Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Σάββατο, Ιουνίου 01, 2013

Κυριακή Σαμαρείτιδος:Άλλο "οικουμενισμός" και άλλο πίστη ελεύθερη από τύπους και φαρισαϊκά δεσμά αποκλειστικοτήτων.π. Στυλιανός Μακρής
























Πλούσιο σ νοήματα τ σημερινεαγγελικ νάγνωσμα μς παρουσιάζει νοικτος τος κρουνος τς θείας χάριτος, δι τν ποίων έει τ ζωνταν δωρ τς σωτηρίας τννθρώπων.  Κύριος συνομιλε στπηγάδι το ακβ μ μία Σαμαρείτιδα κα τς ποκαλύπτει μεγάλα μυστικτς νέας ποχς πο νατέλει στπρόσωπό Του, τι κενος εναι  πηγτς ζως, τι  Θες λατρεύεται ν πνεύματι κα ληθείτι εναι Μεσσίας πο ναμένεται ν λυτρώστν σραήλ, λλ κα μυστικ π τν προσωπική της ζωή, τι εχε παλαιότερα πέντε συζύγους κα τικενο τν καιρ διατηροσε κρυφσχέση μ κάποιον μ νόμιμο σύζυγο. Σαμαρείτιδα εδοποιε τος κατοίκους τς πόλης, ο ποοι διαπιστώνουν καμολογον τι Ατς εναι πραγματικ  ναμενόμενος Χριστός.

ξίζει ν σταθομε στ σημεο κενο πο  Κύριος γνωρίζει στν Σαμαρείτιδατι  πουράνιος Θες κα Πατέρας μας εναι πνεμα κα πρέπει νπροσκυνεται ν πνεύματι κα ληθεί, δηλαδ στ πλαίσιο τς πνευματικς ζως κα τς ληθινότητος πο ρμόζει στος πραγματικος πιστούς, τουτέστιν στ πλαίσιο τς ρθόδοξης πνευματικότητος. Κα σς τ θέτω τσι τ ζήτημα,δελφοί μου, διότι πάρχουν πολλο τρόποι κα πολλς κφάνσεις στ λατρεία πρς τ θεον, σες κα ο θρησκεες το κόσμου κα ο χριστιανικς αρέσεις. Ττι  Χριστός, σπάζοντας τ στεν δογματικ ρια το βραϊσμο κα κάθελλου φονταμενταλιστικο θρησκευτικο μοτίβου, παντ μ ερύτηταντίληψης στν πορία τς γυναικς γι τν νδεδειγμένο τόπο κα συνεπς τρόπο τς λατρείας το Θεο, δν συνεπάγεται ατομάτως δικαίωση τς προσωπικς πίστης το κάθε νθρώπου. Σς ξηγ μέσως τι ννο.
Πολλο νθρωποι πιστεύουν στν παρξη το Θεο, θεωρώντας τι Ατς εναι ποκομμένος π τν ζω κα τ καθημεριν προβλήματά μας. λλοι πιστεύουν τι  Χριστς εναι να θεϊκ πλσμα, κατώτερο π τν Θεό,  γις το Θεονας νθρωπος δηλαδ πο γινε μ τν θυσία Του τ καλ παιδί Του.λλοι πιστεύουν τι  Χριστς εναι νας μεγάλος διδάσκαλος κα δρυτς θρησκείας, πως  Κομφούκιος,  Βούδας,  Μωάμεθ, κα λλοι, πο μίλησε γιτν γάπη κα τν συγχωρητικότητα κα πέθανε γι ατ τ δανικά. Διάφοροι πιστεύουν διάφορα κα σ διαφορετικος θεούς.  πλειονότητα λων ατν τν δοξασιν συνίσταται στ τι  Θες εναι να πνευματικ ν κα πς  ζω τοπιστο πρέπει ν κανονίζεται π βασικς λήθειες συμπεριφορς στς σχέσεις τν νθρώπων, μ ποτέλεσμα ν δίνεται  ντυπωση πς  φράση το Κυρίου τεκμηριώνει τς παραπάνω δοξασίες, πικροτε τν διαφορετικότητα καπιβραβεύει τν γενικότητα τν περ Θεο ντιλήψεων. Στν παγίδα ατπέφτουν κόμη κα ο χριστιανο πο μ παῤῥησία κα ασθηση δθεν λευθέρου κα νοικτο πνεύματος ποστηρίζουν πς  Θες νεργε μέσα π λες τς θρησκεες κα πς  σωτηρία δν εναι ποκλειστικ προνόμιο τς ρθόδοξηςκκλησίας, λλ κα πς δν εναι ναγκαος  κκλησιασμς κα  συμμετοχστ θεα μυστήρια, φο  Θες εναι πνεμα, καθς επε κα  διος  Χριστός. παγίδα ατ εναι σήμερα διαιτέρως μφανς κα σ παγκόσμιο πίπεδοκούει στ νομα «οκουμενισμός».  οκουμενισμς εναι  παγκόσμια πλάνη, τέκνο το ωσφορισμο ποία κμηδενίζει τν μοναδικότητα τς ληθείας περ Θεο, πο κατέχει μόνον  ρθόδοξη κκλησία.
Ατ πο λέγει  Κύριος στ Σαμαρείτιδα γι τν τόπο κα τν τρόπο λατρείας το Θεο, δν τ λέγει μ σκοπ ν μβλύν τος ρίζοντες το πνεύματός της,λλ γι ν τος ξύν κα ν τν παρακινήσ σ μία πίστη λεύθερη π τδεσμ τν φαρισαϊκν ποκλειστικοτήτων κα τν πολυτότητα διατάξεων κανόμων κάθε λλης θρησκείας, συνάμα πίστη συναρμοσμένη μ τν σαρκωμένηλήθεια. ταν  Χριστς μιλ γι πνεμα κα λήθεια ς παραίτητα, γι νδηγηθ  νθρωπος στν Θε Πατέρα, παραπέμπει σ δύο στοιχεα, στ γιο Πνεμα κα στν αυτό Του, πο εναι, πως  διος μολογε λήθεια κα Ζωή. Δηλαδ  Κύριος μς παρακινε ν γί Πνεύματι δι’ Ατο ν γνωρίσουμε τν Πατέρα, συνάμα καθορίζοντας τ εδος τς φιστάμενης σχέσεώς μας μ τν Θε μέσα π τν μπειρία μις πνευματικς κα ληθινς ζως, δηλαδ μις πορείας πο θ περιλαμβάνει τν ν Ατ πνευματικότητα κα τν περ Ατοδογματικ λήθεια.
Ατ τ δύο παραπάνω στοιχεα τ βίωσε κα τ μολόγησε μ τν ζωή της πολ καλ  Σαμαρείτιδα τς σημερινς περικοπς,  μετέπειτα γία Φωτεινή.γινε σαπόστολος κα μάρτυς Χριστο, μάρτυς το ζντος δατος πο τς προσέφερε  Κύριος ες δροσισμν αώνιον, τν ποον δι πρεσβειν της εχομαι ν πολαύσουμε λοι ο νθρωποι. 


Κήρυγμα Κυριακής Σαμαρείτιδος (Ιωάν. Δ΄ 5 – 42) π. Σπυρίδων Πετεινάτος

Δεν είναι τυχαία η συνάντησις του Κυρίου με την Σαμαρείτιδα,
που μας περιγράφει το ευαγγελικό κείμενο. Έρχεται στη Συχάρ, 
κάθεται στο πηγάδι του Ιακώβ για να αναζητήση ένα χαμένο για τον
 Ουρανό πρόβατο. Η χάρις και η αγάπη του Θεού περιβάλλει και
 δικαίους και αδίκους. « Θέλει πάντας σωθήναι και εις επίγνωσιν
 αληθείας ελθείν ».
Έτσι μόλις η Σαμαρείτις φθάνη στο πηγάδι, της ζητάει νερό και 
βρίσκει αφορμή να της αποκαλύψη έκτακτες θείες αλήθειες,
 να της υπενθυμίση το όχι καλό παρελθόν της και να της συστήση
 μετάνοια και επανόρθωσι.
Και μήπως η Σαμαρείτις είναι η μόνη περίπτωσις που 
ο Σωτήρ επήγε ζητώντας τον παραστρατημένο; ΟΧΙ. Τι έγινε με
\ τον Ζακχαίο; Τον καλεί ο ίδιος να κατέβη από την συκομορέαν. 
Τι έγινε με τον Τελώνη Ματθαίο; 
Πηγαίνει εκεί που ήταν, στο τελώνιον.
 Την τελευταία ώρα δεν εκάλεσε και τον ληστή; 
 Και ο Σαύλος πήγαινε στη Δαμασκό για να καταδιώξη τους
 χριστιανούς χωρίς να ξέρη ότι ο ίδιος διώκεται από την θεία χάρι. 
Ενώ τον Αυγουστίνο μ΄ένα ρητό της Αγίας Γραφής τον 
ελευθερώνει από τα σιδηρά δεσμά της αμαρτίας.
Πόσα και πόσα είναι τα γνωστά και πόσα περισσότερα είναι 
τα άγνωστα σ΄εμάς παραδείγματα, όπου η θεία χάρις καταδιώκει,
 ούτως ειπείν, τον άνθρωπο και τον επιεπισκέπτεται με μύριους 
τρόπους! Κάθε ψυχή έχει να διηγηθή και τη δική της ιστορία.
 Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην άκουσε κάποτε τον θείο
 κτύπο στην πόρτα της ψυχής του. 
« Ιδού έστηκα επί την θύραν και κρούω »! 
Με έναν καλό λόγο, με ένα πνευματικό βιβλίο, 
με ένα κήρυγμα, με μια δοκιμασία, ο Θεός καταδιώκει 
τον άνθρωπο.
Πώς όμως αντιμετωπίζει ο άνθρωπος τις θεϊκές αυτές επισκέψεις; 
Πολλοί με τελεία αδιαφορία. 
Οι κρούσεις του Θεού ηχούν εις « ώτα μη ακουόντων ».
 Απαθείς και αδιάφοροι αφήνουν τον Μεγάλο Επισκέπτη έξω
 από την πόρτα της ψυχής τους να κτυπάη, να περιμένη 
λιγώτερο ή περισσότερον καιρό. 
Μην ξεχνάμε ότι το πόμολο της πόρτας είναι από μέσα 
και πρέπει ο άνθρωπος ελεύθερα, όταν ακούση την κλήσι, 
να ανοίξη διάπλατα της καρδιάς, τα θυρόφυλλα.
Πόσα δεν είδαν και πόσα δεν άκουσαν οι Γραμματείς, οι Φαρισαίοι,
 οι Νομοδιδάσκαλοι; Όλα αυτά ήταν προσκλήσεις της θείας Χάριτος.
 Και όμως τις απέκρουσαν. Και το αποτέλεσμα; 
« Απώλοντο εν ταις αμαρτίαις αυτών ».
Πόσες και εμείς προσκλήσεις του Θεού προς ανάνηψι και 
μετάνοια δεν παρερχόμεθα; Έρχετι μια θλίψις, ένας θάνατος,
 μια οικονομική στενοχώρια. Είναι οι στιγμές που ο Θεός 
κτυπάει την πόρτα και μας ζητάει να αλλάξουμε ζωή, 
εμείς όμως αφήνουμε κλειστή την πόρτα, διώχνουμε τη θεία Χάρι. 
Έρχεται άλλοτε ένας φίλος, μας καλεί σε μια συνάντησι που
 ακούγονται του Θεού τα λόγια, αμέσως του λέμε: άφησέ με, 
δεν θέλω ν΄ακούω τέτοια πράγματα: Και μένουμε θεληματικά
 στον δρόμο της απωλείας. Και καυχώμεθα ίσως γιατί ζούμε στο 
τέλμα του κακού.
Υπάρχουν όμως και οι μυριάδες που ανοίγουν την καρδιά τους στα 
θεία κτυπήματα. Και δέχονται την δροσιά της θείας Χάριτος.
 Είναι οι ψυχές, που δεν σκληρύνθηκαν από το κακό και την απάτη 
της αμαρτίας. Σαν τα ηλιοτρόπια στρέφονται προς τον Ήλιο της θείας
 Χάριτος για να φωτίζωνται από το λαμπρό και ζωογόνο φως της.
Τέτοια ψυχή ήταν και η Σαμαρείτις. Ανοίγει την καρδιά της στα
 θεία κελεύσματα. Ακούει με προσοχή τα λόγια του Κυρίου και όταν 
πληροφορείται ότι συζητητής της ήταν ο αναμενόμενος Μεσσίας,
 αλλάζει ζωή και γίνεται ιεραπόστολος, που προσκαλεί και τους 
συμπατριώτας της να τον γνωρίσουν.
Το ίδιο συμβαίνει και στην κάθε ψυχή, που θα δεχθή την επίσκεψι
 του Θεού. Νοιώθει την ηθική κατάπτωσι που έχει κυλήσει, πλένει 
με τα μυστήρια τον ρύπο του κακού και γίνεται κήρυκας της νέας 
εν Χριστώ ζωής!
Αρχιμ. Σπυρίδων Πετεινάτος
Ιεροκήρυκας Ιεράς Μητροπόλεως Κεφαλληνίας

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...