Η ενότητα ή η ενοποίηση είναι έννοιες και πρακτικές που παρατηρούνται και απασχολούν ιδιαίτερα τόν σύγχρονο κόσμο. Κοινή πρόθεση τών περισσοτέρων ανθρώπων είναι να γεφυρώνονται οι διαφορές χάριν τής ειρήνης και τής αλληλοϋποστήριξης, που προέρχεται από το αγαθό τής ενότητας.
Πολύ δε περισσότερο στήν Εκκλησία, η ενότητα, η ομογνωμία και η ομοφωνία είναι προαπαιτούμενες αρετές, διότι όπως χαρακτηριστικά λέει ο άγιος Ιω. Χρυσόστομος « τό τής Εκκλησίας όνομα συμφωνίας όνομα και ομονοίας εστίν». Αν θέλουμε, δηλαδή να δώσουμε ένα όνομα στην Εκκλησία, αυτό είναι τής ομόνοιας και ειρήνης, τής συμφωνίας και κοινής ομολογίας. Διότι είναι κοινή η πίστη σε ένα πρόσωπο, τόν Κύριό μας Ιησού Χριστό.
Ο απόστολος Παύλος επικαλείται τό όνομα τού Χριστού για να προτρέψει τούς χριστιανούς τής Κορίνθου ως εξής: «το αυτό λέγητε πάντες», δηλ. να ομολογούν όλοι τήν ίδια πίστη. Και η ομολογία τους να αποτελεί κοινό φρόνημα όλων, «τώ αυτώ νοΐ», αλλά και κοινή γνώμη, «τη αυτή γνώμη». Γιατί συμβαίνει να έχουμε κατά νούν τήν ίδια πίστη, αλλά να έχουμε διαφορετική γνώμη όταν τήν εκφράζουμε (Νικόδημος Αγιορείτης).
Παρατηρούνται πατροναρίσματα και προσωποληψίες σε πιστούς που ακολουθούν ορισμένα πρόσωπα που τους εμπνέουν γνησιότητα, αυθεντικότητα ή ακεραιότητα στην προβολή τής πίστεως και τής πνευματικής ζωής. Κάτι ανάλογο είχε παρατηρηθεί και στήν τοπική Εκκλησία τής Κορίνθου και ο Απόστολος ήθελε να διορθώσει τις διχογνωμίες μεταξύ τών πιστών, τις αντεγκλίσεις και προτιμήσεις σε ορισμένα πρόσωπα που, κατά την γνώμη τους εξέφραζαν περισσότερο τήν αλήθεια τού Ευαγγελίου.
«Καθένας από σας λέγει ότι εγώ είμαι (οπαδός) τού Παύλου ή τού Απολλώ ή τού Κηφά». Δηλ. άλλοι προτιμούσαν τόν απόστ. Παύλο και τήν διδασκαλία του. αυτόν θεωρούσαν γνήσιο εκφραστή τού Ευαγγελίου. Άλλοι ακολουθούσαν τόν Απολλώ, άνδρα με φλογερή πίστη και διδακτικό χάρισμα, που συνέχισε το αποστολικό έργο τού Παύλου στήν Κόρινθο.
Άλλοι δε θεωρούσαν τόν Κηφά (δηλ. τόν απόστολο Πέτρο) αυθεντικό διδάσκαλο τής χριστιανικής αληθείας. Τούς εντυπωσίαζε, ίσως, το κύρος του ως κορυφαίου τών δώδεκα αποστόλων, αν και ο ίδιος δεν φαίνεται να επισκέφθηκε ποτέ την Κόρινθο. Τέλος υπήρχαν και εκείνοι που προτιμούσαν τόν Χριστό. Όχι διότι είχαν συνειδητοποιήσει τήν ασύγκριτη υπεροχή του ως Θεού και ανθρώπου έναντι τών Αποστόλων. Αλλά ήταν μια προσωπική τους επιλογή, λες και ο Χριστός ήταν ένας από τούς Αποστόλους.
Τους διέφευγε το γεγονός ότι ο Χριστός είναι Ένας. Δεν υπάρχουν πολλά πρόσωπα με τις ιδιότητες τού Χριστού, δεν υπάρχουν πολλά είδη Χριστού. Αυτήν τήν αλήθεια αν τήν είχαν αντιληφθεί όλοι όσοι ακολούθησαν ή ακολουθούν τόν χριστιανισμό, δεν θα υπήρχαν ούτε έριδες, ούτε σχίσματα, ούτε αιρέσεις. Πολύ δυνατή η φράση τού Αποστόλου: «μεμέρισται Χριστός;».
Είναι δυνατόν Εκείνος που έλυσε τήν έχθρα μεταξύ Θεού και ανθρώπων λόγω τής αμαρτίας και κήρυξε τήν ειρήνη σε όλους τούς λαούς τής γής να γίνεται αντικείμενο ερίδων και διαφωνιών; Ο ίδιος ο Χριστός στην Αρχιερατική του προσευχή είπε στόν Πατέρα του «ίνα ώσιν έν», δηλ. να είναι ενωμένοι οι μαθητές του και όσοι πιστέψουν σ’ Αυτόν, όπως Εκείνος είναι ενωμένος με τον Πατέρα Του.
Πολύ εύστοχα και ο απ. Παύλος παρατηρεί ότι μήπως σταυρώθηκε ο Παύλος ( ή οποιοσδήποτε άλλος) για τις αμαρτίες τών ανθρώπων; Μήπως βαπτισθήκατε στό όνομα τού Παύλου; Μόνο ο Χριστός σταυρώθηκε για τις αμαρτίες μας, στο όνομα του Χριστού βαπτιζόμαστε, Χριστόν μεταλαμβάνουμε. Γιατί λοιπόν αυτές οι διαιρέσεις; Εκείνος δεν έστειλε ένα και το μοναδικό Άγιο Πνεύμα και φώτισε τούς Αποστόλους τί να διδάξουν; Αυτό το Πνεύμα τής Πεντηκοστής δεν οδηγεί τήν Εκκλησία «εις πάσαν τήν αλήθειαν;».
Δεν υπάρχουν πολλές αλήθειες για τόν Θεό. Ο Θεός είναι ένας και αληθινός, η πίστη είναι μία και αληθινή, επομένως και τό φρόνημά μας και η γνώμη μας ταυτίζονται στό πρόσωπο τού ενός Θεού. Και τό πρόσωπο αυτό για τήν Εκκλησία και τήν Ιερά Παράδοση είναι το πρόσωπο τού Χριστού, που όπως πάλι ο Απόστολος αποκαλύπτει, είναι : «ο ών επί πάντων Θεός, ευλο9γητός εις τούς αιώνας».
Καλούμαστε στην εποχή μας να συγκεντρώσουμε τήν πίστη μας στον ένα Θεό, Πατέρα Παντοκράτορα και Σωτήρα τού κόσμου. Τόν ένα Θεό κήρυξε και ο Μονογενής Αυτού Υιός, ο Χριστός. Τόν ένα Θεό φώτισε και δίδαξε το Πανάγιο Πνεύμα τούς αποστόλους και εκείνοι τόν κόσμο. Τον ένα Τριαδικό Θεό. Αυτή την αλήθεια ως ενοποιό δύναμη προβάλλει η Εκκλησία στό σημερινό κόσμο. Αν τήν ασπασθούν όλοι οι άνθρωποι, θα ζήσουν το θαύμα τής ενότητας τής πίστεως και θα γίνει πραγματικότητα η ευχή: «μία ποίμνη, είς ποιμήν».
Αρχιμ. Χ.Ν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά