Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τετάρτη, Απριλίου 16, 2014

"Τα μαρτύριά Σου επιστώθησαν σφόδρα" (Ψαλμ. 93,5) - Η ένδοξος Ανάστασις

«ΤΑ ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΣΟΥ ΕΠΙΣΤΩΘΗΣΑΝ ΣΦΟΔΡΑ» (ΨΑΛΜ. 93, 5)
Η ΕΝΔΟΞΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΣ 
Τί στί Πίστις; πόλυτη μπιστοσύνη ες τόν Θεόν. μπιστοσύνη καί νάπαυσις ες τό Πανάγιον καί Σωστικόν θέλημά Του. ργασία πνευματική διά τόν καταρτισμόν καί τόν ξαγνισμόν τς ψυχς μας ντός τν κόλπων τς κκλησίας μας, δηλαδή τς γίας μας ρθοδοξίας. Ατοί δέ πού γωνίσθησαν σοβίως καί καταπαύστως βιώνοντας τήν λήθειαν τς Πίστεώς μας, ο γιοι δηλαδή, μς διαβεβαιώνουν τι τό μόνον διά τό ποον ξίζει κανείς νά ζ καί νά προσφέρ τήν ζωήν του εναι ατή ληθινή Πίστις πού τελικς κφράζεται ς γάπη πρός τόν Θεόν καί γάπη πρός τούς νθρώπους.


λλά τά ποτελέσματα τς χριστιανικς ζως δέν εναι θεωρητικά καί ποκειμενικά. Τά τεκμήρια τς Πίστεως πού παρέχει διος Θεός ες τούς νθρώπους εναι ντικειμενικά καί οδείς χων σώας τάς φρένας μπορε νά τά μφισβητήσ καί νά τά ρνηθ. Καί ατά, πως θά δομε ες τήν συνέχεια, εναι τόσα πολλά, πού δέν μπορε κανείς νά τά ψηφίσ ρκε νος νά μήν χ σκοτισθ πό τά τά διάφορα πάθη καί νθρωπος νά χ τήν γαθή προαίρεσι. νθρωπος μάλιστα πού δέχεται τίς πισκέψεις τς Χάριτος, παρξις πού λούζεται πό τόν φωτισμό τς γίας Τριάδος, πλήρης συγκινήσεως καί ερο νθουσιασμο, ναφωνε μετά το Προφήτου καί βασιλέως Δαυΐδ: «Τά μαρτύριά σου πιστώθησαν σφόδρα» (Ψαλμ. 93, 5)! Δηλαδή, ο λόγοι Σου ο προφητικοί πεδείχθησαν, πό τά δια τά πράγματα, πολύτως ξιόπιστοι!
λλά, ς περάσωμε τώρα νά δομε τά τεκμήρια ατά τς Πίστεως, κατ ρχάς μέσ τν Προφητειν. Καί ναφερόμεθα, τόσον ες τούς ταλαιπώρους θέους καί πίστους, σον καί ες κείνους πού κινονται ες τούς πολυδαιδάλους δρόμους τν ποικίλων «θρησκειν», τν τραπν τν αρέσεων καί τν πεπλανημένων δν τν χριστιανικν  λεγομένων  μολογιν.
Πς εναι δυνατόν νά ξηγηθον μέ τήν πλ καί τετράγωνη λογική ο Προφητεες τς Πίστεώς μας; Πς δηλαδή θά ρμηνευθ τό γεγονός τι μέ κρίβεια καταπληκτική χουν προφητευθ γεγονότα αἰῶνες λοκλήρους πρίν πραγματοποιηθον καί πραγματοποιονται ατά ταν ρχεται ρισμένος καί προκαθωρισμένος καιρός ν πάσ λεπτομερεί; Ο Προφτες ες τόν χρο τς Παλαις Διαθήκης βλέπουν μπρός τους καί βιώνουν κενα τά ποα θά πραγματοποιηθον μετά πό αἰῶνες. δέ μεγαλοφωνότατος Προφήτης σαΐας, 800 λόκληρα τη πρό Χριστο, διαβλέπει τόσον ναργς νώπιόν του νά ξελίσσωνται τά γεγονότα περί το ησο, σάν νά ερίσκετο διος χρονικς παρών, μέ ποτέλεσμα νά χαρακτηρισθ πό τς κκλησίας  ς « πέμπτος Εαγγελιστής».
Ποιά λλη «θρησκεία» διαθέτει προφητεες διά τήν δομήν το πιστεύω της; (Φυσικά, ρθοδοξία μας δέν εναι «θρησκεία», εναι ποκεκαλυμμένη λήθεια το Θεο ες τόν νθρωπο). ς μή ψάχνωμε δίκως, διότι δέν φίσταται οτε μία. Μλλον θά λέγαμε πώς σέ σες περιπτώσεις κατά τό μκος τν παρελθόντων αώνων λειτούργησε λεγόμενος «σπερματικός λόγος», κε προητοιμάζετο νθρωπότης, μέσ νός εδους προφητείας, διά τήν πραγματικότητα πού μελλε νά λθ ες τόν κόσμον, δηλαδή τόν Χριστόν καί τό Σμα Του τήν κκλησία.



Καί γιά νά μήν σχυρισθον τώρα κάποιοι τι ατά πού ναφέρομε εναι θεωρίες καί μόνον, ς κούσωμε, πό τά βάθη το χρόνου, τόν «σπερματικό λόγο» το Σωκράτη, ποος ες τά τελευταα τη το βίου του δίδασκε τά ξς ες τούς προγόνους μας: «... Τόν λοιπόν βίον καθεύδοντες διατελοτε ν, ε μή τινα λλον Θεός μν πιπέμψειε κηδόμενος μν» (1). Δηλαδή, θά κοιμσθε διά παντός, κτός άν σς λυπηθ Θεός καί σς ποστείλ κάποιον λλον ποος θά σς φροντίζη και θά σς π γιατί ζτε.
λλά, εναι μόνη μαρτυρία ατή πό τόν χρον τν λλήνων φιλοσόφων; Φυσικά χι. άν κανείς χ τήν διάθεσι καί μπορε νά μελετήσ, θά βρ καταπληκτικό λικό ες τό θέμα ατό, καί μάλιστα ες λα τά θνη καί τούς ρχαίους πολιτισμούς τς νθρωπότητος, κόμη καί κε πού εναι δύνατον νά φαντασθ νος.
Καί τό τονίζομε ατό, διότι ποιός θά μποροσε ποτέ νά διανοηθ τι καί ατός Βουδδισμός περιέχει μαρτυρίες διά τήν κατάλυσίν του καί τήν ριστική του χρεωκοπία μπρός ες τήν πραγματικότητα τς Θείας νανθρωπήσεως; Κατά τίς ψευδες μαρτυρίες πού προσκομίζει διος Βούδδας (συμφώνως μέ τά κείμενα το νδικο Βουδδισμο), στορικός Βούδδας πέκρουσε πανειλημμένως καί κατηγορηματικς τούς σχυρισμούς τν παδν του, τι δθεν διδασκαλία του εναι νυπέρβλητος καί τι συνεπς δέν πρόκειται νά πάρξ ες τό μέλλον περτέρα διδασκαλία κάποιου λλου. διος Βούδδας, ποος ς γνωστόν δρασε τόν 5ον αἰῶνα π.Χ., προεπε ατά: «Μετά 500 τη, θά χρεοκοπήση διδασκαλία μου» (2). Λές καί εχε ατός προαισθανθ ,τι πηκολούθησε, στήν πραγματικότητα μως ταν κφανσις «σπερματικο λόγου».
ραγε τά γνωρίζουν ατά σήμερα σοι προστρέχουν διά νά ξεδιψάσουν ες τά «φρέατα τά συντετριμμένα»; χουν δέα ατν τν πραγμάτων σοι νθρωποι, καί κυρίως νέοι, φήνουν τήν πονεμένη καί εωδιαστή μας Ρωμηοσύνη ρνούμενοι τά ερά καί τά πάτρια; Γνωρίζουν ατές τίς πραγματικότητες σοι ντρέπονται νά ξεδιψάσουν πό τό «δωρ τό ζν» τς ρθοδοξίας μας; λλά καί σοι χουν μιανθ πό τόν όν τς θρησκειολογικς λύσσας μέ ποτέλεσμα νά πορρίπτουν τόν κατηχητικό ρόλο το μαθήματος τν Θρησκευτικν; χουν πράγματι δέα πό τό τί πρεσβεύουν ο λλες «θρησκεες», θά καταλήγουν ες τό γνωστό οκουμενιστικό ρεφρέν, τι λες ο θρησκεες, καί μαζί μέ ατές καί ρθοδοξία, ποτελον τήν δό πού δηγε ες τόν διο Θεό;
λλά καί κάτι λλο πού συγκλονίζει τι πλέον, ταν γίνεται κατανοητό, εναι πώς ν κόμη καί ο μεσες Προφητεες πού περιέχονται ες τήν Παλαιά Διαθήκη περί τς Θείας νανθρωπήσεως, τν χράντων Παθν καί τς νδόξου ναστάσεως ξεπληρώθησαν πλήρως, λαός ες τόν ποον λέχθησαν τελικς δειξε τέτοια χαρακτήριστη συμπεριφορά, στε νά ναβιβάσ τόν Υόν το Θεο ες τό ξύλο το Σταυρο.
λες ατές λοιπόν ο λήθειες, ο Προφητεες, στορία καί ξέλιξις τν γεγονότων, ποτελον κλόνητες μαρτυρίες γιά τό τι τά «μαρτύρια το Θεο πιστώθησαν σφόδρα». Καί λα ατά, πως βλέπομε, εναι χι θεωρίες, οτε ποκειμενισμοί, λλά γεγονότα διάψευστα καί ναμφισβήτητα. Εναι στορικά γεγονότα, πού σο καί ν προσπαθήσ κανείς εναι φύσει δύνατον νά τά ρνηθ. Γι ατό καί εναι συνεχής καί κατάπαυστος πόλεμος ναντίον το Χριστο. Γι ατό λονέν καί περισσότερον αξάνεται τό μένος ες τό νά διαστρεβλώνωνται τά Βιβλικά γεγονότα.
Εναι ραγε τυχαο τό γεγονός τι κάθε χρόνο πού πλησιάζουν ο ορτές τν Παθν καί τς ναστάσεως, ταν ο νορίες μας καί ο ερές μας Μονές γεμίζουν πό πιστούς πού μέ κατάνυξι προσπίπτουν ες τόν σταυρωμένο καί ναστάντα Χριστό, εναι τυχαο τι τά τηλεοπτικά κανάλια καί τά μεγάλα δημοσιογραφικά συγκροτήματα ρχίζουν τόν πόλεμο τς διαστροφς τν γεγονότων καί τς λάσπης ναντίον τν πιστν μέ πώτερο φυσικά σκοπό νά χτυπηθ Θεότης το Χριστο; λλά εναι τόσο φελες καί φρονες λοι ατοί, πού τούς διαφεύγει τό γεγονός τι πόλεμος ατός, πού λοένα καί κάθε τόσο ξεκινον, εναι χαμένος ξ ρχς. Φαίνεται πώς δέν θέλουν νά διδαχθον πό τήν δια τήν στορική πραγματικότητα καί παναλαμβάνουν τό γελοο καί νυπόστατο πιχείρημα τι «μν κοιμωμένων, κ το μνημείου συλήθη νεκρός» (3).
Φυσικά, πίσω πό τέτοιου εδους «πιχειρήσεις» πάρχουν πάντοτε τά «κανά ργύρια» (λήθεια, ποίων;) πού πατρονάρουν λες ατές τίς παίσχυντες νέργειες καί κινήσεις. λλά, ατοί ο «ντικειμενικοί ρευνητές» καί τά «καλλιτεχνικά ταλέντα» ς τολμήσουν, άν διαθέτουν χι βεβαίως τόλμη λλά ντικειμενικότητα, ς τολμήσουν νά παρουσιάσουν κάτι ντίστοιχο γιά τόν Μωάμεθ καί τήν θρησκεία του... Χρειάζεται σχόλιο πάνω σέ ατά; Οδέν σχόλιον. Ο μάσκες χουν πέσει καί ο πιστοί δέν κλονίζονται πό τούς κάστοτε οδες, τίς σκηνοθετημένες ρευνες καί τίς «στημένες» ναζητήσεις, πού δθεν ναιρον τά πιχειρήματα τς Πίστεως.
Κάτι μως κόμη πολύ βασικό πού εναι νάγκη νά πισημάνωμε. πως δία στορική πραγματικότητα ποδεικνύει το λόγου τό ληθές καί πως λες ατές ο Χριστολογικές προφητεες πραγματοποιήθησαν ως καί τήν μικροτέρα τν λεπτομερειν τους, ατή κριβς βεβαιότητα πραγματοποιήσεως τν προφητειν φίσταται καί διά τίς προφητεες περί το Σώματος το Χριστο, περί τς γίας μας ρθοδόξου κκλησίας. Ατή κκλησία, παρά τούς διωγμούς, μυστικούς, πούλους καί φανερούς, παρά τά μαρτύρια πού σέ κάθε ποχή φίστανται ο πραγματικοί πιστοί, μέρα μέ τήν μέρα, πεκτείνεται καί θά πεκτείνεται ες τά πέρατα τς οκουμένης. Καί πάλι ατό δέν ξηγεται λογικς.
Μά, μήπως εναι δυνατόν νά ξηγηθον ο ταπεινώσεις, Σταυρός καί νάστασις το Χριστο; πάνω πό τούς νθρωπίνους πολογισμούς φίσταται λήθεια τς Πίστεως. Τς ζωντανς Πίστεως πού μπνέεται πό Ατόν πού καθοδηγε τό στορικόν γίγνεσθαι.
πομένως, ο κπληρώσεις τν Προφητειν καί τό γεγονός τς νδόξου καί θριαμβευτικς ναστάσεως το Χριστο πιστοποιον τά τεκμήρια τς ληθείας καί μπνέουν τούς γνες τν πιστν σο καί ν ατοί ο γνες κοστίζουν. ναστάς Κύριος σπασε τά δεσμά το θανάτου, κατσχυνε τόν Διάβολο καί λευθέρωσε σους θέλουν νά λευθερωθον καί νά καταστον πελεύθεροι Χριστο. άν κανείς πιμέν ες τό ντίθετο, δέν χει παρά νά ναμέν π λίγον ως του ποστ καί ατός τήν λοκληρωτική καταισχύνη.
μες τώρα, λοι ο πιστοί, νά νηπιάζωμε ες τήν μαρτία ψώνοντας τά βαΐα τν φοινίκων ποδεχόμενοι τόν Χριστό, ποος μς προσφέρει  τήν πνευματική τροφή πού εναι μόνη ασις καί τροφή ες τίς παρξιακές νάγκες τν νθρώπων καί πού μς δίδει τήν λπίδα τς περβάσεως το θανάτου.
Χριστός μας εναι Νυμφίος τς κάθε ψυχς, ποία ψυχή καλεται νά εσέλθ ες τόν Νυμφνα, τήν κκλησία, διά νά γευθ τήν χαρά τς γάπης καί τς σωτηρίας πού προσφέρει φιλεύσπλαγχνος Κύριός μας. μπρός ες ατήν τήν τελεία γάπη το Χριστο μας μες φείλομε νά συναισθανθομε τι τά νδυμα τς ψυχς μας, πό τήν μαρτία καί τήν πιστία μας πρός Ατόν, χουν ρυπανθ. Διότι, «πιστεύω ες τόν Θεόν» σημαίνει τι δέν μέ γγίζει ,τι «σερβίρει» κάθε ποχή, λλά «πιστεύω ες τόν Θεόν» σημαίνει τι θέλω νά χω προσωπική σχέσι μαζί Του-κοινωνία καί νά μιμομαι τό παράδειγμα τς γάπης Του, τς θυσίας Του, τς προσφορς Του ες τόν νθρωπο. Νά μιμομαι τήν γάπη, τήν ληθινή, τήν γνήσια, τήν θυσιαστική, τήν λοκληρωτική, πού δηγε ες τήν κοινή πορεία μέ τόν γλυκύ ησο. Μυροφόρος πρέπει νά εναι στάσις κάθε ψυχς καί νά συναισθάνεται τήν μαρτωλότητά της, λλά συγχρόνως πρέπει νά γνωρίζ τι Χριστός δέν πορρίπτει κανέναν καί χαίρεται μέ τήν πιστροφή κάθε μυροφόρου ψυχς.
Τά δικά μας μύρα ς εναι μετάνοιά μας. Νά ναλάβωμε «μυροφόρου τάξιν», φέροντες τά δικά μας μύρα ες τόν Χριστόν. Νά ποκτήσωμε τήν τόλμη το Εσχήμονος ωσήφ μέ σταθερότητα ες τήν πίστι μας, νά χωμε τήν μετάνοια, τήν μολογία καί τήν πίστι το ληστο καί νά ρνηθομε τήν κακία, τόν γωισμό καί λα τά πάθη μας. Νά νίπτωμε τά πόδια τν νθρώπων μέ προσφορά καί διακονία νευ μοιβς, προσφέροντας θυσία μέ δάκρυ καί ταπείνωσι.... γάπη, προσφορά, θυσία, μετάνοια, χι μέ τό ψεύτικο φιλί το ούδα, λλά μέ τό δάκρυ τς πόρνης. χι μέ τό θράσος το ψεύτη μέ τό φιλί στό πρόσωπο, λλά στά πόδια μέ ταπείνωσι. τσι, προσφέροντας τά μύρα τς μπρακτης πιστροφς-μετανοίας ες τόν Χριστόν, Κύριός μας, πού γκαλιάζει τούς πάντας χωρίς ξαίρεσι, θά λαφρύνη τό φορτίο τς πορείας πό τόν Γολγοθ μας πρός τήν νάστασί μας, καί θά μς δηγήση ες τήν νάστασι  τς νίκης νάντια ες τόν θάνατο. Νά νεκρώσωμε λοιπόν τά πάθη μας διά νά γευθομε τήν προσωπική μας νάστασι.
Καλή νάστασι σέ λους μας.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1.       Πλάτωνος, πολογία Σωκράτους 18 (31Α).
2.       Λ. Φιλιππίδου, στορία τς ποχς τς Καινς Διαθήκης (ξ πόψεως παγκοσμίου καί πανθρησκειακς), Τόμος Β σελ. 775 -778. ΑΘΗΝΑΙ 1958. 


3. Τ Τετάρτ τς Διακαινησίμου, σπέρας, Στιχηρά νατολικά, χος πλ. α.

Μεγάλη Τετάρτη - Της αλειψάσης τον Κύριον μύρω

Μεγάλη Τετάρτη - Της αλειψάσης τον Κύριον μύρω
Γυνή, βαλούσα σώματι Χριστού μύρον, Την Νικοδήμου προύλαβε σμυρναλόην.
Κατά την Μεγάλη Τετάρτη επιτελούμε ανάμνηση του γεγονότος της αλείψεως του Κυρίου με μύρο από μια πόρνη γυναίκα. Επίσης φέρεται στη μνήμη μας, η σύγκλιση του Συνεδρίου των Ιουδαίων, του ανωτάτου δηλαδή Δικαστηρίου τους, προς λήψη καταδικαστικής αποφάσεως του Κυρίου, καθώς και τα σχέδια του Ιούδα για προδοσία του Διδασκάλου του.
Δύο μέρες πριν το Πάσχα, καθώς ο Κύριος ανέβαινε προς τα Ιεροσόλυμα, κι ενώ βρισκόταν στο σπίτι στου λεπρού Σίμωνα, τον πλησίασε μια πόρνη γυναίκα κι άλειψε το κεφάλι Του με πολύτιμο μύρο. Η τιμή του ήταν γύρω στα τριακόσια δηνάρια, πολύτιμο άρωμα και γι' αυτό οι μαθητές την επέκριναν και περισσότερο απ' όλους ο Ιούδας.
Γνώριζαν οι μαθητές καλά πόσο μεγάλο ζήλο έδειχνε πάντοτε ο Χριστός για την ελεημοσύνη προς τους φτωχούς. Ο Χριστός όμως την υπερασπίσθηκε, για να μην αποτραπεί απ' το καλό της σκοπό. Ανέφερε μάλιστα και τον ενταφιασμό Του, προσπαθώντας να αποτρέψει τον Ιούδα από τη προδοσία, αλλά μάταια. Τότε απέδωσε στη γυναίκα την μεγάλη τιμή να διακηρύσσεται το ενάρετο έργο της σε ολόκληρο την οικουμένη.
Ο Ιερός Χρυσόστομος υποστηρίζει ότι δύο ήταν οι γυναίκες που άλειψαν με μύρο τον Κύριο. Οι τρεις πρώτοι Ευαγγελιστές αναφέρουν μια και την ίδια γυναίκα, που πήρε την ονομασία πόρνη. Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης όμως κάνει λόγο για άλλη γυναίκα, αξιοθαύμαστη και σεμνή, τη Μαρία την αδελφή του Λαζάρου, που άλειψε τα άχραντα πόδια Του σκουπίζοντας τα με τις τρίχες των μαλλιών της.
Απολυτίκιον:
Ήχος πλ. δ'.
Ιδού ο Νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυκτός, και μακάριος ο δούλος, ον ευρήσει γρηγορούντα, ανάξιος δε πάλιν, ον ευρήσει ραθυμούντα. Βλέπε ούν ψυχή μου, μη τω ύπνω κατενεχθής, ίνα μη τω θανάτω παραδοθής, και της βασιλείας έξω κλεισθής, αλλά ανάνηψον κράζουσα· Άγιος, Άγιος, Άγιος ει ο Θεός, διά της Θεοτόκου ελέησον ημάς.

Τρίτη, Απριλίου 15, 2014

ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΒΕΛΙΜΙΡΟΒΙΤΣ"Ποιος μπορεί να περιγράφει και να εκτιμήσει το πάθος του Χριστού την τρομερή εκείνη νύχτα πριν από τη σταύρωση, την ώρα πού υπόφερε ψυχικά και σωματικά; "





Και τώρα, αφού εξετάσαμε όλους τούς κακούργους πού βρίσκονταν κοντά στο Χριστό, τον Κύριο, ας σταματήσουμε για λίγο μπροστά στον ίδιο τον Κύριο. ’Άς δούμε πώς φαίνεται Αυτός ανάμεσα στους κακούργους. Κυρίως όμως ας κοιτάξουμε προσεχτικά για λίγο τον κήπο της Γεθσημανή, εκεί όπου οι άποκαμωμένοι μαθητές Του κοιμούνταν, ενώ ό Κύριος είχε γονατίσει και προσευχόταν με αγωνία.
Πάτερ, ει βούλει παρενεγκείν τούτο το ποτήριον απ’ εμού πλην μη το θέλημά μου, αλλά το σόν γενέσθω... έγένετο δέ ό ιδρώς αυτού ώσεί θρόμβοι αίματος καταβαίνοντες επί την γην» (Λουκ. κβ'42,44).


Ή θεότητα του Χριστού είναι αχώριστη από την ανθρωπότητα, μ’ όλο πού κατά καιρούς δείχνει να υπερισχύει πότε ή μια και πότε ή άλλη φύση. Όταν τον βλέπουμε μικρό παιδί στο σπήλαιο, τον θεωρούμε άνθρωπο. Όταν τον παρατηρούμε να φεύγει στην Αίγυπτο ή να εργάζεται στη Ναζαρέτ, τον θεωρούμε και πάλι άνθρωπο. Όταν τον βλέπουμε να πεινάει και να διψάει, στα μάτια μας είναι και πάλι άνθρωπος. Όταν όμως τον ατενίζουμε ν’ ανασταίνει τούς νεκρούς, να πολλαπλασιάζει τούς άρτους, να θεραπεύει τούς δαιμονισμένους και τούς λεπρούς, να ηρεμεί την καταιγίδα, να σταματά τον άνεμο και να περπατάει πάνω στα νερά σαν σέ στέρεο έδαφος, τότε δέ βλέπουμε άνθρωπο, αλλά Θεό. 


Στον κήπο της Γεθσημανή τον βλέπουμε ως Θεό και ως άνθρωπο. Ώς Θεό, γιατί αν και τρεις από τούς σπουδαιότερους ανθρώπους στον κόσμο, οι τρεις πρώτοι απόστολοί Του, δεν άντεξαν και κοιμήθηκαν από την κούραση, Εκείνος αντέχει, παραμένει άγρυπνος και προσεύχεται γονατιστός. Τον βλέπουμε σαν Θεό, γιατί ποιος άλλος θα μπορούσε ή θα τολμούσε να μιλάει στο Θεό όπως μιλάει κανείς στον πατέρα του, εκτός από το Μονογενή Του Υιό, πού σαν Υιός γνώριζε ότι ήταν ένα με το Θεό και Πατέρα Του, ενωμένος μαζί Του; Τον βλέπουμε σαν Θεό, γιατί ποιός άλλος από τούς θνητούς θα τολμούσε να πει ότι, μ’ ένα Του λόγο θα μπορούσε να καλέσει κοντά Του δώδεκα λεγεώνες αγγέλων (βλ. Ματθ. κστ'53); Τον βλέπουμε σαν άνθρωπο επειδή γονατίζει στο έδαφος, Ιδρώνει από την αγωνία, αγωνίζεται εσωτερικά, φοβάται τα πάθη και το θάνατο και προσεύχεται για ν’ αποφύγει το πικρό ποτήρι των βασάνων.



Ποιος μπορεί να περιγράφει και να εκτιμήσει το πάθος του Χριστού την τρομερή εκείνη νύχτα πριν από τη σταύρωση, την ώρα πού υπόφερε ψυχικά και σωματικά; Αν στο σταυρό ό σωματικός πόνος ήταν μεγαλύτερος, έδώ το μεγαλύτερο πόνο τον είχε ή ψυχή Του. Ό ευαγγελιστής γράφει πώς είχε αγωνία. Αύτη είναι εσωτερική αγωνία, της ψυχής. Είναι ή ανθρώπινη ψυχή Του πού ζητά παρηγοριά από τον Πατέρα Του.


 Είναι ένας μυστικός διάλογος του Ανθρώπου με τον αόρατο Πατέρα Του, στον όποιο διάλογο κρέμεται ή ανθρωπότητα ολόκληρη, ολόκληρος ό δημιουργημένος κόσμος, από την αρχή ως το τέλος του. Από τη μια μεριά έχουμε τα φοβερά πάθη του Ανθρώπου πού χύνει τον Ιδρώτα σαν θρόμβους από αίμα μέσα στην κρύα νύχτα. Κι από την άλλη έχουμε το σχέδιο του Θεού για τη σωτηρία του ανθρώπου. Τα δύο αυτά συγκρούονταν μεταξύ τους κι έπρεπε να συμφωνήσουν. Ό Άνθρωπος έλεγε: ει βούλει παρενεγχείν τούτο το ποτηριον απ’ εμού' ο Θεάνθρωπος, ό υπάκουος Υιός, πρόσθετε: πλην μη το θέλημά μου, αλλά το σον γενέσθω. Κι ό Θεός αποφάσισε πώς το ποτήριο έπρεπε να το πιει ό Υιός Του.


Όταν ο Άνθρωπος δέχτηκε την απόφαση του Θεού, ή ψυχή Του ειρήνεψε. Αύτη ήταν μια ειρήνη άγνωστη στη γη. Δεν μπορούσε να την διακόψει ούτε ή προδοσία ούτε οι εμπτυσμοί, οι εμπαιγμοί, οι κολαφισμοί, το αγκάθινο στεφάνι, τα ψεύδη, οι συκοφαντίες, ή αχαριστία κι οι πόνοι Του στο σταυρό. Ό Κύριος Ιησούς κατάφερε τη μεγαλύτερη νίκη Του ενάντια στο Σατανά στον κήπο της Γεθσημανή. Και το κατόρθωσε αυτό με την υπακοή στο Θεό Πατέρα Του. Με την παρακοή του στο Θεό ό Αδάμ νικήθηκε από το Σατανά. Με την υπακοή Του στο Θεό ό Χριστός κατατρόπωσε το Σατανά και χάρισε τη σωτηρία στον Αδάμ και στους απογόνους του. Στον κήπο της Εδέμ ό Σατανάς νίκησε τον άνθρωπο.



 Στον κήπο της Γεθσημανή ό Άνθρωπος νίκησε το Σατανά. Αυτή είναι ή σύγκρουση πού αναφέρει το ευαγγέλιο. Ήταν ό άνθρωπος πού έπρεπε να γίνει άνθρωπος-νικητής, όχι ό Θεός, ώστε όλοι οι άνθρωποι να έχουν μπροστά τους το παράδειγμα αυτό της σύγκρουσης και της νίκης - παράδειγμα ανθρώπινο, πού θα μπορούσαν να το μιμηθούν. Έτσι ό Θεός άφησε τον Άνθρωπο Ιησού ν’ αγωνιστεί και να συγκρουστεί με το Σατανά κι όλες του τις δυνάμεις. Από εκεί προκύπτει ή μεγάλη αγωνία του Χριστού και ή κραυγή παρενεγκείν τούτο το ποτήριον απ’ εμού. Από εκεί ό Ιδρώτας ωσεί θρόμβοι αίματος πού κυλούσαν στο πρόσωπό Του


. Αν όμως το σώμα του ανθρώπου είναι αδύναμο, το πνεύμα είναι δυνατό. Και το πνεύμα εξέρχεται νικηφόρο, πρώτα γιατί κυριαρχεί στο σώμα κι έπειτα στο Σατανά.
’Ίσως ό Σατανάς να μην μπόρεσε να δεχτεί πώς νικήθηκε κατά κράτος στον κήπο της Γεθσημανή, γι’ αυτό και συνέχισε να χαίρεται με τούς εμπαιγμούς πού δέχτηκε ό Χριστός, με τη σταύρωση και το θάνατο. Όταν ό Χριστός όμως μέσα από το θάνατο και τον τάφο Του κατέβηκε σαν κεραυνός στον Άδη, στο βασίλειο του Σατανά, αυτός συνειδητοποίησε πώς ή φαινομενική νίκη του στο Γολγοθά ήταν απλά το μεσουράνημα της ήττας του στον κήπο της Γεθσημανή.



Με τον ίδιο τρόπο πού ό Κύριος Ιησούς σαν άνθρωπος πεινούσε και διψούσε, αγωνιούσε, έτρωγε και κοιμόταν, περπατούσε, μιλούσε, έκλαιγε και χαιρόταν, έτσι και έπαθε ως άνθρωπος. Κανένας μας λοιπόν ας μην πει πώς «του ήταν εύκολο να υποφέρει, αφού ήταν Θεός- εγώ πώς ν’ αντέξω αυτά τα πάθη;» Αυτά τα λόγια είναι άδεια, κενά, προέρχονται από άγνοια και χαυνότητα του νου. Τα πάθη δεν ήταν εύκολα για το Χριστό, γιατί δεν υπόφερε ως Θεός, άλλ’ ως άνθρωπος. Πρέπει να πούμε ακόμα πώς τα πάθη ήταν σκληρότερα γι’ Αυτόν πού ήταν αθώος, παρά για μάς πού είμαστε ένοχοι κι αμαρτωλοί. Άς μην ξεχνάμε ποτέ πώς όταν εμείς υποφέρουμε, είναι για τις αμαρτίες μας.


 Ό Κύριος Ιησούς δεν υπόφερε επειδή έφταιγε, για τις δικές Του αμαρτίες, αλλά για τις αμαρτίες όλου του κόσμου. Όταν μια αμαρτία ήταν αρκετή να προκαλέσει θάνατο στον Αδάμ, όταν μια αμαρτία ήταν αρκετή να σημαδέψει για πάντα το μέτωπο του Κάιν, όταν για δύο ή τρεις αμαρτίες ό Δαβίδ υπόφερε τόσο πολύ, όταν για πολλές αμαρτίες καταστράφηκε ή Ιερουσαλήμ και αιχμαλωτίστηκε ό Ισραήλ, τότε μπορείς να φανταστείς πόσο έπρεπε να υποφέρει Εκείνος πού ήταν φορτωμένος με βουνά ολόκληρα από τις αμαρτίες όλου του κόσμου πού είχε φορτωθεί στους ώμους Του!



Αυτές ήταν φοβερές αμαρτίες. Αμαρτίες που έκαναν τη γη ν’ ανοίξει και να καταπιεί ανθρώπους και κτήνη. Αμαρτίες πού προκάλεσαν τον αφανισμό ολόκληρων πόλεων και λαών. Αμαρτίες πού έγιναν αιτίες για τον κατακλυσμό, για λιμούς, ξηρασίες, λοιμούς κι επιδρομές από ακρίδες και κάμπιες. Αμαρτίες πού έγιναν αιτίες να γίνουν πόλεμοι ανάμεσα σέ έθνη, με μεγάλες απώλειες και καταστροφές. Αμαρτίες πού άνοιξαν τις πύλες της ανθρώπινης ψυχής για να μπουν οι πονηροί δαίμονες. Αμαρτίες πού σκότισαν τον ήλιο, τάραξαν τη θάλασσα και στέγνωσαν ποτάμια. Τί νόημα έχει να τ’ απαριθμήσουμε όλα; Μπορεί να μετρήσει κανείς την άμμο της θάλασσας ή τα χόρτα των κάμπων; Όλες αυτές οι αμαρτίες, πού καθεμιά τους είναι τόσο θανατηφόρα όσο το δηλητήριο του πιο φαρμακερού φιδιού (τα γάρ όψώνια της αμαρτίας θάνατος), τις φορτώθηκε στους ώμους Του ό αθώος Άνθρωπος Ιησούς. Τάς αμαρτίας ημών έλαβε. 



Είναι περίεργο λοιπόν πού ό ιδρώτας Του έτρεχε ωσεί θρόμβοι αίματος; Είναι περίεργο πού ως άνθρωπος ζητούσε παρενεγκείν τούτο το ποτήριον; Ό απόστολος Παύλος λέει: «Μόλις γάρ υπέρ δικαίου τις άποθανεΐται... αλλά... ετι αμαρτωλών οντων ημών, Χριστός υπέρ ημών άπέθανεν» (Ρωμ. ε'7-8).



Φαντάσου να σέ τοποθετούσαν σέ ικρίωμα για χάρη κάποιου δίκαιου ανθρώπου, αναλογίσου πόσο δύσκολο θα ήταν. Και φαντάσου μετά να σέ τοποθετούσαν πάλι σέ ικρίωμα για χάρη κάποιου κακούργου, πού είχε εγκληματήσει σέ βάρος σου. Σκέψου να σέ καταδίκαζαν σέ θάνατο για να σωθεί αυτός. Και μόνο με τη σκέψη αυτή θα Ιδρώσεις... Μόνο τότε θα πάρεις κάποια ιδέα για τον ιδρώτα του Χριστού πού έτρεχε ωσεί θρόμβοι αίματος. Και τότε, τρομοκρατημένος και φτάνοντας στα όρια της απόγνωσης, θα έκραζες δυνατά: ’Ίδε ό "Άνθρωπος, πού είναι Θεός!




 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙΡΟΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΒΕΛΙΜΙΡΟΒΙΤΣ ΠΕΤΡΟΣ ΜΠΟΤΣΗΣ
 

ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΤΑΡΤΗ- Επίκαιροι σχολιασμοί



Η σωτήρια και ευλογημένη «αναίδεια»
«Προσήλθε γυνή δυσώδης και βεβορβορωμένη, δάκρυα προχέουσα ποσί σου, Σωτήρ, το πάθος καταγγέλλουσα»
            Κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί πως μέσα από στην Μ. Εβδομάδα έχει θέση η ιστορία μιας γυναίκας αμαρτωλής, η οποία τιμήθηκε και τη Μ. Τετάρτη να την μνημονεύει για τη σωτήριο μεταστροφή της.
            Ακόμη και σήμερα σε μια εποχή που κυριαρχεί η σεξουαλική απελευθέρωση, κανείς δεν υποκλίνεται σε μια πόρνη ή σ’ ένα αμαρτωλό. Όλοι βλέπουν μια σάρκα και όχι ένα μοναδικό και ανεπανάληπτο πρόσωπο. Το μήνυμα της Μ. Τέταρτης ανατρέπει αυτή τη νοοτροπία και δείχνει το βάθος της θείας εικόνας του κάθε ανθρώπου.
            Μετά την ανάσταση του Λαζάρου ο Ιησούς ανάμεσα στ’ άλλα ιουδαϊκά πρόσωπα  δέχεται από μια πόρνη γυναίκα την εκδήλωση μιας μεγάλης αγάπης που συνοδεύονταν από τη συναίσθηση της θέσης της και των αιτημάτων της.
            Η ι. υμνολογία αναφέρει τις προθέσεις και τους ψυχικούς κραδασμούς που ωρίμασαν μέσα της την απόφαση για μετάνοια. Ένοιωθε πως Εκείνος που ανάστησε τον τεταρταίο νεκρό δεν ήταν ένας συνηθισμένος άνθρωπος. Προαισθάνονταν την ευσπλαχνία Του  και τόλμησε ένα βήμα ευλογημένης «αναίδειας». Μάλιστα με την πράξη της προφήτευσε τη θυσία Του η οποία χάρισε στην πορνεύουσα, πνευματικά την λύτρωση και τη σωτηρία.
            Η νέα ζωή που έφερνε ο Χριστός και η βιωμένη μετάνοια μιας απογόνου της Εύας συμπλέκονται λόγω της συγκατάβασης του Κυρίου και της αγάπης της αμαρτωλής εκείνης γυναίκας. Η εγωιστική αυτονόμηση του βίου, η αμαρτία, εκμηδενίζεται, γιατί η αγάπη δεν γνωρίζει κανένα φραγμό.
            Δεν έχει σημασία το μύρο, αλλά η πρόθεση. Ο Χριστός δεν την συγχωρεί επειδή ξόδεψε το πολύτιμο μύρο, αλλά γιατί θυσίασε την καρδιά της στο Θεό. Επειδή «ηγάπησεν πολύ».
            Οι μαθητές σκανδαλίζονται για την απώλεια του πολύτιμου μύρου. Θυμούνται τους πτωχούς και λησμονούν ότι η πόρνη λιμοκτονεί πνευματικά και πως σαν άνθρωπος χρειάζεται μια «υλική» εξωτερίκευση των συναισθημάτων που την κατακλύζουν, την πείνα και τη δίψα για λύτρωση. Το μύρο αυτό σημαδεύει την μετά Χριστόν ιστορία της, την ευκαιρία να θάψει ένα πορνικό παρελθόν και ν’ αναστηθεί σε μια αναστημένη ζωή.
            Ο διάβολος έχασε ένα θύμα, αλλά κέρδισε ένα άλλο, τον Ιούδα. Σ’ αυτόν χρειάστηκαν τρία χρόνια ζωής κοντά στο Χριστό και όχι μιας ώρας. Είδε θαύματα, άκουσε «ρήματα», έγινε φορέας της χάριτος και τελικά «απελάκτισε». Η μορφή του θα μας απασχολήσει και αργότερα, τώρα θα τονίσουμε μια αλήθεια. Ο Θεός ποτέ δεν εκβιάζει κανέναν. Η οποιαδήποτε παράβασή Του αποτελεί νύξη, πρόκληση, αλλά όχι και αναγκαστική «σωτηρία».
            Η πρώην άσωτη και ο πρώην μαθητής, διαμετρικά αντίθετοι, φανερώνει: Ο Θεός μας σώζει με τη συγκατάθεσή μας. Μετάνοια, αγιότητα σημαίνει άγια βούληση και ευλογημένη «αναίδεια». Ο Μ. Αντώνιος αναφέρει, ότι κάποιος του ζήτησε τις ευχές του κι εκείνος απήντησε «ούτε εγώ σε ελεώ, ούτε ο Θεός, εάν εσύ δεν ελεήσεις πρώτα τον εαυτό σου».
            Παρά το ότι ο Χριστός είναι το παν της σωτηρίας μας, όμως συγκαταβαίνει και μοιράζεται αυτό το παν με μας. Αυτή είναι αλήθεια στην παράδοση της ορθόδοξης Εκκλησίας μας, και ανατρέπει κάθε αντίληψη, ότι τα εμπόδια μας εμποδίζουν ν’ αγιάσουμε. Μπροστά μας ανοίγεται ένα πνευματικό στάδιο αγωνισμάτων και επιδόσεων για την απόκτηση της κατά Χριστόν αγίας βουλήσεως για λύτρωση και σωτηρία.  

Γιατὶ ὁ Πέτρος ἀρνήθηκε τὸν Χριστό;

Γέρων Ἰωσήφ ὁ Ἡσυχαστής


 



Ἐρωτ.: Γέροντα, μᾶς μιλήσατε προηγουμένως γιά τό ἀτελές τοῦ Ἀπ. Πέτρου, πρό τῆς Πεντηκοστῆς. Λόγω τῆς ἀτέλειάς του ἀρνήθηκε τόν Κύριό μας;

Ἀπαντ.: Τό θέμα τῆς ἀρνήσεως τοῦ Πέτρου, κατά τίς κρίσεις τῶν Πατέρων, εἶναι οἰκονομία. Διότι δέν ἦτο δυνατό ὁ Πέτρος, ὁ ὁποῖος εἰς ὅλη τήν περίοδο ποὺ ἦταν μαζί μέ τόν Χριστό καί ἔδειξε τόσο ζῆλο καί τόση ταπεινοφροσύνη, νά πέση σέ τόσο μεγάλο λάθος, νά ἀρνηθῆ τρεῖς φορές τόν Δεσπότη Χριστό. Δέν εἶναι λογικό αὐτό. Θυμηθεῖτε τήν ὁμολογία τοῦ Πέτρου!

Ὅταν ὁ Ἰησοῦς μᾶς ἐρώτησε: «Ὑμεῖς δέ τίνα μέ λέγετε εἶναι;» ὁ Πέτρος ὡμολόγησε καί εἶπε: «Σύ εἰ ὁ Χριστός ὁ υἱός τοῦ Θεοῦ τοῦ ζῶντος». Καί ὁ Ἰησοῦς μας ἐγύρισε καί τοῦ εἶπε: «Μακάριος εἶ, Σίμων Βαριωνά, ὅτι σάρξ καί αἷμα οὐκ ἀπεκάλυψέ σοι, ἀλλ' ὁ Πατήρ μου ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς. Κἀγὼ δέ σοι λέγω ὅτι σύ εἶ Πέτρος, καί ἐπί ταύτῃ τῇ πέτρᾳ οἰκοδομήσω μου τήν Ἐκκλησίαν». (Ματθ. 16,16-18).

Ὁ Πέτρος κατά φύσι ἦταν πολύ ζηλωτής καί ἀσυμβίβαστος. Μέσα στήν πανσοφία Του ὁ Θεός, μετά τήν θερμή του ὁμολογία, τόν ἔθεσε θεμέλιο τῆς Ἐκκλησίας. Ἐπειδή ὅμως ἡ Ἐκκλησία θά ἀγκάλιαζε ὅλη τήν ἀνθρώπινη φύσι, ὅλους τοὺς χαρακτῆρες, ὄχι μόνο τούς ζηλωτές καί ἰσχυρούς ἀλλά καί τούς ἀσθενεῖς καί ἀδυνάτους, ἐπιτρέπει ὁ Κύριος τήν τριπλῆ ἄρνησι. Διότι, μήν ξεχνᾶμε• οἱ περισσότεροι ἄνθρωποι εἶναι ἀσθενεῖς καί ἀδύνατοι. Οὔτε στούς πέντε ἀνά ἑκατό δέν θά εὕρωμε ἰσχυρούς χαρακτήρας, οἱ ὅποιοι ἀγάπησαν τόν Θεό ἐξ ὁλοκλήρου καί μέ τήν ὁρμή τῆς ἀγάπης τους ἔδειξαν αὐταπάρνησι. Γι' αὐτούς λοιπόν τούς ὑπολοίπους ἀσθενεῖς ἔγινε οἰκονομία. Ὁ Πέτρος ὅμως ὡς ζηλωτής καί ἰσχυρός, ποὺ δέν εἶχε μέσα του νόημα συγκαταβάσεως, δέν θά τό καταλάβαινε αὐτό.

Ἑπομένως κάνει μία οἰκονομία ὁ Θεός καί ἐπιτρέπει νά τόν ἀρνηθῆ. Ὕστερα τόν θεραπεύει μόνος Του. Τόν πλησιάζει καί τοῦ λέει: «Πέτρε, φιλεῖς με; Πέτρε, ἀγαπᾶς με;» Ἐλυπήθη ὁ Πέτρος, δέν τό κατάλαβε. Ἀλλά οἱ τρεῖς ἐρωτήσεις ἦταν ἡ θεραπεία τῆς τρισσῆς ἀρνήσεως.

Μέ τήν τριπλῆ Ὁμολογία, ὁ Πέτρος, ἐξήλειψε τήν ἐνοχή. Ἔμαθε ὅμως ἐκ πείρας, ὅτι καί οἱ ζηλωταί ἀκόμη ἔχουν ἀνάγκη ἐπιεικείας.

Τό ἴδιο κάνει ὁ Θεός καί στόν Ἀπ. Παῦλο. Ἐπειδή ἦταν ἡ σπονδυλική στήλη τῆς Ἐκκλησίας, τόν ἀφήνει στήν ἀρχή νά γίνη διώκτης, ἐχθρός• καί ὕστερα τόν παίρνει• καί αὐτός μέ συναίσθησι βαθυτάτης ταπεινοφροσύνης λέγει: «Οὐκ εἰμί ἱκανός καλεῖσθαι Ἀπόστολος, διότι ἐδίωξα τήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ». Ἔχω ὅμως ἕνα ἐλαφρυντικό, ὅτι «ἀγνοῶν ἐποίησα».

Βλέπετε μέ πόση πανσοφία ὁ Θεός οἰκονομεῖ γιά νά δώση καί σέ μᾶς παρηγοριά. Διότι αὐτοί οἱ κορυφαῖοι ἐάν ἔμπαιναν μέ τήν δύναμι τῆς ὁρμῆς τους μέσα στήν Ἐκκλησία, ποῦ θά ἤξεραν ὅτι ἐμεῖς οἱ ἀδύνατοι δέν ἠμποροῦμε τώρα νά κρατήσωμε; Μέ αὐτό τόν τρόπο συγκαταβαίνει ἡ θεία ἀγαθότης πρός τίς ἀδυναμίες τῶν ἀνθρώπων, ὥστε νά ἠμπορέσωμε καί ἐμεῖς νά φθάσωμε εἰς αὐτή. Κατεβαίνει ὁ Θεός γιά νά σηκωθοῦμε ἐμεῖς.

A' Καθίσματα της Μ. Τετάρτης



Τά Καθίσματα


«Ὁ λίμνας καί πηγάς καί θαλάσσας ποιήσας, ταπείνωσιν ἡμᾶς ἐκπαιδεύων ἀρίστην, λεντίῳ ζωννύμενος ὑπερβολῇ εὐσπλαγχνίας καί ὑψῶν ἡμᾶς ἀπό βαράθρων κακίας, ὁ μόνος φιλάνθρωπος».


Αὐτός πού δημιούργησε τίς λίμνες, τίς πηγές καί τίς θάλασσες, θέλοντας νά μᾶς διδάξει τήν τέλεια ταπείνωση, ἀφοῦ ζώστηκε τό λέντιο (ποδιά), ἔνιψε τά πόδια τῶν μαθητῶν, ταπεινούμενος ἀπό ὑπερβολική εὐσπλαχνία, καί ἀνυψώνοντας ἐμᾶς ἀπό τά βάραθρα τῆς κακίας, ὁ μόνος φιλάνθρωπος.

Ἡ ταπείνωση εἶναι θεϊκή ἀρετή· γι᾽ αὐτό κι ὁ Θεός ἀγαπᾶ καί μακαρίζει τούς ταπεινούς. Ἀντίθετα ἡ ὑπερηφάνεια εἶναι κακία σατανική, τήν ὁποία ἀποστρέφεται ὁ Κύριος, ὁ ὁποῖος «ὑπερηφάνοις ἀντιτάσσεται, ταπεινοῖς δέ δίδωσι χάριν». Βεβαίως ἡ ταπείνωση ἔχει τήν ἀξία της μόνο στό πλέγμα τῆς ἁμαρτωλότητας τῶν ἀνθρώπων. Ἄν δέν ὑπῆρχε ἡ ἁμαρτία, ἡ ταπείνωση δέ θά εἶχε νόημα. Εἶναι φαινόμενο μεταπτωτικό, πού πλήττει θανάσιμα τήν ἁμαρτία.

Ἡ ταπείνωση ξεκίνησε ἀπό τήν οἰκονομική Τριάδα. Ὅταν τό πλάσμα ἁμάρτησε, ὁ Θεός, ὡς εὔσπλαχνος Πατέρας, θέλησε νά τό σώσει. Ὄχι βέβαια μέ μιά τελεσίδικη ἀπόφασή του, γιατί αὐτό θά ἦταν ἀνάρμοστο στή δικαιοσύνη, τό ἦθος καί τήν ἀρετή τοῦ Θεοῦ, καί θά συνέτριβε παράλληλα καί τήν οὐσία τῆς προσωπικότητας τοῦ ἀνθρώπου, ὡς λογικοῦ καί ἐλεύθερου δημιουργήματος. Ἔπρεπε ὁ ἴδιος νά συναντήσει στή γῆ τόν παραπλανηθέντα ἄνθρωπο καί νά τόν ἐλευθερώσει πραγματικά ἀπό τή δύναμη τῆς ἁμαρτίας. Αὐτό ἔκανε ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ καί τή διαδικασία αὐτή ἀποκαλοῦμε «κένωση» τοῦ Λόγου. Μέ αὐτή ὁ Λόγος ταπεινώθηκε. Ἄφησε τήν ἐνδοτριαδική δόξα του (χωρίς νά τή χάσει φυσικά) καί μπῆκε σέ μιά νέα κατάσταση ζωῆς, τήν ὁποία χαρακτήριζαν ἡ φτώχεια καί ἡ ταπείνωση, ὁ πόνος καί ἡ ὀδύνη, καί ἡ ὁποία ἀποκορυφώθηκε στόν ἄδοξο θάνατο ἐπί σταυροῦ. Ἡ ἐπίγεια ζωή τοῦ θεανθρώπου ἦταν ἡ ζωή ἑνός ταπεινωμένου ἀνθρώπου. Ἀπέφευγε τίς ἐπιδείξεις καί τήν ἀποδοχή τῶν ἀνθρώπων, δέν εἶχε δικό του σπίτι νά μείνει, ἔζησε σάν ἕνας φτωχός μαραγκός καί συναναστρεφόταν μέ τούς φτωχούς ἀνθρώπους, τούς ταπεινούς, τούς ἀνθρώπους τοῦ πόνου καί τῆς δυστυχίας. Θέλοντας δέ νά δείξει τή μεγάλη ἀξία τῆς ταπεινοφροσύνης, λίγο πρό τοῦ πάθους του ἔνιψε τούς πόδας τῶν μαθητῶν του.

Τό τροπάριο μᾶς τονίζει μέ λιτό καί μεγαλόπρεπο λόγο, ὅτι ὁ Κύριος, ὁ ποιητής τῶν θαλάσσιων συστημάτων, ὁ παντοδύναμος Θεός, θέλοντας νά μᾶς δείξει ὅτι ἡ ταπείνωση εἶναι ὁ ἄριστος τρόπος νά πλησιάσει κανείς τό Θεό καί νά νικήσει τήν ἁμαρτία, ζώστηκε τό λέντιο καί ἔπλυνε τά πόδια τῶν μαθητῶν του, ταπεινούμενος ἀπό ὑπερβολική καλοσύνη καί θέλοντας νά μᾶς σηκώσει ἀπό τά βάραθρα τῆς κακίας καί νά μᾶς ἀνυψώσει στό φωτεινό ὕψος τοῦ οὐρανοῦ.


«Ταπεινούμενος δι᾽ εὐσπλαγχνίαν πόδας ἔνιψας τῶν μαθητῶν σου καί πρός δρόμον θεῖον τούτους κατεύθυνας· ἀπαναινόμενος Πέτρος δέ νίπτεσθαι αὖθις τῷ θείῳ ὑπείκει προστάγματι, ἐκνιπτούμενος καί σοῦ ἐκτενῶς δεόμενος, δωρήσασθαι ἡμῖν τό μέγα ἔλεος».


Ταπεινώνοντας ἀπό εὐσπλαχνία τόν ἑαυτό σου, ἔνιψες τά πόδια τῶν μαθητῶν σου, Κύριε, καί τούς κατεύθυνες πρός τό θεῖο δρόμο (τῆς σωτηρίας). Ὁ Πέτρος, πού ἀρνήθηκε ἀρχικά νά τοῦ νίψεις τά πόδια, ἔπειτα ὑπάκουσε στό θεῖο σου πρόσταγμα, ἐκνιπτούμενος καί παρακαλώντας σε ἐκτενῶς νά μᾶς δωρήσεις τό μέγα σου ἔλεος.

Ὁ Πέτρος, ὁ τρυφερός καί αὐθόρμητος μαθητής, μή μπορώντας ἀρχικά νά εἰσχωρήσει στό μυστήριο τοῦ Χριστοῦ, ἀντέδρασε σάν ἕνας φυσιολογικός ἄνθρωπος. Ἀρνήθηκε, ἀπό φιλότιμο, νά δεχτεῖ τή νίψη τῶν ποδιῶν του ἀπό τό θεῖο Διδάσκαλο. Ἦταν οἱ σκοτεινές ἐκεῖνες ὧρες, πού ἦταν σαλεμένες οἱ καρδιές τῶν μαθητῶν, καμπτόμενες ἀπό τό βάρος τῆς φοβερῆς στιγμῆς τοῦ Θεοῦ καί μή μπορώντας νά συλλάβουν τό λόγο τῆς ἀπόρρητης θείας οἰκονομίας. Ἀρνήθηκε ὁ Πέτρος νά δεχτεῖ τή χειρονομία τοῦ Χριστοῦ. Ὅμως δέν ἐπέμενε στήν ἄρνησή του, ὅταν δεχόταν νά τοῦ πλύνει τά πόδια. Δέχτηκε τή νίψη ὁ καλοκάγαθος μαθητής, πειθαρχώντας στό πρόσταγμα τοῦ Διδασκάλου. Στήν ἄλλη ὅμως ἄρνηση παραδόθηκε ἀμαχητί ὁ κορυφαῖος τῶν Ἀποστόλων! Αὐτά γιά νά γνωρίζουμε τά μέτρα τῆς φύσεώς μας καί νά προσαρμοζόμαστε μέ ταπείνωση στά μέτρα τῆς σοφίας τοῦ Θεοῦ.


«Συνεσθίων, Δέσποτα, τοῖς μαθηταῖς σου, μυστικῶς ἐδήλωσας τήν παναγίαν σου σφαγήν, δι᾽ ἧς φθορᾶς ἐλυτρώθημεν οἱ τά σεπτά σου τιμώντες παθήματα».


Συντρώγοντας μέ τούς μαθητές σου, Δέσποτα, δήλωσες σ᾽ αὐτούς τήν παναγία σου σφαγή, διά τῆς ὁποίας λυτρωθήκαμε ἀπό τή φθορά, ἐμεῖς πού τιμοῦμε τά σεπτά σου παθήματα.

Οἱ ἄνθρωποι συνηθίζουν στίς μεταξύ τους συνεστιάσεις νά συνδέουν τό τερπνό μετά τοῦ ὠφελίμου συζητώντας ζητήματα σημαντικά γιά τίς διάφορες ὑποθέσεις τους. Στήν τελευταία πασχάλια συνεστίαση τοῦ Χριστοῦ μετά τῶν μαθητῶν του ὁ Κύριος δέν εἶχε λόγους νά εἶναι τερπνός καί εὐχάριστος. Τό πάθος ἅπλωνε τή σκιά του στήν ψυχή τοῦ Διδασκάλου, καί τό ποτήριο τοῦ θανάτου, τό ὁποῖο λίγη ὥρα ἀργότερα θ᾽ ἀπωθοῦσε στήν ἄγρια ἐκείνη νύχτα, πίεζε τήν τρυφερή καί εὐαίσθητη καρδιά του. Αὐτό καί προεῖπε στούς μαθητές του. Τούς προεἷπε τήν παναγία του σφαγή, τό φριχτό σταυρικό του μαρτύριο, τό ὁποῖο θά μᾶς λύτρωνε ἀπό τήν κατάρα τῆς φθορᾶς, πού μπῆκε στόν κόσμο μέ τήν ἀλόγιστη παρακοή τοῦ Ἀδάμ. Ἀπό τή φθορά αὐτή φυσικά σώζονται μόνον ὅσοι μέ πίστη τιμοῦν τά σεπτά του παθήματα.
πηγή

ΠΑΤΕΡΑΣ ΕΛΠΙΔΙΟΣ Τα τρία βασίλεια πριν τον αντίχριστο

 
 
Τα τρία βασίλεια πριν τον αντίχριστο.
Ομιλία του πατρός Ελπιδίου Βαγιανάκη
Για δεύτερη φορά, αγαπημένα μου πνευματικά παιδιά και φίλοι, επανέρχομαι για να επαναλάβω ακόμα πιο ικετευτικά να φτιάξετε και να μεγαλώσετε την αλυσίδα προσευχής σας για την Ελλάδα μας και τον κόσμο. Απευθύνομαι σε σας που μπορείτε να αφουγκραστείτε τα πονηρά σχέδια του σατανά, που μέσα από την ελεγχόμενη απ' αυτόν πενταρχία του σκότους ετοιμάζουν τον όλεθρο της ανθρωπότητας για την έλευση του αγαπημένου τους σατανικού Μεσσία.

Ζητώ τη συμμετοχή όλων σας σε έντονη καρδιακή προσευχή, σαν τη μόνη αποδεδειγμένη λύση από τον Ουρανό, για την αποδυνάμωση ή και ακόμα την ματαίωση πολλών δυνατοτήτων και ενεργειών των προδρομικών εωσφορικών αποφάσεων για τον γήινο παγκόσμιο όλεθρο.
π.Ελπίδιος  Βαγιανάκης

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...