Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Σάββατο, Αυγούστου 04, 2012

ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΕΠΤΑ ΠΑΙΔΩΝ ΤΩΝ ΕΝ ΕΦΕΣΩ


Τῌ Δ' ΤΟΥ ΑΥΤΟΥ ΜΗΝΟΣ
ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

Μνήμη τῶν Ἁγίων ἑπτὰ Παίδων τῶν ἐν Ἐφέσῳ.

Τῇ τοῦ αὐτοῦ μηνός, μνήμη τῶν Ἁγίων ἑπτὰ Παίδων τῶν ἐν Ἐφέσῳ,

 Μαξιμιλιανοῦ, Ἑκουστωδιανοῦ, Ἰαμβλίχου, Μαρτινιανοῦ, Διονυσίου, 
Ἰωάννου καὶ Κωνσταντίνου.

Τὸν ἑπτάριθμον τιμῶ χορὸν Μαρτύρων,
Δείξαντα Ἀνάστασιν νεκρῶν τῷ κόσμῳ
Τῇ δὲ τετάρτῃ νεκροέγερτοι ξύνθανον ἑπτά.

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τῆς ἀνακομιδῆς τῶν λειψάνων 

τῆς ὁσίας μητρὸς ἡμῶν καὶ Μάρτυρος Εὐδοκίας.

Ὀσμὴ! τὶ τοῦτο; Σῶμα τῆς Εὐδοκίας,
Ἀθλητικῶν ἀπόζον ἥκει χαρίτων.
Πότνια Εὐδοκίη, νεκρὰ ἤχθη ἀμφὶ τετάρτην.

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, ὁ Ἅγιος Μάρτυς Θαθουήλ,

 ἐν μηλέᾳ κρεμασθεὶς τελειοῦται.

Θνῇσκε κρεμασθείς, Θαθουήλ, ἐν μηλέᾳ,
Ὡς ἂν τρυγήσῃς τῆς Ἐδὲμ μῆλα ξένα.

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τῆς Ἁγίας Μάρτυρος Ἴας καὶ τῶν σὺν αὐτῇ.


Ὀσμὴν ἴων ἔπνευσεν ἡ Μάρτυς Ἴα,
Ἐρυθροβαφῶν αἱμάτων ἀτμοπνόων.

Ταῖς αὐτῶν ἁγίαις πρεσβείαις, ὁ Θεός, ἐλέησον καὶ σῶσον ἡμᾶς. Ἀμήν.

Παρασκευή, Αυγούστου 03, 2012

«Έρχονται δύσκολοι καιροί επειδή λιγόστεψε η πίστη» - Γέροντας Ιλαρίωνας



  
  Έρχονται δύσκολοι καιροί επειδή λιγόστεψε η πίστη.Εξ'αιτίας της φτώχειας οι άνθρωποι θα πουλήσουν την ψυχή τους για τροφή και ρούχα.Ο κόσμος θα γίνει κακός,θα εξαφανιστεί η αγάπη και το έλεος μεταξύ των ανθρώπων.Ιερείς και λαικοί θα γίνουν ένα και δεν θα υπάρχει κάποιος να καθοδηγήσει τους πιστούς.Οι πιστοί δεν θα μπορούν να βρουν τον ποιμένα,ούτε και τον σωστό δρόμο.Θα κυβερνάει το χρήμα και η επιθυμία να κάνουν περιουσίες.
   Κανείς δεν θα φροντίζει για τις ψυχές των ανθρώπων.Όλα θα περιοριστούν σε μία απλή συναλλαγή.Όλοι θα αδιαφορούν για την σωτηρία τους,για την πίστη,δεν θα έχουν φόβο Θεού,το καθήκον,η υποχρέωση,η ευθύνη θα είναι άγνωστες έννοιες.όλα θα περιστρέφονται γύρω από το χρήμα.
   Ο ένας θα πουλάει τον άλλον,η κακία στον κόσμο θα είναι ανυπόφορη.Θα ζήσουμε τους έσχατους καιρούς. 
Δεν μπορούμε να φανταστούμε πόσο δύσκολα θα είναι.Δεν μπορούμε να φανταστούμε τι περιμένει εμάς και τα παιδιά μας. Τα παιδιά μας σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς θα είναι ανέτοιμα  να αντιμετωπίσουν τις καταστάσεις,επειδή οι γονείς σήμερα δεν διδάσκουν στα παιδιά τον φόβο του Θεού και την ντροπή προς τους ανθρώπους.
   Γι'αυτόν τον λόγο θα πέσουν θύματα πολλών κακών.Μητέρες μην αφήσετε τα παιδιά σας να τα παρασύρει το κύμα αυτού του διεφθαρμένου αιώνα.Θα κλαίτε αιώνια που δεν σώσατε τα παιδιά σας και θα τα κάνετε υιούς της γέενας του πυρός.Εαν σταματούσε η αμαρτία στον κόσμο και οι άνθρωποι μετανοούσαν δεν θα ζούσαμε εμείς τους έσχατους καιρούς.
  Ο Γέροντας Ιλαρίωνας Αργκάτου(1913-2006) είναι ένας από τους μεγαλύτερους σύγχρονους Ρουμάνους πνευματικούς.

Ἕνα γράμμα γιά τό κάπνισμα

πηγή
Ἀμβρόσιος Ὅσιος τῆς Ὄπτινα




(Ἕνας μανιώδης καπνιστὴς ἀπὸ τὴν Ἁγία Πετρούπολη, ὁ Ἀλέξιος Στεπάνοβιτς Μαγιόρωφ, ἄρχισε κάποτε νὰ αἰσθάνεται τὶς ἐπιζήμιες συνέπειες τοῦ καπνίσματος στὴν ὑγεία του. Οἱ πολλὲς συμβουλὲς καὶ παραινέσεις τῶν φίλων του ἀποδείχθηκαν μάταιες.Τελικὰ τὸ ἔτος 1888 ὁ Ἀλέξιος Στεπάνοβιτς κατέφυγε στὴν βοήθεια τοῦ στάρετς Ἀμβρόσιου καὶ μὲ ἐπιστολὴ τοῦ ζήτησε νὰ τοῦ ὑποδείξει τὸν τρόπο ποὺ θὰ καταπολεμήσει τὸ πάθος του. Σὲ γράμμα του μὲ ἡμερομηνία 12 Ὀκτωβρίου 1888 ὁ ὅσιος Ἀμβρόσιος ἀπάντησε στὸν Ἀλέξιο Μαγιόρωφ τὰ ἑξῆς:)


«Γράφεις ὅτι δὲν μπορεῖς νὰ κόψης τὸ κάπνισμα! Αὐτὸ ποὺ εἶναι ἀδύνατο γιὰ τὸν ἄνθρωπο, εἶναι δυνατὸ μὲ τὴ βοήθεια τοῦ Θεοῦ. Τὸ μόνο ποὺ χρειάζεται εἶναι νὰ ἀποφασίσεις μὲ σταθερότητα νὰ ἀπαλλαγῆς ἀπ' αὐτό, ἀφοῦ ἀναγνωρίζεις τὴν ζημία ποὺ προξενεῖ στὴν ψυχὴ καὶ στὸ σῶμα σου.

Διότι ὁ καπνὸς ἐξασθενίζει τὴν ψυχή, αὐξάνει καὶ δυναμώνει τὰ πάθη, σκοτίζει τὸ νοῦ καὶ καταστρέφει σιγὰ-σιγὰ τὴ σωματικὴ ὑγεία μὲ ἕναν ἀργὸ θάνατο. Ταυτόχρονα οἱ πνευματικὲς ἀσθένειες τῆς ὀξυθυμίας καὶ μελαγχολίας ἐμφανίζονται στὴν ψυχὴ σὰν συνέπεια τοῦ καπνίσματος. Σὲ συμβουλεύω νὰ χρησιμοποίησης πνευματικὴ θεραπεία γιὰ τὴν καταπολεμήσει τοῦ πάθους σου.

Νὰ κάνης λεπτομερῆ ἐξομολόγηση ὅλων τῶν ἁμαρτιῶν ποὺ διέπραξες ἀπὸ τὴν ἡλικία τῶν ἑπτὰ χρόνων ἕως σήμερα καὶ νὰ μεταλάβεις τὰ Ἄχραντα Μυστήρια. Κάθε μέρα νὰ διαβάζεις ὄρθιος ἕνα ἤ περισσότερα κεφάλαια τοῦ Εὐαγγελίου. Μόλις ἀρχίζει νὰ ἐμφανίζεται ἡ ἀποθάρρυνση καὶ ἡ ἀπελπισία, νὰ διαβάζεις καὶ πάλι μέχρι νὰ περάσει. Ἂν ξαναεμφανισθεῖ, ἄρχισε πάλι τὴν μελέτη τοῦ Εὐαγγελίου. Ἤ, ἂν θέλεις, πήγαινε σὲ κάποιον ἀπομονωμένο χῶρο καὶ κάνε τριάντα τρεῖς ἐδαφιαῖες μετάνοιες σὲ ἀνάμνηση τῆς ἐπίγειας ζωῆς τοῦ Κύριου καὶ πρὸς τιμὴ τῆς Ἁγίας Τριάδος».


Μόλις ἔλαβε τὸ γράμμα ὁ Ἀλέξιος Στεπάνοβιτς τὸ διάβασε καὶ « ἄναψε ἕνα τσιγάρο», ὅπως ἐξηγεῖ  ὁ ἴδιος σὲ ἰδιόγραφο σημείωμά του.

" Ἄρχισα νὰ τὸ καπνίζω, ἀλλὰ ἔνιωσα ξαφνικὰ ἕνα φοβερὸ πονοκέφαλο καὶ μιά ἀπέχθεια πρὸς τὸ καπνὸ τοῦ τσιγάρου. Ἐκεῖνο τὸ βράδυ δὲν κάπνισα. Τὴν ἑπόμενη ἡμέρα τέσσερις φορὲς ἄρχισα νὰ καπνίζω μηχανικὰ καὶ ἀπὸ συνήθεια. Δὲν μποροῦσα ὅμως νὰ καταπιῶ τὸν καπνό, γιατί μὲ ἔπιανε δυνατὸς πονοκέφαλος. Ἔτσι ἔκοψα τὸ κάπνισμα μὲ εὐκολία.

Τὰ δύο προηγούμενα χρόνια δὲν εἶχα μπορέσει νὰ ἀπαλλαγῶ ἀπὸ τὸ κάπνισμα, ὅσο κι ἂν εἶχα πιέσει τὸν ἑαυτό μου. Παρ` ὅλο ποὺ ἡ ὑγεία μου ἐπιδεινώθηκε σοβαρά, συνέχισα νὰ καπνίζω γύρω στὰ 75 τσιγάρα τὴν ἡμέρα. Ὅταν λοιπὸν ἄρχισα νὰ αἰσθάνομαι ἄρρωστος καὶ ἀνίκανος νὰ ξεριζώσω τὸ πάθος μου, ἀκολούθησα τὶς συμβουλὲς τῶν φίλων μου καὶ κατέφυγα στὸ στάρετς Ἀμβρόσιο. Μὲ εἰλικρινῆ μετάνοια τοῦ ζήτησα νὰ προσευχηθεῖ γιὰ μένα.

Ἀργότερα, ὅταν πῆγα νὰ τὸν εὐχαριστήσω, ὁ πατὴρ Ἀμβρόσιος ἄγγιξε μὲ τὸ ραβδὶ του τὸ κεφάλι μου ποὺ πονοῦσε καὶ ἀπὸ ἐκείνη τὴ στιγμὴ δὲν αἰσθάνομαι πιὰ κανενὸς εἴδους πονοκέφαλο." 


Γιάνναρου Λίνα




Ἐκκοσμίκευση ἤ πνευματικότητα στὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας;


Μπορεῖ ὁ δημοσιογράφος νὰ ἀποφαίνεται γιὰ τὴν ἐνοχὴ ἤ τὴν ἀθωότητα κάποιου;


Ἡ τηλεόραση καταγράφει ἤ ἐκμεταλλεύεται τὸν ἀνθρώπινο πόνο;


Βιολογικὸ εἰσαγόμενο ἤ συμβατικὸ ἐγχώριο προϊόν;


Φθηνὸ βιομηχανοποιημένο ἤ ἀκριβὸ χειροποίητο προϊόν;


Μὲ ἤ χωρὶς οἰκιακὴ βοηθό;


Ἡ ἐξοχικὴ κατοικία εἶναι πολυτέλεια ἤ ἀνάγκη;


Μιά δουλειὰ καὶ ἐλεύθερος χρόνος ἤ δύο δουλειὲς καὶ ὑψηλότερο ἐπίπεδο διαβίωσης;




Διλήμματα ποὺ ἀφοροῦν τὴν καθημερινὴ ζωὴ καὶ δείχνουν πόσο δύσκολη εἶναι ἡ διάκριση μεταξύ τοῦ «σωστοῦ» καὶ τοῦ «λάθους»



Ἔχετε σκεφτεῖ πόσα διλήμματα ἀντιμετωπίζουμε καθημερινά; Ἀκόμα καὶ σὲ μία καὶ μόνη ἐπίσκεψη στὸ σοῦπερ μάρκετ, οἱ ἐπιλογὲς ποὺ καλούμαστε νὰ κάνουμε εἶναι δεκάδες – «νὰ ἀγοράσω τὸ φθηνὸ ἤ τὸ ἀκριβότερο;», «τὸ βιολογικὸ ἤ τὸ συμβατικό;», «τὸ ἐγχώριο ἤ τὸ εἰσαγόμενο;» κ.ἄ. Ἀναρίθμητες μικρὲς καὶ μεγάλες ἀποφάσεις, οἱ ὁποῖες, ἀκόμα κι ἂν δὲν τὸ ἀντιλαμβανόμαστε κάθε φορὰ, ἀντικατοπτρίζουν σὲ ἕνα βαθμὸ τὴ στάση ζωῆς μας, ἐν τέλει τὴν ἠθική μας.


Εἶναι γεγονὸς ὅτι, στὶς σύγχρονες κοινωνίες, οἱ διαχωριστικὲς γραμμὲς μεταξύ τοῦ «σωστοῦ» καὶ τοῦ «λάθους», τοῦ «ἠθικοῦ» καὶ τοῦ «ἀνήθικου» εἶναι μᾶλλον θολὲς καὶ προκειμένου νὰ μὴ «βασανιστοῦμε», συχνὰ λαμβάνουμε τὶς ἀποφάσεις μὲ μοναδικὸ κριτήριο τὸ «εἶναι πρὸς τὸ συμφέρον μας ἤ ὄχι;». Ποιὸς σκέφτεται ἀγοράζοντας, γιὰ παράδειγμα, ἕνα βιομηχανοποιημένο προϊὸν ὅτι ἡ φθηνή του τιμὴ ἐνδέχεται νὰ εἶναι ἀποτέλεσμα τῆς παιδικῆς ἐργασίας σὲ κάποια ἀναπτυσσόμενη χώρα; Πόσοι ἀπὸ ἐμᾶς ὅταν ἀγοράζουμε ἕνα πειρατικὸ CD ἀπὸ κάποιο συμπαθητικὸ μετανάστη σκεφτόμαστε ὅτι ἔτσι στεροῦμε τὸ εἰσόδημα ἀπὸ ἕνα δημιουργὸ ποὺ ἴσως δὲν διατηρεῖ παράλληλα θέση σὲ κάποια δισκογραφικὴ ἑταιρεία ἡ ἐκπομπὴ στὴν τηλεόραση; Ἄραγε, τί κρύβεται πίσω ἀπὸ τὴν ἀπόφασή μας νὰ προσλάβουμε μιὰ οἰκιακὴ βοηθὸ ἤ νὰ ἀγοράσουμε ἕνα ἐξοχικὸ σπίτι;


Ἐὰν μάλιστα ἀσχοληθοῦμε μὲ ἐπιμέρους τομεῖς τῆς δημόσιας ζωῆς, τὰ ἐρωτήματα πληθαίνουν: Οἱ δημοσιογράφοι μποροῦν νὰ ἀποφαίνονται γιὰ τὴν ἐνοχὴ ἑνὸς ἀτόμου; Οἱ πολιτικοὶ πρέπει νὰ διατηροῦν μυστικὴ τὴν προσωπική τους ζωὴ ἤ νὰ τὴν προβάλλουν ὡς πρότυπο μέσω τῶν MME; Εἶναι ἠθικὸ νὰ «στήνονται» ἐκπομπὲς πάνω στὸν ἀνθρώπινο πόνο; Καὶ μιά καὶ βρίσκεται στὴν ἐπικαιρότητα: Τί πρέπει νὰ ὑπερισχύει στὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας, ἡ ἐκκοσμίκευση ἤ ἡ πνευματικότητα;


Ἡ «K» ἔθεσε μιὰ σειρὰ ἀπὸ διλήμματα στοὺς εἰδικοὺς καὶ ζήτησε τὶς ἀπόψεις τους:


Ἐκκοσμίκευση ἤ πνευματικότητα στὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας;

Ἡ ἐμφάνιση καὶ πραγμάτωση τοῦ χριστιανισμοῦ στὴν Ἱστορία ὑπερβαίνει τὰ ὅρια τῆς θρησκείας καὶ λειτουργεῖ ὡς ζωὴ ἐν ἁγίῳ Πνεύματι. Ἡ ἑνότητα τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ σώματος βιώνεται ὡς «κοινωνία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος», ἑνότητα χαρισματικὴ καὶ μαρτυρική, ἐνώπιον «βασιλέων καὶ ἀρχόντων», τῶν δομῶν καὶ δυνάμεων τοῦ κόσμου, ποὺ καθιστᾶ τὸν φορέα τῆς Πίστεως τοῦ Χριστοῦ σὲ «φῶς τοῦ κόσμου» καὶ «ἅλας τῆς γῆς», ὅπως συμβαίνει στὰ πρόσωπα τῶν Ἁγίων.


Ἡ ὤσμωση ὅμως τῶν χριστιανῶν μὲ τὸν «κόσμο» καὶ τὶς προκλήσεις του ὁδήγησαν καὶ παρασύρουν συχνὰ ἀπὸ τὴ μαρτυρία καὶ τὸν ἀγώνα γιὰ πρόσληψη καὶ ἐν Χριστῷ μεταμόρφωση τοῦ κόσμου στὸν «συσχηματισμὸ» μαζί του (Ρωμ. 12, 2) καὶ μετάβαση ἀπὸ τὸν τρόπο ὑπάρξεως τῆς Ἐκκλησίας, ὡς ἐν Χριστῷ κοινωνίας, στὸν τρόπο ὑπάρξεως τοῦ πτωτικοῦ καὶ νεκρωμένου ἀπὸ τὴν ἁμαρτία κόσμου. Ἔτσι, ἀπὸ τὴ μαρτυρία καὶ τὸ μαρτύριο, ἐξ-ἱστάμεθα σὲ ἕνα ἐκκοσμικευμένο χριστιανισμό, χωρὶς τὴν πνοὴ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, φορέα κοσμικῆς ἐξουσίας, μὲ ἐκκλησιαστικὲς ἡγεσίες κατ’ ὄνομα χριστιανικὲς (καὶ μάλιστα ὀρθόδοξες) καὶ στὴν οὐσία διεκδικήτριες κοσμικῆς ἐξουσίας καὶ προβολῆς.


Ὁ μοναχισμὸς ὡς διαρκὴς ἀσκητικὴ πάλη κατὰ τῆς ἐκκοσμίκευσης σώζει τὴν πνευματικὴ καὶ κοινωνικὴ συνέχεια τῆς Ἐκκλησίας τῶν ἀποστολικῶν χρόνων, μέσῳ τῶν Ἁγίων, ποὺ διακρατοῦν σὲ κάθε ἐποχὴ τὴν αὐθεντικότητα τῆς ἐν Χριστῷ ὑπάρξεως ὡς ἁγιοπνευματικότητα, μένοντας ξένοι πρὸς τὴ θεσμοποίηση (δογματοποίηση) τῆς ἐκκοσμίκευσης (Δύση) ἤ τὶς θλιβερὲς ἀτομικὲς ἀπομιμήσεις της στὴν «καθ’ ἡμᾶς Ἀνατολή».

Πατὴρ Γεώργιος Μεταλληνὸς - Κοσμήτορας Θεολογικῆς Σχολῆς Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν


Ἡ τηλεόραση καταγράφει ἤ ἐκμεταλλεύεται τὸν ἀνθρώπινο πόνο;

Ὁ ἀνθρώπινος πόνος δὲν μπορεῖ νὰ ἀποσιωπηθεῖ ἤ νὰ ἐπικαλυφθεῖ μὲ ἕνα «μπίπ», ὅπως συμβαίνει μὲ τὰ «κακὰ λόγια» στὰ ριάλιτι. Ὡστόσο, μπορεῖ καὶ πρέπει νὰ προσεγγίζεται μὲ σεβασμὸ καὶ ὄχι μὲ μελοδραματικὴ φλυαρία καὶ ἄκαρδες λεπτομέρειες. Στὶς περισσότερες περιπτώσεις, ἡ τηλεοπτικὴ καταγραφὴ τῆς ἀνθρώπινης δυστυχίας ἀποσκοπεῖ στὸν ἐντυπωσιασμὸ τοῦ τηλεθεατῆ, στὴν ἀφύπνιση τοῦ οἴκτου του. Ταυτόχρονα, προκαλεῖ ἕνα αἴσθημα ἀνακούφισης ποὺ πηγάζει ἀπὸ τὴ διαπίστωση ὅτι ὑπάρχουν καὶ χειρότερα...


Ἂν καὶ οἱ κανόνες δεοντολογίας τοῦ EΣP ἀπαγορεύουν ρητὰ τὴν ἀπεικόνιση ἀνθρώπων σὲ ὁριακὲς στιγμὲς πόνου, ὀργῆς καὶ ἀπόγνωσης, οἱ κανόνες αὐτοὶ παραβιάζονται, συχνὰ μὲ τὴ συναίνεση τοῦ ἴδιου τοῦ πάσχοντος. Ἔτσι, ὁδηγούμαστε σὲ μίαν ἰδιότυπη πορνογραφία συναισθημάτων, κατὰ τὴν ὁποία οἱ ἄνθρωποι αὐτοξεγυμνώνονται ψυχικὰ μπροστὰ στὴν κάμερα καὶ ὁ πόνος γίνεται μετρήσιμο μέγεθος καὶ ἐμπόρευμα. Ὑπάρχει μιὰ λεπτὴ γραμμὴ ποὺ διαχωρίζει τὴ συμπόνια ἀπὸ τὴ λεηλασία τοῦ ἀνθρώπινου πόνου καὶ ἡ χάραξή της δὲν εἶναι μόνο θέμα κανόνων, ἀλλὰ κυρίως κουλτούρας, συλλογικῆς καὶ ἀτομικῆς.

Μαριάννα Τζιαντζῆ - Δημοσιογράφος τῆς «K»


Μπορεῖ ὁ δημοσιογράφος νὰ ἀποφαίνεται γιὰ τὴν ἐνοχὴ ἤ τὴν ἀθωότητα κάποιου;

Ὁ καθένας μπορεῖ νὰ ἀποφαίνεται γιὰ ὁτιδήποτε! Τὸ ζήτημα εἶναι πῶς στηρίζει τὴν κάθε του ἀπόφανση, τί τεκμήρια προσκομίζει γιὰ νὰ τὴν στηρίξει. Τὸ ζήτημα, ὡστόσο, περιπλέκεται ὅσον ἀφορᾶ τοὺς δημοσιογράφους ἐξ αἰτίας τριῶν, κυρίως, λόγων. Πρῶτον, ὁ Τύπος ἀποτελεῖ ἕναν ἐλεγκτικὸ τῶν ἄλλων τριῶν ἐξουσιῶν μηχανισμό. Ὡς ἐκ τούτου, οἱ ἀποφάνσεις ποὺ διατυπώνονται εἶναι ἐκ προοιμίου φορτισμένες. Δεύτερον, οἱ δημοσιογράφοι εἶναι περιβεβλημένοι μὲ τὸ κύρος τοῦ Μέσου στὸ ὁποῖο ἐργάζονται. Συνεπῶς, οἱ ἀποφάνσεις τους ἔχουν εἰδικὸ βάρος. Τρίτον, τὸ ἀκροατήριο στὸ ὁποῖο ἀπευθύνονται εἶναι σημαντικὰ μεγαλύτερο ἀπὸ τῶν ἄλλων ἐπαγγελματιῶν, πράγμα ποὺ καθιστᾶ τὶς ἀποφάνσεις τους εὐρύτερα γνωστές, μὲ ὅποιες συνέπειες αὐτὸ ἔχει γιὰ ἐκεῖνον στὸν ὁποῖον ἀφοροῦν. Οἱ λόγοι αὐτοὶ ἐπιβάλλουν μεγαλύτερη αὐστηρότητα, προσοχὴ καὶ αὐτοσυγκράτηση κατὰ τὴ διατύπωση κρίσεων ποὺ ἀποφαίνονται γιὰ τὴν ἐνοχὴ ἤ τὴν ἀθωότητα ἑνὸς ἀνθρώπου.

Γιῶργος Παπαγοῦνος - Καθηγητὴς Φιλοσοφίας καὶ Βιοηθικῆς, Πανεπιστήμιο Κρήτης


Βιολογικὸ εἰσαγόμενο ἤ συμβατικὸ ἐγχώριο προϊόν;

Ἔχει βρεθεῖ ὅτι περίπου 30% τῶν φυτικῶν προϊόντων περιέχουν ὑπολειμματικὰ φυτοφάρμακα. Σὲ ἕνα ποσοστὸ περίπου 5%, οἱ συγκεντρώσεις ξεπερνοῦν τὰ «ἀποδεκτὰ» ὅρια. Πολίτες, πολιτικοί, ἀγρότες συμφωνοῦν ὅτι ἡ στροφὴ πρὸς τὴ γεωργία ποιότητας εἶναι μονόδρομος γιὰ τὸ περιβάλλον, τὴν ὑγεία καὶ τὴ βιωσιμότητα τοῦ ἀγροτικοῦ ἐπαγγέλματος. Ὡς τότε, ὅμως, θὰ εἰσάγουμε βιολογικὰ ἀχλάδια Ἀργεντινῆς, βιολογικὰ μάνγκο ἀπὸ τὸ Περού, βιολογικοὺς χουρμάδες Τυνησίας ποὺ συσκευάζονται στὴ Γερμανία; Μπορεῖ εὔλογα νὰ ἰσχυριστεῖ κάποιος ὅτι τὰ τοπικὰ περιβαλλοντικὰ ὀφέλη ἀπὸ τὴ βιολογικὴ καλλιέργεια ἑνὸς προϊόντος ὑποβαθμίζονται ἀπὸ τὴν κατανάλωση ἐνέργειας κατὰ τὴ μεταφορά του στὴν ἄλλη ἄκρη τοῦ κόσμου. Ἐπιπλέον, «κάθε πράγμα στὸν καιρό του καὶ ὁ κολιὸς τὸν Αὔγουστο». Τί κι ἂν οἱ φράουλες εἶναι βιολογικὲς ἅμα τὶς τρώω χριστουγεννιάτικα; Ἡ ἀπάντηση, λοιπόν, εἶναι ἁπλή: προτιμῶ βιολογικὸ ἐγχώριο. Καὶ θὰ ἐπιμείνω μέχρι νὰ γίνει τὸ ὄνειρο πραγματικότητα.

Νίκος Χαραλαμπίδης - Διευθυντὴς ἑλληνικοῦ τμήματος Greenpeace


Φθηνὸ βιομηχανοποιημένο ἤ ἀκριβὸ χειροποίητο προϊόν;

Σὲ μιὰ ἐποχὴ ποὺ πολλὰ ἔχουν ἀλλάξει, εἴμαστε ὑποχρεωμένοι νὰ ἀναθεωρήσουμε καὶ τὴν ἔννοια τοῦ κόστους. Πόσο φτηνὸ εἶναι ἕνα προϊὸν ποὺ κατασκευάζεται σὲ φάμπρικες ὅπου ἀνήλικοι ἐργάτες δουλεύουν μέχρι τελικῆς πτώσεως καὶ ἀποκτᾶ τὴν ἐπώνυμη ἐτικέτα του στὴν Εὐρώπη; Πῶς ὑπολογίζεται τὸ κοινωνικὸ κόστος τῆς ἀπανθρωπιᾶς καὶ τῆς ἀποσύνθεσης τοῦ κοινωνικοῦ ἱστοῦ στὶς περιοχὲς ποὺ μετατράπηκαν σὲ φάμπρικες περικυκλωμένες ἀπὸ παράγκες καὶ λαμαρίνες; Στὸν ἀντίποδα, τὸ χειροποίητο (τὸ ὁποῖο πρὶν ἀπὸ 50 χρόνια ἐθεωρεῖτο δεδομένο) σήμερα εἶναι ἀκριβὸ καὶ ἀπευθύνεται σὲ μία ἐλίτ. Γιὰ νὰ γίνει προσιτό, συνήθως προέρχεται ἀπὸ κάποια ἀναπτυσσόμενη χώρα. Ὑπάρχει διέξοδος; Ναί, ἀρκεῖ νὰ ἐπαναπροσδιορίσουμε τὶς ἀνάγκες μας. Μὲ τὸν ὑπερκαταναλωτισμὸ ποὺ μᾶς διακρίνει, χρειαζόμαστε 2 μὲ 3 φορὲς τοὺς φυσικοὺς πόρους τῆς γῆς γιὰ νὰ ντύνουν, στολίζουν, νοικοκυρεύουν τὶς ἀνικανοποίητες ἀνάγκες μας καὶ στὴ συνέχεια νὰ θάβουν τὰ ἀντίστοιχα ἀπορρίμματα. Μέτρο λοιπὸν καὶ στροφὴ στὶς πραγματικὲς ἀνάγκες. Γιὰ νὰ μπορέσουμε νὰ μετατρέψουμε τὸ ἐρώτημα σὲ «ἀξιοπρεπὲς βιομηχανοποιημένο ἤ προσιτὸ χειροποίητο;».

Νίκος Χαραλαμπίδης - Διευθυντὴς ἑλληνικοῦ τμήματος Greenpeace


Μὲ ἤ χωρὶς οἰκιακὴ βοηθό;

Ἐὰν ἰσχυρίζομαι ὅτι χρειάζομαι οἰκιακὴ βοηθὸ διότι ἡ ὑγεία μου δὲν μοῦ ἐπιτρέπει νὰ διατηρῶ τὸ σπίτι μου καθαρὸ ἤ διότι οἱ καινούργιες μου ἐπαγγελματικὲς ὑποχρεώσεις δὲν μοῦ ἀφήνουν τὸν χρόνο νὰ ξεσκονίζω τὰ βιβλία μου καὶ νὰ καθαρίζω τὸ μπάνιο μου ἀντὶ νὰ παίζω, λ.χ., μὲ τὰ παιδιά μου, χρησιμοποιῶ διαφορετικὰ κριτήρια ἀπὸ ἐκεῖνα ποὺ ἔχω κατὰ νοῦν ὅταν δηλώνω ὅτι θεωρῶ τὶς οἰκιακὲς ἐργασίες μειωτικὲς καί, συνεπῶς, κάποιος ἄλλος πρέπει νὰ τὶς κάνει κι ὄχι ἐγώ. Καλὸν εἶναι, λοιπόν, νὰ ἐλέγχουμε τοὺς λόγους ποὺ κάποιος ἐπικαλεῖται προτοῦ ἀποφανθοῦμε περὶ τοῦ ἠθικῶς ἀποδεκτοῦ ὁποιουδήποτε ἐνεργήματός του, τῆς πρόσληψης οἰκιακῆς βοηθοῦ συμπεριλαμβανομένης.

Γιῶργος Παπαγοῦνος - Καθηγητὴς Φιλοσοφίας καὶ Βιοηθικῆς, Πανεπιστήμιο Κρήτης


Ἡ ἐξοχικὴ κατοικία εἶναι πολυτέλεια ἤ ἀνάγκη;

Θεωρῶ ὀρθὸ ὁ ὅρος «ἀνάγκη» νὰ χρησιμοποιεῖται ἀποκλειστικῶς γιὰ νὰ δηλώνει τὰ πράγματα ποὺ χρειαζόμαστε ἀπαραιτήτως καὶ χωρὶς τὰ ὁποῖα θὰ πεθαίναμε. Ὅλα τὰ ἄλλα εἶναι ἀπόρροια ἐπιθυμιῶν, οἱ ὁποῖες διαμορφώνονται ὑπὸ τὸ κράτος κοινωνικῶν, οἰκονομικῶν καὶ πολιτισμικῶν πιέσεων καὶ ἀπὸ τὸν ψυχισμὸ τοῦ καθενός. Βεβαίως, εἶναι πολὺ πιθανὸν ἡ ἱκανοποίηση μιᾶς ἐπιθυμίας νὰ ἀποτελεῖ ἰσχυρότερο κίνητρο ἀπὸ τὴν ἀντίστοιχη μιᾶς ἀνάγκης. Ὡστόσο, σὲ καμία περίπτωση μία ἐπιθυμία δὲν εἶναι ἀνάγκη, stricto sensu. Ἕνα «ἐξοχικὸ» δὲν ἱκανοποιεῖ καμία ἀνάγκη διότι κανεὶς ποτὲ δὲν πέθανε χωρὶς αὐτό! Ἡ ἀπόκτησή του μπορεῖ νὰ ἱκανοποιεῖ εἴτε πολλὲς διαφορετικὲς ἐπιθυμίες εἴτε κάποιο συνδυασμό τους: κοινωνικὴ προβολή, φυγὴ ἀπὸ ἕνα ἀσφυκτικὸ ἀστικὸ περιβάλλον, ἀπομόνωση καὶ περισυλλογή, σύσφιγξη τῶν οἰκογενειακῶν σχέσεων, δραστηριότητες κοντὰ στὴ Φύση κ.ο.κ. Τὸ ἐρώτημα, ὡστόσο, ποὺ ἀνακύπτει εἶναι ποιὲς ἄλλες ἐπιθυμίες του ἤ κοινὰ ἀγαθὰ εἶναι κάποιος διατεθειμένος νὰ θυσιάσει ὥστε νὰ ἀποκτήσει τὸ «ἐξοχικό».

Γιῶργος Παπαγοῦνος - Καθηγητὴς Φιλοσοφίας καὶ Βιοηθικῆς, Πανεπιστήμιο Κρήτης


Μία δουλειὰ καὶ ἐλεύθερος χρόνος ἤ δύο δουλειὲς καὶ ὑψηλότερο ἐπίπεδο διαβίωσης;

Τὸ ἐρώτημα εἶναι τί κάποιος θεωρεῖ «ὑψηλότερο ἐπίπεδο διαβίωσης». Ὁρισμένοι ἔχουν ὑποστηρίξει ὅτι ἡ ὕπαρξη ἐλεύθερου χρόνου συνιστᾶ τὸ μεῖζον κριτήριο τῆς ποιότητας ζωῆς. Μία τέτοια στάση δὲν συνάδει μὲ τὴν πολλαπλὴ ἀπασχόληση. Ἄλλοι θεωροῦν ὅτι ἡ ἀγοραστικὴ δύναμη καί, συνεπῶς, τὸ εἰσόδημα ἀποτελεῖ τὸ κριτήριο τῆς ποιότητας ζωῆς. Ἄρα, τὸ ζήτημα εἶναι ποιὰ ἀπὸ τὶς δύο αὐτὲς στάσεις υἱοθετεῖ κάποιος καὶ γιατί. Ὡστόσο, οἱ δύο αὐτὲς θεωρήσεις τῆς ποιότητας ζωῆς ἐρείδονται σὲ μία πλειάδα πολιτισμικῶν, ἰδεολογικῶν, κοινωνικῶν, οἰκονομικῶν, ψυχολογικῶν παραδοχῶν καὶ ἀντιλήψεων οἱ ὁποῖες συχνὰ μεταβάλλονται, πράγμα ποὺ ἔχει ὡς ἀποτέλεσμα τὴ διαφοροποίηση τοῦ κριτηρίου τῆς ποιότητας ζωῆς καί, συνεπῶς, τῶν ἑκάστοτε ἐπιλογῶν ποὺ κάνει κάποιος. Βεβαίως, αὐτὸ τὸ δίλημμα δὲν ὑφίσταται γιὰ τοὺς ἀνθρώπους ποὺ δὲν μποροῦν μὲ τὴ μία μόνο δουλειὰ νὰ ἀντεπεξέλθουν στὶς ἀπαιτήσεις τῆς καθημερινότητας καὶ οἱ ὁποῖοι στὶς μέρες μας συγκροτοῦν, δυστυχῶς, μιὰ πολὺ μεγάλη ὁμάδα.

Γιῶργος Παπαγοῦνος - Καθηγητὴς Φιλοσοφίας καὶ Βιοηθικῆς, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Η αγιάτρευτη πληγή.Ένα θαύμα της Παναγίας της Μηχανιώτισσας


πηγή

Η εικόνα  της Παναγίας η Μηχανιώτισας
Η εικόνα, που, σύμφωνα με μαρτυρίες, είναι θαυματουργή, συνδέεται άρρηκτα με την ιστορία του τόπου, αφού έφτασε στη Ν. Μηχανιώνα μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή «συνταξιδεύοντας» με τους ξεριζωμένους Μηχανιώτες της Κιζικινής Χερσονήσου.
Η αγιάτρευτη πληγή
Η κ. Ιορδάνα Ρηγάκη θυμάται εξιστορεί και μεις καταγράφουμε τα θαύμα της Παναγίας της Μηχανιώτισσας (Ι.Μ. Νέας Κρήνης & Καλαμαριάς) που ακολουθεί:
-Νέα ήμουν, όταν βρέθηκα στο ναό της Παναγίας να παρακολουθήσω τον εσπερινό. Τότε ήρθε και μια γυναίκα από τη Θεσσαλονίκη, η οποία συνόδευε το αγοράκι της, που θα ήταν 6-7 χρονών. Στο πρόσωπό της ήταν ζωγραφισμένος ο πόνος, ενώ τα σημάδια της σωματικής και ψυχικής κούρασης ήταν φανερά πάνω της. Είδα όμως πως η μητρική της στοργή έκρυβε μια μυστηριώδη δύναμη που προερχόταν από το μεγάλο της πόνο. Γιατί, «ασήμαντα είναι για την γυναίκα όλα τα’ άλλα που αντιμετωπίζει στη ζωή, αν σε κάτι υποφέρει» (Ευριπίδης).
Η στοργή που εκδήλωνε στο αγοράκι της, ήταν φανερή. Ξέρουμε πως η μάνα, από όλα τα παιδιά της, αγαπά με μια ιδιαίτερη αγάπη εκείνο το παιδί, που υποφέρει και κάνει δικό της πόνο και αγωνία τον πόνο του.
Το μικρό αγοράκι αυτής της μάνας υπόφερε από μια πληγή στο πόδι, που δεν θεραπευόταν. Η μητέρα γύρισε το παιδί της σε πολλούς γιατρούς και νοσοκομεία και το μόνο που πέτυχε ήταν να καταντήσει πιο φτωχή.
Εκείνο το απόγευμα έφτασε η μητέρα με το αγοράκι στην Παναγία. Γονάτισε κάτω από τη θαυματουργή εικόνα της Παναγίας και την παρακάλεσε για αρκετή ώρα. Όταν κουράστηκε στην προσευχή, είχε πάρει να νυχτώνει. Ζήτησε από τους ιερείς να την αφήσουν να περάσει τη νύχτα μαζί με την Παναγία στο ναό. Έστρωσε πρόχειρα στο πάτωμα, κάτω από τα πόδια της Παναγίας για το παιδί της και τον εαυτό της. Ενώ ετοίμαζε τις κουβέρτες για να ξαπλώσουν, δέχτηκε μια απρόσμενη επίσκεψη: Της παρουσιάστηκε μπροστά της μια γυναίκα ωραία, μεγαλοπρεπής, η οποία είχε πάνω της κάτι το ξενικό και το διάφορο απ’ όλες τις γυναίκες, «Οια τις νύμφη περικαλλής τη απροσίτω αίγλη ωραϊζομένη του Πνεύματος» (Ιερός Δαμασκηνός), η οποία παρουσιάστηκε σαν μια ωραιοτάτη νύφη στολισμένη με μια λάμψη, άφταστη, του Αγίου Πνεύματος. Με απλότητα, γλυκύτητα και καταδεκτικότητα ρώτησε τη μάνα:
-Τι έχει το παιδί σου κυρία;
Κι η μητέρα απάντησε:
-Έχει μεγάλο κακό στο πόδι του, έχει αγιάτρευτη πληγή.
Η επισκέπτρια γυναίκα, δεν είπε τίποτα. Έφυγε ήρεμα, γαλήνια και μεγαλόπρεπα όπως είχε έρθει.
Το πρωί ετοιμάστηκε η μάνα να καθαρίσει την πληγή και να αλλάξει τους επιδέσμους. Και τότε, ω του θαύματος!, ποια υπήρξε η έκπληξή της! Η πληγή είχε θεραπευτεί! Η Παναγία με τη θεία Της επίσκεψη είχε θεραπεύσει την αγιάτρευτη πληγή του παιδιού και φεύγοντας πήρε το κακό, την αρρώστια, μαζί Της.
Μαζί με λυτρωμένη μάνα, ας δοξάζουμε τον Κύριο ο Οποίος κάνει καθημερινά μεγάλα κι θαυμαστά έργα εκεί που βρίσκει θερμή πίστη. Ας δοξάζουμε και ας τιμούμε και συμπροσκυνούμε την αληθινή Μητέρα Του, την Παναγία, που τόσο πολύ μας αγαπά και κάθε τόσο μας χαρίζει ένα μέρος από τον πλούτο των θείων δωρεών Της.
Αρχιμ. Θεοφύλακτου Μαρινάκη, «Παναγία Μηχανιώτισσα»

Τα πιό σπουδαία σωματικά και πνευματικά έργα ελέους


πηγή


 
Τα πιο σπουδαία σωματικά έργα ελέους και ευποιίας που μπορεί να δείξει ο άνθρωπος είναι:
1)  να τρέφει τους πεινασμένους,
2)  να ποτίζει τους διψασμένους,
3)  να ντύνει εκείνους που δεν έχουν να φορέσουν τ’ απαραίτητα κι αξιοπρεπή ρούχα,
4)  να επισκέπτεται τους φυλακισμένους,
5)  να επισκέπτεται τους ασθενείς, να τους περιποιείται, να βοηθάει στην ανάρρωσή τους ή να τους προετοιμάζει για ένα χριστιανικό τέλος καλώντας έναν ιερέα για να τον εξομολογήσει και να τον κοινωνήσει,
6)  να προσκαλεί ταξιδιώτες στο σπίτι του και να τους περιποιείται και
7)  να κηδεύει εκείνους που πέθαναν άποροι είτε με δικά του έξοδα είτε με δωρεές που μάζεψε για το σκοπό αυτό.

Ο ίδιος ο Κύριος μας θυμίζει όλες αυτές τις πράξεις του ελέους, έκτος από την τελευταία, όταν μιλάει για την τελική Του κρίση. Λέει ο ίδιος: «Όταν δε έλθη ο υιός του ανθρώπου εν τη δόξη αυτού και πάντες οι άγιοι άγγελοι μετ’ αυτού, τότε καθίσει επί θρόνου δόξης αυτού. και συναχθήσεται έμπροσθεν αυτού πάντα τα έθνη, και αφοριεί αυτούς απ’ αλλήλων ώσπερ ο ποιμήν αφορίζει τα πρόβατα από των ερίφων και στήσει τα μεν πρόβατα εκ δεξιών αυτού, τα δε ερίφια εξ ευωνύμων, τότε ερεί ο βασιλεύς τοις εκ δεξιών αυτού· δεύτε οι ευλογημέ­νοι του πατρός μου, κληρονομήσατε την ητοιμασμένην υμίν βασιλείαν από καταβολής κόσμου, επείνασα γαρ, και εδώκατέ μοι φαγείν, εδίψησα, και εποτίσατέ με, ξένος ήμην, και συνηγάγετέ με, γυμνός, και περιεβάλετέ με, ησθένησα, και επεσκέφασθέ με, εν φυλακή ήμην, και ήλθετε προς με» (Ματθ. κε’ 31-36). Από τα λόγια αυτά του Κυρίου βλέπετε, αδελφοί, πόσο απαραίτητο, πόσο ανυπολόγιστα σπουδαίο είναι το χριστιανικό έλεος. Είναι απαραίτητο, γιατί χωρίς έργα ελέους δεν μπορούμε να κληρονομήσουμε τη βασιλεία του ουράνιου Πατέρα που έχει ετοιμαστεί για τους «ευλογημένους» Του από καταβολής κόσμου. «Η κρίσις ανέλεος τω μη ποιήσαντι έλεος» (Ιακ. β’ 13). Είναι ανυπολόγιστα σπουδαίο, γιατί το έλεος που δείχνουμε στον πλησίον μας είναι σα να διαβαίνει στον ίδιο τον Ιησού Χριστό, σύμφωνα με τη δική Του μαρτυρία: «Εφ’ όσον εποιήσατε ενί τούτων των αδελφών μου των ελαχίστων, εμοί εποιήσατε» (Ματθ. κε’ 40). Όλοι οι άνθρωποι, και ιδιαίτερα οι χριστιανοί, είναι νεότεροι αδελφοί κι αδελφές Του. Οι χριστιανοί είναι μέλη του σώματός Του.
Τα πνευματικά έργα ελέους είναι τ’ ακόλουθα:
1)    Να μεταστρέφεις έναν αμαρτωλό από το δρόμο της αμαρτίας με τις συμβουλές σου. Αυτό μπορεί να γίνει με κάποιον άπιστο, μ’ έναν ετερόδοξο χριστιανό, σχισματικό, μέθυσο ή μοιχό, σπάταλο κλπ.,
2)  να διδάσκεις τους αγράμματους και να τους καθοδηγείς στο καλό και την αλήθεια. Αυτό σημαίνει να μάθεις κάποιον να προσεύχεται ή να διδάξεις τις εντολές του Θεού και πως να τις τηρεί σε κάποιον πού δεν τις γνωρίζει,
3)  να δώσεις στον πλησίον σου μια καλή συμβουλή στη σωστή στιγμή, είτε τότε περνάει δύσκολες ώρες είτε βρίσκεται σε κίνδυνο και δεν το γνωρίζει, όπως για παράδειγμα αν είναι άρρωστος ή αν σκοπεύει να στερήσει τη ζωή ή την περιουσία κάποιου,
4)   να προσεύχεσαι στο Θεό για όλους: «Εύχεσθε υπέρ αλλήλων, όπως ιαθήτε», λέει ο απόστολος (Ιακ.ε’16),
5)  να παρηγορείς τους θλιμμένους, όπως λέει κι ο απόστολος Παύλος: «Παραμυθείσθε τους ολιγοψύχους» (Α’ Θεσ. ε’ 14),
6)  να μην εκδικείσαι ή να επιζητείς αντίποινα για το κακό που σου έκαναν οι άνθρωποι. «Μηδενί κακόν αντί κάκου αποδίδοντες» (Ρωμ. ιβ’ 17) ή «λοιδορίαν αντί λοιδορίας» (Α’ Πέτρ. γ’ 9). «Μη εαυτούς εκδικούντες, αγαπητοί, αλλά δότε τόπον τη οργή» (Ρωμ. ιβ’ 19) και
7)  το να συγχωρείς τα αμαρτήματα των άλλων από τα βάθη της καρδιάς σου, γνωρίζοντας ότι εκείνος που βλάπτει τον άλλον πρώτα βλάπτει τον εαυτό του, γιατί επισύρει επάνω του την οργή του Θεού. Να θυμάσαι ότι ο άλλος αμαρτάνει από υποκίνηση του εχθρού, ότι ίσως μας αξίζουν οι πληγές για τις αμαρτίες μας και, τελικά, ότι έτσι ο Θεός, με τη μεγαλοσύνη Του, συγχωρεί τις δικές μας αμαρτίες και τις προσβολές που Του κάνουμε.
Θα τελειώσουμε την ομιλία μας με μια επιπλέον υπόμνηση, ώστε να θυμάστε τις εντολές αυτές του Κυρίου και να προσπαθείτε να τις τηρείτε όλες απαρέγκλιτα. « Εκείνος δε ο δούλος, ο γνους το θέλημα του κυρίου εαυτού και μη ετοιμάσας μηδέ ποιήσας προς το θέλημα αυτού, δαρήσεται πολλάς» (Λουκ. ιβ’ 47).

(Αγ. Ιωάννη της Κρονστάνδης, «Οι Μακαρισμοί»- Δέκα ερμηνευτικές ομιλίες- απόσπασμα.)

«…από εδώ θα αρχίσει κάτι πολύ επαναστατικό για όλη την χώρα…»



«…από εδώ θα αρχίσει κάτι πολύ επαναστατικό για όλη την χώρα…»
Προχθές ανέβαινα στο μοναστήρι όπου εξομολογούμαι.
Όσο ανέβαινα τόσο έβλεπα την ευλογία και τον πλούτο του μέρους. 
Αμυγδαλιές, καρυδιές και ένα σωρό άλλα καρποφόρα δέντρα ήταν γεμάτα καρπό έτοιμα να τον προσφέρουν σε όποιον τον συλλέξει.
Αλλά που…
Οι περισσότεροι προτιμούμε να ψωνίζουμε αυτά που μας προσφέρει τζάμπα ο τόπος μας από τα σούπερ μάρκετς, δηλητηριασμένα με συντηρητικά και έναντι ακριβού αντιτίμου…
Παλιά ο τόπος στο συγκεκριμένο μέρος ήταν γεμάτος από αμπέλια και μπαξέδες αφού στο χαμηλότερό του σημείο περνάει ένας μικρός χείμαρρος και προσφέρει άφθονο νερό.
Έκανα ένα πισογύρισμα στο χρόνο και είδα τις γυναίκες και τους άντρες να κουβαλούν το νερό σε γκιούμια, από το χείμαρρο ως τον μπαξέ τους, κάτω από τον καυτό ήλιο και αναλογίστηκα την δική μας γενιά που δεν πάει να μαζέψει ούτε καν τα καρύδια και τα αμύγδαλα που πέφτουν και συνειδητοποίησα πόσο πολύ έχουμε αλλάξει…
Έφθασα στο μοναστήρι κι εκεί βρήκα κάποιον κύριο που είχε βαθιά γνώση των νέων καλλιεργειών και μου εξηγούσε για κάποιες επαναστατικές  καλλιέργειες που έχουν πολύ υψηλή απόδοση σε χρήματα.
«Ενδιαφέρεται ο νέος κόσμος;» τον ρώτησα.
«Δόξα τω Θεώ! Αρχίσανε τα παιδιά να ξυπνάνε και να βλέπουν ότι το μέλλον τους είναι στην επαρχία και στην ύπαιθρο. Με τις νέες αυτές καλλιέργειες που σου ανέφερα υπάρχει η δυνατότητα στον καθένα να ζήσει με αξιοπρέπεια, εξασφαλίζοντας ένα σημαντικό εισόδημα. Πιστεύω πως από εδώ θα αρχίσει κάτι πολύ επαναστατικό για όλη την χώρα γιατί είμαστε πρωτοπόροι στις περισσότερες καλλιέργειες που σου ανέφερα!» μου είπε.
«Ναι αλλά τα παιδιά δεν είναι μαθημένα να δουλεύουν…» του αντέτεινα…
«Δεν χρειάζεται να σκοτωθούνε και στην δουλειά! Λίγα πράγματα όταν πρέπει χρειάζεται… Άλλωστε τρώγοντας ανοίγει κι η όρεξη. Γιατί νομίζεις ότι υπάρχει τόσο ενδιαφέρον για όλες τις νέες καλλιέργειες που φέραμε; Γιατί βλέπουν ότι δεν είναι παραμύθια όλα αυτά και αποδίδουν στην πράξη…» μου είπε.
Αφού με ενημέρωσε σε γενικές γραμμές, χαιρετισθήκαμε και δώσαμε ο ένας στον άλλον την υπόσχεση να ξαναβρεθούμε την επόμενη εβδομάδα για να με ενημερώσει καλύτερα.
«Δόξα τω Θεώ! Επιτέλους, κάτι ελπιδοφόρο!» σκέφτηκα.
Ευτυχώς υπάρχουν άνθρωποι που δεν τους έχει καταβάλει η κατάθλιψη και ονειρεύονται το μέλλον της χώρας. Δεν είναι πολλοί αλλά είναι αρκετοί… Ποτέ δεν ήταν πολλοί εξ’ άλλου…
Οι πραγματικές και δημιουργικές επαναστάσεις βασίζονται στην δύναμη και την εφαρμοστικότητα των ιδεών και όχι στο πλήθος και τα πολλά λόγια… Πιστεύω, είτε εκούσια είτε ακούσια – εξ’ ανάγκης, πως συνειδητοποιώντας το πόσο ευλογημένος είναι ο ελληνικός χώρος και τις δυνατότητες που μας παρέχει, συνδυάζοντας την εμπειρία με την γνώση και τα όνειρα με δουλειά θα καταφέρουμε να δημιουργήσουμε μία εντελώς νέα χώρα που θα παρέχει στον καθένα, αν μη τι άλλο, την δυνατότητα της αξιοπρεπούς επιβίωσης.

Το Contra.gr φέρνει στη δημοσιότητα την επιστολή του ασκητή μοναχού του Αγίου Όρους Ιωσήφ που είχε η τετράκωπος μέσα στην βάρκα όταν αγωνίστηκε στον ημιτελικό της Πέμπτης.

Το Contra.gr φέρνει στη δημοσιότητα την επιστολή του ασκητή μοναχού του Αγίου Όρους Ιωσήφ που είχε η τετράκωπος μέσα στην βάρκα όταν αγωνίστηκε στον ημιτελικό των Ολυμπιακών αγώνων.

"Είναι η βάρκα με τα γούρια" είπε λίγο μετά την πρόκριση της τετρακώπου στον τελικό των Ολυμπιακών αγώνων ο Στεργιος Παπαχρήστος αποκαλύπτοντας κι ότι εκτός όλων των άλλων οι τέσσερις κωπηλάτες είχαν μαζί τους κατα την ώρα του αγώνα και την επιστολή που είχε στείλει σε όλη την Ολυμπιακή ομάδα κωπηλασίας ο μοναχός του Αγίου Όρους Ιωσήφ ο πνευματικός της Χριστίνας Γιαζιτζίδου τα τελευταία χρόνια.

Το γράμμα που ενέπνευσε και εξακολουθεί να εμπνέει τους Έλληνες κωπηλάτες φέρνει σήμερα στη δημοσιότητα το Contra.gr αποσπάσματα του οποίου και παραθέτει παρακάτω Μέσα απο το Ιερό Ησυχαστήριο του Αγίου Μηνά ο μοναχός Ιωσήφ γράφει όπως λέει "ένα μικρό Θούριο, για να εμψυχώσει, να ξεσηκώσει, να πάρουν το φρούριο".

Στους στίχους του αναφέρει: "Ακούω νικητήριες ιαχές από τα σκιφ, Μα ναι Ελληνόπουλα είναι. Δεν κάνω λάθος. Γιορτάζουν πανηγυρίζουν, κραυγάζουν με πάθος. Μετάλλια, χρυσά αργυρά!!! Τόσα πολλά πρώτη φορά!!! Συγχαρητήρια!!! Μπράβο!!! Εύγε παιδιά!!! Ελλάδα πρωτιά και στα κουπιά".

Και η επιστολή του μοναχού τελειώνει "Αθάνατοι και για τις νίκες και για το ήθος, Ελληνόπουλα, Ολυμπιονίκες κωπηλάτες, που θα γίνεται τραγούδι, παράδειγμα και μύθος!!!"
           Πηγή

Παναγία - Η Άνοιξη στον καύσωνα της καθημερινότητας μας


Παναγία - Η Άνοιξη στον καύσωνα της καθημερινότητας μας
Είναι γεγονός ότι το καλοκαίρι στην γλυκιά μας Πατρίδα, την Ελλάδα μας, έχει ένα ιδιαίτερο χρώμα, ένα φως που κυλάει πάνω στα πρόσωπα και τα πράγματα και τους προσδίδει ένα χάδι εορτής.
του Μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου Αμφιλοχίου
 
Μέσα στην καλοκαιρινή φύση, η οποία από κάθε σημείο εκπέμπει ευωδία και φως, με αναστάσιμη φωταύγεια και πνευματική ευφροσύνη εορτάζει η Εκκλησία μας την ιερά και ευκλεή μεγάλη εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου και καλεί όλους μας να καταυγασθούμε σʼ αυτό το πανηγύρι της αιωνίου χαράς. Η Παναγία μας είναι «η μετά θάνατον ζώσα», που σώζει πάντοτε, «αεί την κληρονομίαν της», δηλαδή όλους εμάς που συναποτελούμε την Εκκλησία του Χριστού. Η εορτή της ενδόξου Κοιμήσεως της Παναγίας είναι μία ελπίδα ζωής. Γιορτάζουμε την άνοιξη μέσα στον καύσωνα του καλοκαιριού.

Διερωτώμαι όμως αδελφοί μου: Σε μία κοινωνία που εξέλειψε η ελπίδα, που εξέλειψε η διάθεση και η αγάπη για την ζωή, που οι αυτοκτονίες, ο φόβος, η ανασφάλεια, η ανεργία αλλοτριώνουν τον παρόντα βίο, παραμορφώνοντάς τον σε βίο «μεστό ταραχής και θορύβων» πόσο η καθαρότητα, η αγιότητα της Παρθένου Μαρίας μπορεί να αποτελέσει πρότυπο ζωής για τον σύγχρονο άνθρωπο, για όλους εμάς; Σε μία κοινωνία τόσο έντονης εικονικής εμπειρίας, αισθήσεων και παραισθήσεων, όπου ενώ γύρω και ανάμεσά μας κατέρρευσαν οι τεχνητοί «παράδεισοι», εμείς συνεχίζομε να μετρούμε τις επιτυχίες μας στον κόσμο της τεχνολογίας και επιστήμης, αρνούμενοι να λογαριάσομε την εσωτερική μας καθίζηση.

Σε μία κοινωνία, όπου ενώ ξέρομε τι φαινομενικά κερδίσαμε, συνειδητά αγνοούμε το τι αληθινά χάσαμε, καθώς οι πάσης φύσεως κατασκευαστές-μαστροχαλαστές της σύγχρονης ζωής μας έμαθαν να την μετράμε μόνο με τεχνολογικά κριτήρια, υιοθετώντας άκριτα και αβασάνιστα έναν τρόπο ζωής που αναζητά τις εύκολες λύσεις, που επιλέγει να ζει στο χάος μιας σύγχυσης αξιών και ιδεών. Εάν όντως μία τέτοια κοινωνία δημιουργήσαμε και χτίσαμε, τότε είναι σίγουρο πως η μεγάλη ημέρα και εορτή της Παναγίας μας, το «Πάσχα» του καλοκαιριού έχει ιδιαίτερη σημασία, αξία και σπουδαιότητα. Για τον τόπο, την Πατρίδα μας, τον κόσμο όλο. Αρκεί να πιστέψομε ότι η Παναγία Μητέρα μας είναι ελπίδα ζωής, είναι η άνοιξη μέσα στον καύσωνα της καθημερινότητάς μας. Στις δύσκολες, οριακές ώρες της ζωής και του Έθνους μας, ας θυμούμαστε, τα λόγια ενός σύγχρονου Ορθόδοξου στοχαστή:

«Οι Χριστιανοί πάνω στην ελπίδα και τον αγώνα τους ασκούνται και μαθαίνουν να ελπίζουν, και ελπίζοντας να δρουν περισσότερο. Η ελπίδα τους είναι ακριβή, φωτισμένη και συναρπαστική. Με το μέτρο αυτής της ελπίδας κλονίζουν τη σιγουριά αμετακίνητων καταστάσεων και απομυθεύουν τις αρνητικές μονιμότητες, τα αυτονόητα και τα είδωλα της ζωής, και συντελούν στο να κρατιούνται η ζωή και η ιστορία ανοιχτές για νέες κατακτήσεις, απρόοπτες και απροσδόκητες».

Καλή Παναγία αδελφοί μου! Καλή δύναμη στις δυσκολίες των καιρών μας.

ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΗΜΩΝ ΙΣΑΑΚΙΟΥ, ΔΑΛΜΑΤΟΥ ΚΑΙ ΦΑΥΣΤΟΥ...

Τῌ Γ' ΤΟΥ ΑΥΤΟΥ ΜΗΝΟΣ
ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

Μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Ἰσαακίου, Δαλμάτου καὶ Φαύστου.
Τῇ Γ' τοῦ αὐτοῦ μηνός, μνήμη τῶν Ὁσίων Πατέρων 

ἡμῶν Δαλμάτου, Φαύστου καὶ Ἰσακίου.
Κυκλοῦσιν ἄνδρες εἷς δύο τρεῖς σὸν θρόνον,
Ὕψιστε, Φαῦστος, Ἰσάκιος, Δαλμάτος,
Δαλμάτος, Ἰσάκιος τριτάτῃ θάνον, ἠδέ γε Φαῦστος.

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ Ἁγίου μάρτυρος Στεφάνου, Πάπα Ῥώμης.

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν καὶ Ὁμολογητοῦ Ἰωάννου, Ἡγουμένου Μονῆς τῆς Παταλαραίας.

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, ἡ Ἁγία Σαλώμη, ἡ Μυροφόρος, ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.


Τῆς σαρκὸς οἷον ἐκκυλισθείσης λίθου,
Ὁρᾷ Σαλώμη Χριστόν, οὐ Χριστοῦ τάφον.

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, ἡ Ὁσία Θεοκλητὼ ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.


Θεοκλητὼ τὴν κλῆσιν ἔργῳ δεικνύει,
Κλητὴ Θεῷ φανεῖσα σαρκὸς ἐκδύσει.

Ταῖς αὐτῶν ἁγίαις πρεσβείαις, ὁ Θεός, ἐλέησον ἡμᾶς. Ἀμήν.

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...