Τι είναι η Αγια γραφή ;
Είναι μια συλλογή ιερών κειμένων που συγκέντρωσε η εκκλησία από τον 2ο ως τον 4ο αι. μ.Χ.
Είναι το σύνολο των 49 Ιέρων βιβλίων της Παλαιάς Διαθήκης και των 27 βιβλίων της Καινής Διαθήκης. Είναι το σπουδαιότερο βιβλίο που γράφτηκε και που γνώρισε ποτέ ο κόσμος. Είναι το πρώτο που τυπώθηκε από τον «εφευρέτη της τυπογραφίας» τον Γουτεμβέργιο το 15ο μ.Χ. αιώνα. Είναι το πιο πολυδιαβασμένο βιβλίο στον κόσμο και έχει μεταφραστεί σε περισσότερες από 1600 γλώσσες και διαλέκτους.
Σε ποσά μέρη διαιρείται η Αγία Γραφή ;
Σε δύο : στην παλαιά και στην Καινή Διαθήκη.
Τι σημαίνει διαθήκη ; - Υπόσχεση.
Η Αγία γραφή λοιπόν περιέχει :
α) Στην μεν Παλαιά Διαθήκη την υπόσχεση του Θεού προς τους ανθρώπους ότι θα στείλει στην γη τον Υιόν Του, για να τους σώσει από την αμαρτία.
β) Στην δε Καινή Διαθήκη την πραγματοποίηση της υπόσχεσης αυτής.
Μέσα σε πόσο διάστημα γράφτηκαν τα 76 βιβλία της Αγίας γραφής ;
Σε διάστημα περίπου 1600 ετών! Από το 1500π.Χ. που γράφτηκε η Γένεση ως το 95 μ.Χ. που γράφτηκε το τελευταίο, η αποκάλυψη του Ιωάννου. Και είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι, τα 76 αυτά βιβλία παρουσιάζουν μία καταπληκτική ενότητα μεταξύ τους, ενώ γράφτηκαν σε διαφορετική εποχή και τόπο, από ανθρώπους διαφόρων κοινωνικών τάξεων πολιτισμών και συνθηκών, (βασιλείς, ψαράδες, τελώνες, ποιμένες και επιστήμονες), αγνώστους και άσχετους μεταξύ τους και χωρίς την συνείδηση ότι γράφουν το βιβλίο της Αγίας Γραφής. Τι φανερώνει αυτό ; Ότι καθοδηγούνταν από την ίδια δύναμη, αντλούσαν τα όσα έγραψαν τα όσα έγραψαν από την ίδια πηγή. Ποια ; Το Άγιο Πνεύμα. Να γιατί λέμε πως η Αγία Γραφή είναι Θεόπνευστο βιβλίο.
Βέβαια, οι ιεροί συγγραφείς δεν κατέγραψαν τα κείμενα με μηχανικό τρόπο, καθ’υπαγόρευσιν του Αγίου Πνεύματος – λέξη προς λέξη – με αμέτοχη την δική τους σκέψη. Δέχτηκαν τα νοήματα, τις νεύσεις του Αγίου Πνεύματος, την Αποκάλυψη του Θεού και την διατύπωσαν με το δικό τους γλωσσικό ιδίωμα, χρησιμοποιώντας γνώσεις, εμπειρίες και προσωπικά συναισθήματα.
Ποια είναι η αξία της και γιατί γράφτηκε ;
Ο Θεός έδωσε στο τελειότερο δημιούργημά Του, τον άνθρωπο, την τάση να Τόν αναζητά και να ακούει την φωνή Του, μέσα στην τόσο θαυμαστά πλασμένη φύση, αλλά και μέσα στην καρδιά του. Αυτή είναι η πρώτη φανέρωση του Θεού και του λόγου Του, η φυσική Θεία Αποκάλυψη. Ακολούθησε όμως και Θεία Αποκάλυψη υπερφυσική.
Μέσα στην διαδρομή της Ιστορίας ο Θεός ετοιμάζει αρχικά έναν λαό, τον Ισραήλ, που θα δεχθεί και θα διατηρήσει τη Θεία Αποκάλυψη. Με έκτακτα θαυμαστά γεγονότα και τρόπους (διάβαση Ερυθράς θαλάσσης, πλάκες Διαθήκης…), με συγκεκριμένα, εκλεγμένα πρόσωπα (Πατριάρχες, Προφήτες) αποκαλύπτει τον λόγο και το θέλημά Του και ετοιμάζει τον λαό Του και δι’αυτού όλα τα έθνηγια την μέγιστη των Αποκαλύψεων. Ποια ; Την Ενανθρώπηση του ίδιου του Υιού και Λόγου του Θεού.
Ο Θεάνθρωπος Ιησούς έρχεται στη γη για να φανερώσει στον άνθρωπο την αληθινή γνώση για τον Θεό και να ανοίξει με τη Σταυρική Του Θυσία και την Ανάστασή Του δρόμο αληθινής ζωής και σωτηρίας.
Μέσα στην Αγία Γραφή είναι θησαυρισμένη από ιερούς συγγραφείς, με την καθοδήγηση του Αγίου Πνεύματος, όλη αυτή η Ιερή Αποκάλυψη. Γι’αυτό η Αγία γραφή είναι η βάση και το θεμέλιο της Ορθόδοξης πίστης, λατρείας και ζωής. Ολόκληρη η αγία γραφή μας διηγείται τη μεγαλειώδη κίνηση της άπειρης αγάπης του Θεού να βρει και να σώσει τον αμαρτωλό άνθρωπο!
Υπάρχουν μέσα στη αγία γραφή αναφορές και σε πρόσωπα, περιγραφές τόπων, πολέμων, καταστροφών (Πύργος Βαβέλ – Κατακλυσμός). Όλα αυτά είναι αληθινά γεγονότα ή μύθοι ; (…)
Όσα γεγονότα αναφέρει η Αγία Γραφή, χωρίς να έχει σκοπό την ιστορική πληροφόρηση, είναι απολύτως ιστορικά και αδιαμφισβήτητα. Αυτό αποδεικνύεται από την αρχαιολογική σκαπάνη, τις παραδόσεις άλλων λαών ή από συγχρόνους των γεγονότων συγγραφείς.
Αυτά τα γεγονότα αποκαλύπτουν στον άνθρωπο την αγία βουλή και Πρόνοια του Θεού για τη σωτηρία του. Για παράδειγμα : η αιχμαλωσία του Ισραήλ από τους βαβυλωνίους και η καταστροφή της Ιερουσαλήμ είναι ένα αποδεδειγμένο ιστορικό γεγονός. Δεν χρειαζόταν να το αποκαλύψει στο συγγραφέα ο Θεός. Μέσα όμως στο γεγονός αυτό αποκαλύπτεται η Θεία Πρόνοια που παιδαγωγεί τον Ισραήλ για την αποστασία του, πράγμα που δεν αφορούσε μόνο τον τότε λαό του Θεού, αλλά και τους ανθρώπους κάθε εποχής όλων των αιώνων.
Με ποιους τρόπους η Ορθόδοξη Εκκλησία εκδηλώνει την πίστη και τον σεβασμό της στην Αγία Γραφή ;
α. Το ιερό Ευαγγέλιο τοποθετείται και παραμένει πάντοτε στο κέντρο της Αγίας Τραπέζης, στο ιερότερο μέρος του Ναού.
β. Οι κληρικοί, μόλις μπαίνουν στο ιερό Βήμα, ασπάζονται το ιερό Ευαγγέλιο, και
γ. Οι λαϊκοί, όταν το Ιερό Ευαγγέλιο εισοδεύεται στη ‘μικρά Είσοδο’, ή όταν το ακούνε από τον ιερέα, μένουν όρθιοι! Κι αυτό διότι, όταν εκείνος το υψώνει στο μέσον του Ναού, αναφωνεί : «Σοφία! Ορθοί!», δηλαδή το Ευαγγέλιο είναι Σοφία, γιατί περιέχει τον λόγο του Θεού· ας το υποδεχθούμε όρθιοι, με βαθύ σεβασμό.
Τι μας προσφέρει η αγία γραφή, σε τι μας βοηθάει η μελέτη της ; (…)
α. Μας ζωογονεί και μας αναγεννά
O λόγος του Θεού εμπνέει και καθοδηγεί πάντοτε το λαό του Θεού, την εκκλησία, αλλά και τον καθένα μας χωριστά, ανεξάρτητα από την ηλικία, τη μόρφωση, την κοινωνική του θέση!… Είναι η αλάνθαστη πυξίδα της ζωής μας. Είναι η ανθοδέσμη, που αναδίδει ουράνια, θεϊκή ευωδία. Είναι ο καθρέπτης, που μέσα του καθρεφτιζόμαστε και βλέπουμε καθαρά όλες τις ατέλειες, τις παραλείψεις, τις αδυναμίες της ψυχής μας και αισθανόμαστε την αμαρτωλότητά μας. Είναι το φαρμακείο, κατά τον Μ. Βασίλειο, όπου μέσα του υπάρχουν τα φάρμακα για όλα τα τραύματα και τις αρρώστιες τις ψυχής. «Όλη η Αγία Γραφή είναι θεόπνευστη και ωφέλιμη και γράφτηκε από το Άγιο Πνεύμα, για να παίρνει από αυτήν ο καθένας μας, σαν από κοινό Ιατρείο, ο,τι του χρειάζεται για την δική του ψυχική αρρώστια».
O λόγος του Θεού εμπνέει και καθοδηγεί πάντοτε το λαό του Θεού, την εκκλησία, αλλά και τον καθένα μας χωριστά, ανεξάρτητα από την ηλικία, τη μόρφωση, την κοινωνική του θέση!… Είναι η αλάνθαστη πυξίδα της ζωής μας. Είναι η ανθοδέσμη, που αναδίδει ουράνια, θεϊκή ευωδία. Είναι ο καθρέπτης, που μέσα του καθρεφτιζόμαστε και βλέπουμε καθαρά όλες τις ατέλειες, τις παραλείψεις, τις αδυναμίες της ψυχής μας και αισθανόμαστε την αμαρτωλότητά μας. Είναι το φαρμακείο, κατά τον Μ. Βασίλειο, όπου μέσα του υπάρχουν τα φάρμακα για όλα τα τραύματα και τις αρρώστιες τις ψυχής. «Όλη η Αγία Γραφή είναι θεόπνευστη και ωφέλιμη και γράφτηκε από το Άγιο Πνεύμα, για να παίρνει από αυτήν ο καθένας μας, σαν από κοινό Ιατρείο, ο,τι του χρειάζεται για την δική του ψυχική αρρώστια».
Μυριάδες είναι οι άνθρωποι που μαρτυρούν την επίδραση, που είχε η Αγία Γραφή στη ζωή τους. Κι αυτό γιατί, ο λόγος του Θεού έχει δύναμη αναγεννητική. Όπου πέσει, προκαλεί σεισμό, ριζική ανατροπή, γκρέμισμα κάθε παλιού και σάπιου. Συγχρόνως δε ανακαίνιση, ξεκαινούργωμα σε όλα : στις σκέψεις, στα φρονήματα, στις ιδέες, στα συναισθήματα, στις επιθυμίες. Δημιουργεί νέα κτήση. Κι έχει τη δύναμη αυτή ο λόγος του Θεού, γιατί μέσα του κρύβει Πνεύμα Άγιο. Και το Άγιο Πνεύμα είναι που συντελεί όλες αυτές τις κοσμογονικές αλλαγές. «Τα ρήματα α εγώ λαλώ υμίν, πνεύμα εστί και ζωή εστίν». Μας είπε ο Κύριος (Ιω. στ’ 63). Όταν οι αχτίδες του λόγου Του πέφτουν σε καλοδιάθετες ψυχές, επιτελούν θαύματα, αληθινές νεκραναστάσεις.
β. Μας μεταδίδει δύναμη να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες της ζωής.
Ο λόγος του Θεού χαρίζει ελπίδα, ενίσχυση και παρηγοριά στις θλίψεις και στα αδιέξοδα της ζωής. Μας βεβαιώνει ότι ο Κύριος είναι μαζί μας στις δύσκολες ώρες, μας ομιλεί για την προσωρινότητα των θλίψεων, την γλυκύτητα του παραδείσου. Μας απαλλάσσει από το άγχος, την απογοήτευση και την απελπισία, γιατί γεμίζει την ψυχή μας με τη δική Του Χαρά και την δική Του ειρήνη.
Ο λόγος του Θεού χαρίζει ελπίδα, ενίσχυση και παρηγοριά στις θλίψεις και στα αδιέξοδα της ζωής. Μας βεβαιώνει ότι ο Κύριος είναι μαζί μας στις δύσκολες ώρες, μας ομιλεί για την προσωρινότητα των θλίψεων, την γλυκύτητα του παραδείσου. Μας απαλλάσσει από το άγχος, την απογοήτευση και την απελπισία, γιατί γεμίζει την ψυχή μας με τη δική Του Χαρά και την δική Του ειρήνη.
γ. Λύνει όλες τις απορίες μας
Η Αγία Γραφή απαντά σε όλα τα ερωτηματικά που απασχολούν τον άνθρωπο. Μέσα στις θεόπνευστες σελίδες της ανακαλύπτουμε ποιος είναι ο προορισμός μας, ο σκοπός της ζωής μας, τι είναι η ψυχή μας, το σώμα μας, τι είναι ο θάνατος, η αγιότητα, τι είναι οι άγγελοι, γιατί δημιουργήθηκε ο κόσμος, ποιος είναι ο δρόμος της σωτηρίας. Και το σπουδαιότερο απ’όλα, μας αποκαλύπτει ποιος είναι ο Θεός, πως ο Θεός έγινε άνθρωπος και έχυσε το αίμα Του πάνω στο σταυρό από άπειρη αγάπη προς τα πλάσματά Του, για να έχουμε εμεις ζωή στην αιώνια μακαριότητα. Ο π. Ιουστίνος Πόποβιτς, κορυφαίος Σέρβος θεολόγος του 20ού αιώνος, έγραψε χαρακτηριστικά : «Οι άνθρωποι δεν μπορούν να επινοήσουν περισσότερα ερωτήματα απ’όσες απαντήσεις υπάρχουν στην Αγία γραφή».
Η Αγία Γραφή απαντά σε όλα τα ερωτηματικά που απασχολούν τον άνθρωπο. Μέσα στις θεόπνευστες σελίδες της ανακαλύπτουμε ποιος είναι ο προορισμός μας, ο σκοπός της ζωής μας, τι είναι η ψυχή μας, το σώμα μας, τι είναι ο θάνατος, η αγιότητα, τι είναι οι άγγελοι, γιατί δημιουργήθηκε ο κόσμος, ποιος είναι ο δρόμος της σωτηρίας. Και το σπουδαιότερο απ’όλα, μας αποκαλύπτει ποιος είναι ο Θεός, πως ο Θεός έγινε άνθρωπος και έχυσε το αίμα Του πάνω στο σταυρό από άπειρη αγάπη προς τα πλάσματά Του, για να έχουμε εμεις ζωή στην αιώνια μακαριότητα. Ο π. Ιουστίνος Πόποβιτς, κορυφαίος Σέρβος θεολόγος του 20ού αιώνος, έγραψε χαρακτηριστικά : «Οι άνθρωποι δεν μπορούν να επινοήσουν περισσότερα ερωτήματα απ’όσες απαντήσεις υπάρχουν στην Αγία γραφή».
δ. Μας προφυλάσσει από τους ποικίλους εχθρούς μας.
Η Αγία Γραφή ρίχνει ζωηρό φως και μας φανερώνει τους επικίνδυνους εχθρούς μας, που παραμονεύουν στους δρόμους της ζωής μας. Μας ομιλεί για την αμαρτία και τα πικρά της αποτελέσματα. Μας πληροφορεί για την ύπαρξη του «ανθρωποκτόνου» διαβόλου (Ιω. η’ 44), ο οποίος στήνει παγίδες και πλεκτάνες, για να αποσπάσει από την Εκκλησία και τον Χριστό τους πιστούς. Ρίχνει ακόμα φως και στις πλάνες των διάφορων αιρετικών και ψευδοδιδασκάλων. Ξέρουμε λοιπόν από ποιους εχθρούς θα προφυλαχθούμε.
Η Αγία Γραφή ρίχνει ζωηρό φως και μας φανερώνει τους επικίνδυνους εχθρούς μας, που παραμονεύουν στους δρόμους της ζωής μας. Μας ομιλεί για την αμαρτία και τα πικρά της αποτελέσματα. Μας πληροφορεί για την ύπαρξη του «ανθρωποκτόνου» διαβόλου (Ιω. η’ 44), ο οποίος στήνει παγίδες και πλεκτάνες, για να αποσπάσει από την Εκκλησία και τον Χριστό τους πιστούς. Ρίχνει ακόμα φως και στις πλάνες των διάφορων αιρετικών και ψευδοδιδασκάλων. Ξέρουμε λοιπόν από ποιους εχθρούς θα προφυλαχθούμε.
Με ποιο τρόπο πρέπει να μελετούμε την Αγία Γραφή ;
α) Με προσοχή και ευλάβεια
Με «ισχυρή ένταση προσοχής», μας συμβουλεύει ο άγιος Νικόλαος Καβάσιλας να μελετούμε την Αγία Γραφή, και ποτέ επιπόλαια. Να έχουμε τη συναίσθηση ότι μας ομιλεί ο ίδιος ο Θεός, σαν τους προφήτες, που έλεγαν : «ακούσομαι τι λαλήσει εν εμοί Κύριος ο Θεός» (Ψαλ. πδ’ 9), για να αφομοιώνουμε τις ουράνιες αλήθειες. Οι άγιοι Πατέρες μας συνιστούν : Με όση ευλάβεια πλησιάζουμε να κοινωνήσουμε τα Άχραντα Μυστήρια προσέχοντες να μην εκπέσει κάποιος θείος μαργαρίτης, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο να προσέχουμε την μελέτη της Γραφής, μη μας ξεφύγει κανένα από τα θεία νοήματά της. Μόνο στους ευλαβείς και προσεκτικούς μελετητές ο Κύριος αποκαλύπτει τον εαυτό του.
Με «ισχυρή ένταση προσοχής», μας συμβουλεύει ο άγιος Νικόλαος Καβάσιλας να μελετούμε την Αγία Γραφή, και ποτέ επιπόλαια. Να έχουμε τη συναίσθηση ότι μας ομιλεί ο ίδιος ο Θεός, σαν τους προφήτες, που έλεγαν : «ακούσομαι τι λαλήσει εν εμοί Κύριος ο Θεός» (Ψαλ. πδ’ 9), για να αφομοιώνουμε τις ουράνιες αλήθειες. Οι άγιοι Πατέρες μας συνιστούν : Με όση ευλάβεια πλησιάζουμε να κοινωνήσουμε τα Άχραντα Μυστήρια προσέχοντες να μην εκπέσει κάποιος θείος μαργαρίτης, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο να προσέχουμε την μελέτη της Γραφής, μη μας ξεφύγει κανένα από τα θεία νοήματά της. Μόνο στους ευλαβείς και προσεκτικούς μελετητές ο Κύριος αποκαλύπτει τον εαυτό του.
β) Με προσευχή
Η αγία μας Εκκλησία σε κάθε θεια Λειτουργία πολύ σοφά έθεσε ειδική ανάγνωση προσευχής πριν από την ακρόαση του ιερού Ευαγγελίου : «Έλλαμψον εν ταις καρδίαις ημών, Φιλάνθρωπε Δέσποτα, το της σης θεογνωσίας ακήρατον Φως… εις την των ευαγγελικών σου κηρυγμάτων κατανόησιν». Έχουμε όλοι λοιπόν απόλυτη ανάγκη αυτού του ειδικού φωτισμού του Αγίου Πνεύματος, για να «διανοίξει» τον νου μας, ώστε να κατανοήσουμε, να συγκινηθούμε από τον λόγο του Θεού, και να πλημμυρίσει η ψυχή μας από ουράνια γλυκύτητα και ευφροσύνη.
Η αγία μας Εκκλησία σε κάθε θεια Λειτουργία πολύ σοφά έθεσε ειδική ανάγνωση προσευχής πριν από την ακρόαση του ιερού Ευαγγελίου : «Έλλαμψον εν ταις καρδίαις ημών, Φιλάνθρωπε Δέσποτα, το της σης θεογνωσίας ακήρατον Φως… εις την των ευαγγελικών σου κηρυγμάτων κατανόησιν». Έχουμε όλοι λοιπόν απόλυτη ανάγκη αυτού του ειδικού φωτισμού του Αγίου Πνεύματος, για να «διανοίξει» τον νου μας, ώστε να κατανοήσουμε, να συγκινηθούμε από τον λόγο του Θεού, και να πλημμυρίσει η ψυχή μας από ουράνια γλυκύτητα και ευφροσύνη.
γ) Με διάθεση αυτοκριτικής και απόφαση εφαρμογής
Ο Κύριος το ετόνισε : «Μακάριοι οι ακούοντες τον λόγο του Θεού και φυλάσσοντες αυτόν» (Λουκ. ια’ 28). Δεν μακαρίζει ο Κύριος εκείνους που απλώς ακούουν τους λόγους του, αλλά εκείνους που τους «φυλάσσουν», δηλαδή τους εφαρμόζουν με ακρίβεια στη ζωή τους. Μη λησμονούμε ότι από το βαθμό της τηρήσεως των εντολών του Θεού εξαρτάται η πνευματικότητά μας, δηλαδή η ομορφιά, η άνοιξη της ψυχής μας και τέλος η σωτηρία μας.
Ο Κύριος το ετόνισε : «Μακάριοι οι ακούοντες τον λόγο του Θεού και φυλάσσοντες αυτόν» (Λουκ. ια’ 28). Δεν μακαρίζει ο Κύριος εκείνους που απλώς ακούουν τους λόγους του, αλλά εκείνους που τους «φυλάσσουν», δηλαδή τους εφαρμόζουν με ακρίβεια στη ζωή τους. Μη λησμονούμε ότι από το βαθμό της τηρήσεως των εντολών του Θεού εξαρτάται η πνευματικότητά μας, δηλαδή η ομορφιά, η άνοιξη της ψυχής μας και τέλος η σωτηρία μας.
Η αγάπη του Θεού μας εμπιστεύθηκε τον μεγάλο θησαυρό, την Αγία γραφή. Το Φως! Τον θησαυρόν αυτόν να τον κρατήσουμε στα χέρια μας, όχι κλειστό, αλλά ανοικτό! Να τον ανοίγουμε καθημερινά! Με εμπιστοσύνη. Να δεχόμαστε χωρίς επιφυλάξεις την καθοδήγησή του. Να αντλούμε από αυτόν τις εμπνεύσεις μας. Να γίνει η Αγία Γραφή ο μοναδικός οδηγός και εμπνευστής στη ζωή μας.
________________________________________________________________________________________________
Σημείωση:
Το κείμενο αποτελεί πιστή αντιγραφή φυλλαδίου που εκδόθηκε με φροντίδα του αντιαιρετικού γραφείου της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους, Κατερίνης & Πλαταμώνος.
Σημείωση:
Το κείμενο αποτελεί πιστή αντιγραφή φυλλαδίου που εκδόθηκε με φροντίδα του αντιαιρετικού γραφείου της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους, Κατερίνης & Πλαταμώνος.
από το forum Ορθόδοξη Πίστη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά