η Γερμανία αντί να προσέξει τι είναι διατεθειμένη η Ελλάδα να δεχθεί».

Η βασική υπόθεση σύμφωνα με τη Σόμερσετ Βεμπ, ήταν ότι η Γερμανία έχει τη δύναμη. «Η στάση της Ελλάδας όμως έδειξε ότι δεν είναι έτσι τα πράγματα», ισχυρίζεται. «Αν οι Έλληνες αποφασίσουν ότι δεν θέλουν να εγκρίνουν τα μέτρα και αποχωρήσουν από την ευρωζώνη, αυτό θα είναι game over για το ευρώ, την Ευρώπη και την εξαγωγική πολιτική της Γερμανίας».
«Είναι καιρός για όλους να αρχίσουν να είναι πιο ευγενικοί με την Ελλάδα. Πρόσφατα ένα μέλος του κυβερνητικού συνασπισμού της Άγκελα Μέρκελ δήλωσε οργισμένος με την απόφαση για δημοψήφισμα, λέγοντας πως οι άλλες χώρες κάνουν θυσίες για να πληρώσουν τις δεκαετίες ελληνικής κακοδιαχείρισης. Κατά τη γνώμη μου αν δεν προετοιμαστούν κατάλληλα θα πρέπει να κάνουν και άλλες», προσέθεσε δηκτικά.

Το άρθρο προκάλεσε τόσο μεγάλη εντύπωση στις Ηνωμένες Πολιτείες, που ο αρχισυντάκτης του CNBC Τζόν Κάρνεϊ, εκτός του ότι το αναπαρήγαγε, προσέθεσε πως δεν πρέπει να ακούμε τις Κασσάνδρες και τα σενάρια τρόμου για το χρέος της Ελλάδας.

«Η Ελλάδα δε θα παραμείνει εκτός αγορών σε περίπτωση αναδιάρθρωσης για τον απλούστατο λόγο ότι είναι ήδη εκτός αγορών. Αλλά μετά από μια αναδιάρθρωση η Ελλάδα θα έχει έναν από τους πλέον υγιείς ισολογισμούς στην Ευρώπη. Το μόνο που θα κάνει είναι να βελτιώσει τη θέση της. Σαφώς κάποιοι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί δεν θα θέλουν να δανείσουν μια χώρα που πτώχευσε πρόσφατα. Υπάρχουν όμως τόσοι άλλοι που θα δάνειζαν μια χώρα με καθαρό ισολογισμό, ακριβώς γιατί η περίπτωση νέας χρεοκοπίας είναι απίθανη στο κοντινό μέλλον».

«Η εκδίκηση άλλωστε, δεν είναι οικονομική στρατηγική», καταλήγει με νόημα ο Κάρνεϊ.

Που είσαι, Χριστόδουλε ; Σε “έφαγαν” για να μπορέσουν να φέρουν την Ελλάδα σε αυτό το χάλι…

 
 
 
 
undefinedέφυγες νωρίς ή μάλλον σε “έστειλαν” νωρίς, όπως και τον Τάσο τον Παπαδόπουλο. Ήξεραν ότι εσύ θα μιλούσες. Δεν υπολόγιζες πολιτικούς και διαπλεκόμενους. Αν ήσουν εσύ σήμερα, αυτοί θα ήταν αλλού, φευγάτοι με ελικόπτερα και αεροπλάνα.
Ήξεραν, τα σχεδίαζαν, ήθελαν να ταπεινώσουν και να εξοντώσουν οικονομικά το 95% των Ελλήνων Ορθοδόξων Χριστιανών. Να τους οδηγήσουν στην απελπισία και στην απόγνωση. Στην ανεργία και στη φτώχεια.
Αν ήσουν εσύ, σήμερα αυτοί που μαυρίζουν τη ψυχή των πνευματικών παιδιών της Εκκλησίας μας, αλλά και όλου του ελληνικού λαού, θα είχαν καταρρεύσει, παρά τις πλάτες των γνωστών-άγνωστων “παρακρατικών” της Νέας Τάξης που έχουν εισχωρήσει σε ΜΜΕ, σε Πανεπιστήμια, στη πολιτική, στους δήμους και προσπαθούν να μειώσουν την πίστη των Ελλήνων, την αγάπη τους στον Τριαδικό Θεό, να γκρεμίσουν την αγάπη του για την Εκκλησία ως Σώμα Χριστού, παρατεινόμενο εις τους αιώνες.
Προσπάθησαν να μας διαλύσουν με αιρέσεις και παραθρησκείες και ψευτοθρησκείες, με την αθεϊα και τον πολυθεϊσμό, με την υπερκατανάλωση και τις απολαύσεις και τις ηδονές, αλλά μέσα του ο κόσμος ποτέ δεν έχασε την εμπιστοσύνη στο Θεό, στην Εκκλησία, στη Παναγιά μας, στους Αγίους.
Και έβαλαν μπροστά το σχέδιο της οικονομικής εξόντωσης των Ελλήνων και των παιδιών τους, την αλβανοποίηση της Ελληνικής κοινωνίας με όρους εποχή Χότζα, ώστε να εξοντώσουν τη νέα γενιά του Ελληνικού Έθνους και να στείλουν τα παιδιά μας μετανάστες και υπαλλήλους πολυεθνικών με μισθούς πείνας και εξαθλίωσης !
Αυτοί που σε “έφαγαν” είναι οι ίδιοι που έφαγαν το δημόσιο χρήμα εδώ και 30 χρόνια, σε Χρηματιστήρια και Ολυμπιάδες και κάθε είδους δημόσιο έργα, μίζες και τοξικά ομόλογα, και έκαναν περιουσίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έφαγαν, έφαγαν, έφαγαν και τώρα “νοιάζονται” να μας σώσουν , κλέβοντας μισθούς, συντάξεις, αποταμιεύσεις, τα χρήματα των ασφαλιστικών ταμείων του Ελληνικού λαού !
Αυτοί που σε “έφαγαν” είναι οι ίδιοι που μας επιστρέφουν στον εργασιακό Μεσαίωνα, καταργώντας όλα τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα, είναι οι ίδιοι που οδήγησαν χιλιάδες ανθρώπους στην ανεργία, είναι οι ίδιοι που σήμερα, ωμά και στυγνά, ζητούν και άλλο ΑΙΜΑ Ελλήνων, εφεδρείες, απολύσεις και χίλια μύρια όσα, οδηγώντας το 95% του Ελληνικού λαού στην απόλυτη εξαθλίωση, ενώ οι ίδιοι θα ζουν πλουσιοπάροχα, με παχυλούς μισθούς, με αμέτρητες – φανερές και κρυφές- καταθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, με δεκάδες ακίνητα ( ενώ η μέση ελληνική οικογένεια κινδυνεύει να χάσει τα 1-2 σπίτια που έχει γιατί δεν θα μπορεί να πληρώσει τους αβάσταχτους φόρους ) !
Αυτοί που σε “έφαγαν” απειλούν και εκβιάζουν χιλιάδες Ελληνικές Οικογένειες και έχουν στοχοποιήσει τα παιδιά των Ελληνικών Οικογενειών, ειδικά των Τρίτεκνων και Πολύτεκνων οικογενειών, που είναι τα παιδιά της Ορθόδοξης Εκκλησίας, τα πνευματικά σου και πνευματικά παιδιά Επισκόπων, ιερέων, μοναχών, βάζοντας μεγάλα βάρη στη πλάτη τους. Ο Ηρώδης και η Μήδεια μπροστά τους μοιάζουν με “αγγελάκια”…
Αυτοί που σε “έφαγαν” είναι οι ίδιοι που με την οικονομική κρίση οδήγησαν εκατοντάδες ανθρώπους στην αυτοκτονία ( τουλάχιστον τα επίσημα στοιχεία ), ενώ δεν είναι καταγεγραμμένες οι στατιστικές για άλλους ξαφνικούς θανάτους ( καρδιακά, εγκεφαλικά, καρκίνοι ) που οφείλονται στην οικονομική υποδούλωση της Ελλάδας στο ΔΝΤ και στο μνημόνιο !
Αυτοί που σε “έφαγαν” και σε πολέμησαν λυσσαλέα κοιμούνται ήσυχοι και μας ειρωνεύονται και μας κοροϊδεύουν κάθε μέρα την ίδια ώρα που συνάνθρωποί τους δεν έχουν να πληρώσουν ούτε τα βασικά έξοδα, ούτε τα φάρμακα, ούτε το φαγητό τους και τρέχουν στα συσσίτια της Εκκλησίας και των δήμων !
Αυτοί που σε “έφαγαν” είναι εκείνοι που έχουν διαλύσει τη νεολαία οδηγώντας την στην αποχαύνωση των ριάλιτυ σόου, στα ναρκωτικά, στα ψυχοναρκωτικά, στον αλκοολισμό, στα σεξουαλικώς μεταδιδόδενα νοσήματα, στο πνευματικό και σωματικό θάνατο. Εσύ τους έλεγες την Αλήθεια, εσύ τους έδειχνες την Αλήθεια, τον Ιησού Χριστό, εκείνοι τους κατέστρεψαν, σωματικά και πνευματικά, και συνεχίζουν το έργο τους…
Αν ήσουν εσύ, φαντάζομαι, θα είχες δώσει εντολή σε όλες τις ενορίες να καταγράψουν τις οικογένειες των ενοριτών που είναι άνεργοι, Πολύτεκνοι,Τρίτεκνοι, άνθρωποι με στεγαστικά δάνεια και χρέη, που έχουν οικονομικές υποχρεώσεις, οικογένειες που ένας από τους δύο συζύγους έχει αποβιώσει και ο άλλος δεν μπορεί να συντηρήσει τα παιδιά και θα είχες θέσει όλο το οικονομικό δυναμικό της Εκκλησίας στην επούλωση των άμεσων πληγών που φέρνει η οικονομική κρίση. Θα είχες, φαντάζομαι, δημιουργήσει δίκτυα αλληλοβοήθειας και αλληλεγγύης σε κάθε Μητρόπολη και ενορία, σε κάθε μοναστήρι και σε κάθε χριστιανική αδελφότητα.
Αλλά τώρα είσαι “απών” γιατί έτσι θέλησαν εκείνοι που νόμισαν και νομίζουν ότι σε “εξαφάνισαν”, για να μπορούν να ολοκληρώσουν τη λεηλασία του δημόσιου και ιδιωτικού πλούτου της Ελλάδας, να διαλύσουν την Ορθόδοξη Εκκλησία, τους Ορθόδοξους Χριστιανούς Έλληνες… ΔΕΝ ΘΑ ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΟΥΝ. ΤΟ ΠΙΣΤΕΥΟΥΜΕ, ΤΟ ΕΛΠΙΖΟΥΜΕ, ΤΟ ΜΠΟΡΟΥΜΕ…
Σε σένα που είσαι ελεύθερος από θεσμά του θανάτου, υψώνουμε φωνή παράκλησης και προσευχής : εσύ μαζί με όλους εκείνους που αγαπούσαν τον Ελληνισμό και βρίσκονται στη χορεία των Αγίων και Μαρτύρων και Νεομαρτύρων, να σηκώσετε τείχη προστατευτικά για τον δεινώς χειμαζόμενο Ορθόδοξο Χριστιανικό λαό, για τα πνευματικά σας παιδιά, που δοκιμάζουν “μεγάλη θλίψη” και πειρασμούς.
Παρακάλεσε την Παναγία Βοήθεια και Σκέπη να έρθει γρήγορα κοντά στα παιδιά σου. Να έρθει Γοργοεπήκοος και Φοβερά Προστασία για όλο τον Ελληνικό λαό, ώστε να αποτινάξει τα νύχια της Νέας Εποχής και Νέας Τάξης που τον συνθλίβου. Να έρθει, όπως τότε στα τείχη της Κωνσταντινούπολης, το 626 μΧ, ως Υπέρμαχος Στρατηγός και να βοηθήσει στις δύσκολες ώρες που βιώνουν όλοι οι Έλληνες. Να έρθει, ως Ελευθερώτρια, και να μας απαλλάξει από τους ανθρώπους εκείνους, που νυχθημερόν, δολοφονούν τους Έλληνες και τα παιδιά τους και “κοιμούνται” ήσυχοι, χωρίς τύψεις και ενοχές !
Παρακάλεσε τους Αγίους μας, να έρθουν κοντά και να στηρίξουν με τις μεσιτείες τους και τις προσευχές τους, τους Έλληνες. Παρακάλεσε τον εν Τριάδι Θεό να μην μας εγκαταλείψει αυτή τη δύσκολη ώρα, επειδή αφήσαμε την Ορθόδοξη Εκκλησία Του, τα Μυστήρια της, επειδή απομακρυνθήκαμε και ζούσαμε χωρίς Χριστό και προοπτική αιωνιότητας, χωρίς εξομολόγηση και Θεία Κοινωνία… Ας δείξει έλεος και ας μας καλέσει σε μετάνοια και προσευχή και νηστεία και να λυτρώσει τάχιστα εκ παντοίων κινδύνων και συμφορών, που απεργάζονται εδώ και 2 χρόνια οι Νεοεποχίτες Κυβερνώντες μας !
Χριστόδουλέ μας,
που είσαι να φωνάξεις για εμάς, να μας υπερασπιστείς,να υπερασπιστείς τις Τριτεκνες και Πολύτεκνες Οικογένειες, να διαλύσεις πολυνομοσχέδια και χαράτσια ; Που είσαι να φωνάξεις και να υπερασπιστείς την αξιοπρέπεια και την εθνική υπερηφάνεια των Ελλήνων ; Που είσαι για να κατακεραυνώνεις τα ασπόνδυλα που ψήφισαν τη θανατική μας καταδίκη μέσα στο Ελληνικό Κοινοβούλιο ; Που είσαι να μας προστατεύσεις από τους “ψεύτες και τους κλέφτες” ;
Εμείς υποσχόμαστε ότι θα αγωνιστούμε, με προσευχή και με υπομονή. Ο υπομείνας εις τέλος, ούτος σωθήσεται. Εν τω κόσμω θλίψεις έξετε, αλλά θαρσείτε, εγώ νενίκηκα τον κόσμο.
Εξήλθε νικών και ίνα νικήση… Ναι, Κύριε Ιησού Χριστέ, έρχου και απάλλαξε μας από πάσης θλίψεως και ανάγκης, απάλλαξέ μας από όσους απεργάζονται την πνευματική, ηθική, οικονομική εξαθλίωση των Ελλήνων, δια πρεσβειών της Παναγίας Μητέρας Σου, πάντων των Αγίων και Αγγέλων και Μαρτύρων και κεκοιμημένων μας…

κ. Παπανδρέου, κ. Παπούλια, κ. βουλευτές, Μακαριώτατε, Σεβασμιότατοι, μπορείτε να απαντήσετε ; Ένας νεκρός διαδηλωτής και οι ηθικοί αυτουργοί ψηφίζουν στη Βουλή για να εξοντώσουν τα παιδιά των Ελλήνων !

ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ (Ο πολιτικός – μάρτυρας της Ορθοδοξίας και του Ελληνισμού). 154 ( ; ) μαχαιριές στα παιδιά της Ελλάδος, παραμονή του ΟΧΙ !!!

Σάββατο, Νοεμβρίου 05, 2011

Η οικογένεια...η κατ' οίκον εκκλησία - Γέροντας Παϊσιος



Όταν κάποτε ρώτησε τον Γέροντα ένας καθηγητής αν πρέπει να νηστεύουμε τα παιδιά, του έδωσε την εξής απάντηση: «Δεν πρέπει να νηστεύετε τα μικρά παιδιά Όταν κάθεστε στο τραπέζι για φαγητό σε ήμερες νηστείας, θα τους λέτε: Βλέπετε, εμείς οι γονείς σας τρώμε νηστίσιμο, ενώ εσείς όχι. Δεν σας δίδαμε νηστίσιμα, γιατί έχετε ανάπτυξη». "Απάντηση πολύ έξυπνη και παιδαγωγικά ορθή. Κι αυτό, γιατί όταν το παιδί μεγαλώσει θα πει: Αφού δεν έχω πια ανάπτυξη, πρέπει να νηστεύω όπως οι γονείς μου.
Ό Γέροντας πίστευε πολύ στη δύναμη της οικογενειακής αγωγής. Έλεγε: «Μία είναι ή αξία της ζωής, ή οικογένεια. Μόλις σβήσει ή οικογένεια, θα σβήσει ό κόσμος. Δείχνε αγάπη και πέρα από την οικογένεια σου. Αν είσαι συνταξιούχος, αφιέρωνε λίγο χρόνο και λίγο χρήμα, για να βοηθήσεις τα απροστάτευτα παιδιά μιας διαλυμένης οικογένειας.
Όταν χαλάσει ή οικογένεια, θα χαλάσει και ό κλήρος και ό μοναχισμός και όλα». Σε ερώτηση Τι πρέπει να γίνει όταν οϊ γονείς δεν συμφωνούν στη χριστιανική ανατροφή των παιδιών τους, έδωσε την εξής απάντηση: «Το αυτοκίνητο έχει φρένα και ταχύτητες. Δεν δουλεύει μόνο με τα φρένα ή μόνο με τίς ταχύτητες ».
Αυτό μπορεί να συμβεί και με τους γονείς: Ό ένας να σπρώχνει και ό άλλος να φρενάρει, οπότε δημιουργείται ισορροπία». Πράγματι, αν δεν υπάρχει ισορροπία των αντίρροπων δυνάμεων μέσα στην οικογένεια, όλα θα καταρρεύσουν.

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...