Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Σάββατο, Μαρτίου 02, 2013

Ὅτι δέν ἐπιτρέπεται οἱ Χριστιανοί νά παρακολουθοῦν καρναβάλια ἤ νά συμμετέχουν σ' αὐτά μέ ὁποιονδήποτε τρόπο


ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ

ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΘΕΛΗΜΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ;

Ή

ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΓΑΝΙΣΜΟ ΤΗΝ ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΕΙΑ

ΚΑΙ ΤΑ ΕΘΙΜΑ ΤΩΝ ΔΑΙΜΟΝΙΩΝ; 

Ἐτυμολογία τῆς λέξης (πιθανές καί ἐπικρατοῦσες ἑρμηνεῖες):

  1. carne= κρέας καί vale=γειά σου
  2. carne= κρέας και levare=αἴρω-σηκώνω ( δηλαδή ἀναιρῶ, ἀπέχω, ἐγκαταλείπω )
  3. Κάρνεια: ἀρχαία εἰδωλολατρική ἑορτή γιά νά τιμήσουν τόν «θεό» Κάρνειο Ἀπόλλωνα (λόγῳ ὅμως διαφορετικῆς ἐποχῆς ἑορτασμοῦ καί ἀπουσίας μασκαρέματος, θεωρεῖται λιγότερο πιθανή αὐτή ἡ ἐκδοχή).
  4. Κάρνος=τράγος, βόσκημα, πρόβατον (σύμφωνα μέ τόν λεξικογράφο Ἡσύχιο). Συνδυάζεται μέ τόν ἀρχαῖο χοροπηδηχτό χορό τῶν ἀρχαίων «θεῶν» Σατύρων (οἱ ὁποῖοι ὀργίαζαν, ἐξ οὗ καί ὁ λαός ὀνομάζει Σάτυρο ἕναν ἄνθρωπο πού ἐπιδίδεται σέ κραιπάλες). Κι ὅπως χοροπηδοῦν οἱ τράγοι, ἔτσι καί οἱ Σάτυροι, ἔτσι καί οἱ συμμετέχοντες στούς καρναβαλικούς χορούς καί στίς καρναβαλικές παρελάσεις.
  5. corn=κέρατο καί Vaal ἤ Βῆλος=ἀρχαῖος αἱμοσταγής βοϊδόμορφος «θεός».

Ἄρα τό καρναβάλι σημαίνει «βοϊδοκέρατο» εἰρωνικά, γιά νά θυμίζει τή νίκη τῶν αἰγοπροβατοτρόφων κατά τῶν βοϊδοτρόφων καί τοῦ «θεοῦ» Βάαλ στήν ἀρχαιότητα. Ἐπίσης ποιός ἄλλος, κατά σύμπτωσιν… παρουσιάζεται μέ κέρατα;…Μήπως ὁ διάβολος;…

  1. corn=κέρατο καί leyalem=ἀποχή ἀπό τό κρέας.
  2. carrus=κάρο καί navalis=ναυτικό (δηλαδή ναυτικό ἀμαξίδιο). Παραπέμπει στήν ἐμφάνιση τοῦ «θεοῦ» Διόνυσου στά Διονυσιακά Συμπόσια-ὄργια, ὁ ὁποῖος ἐρχόταν πάντοτε μέ τροχοφόρο καράβι.i

Ἡ εἰρωνεία τοῦ ὅλου θέματος εἶναι ὅτι τήν περίοδο τῶν Ἀποκρεῶν ἐνῶσύμφωνα μέ τήν ἐτυμολογία τῆς λέξης «Ἀπό-κρέας», ἀλλά καί σύμφωνα μέ τίς πιό πάνω ἑρμηνεῖες τῆς λέξης «καρναβάλι» (βλ. ἑρμην. 1, 2, 6) πού σημαίνει ἀποχή ἀπό τό κρέας), ἀρχίζει ἡ περίοδος τῆς νηστείας, μιά περίοδος κατά τήν ὁποία ὁ πιστός ἐντείνει τίς προσπάθειές του στόν ἀγώνα τῆς ἐγκράτειας καί στόν ἀγώνα κατά τῶν παθῶν, ἀντίθετα κατά τήν περίοδο αὐτή («Καρναβάλι») ἔχουμε φαγοπότια ἀλλά καί ἄλλες ἀκόλαστες δραστηριότητες πού θά παραθέσουμε πιό κάτω.

Μέ ποιούς τρόπους «ἑορτάζεται» τό Καρναβάλι;


Μέ:

  1. Μεταμφιέσεις καί ψέματα
  2. Γύμνια καί ἔλλειψη αἰδοῦς
  3. Προκλητικές συμπεριφορές
  4. Χορούς καί μάλιστα συχνά ἔξαλλους
  5. Ἀσύδωτο φαγοπότι
  6. Μέθες
  7. Ξενύχτια-ξεφαντώματα
  8. Πειράγματα
  9. Βωμολοχίες
  10. Ἄσεμνες μουσικές καί θεατρικές παραστάσεις - ἐκδηλώσεις
  11. Ἀναβίωση ἀρχαίων παγανιστικῶν ἐθίμων
  12. Καθίβρυση-γελοιοποίση τῶν ἱερῶν καί ὅσιων σέ πάμπολες περιπτώσεις
  13. Καί ὅλες τίς ὀδυνηρές συνέπειες τῶν σαρκικῶν ἀκολασιῶν.


Καρναβάλι καί Ἀρχαία Ἑλλάδα:


«Στήν Ἀρχαία Ἑλλάδα ἀπό τό μεσοχείμωνο μέχρι τήν ἄνοιξη, τελοῦντο πρός τιμήν τοῦ Διόνυσου ἤ Βάκχου οἱ Διονυσιακές ἤ Βακχικές γιορτές. Ὁ Διόνυσος ἦταν κατ’ ἐξοχήν «θεός» τῶν λαϊκῶν στρωμάτων, προστάτης τοῦ ἀμπελιοῦ καί τοῦ κρασιοῦ, σύμβολο τῆς χαρᾶς, τῆς ζωῆς καί τοῦ ἀχαλίνωτου κεφιοῦ.

Στη διάρκεια τῶν διονυσιακῶν γιορτῶν, οἱ ὀπαδοί τοῦ Διονύσου φοροῦσαν δέρματα ζώων, ἄλειφαν τό πρόσωπό τους μέ τήν τρυγία (κατακάθι τοῦ κρασιοῦ) καί στεφανώνονταν μέ κισσό, (τό ἀειθαλές ἱερό φυτό τοῦ Διόνυσου) καί προσπαθοῦσαν νά ἔχουν τήν μορφή Σατύρων πού ἔμοιαζαν μέ τράγους.

Στίς διονυσιακές γιορτές, οἱ μαλλιαροί σάτυροι χορευτές, τραγουδοῦσαν τό «Διθύραμβο», μεταμφιεσμένοι σέ «γάστρωνες» (κοιλαράδες), δαιμονικές φιγοῦρες θά λέγαμε, ἔτσι ὅπως τούς βλέπουμε στίς παραστάσεις τῶν διαφόρων ἀγγείων τῆς ἀρχαιότητας.

Ὁ Ἀριστοτέλης στήν «ποιητική» του ἀναφέρει ὅτι ἡ κωμωδία προέρχεται ἀπό τόν «κῶμο» ἤ «κώμη» πού ἦταν ἡ συντροφιά μεθυσμένων πού τραγουδοῦσαν τά «φαλλικά», δηλαδή πειραχτικά καί βωμολοχικά τραγούδια.

Οἱ παρέες αὐτές τῶν μεθυσμένων περιφέρονταν στούς δρόμους τῆς πόλης ἤ τοῦ χωριοῦ καί πετοῦσαν αἰσχρολογίες στούς συντοπίτες τους. Ἐπίσης, ἀνάλογες παρέες τριγυρνοῦσαν μέ ἄμαξες καί ξεστόμιζαν ἕνα σωρό βωμολοχίες καί αἰσχρά ἀστεῖα (ἀπό ἐκεῖ ἔχει μείνει καί ἡ γνωστή φράση: «θά ἀκούσεις τά ἐξ’ ἀμάξης»)!

Πρός τιμήν τοῦ Διονύσου τελοῦνταν 4 γιορτές: α) Τά μικρά ἤ κατ’ ἀγρούς Διονύσια, β) Τά Λήναια, γ) Τά Ἀνθεστήρια καί δ) Τά μεγάλα ἤ ἔν ἄστει Διονύσια.

Τά Ἀνθεστήρια πού τελοῦνταν τό μῆνα Ἀνθεστηριῶνα (ἀπό 18 Φεβρουαρίου – 17 Μαρτίου περίπου), ἦταν ἡ ἀρχαιότερη ἀπό τίς βακχικές γιορτές καί κρατοῦσαν 3 μέρες. Τήν 2η μέρα γινόταν μιά πομπή πού συνόδευε τόν Διόνυσο, ἀνεβασμένο σέ ἕνα ἅρμα πού εἶχε σχῆμα πλοίου· τά μέλη τῆς ἀκολουθίας φοροῦσαν μάσκα. Τόν ρόλο τοῦ Διόνυσου ἔπαιζε ὁ ἄρχων βασιλεύς. Στά σημερινά χρόνια ὑποκατάστατο τοῦ Διόνυσου θεωρεῖται ὁ βασιλιάς καρνάβαλος ( καί ἡ ἀρχαία πομπή βέβαια εἶναι ἡ σημερινή παρέλαση )».ii

Καρναβάλι καί Χριστιανισμός:


«Ἀπό τήν ἀρχή ἡ Χριστιανική Ἐκκλησία στάθηκε ἀντίθετη καί ἐπικριτική σέ ὅλες αὐτές τίς γιορτές τῆς ἀχαλίνωτης ἀκολασίας καί κραιπάλης.

Μάλιστα, ὁ Ἅγιος Τιμόθεος, μαθητής τοῦ Ἀπ. Παύλου καί Ἐπίσκοπος Ἐφέσσου, κατά τήν παράδοση, ὑπέστη στήν Ἔφεσσο ἐπί αὐτοκράτορος Δομιτιανοῦ, μαρτυρικό θάνατο ἀπό τούς ἐξαγριωμένους ὄχλους τῶν εἰδωλολατρῶν, ἐπειδή σέ κάποια γιορτή τῆς Ἀρτέμιδος τῆς Ἐφεσσίας, «καταγώγιον ὀνομαζομένην», κατέκρινε τά ὄργια τῶν ἐορταστῶν.

 Ὁ Ἀπόστολος Πέτρος στήν Α’ ἐπιστολή του (62μ.Χ) γράφει χαρακτηριστικά «καί διά τοῦτο παραξενεύονται, ὅτι σεῖς δέν συντρέχετε μέ αὐτούς εἰς τήν αὐτήν ἐκχείλισιν τῆς ἀσωτίας καί σᾶς βλασφημοῦσιν»· (Πέτρου Α' 4:4 ),

ἐνῶ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος στήν ἐπιστολή του πρός Γαλάτας (58 μ.Χ.) ἀναφέρει ὡς ἔργα τῆς σαρκός τάς «μέθας» καί «κώμας», ὅπου «κώμη» εἶναι ἡ θορυβώδης πορεία διασκεδαστῶν ἐπί τῆ ἑορτῇ θεοῦ τινος».

 Κατά τόν 2ο αἰῶνα, ὁ Κλήμης ὁ Ἀλεξανδρεῦς, μιλάει γιά τούς σύγχρονούς του, τούς «γελοίως κατά τας πομπάς σχηματιζομένους»·

καί τόν 4ο αἰῶνα, ὁ Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ἐπιτίθεται κατά τῶν χριστιανῶν γιά τήν "ἀκαταγέλαστον κωμωδίαν" νά καταστρέφουν τό πρόσωπό τουςσύμφωνα μέ εἰδωλολατρική συνήθεια, ἐνδύοντας γυναῖκες μέ ἀνδρικά ροῦχα.

Ὅτι καί τόν ἐπόμενο αἰῶνα συνεχίζονταν οἱ μεταμφιέσεις, μαρτυρεῖ ὁ   62ος κανόνας τῆς ἐν Τρούλλῳ Πενθέκτης Οἰκουμενικῆς Συνόδου, ὁ ὁποῖος καταδικάζει τίς μεταμφιέσεις καί τίς μάσκες, ὅπως καί τούς χορούς καί τούς ἀστεϊσμούς, πού ἐλάμβαναν χώρα σέ παρόμοιες καρναβαλικές ἑορτές τοῦ παρελθόντος, καί ἐπι­βάλλει στούς κληρικούς πού μετέχουν, τήν ποινή τῆς καθαιρέσεως, στούς δέ λαϊκούς τήν ποινή τοῦ ἀφορισμοῦ:

«Τάς οὔτω λεγομένας Καλάνδας, καί τά λεγόμενα Βοτά, καί τά καλούμεναΒουμάλια...κατά τι ἔθος παλαιόν καί ἀλλότριον τοῦ τῶν Χριστιανῶν βίου, ἀποπεμπόμεθα, ὁρίζοντες μηδένα ἄνδρα γυναικεῖαν στολήν ἐνδιδύσκεσθαι ἤ γυναῖκα τήν ἀνδράσιν ἀρμόδιον, ἀλλά μήτε προσωπεῖα κωμικά ἤ σατυρικά ἤ τραγικά ὑποδύεσθαι· μήτε τό τοῦ βδελυκτοῦ Διονύσου ὄνομα τήν σταφυλήν ἐκθλίβοντος ἐν τοῖς ληνοῖς ἐπιβοᾶν.... Τούς οὖν ἀπό τοῦ νῦν τί τῶν προειρημένων ἐπιτελεῖν ἐγχειροῦντας, ἐν γνώσει τούτων καθισταμένους, τούτους, εἰ μέν κληρικοί εἴεν, καθαιρεῖσθαι προστάσσομεν, εἰ δε λαϊκοί, ἀφορίζεσθαι».

 Ὁ γιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος (349-407μ.Χ.), ἀναφερόμενος στό ἐπιχείρημα ὅτι μέ τίς ἐκδηλώσεις διασκεδάζουν, εὐφραίνονται οἱ ἄνθρωποι καί ξεφεύγουν ἀπό τήν καθημερινότητα, ἀπαντᾶ ὅτι αὐτό εἶναι τελείως παράλογο, διότι ἡ χαρά καί εὐφροσύνη πρέπει νά συμβαδίζουν μέ τήν ἠθική καί τήν εὐπρέπεια.

«Τό νά χαιρόμαστε μέ ὄλα δέν εἶναι καλό… ἐπειδή καί ὁ μοιχός χαίρεται ὅταν καταστρέψει τόν γάμο τοῦ πλησίον του…· ἄς μήν κοιτᾶμε λοιπόν ἄν κάποιος χαίρεται, ἀλλά ἐάν γιά καλό πρᾶγμα χαίρεται».

Παρ' ὅλα αὐτά ἀκόμα καί κατά τόν 12ο αἰῶνα, ὁ Βαλσαμώνας ὁμολογεῖ ὅτι στήν ἐποχή του, παρά τίς ἀπαγορεύσεις, τό ἔθιμο τῶν μεταμφιέσεων βρισκόταν σέ ἀκμή. Ἔτσι οἱ περισσότερες ἀπό τίς διονυσιακές γιορτές τῶν ἀρχαίων Ἑλλήνων πέρασαν στό Βυζάντιο καί ἔφτασαν μέχρι τά χρόνια μας».iii

Οἱ τραγικώτερες ἐπιπτώσεις τοῦ Καρναβαλιοῦ:


  1. Βλασφημία κατά τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί ἀπώλεια τῆς σωτηρίας τῆς ψυχῆς.
  2. Ἐκτρώσεις (ἀκόμη καί 100.000 μόνο στήν Πάτρα ἔχουν καταγραφεῖ στίς ἡμέρες διεξαγωγῆς τοῦ Πατρινοῦ Καρναβαλιοῦ. Γενοκτονία!!! ). iv
  3. Κατασπατάληση τοῦ πλούτου τῶν Δήμων καί τοῦ Κράτους, α) τή στιγμή πού ὑπάρχουν ἄστεγοι, ἄσιτοι, χρεωμένοι, ἄποροι, β) τή στιγμή πού οἱ Δήμοι ἀφήνουν ἀνεκπλήρωτα ἤ ἐλλιπῆ κοινωφελῆ ἔργα καί γ) τή στιγμή πού βουλιάζουμε οἰκονομικά πανεθνικῶς!



Πῶς πρέπει νά ἀνοίγει τό Τριώδιο στή ζωή τοῦ Χριστιανοῦ πού τόν ἑτοιμάζει γιά τό Πάσχα; Μέ φαγοπότια, κραιπάλες καί ἀκολασίες ἤ μέ ἄλλα πράγματα;



«Τό Τριώδιο εἶναι ἕνα ἀπό τά λειτουργικά βιβλία τῆς Ἐκκλησίας. Στό βιβλίο αὐτό περιέχονται σχεδόν κάθε μέρα ὕμνοι πού λέγονται Τριώδια, ὕμνοι δηλαδή μέ τρεῖς ὠδές. Οἱ ὕμνοι αὐτοί γενικά λέγονται Κανόνες. Οἱ Κανόνες, στήν ἄρτια μορφή τους καί ἀντίθετα πρός τά Τριώδια, ἀποτελοῦνται ἀπό ἐννέα ὠδές.

Ὠδή εἶναι τό ἱερό τραγούδι.

Ἀπό τά Τριώδια λοιπόν αὐτά, λέγεται καί τό βιβλίο Τριώδιο.

Θά πρέπει ἐδῶ δέ νά τονίσουμε ὅτι ἡ

ἱερή ὑμνολογία, ἡ βυζαντική ψαλμωδία καί γενικά ἡ θεία λατρεία τῆς Ἐκκλησίας, μαζί μέ τήν ἀνάγνωση τῶν Γραφῶν καί τό θεῖο κήρυγμα, ἀποτελοῦν ἀναπόσπαστα στοιχεῖα τῆς θεόσδοτης Ἱερᾶς μας Παράδοσης. Εἶναι συνεπῶς τά ἱερά γράμματα καί ἡ παιδεία τῶν Ὀρθοδόξων. Γιά μᾶς τούς Ἕλληνες εἶναι καί ἡ ἐθνική μας γλώσσα, γιατί ὅλα αὐτά εἶναι γραμμένα στά Ἑλληνικά καί ἡ Θεία Γραφή καί οἱ Ἱερές Ἀκολουθίες. Αὐτό γιά τό Ἔθνος μας εἶναι ἕνα ἐξαιρετικό προνόμιο.

Τριώδιο ἐπίσης λέγεται καί ἡ ἐκκλησιαστική περίοδος ἀπό σήμερα ὡς τό Πάσχα, ἐπειδή ὅλο αὐτό τό χρονικό διάστημα, εἶναι σέ χρήση τό λειτουργικό βιβλίο τοῦ Τριωδίου».

Συνεπῶςμέ τό Τριώδιο ξεκινᾶ  πορεία τοῦ Χριστιανοῦ ἀπό τήν «Αἴγυπτοστήν Γῆ τῆς Ἐπαγγελίας», ἀπό τόν Γολγοθᾶ στήν Ἀνάσταση τοῦ Σωτῆροςἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦἀπό τόν προσωπικό Γολγοθᾶ τῶν θλίψεωντῶν παθῶνκαί τῶν ἁμαρτιῶν τοῦ χριστιανοοῦστήν ἀνάσταση τῆς ψυχῆς καί στήνἀνάτασή της πρός τά Θεῖα καί ἘπουράνιαΠορεία κατά τήν ὁποία ἐντείνονται :

  • ἡ μετάνοια
  • ἡ κατάνυξη
  • τά δάκρυα
  • ἡ νηστεία
  • ἡ προσευχή
  • ἡ προσοχή τοῦ βίου
  • ἡ ἐξομολόγηση
  • ὁ ἐκκλησιασμός
  • ἡ ἐγκράτεια
  • ἡ εὐσέβεια
  • ἡ εὐπρέπεια
  • ἡ ἁγία πίστη

Ἐπομένως:

  • Τί σχέση ἔχουν οἱ μάσκες τοῦ Καρναβαλιοῦ μέ Αὐτόν πού λέει: «Ἐγώ εἰμί ἡ Ἀλήθεια»;
  • Τί σχέση ἔχουν: ἡ ψεύτικη ἀτμόσφαιρα τοῦ Καρναβαλιοῦ, ὁ δαιμονικός «Καρνάβαλος», οἱ φανταστικές ὡραιοποιήσεις καί οἱ γελοιοποιήσεις τῆς «εἰκόνας» τοῦ Θεοῦ (γιατί εἰκόνες τοῦ Χριστοῦ εἴμαστε ὡς ἄνθρωποι) μέ τόν «ἐν κάλλει Ὡραῖον» μας Χριστό ,Αὐτόνπού καταδίκαζε κατ’ ἐξοχήν τήν ὑποκρισία καί τόν «πατέρα καί πατέρα τοῦ ψεύδους διάβολο»;

Τελικό συμπέρασμα γιά τό Καρναβάλι :

(Α΄ Κορινθ. 6, 9-10)

«9  οκ οδατε τι δικοι βασιλείαν Θεο ο κληρονομήσουσι; μ πλανσθε· οτε πόρνοι οτε εδωλολάτραι οτε μοιχο οτε μαλακο οτε ρσενοκοται10 οτε πλεονέκται οτε κλέπται οτε μέθυσοι, ο λοίδοροι, οχ ρπαγες βασιλείαν Θεο ο κληρονομήσουσι».

καί τί πρέπει νά κάνει ὁ κάθε Χριστιανός :

(Α΄ Κορινθ. 6, 11)

«11 κα τατά τινες τε· λλ πελούσασθε, λλ γιάσθητε, λλδικαιώθητε ν τ νόματι το Κυρίου ᾿Ιησο κα ν τ Πνεύματι το Θεομν».



ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΘΕΟ ΚΑΙ ΔΑΙΜΟΝΙΚΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ







Ο.Χ.

Το αηδόνι των αναλογίων με την αξεπέραστη φωνή!


                                         




Εφυγε πριν από λίγες ημέρες από τη ζωή σε ηλικία 86 ετών ο Μανώλης Χατζημάρκος, ένας από τους πιο καλλίφωνους πρωτοψάλτες της σύγχρονης εποχής. Με σπάνια μελωδική φωνή, σημαντικός μουσικός και χοράρχης, ήταν καθηγητής μουσικολογίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Οσοι γνώρισαν από κοντά τον «αγαθό γίγαντα» των ψαλτικών αναλογίων αναφέρονται με αγάπη και σεβασμό όχι μόνο στο έργο του μεγάλου δασκάλου, αλλά ακόμα περισσότερο στην προσωπικότητά του, η οποία, γεμάτη ευγένεια και αγάπη για τους μαθητές του, έλαμπε χωρίς φτιασιδώματα και υπερβολές. Ο Μανώλης Χατζημάρκος γεννήθηκε στον Βόλο το 1927 και από μικρός διακρίθηκε για την εντυπωσιακή φωνή του. Πήρε τα πρώτα μαθήματα βυζαντινής μουσικής από τον πατέρα του Κωνσταντίνο και στη συνέχεια μαθήτευσε κοντά στον πρωτοψάλτη Χρήστο Πάντα. Μαθήτευσε, επίσης, κοντά και σε άλλα μεγάλα ονόματα της ψαλτικής τέχνης, όπως οι Κωνσταντίνος Πρίγγος, Θεοδόσιος Γεωργιάδης και Θεόδωρος Χατζηθεοδώρου.

Το 1947 ο Χατζημάρκος πρωτοτύπησε ιδρύοντας τη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ι.Μ. Δημητριάδος, η οποία ήταν και η πρώτη σχολή του είδους της στην Ελλάδα. Το 1981 τοποθετήθηκε πρωτοψάλτης του Ι.Ν. Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτου Αθηνών, για να αποσυρθεί τα τελευταία χρόνια λόγω φωνητικής κόπωσης.

Ενας από τους μαθητές του, ο π. Ειρηναίος Νάκος, καλλιτεχνικός διευθυντής της Σχολής βυζαντινής και παραδοσιακής μουσικής της Αρχιεπισκοπής Αθηνών είπε εμφανώς συγκινημένος για τον δάσκαλό του: «Τον γνώρισα το 1990, ήμουνα έφηβος και ήθελα να μάθω από κάποιον. Τον γνώρισα στη Νέα Σμύρνη, στο εργαστήρι Ψαλτικής. Ο Μανώλης Χατζημάρκος ήταν πάνω απ’ όλα παιδαγωγός και μετά δάσκαλος. Υπήρξε άρχοντας των αρχόντων χωρίς κάποιο οφίκιο, αλλά με τη φυσική σημασία του όρου, άφησε ανεξίτηλα τα βήματά του στην ψαλτική αυτού του τόπου».

Ο π. Ειρηναίος και ο ψάλτης Γιώργος Δεμελής, που παρουσιάζουν εβδομαδιαία εκπομπή στο ραδιόφωνο της Εκκλησίας, είχαν την τιμή να αποσπάσουν την τελευταία συνέντευξη του μεγάλου δασκάλου πριν από περίπου έναν μήνα. Μιλώντας για το μουσικό ύφος του αείμνηστου πρωτοψάλτη, ο π. Ειρηναίος δηλώνει ότι «ο Χατζημάρκος ποτέ δεν επέβαλε το ύφος του. Ηθελε να μιμηθούν τον δάσκαλό τους οι μαθητές μόνο στην ανάλυση των ύμνων και όχι στη χροιά της φωνής». Αναφερόμενος στις φωνητικές ικανότητες του δασκάλου του ο π. Ειρηναίος αναφέρει: «Είχε μια σπάνια μελωδική φωνή, θα μπορούσε να βρίσκεται στις μεγαλύτερες όπερες του κόσμου, αλλά προτίμησε το αναλόγιο. Απαντούσε πάντα “εγώ ένας απλός ψάλτης είμαι”, αν και ήταν καθηγητής πανεπιστημίου. Ηταν πάρα πολύ απλός άνθρωπος, όπως όλοι οι μεγάλοι, χωρίς έπαρση». Ο π. Ειρηναίος Νάκος είπε ακόμη ότι μεταξύ των άλλων πολλών μαθητών του ήταν και ο τραγουδιστής Πέτρος Γαϊτάνος, ο οποίος μάλιστα έκανε συχνά πρόβες με τον δάσκαλό του όταν αποφάσισε να βγάλει κάποια CDs με ύμνους. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Σχολής Βυζαντινής της Αρχιεπισκοπής Αθηνών είπε ακόμα: «Του Χατζημάρκου δεν του άρεσαν οι τιμές και οι διακρίσεις. Αλλωστε τιμάται και θα τιμάται πάντα από τους μαθητές του. Τον ενδιέφερε κυρίως να μαθαίνει τον άλλο με απλό τρόπο τι είναι μουσική».

Ο Μανώλης Χατζημάρκος δεν αρκέστηκε ποτέ στον εύκολο θόρυβο των εντυπωσιασμών, αλλά σε όλη του τη ζωή υπηρέτησε τις νότες και τη μουσική πάνω στα ιερά αναλόγια. Αιωνία η μνήμη του.

ΥΠΕΡΤΑΤΗ ΠΡΟΚΛΗΣΗ Η Άγκυρα κατήργησε το αυτοδιοίκητο του Παριαρχείου - Να ακυρωθεί το ταξίδι Σαμαρά



Ενάντια σε όλες τις διεθνείς συνθήκες η τουρκική κυβέρνηση με απόφασή της ουσιαστικά κατήργησε το αυτοδιοίκητο του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης, προσπαθώντας να επιβάλλουν αντίποινα στην Ελλάδα για τον πρόσφατο νόμο που πέρασε για τους ιμάμηδες της μουσουλμανικής μειονότητας στην Δ.Θράκη.


Έτσι, λίγα 24ωρα πριν από την σύγκληση του "συμβουλίου συνεργασίας" των δύο χωρών με απόφαση του τουρκικού υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία κοινοποιήθηκε ήδη στον Πατριάρχη Βαρθολομαίο και έχει ισχύ από χθες 1η Μαρτίου, οι χριστιανοί ιερείς της Τουρκίας θα συνεχίζουν να ανήκουν πνευματικά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο όμως θα είναι οικονομικά εξαρτημένοι από το τουρκικό κράτος, το οποίο τουρκικό κράτος θα τους διορίζει όπου αυτό θέλει!
Στo πλαίσιo της νέας αυτής νομοθεσίας, όλοι οι διορισμοί ιερέων στις Ελληνορθόδοξες εκκλησίες θα γίνονται από το Διευθυντή Θρησκευτικών Υποθέσεων της Τουρκίας μετά από τη σύμφωνη γνώμη μιας πενταμελούς επιτροπής που θα αποτελείται από έναν εκπρόσωπο του τουρκικού Υπουργείου Εξωτερικών, έναν εκπρόσωπο του τουρκικού Υπουργείου Εσωτερικών και τρεις Ελληνορθόδοξους θεολόγους.
 
Η απόφαση δεν είναι καθόλου "ανάλογη" με τον ελληνικό νόμο, καθώς εν προκειμένω παραβιάζει συνθήκες και θεσμούς αιώνων και εκτός όλων των άλλων υπαρκτών και  ουσιαστικών ζητημάτων σε επίπεδο ασφάλειας στις σχέσεις των δύο χωρών, πλέον δημιουργούνται εύλογα ερωτήματα για την σκοπιμότητα αυτού του "Συμβουλίου Συνεργασίας".
 
Με την αποδοχή σύγκλησής του η κυβέρνηση και προσωπικά ο ίδιος ο πρωθυπουργός Α.Σαμαράς, ουσιαστικά επιβραβεύει τέτοιες πολιτικές από την Άγκυρα. Η συνάντηση πρέπει να ματαιωθεί άμεσα.
 
Πως θα σφίξει το χέρι του Ρ.Τ.Ερντογάν ο Α.Σαμαράς όταν αυτό το χέρι υπογράφει τέτοιες ενέργειες και μάλιστα υπό την μορφή αντιποίνων σε έναν νόμο που η Ελλάδα είχε κάθε δικαίωμα να περάσει;
 
Τι άλλο θέλουν για να αντιληφθούν ότι τέτοιες συναντήσεις νομιμοποιούν την αναθεωρητική πολιτική της Άγκυρας σε βάρος της χώρας;

Το Ευαγγέλιο της Κυριακής Του Ασώτου : Λουκάς ιε΄11-32




Το Ευαγγέλιο της Κυριακής 3 Μαρτίου  2013.
Του Ασώτου : Λουκάς ιε΄11-32

Κείμενο:
Είπε δε· άνθρωπος τις είχε δύο υιούς, και είπεν ο νεώτερος αυτών τω πατρί· πάτερ, δος μοι το επιβάλλον μέρος της ουσίας, και διείλεν αυτοίς τον βίον. και μετ΄ ου πολλάς ημέρας συναγαγών άπαντα ο νεώτερος υιός απεδήμησεν εις χώραν μακράν, και εκεί διεσκόρπισε την ουσίαν αυτού ζων ασώτως. δαπανήσαντος δε αυτού πάντα εγένετο λιμός ισχυρός κατά την χώραν εκείνην, και αυτός ήρξατο υστερείσθαι. και πορευθείς εκολλήθη ενί των πολιτών της χώρας εκείνης, και έπεμψεν αυτόν εις τους αγρούς αυτού βόσκειν χοίρους. και επεθύμει γεμίσαι την κοιλίαν αυτού από των κερατίων ων ήσθιον οι χοίροι, και ουδείς εδίδου αυτώ. εις εαυτόν δε ελθών είπε· πόσοι μίσθιοι του πατρός μου περισσεύουσιν άρτων, εγώ δε λιμώ απόλλυμαι! αναστάς πορεύσομαι προς τον πατέρα μου και ερώ αυτώ· πάτερ, ήμαρτον εις τον ουρανόν και ενώπιόν σου· ουκέτι ειμί άξιος κληθήναι υιός σου· ποίησόν με ως ένα των μισθίων σου. και αναστάς ήλθε προς τον πατέρα αυτού. έτι δε αυτού μακράν απέχοντος είδεν αυτόν ο πατήρ αυτού και εσπλαγχνίσθη, και δραμών επέπεσεν επί τον τράχηλον αυτού και κατεφίλησεν αυτόν. είπε δε αυτώ ο υιός· πάτερ, ήμαρτον εις τον ουρανόν και ενώπιόν σου, και ουκέτι ειμί άξιος κληθήναι υιός σου. είπε δε ο πατήρ προς τους δούλους αυτού· εξενέγκατε την στολήν την πρώτην και ενδύσατε αυτόν, και δότε δακτύλιον εις την χείρα αυτού και υποδήματα εις τους πόδας, και ενέγκαντες τον μόσχον τον σιτευτόν θύσατε, και φαγόντες ευφρανθώμεν, ότι ούτος ο υιός μου νεκρός ην και ανέζησε, και απολωλώς ην και ευρέθη, και ήρξαντο ευφραίνεσθαι. Ην δε ο υιός αυτού ο πρεσβύτερος εν αγρώ· και ως ερχόμενος ήγγισε τη οικία, ήκουσε συμφωνίας και χορών, και προσκαλεσάμενος ένα των παίδων επυνθάνετο τι είη ταύτα. ο δε είπεν αυτώ ότι ο αδελφός σου ήκει και έθυσεν ο πατήρ σου τον μόσχον τον σιτευτόν, ότι υγιαίνοντα αυτόν απέλαβεν, ωργίσθη δε και ουκ ήθελεν εισελθείν. ο ουν πατήρ αυτού εξελθών παρεκάλει αυτόν. ο δε αποκριθείς είπε τω πατρί· ιδού τοσαύτα έτη δουλεύω σοι και ουδέποτε εντολήν σου παρήλθον, και εμοί ουδέποτε έδωκας έριφον ίνα μετά των φίλων μου ευφρανθώ· ότε δε ο υιός σου ούτος ο καταφαγών σου τον βίον μετά πορνών, ήλθεν, έθυσας αυτώ τον μόσχον τον σιτευτόν. ο δε είπεν αυτώ· τέκνον, συ πάντοτε μετ΄ εμού ει, και πάντα τα εμά σα εστίν· ευφρανθήναι δε και χαρήναι έδει, ότι ο αδελφός σου ούτος νεκρός ην και ανέζησε, και απολωλώς ην και ευρέθη.



Μετάφραση:
Τους είπε επίσης ο Ιησούς: «Κάποιος άνθρωπος είχε δύο γιους. Ο μικρότερος απ΄ αυτούς είπε στον πατέρα του: «πατέρα, δώσε μου το μερίδιο της περιουσίας που μου αναλογεί»· κι εκείνος τους μοίρασε την περιουσία. Ύστερα από λίγες μέρες ο μικρότερος γιός τα μάζεψε όλα και έφυγε σε χώρα μακρινή. Εκεί σκόρπισε την περιουσία του κάνοντας άσωτη ζωή. Όταν τα ξόδεψε όλα, έτυχε να πέσει μεγάλη πείνα στη χώρα εκείνη, και άρχισε κι αυτός να στερείται. Πήγε λοιπόν κι έγινε εργάτης σε έναν από τους πολίτες εκείνης της χώρας, ο οποίος τον έστειλε στα χωράφια του να βόσκει χοίρους. Έφτασε στο σημείο να θέλει να χορτάσει με τα ξυλοκέρατα που έτρωγαν οι χοίροι, αλλά κανένας δεν του έδινε. Τελικά συνήλθε και είπε: «πόσοι εργάτες του πατέρα μου έχουν περίσσιο ψωμί, κι εγώ εδώ πεθαίνω της πείνας! Θα σηκωθώ και θα πάω στον πατέρα μου και θα του πω: πατέρα, αμάρτησα στο Θεό και σ΄ εσένα· δεν είμαι άξιος πια να λέγομαι γιος σου· κάνε με σαν έναν από τους εργάτες σου.» Σηκώθηκε, λοιπόν, και ξεκίνησε να πάει στον πατέρα του. Ενώ ήταν ακόμη μακριά, τον είδε ο πατέρας του, τον σπλαχνίστηκε, έτρεξε, τον αγκάλιασε σφιχτά και τον καταφιλούσε. Τότε ο γιος του, του είπε: «πατέρα, αμάρτησα στο Θεό και σ΄ εσένα και δεν αξίζω να λέγομαι παιδί σου». Ο πατέρας όμως γύρισε στους δούλους του και τους διέταξε: «βγάλτε γρήγορα την καλύτερη στολή και ντύστε τον· φορέστε του δαχτυλίδι στο χέρι και δώστε του υποδήματα. Φέρτε το σιτευτό μοσχάρι και σφάξτε το να φάμε και να ευφρανθούμε, γιατί αυτός ο γιος μου ήταν νεκρός και αναστήθηκε, ήταν χαμένος και βρέθηκε». Έτσι άρχισαν να ευφραίνονται. Ο μεγαλύτερος γιος του βρισκόταν στο χωράφι· και καθώς ερχόταν και πλησίαζε στο σπίτι, άκουσε μουσικές και χορούς. Φώναξε, λοιπόν, έναν από τους υπηρέτες και ρώτησε να μάθει τι συμβαίνει. Εκείνος του είπε: «γύρισε ο αδελφός σου, κι ο πατέρας σου έσφαξε το σιτευτό μοσχάρι, γιατί του ήρθε πίσω γερός». Αυτός τότε θύμωσε και δεν ήθελε να μπει μέσα. Ο πατέρας του βγήκε και τον παρακαλούσε, εκείνος όμως του αποκρίθηκε: «εγώ τόσα χρόνια σού δουλεύω, και ποτέ δεν παράκουσα καμιά εντολή σου· κι όμως σ΄ εμένα δεν έδωσε ποτέ ένα κατσίκι για να ευφρανθώ με τους φίλους μου. Όταν όμως ήρθε αυτός ο γιος σου, που κατασπατάλησε την περιουσία σου με πόρνες, έσφαξες για χάρη του το σιτευτό μοσχάρι». Κι ο πατέρας του, του απάντησε: «παιδί μου, εσύ είσαι πάντοτε μαζί μου κι ό,τι είναι δικό μου είναι και δικό σου. Έπρεπε όμως να ευφρανθούμε και να χαρούμε, γιατί ο αδελφός σου αυτός ήταν νεκρός και αναστήθηκε, ήταν χαμένος και βρέθηκε».



Σχόλια:

ΑΠΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ.

«Και συναγαγών άπαντα ο νεώτερος
υιός απεδήμησεν εις χώραν μακράν....»

ΑΝΕΚΑΘΕΝ ΤΟ άγνωστο ελκύει τον άνθρωπο. εξάπτει την φαντασία του. Φλογίζει την περιέργεια του. Αιχμαλωτίζει την καρδιά του. Γι’ αυτό και συχνά αποδημεί και σε μακρινά μέρη. Ξενιτεύεται σ’ άγνωστες χώρες αναζητώντας εκεί τη χαρά και την ευτυχία. Στην εποχή μας μάλιστα, αυτή η τάση φυγής βασανίζει ένα πλήθος ανθρώπων. Νοσταλγός της ευτυχίας, αχόρταγος κυνηγός της χαράς, ο σημερινός άνθρωπος αποδημεί συνεχώς σε μέρη άγνωστα, κυνηγώντας στην ονειρεμένη μακρινή χώρα το άπιαστο πουλί της ευτυχίας.
Σε μια τέτοια αποδημία αναφέρεται ο Κύριος στη σημερινή παραβολή. Την παραβολή του Ασώτου. Είναι μια ζωντανή ιστορία ενός αποδημητού. Η περιπέτεια ενός νέου ανθρώπου που εγκαταλείπει το πατρικό σπίτι και φεύγει. Αναχωρεί για τη μακρινή χώρα. Πιστεύοντας πως έτσι θ’ αποκτούσε την πλήρη ελευθερία του. Αναζητώντας το μεθυστικό κρασί της ευτυχίας. Κι εκεί διασκορπίζεται το μερίδιο της πατρικής περιουσίας που έλαβε, «ζων ασώτως». Και φτάνει στον έσχατο ξεπεσμό.
Κάποτε όμως συνέρχεται, συγκλονίζεται και μετανοεί. Και αποφασίζει να επιστρέψει στο πατρικό του σπίτι. Έτσι από τον ξεπεσμό θα φτάσει στην αποκατάσταση. Από την αθλιότητα της μακρινής χώρας στην ειρήνη και την χαρά του πατρικού οίκου. Από τον πόνο και την μοναξιά, που τον πότισε η αλόγιστη περιπέτεια του, στην αγάπη του πατέρα που όλα αυτά τα χρόνια της αποδημίας τον περίμενε με αγωνία, και τώρα που επιστρέφει τον δέχεται πρόθυμα στην αγκαλιά του.

Η χώρα της αποδημίας

Ο ΔΡΟΜΟΣ που ακολούθησε ο νεώτερος υιός δεν είναι άγνωστος και στην εποχή μας. Η απομάκρυνση και η περιπέτεια σε κάποια άγνωστη μακρινή χώρα εξακολουθεί να είναι και σήμερα ο μεγάλος πειρασμός του ανθρώπου. Στο όνομα τάχα της ελευθερίας ή της αναζητήσεως της ευτυχίας, πολλοί από τους σημερινούς ανθρώπους αρνούνται το Θεό. Εγκαταλείπουν την παράταξη του Ιησού. Απομακρύνονται από τον Πατρικό Οίκο, την Εκκλησία, και ξενητεύονται «εις χώραν μακράν». Ποιά είναι άραγε η μακρινή αυτή χώρα για την εποχή μας;
* Πρώτον, η αμφισβήτηση. Πολλοί αμφισβητούμε σήμερα τα πάντα. Αμφιβάλλουμε για όλα. Πολεμούμε θεσμούς. Αρνούμαστε κάθε είδους αυθεντία. Στο κέντρο της αμφισβήτησης βρίσκεται η πίστη. Ο θεσμός της Εκκλησίας. Το έργο και η αποστολή της. Οι λειτουργοί και τα πρόσωπα που την υπηρετούν. Ξεκινώντας από ιστορικά λάθη και προσωπικές αδυναμίες φτάνουμε στο σημείο να αμφιβάλλουμε για το νόημα της αποστολής και την αξία του μηνύματος της. Έτσι απομακρυνόμαστε από τον ιερό περίβολο της. Αποδημούμε στη μακρινή εκείνη χώρα, όπου βλέπουμε τα πάντα κάτω από ένα απαίσιο παραμορφωτικό πρίσμα, ανάποδα και διαστρεβλωμένα.
* Δεύτερον, η άρνηση. Άλλοι προχωρούμε πιο πέρα. Από την αμφισβήτηση στην άρνηση. Στη χώρα της απιστίας. Εδώ αποδημώντας ο άνθρωπος σκοτώνει την πίστη. Διαγράφει από τον ορίζοντα της υπάρξεως του τον Θεό. Ξεριζώνει από την καρδιά του κάθε μεταφυσική δίψα. Υψώνει βλάσφημα το ανάστημα του και ξερνά τους αφρούς της αρνήσεως: «Θεέ, τραβήξου από μπροστά μας, /σκιάχτρο του νου και της ψυχής./ Για σε τα χείλη τα δικά μας/ δεν έχουν λόγια προσευχής».
* Τρίτον, η χώρα της ποικιλώνυμης αμαρτίας, η περιοχή της παντοειδούς ασωτίας. Οι δυο πρώτες μαρτυρούν μια θεωρητική στάση. Η τρίτη φανερώνει μια πρακτική τοποθέτηση. Είναι η αποστασία των έργων και της ζωής.

Ο φοβερός ξεπεσμός

Ο ΚΥΡΙΟΣ με ελάχιστες λέξεις μας περιέγραψε την κατάσταση αυτή της αποστασίας στο πρόσωπο του νεώτερου γιου της σημερινής παραβολής: «Και εκεί διεσκόρπισε την ουσίαν ( = περιουσία) αυτού ζων ασώτως». Ακολουθώντας το ολισθηρό μονοπάτι μιας άσωτης ζωής, εξανέμισε ό,τι είχε και δεν είχε: περιουσία, υγεία, οικογενειακή τιμή, αγνότητα ψυχής και σώματος, την πίστη και την αγάπη του προς τον Θεό.
Αυτό, δυστυχώς, συμβαίνει όταν ο άνθρωπος αποδημεί στη χώρα της αποστασίας, όταν εμπλέκεται στα δίχτυα της ποικιλώνυμης ασωτίας. Χάνει τα πάντα. Μένει γυμνός. Ερημώνεται από τη χάρη του Θεού. Ηθικά πεθαίνει. Μας το ομολογεί με πόνο ο άσωτος υιός: «λιμώ απόλλυμαι». Πεθαίνω της πείνας! Το επιβεβαιώνει η θεοκίνητη γραφίδα του αποστόλου Παύλου: «Ο μισθός που πληρώνει η αμαρτία είναι ο θάνατος» (Ρωμ. 6,23).

Προσκλητήριο επιστροφής

ΑΛΛΑ ας μη μείνουμε στη φάση της αποστασίας. Στην τραγική περιπλάνηση στον κόσμο της φθοράς και της αμαρτίας. Ο σκοπός για τον οποίο αφηγήθηκε ο Χριστός μας την παραβολή είναι για να μας δείξει στο πρόσωπο του πατέρα, που περιμένει με λαχτάρα και υποδέχεται με χαρά το μετανοημένο παιδί του, το ανεξάντλητο πέλαγος της αγάπης και της φιλανθρωπίας του Θεού. Και στο πρόσωπο του Ασώτου που επιστρέφει στο πατρικό σπίτι, στην αγκαλιά του πατέρα, τη δύναμη και την αξία της μετανοίας.
Για τον ίδιο σκοπό προβάλλει και η Εκκλησία μας την παραβολή. Κάθε χρόνο. Στην αρχή της ιερής αυτής περιόδου του Τριωδίου. Απευθύνεται σε όλους μας, τους σημερινούς αμφισβητίες, τους αρνητές, τους ασώτους. Και ο λόγος της είναι προσκλητήριο μετανοίας και επιστροφής.
Είναι μήνυμα αγάπης. Ο Κύριος μας αγαπά. Όλους μας. Σε όποια κατάσταση κι αν βρισκόμαστε. Και μας περιμένει να επιστρέψουμε κοντά Του. Η πόρτα της φιλανθρωπίας και του ελέους Του δεν έχει κλείσει για κανέναν. Στέκεται με ανοιχτή τη θεϊκή αγκαλιά Του και αναμένει να γυρίσουμε κοντά Του. Στον Πατρικό Οίκο που είναι η Εκκλησία μας, η μεγάλη οικογένεια των παιδιών του Θεού.

Κυριακή του Ασώτου «Πάτερ, ἥμαρτον εἰς τόν οὐρανόν καί ἐνώπιόν σου» (Λουκ. ιε΄, 21) εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Δράμας



Ὑπῆρχε, ἀγαπητοί ἀδελφοί, ἕνας καλός πατέρας. Τέτοιος  πατέρας δέν ὑπῆρχε ἄλλος. Ἦταν γεμάτος ἀγάπη καί στοργή στά δυό του παιδιά. Φρόντιζε νά τά ἔχουν ὅλα. Ζοῦσαν εὐτυχισμένα. Ζοῦσαν σάν βασιλόπουλα.
Ἀλλά μιά μέρα ἕνας φθονερός ἄνθρωπος πλησίασε τό μικρότερο παιδί. Σάν νά τόν ἀκοῦμε νά λέει στό νεότερο παιδί τοῦ καλοῦ πατέρα: -Νέε μου, νομίζεις ὅτι στό πατρικό σου σπίτι ὑπάρχει εὐτυχία; Ἀπατᾶσαι. Ὑπάρχει μία πολιτεία , ὅπου οἱ ἄνθρωποι ζοῦν τόσο εὐτυχισμένοι πού οὔτε νά τό φαντασθεῖς δέν μπορεῖς. Ἐδῶ ζεῖς πολύ περιορισμένα. Ἐκεῖ θά ζεῖς ἐλεύθερα. Δέν θά ἔχεις κανένα πάνω ἀπό τό κεφάλι σου. Θά κάνεις ὅ,τι θέλεις.Ὅ,τι ἐπιθυμεῖς θά τό ἔχεις. Ἄφησε τό πατρικό σου σπίτι κι ἔλα νά πᾶμε μαζί στά ξένα...
Μ’ αὐτά τά λόγια ξεγέλασε ὁ πονηρός ἄνθρωπος τό νεότερο γιό. Τίποτε πιά δέν τόν εὐχαριστεῖ. Ὅλα τοῦ φαίνονται μαῦρα καί σκοτεινά. Ὁ στοργικός πατέρας τοῦ φαίνεται ἐχθρός. Τό πατρικό σπίτι τό αἰσθάνεται σάν φυλακή. Θέλει νά φύγει. Νά φύγει ὅσο γίνεται πιό γρήγορα.
- Πατέρα, θά φύγω, τοῦ λέει. Δέν μπορῶ νά ζήσω κοντά σου. Δός μου αὐτό πού μοῦ ἀναλογεῖ ἀπό τήν περιουσία.
 Ὁ καλός πατέρα, στεναχωρήθηκε, λυπήθηκε ἀλλά ὁ γιός ἀνένδοτος. Τοῦ ἔδωσε τό μερίδιό του καί τόν ἄφησε ἐλεύθερο. Κι ὁ γιός ἔφυγε...
Ἔφτασε στήν «παραδεισένια πολιτεία»! Δυστυχῶς, ὅμως, ἡ ζωή του ἐκεῖ ἦταν κόλαση! Ἔμπλεξε μέ κακές παρέες καί ἔπεσε μέ τά μοῦτρα στή διαφθορά. Χρήματα εἶχε πολλά. Φαγοπότια, κρασί, ξενύχτια, ἀνήθικη καί ἄσωτη ζωή. Ἔτσι περνοῦσε ἡ ζωή του, μέχρι πού τέλειωσαν τά χρήματα. Οἱ φίλοι του, διεφθαρμένοι καί αὐτοί, ἄνδρες καί γυναῖκες, ὅταν εἶδαν ὅτι δέν ἔχει πιά λεφτά, τόν ἐγκατέλειψαν. Τί νά τόν κάνουν;  Δέν ἀγαποῦσαν αὐτόν, ἀλλά τά χρήματά του. Τά ἔφαγαν καί τώρα φεύγουν, γιά νά βροῦν ἄλλον σάν κι αὐτόν.
Ὁ γιός ἔμεινε χωρίς χρήματα. Ἡ πείνα τόν θέριζε. Κανένας  δέν τοῦ ἔδινε σημασία. Ἀναγκάστηκε  νά πάει νά γίνει χοιροβοσκός. Χοιροβοσκός! Αὐτός πού ζοῦσε σάν βασιλιάς μέσα στό πατρικό του σπίτι, πού εἶχε τούς ὑπηρέτες του! Τώρα κατάντησε ὁ ἴδιος ἕνας ἐλεεινός ὑπηρέτης. Αὐτός πού ἦταν  πάντοτε ντυμένος μέ καθαρά ροῦχα, τώρα φοράει βρώμικα κουρέλια. Αὐτός πού εἶχε τά καλύτερα φαγητά, τώρα προσπαθεῖ νά χορτάσει ἀπό τά ξυλοκέρατα πού τρῶνε τά γουρούνια. Ἀντί γιά τόν στοργικό του πατέρα τώρα ἔχει στό κεφάλι του ἕνα ἀπάνθρωπο ἀφεντικό, πού τόν ἐκμεταλλεύεται ἄγρια.
Στήν κατάσταση πού βρίσκεται ξυπνᾶ ἡ συνείδησή του καί βλέπει τό κατάντημά του. Βλέπει τήν κόλαση στήν ὁποία τόν ὁδήγησε ἡ ἀμυαλοσύνη του. Θυμᾶται τόν πατέρα του, τό πατρικό του σπίτι καί κλαίει. Ὅλα τά ἔχασε. Ἕνα μόνο τοῦ ἕμεινε· ἡ ἐλπίδα. Ἡ ἐλπίδα ὅτι ὁ πατέρας του ἐξακολουθεῖ νά τόν ἀγαπᾶ καί νά τόν περιμένει. Παίρνει τήν ἀπόφαση. - Θά ἐπιστρέψω, λέει, στόν πατέρα μου καί θά τοῦ πῶ:- Πατέρα, ἁμάρτησα στόν οὐρανό καί ἐνώπιόν σου. Δέν εἶμαι ἄξιος νά λέγομαι παιδί σου. Κάνε με ἕναν ἀπό τούς ὑπηρέτες σου. Πατέρα, συγχώρεσέ με...
Ξεκινᾶ. Καί ὁ πατέρας  τόν περιμένει καί μόλις τόν  βλέπει τρέχει καί τόν ἀγκαλιάζει, τόν φιλᾶ. –Παιδί μου! –Πατέρα μου, συγχώρεσέ με!...
Ὅλοι χαίρονται καί  εὐφραίνονται γιά τήν ἐπιστροφή  τοῦ παιδιοῦ, ἐκτός ἀπό τόν μεγαλύτερο ἀδελφό.
Αὐτή, ἀδελφοί μου, εἶναι ἡ παραβολή τοῦ ἀσώτου, πού ἀκούσαμε σήμερα στό Εὐαγγέλιο. Ἡ παραβολή αὐτή εἶναι ἕνας καθρέφτης. Μέσα σ’ αὐτόν βλέπουμε τόν ἑαυτό μας. Ὅποιος διαβάζει τήν παραβολή αὐτή μέ προσοχή καί μέ ταπείνωση, καί βλέπει τήν εἰκόνα τοῦ ἀσώτου, ὅπως τή ζωγράφισε ὁ Χριστός, δέν δυσκολεύεται νά φωνάξει:- Χριστέ μου, ἐγώ εἶμαι ὁ ἄσωτος.
Κάθε ἄνθρωπος, ἀδελφοί μου, εἶναι ἕνας ἄσωτος. Ὅλοι πέφτουμε σέ ἁμαρτίες. Ἁμαρτάνουμε μέ τίς κακές μας σκέψεις, μέ τά μάτια, μέ τά αὐτιά. Ἁμαρτάνουμε μέ τή γλώσσα, πού κουτσομπολεύει, πού λέει ψέματα, πού διαβάλλει, συκοφαντεῖ, αἰσχρολογεῖ, βλαστημάει. Ἁμαρτάνουμε ἡμέρα καί νύκτα. Ἁμαρτάνουμε ἀκόμη καί στήν ἐκκλησία. Μᾶς φαίνονται βαριές οἱ ἐντολές τοῦ Θεοῦ. Θέλουμε νά κάνουμε ὅ,τι μᾶς ἀρέσει, χωρίς νά ὑπακοῦμε στό θέλημα τοῦ Θεοῦ. Φεύγουμε ἀπό τό σπίτι τοῦ Θεοῦ Πατέρα καί ἀκοῦμε τή φωνή τοῦ διαβόλου πού μᾶς λέει νά ζήσουμε ὅπως θέλουμε, ἐλεύθεροι, χωρίς ἐντολές καί δεσμεύσεις. Τί πρέπει, λοιπόν, νά κάνουμε;Ὅ,τι ἔκανε καί ὁ ἄσωτος. Νά ποῦμε- ὄχι ψεύτικα μά ἀληθινά- μέ ὅλη μας τήν καρδιά:-Πάτερ, ἥμαρτον. Θεέ μου, ἁμάρτησα, συγχώρεσέ με.
 Ὁ Χριστός μᾶς περιμένει  νά ποῦμε τό «ἥμαρτον», γιά νά μᾶς συγχωρέσει. Ἄς τό τολμήσουμε. Ἄς τοῦ τό ποῦμε  καί ἄς ἀλλάξουμε ζωή. Ἄς συμμορφωθοῦμε στό θέλημα τοῦ Θεοῦ καί Πατέρα μας.

Η Εκκλησία δεν με ξεχνά ποτέ...

  αρχιμ. Παύλος Παπαδόπουλος Με παρρησία (Ιερά Μητρόπολη Βεροίας)  -  εικ . Μέσα στην ησυχία του Αγίου Βήματος  αρχίζει το αόρατο μυστήριο· ...